/ Fórumok /

magyar messerek festesmintaja

amp;nbsp
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.
1., 2., 3., 4., 5., 6.
J_K 590971 2015. augusztus 27. 22:10
Válasz erre
Szia Podva!

A RAL azért sem kézenfekvő, mert a Luftwaffe-val (így a német repülőfestékekkel)kapcsolatban senki nem használja. Az "RLM"-et igen -akkor is, ha az egyszem RLM 02-t kivéve ez sem pontos.
(Egyébként a makettezők ma elég nehezen jutnának hozzá az eredeti RAL 840 R mintához, azt hiszem).
Mivel a magyar gépeken német repülőfesték volt, így nekem az tűnik a legkézenfekvőbbnek, ha azt a terminológiát alkalmazzuk.
A 61-62-nél a gyakorlatilag tökéletes egyezés miatt elég az RLM 61 és RLM 62 (pontosabban Farbton 61, Farbton 62)megnevezést használni a magyar gépeken alkalmazott korai tarkánál.
Mivel a szürke (63) eltér az eddig publikált összes 63-mintától, ezért érdemes megkülönböztetni, pl. így: "Farbton 63 (Herbig)"
A 65 szintén eltér a 65-nek aposztrofált mintáktól (Merrick/Kiroff, Gallapsy, W&B,MPG, Ullmann, MA) ám -hibás számmal (64)- szerepel a MPG-ban. (Az MPG tudvalevőleg az ép és roncs gépeken talált színmintákat gyűjtötte össze, tehát találtak a magyar gépeken szereplő alsó kéket, de tévesen számozták be a műben, csakúgy, mint a 82-83-at. Annyi a különbség, hogy a 82-83-ra később rájöttek, és "Errata"-ban korrigáltak, míg a "64" esetében nem).Ezért szerinten szintén érdemes megkülönböztetni a színt, pl. így: "Farbton 65 (Herbig)", vagy Farbton 65 (MPG 64).

Ha "Krayer"-t használnánk, lehet, hogy valaki még azt hinné, hogy mi fejlesztettük, vagy gyártottuk. A legfontosabb, hogy a korai tarkánál ezt tisztázzuk: a festékek nem magyar eredetűk -ezt egy "Krayer"-megnevezés csak megzavarná.

Üdv
Podva 590965 2015. augusztus 27. 20:20
Válasz erre
Gabush
Hát tanulják meg! :)

J_K
Aha, akkor a logikád alapján a japánok által használt Mitsubishi, Nakajima, Kawanishi stb zöldek, szürkék elnevezéséből adódóan a japi repgyárak gyártották saját maguk részére a festéket... A dolog megítélhető a gyártó és a felhasználó oldaláról is...
Mindazonáltal eddig egy írott forrásból sem került elő utalás arra vonatkozóan hogy akár egyetlen doboz "Herbig 65"-öt vagy valamelyik kistársát rendelt volna az MKHL. Nálunk nem ez volt a neve! A saját történelmünket írjuk át azzal ha átkereszteljük az elnevezéseket...
Különben is meg miért legyen RLM, a makettezőknek a RAL nem kézenfekvőbb?
Mondom tök mindegy ki mit használ...most már mindenki tudja miről van szó...
Üdv
J_K 590959 2015. augusztus 27. 19:17
Válasz erre
Én azért sem használnék Krayer-kódot, mert nem a Krayer gyártotta a festékeket, hanem a Herbig. Ha Krayer-számot emlegetnénk, akkor még valaki azt hihetné, hogy a forgalmazáson túl valami köze volt hozzá a Krayernek. Szerintem tökéletesen jó a "Herbig 65", stb.
Ami azt illeti, "magyartarkának" sem szívesen hívom ezt a színösszetételt -lévén, hogy nem magyar-, hanem pontosabbnak tartom a "korai tarka" megnevezést.
Gabusch 590956 2015. augusztus 27. 18:32
Válasz erre
A monitor csalóka, de a szürke talán leheletnyit világos.

