/ Fórumok /

A Magyar Tarka színei

A topik célja az MKH által használt színek és festékek pontos felderítése, megmutatása, azok ismertetése a makettezőkkel, és a téma iránt érdeklődőkkel.
Várunk minden olyan hozzászólást amely tényszerűen, bizonyíthatóan, egyértelműen bemutatja ezeket a színeket, típusokat, azok származását, vagy összetételét.
Aki bármiben cáfolni tudja, vagy szeretné a másik állítást, azt kérnénk, hogy bizonyítékok, pontos, és ellenőrizhető hivatkozások megtételével tegye, ellenkező esetben nem fogadjuk el.
Az egymás felé, vagy egymás kutatási anyagával kapcsolatos kérdésekre válaszoljatok, és ez mindig csak az adott témát, kérdést érintse.
Kerüljétek el egymás személyének a támadását, minősítését, csak a témáról, és az azzal kapcsolatos tényekről írjatok.
Aki a fenti szabályokat megszegi, annak a beírása törlése kerül!
Sok sikert kívánok a téma megvitatásához, és remélem, hogy segítséget fog nyújtani a makettezőknek, valamint a téma kedvelőinek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.
magoo 600241 2016. január 14. 23:00
Válasz erre
Szia Planes!
Kérlek, fényképezd le az általad 61-nek azonosított festékdarab élét közelről. Nem látom tökéletesen, hogy mi az a fehér rész az élek mentén.
Podva levezetését kiegészíteném: 1943. április 2-án a győri gyár jelenti, hogy Herbig BC.12431.02 jelzésű festéket használnak a FW.58-ra. Hígító: BC.6970.
1942. január 14 és 1944. május 13 között nem kapott megrendelést a Krayer Győrből.
magoo
Vadász 600240 2016. január 14. 22:25
Válasz erre
A sárga hadszíntér jelzésekre utalsz?

Igen ez egy nagy kérdés, hogy miért nem volt rajta.
cimber 600239 2016. január 14. 22:19
Válasz erre
A fékszárnyak és az ívelőlapok állásából nem tudom eldönteni, hogy a gép fel, vagy le száll...
cimber 600238 2016. január 14. 22:15
Válasz erre
cimber 600237 2016. január 14. 22:14
Válasz erre
Öreg Puma Barátom!

Azt szeretném kérdezni, hogy tudunk-e a zöld 12-esen kívül másik zöld színű lajstromszámról?
Bármilyen magyar Bf-109 tekintetében...
Vadász 600236 2016. január 14. 22:14
Válasz erre
Az átfestést szerintem nem,de az újaknál már az új színek kerültek fel.

Mi történt márc. 7-én?
cimber 600235 2016. január 14. 22:03
Válasz erre
Sajnálom, hogy amit F. Sanyival évek óta mondunk nem hajlandóak tudomásul venni "egyesek".
A Luftwaffe ismerete nélkül nem tárható fel a MKHL teljessége!
Sebaj...
J_K 600234 2016. január 14. 22:03
Válasz erre
Szia Betyár!

Tudod az a baj, hogy egy hallomásból ismert filmet kellene összehasonlítani egy publikált ff-fotóval. Valóst a legendával pedig nehézkesen lehet...
cimber 600233 2016. január 14. 22:00
Válasz erre
Értem, tehát a W-s veszteség símán belefér.
Akkor mégsem vették olyan komolyan a lajstrom átfestés az adott időponttól?
Hamár símán belefér, hogy áprilisban volt W veszteség...

...és akkor mégegyszer, nem elvéve F. Sanyi kenyerét a festésről:

Mi történt 1945. márc. 7-én?

Tessék ezt összevetni a 12-es G10-essel!

ha a választ valaki meglelte a homlokára fog csapni...hogy basszus, tényleg! ;-)
J_K 600232 2016. január 14. 22:00
Válasz erre
Sándor,
nem szentségtörés leírni, hogy a Krayer gyártott repülőfestéket, csak akkor tessék szíves lenni ezt valamivel végre alátámasztani is -a "meggyőződésen" kívül.
Ugyanis az ellenkezőjére jócskán van bizonyíték...
cimber 600230 2016. január 14. 21:56
Válasz erre
Szervusz Sándor!

