/ Fórumok /

Aero L-29 Delfin és L-39 Alba

L-29 Delfin és L-39 Albatros makettekről, építésükről, történetek, háttérinfók, minden.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13.
ecsetes 739918 2025. augusztus 11. 22:52
Válasz erre
magyaralba 739889 2025. augusztus 10. 14:08
Válasz erre
465970054_10234994119780101_6908577961742701954_n
465970054_10234994119780101_6908577961742701954_n

Persze, hogy tudjuk. A gépek eredetileg az NDK állományában voltak majd a német újra egyesítés után az egyesült német hadsereg a Bundeswehr nem tartott igényt a gépekre, nem kívánta a repülőket szolgálatban tartani. Ennek ellenére mint minden ex-NDK repülő ezek is kaptak bundesluftwaffe lajstromszámot de a német keresztek nem kerültek felfestésre. Innen a 2x2 szám, a gépek lajstroma az újra egyesült német haderőben. Az első két szám a típust és esetleg a szériát, alváltozatot jelöli mindig míg a második kettő a gép egyéni száma a rendszerben.
A gépeket egyébként a németek precízen lekonzerválták, dobozolták és így várták sorsuk jobbra fordulását. Egy államközi szerződés keretében kerültek hozzánk, amolyan "segélyként" jó pár MiG alkatrésszel, lekonzervált Mi-24-el stb egyetemben. A PG 1993-ban kezdte a cseh Vodohody szakembereivel közösen kiládázni, tabpraállítani és berepülni a gépeket, ezalatt az idő alatt pedig magyar műszakiak egy kis csoportja részt vett egy Csehországi típustanfolyamon, pár pilóta pedig a típuson repült a cseheknél oktatói minősítést szerezve.
Az akkor formálódó műszaki század parancsnoka Kozák T. őrnagy lett a hajózó századé pedig Varsányi M. alezredes. A gépek 1994-ben kerültek hivatalosan hadrenbe a Szolnoki Kilián György Repülőtiszti Főiskola 3. repülő-kiképző századaként a szolnoki főiskolához tartozva szervezetileg de Kecskemétre telepítve.

Az a kék Q betű pedig az NDK örökség utolsó maradéka a gép orrán. A z NDK-ban ilyen jelvénnyel jelölték meg a gépet amely huzamosabb időn keresztül kiváló minősítést szerzett... hogy ennek mik voltak a kritériumai, kik és hogyan ítélték oda nem tudom. De a Q betűben a csillagok jelölték ha egy gép többször is elnyerte ezt a megtisztelő címet... talán a Qualitat- német szóból jött a Q betű... egyébként ugyan Q-t lehet látni más NDK típusokon is...
ecsetes 739888 2025. augusztus 10. 13:21
Válasz erre
Szia! Érdekesek ezek a fekete számok, ráadásul hogy 2 van egy gépen. Tudjuk az okát? Illetve a hangárban álló gépnek az orrán, a 28 előtt mintha valami jelvény lenne.
Muzzy 739887 2025. augusztus 10. 12:12
Válasz erre
magyaralba 739882 2025. augusztus 10. 08:49
Válasz erre
28+41 831131
28+41 831131
465978519_10234994123780201_8116709888395058198_n
465978519_10234994123780201_8116709888395058198_n
465915719_10234994121140135_1074246932950185954_n
465915719_10234994121140135_1074246932950185954_n

Muzzy, itt van még néhány PG-s fénykép. A végellenőrzésen a starton lévő gép az a 131-es, a svanc pedig a 128-asé valószínűleg. A 831131, 831125 és a 831128-as volt az első három gép amit átrepültek 1994 nyár elején Kecskemétre, majd a nyár folyamán a maradék 17 gép is megérkezett.
A 831120-as volt a legutolsó több RÁTE hibája is gondot okozott és ekkor kapta a PG-ben a Makrancos Hölgy nevet melyet ceruzával rá is írtak a gép oldalára ceruzával... :)
Muzzy 739880 2025. augusztus 10. 07:12
Válasz erre
Köszönöm!
Én a PGs állapotot szeretném majd megcsinálni, ahhoz van emlékem.
magyaralba 739878 2025. augusztus 9. 22:17
Válasz erre
Valamikor 1994-96 között készülhetett mert még nincs megfakulva és kimattolva törzs hátsórésze. Sajnos a szép fényes Vodohody festést a szabadég alatt tárolás és a nyak erős napsugárzása megkezdte és elkezdett kifakulni és mattolni. Azért csak az a rész mert a törzs eleje nagyjából a szárnyak kilépő éléig takarva volt.
A szárnyak felső részen a német NDK-s felségjel átfestések olyan nagyon megkoptak az időjárás miatt hogy volt gép amelyen már átütött az NDK felségjel, halványan felsejlett a sárga-piros-fekete rombusz...
Muzzy 739876 2025. augusztus 9. 20:29
Válasz erre
Szia Magyaralba!
Köszi a képeket!
A 131-esről mikor készült a kép? Emlékeim szerint az eredeti német festés zöldebb volt. De ez több, mint 30 éves emlék, szóval rendesen megkopott, a tévedés jogát fenntartom.
ecsetes 739868 2025. augusztus 9. 15:00
Válasz erre
Szia!