A Krayer kódok használata az esetlegesen érdeklődő külföldi makettezők miatt nem látszik célszerűnek.
Podva 590955 2015. augusztus 27. 18:24
Válasz erre
Ral-gunze zöld33
Ral-gunze zöld33
Ral-gunze szürke33
Ral-gunze szürke33
Ral-gunze barna33
Ral-gunze barna33

Így talán jobb...
Podva 590954 2015. augusztus 27. 18:15
Válasz erre
Sziasztok
Különvéleményként azért az MKHL esetében én szívesebben használnám a G-sor kódjit, minta "Herbig által gyártott RLM 60-ast" de kinek kinek legyen szájíze szerint... A sváciak ugyanerre a "muster 38" menevezést használnak, valszeg ugyan ezekre a színekre. A lényeg az, hogy mindenki ugyan azt értse rajta...
A minap leírtam, hogy mely színeket gondolom megfeleőnek a "Magyartarka" festéséhez. Kifújkáltam, és összefotózgattam a RAL kártyával. Mindenki döntse el, hogy megfelelő-e...(a RAL kártya fényes a gunze minta matt)
i290.photobucket.com/albums/ll257/Podva/Ral-gunze%20zoumlld_zpsitv4mtam.jpg i290.photobucket.com/albums/ll257/Podva/Ral-gunze%20barna_zps4yclccpq.jpg
i290.photobucket.com/albums/ll257/Podva/Ral-gunze%20szuumlrke_zpsc6pcajdg.jpg
Üdv Viktor
pikkasz84 590946 2015. augusztus 27. 14:14
Válasz erre
Szia Karcsi!
Köszönöm szépen a segítségedet! Sokat segítettél! A szín kártyák viszont engem is érdekelnének! Addig félre teszem a repcsit, mikorra várhatók? Az árukat lehet tudni?

Baráti üdvözlettel:Pisti
Zoli 590926 2015. augusztus 27. 08:47
Válasz erre
Szia Karcsi,
Bár engem már tavasszal is meggyőztél, köszi szépen az összefoglalót! Mikor lesznek elérhetők a színkártyák?
z
magoo 590922 2015. augusztus 27. 08:07
Válasz erre
Szia Pikkasz!
Szeretnék segíteni a döntésben, ezért röviden leírom a lényeget, hogy ne kelljen elolvasni sok-sok korábbi hozzászólást:
1, Én azt állítom, hogy a Krayer nem gyártott repülőgép festéket G jelzéssel, mert abban a könyvben, melyben a gyártások szerepelnek, nincsenek ilyen tételek. A vegyipari múzeum szakembere is ezt állítja.
Ezzel szemben erről a könyvről azt állították, hogy portás könyv. Mivel G festék nem szerepel benne, akkor a gyár portáján sosem vittek ki G festéket.
Továbbá a Punka/Bernád szerzőpáros szerint a Michael Ullmann által készült könyv, mely több kiadásban megjelent „a német gépek festési rendszere alapkönyveként számon tartott … kiváló könyv”. (HT, 2014/4 61.o) Ezt a véleményt figyelembe véve én is átnéztem alaposan az angol nyelvű kiadást. A 127. oldalon az olvasható, hogy: "Anecdotal evidence from Hungary states that lacking their own modern paint industry, all their aircraft were finished in standard Luftwaffe or Italian paints, often in combination." Elbeszélések szerint abból az okból, hogy Magyarországnak nem volt saját modern festékipara (t.i. repülőgép-festékek vonatkozásában -M.K.), minden repülőgép festésére a standard Luftwaffe, vagy olasz festékeket használtak, gyakran kombinálva. Ezek szerint a viszonylag friss (és a HFC szerzői által preferált) publikáció sem támasztja alá a magyar elméletet. Azért érdekes, hogy ezt a két szerző nem vette figyelembe, mert a HT. cikkben ezt a fejezetet és konkrétan ezt az oldalt is idézik, tehát nem volt elbújva ez az információ a könyvben. Annak ellenére, hogy a két szerző által preferált Ullmann könyv nem támasztja alá a magyar gyártást a következő HT szám 62. oldalán az olvasható, hogy „Az természetesen elképzelhető, hogy a magyar gyártók az álcázó festéssel leszállított német gépek színei, sőt az azokhoz szállított javítófesték-készletek alapján keverték ki saját festéksorozatukat.” Továbbá a Merrick könyv 201. oldalán az is olvasható, hogy bármikor tudták biztosítani a gyárak a 61/62/63 színeket -azután is, hogy a Luftwaffenál már nem alkalmazták-, mert minden szín RAL-alapú formulája továbbra is rendelkezésre állt. És pont a magyarokat hozza fel példának. Nos, egyetlen Krayer gyári irat sem bizonyítja a magyar elméletet, a neves kutatók (köztük Ullmann -mint a két szerző által leginkább preferált kutató) megemlítik a magyar gépeket, de senki sem állítja/sugallja/támasztja alá a magyar repülőgép festékeket/színeket, sőt Ullmann és Merrick kifejezetten ellentmondanak neki. De a magyar elmélet éltetésére „természetesen elképzelhető”.
A döntés a Tied.