Először is hálás köszönetem, hogy egy csomó gyanta cuccal segíted a magyar makettezés fejlődését, ezt tényleg őszintén köszönöm!

Kérdésem a következő:
Csak Messer ügyben merek szólni a többi típus számomra teljesen neutrális.

A 2. fotón nagyon kíváncsi lennék, ha felpolíroznád azt a zöldet...
Szerintem ez RLM 70-es lenne...

A Ga-6-osok "korában" a javító/belső festék kizárt, hogy RLM 71-es legyen.
Nagy bizonyossággal állítom, ha azt a zárat felpolíroznánk RLM 70-est kapnánk.
...és azzal semmi gond, hiszen javítófesték volt a Messer program során (is).

A fotó is árulkodik erről, a Weihe légcsavar felülete "friss" míg a gyors zár erősen fakult, poros, kopott.
J_K 600229 2016. január 14. 21:55
Válasz erre
Kedves Sándor!

Akkor a következőket leszűrhetjük: Sinka Tibin kívül senki nem látta az ominózus filmet/képet, a többiek csak hallomásból ismerik. Te magad is.
Tibit meg -Isten nyugosztalja békében- már nem lehet megkérdezni.

Tehát kénytelenek vagyunk a meglévő fotóanyagból és forrásokból kiindulni -viszont ezek egyike sem utal zöldre. Pont.

Más:
Hol a bocsánatkérés Magó Karcsitól a MRT-s ordas hazugságodért/rágalmadért, Sándor?
Majd utána nyafogjál, ha valaki kétségbe vonja az igazmondásodat.
Gabusch 600225 2016. január 14. 21:30
Válasz erre
Kedves Alexandros, minthogy a karaktergyilkosságot én hoztam fel, kénytelen vagyok Nyugger hozzászólása alapján azt mondani, hogy nem igazán győztél meg.
ssanyi 600223 2016. január 14. 21:20
Válasz erre
Üdv!

Köszönöm a válaszokat!
Sanyi, amennyiben arra a fotóra gondolsz ami nyolc óra irányból készült a leszálló gépről Neubiberg röpterén úgy az a fotó benne van a JaPo könyv Bf 109G10/U4 könyvében is (jobb minőségben).
Ami nekem feltűnt az összevetve olyan gépekkel amelyek ténylegesen sárga lajstromúak voltak a 12-es nem "változtatja" a lajstrom árnyalatát.Egységes marad bármilyen irányból és a napsütés erősségétől függetlenül is.
A sárga lajstromúak viszont egyes fotókon világosak más képeken sötétek egyazon gépen említett fényviszonyoktól függően.
Igen, ahogy Roli jelezte nekem a festés valóban furcsa. ;-)