Köszönöm! A Zümis és a "zöld emberkés" kép a legjobb, mert azokon jól látszanak a panelek, azokhoz tudok viszonyítani majd a maketten.
magyaralba 739866 2025. augusztus 9. 13:27
Válasz erre
507098375_10065448393545211_281895306844829957_n
507098375_10065448393545211_281895306844829957_n
506748381_10044904598932924_1496228531993760772_n
506748381_10044904598932924_1496228531993760772_n
506891039_10065448363545214_6249159342709690824_n
506891039_10065448363545214_6249159342709690824_n
506615107_10051482231608494_2495418505042812223_n
506615107_10051482231608494_2495418505042812223_n
132296940_3640224852734296_4321418619551322800_n
132296940_3640224852734296_4321418619551322800_n
131
131

Szia!

Remélem segítenek a képek... a dudor a főfutó bekötési tengely és forgási csomópont miatt van és attól egy lehelettel hátrébb volt a "katona". Mereven összekötve a főfutóval. Az orrfutóé bowdenes rugós működtetésű volt, az orrfutóra rögzítve. Bonusz a 131-ről egy kép... hátha segít akinek.
Muzzy 739865 2025. augusztus 9. 12:29
Válasz erre
ecsetes 739862 2025. augusztus 9. 10:31
Válasz erre
Szia Muzzy!
Én ugye ecsettel festek, nekem az enamel festékek jönnek be. Ehhez a maketthez a Humbrol 83; 155; 127 kombót fogom használni.
ecsetes 739861 2025. augusztus 9. 10:28
Válasz erre
115 - L-39 Kecskemét 2007 GR-004
115 - L-39 Kecskemét 2007 GR-004
115 - L-39 Kecskemét 2007 GR-005
115 - L-39 Kecskemét 2007 GR-005
115 - L-39 Kecskemét 2007 GR-006
115 - L-39 Kecskemét 2007 GR-006
115 - L-39 Kecskemét 2007 GR-008
115 - L-39 Kecskemét 2007 GR-008
115 - L-39 Kecskemét 2007 GR-009
115 - L-39 Kecskemét 2007 GR-009
photo17
photo17

Szia! Igen, ott lesz valahol. Nekem eddig ezek a legjobb képeim (sajátok 1 kivétellel), de hátha van valakinek fotója a szárnyról totál felülnézetben. Esetleg szerkezeti rajza ami jelöli.
Muzzy 739857 2025. augusztus 9. 06:41
Válasz erre
Szia Ecsetes!
Nálam is tervben van az NDK-s festésű Alba készítése (az első 131-esen dolgoztam a PG-ben) de elakadtam az adatgyűjtésben a színekkel. Te milyen festéket fogsz használni?
Tibcsi 739855 2025. augusztus 9. 01:10
Válasz erre
L-39_119_046
L-39_119_046