2, A színelemzésem során kitértem arra, hogy mekkora eltérés van ugyanazon RLM színek között a különböző roncsokon, továbbá azt is vizsgáltam, hogy mekkora eltérések vannak az eddig forgalomba került RLM-atlaszok ugyanazon színei között. Merrick/Kiroff és Crandall kutatásai megmagyarázzák a roncsokon talált eltéréseket: Sok beszállító volt és a színeket különböző technológiával állították elő. Ráadásul a receptúrát folyamatosan fejlesztették és módosították, változtattak az alapanyagokon is. Ezért maximum azt lehetett garantálni, hogy egy színt egy adott időben minden gyár nagyjából egyezően tudta legyártani. (Az RLM 75 esetében van lilás és szürke tónus is, erről a tanulmányomban mellékeltem fotót). A gyárak közötti kissé eltérő tónusok a gyakorlatban nem jelentettek problémát, hiszen az egyes repülőgépgyárak egy-egy meghatározott festékbeszállítóval álltak szerződéses kapcsolatban. Így az adott gyárból kikerülő szériáknál a színegyezés adott volt.
A roncsokon talált minták alapján elkészültek az én kártyáim. Ezek közül a zöld és a barna a W&B színeihez állnak a legközelebb. A kék a Mongram kék mintájához áll a legközelebb. A szürke a Michael Ullmann által összeállított RLM 42 mintánál világosabb, ahhoz áll a legközelebb, és az RLM 63 szürke változatánál sötétebb. Összevetettem a szürke kártyámat a 63-asokkal. Nem tér el jobban tőlük, mint a roncsokon talált RLM 75 minták egymástól. Sólyom és a Ju-86 roncson közeliek egymáshoz a szürkék. A Sólyom szürkéről azt állították, hogy alapozó. Sajnos a Sólyom motorburkolat-roncsdarabon a zöld alatt nincs szürke, ezért nem lehet alapozó. Ha alapozó, akkor viszont az alapozó egyben a terep festés része a Ju-86-on.
Tied a döntés, hogy annak ellenére, hogy nem hasonlít a többi 63-hoz a roncson talált szín, ez a Herbig 63 színe, vagy sem.

3, Van eredeti Krayer festékminta kártya az 1938-ban rendszeresített színekről. Ezek közeli egyezést mutatnak a RAL színmintákkal, annak ellenére, hogy 70 évesek és nem lehet felpolírozni, mert papírkártyára készültek. Ezek alapján bizonyítva látom, hogy nem volt magyar álcázószín, mert a német színeket rendszeresítették.
Tied a döntés, hogy volt Krayer szín, vagy sem.

4, Van egy kis beidegződés a fekete-fehér fotók ügyében. Ezeken a szürke elég világos. A Ju.86 bizonyosan RLM 61/62/63 színt kapott, mégis a szürke rikít a képeken. Aki átnézi az összes forgalomban lévő RLM színmintát, annak fel kell, hogy tűnjön, hogy mindössze a Monogram ismertet világos árnyalatú 63-at a sötétebb 63 színek mellett, a többi atlaszban inkább közép szürke a 63. Ullmann is ad hasonló világosszürkét, de azt L40/52 jelzéssel. Lehet, hogy a Monogram "világos" 63-nak ehhez van köze. Ha -a Monogram mintája kivételével- bármely színatlasz hatvanas sorát megnézi valaki (főleg az Ullmannt), azt látja, hogy "eredetiben" nincs nagy különbség a színek között, vagyis nem ugrik ki a szürke, ahogy a képeken látszik. (bele lehet menni képek elemzésébe, de erről már idéztem, hogy miként változott a bizonyító erejük a HFC két szerzője szerint). Erre jön a magyarázat, hogy ez a Krayer festék! Ok, de a HFC is az általam talált sötétszürkét adta FS-ben a Krayer szürkéjének. Ha a Krayer is sötétszürke, akkor mi van a képeken kiugró világosszürkével? Ezért úgy gondolom, hogy a képeken látható világos szín csalóka lehet. (Ha jól emlékszem van olyan fotó, ahol a sárga rikít és van ahol igen sötét.) Szóval a legendáriumban vörösesbarna mellé volt egy világosszürkénk, de ezt nem igazolják a roncsok. (még a HFC szerint sem!)
Tied a döntés, hogy a környezeti hatások, vagy a film miatt, esetleg egyéb okok miatt látszik ilyen világosnak.

