/ Fórumok / Groupbuild / 70 éves a MiG-21 - groupbuild /

[warbirds] MiG Ye-8 - Art model 1:72

A Mikojan-Gurevics Je–8 kísérleti repülőgép volt, melyet a MiG–21 továbbfejlesztésével, annak leváltására (eredetileg MiG–23 néven) építettek az 1960-as évekre a Szovjetunióban. A hajtómű levegő-beömlőnyílását a törzs elejéről áthelyezték az orr alá, így oda nagyobb rádiólokátort építhettek, mely alkalmas volt a nagyobb hatótávolságú légiharc-rakéták kiszolgálására is. Az orr-rész két oldalára, a pilótakabin vonala előtt, egy kacsaszárnyat szereltek fel (a MiG–21-es vízszintes vezérsíkjait meghagyták).
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.
1., 2.
warbirds 741828 2025. október 13. 21:35
Válasz erre
Ááá, nem vettem semmit szőrszálhasogatásnak. Sok jó észrevételt adtatok, ami kicsit rákényszerített a 'jólvanazúgy' hozzáállás csapdájából való kikecmergésre és az eredeti prototípus megépítéséhez nagyon hasznosak. Én kicsit eltértem a témától és kisebb plusz módosításokat is elkövettem. 😁
medor 741824 2025. október 13. 20:35
Válasz erre
Szia! Amit lehetett kihoztál belőle. Jó lett az új orrfutó is.
A többi meg már csak 'szőrszálhasogatás'. Nincs tökéletesen pontos makett.
Aki ránéz (és ismeri a típust) az látja hogy ez egy 'MiG Je-8' és nem fogja
összekeverni a 'Eurofighter Typhoon'-al. 😉
warbirds 741780 2025. október 12. 17:23
Válasz erre
Jogos, a helyzetjelző lámpa az eredeti 21-esen valóban ott van. De itt ugye egy "szériagyártott Mig-22-ről" beszélünk. 😁 Ha már kapott két plusz beömlőt a törzsre, akkor még itt is megideologizáltam egy kis módosítást. A nagyobb érzékenység elérése végett a besugárzásjelzőt a lámpa helyére tették, a helyzetjelzők meg nyugati mintára - az ellenség megzavarására!😁- átkerültek a szárnyvégekre.
A főfutó ajtaját és az indítógetendát majd még javítom.
warbirds 741779 2025. október 12. 17:13
Válasz erre
A kabintetőt cseréltem, mert az eredeti amallett hogy egyrészes volt, még gólyóálló vastag is. Szóval az valószínűleg emiatt néz ki máshogyan. A beömlő más tészta, az szemből sem olyan, mint az eredeti, csak hasonló.
slowmotion 741767 2025. október 12. 11:28
Válasz erre
Nem annyira rossz az, kb a 2-es jobb szélétől kellene kezdődnie, mert nem ér el a kabintető keretének az alsó sarkáig.
Ami javíthatatlan, az a keret maga, a maketten a szélvédőnek teljesen más szögű a sarka, mint a képen (hegyesebb az a szög, mint a valóságban)
Sennás 741766 2025. október 12. 11:20
Válasz erre
Screenshot_20251012_111222_Chrome~2
Screenshot_20251012_111222_Chrome~2

Igy
Sennás 741765 2025. október 12. 11:19
Válasz erre
Szia. Két kép lehet nem pont olyan szögben van de a beömlö hossza nem egyforma? Vagy az eleje nem pont onnan indul? Sőt ránézésre még a formálya sem olyan.
pmheros 741757 2025. október 11. 15:03
Válasz erre
ye-8 82c stand
ye-8 82c stand

Üdv!

További észrevételeim a képen.
(Az orrfutót te is látod.)