Első közelítésben a futúszár bekötési pontja fölé tedd. Találtam egy képet, ami talán segít.
ecsetes 739853 2025. augusztus 9. 00:32
Válasz erre
Sziasztok! Egy NDK festésű magyar Albát építek 1/72-ben (Eduard), és most a futóművek katonáit akarom pótolni. Az orrfutót jelző pontos helyét tudom, de a főfutókéban nem vagyok biztos. A makett szárnyának felületén a katonák melletti kis dudorokat sem mutatja a gyártó, így jelenleg csak megközelítőleg tudom hova fúrjam a lyukakat.
plevente 738711 2025. június 29. 20:13
Válasz erre
Szia! Nagyon szuper ez az összállítás. Köszi a megosztást és a bele fektetett munkát. Kíváncsiam várom a 119-esről is a képeket.
magyaralba 738316 2025. június 15. 22:34
Válasz erre
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
134948752_10224754786763175_4579625897848141318_n
466841468_10235079145825699_4535053484902380355_n
466841468_10235079145825699_4535053484902380355_n
482235946_3913538342244733_2710037956698678471_n
482235946_3913538342244733_2710037956698678471_n
490179906_3913538705578030_1943391421430679514_n
490179906_3913538705578030_1943391421430679514_n
490238819_3913538718911362_5110913446631142746_n
490238819_3913538718911362_5110913446631142746_n
503439885_9680979805345958_2593083390429843515_n
503439885_9680979805345958_2593083390429843515_n
503937105_10237811926903518_584916014986150086_n
503937105_10237811926903518_584916014986150086_n
504121858_10237811927423531_1094585442609946255_n
504121858_10237811927423531_1094585442609946255_n
505784548_10046197248803659_5412611172391115174_n
505784548_10046197248803659_5412611172391115174_n

Hoppá... ezek meg lemaradtak :P
magyaralba 738315 2025. június 15. 22:33
Válasz erre
Egy pár kép az 1999-2000-ben végrehajtott nagyjavítás utáni gépekről és a látható külső változásokról..

Később még teszek majd fel pár képet a 831119-ről mert talán a "legszínesebb" pályafutása ennek gépnek volt, Sok sok érdekességgel.

Üdv P
Jimbow 738311 2025. június 15. 20:27
Válasz erre
Köszönöm a választ. Arra lövök, amelyik legegyszerűbben megépíthető dobozból :)
magyaralba 738309 2025. június 15. 20:02
Válasz erre
132296940_3640224852734296_4321418619551322800_n
132296940_3640224852734296_4321418619551322800_n
118408086_10218388163959831_5333851825209560370_n
118408086_10218388163959831_5333851825209560370_n
118579276_10218388164959856_3900869569296958329_n
118579276_10218388164959856_3900869569296958329_n
465732410_10235001283799197_2928862807221207077_n
465732410_10235001283799197_2928862807221207077_n
464479244_9401752643184419_3653139306236113892_n
464479244_9401752643184419_3653139306236113892_n
464420813_9401752623184421_7863623378141825234_n
464420813_9401752623184421_7863623378141825234_n
465845047_10234993224357716_6471491649391963598_n
465845047_10234993224357716_6471491649391963598_n
465888376_10234993335600497_4607757615057061744_n
465888376_10234993335600497_4607757615057061744_n
503606156_9680979815345957_6701783205643151976_n
503606156_9680979815345957_6701783205643151976_n

Néhány kép még a 2000 előtti évekből. Majd teszek fel a nagyjavítások utáni képeket is a gépekről hogy mik voltak a külső változtatások.