5, Podva felvetése egy szempontból mindenképpen fontos: Nem elég a makettezőnek az, hogy mi 61/62/63/65 színt használtunk, mert sok árnyalat került már publikálásra. Akkor melyik a mienk? Nos, a minták megvannak, elkészültek az 5x5-ös színkártyák, tehát ami kell a maketthez, az meg van. A megnevezés is fontos! Mi a doksik alapján a Herbig festékeit használtuk. Átnéztem a WM Herbig megrendelését, melyen nincs odaírva a színekhez a RLM kód, azonban a festékek gyártmány-jelzései benne vannak az Ullmann könyvben, az 1938-as LDv 521/1-ben. Szerintem mi a Herbig hatvanas sorát használtuk, mely egyes színeiben jobban hasonlít a publikált kártyákhoz, a többiben kevésbé.
Megnevezések:
Kék szín:
Gyártó: Herbig-Haarhaus A.G RLM65
Magyar forgalmazó: Krayer G.1101
Barna szín:
Gyártó: Herbig-Haarhaus A.G RLM61/RAL8019
Magyar forgalmazó: Krayer G.1102
Zöld szín:
Gyártó: Herbig-Haarhaus A.G RLM62/RAL6003
Magyar forgalmazó: Krayer G.1103
Szürke szín:
Gyártó: Herbig-haarhaus A.G RLM63/RAL7005
Magyar forgalmazó: Krayer G.1100
Terepsárga:
Gyártó: Herbig-Haarhaus A.G RAL 7028
Magyar forgalmazó: Krayer H.1795
A döntés a Tied.

Tisztelt Fórumozók!
Összegezve:
a, Ullmann kizárja a magyar repülőgép-festékgyártás létezését
b, Az adott RLM színek között jelentős eltérések vannak az atlaszokban és a roncsokon
c, A WM-nek szállított festékek rendszeresített RLM festékek
d, A Sólyom álcázó festéshez rendelték a Herbig szürke-zöld-barnát, ezért ezek kamó színek
e, A roncsokon talált kettő minta nagyon közeli egyezést mutat a hatvanas sor barna és zöld színével
f, Az eredeti Krayer színminták közeli egyezést mutatnak a RAL színekkel, tehát német színben gondolkodott a légierő 1938-tól (az itt közzé tett doksi szerint még korábban)
Ezek alapján miért kellene megkérdőjeleznem, hogy azok az álcázó festékek, melyeket a Herbig Magyarországra szállított, azok a hatvanas sor színei?

magoo
Zoli 590909 2015. augusztus 26. 20:54
Válasz erre
Szia,

Én meg a színminták és roncsok alapján inkább erre a makettre szavazok, mint a régi (FF) fényképekre. Lehet, hogy nem tökéletes, de szerintem a legközelebb áll a valóshoz.
Igen, nagy a tűrés, de ha jól emlékszem az utólagos javítások miatt is, illetve a több festékgyár egyforma árnyalatai sem egyformák.
A magyartarka Messer engem se vonz, de a korábbi típusok miatt kénytelenek vagyunk valamilyen vélemény mellé állni. Az RLM sor nekem is egyértelműnek tűnik.
z
cimber 590907 2015. augusztus 26. 20:29
Válasz erre
Szia!

...hogy mi a helyes festék egy maketten azt nem merném kijelenteni.
Számomra a barna nem az volt, amit eddig láttam akár a FF fotókon is.

Én ugyanazt pedzegettem, mint Podva, hogy a tűrésbe sokminden belefér.
Hozzáteszem én is abban hiszek, hogy "RLM alapú" a magyartarka, de nagyon sok fotót megnéztem és a szórás is nagynak tűnik.
A magyartarka Messer amúgy sem érdekel - mint makett - , mert gyakorlatilag egy steril festésű F4-est kell elkészíteni, amin szinte semmiféle kosz, üzemelési nyom...stb. nincs, így aztán nem egy mutatós makett lenne belőle.
Gabusch 590884 2015. augusztus 26. 09:18
Válasz erre
Szia Podva!

Mint tudjuk, én csak a partvonalról ugatok be. Amit írsz, az teljesen rendben is van, de ha Karcsi egy roncsról azonosította a 7005-öt, akkor honnan lehet tudni, hogy az adott festék mikor került rá, még a hadigazdálkodás előtt, vagy esetleg közben?
Plusz ott van az a lehetőség, hogy voltaképpen selejtet küldtek, csak valamiért nem volt lehetőség/igény a cserére.