Üdv.: pmheros
Tibcsi 741753 2025. október 10. 22:20
Válasz erre
Így már sokkal jobb! Én ezt már elfogadnám. :)

De nem vagyok benne biztos, hogy a futószárat is rövidíteni kellett volna... de lehet, hogy tévedek.
warbirds 741748 2025. október 10. 19:53
Válasz erre
IMG_20251010_193945
IMG_20251010_193945
IMG_20251010_193819
IMG_20251010_193819

No, felfújtam a pofámat és másodszor is kitörtem az orrfutót... Aztán eltávolítottam a villát a szárról, hogy kicseréljem. Először is húzott szálból csiszoltam egy két vége felé vékonyodó szálat, amit aztán U alakúra hajtottam egy fúrószár körül. Ezután a kerék közepére ragasztottam két lyukadztóval kinyomott körlemezt, amihez hozzáragasztottam az U szárait. Ezt aztán egyesítettem a futószárral meredekebb szögben. Kurtítottam a száron is. Még nem ragasztottam be, várom az 'ítéletet'. 😁😁😁
slowmotion 741730 2025. október 9. 23:07
Válasz erre
Jaja, így a képeket nagyjából hasonló szögből vizsgálva tényleg van még tartalék az orrfutóban. A villa hossza sem egyezik, viszont legalább a törés is más felette, a maketten 90°körüli, a valós képeken meg 110% felett, talán 120°-hoz közelít. Amennyit le kellene vágni az orrfutó szárából, viszont ha meg sokat vág az ember, akkor túlkorrigálja azt a veszteséget, amit a beömlőcsatorna teteje és a géptörzs között van, mert a makettről ez látszólag hiányzik.

egy szó mint száz, kicsit kell vágni az orrfutóból, aztán hagyni, ahogy van, mert mindig lesz valami részlet, ami nem úgy áll, ahogy kellene. Ez van, ebből a gépből kettő darab készült, az egyik megsemmisült, gyanítom mára már a másik sincs sehol sem, nem tudta pontosan lemérni a gyártó a méreteket (meg gyanítom nem is nagyon törekedett rá). Fogadd el olyannak, amilyen, ebből a kitből ennyit lehetett kihozni, amit lehet, megpróbáltál.
medor 741727 2025. október 9. 22:59
Válasz erre
Tibcsi 741724 2025. október 9. 22:29
Válasz erre
Ha én is beleszólhatok, én is inkább az orrfutóval foglalkoznék. Így elsőre nekem a villa tűnik túl hosszúnak, de lehet, hogy tévedek. Mindenesetre a kerék és a futószár között a maketten jóval nagyobb a rés, mint az eredetin.

Egyszóval: plusz egy szavazat az orrfutóra. :)
warbirds 741719 2025. október 9. 22:04
Válasz erre
Módosított
Módosított

Észrevételezzetek nyugodtan. :)
Az orrfutó villája valóban meredekebben áll az eredetin, majd még morfondírozok rajta. Momentán hagynám így, mondván a szériáknál módosítottak rajta... :)

A főfutóknál a teleszkóp mozgó fényes részét cseréltem ki most egy kicsit hosszabb drótra. Újra fotóztam, ezen a képen talán most a betekintési szög is hasonló, mert az orrfutó és a főfutók között hasonló a szintbeli eltérés, mint a képen.
Úgy nézem most már közelít a kívánt állapothoz, de a pótvezérsík sem került sokkal magasabbra.
Viszont a makett gerince sem teljesen olyan formájú, mint az eredeti. Az teljesen egyenesnek látszik, a makettben viszont mintha lenne egy kis hajlat a függőleges előtt.
pmheros 741717 2025. október 9. 21:51
Válasz erre
Ja és ne legyél bátortalan a hátára támasztani a repcsit, a függőleges vezérsík tetején az IFF antennák rossz irányban növekeszenek, ne azok sérülése tartson vissza.
pmheros 741715 2025. október 9. 21:35
Válasz erre
Jajj, merek-e még észrevételezni ?
Tudom, hogy az orrfutó"csomagba" sok munkát tettél, nekem is tetszik, de érdemes lenne felülvizsgálni, mert teljesen más szögben kell állnia. (A mostani képeiden üvölt a különbség.)

Amúgy a pótvezérsík aljának talajtól való távolsága nem olyan rossz, nem biztos hogy a hátulján sokat kellene emelni. Először az orrfutót méreteit gondolnám át (én).

U.i.: kicsit magassabbról fotózz, épp csak annyira hogy a lógó szárnyfelső részéből lássunk kicsit, pont mint az archív képen, akkor jobb lesz az összehasonlítás perspektívája.