Üdv!
Betyár
Alexandros 600222 2016. január 14. 21:10
Válasz erre
Szia Sanyikám!
Ajjaj,darázsfészekbe nyúltál!Itt ilyet leírni,hogy meggyőződésed,hogy a Krayer gyártott repülőlakkokat,maga a szentségtörés.Ezeket a roncsdarabokat volt szerencsém látni nálad Dombóváron.Jó megint viszontlátni őket.
Baráti üdvözlettel Sanyi
Alexandros 600219 2016. január 14. 20:50
Válasz erre
Ni,csak ki beszél!
Az igazmondó juhász.Már eltelt több mint hat óra az írása óta,és még senki sem reklamál karaktergyilkosság miatt.Hogy lehet ez?Mert ugye mit is jelenthet az,hogy "a "12"esetében (is) egy kis csúsztatással élt" meg az,hogy "Mivel Sándor az igazmondást tágabban értelmezi"? Csakis azt,hogy hazudik,mint a vízfolyás.Na,de amelyik kutya ugat,az nem harap.Lépjünk át rajta.
Azt ugyan kétlem,hogy Tibit személyesen ismerte volna,de ez talán nem is számít.Mint már korábban írtam,én a fotózáshoz,filmekhez nem értek,így fogalmam sincs,ki mit használt.Azon lovagolni,hogy dia vagy filmből kikockázott kép,meg végleg nevetséges.Akkor maradjunk annyiban,hogy képeken.Viszont nekem Tibi szava ér annyit,hogy elhiggyem neki,miért készítette azt a 12-est zöldre.Persze előfordulhatott,hogy éppen akkor látási zavarokkal küzdött,és ,,egy távolban leszálló német géppel tévesztett össze". A ,,sohasem kutató,plagizáló" Punka György "A Messzer" című könyvének 88.oldalán van egy nem túl jó minőségű fekete-fehér kép a leszálló gépről,mindenki megnézheti,hogy csak úgy rajzanak a német gépek a leszállómezőn.Az is lehetséges,hogy Tibi az egészet kitalálta,gondolván arra,jó 30 év múlva milyen jó vitát gerjeszthet ebből.
N.S.
J_K 600217 2016. január 14. 20:08
Válasz erre
Szia!

Szeretném megkérdezni, milyen színatlaszt használtál a színek azonosításához?
Vannak festékmintával összefotózott referencia-felvételek?

Ne haragudj, a "61"-et a lepattant festék hátulján -így a fotók alapján- véletlenül sem mondanám 61-nek (túl világos és vöröses); sokkal valószínűbb, hogy alapozó.

A másik kérdés: miből gondolod, hogy az adott szín L40/52? Milyen színmintával vetetted össze?

Válaszaidat előre is köszönöm!
Planes 600211 2016. január 14. 18:55
Válasz erre
Kedves Viktor Lajstrom híján nem tudom hogy milyen gyártású,vagy festésű volt a Weihe,de a baleset idején egyszínű feketezöld volt a légcsavar.A Győrben gyártott db szám (72)miatt gondoltam ,hogy nagy valószínűséggel az volt. Csak a magyar gépeken festették a légcsavart is álcázó színekkel ,valamiért a feketezöld alatt ez van. Üdv.! Eses Sándor
Podva 600201 2016. január 14. 17:44
Válasz erre
Kedves Sándor

Ne haragudj, de engedd meg nekem, hogy a FW-58-al kapcsolatban tegyek pár megjegyzést:
Az 2013 évi MRT-évkönyvében megjelenő P.GY írás szerintnt 37-ben kaptunk egy szállítmány FW-58K-t A szerző szeint G.201-től G.234-ig terjedő számsorban, tehát 34-et (azonban csak 10 polgári lajstromjel lett(HA-XBA...-XBJ) kiadva A G.201-2-3 ráadásul Do23 volt) tehát kaptunk 10-et. Német polgári lajstromjelük is ismert ezek szürkék voltak gyárilag mind. Később az alakulatnál kaptak tarka álcázófestést
40-ben jött 2 meteorológiai G.235, G.236. Ezek is szürkék.
Aztán kimaradt 10 sorszám, és 41-ben ismét kaptunk 10 német gyártású gépet: G.247-G.256 valószínüleg ezek is szürkén érkeztek, (van a sorba tartozó szürke gépről fotó), azonban a képek javán tarkák.
A korában említett kimaradt számsor első gépe volt az első Győrben gyártott Weihe a G.2+37 ami 1942 július 31-én került átadásra. Fotó szerint egyszínű szürke.
Ami az érdekes: a G.2+37-G.2+46 és a G.2+57 vagy attól magasabb sorszámú gépek között, melyek mind Győri gyártásúak, egyetlen tarka gépről sincs fotó! A G.2+90 meg a G2.+85 talán zöld, de nem tarka... A többi mind, mind szürke. Győrben az újonnan készült Weihékre gyárilag nem került tarka, de még az alakulatnál sem...
Ha valaki fotóval cáfolni tudja az állításomat az kérem ossza meg.
Köszönettel: Viktor
Vadász 600195 2016. január 14. 16:12
Válasz erre
PGy szerint 1945 április 6.
A későbbi W-s veszteség simán lehet, az alább tárgyaltakat nem zárja ki. Ezeket a színjelöleseket elsősorban az újonnan beérkezett gépekre veszem alapértelmezettnek.
Planes 600194 2016. január 14. 16:12
Válasz erre
Me-109 Ga-6 gyorszár fészek RLM 02
Me-109 Ga-6 gyorszár fészek RLM 02
Me-109 Ga-6 gyorszár fészek RLM 71 Weihe Légcs. RLM70
Me-109 Ga-6 gyorszár fészek RLM 71 Weihe Légcs. RLM70
RLM 70 63 L40 52
RLM 70 63 L40 52
Weihe Légcs. RLM 70-63-  talán L40 52
Weihe Légcs. RLM 70-63- talán L40 52
Weihe Légcs. RLM 70-63-  talán L40 52
Weihe Légcs. RLM 70-63- talán L40 52
RLM 70  61
RLM 70 61
Weihe légcs.RLM70 lepattant festék hátulja RLM61
Weihe légcs.RLM70 lepattant festék hátulja RLM61