Akit ez nem segít ki, az építsen Ju-86-ot, azzal jelen felállásban biztos lehet a dolgában. :)
Podva 590881 2015. augusztus 26. 08:00
Válasz erre
Szia Gabusch
Azt azért ne feledd el a nagy hadigazdaság emlegetésekor, hogy a "magyartarka" színei nagyjából 37-től voltak jelen nálunk. A festékgyár pedig az volt aki a passátszelet fújta a festékiparban akkoriban... :)
Mindazonáltal természetesen lehetett ez-is az is RLM 63 ha elég tág volt a megengedett eltérés... De mint korábban leírtam a makettezők egy bizonyos hányada egy ilyen nagy tűrésű festékmegnevezéssel nincsen kisegítve.
Üdv
Gabusch 590879 2015. augusztus 26. 00:27
Válasz erre
Nem vagyok (sajnos) festékgyáros, de kapacitáshiány miatt nem lehet lehetséges a színeltérés?
Gondolom, a 7005 nem lehet túl messze a 7004-től és ha utóbbiból a Luftwaffe igényeinek kielégítése miatt nem maradt elegendő a hadigazdálkodás okán, lehet, hogy nekünk a fennmaradó készletből (is) küldtek. Rosszabb esetben valami selejtből, amit szintén a háborús körülmények miatt simán fel is használtunk, akár reklamáció nélkül is.
Podva 590870 2015. augusztus 25. 20:53
Válasz erre
AndrásH 590869 2015. augusztus 25. 20:49
Válasz erre
Rendeltünk olyan festéket, amit a Luftwaffe nem használt, tehát nekik nem gyártottak.
Podva 590868 2015. augusztus 25. 20:44
Válasz erre
RAL-RLM
RAL-RLM

Üdv
Csak hogy egy kicsit megkavarjam az állóvizet...:) Van egy ilyen mű, amiben szerepel ez a "bizonyos táblázat" A roncsokon azonosítható a RAL6003 és a RAL8019. Karcsi viszont egyértelműen RAL 7005-öt azonosított a Ju-86 roncson...
Most akkor vagy az van, hogy a németeknél a RAL7005 és a RAL7004 is belefért a tűrésbe, és mindkettőt RLM63-nak nevezték... Akkor viszont makettezők számára ez a színrendszer félrevezető lehet.
Vagy a Herbig tudott szállítani nem RLM árnyalatú szürke repülőgépfestéket is a kedves vevő óhaja szerint (miért ne?)
Üdv
Zoli 590846 2015. augusztus 25. 13:19
Válasz erre
Hidd el, én lepődtem meg a legjobban, mikor megláttam a maketteket és ezek voltak a helyes színek. Először csak rossz fotókra gondoltam, de élőben is ugyanolyan. Volt bennem egy nagyjából kialakult kép, mert minden maketten világos volt a szürke és vöröses a barna, ehhez képest nagyon meglepő volt ez a két makett. Nem a makettek készítőjét akarom védeni (jóbarát), sokat vitáztam is vele, nagyon szkeptikus voltam, de a roncsdarabokat és a színkártyákat látva ezek a színek eddig a legjobbak szerintem.
z
cimber 590845 2015. augusztus 25. 13:08
Válasz erre
Még valami.

A színes Ju-86 fotó is inkább barnásnak ítélhető, mintsem feketés barnának.
Nem a színek helyessége, hanem a fotón lévő összes szín módosulásával együtt értendő a barna szín tónusa.
cimber 590844 2015. augusztus 25. 13:07
Válasz erre
Nem vitaindítónak, de a belinkelt Stuka barna színe élőben sem azt mutatta, amit az eredeti fotók.
Szerintem - mégegyszer szerintem - ez túl sötét, inkább feketés barna, mintsem barna.

A citált F4-es Messer soha nem repült bevetést, visszakerült Győrbe és átépítették G2-esnek.
A fotó róla utólag színezett, de arra talán jó, hogy olyan fotón ahol a környezet is látszódok - együtt kerültek színezésre - a barna inkább barnás, mintsem feketés szín.

Ez csak a magánvéleményem, nem szentírás, mint ahogyan ebben a témában nincs és - szerintem - nem is lesz szentírás, már ami a festékek tónusának szórását illeti.
fidel 590839 2015. augusztus 25. 11:52
Válasz erre
fidel 590838 2015. augusztus 25. 11:44
Válasz erre
Sziasztok!

Nem ismerem milyenek az Agama festékei (színhelyesek-e, jól használhatóak-e,...), de nekik eléggé teljes színsoraik vannak:
eshop.agama-color.cz/Barva-AGAMA-AKRYL/Nemecko/

...csehül tudók előnyben... :-)

Üdv,
fidel
J_K 590837 2015. augusztus 25. 10:17
Válasz erre
Szia!