Üdv.: pmheros
medor 741713 2025. október 9. 21:19
Válasz erre
Szia!
Az összehasonlító fotóid alapján én inkább az orrfutóval babrálnék még egy kicsit.
Nem pontosan követi az alakja a fotókon láthatót.A gép feneke elég mélyen ül,ne emelj rajta.
warbirds 741707 2025. október 9. 20:36
Válasz erre
dőlésszögek
dőlésszögek

No, összeszedtem minden fényképezési és képszerkesztési tudásomat. Csináltam két képet a makettről, az egyiknél a főfutók alá tettem egy kb. 0,6 mm-es lemezt. Igyekeztem teljesen oldalról lefotózni, majd ugyanarra a méretre alakítottam, mint az eredeti gépről készült kép. Ezeket aztán egymás alá tettem és a gerincre felfektettem egy vékony piros vonalat. Ezt a vonalat aztán másolással többszöröztem és odaillesztettem a makett gerincére is. Nos, a bal oldalon lévő - főfutó emelés nélküli - képen vlóban látható, hogy meredekebben áll, mint kellene. A jobb oldali - főfutó emeléssel készült - kép már közelíti az igazságot. Úgy saccolom, hogy 1 mm-t kell betoldanom valahogyan a főfutó szárakba. Megnéztem az Edu alkatrészeit is, azok jócskán hosszabbak.
pmheros 741703 2025. október 9. 18:08
Válasz erre
ye-8 82 stand_2b
ye-8 82 stand_2b

(Kicsit forgatva a kép) a könnyebb (pontosabb) állásszög felismeréshez.
pmheros 741697 2025. október 9. 14:58
Válasz erre
ye-8 82 stand
ye-8 82 stand

Üdv!

Elérendő tartás.

Üdv.: pmheros
warbirds 741689 2025. október 9. 09:23
Válasz erre
A főfutó takarólemeze Edu készletből van átvéve, de jó ötletet adtál. Fogom az edu futószárat és hozzámérem ehhez. Ha hosszabb, akkor lehet, hogy a főfutóba toldok be egy kicsit inkább.
slowmotion 741686 2025. október 9. 08:52
Válasz erre
Fényképezd le a földszintről, és vesd össze a lentebbi képekkel, hátha kijön, hol van a pontatlanság :)
Nem tudom, őszintén szólva nekem a főfutó tűnik picivel rövidebbnek, az az aknaajtó majdnem a felni aljáig lelóg, míg az ábrázolásokon nem. Az orrfutóban az az érdekes, hogy a teleszkóp és a kerékagy közötti rész első érzésre még így is kisebb szöget zár be a vízszintessel, mint a lenti ábrán.

De lehet, hogy ez csak optikai csalódás.
warbirds 741665 2025. október 8. 19:24
Válasz erre
Mig E-8
Mig E-8
Mig E-8
Mig E-8
Mig E-8
Mig E-8

"Jár a baba, jár a', megvan minden lába..." :)))
Végszerelési fázisba kerültem, de az orrfutót lehet, hogy másodszor is ki kell vennnem és még kurtítani rajta. Mintha nagyon magasan hordaná az orrát...🤔🤔
warbirds 741444 2025. október 1. 14:41
Válasz erre
Igen, még azon frissiben a maradék festéken világosítok kicsit és újra rámegyek a felületre.
Johnie 741432 2025. szeptember 30. 21:22
Válasz erre
Szép, egyenletes vonalvezetés a színek közt.
Látom kicsit már bele-belefakítottál a panelekre is.
slowmotion 741427 2025. szeptember 30. 18:55
Válasz erre
warbirds 741424 2025. szeptember 30. 18:40
Válasz erre
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8

Befejeztem a festést. A barna lehet, hogy sötétebb is lehetne, de nekem így is tetszik. Az orrfutó aknát még ki kell fújnom fémszínűre, mert azt kihagytam. A főfutó aknákban meg pepecselnem kell még a vezetékekkel és az apróságokkal.
warbirds 741412 2025. szeptember 29. 22:38
Válasz erre
MIG E-8
MIG E-8

Megérkezett a Blu-Tack szállítmány.😁 Még a sötétzöld szín hátravan, plusz a sötétszürke részek.
p-51 741296 2025. szeptember 26. 19:17
Válasz erre
warbirds 741258 2025. szeptember 25. 20:41
Válasz erre
MIG E-8
MIG E-8