Kedves MKHL Rajongók!Nem kívánok beleszólni a vitákba.Nagyra becsülöm a kutatók eddigi és ez utáni munkáját,megpróbálom helyére tenni a dolgokat,mivel magam is a 60-as évek óta foglalkozom a témával. A birtokomban van néhány roncsdarab ami segíthet eldönteni ,milyen színekre fessük a maketteket.Amit itt be szeretnék mutatni, az egy Taszáron 1944 nyarán futóbecsuklásból eredő törött Weihe légcsavar.Nagy valószínűséggel győri gyártású ,mivel csak 6 dbot kaptunk 37-ben eredeti németet.Így a rajta lévő festék is magyar eredetű Krayer lehet.Meggyőződésem,hogy a Krayer gyártott repülő lakkokat , német színminták alapján.Amit beazonosítottam az a RLM 70 ,61 ,63 és az L40/52 ,a 61-es barna érdekes módon egy lepattant festékdarab hátulján látható,valószínű az került rá először.Valamint egy magyar gyártású Me 109 Ga-6 Mg131-es burkolat, amin látható többek közt az RLM 02,és 71-es sötétzöld.A roncsdarabokat természetesen bárki megnézheti,akit érdekel. Üdv.! Eses Sándor
cimber 600191 2016. január 14. 15:26
Válasz erre
Ami biztos, hogy megvan a 612770-es, ez tekinthető releváns információnak azt hiszem.

Ez 1945.04.10-én az 1. szd. gépe volt, viszont a 45.05.02-ai listán már ez sem szerepel.

A 612769-esről annyit tudunk, hogy 44 végén készült (Diána) és a tesztrepülések - feltehetően - Brnoban voltak.

Anno egyszer Betyár Barátomnak lejeztem, hogy valamiért nekem ez a festés furcsa...
Nos erre a mai F. Sanyival történt beszélgetés világított rá és szerintem nagyon jó a megközelítés.

Annyit elöljáróban, hogy míly érdekes ez a gyári szám egyik századnál sem merül fel harcérték tekintetében, holott a közvetlen előtte és utána lévő már igen.