A 61/62- színekre jó megoldás lehet az Xtracolor (vagy az akril párja), illetve a MR Paint festék. A 63 -a roncsok alapján- már jobban eltér,ezért jelenleg nincs ajánlható makettfesték, érdemes megvárni a színmintát. Úgy tudom,hamarosan elérhető lesz.
Az eredetileg 74/75/76-os gépnél nem látom indokoltnak és igazolhatónak az alsó felületek átfestését (Herbig) 65-re, ezért javasolnám a 76-ot.
solyom 590833 2015. augusztus 25. 09:38
Válasz erre
Sziasztok!

A maketten a színeket kéretik fenntartásokkal kezelni!
A festése még azelőtt készült, mielőtt bebizonyosodott volna az azonosság az RLM színekkel.

BB
Podva 590831 2015. augusztus 25. 07:53
Válasz erre
Ha még nem sürgős, lehet, hogy érdemes egy kicsit várni a festékek beszerzésével. Azt csiripelik a verebek, hogy hamarosan megjelennek a roncsokról beazonosított színek színkártyái...:)
Üdv VIktor
Podva 590827 2015. augusztus 25. 06:38
Válasz erre
Szia
Én a következő színeket használnám a Gunze Hobby Color választékából:

Barna:3xC41Red Brown+1xC14Navy Blue
Szürke:C317 Grey FS36231
Zöld:C70 Dark Green

A világoskék jó kérdés, előbb utóbb biztosan annak is meglesz a Gunze "receptúrája"...
Üdv
Tibcsi 590826 2015. augusztus 25. 01:06
Válasz erre
És hogy ne kelljen messzire menni a segítségért, itt a makettinfón is érdemes körülnézni. :)

makettinfo.hu/Propaganda-42
pikkasz84 590824 2015. augusztus 24. 23:27
Válasz erre
Szia Tamás!
Nekem már ez is nagyon sokat segített! És tényleg! Mióta Tibcsi is írta a 61/62/63-at, azóta folyamatosan az RLM színeket bújom, és szerintem biztosan ez lesz a jó kombó! (kiindúlva abból is, hogy írtad, Magó Karcsi kutatásai alapján a Krayer valószínüleg német színeket forgalmazott)
:-) Köszönöm Juhász karcsinak is a véleményét, akkor a gép hasa a 76-ot kapja majd, mint általában! Akkor a messzer 76 alapon 61/62/63 lesz majd.
Köszönöm neked is Zoli! Akkor már valószínüleg nagyot nem fogok tévedni ezzel az összeállításal, és persze azért igen, a gépeket az időjárás nem kímélte, ki tudja milyen napszakban fotózták.. ilyesmi... csak szeretnék minél közelebb álni az igazsághoz.. :-)
Szereztetek nekem egy jó estét! :-) És köszönöm szépen a véleményeteket!

Baráti üdvözlettel:Pisti
Zoli 590823 2015. augusztus 24. 23:15
Válasz erre
Ja igen, azt el is felejtettem, hogy az RLM színeket keresd, elnézést! De festéket akkor se merek ajánlani, én Tomi makettjét fogom alapul venni, ja és persze Karcsi színmintáit. Amúgy nem veszem olyan véresen komolyan a makettek esetében a színhelyességet a befolyásoló tényezők miatt (napszak, időjárás, kamera és pozíciója, fénykép, monitor stb), a színek folyamatosan változnak és egy gépen is egy-egy szín másképp, szóval nekem csak a kiindulási alap a fontos, és akár kevergetek is színeket.
z
TAMÁS78 590822 2015. augusztus 24. 23:07
Válasz erre
Szia Pisti!

A Magó Karcsi által vizsgált minták olyan közeli hasonlóságot mutattak az RLM színmintákkal, ami gyakorlatilag egyezést jelent, tekintettel arra, hogy a különböző német gyártók színpalettái között is van minimális eltérés. Ami azt jelenti, hogy a magyartarka valójában az RLM 61/62/63-at jelenti. Ez tudtommal általában 65-ös hasszínnel társult, de ha Juhász Karcsi azt mondja, a Messzeren ez 76 volt, én elhiszem.

Magó kutatásai egészen valószínűtlenné tették, hogy a Krayer saját színeket gyártott volna (mármint hadi használatú repülőgéplakkokat), inkább úgy tűnik, német festékeket forgalmazott.