No, elkezdtem festeni a madárkát. A telefonom sajna nem jól adja vissza a színeket, élőben nem ennyire sötét a zöld, a homokszín meg nem ilyen fakó.
Ezt szabadkézzel fújtam, de asszem meg kell várnom a Blu-Tack utánpótlást...
warbirds 741058 2025. szeptember 17. 15:55
Válasz erre
Meg ahogy nézem, nagyobb is, mint a bal oldali, de a gyári alkatrészek meg azonosak. Akkor gyártok egy másikat...
pmheros 741057 2025. szeptember 17. 14:44
Válasz erre
Je-8-2_03b
Je-8-2_03b

Válasz erre: 741032 ,mert ez nem OFF

a (menetirány szerinti) jobb oldalon lévő "dynamic pressure probe" érzékelő (segéd-pitot?) csöve viszont előre mered.

Üdv.: pmheros
warbirds 741052 2025. szeptember 17. 13:22
Válasz erre
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG-E-8
MIG-E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8

Elkapott a "flow", így a mai webinárium alatt stikában foglalkoztam egy kicsit az orrfutóval. :) A szárra tettem egy-két vezetéket, meg bilincset, a kerékre meg egy peremet, mert ugye a kiindulásként használt Harrier főfutó tárcsáját teljesen tömítenem kellett. Ehhez először húzott szálat tekertem egy 6-os fúrószárra, majd forró vízbe mártottam, hogy megmaradjon a spirál. Ebből aztán szikével tökéletes karikákat lehet felvágni, amit peremként a kerékre ragasztottam. És végül mégiscsak kivágtam a szívócsatorna oldalán lévő segédbeömlőket(?) is. Itt egy-egy fémlemezzel pótoltam a befelé nyíló ajtót, az osztást pedig ék alakú műanyag adja, így az utólagos beragasztás is könnyebb volt, mert ezt csipesszel meg lehetett fogni. :)
warbirds 741030 2025. szeptember 16. 18:52
Válasz erre
IMG_20250916_184902
IMG_20250916_184902

Na, kipattintottam a műszerfalat -szó szerint- és kicsit megkurtítottam még, hogy lejjebb kerüljön majd a teteje. Kapott egy reflexüveget is célzókészülék gyanánt. Többet nem tudok tenni, kéremkapcsojjaki😁😁
warbirds 740994 2025. szeptember 15. 15:10
Válasz erre
Hát az nem lesz egyszerű dolog, mert nem nagyon fér el a szélvédő alatt. :S De majd meglátom, hogy tudom kitörni a műszerfalat és kicsit lejjebb helyezni, hogy a tetejére tegyek egy célzókészüléket. Vagy faragok egy sisakot az ülésbe, azt' ráfogom, hogy úttörő szovjet HMD próbálkozás...:DD
pmheros 740983 2025. szeptember 14. 22:02
Válasz erre
Üdv!

Ez esetben szériagépesítsd a műszerfalat, leginkább a radar visszajelzést, a célzókészüléket, úgy lesz az igazi ;)

Üdv.: pmheros
warbirds 740982 2025. szeptember 14. 21:54
Válasz erre
Azt a kis izét közben leszedtem, mert megtaláltam a fentebb lévő két érzékelőt a kereten. De jó, hogy szólsz, hogy hátrafelé néznek.
warbirds 740981 2025. szeptember 14. 21:52
Válasz erre
Lebuktam... Módosítottam a koncepción és kapott két plusz beömlőt.😁 Nem akarok újabb fémszínű prototípust építeni, gondoltam csinálok egy széria gépet. A festés még titok! 😉
pmheros 740980 2025. szeptember 14. 21:43
Válasz erre
ye-8_18b
ye-8_18b

Illetve az elején is van amin megakadt a szemem.
pmheros 740979 2025. szeptember 14. 21:26
Válasz erre
pmheros 740978 2025. szeptember 14. 21:21
Válasz erre
e82b
e82b
e8-1
e8-1

Ezek a kis beömlők mindegyike jó helyre került ?
pmheros 740976 2025. szeptember 14. 19:53
Válasz erre
Üdv!