Sem bevetett, sem veszteségi oldalon, így szerintem a kulcsdátum ebben az esetben immáron nem a 45. április, hanem 45. március 7. ;-)

Megmondom őszintén nem tudom a 3 színre történő átállás pontos dátumát, de jó lenne ezt pontosan tudna, mert még áprilisban is volt W lajstromú G10 veszteség...
Vadász 600186 2016. január 14. 15:00
Válasz erre
Erre a 12-es gépre csak akkor fogunk közelebb jutni, ha meg tudjuk hogy mikor kaptuk az említett gépet. Amennyiben a század színek átállása előtt, akkor bőven belefér a piros, és kék is.
Viszont, ha egyértelmű bizonyíték van arról, hogy utána, akkor fotó ide vagy oda, igen nagy valószínűséggel sárga. Egy másik összetételű festék mást fog mutatni a fotókon.A kép alapján a fekete és a fehér kihúzható. ez esetben, annak esélye, hogy piros a szám csak valami nagyon kivételes esetben lehetséges.
A dátum a Punka Messzer könyvben megvan , a gépszámok a JAPO könyvben. Akinek megvan, kérem vesse össze.
Vadász 600184 2016. január 14. 14:53
Válasz erre
Zoli!

A Cseh makettgyártók már elég régen RLM színekkel adják ki a magyar vonatkozású maketteket.
J_K 600182 2016. január 14. 14:18
Válasz erre
Szia Betyár!

Sándor barátunk a "12" esetében (is)egy kis "csúsztatással" élt.

Sinka Tibi annak idején egy színes film részletére (nem diára) hivatkozott, amin állítólag zöld 12-ként szerepelt a gép. (Nem is értettem Sándor Agfa-anyagra való utalását, hiszen a neubibergi megérkezést nem a németek filmezhették Agfa-nyersanyagra, hanem az amik.)

Ezt a filmet én nem láttam, Sándor sem, és más sem, aki olvassa az oldalt.
Mivel Sándor az igazmondást tágabban értelmezi, ezért felesleges megkérdezni, hogy a saját szemével látta-e valaha Sinka "diáját". (A történetet már korábban is mesélte, akkor még úgy nyilatkozott, hogy ő maga ugyan nem látta, de... lehet, hogy az érdekei most mást mondatnak vele).

Tegyük föl akkor az adódó kérdést: volt-e igazoltan (pl. bármely dokumentumban)egyetlen -az MKHL-hez tartozó- Bf 109-en zöld számszínre való hivatkozás, vagy utalás?
A válasz elég egyszerű: nem.

Ugyanakkor német egységeknél a zöld számszín általános volt, elsősorban (de nem kizárólag, ld. pl. JG 300) a Stab gépeit jelölte. És -bár a magyar felségjel elég nyilvánvaló- nem lehetséges, hogy amennyiben a film tényleg létezett/létezik, akkor egy, a távolban leszálló német géppel tévesztett össze Sinka Tibi a "mi" piros 12-et?
J_K 600180 2016. január 14. 13:58
Válasz erre
Szia Zoli!

A helyzet az, hogy viszonylag kevés makettező vesz kézbe autentikus, kifestett színmintákat. Általánosságban elfogadják a makettgyártók által megadott színajánlást.
61, 62, 63 kevés festékgyártó kínálatában szerepel. Ilyen pl. a MR Paint, vagy az Xtracolor, őket viszont nem látni a festési utasításokban.
Persze minden festékgyártó kínálatából -így Gunzeból is- ki lehet őket keverni, nem túl bonyolult dolog, de szükséges hozzá színminta.

És itt szögezzük le rögtön, hogy a 61 minden jelentős festett színmintán (MPG, W&B, Merrick/Kiroff, Smith/Gallaspy) sötétbarna, és nem vöröses barna.

Az, hogy grafikákon milyen szerepel, az irreleváns, mert legtöbbször a grafikusok sem rendelkeznek eredeti színmintával. Elég a HFC korai ("magyar") tarka rajzait megnézni: adott esetben azt sem sikerült eltalálni, hogy melyik a sötétebb szín, nemhogy az árnyalatot.