Üdv
magyaralba 738305 2025. június 15. 14:29
Válasz erre
A válasz technikailag igen gyakorlatilag bármelyik dobozból megépítheted a mi gépünket is. Nekünk 1994-1999 között L-39ZO-k voltak rendszerben standard kialakítással, 4db szárnyalatti tartókkal melyekből kettőre póttartályokat is lehetett függeszteni. A gépek festése megegyezett az Aero Vodohody gyári festésével, annyi kiegészítéssel hogy mikor a gépek kikerültek az NDK lajstromából még a németek lefestették az NDK felségjeleket és számokat többé kevésbé hasonló festékkel mint a gyári, de ezek a patch-ek nem volt lakkozva így mattabbak voltak. 1993-ban a PG szerelte össze gépeket és üzemelte be ha jól emlékszem a 83125, 831128 és a 831131 gyáriszámúakkal kezdve. Itt a PG-ben kerültek felfestésre a gépekre a magyar szabvány piros-fehér-zöld ékek és az akkor használt formájú de más típusoknál kisebb lajstromszámok melyek a gyárszám utolsó három számai voltak. Ebben az időszakban fegyverzetet nem használtak, nem hordoztak a gépek, csak fotógéppuskával gyakoroltak, imitáltak légiharcokat és földi támadásokat.
1999-ben kezdődött meg a kiválasztott 12db legtöbb üzemidő tartalékkal rendelkező repülőgép gyári üzemidőhosszabbítása és nagyjavítása a DR Rt-ben a 831114-sel kezdve a sort majd a 831119 követte. A gépek ekkor kapták meg a zöld-barna- világoskék festéseket. A nagyjavítás tartalmazott némi modernizációs csomagot is melyeknek kívülről látható nyomai is voltak, ha ebből az időszakból szeretnél építeni gépet akkor erre figyelni kell. Amit már előttem is utak a gépek orrán megjelent egy fehér GPS antenna, jobboldalon a műszer fal teteje beépítették a GPS eszközt a kijelzővel. Az R-832 rádiót lecserélték egy folyamatos hangolású modernebb rádióra egy a törzs orr-rész jobb alsó részén hőmérsékletadót leépítették, helyét ey lemezzel zárták. A gép orrából kiépítésre került az addig sem nagyon használt Kvant berendezés ezért az orrba plussz fémsúlyoket helyeztek hogy a rg. CG-t megtartsák. ICAO szabvány szerinti villogókat szereltek a törzs felső részére illetve a törzs alsó részére is, ezek átlátszó burájú fehérfényű ún. High Intesity Flaslight-ok voltak (nagy fényerejű villogó lámpa)... és ekkor kerültek újra aktivizálásra a rg fegyver rendszerei. Innentől lehetett újra használni UB-16-57 blokkokat a repülőgépeken, ami pár évvel később meg is történt. Ha jól emlékszem német-magyar államközi szerződés miatt voltak ezek a rendszerek inktiválva 1999-ig. Az UB blokkokat más alakulatoktól küldték át, voltak köztük magyar tarkára festettek és voltak amik még ezüsttel voltak festve... Ja és közben beépítésre kerültek az IFF rendszer elemi is az SZRO saját ideg felismerő rendszer helyett így Két újabb antenna is megjelent a gépek orrán. Ezek mind apróbb módosítások de ha igazán pontosan szeretnéd megjeleníteni a gépeink egyikét akkor ezekre a dolgokra mind oda kell figyelni... és persze a gyárszámokra is hisz nem mindegyik gép került nagyjavításra és a 12 nagyjavított gép közül is 4db hamar le lett állítva ilyen-olyan problémák miatt. Később lövök fel képeket ha lesz időm megkeresni e képeket... Üdv P
Jimbow 738304 2025. június 15. 14:28
Válasz erre
Köszi, é csak az elérhetőkre szűrtem. Majd átnézem a kereteket és a ZO útmutatót, de gondolom egyeznek, mint ilyenkor gyakran :) Jó hír.
Tibcsi 738303 2025. június 15. 14:07
Válasz erre
Tibcsi 738302 2025. június 15. 14:03
Válasz erre
Nekünk ZO-k voltak, de bármelyik dobozból megépíthető bármelyik. :) Amúgy Eduard ZO is létezik.
Jimbow 738299 2025. június 15. 14:00
Válasz erre
Köszönöm!

Én nem látok Eduard ZO-t, csak ZA-t...arra gondolsz? Köszönöm!
Tibcsi 738298 2025. június 15. 13:58
Válasz erre
Igen is meg nem is. A korai, még NDK festéssel repülő Albák megépíthetőek az Edu L-39ZO dobozokból. A felújítás utáni Albák is de pótolni kell rajtuk a GPS antennát az orron és a GPS készüléket a kabinban. Tudtommal a külső szenzorok közül is le lett szerelve néhány, de erről nincs pontos infóm.
Jimbow 738293 2025. június 15. 13:30
Válasz erre
Sziasztok!

Helyénvaló az állítás, hogy az Eduard Albatros-ok közül egyik sem felel meg a hazai változatoknak?

https://www.eduard.com/index.php?lang=1&currency=0&mnid=&anid=&listtype=search&searchparam=albatros&cl=search&tpl=&fnc=executefilter&attrfilter%5B%5D=&attrfilter%5B17%5D=1%2F72&attrfilter%5B14%5D=Plastic+kits

Köszönöm.
Freddy 729179 2024. október 6. 14:00
Válasz erre
piratvitorla 728854 2024. szeptember 24. 08:48
Válasz erre
Sziasztok!
Remélem nem off: a pénteken megjelenő Aranysasban lesz egy cikk a Delfin különleges fejezeteiből. L-29R, RS, Akrobat, légvédelmi elfogó ami több incidensben is érintett volt...
Freddy 728814 2024. szeptember 22. 13:42
Válasz erre
Freddy 728279 2024. szeptember 8. 18:34
Válasz erre
tégé 728027 2024. augusztus 28. 19:10
Válasz erre
Köszönöm, megadom neki az e-mail címedet.
tégé 728026 2024. augusztus 28. 19:09
Válasz erre
Bocsi, elírtam L-39 Albatroszt keres.
Tibcsi 728006 2024. augusztus 28. 11:34
Válasz erre
Szia,

Öööö... gyerekek, itt valami félreértés lesz, én nem keresek L-29 Albatroszt. Már privátban is megkerestek, hogy "lehet, őt is érdekelné a dolog".

