/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvéd Légierő technikai eszközeiről és történelméről.
A felölelt korszak: 1920-1945
Tegyetek fel minél több képet és történetet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25.
romsitsa 735401 2025. március 25. 12:59
Válasz erre
Szerintem a jobb ( a hátsó csőben van egy jellegzetes éles kanyar) és bal külső (nincs kanyar) kipufogók eltérnek, bár ez lehet, hogy gépek közötti különbség.
Freddy 735395 2025. március 25. 10:17
Válasz erre
Köszönöm mindkettőtöknek!

Az biztos, hogy nem gyártottak külön jobbos és balos motort :) viszont a tehénszarv kipufogó mindkét külső oldalon ott volt, az biztos, hogy ilyen értelemben tükrözve volt. A legvalószínűbb akkor, hogy belül is volt mind a két oldalon. De vajon tényleg nincsenek erről a típusról normális részletfotók sehol?
romsitsa 735386 2025. március 24. 19:10
Válasz erre
Ha jól gondolom, akkor a jobb és bal oldali motorok elrendezése azonos volt, a bal oldal külső egyezett a jobb belsővel, a bal belső a jobb külsővel.

real.mtak.hu/180461/1/Honvédorvos%202022%203-4_KovácsBK.pdf
Ez meg a magyar motor szerintem:
www.flickr.com/photos/27862259@N02/5931137039/in/photostream/
coowell 735383 2025. március 24. 15:56
Válasz erre
k0204
k0204
k0205
k0205

Nem tudom mennyiben fog segíteni...
Freddy 735372 2025. március 24. 12:40
Válasz erre
kipufogo
kipufogo

Harcolok tovább az SM-75-össel- a szárnyakon lévő motorok kipufogóiról van valakinek jó képe?

Az igen mérsékelten részletes összeállítási rajz szerint az orrmotorhoz hasonlóan két kis kipufogó van 5 és 7 óránál, de a makett kialakítása nem felel meg ennek. A másik lehetőség a tehénszarv alakú hosszabb kipufogó (előre és hátra is nyílással), a magyar gépeken láthatóan ilyen volt, ehhez megvan az alkatrész is a készletben, és a kialakított helye is megvan a motorgondolán...

...viszont csak a külső oldalon. A belső oldalról viszont nincs semmilyen anyagom, az egyetlen értelmes kép, amit találtam, ez. A pirossal bekeretezett izé mi lehet? Én a távolabbi gondola belső kipufogójára tippelek- ebben az esetben két-két kipufogó kell a szárnyakra is.
Freddy 734920 2025. március 10. 18:38
Válasz erre
Ok, köszi, lehet akkor, hogy nagyon világos fémszín vagy ezüst festék.
Elnar 734826 2025. március 7. 21:55
Válasz erre
restaurált S.82 - mint legközelebbi élő rokon - alapján én matt fémszínűnek gondolom. A grafikák, és elkészített modellek is olyannak dolgozták fel.
Freddy 734806 2025. március 7. 11:04
Válasz erre
Sziasztok!

SM-75-ösnek milyen színűek a futóművei és a keréktárcsái? A képeken valamilyen világos- világosszürke? A szárny aljának színe? Valamilyen fényes fém?
Hadúr67 734789 2025. március 6. 13:09
Válasz erre
Köszönöm az infót!
Minden jót: Attila
Podva 734786 2025. március 6. 09:22
Válasz erre
Szia! Szabvány RLM70/71/65 színnel használtuk valamennyit. Némelyiknél motorcsere után, nem festették le álcázó színnel a motorburkolatot, hanem a gyári 02-es burkolattal repült.
Volt legalább egy német jelű gép, amin "kukacos" festés volt, és magyar személyzetel repült.
Üdv Viktor
Hadúr67 734772 2025. március 5. 12:08
Válasz erre
Helló!
Szakavatott kollegáktól érdeklődnék,hogy az általunk üzemeltetett Focke-Wulf 189 gépek eredeti német festéssel repültek,vagy kaptak magyar álcázást?
Köszi: Attila
Kferro 734341 2025. február 20. 07:47
Válasz erre
A kép a Fortepanról van, s ott 1936-os évszám van megadva. Viszont az általad leírtak alapján az valóban hibás lehet.
Podva 734310 2025. február 19. 15:05
Válasz erre
Valami hasonló indíttatásból kerülhetett oda, mint amikor az én gyerekkoromban teleszórták a játszótereket mindenféle kiszuperált Mig 15/17/21-el. Had "orientálódjon" az ifjúság!

Mellesleg az 1936-os évszám bizonyosan hibás. Ezt a fajta felségjelet csak 1938 őszétől alkalmazták, tehát az (időutazás lehetőségét kizárva) nem lehet rajta egy 1936-ban kiszuperált gépen! :)

Üdv Viktor
pmheros 734304 2025. február 19. 13:27
Válasz erre
Üdv!

Úgy látom a behavazott állapotát, illetve a motor hiányát, hogy nagy tervek nem voltak ott vele.