Eddig jó. Részleteiben vizslatom, elbújkálnak a kis belenyúlásaid, de amit észreveszek az tetszik.
(Ahogy nézem panelkiemelőzni nem kell majd festés után a törzs elejét)

Üdv.: pmheros
warbirds 740975 2025. szeptember 14. 19:40
Válasz erre
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8
MIG E-8

Az ígért néhány kép. A mai esős időben jól haladtam. A botkormány meg a katapult fogantyú még 'WIP'.
warbirds 740927 2025. szeptember 13. 20:17
Válasz erre
MIG E-8_25
MIG E-8_25

Jó régen nem írtam már ide, így a minap összekaptam magam és haladtam egy kicsit. Megfestettem a fülkét meg a "széket", így összeállt a törzs. Kapott egy Edu maradék műszerfalat, ami miatt még a szélvédő alatti részt gyúrni kell egy kicsit. Ma reggel a szárnyak következtek. Majd még lövök pár közelit is holnap.
warbirds 739779 2025. augusztus 6. 07:46
Válasz erre
Nem marad az aknában, lábon fog állni a gép. Csak zavart, hogy ha belenézek, akkor láthatóan nem férne el a helyén. :)
Meg hát az "alap" 21-esnek is van egy bölcső az aknában, ennek pont ne lenne! :))
Muzzy 739778 2025. augusztus 6. 06:54
Válasz erre
Ha a kerék ott marad az aknában, nem lett volna egyszerűbb a kerékből lecsiszolni?
Én a boritással rendelkező futóknál azt csinálom, hogy vagy félbevágom a kereket, vagy a tartó bütykök vonalában készítek egy kivágást, és a festés végén teszem a helyére. Nem fog forogni, de nem is kell, hiszen statikus makett.
pmheros 739776 2025. augusztus 5. 21:45
Válasz erre
Üdv!

Ötletes az akna formázása ! Tetszik!

Üdv.: pmheros
Norm 739772 2025. augusztus 5. 21:27
Válasz erre
Szia!

Minden tiszteletem a tiéd!

Nem semmi, amit ezekből a készletekből kihozol!

Üdv,

Gábor
warbirds 739771 2025. augusztus 5. 21:25
Válasz erre
Mig-E-8_022
Mig-E-8_022
Mig-E-8_023
Mig-E-8_023
Mig-E-8_024
Mig-E-8_024

Na csak meggyőztem magam, hogy nem jó úgy az az orrfutó akna...😁 Fogtam hát egy műanyag csíkot és formára reszeltem. Ezután vágtam bele egy "ablakot". Ezután fogtam egy kis darab fóliát, amit melegítés után ráhúztam a kerék élére. Körbevágtam és ráragasztottam a kivágott lyukra. Végül kis alakítás után kicseréltem a fenéklemezzel. Így már pont elfér a kerék. 🙂
warbirds 739750 2025. augusztus 5. 11:49
Válasz erre
Mig-E-8_017
Mig-E-8_017
Mig-E-8_018
Mig-E-8_018
Mig-E-8_019
Mig-E-8_019
Mig-E-8_020
Mig-E-8_020
Mig-E-8_021
Mig-E-8_021

A Stösser parkolópályára került, amíg nem kreálok hozzá matricát valahogy, így folytattam ezt a megkezdett projektet is. Leválasztottam a féltörzseket a keretről és elkezdtem a beömlőt kialakítani. Először a két félből álló osztást ragasztottam össze, de a helyére próbálva nem volt az igazi, így gyorsan szétszedtem a friss ragasztást és inkább külön külön raktam be őket. Még így lesz mit összedolgozni, hogy eltűnjenek a hézagok. Szép történet lesz... Az orrfutó akna alját és hátsó falát is ragasztottam, bár az már látszik, hogy a nagyobb kerék itt nem férne el. Lehet, hogy új alkatrészt kell ide tenni. Meg persze valami bordázatot, mert ez így kissé kopár. De legalább az egybe fülke passzol a helyére, ott alig kell tömíteni a hátfalon. A képek nem lettek a legjobbak, kicsit nehéz volt harmadik kéz nélkül fotózni... :)
  Tovább >>>
1.,2.
1., 2.