De lesz itt olyan, aki ezt sokkal értelmesebben, szabatosabban és szakszerűbben meg tudja válaszolni neked, mint én. Én csak műkedvelő kívülállóként követtem a magyartarka-csörtét.
pikkasz84 590821 2015. augusztus 24. 23:03
Válasz erre
Szia Tibcsi!
Ne haragudj, utólag vettem észre a válaszodat, miután elküldem az én hozzászólásomat..
Akkor szerinted a RLM 61/62/63 egy 65 haskékkel talán befutó lehet? Úgy nézem én is hogy biztosan közel áll az igazsághoz... :-)
pikkasz84 590820 2015. augusztus 24. 22:58
Válasz erre
Szia Tamás!
Na, azt sajnos nem tudom... úgy tudom hogy a Krayer és társa cég készítette a festékeket, és úgy rémlik most hogy saját színeik voltak, nem licenc gyártott RLM színek. Az RLM színekkel viszont rendszeresen dolgozom, általában sok messzert, és egyéb háborús gépet építek. De ha mégis azonosak a magyar tarka színei a német RLM színekkel, akkor tudnál nekem esetleg támpontot adni, hogy a német RLM standardból mik azok a színek, amik a leg inkább közel álnak a magyar tarka színekhez? Általában úgy makettezek, hogy a lehető legtöbb anyagot, referenciát begyűjtöm, és majd csak utánna kezdek hozzá az építéshez, de ez a magyar csiri-biri tököm tarka számomra egy akkora feketejuk a makettezésben, hogy még nem mertem ilyen festésű makettekbe belekezdeni. Valaki segítsen már nekem... :-(
Tibcsi 590819 2015. augusztus 24. 22:53
Válasz erre
Én is gyanítom, hogy a magyartarka színei valójában RLM színek. Ha valaha is építek ilyen festéssel gépet, akkor az RLM 61/62/63 színeket fogom használni. RLM 65 alsó festéssel... :)
TAMÁS78 590818 2015. augusztus 24. 22:36
Válasz erre
Nem arról szólt az egész magyartarka-polémia, hogy ezek valójában azonosak a német RLM-színekkel? Utóbbiakról biztos találni valami használható színmintát, és hát ott is volt bizonyos szórás gyártótól függően.
pikkasz84 590815 2015. augusztus 24. 21:54
Válasz erre
Zoli, én nagyon szépen köszönöm a segítségedet! Sajnos csak ezt az egy fotót találtam.. akkor most már tényleg nem tudom belőni, milyenek lehetnek a színek, akármilyen magyar tarka munkákat nézek, kiderítik, hogy sajnos mindegyik rossz, lenne egy jó pár makett a szekrényben, amit magyar tarkának szánnék, (ju-86, He-70, stb) de nem merek hozzájuk kezdeni évek óta, mert biztos hogy nem lesz jó.. ha adnék egy e-mail címet, tudnál nekem olyan színeket küldeni, amik alapján le lehetne festeni a maketteket?
Zoli 590809 2015. augusztus 24. 21:42
Válasz erre
Igen, ez az a makett. Amúgy nagyon rossz kép, egész mások a színek. A barna elég sötét, kb csokiszín nekem. A zöld nem annyira sötét és az eredeti se volt világosabb, a szürke meg kb középszürkének tűnik, a képen láthatónál sokkal sötétebb. Ebből is látszik, hogy a régi képeken is hiába tűnik világosnak, a roncsok eredeti színei sokkal sötétebbek és élénkebbek, legalábbis nekem úgy tűnt.
z
pikkasz84 590807 2015. augusztus 24. 21:31
Válasz erre
image32
image32

Több fotó albumot átnézve is csak ezt a képet találtam a stukáról.. Szóval a barna az egy erőteljes sötét étcsokoládé szín? Amit mellékeltem makettről fotót, úgy látom rajta, hogy annak a szürkéje elég világos, és annál sötétebb.. valamint a zöldje sötét, és attól egy picit világosabb lehetett az eredeti zöld..
Zoli 590804 2015. augusztus 24. 21:11
Válasz erre
Szerintem még nem kapható, biztos tudatni fogja, ha megjelenik, amúgy már láttam.
z
pikkasz84 590803 2015. augusztus 24. 21:03
Válasz erre
Köszönöm szépen!
Megpróbálom valahonnan fellelni őket... Apropó Magó-színminta.. már kiadta őket? Lehet venni őket?
pikkasz84 590802 2015. augusztus 24. 21:01
Válasz erre
Szia!
Köszönöm a segítségedet! Azt gondoltam én is hogy a fotók nem használhatóak, mert utószínezettek. Csak támpont ként raktam fel hogy melyik gépről lenne szó... viszont ha a mellékelt maketten nem jók a színek... akkor tudnál e támpontot adni a megfelelő színek kikeveréséhez?
Zoli 590800 2015. augusztus 24. 20:58
Válasz erre
Szia,
Keresd Molnár Tomi 72-es He-112 és Ju-87B makettjének képeit, azok a legfrissebb kutatások alapján lettek festve, a Magó-féle színminták alapján! A szolnoki kiállításon is szerepeltek, illetve utóbbi a hétvégi zalain is.
z
J_K 590799 2015. augusztus 24. 20:57
Válasz erre
Szia!