Visszatérve a He 112-re Bernád eddig három kiadványban háromféle megoldást adott rá, -kiadványonként természetesen egyedüli jó megoldásként: 63, RLM 02, L40/52.
Az egyik biztosan igaz.
Harctérre szállított gépnél véleményem szerint az L40/52 kevéssé valószínű.
Az időpontot figyelembe véve én 63-ra festeném.
Zoli 600176 2016. január 14. 13:00
Válasz erre
A második terepszínű makett festése nekem is túl fakó, csak a szürke miatt tettem be több linket, hogy melyik lenne autentikusabb? Én az utolsó linken látható egyszínű gépet szeretném megépíteni.
A barna fakósága mellett tényleg túl vöröses, de fel sem merült bennem a többi szín, csak a szürke érdekel most. Eddig én is vörösesbarnát láttam szinte minden maketten, kiadványban, mostanában viszont meglepően gyakran találkozok a Károly színmintájában szereplő színekkel maketten, grafikákon egyaránt. És szerintem nem lehet véletlen, hogy többen is ilyen árnyalatokat választottak. Dobozgrafikákon is előfordul már (lásd pl RS Do-17K), de az akár véletlen is lehet, szóval messzemenő következtetéseket nem vonnék le belőle.
z
Alexandros 600171 2016. január 14. 12:26
Válasz erre
Szia Zoli!
Köszönöm kedves soraidat,de azt hiszem túlértékeled a munkáimat.Nézd,nekem túl fakónak tűnnek a színei,és mintha egyes kiadványokban nem is szürke lenne megadva,hanem 02.Persze azt hiszem ez a szürke,vagy zöldes árnyalatú szürke örök dilemma marad még a kutatók között is.Valószínűleg L40/52 lehetett,legalább is az egyszínű gépeken,olvastam olyat is,hogy Heinkel szívesen adta el gépeit külföldre a civil gépek szürkéjével.Szerintem fogad meg Roli tanácsát,ha még beszerezhető az a festékmárka.
A barnára visszatérve nem tudom,feltünt-e neked,vagy másoknak,hogy a makettdobozok grafikáin,vagy különböző korai festésű német gépeket bemutató füzetekben,kiadványokban,legyen az akár cseh,a barnát kissé vöröses árnylatban ábrázolják.Nem tudom,lehet,hogy ezek mind tévedtek,vagy egymást másolták,de spanyol barátunk is valamelyik ilyen kiadvány után festett.
Már számtalanszor mondtam,és itt is leírtam,tehát rögzítsük azt a tényt,hogy nekem személy szerint semmi bajom azzal,ha valaki Károly útmutatásai szerint festi a makettjét.Akit meggyőzött,csinálja úgy,a lényeg,hogy élvezze amit csinál és minél több magyar felségjelű makett készüljön.Ez a vita ne vegye el senki kedvét az építéstől,jó makettezést és sok szabadidőt kívánok mindenkinek.
Üdvözlettel N.S.
Alexandros 600170 2016. január 14. 12:04
Válasz erre
Szia kedves Betyár barátom!
Látod,ez az ami bosszant!Szegény Tibi váratlan halála,mely mélyen megrázott,nem teszi lehetővé,még számomra sem,hogy újból láthassam.Fogalmam sincs,hová lett a hagyatéka,hová kerültek a fotói,amit velem együtt ő is szorgalmasan gyűjtött.Az a bizonyos zöld 12-es makett,ha jól tudom,talán annak idején a makett múzeumba került Zsigájékhoz.Tibi precíz,munkájára sokat adó ember volt,lévén elismert formatervező és makettező.Ha valaki még emlékszik rá,ő építette azt a hatalmas Zeppelint,ami kamionnal szállítottak Hannoverbe a múzeumba.De visszatérve a kérdésedre,sokáig meditáltam rajta,egyáltalán megírjam-e ezt ide.Mert majd kapom a csípős megjegyzéseket,hogy városi legenda.Rajtam kívül más is látta,talán nézi is ezt az oldalt és megerősíti,amit leírtam.
Sanyi,meggyőzni senkit sem akartam,csak mint egy érdekes adalékot közöltem a 12 gép kapcsán.
Maradok barátsággal Sanyi
ssanyi 600168 2016. január 14. 11:39
Válasz erre
Szia Sanyi!