Csupán arra szerettem volna rávilágítani, hogy tégé kolléga kérdezze meg az ismerősét, hogy tulajdonképpen mit is keres: az L-29 és az Albatrosz két különböző repgép. :)
piratvitorla 728004 2024. augusztus 28. 10:53
Válasz erre
Szia
Van egy ismerősöm aki minden hasonlót csinál prémium minőségben. Írj nekem emailt és szólok neki
zoltansary@gmail.com
Tibcsi 727992 2024. augusztus 27. 19:18
Válasz erre
Szia!

Kérdezd meg tőle, hogy L-29 kell neki, vagy Albatrosz? :)
tégé 727988 2024. augusztus 27. 18:59
Válasz erre
Sziasztok!
Egy ismerősöm keres fém állványos L-29 Albatroszt. valakinek eladó vagy beszerzési lehetőség?
Tibcsi 727974 2024. augusztus 27. 10:20
Válasz erre
Szia,

Igen, de nem nálunk. :) Nálunk a MiG-15-ökről megmaradt kamerákat építették a bal szárnytőbe. Juge kolléga részletesebben is leírta: makettinfo.hu/forum/forszoveg.php

Én erről a kamera fedélről érdeklődtem. :)
piratvitorla 727971 2024. augusztus 27. 09:07
Válasz erre
Szia
Ha jól tudom egyedül az L-29R rendelkezett kamerákkal, a pilótafülke alatti nagy púpban.
Freddy 727910 2024. augusztus 25. 14:16
Válasz erre
Freddy 727732 2024. augusztus 19. 22:16
Válasz erre
Tibcsi 726512 2024. július 4. 01:27
Válasz erre
l-29_253
l-29_253

Azt hiszem, meg is válaszoltam a kérdést: nem volt :)
Tibcsi 726511 2024. július 4. 01:19
Válasz erre
Szia!

Azt lehet tudni, hogy ez a kamera fedél mikor került a gépekre? Ha jól értettem, a MiG-15-ösök kivonása után alakították ki a kamera helyét, ezüst korukban még nem voltak ott.
kls 703539 2022. december 25. 22:58
Válasz erre
Köszönöm a válaszokat!
Üdv:kls
juge75 703521 2022. december 25. 07:39
Válasz erre
20200804_120113
20200804_120113

Reptár.
juge75 703520 2022. december 25. 07:37
Válasz erre
delfin főfutó
delfin főfutó
delfin főfutó l
delfin főfutó l
16665712_157393291434032_6256999296555003871_o
16665712_157393291434032_6256999296555003871_o
Delfin_2050 375 2
Delfin_2050 375 2

A gyári szín futószár matt alu szürke és világos kék felni volt.
Ha hazaira gondoltál, Főiskolai ezüst gyári világos kék felni,Trencsényi nagyjavítás utáni zöld felni.
juge75 703519 2022. december 25. 07:14
Válasz erre
cenci 703443 2022. december 21. 19:27
Válasz erre
L-29 Delfin Csepel
L-29 Delfin Csepel
L-29 Delfin Csepel orrfutó
L-29 Delfin Csepel orrfutó
L-29 Delfin Csepel főfutó
L-29 Delfin Csepel főfutó
L-29 Delfin Szolnok
L-29 Delfin Szolnok
L-29 Delfin Szolnok orrfutó
L-29 Delfin Szolnok orrfutó

Szia !
Nekem ezek a saját fotóim vannak ,hátha tudok vele segíteni .
kls 703436 2022. december 21. 17:22
Válasz erre
Tisztelt kollégák!
Meg tudná valaki mondani, hogy az L-29 repülőinknek milyen színű volt a kerékfelnie? Sajnos a fényképekről nem tudom megállapítani.
Előre is köszönöm a válaszokat!
kls
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13.