Az alsó szín 76.
A maketten bemutatott felső kamuflázs-színek közül egyik sem stimmel.
Az eredeti fotó utószínezett, így színreferenciaként nem használható.
pikkasz84 590796 2015. augusztus 24. 20:36
Válasz erre
Bf109cal2
Bf109cal2
HungarianBf109F
HungarianBf109F
HungarianBf109F02
HungarianBf109F02
Bf109F4
Bf109F4

Sziasztok!
Volt nekünk anno egy Magyar tarkára festett Bf-109 F-4-esünk, ezt a gépet szeretném elkészíteni, már bőven benne vagyok az építésben, 1:72-es méretarányban. A festéshez szeretnék segítséget kérni, még magyar tarkát nem festettem, ráadásúl azt sem tudom, hogy ennél a gépnél a hasszín milyen legyen.

Kérdésem: - szerintetek a hasszín maradjon az eredeti RLM-76? Lehetséges-e az, hogy a törzsre felfutó 76-ra festették rá a magyar tarka színeit? Ha a 76 kizárva, akkor az aljának milyen legyen a körülbelüi árnyalata?

- Összhangjában jó e szerintetek a mellékelt fotón az ominózus makettnek a
színösszeállítása? Ha nem smakkol valamelyik szín, tudnátok-e tanácsot
adni?

Válaszotokat előre is köszönöm! További szép estét!

Üdvözlettel: Pisti
decente 580422 2015. március 5. 21:11
Válasz erre
Sziasztok!

A Michna Gyuri bácsi által repült messzerekről lehet valahol info-t találni?
Altípus, oldalszámok érdekelnek.

Köszönettel:

Zsolt
jerry82 525000 2013. február 9. 23:35
Válasz erre
12
12
15
15

hello

Ezeket a képeket most találtam nekem újdonságok hátha más is hasznát veszi
Vermate 524050 2013. február 2. 13:10
Válasz erre
Szia Tibcsi!

Ha már úgyis építem a gépbe kabint, szeretném jóra építeni. Kicsit pontatlanul tettem föl a kérdést, igazából a kabinhátfal pontos helyzetére és dőlésszögére vagyok kíváncsi, mivel az ülésháttámla ezzel párhuzamos. Az ülésháttámla szöge tudomásom szerint nem volt állítható. A kabinhátfal és a kabin padlója által bezárt szög az Italeri maketten 118°, a Part fotomaratásnál ugyanez 107°, az Aires műgyanta kabinnál pedig 103°. A mérés egyszerű iskolai szögmérővel történt, és a kis méretek miatt is pontatlan a mérés, ezért minden értékre +-1,5° pontatlanság előfordulhat.

Megélpítettem az 118°-osra, de olyan érzésem van, hogy ilyen hátradőlt testhelyzetben nem tudná előrenyomni a pilóta a botkormányt.

Üdv.: Vermate
J_K 524032 2013. február 2. 09:54
Válasz erre
Semmilyen alapja sincs, el lehet felejteni.
Tibcsi 524030 2013. február 2. 09:39
Válasz erre
békési 524020 2013. február 2. 08:24
Válasz erre
Me 109 Csóka O.
Me 109 Csóka O.

Szervusztok!
Ehez mit szóltok?
Tibcsi 524019 2013. február 2. 07:16
Válasz erre
Szia,

Soha nem mértem szögmérővel, megelégedtem azzal, hogy a kabin hátfallal párhuzamos. Talán állítható is (ebben nem vagyok biztos) és akkor rugalmasabban lehet kezelni a kérdést. :)

Csak kíváncsiságképpen: mekkora eltéréseket mértél és miért annyira fontos ez? Vagy csak kabint akarsz építeni esetleg?

Üdv: Tibcsi
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.
1., 2., 3., 4., 5., 6.