Említetted a színes diákat, ezeket valahol meglehet nézni vagy fellelhetőek még valahol.?
Engem érdekelne (gondolom másokat is) ez a gép, eddig nekem piros 12 de meggyőzhető vagyok.

Üdvözlettel!
Betyár
Zoli 600160 2016. január 14. 08:58
Válasz erre
Szia Sanyi,
A félreértések elkerülése végett engem csak a szürke árnyalata érdekelt. A barna tényleg nagyon rossz, akár még rosszabb barnával festett magyar gépeket is betehettem volna, de nem ez volt a cél (nem a Te egyébként általam nagyra becsült munkáidra gondolok, ne értsd félre). Amúgy engem meggyőzött Karcsi és a színmintái, szerintem jó az a sötétbarna.
z
Zoli 600159 2016. január 14. 08:52
Válasz erre
Szia,
Köszi szépen, utána nézek!
z
cimber 600156 2016. január 14. 08:16
Válasz erre
Szia Sanyi!

Igen a 12-es lajstromszáma az eddigiek szerint piros, illetve sárgaként lett azonosítva.
A Japo először sárgaként, jelölte, majd - korrekt kiadóhoz méltón - egy errátában javította és pirosra korrigált.

Megmondom őszintén engem ez kevésbé érdekel (mert nem tervezem e makett megépítését), mert csak akkor derülhetne ki az igazság, ha a gyári szám és egy szállítási irat alapján a dátumot meg lehetne állapítani.

Nos átnéztem a Puma és a veszteségi adatokat és ez a gép nincs feltüntetve sehol.
Megtaláltam viszont a testvérgépét, vagyis a közvetlenül utána gyártott gépet, ami már szerepel.

Sajnos ez tegnap késő este volt, így már nem emlékszem dátumra, de ma újra átnézem és ha sikerül egy dátumot megállapítani, az már jó, mert az biztos lesz, hogy az egyel nagyobb gyári számú mikor volt már nálunk.
Ez azonnal jelzi majd, hogy lehetett-e egyáltalán piros (vagy kék) a 12-es.
Ha bármilyen adatra bukkanok jelezni fogom, merthát mégiscsak a MKHL Messer korszakáról beszélünk, ami nekem a fő csapás irány.