Üdv.: pmheros
Kferro 734303 2025. február 19. 13:19
Válasz erre
Köszönöm! :)
Azért furdalja az oldalamat a kíváncsiság, hogy vajon mit keresett ez a gép Debrecen belvárosában, az egyik iskola udvarán 1936-ban.
Podva 734300 2025. február 19. 12:27
Válasz erre
Lóczy Hungária
A az Udet U-12 Flamingó magyar koppintása
Üdv Viktor
Kferro 734296 2025. február 19. 11:35
Válasz erre
fortepan_226486
fortepan_226486

Ez milyen típus lenne?
Déé 733763 2025. február 9. 09:30
Válasz erre
DSC_1163
DSC_1163
hgghggh
hgghggh
hgghggh
hgghggh

Szia! Remélem ezek jók lesznek.
Podva 733584 2025. február 5. 06:29
Válasz erre
Miggyurinak
Miggyurinak

Amit írtam, az a magyarországon előkerült roncsok FS számai. A Norvlgog azok eképpen "gondolják" saját gépeik festését.
Üdv Viktor
Podva 733577 2025. február 4. 22:00
Válasz erre
Szia Gyuri nem biztos, hogy a végére sokkal okosabb leszel, de azért, hátha segít:

Ca.310 és Ca.135U B.501-től B.536-ig:
Felső rész, alapszín: Giomar Giallo Mimetico: FS.30266 (Giallo Mimetico 4)
Felső rész foltozószín Giomar Verde Mimetico ?
Felső rész foltozószín Giomar Marrone ?
Alsó rész álcázószín: Giomar Grigio Chiaro ?
Belső részek: Vernice Grigio Interno FS.34516

Ca.135U B.537-től, B.572-ig
Felső rész egyszínű: Verde Oliva Scuro FS.34052
Alsó rész: Grigio Azzurro Chiaro
Üdv Viktor
Miggyuri 733571 2025. február 4. 19:20
Válasz erre
Színkódokat keresek magyar szolgálatban állt Ca-310 és Ca-135biszU festéséhez.
budha 731719 2024. december 16. 16:23
Válasz erre
8eceb544c5d9551b31bcd50098f96eb2
8eceb544c5d9551b31bcd50098f96eb2

Lemaradt.
budha 731718 2024. december 16. 16:23
Válasz erre
Sziasztok,

Lehet már volt.

budha
pmheros 730683 2024. november 20. 22:16
Válasz erre
Bombázási módszerek, légvédelem és légiharc | 1944 - Légi háború Magyarország felett 1. rész

www.youtube.com/watch
ChevyG 729706 2024. október 21. 11:45
Válasz erre
Planes 729493 2024. október 15. 11:45
Válasz erre
Szia,
A második kép egy C változat,Bramo motorral fa kétágú légcsavarral ,amit pótlásként kaptunk a németektől,900×20 as kerékkel,a magyar változat 710×220 kerékkel üzemelt.
P
Freddy 729489 2024. október 15. 10:59
Válasz erre
Igen, az új kerekek kisebbek, de a valóságban többfajta volt. Ez olyan kicsi, mint az új maketté, a legtöbb aviainfós képen ilyen van:
www.avia-info.hu/kep.php
Ezt viszont sokkal nagyobb, igaz, nem olyan ballonos, mint a régi kiadású maketté:
www.avia-info.hu/kep.php
tyimosenko 729482 2024. október 14. 21:55
Válasz erre
Szia!

Gratulálok, szépek lettek!
Érdekes, hogy milyen kicsi a futókereke az új kiadásnak. Ez fel sem tűnt eddig a kereten.
Freddy 729481 2024. október 14. 21:43
Válasz erre
Köszi! A műgyanta változat már akkor is nagykorú volt, mikor hozzám került, aztán megépítettem, és vagy 5 évig várt még a matricára. A műanyagot Móváron vettem, abban van annyi matrica, hogy a maradékból a régit is felszerelhettem, így pár nap eltéréssel egyszerre lettek kész.
pmheros 729464 2024. október 14. 19:34
Válasz erre
Üdv!

Csinos mindkettő,
persze a színesebb az mutatósabb.

Üdv.: pmheros
Freddy 729459 2024. október 14. 17:09
Válasz erre
He-46_1p72_2_4
He-46_1p72_2_4
He-46_1p72_2_4
He-46_1p72_2_4
He-46_1p72_2_4
He-46_1p72_2_4

RS Models két He-46-osa készült most el nálam (1/72), a sötétebbik még a nagyon régi műgyanta, annak sokkal keskenyebb a törzse, az új bumfordibb, de éppen ezért élethűbb.
Planes 729441 2024. október 14. 09:09
Válasz erre
G10,G14AS
G10,G14AS

Szia,
Ez a rajz nagyjából mutatja a különbségeket,a G 14 AS nem volt az MKHL nel tudomásom szerint.
ChevyG 729410 2024. október 13. 13:45
Válasz erre
Sziasztok!

A Bf-109 G-10 és G-14/ AS miben különbözött, illetve utóbbi volt Magyar színekben?
A válaszokat előre is köszönöm!

GG
Podva 729287 2024. október 9. 06:12
Válasz erre
Freddy 729283 2024. október 8. 22:07
Válasz erre
Freddy 729280 2024. október 8. 21:41
Válasz erre
Kicsit meresztve a szememet, az első szó Leergewicht (üres tömeg- a használatra kész, tehát pl motorolajjal feltöltött gép tömege, de üzemanyag és pilóta nélkül), a második Kraftstoff (üzemanyag), a harmadik ezek szerint a saját tömeg lenne, valami jelzős szerkezet, nem tudom kiolvasni.

Érdekes, hogy a Leergewicht pontos definíciója a mai németben szabályozásról szabályozásra tök más, van, ahol még a motorolaj se számít bele, van, ahol meg a teli tank plusz még egy sofőr is benne van. Így legyen okos az ember...
Freddy 729269 2024. október 8. 16:23
Válasz erre
Ez a terv :) A Roden 1/72-ese amúgy.
Sennás 729259 2024. október 8. 13:47
Válasz erre
Ok. A Tonycar tud neked gyártani , feliratot szerkeszteni matricának.
Freddy 729243 2024. október 7. 23:35
Válasz erre
Köszi, ennek alapján már megtalálom, hogy melyik milyen Gewicht :) A számokkal van a kevesebb gond, azokat vsz meg is lehet találni a részletes műszaki adatok között.
Sennás 729182 2024. október 6. 14:21
Válasz erre
Screenshot_2024-10-06-14-18-41-852
Screenshot_2024-10-06-14-18-41-852

Szeva ez nem az de ilyet nem tudsz letölteni valahonnan, és matricát csinálni belőle? 1:72ben nem gáz ha nem pontos adatok vannak rajta gondolom:)
Freddy 729180 2024. október 6. 14:02
Válasz erre
Van valakinek esetleg közelebbi képe erről? Matricatervezéshez kéne, bár 1/72-ben nem sok látszik belőle, jó lenne nem Fakjufakjufakju-val kitölteni :)
Tibcsi 729116 2024. október 5. 06:24
Válasz erre
Freddy 729115 2024. október 5. 00:43
Válasz erre
fokkerdvi_kozel
fokkerdvi_kozel

Sziasztok!

Ennek a Fokker D. VI-nek vajon mi van az oldalára írva az oldalszám elé? Tömegadatok talán?
romsitsa 728940 2024. szeptember 28. 11:29
Válasz erre
Propellerfanatic 728932 2024. szeptember 28. 08:17
Válasz erre
Sziasztok!
Tudja valaki, hogyan lehet elérni a Puma makettklubb weboldalát? Nekem nem adja be. Történet vele valami?
Ugyanis keresem Fülöp Sanyi írását a piros 12-es Bf-109 G10-ről. Esetleg itt a fórumon tárgyalva van valahol?
Köszi
LP
kervil 727881 2024. augusztus 24. 10:52
Válasz erre
"Vízszintesen lefelé" helyett helyesen "függőlegesen lefelé"-t akartam írni.
kervil 727879 2024. augusztus 24. 10:25
Válasz erre
Elnar: nagyon érdekes ötlet az "54" "Mica" esetében a sárga motordekli alul, magamtól nem tűnt volna fel, de jobban megnézve egyéretelmű, hogy más szín, mint mellette-felette az RLM 76. Képszerkesztővel kicsit állítgatva a kontrasztokat ez még egyértelműbb. Persze akár más RLM 76 árnyalat is lehet, de a sárga mindenképp izgalmasabb gondolat. (Az ötlet továbbgondolása, hogy azoknál a Fókáknál, ahol az alsó motordekli sárga szokott lenni, ehhez gyakran sárga oldalkormány is társul... Mondjuk ez már abszolút ellenőrizhetetlen gondolat.)
Viszont nagyon sokáig én is úgy véltem, hogy a nyitott törzsajtó látszik a törzsön, zavart is, hogy miért nem lehet mellette-alatta kivenni a felségjel részleteit. Aztán végül leesett a tantusz: nem a nyitott törzsajtó látszik ott, hanem az ETC 71-en "+" alakban elrendezett bomba vezetőszárnyak közül az alsó lóg vízszintesen lefelé, és az van a kép készítésekor pont olyan helyzetben, hogy össze lehet téveszteni a nyitott törzsajtóval. Mellette kicsit feljebb jobbra ott van a másik bomba szárnya is, pont annyival magasabban, amekkora távolság van a Dinort-rudak között is a bombák orrán. Ez a lelógó szárny a képen a másik szárnyra átpillantva még egyértelműbben látszik, illetve ha megnézzük a képsorozat többi darabját, különösen azt, ahol ketten állnak a gép előtt, azon különösen jól látható.
Vadász 727080 2024. július 26. 05:13
Válasz erre
Ez a gép többféle festést is hordozott. A magyartarka 1940-es és a polgári festés között volt néhány változat.
Obi 727074 2024. július 25. 17:56
Válasz erre
Köszönöm! Ez az egyik referenciám az építéshez, pont az zavart meg hogy a lent említett kiadvány sárga csíkkal a törzsén ábrázolja a gépet, ezért lenne jó látni.
Tibcsi 727070 2024. július 25. 16:47
Válasz erre
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25.