Szegény D Messerem csuklik itt a vitrinben, annyit van emlegetve. :-)
Tervezem egy D Messer beszerzését ismét - jó lenne Classic Airframes, mert a Hobbycraft nagyon melós - és megépíteném a V602-est, amit azonban RLM színekre festenék.
Jól mutatna egymás mellett a 2 koncepció! :-)
Alexandros 600142 2016. január 13. 22:57
Válasz erre
Kedves J_K!
Valóban komoly lelki sérülést okozott a dolog.
Miért is ne tetszhetne Roli Messerje? Ha valahol megtalálod,hogy azt írtam,hogy jók a grafikák,vagy hibátlan a könyv,kérlek nyugodtan szúrd be ide. Szögezzük le,nem egy grafikájával nem értek egyet,illetve másként látom.Mikor még csak tervezett volt a könyv,észrevételeimet több levélváltásban közöltem is Dénessel.Ha jól tudom,nevem több makettezővel együtt szerepel is a HFC. első részének az elején.Ettől függetlenül a fotóanyaga jól összeválogatott és a szöveges része is bizonyára nagy érdeklődést váltott ki a külföldi olvasókban,akik kevés,vagy semmilyen információval nem rendelkeztek eddig a MKHL.-ről.Itt jegyezném meg,hogy a más szerzők által publikált Királyi Svéd Légierőről szóló kötet szintén hemzseg a grafikai hibáktól,pedig mindegyik felett ott a fotó.
Amit a kutatásokról írsz.
Értem én,és köszönöm,hogy felhívtad a következőkre a figyelmem.
Tehát Gyuri csak mint kísérő volt több alkalommal is Károllyal együtt különböző levéltárakban.Német fordításban sem segített,tudván,hogy Károly ennek a birtokában van.A Haditechnikában és az MRT. évkönyvében megjelent fotók nem Gyurit és Dénest ábrázolják,ők a helyszínen sohasem voltak,ügyes fotóshopos csalásról van szó.Várpalotán sem jártak együtt Károllyal,ezek után ez már tiszta sor!
Gyuri a repülésben sohasem dolgozott,veterán pilótákat sohasem keresett meg,roncsokat sem kutatott,és az eddig megjelent írásai mind plágium gyanúsak.
Hallatlan,skandalum! Köszönöm,hogy felnyitottad a szemem.Hogy nem vettem én ezt mind észre negyven (40) éves ismeretségünk alatt!
Köszönettel N.S.
Alexandros 600139 2016. január 13. 22:26
Válasz erre
Kedves István.
Köszönöm a kimerítő választ.
Ha nem nagy kérés,megadnád az email címed,hogy magánban írhassak neked?
Üdvözlettel Sanyi
Alexandros 600138 2016. január 13. 22:21
Válasz erre
Szia Roli!
Köszönöm a válaszod,megértem.
A 12-hez lenne egy kis adalékom. Annak idején,még a távoli múltban Sinka Tibi barátunk elsőként készítette el Rewell makettből a G-10-et.Bizonyára vannak itt jó páran,akik emlékeznek még rá,Z63 egészen biztos.Nos,a maketten zöld 12-es szerepelt,amit Tibi egy színes diasorozattal támasztott alá,amint a gép éppen leszáll.Lehetne mondani,hogy az Agfa színek elmásztak,de gondolom,sem pirosból,sem szürkéből nem lesz zöld.Még ha valaki azt mondaná,hogy a kék mászott el ebbe az irányba.De mint tudjuk,az sem lehetséges,mert hála az expertéknek ma a hülye is tudja már,hogy piros volt.
Ezt csak az érdekesség kedvéért írtam meg.
Üdv. Sanyi
Vadász 600135 2016. január 13. 22:11
Válasz erre
Alexandros 600134 2016. január 13. 22:07
Válasz erre
Szia Zoli!
Szépek,szépek ezek a spanyol gépek.Azért jól elszúrták a színeit!Vagy az én monitorom rossz,de arra a barnára nem tudná azt mondani Károly,hogy ,,csokisodik,csokisodik". Ez is,akárcsak én,jól elnézte,hogy ilyen vörösesbarnára festette.
Üdv. S.
J_K 600123 2016. január 13. 21:09
Válasz erre
Kedves Alexandros-Sándor!

Kaján mosollyal az ajkamon olvastam, hogy neked mennyire tetszett Roli D-Messere.
Azért somolyogtam, mert az ő festése szöges ellentétben áll az általad oly nagyra becsült HFC-ben közölt grafikával (HFC 1, 143.-144.old)., és ez nem kis frusztrációt okozhat neked.

Nem a színekre gondolok -bár azok is borzalmasak-szánalmasak a grafikán.

Arra gondolok, kedves Sándor, hogy a neves szerzőpáros oly ügyesen elemezte a fotót, hogy a legsötétebb ff-árnyalatot vette a valóságban jóval világosabb zöldnek, és a közepesen sötét ff-árnyalatot a valóságban legsötétebb barnának.
A grafika így készült el Bernád és Punka intuíciói alapján.
Ez csak egy a HFC "fiction"-jei közül. De kérdem én, miért is kellene becsülnünk (a makettezőket egyébként kompletten analfabétának néző) szakírók publikációját, ha ilyen alapvető dolgokkal sincsenek tisztában, és ilyen hibákat követnek el a legegyszerűbb elemzésekben is?

Roli Messer-festése pontos.

Más. Ezt írtad:

"De ez ne abba(sic!Helyesen: abban.) merüljön ki,hogy más szerzők munkáját pocskondiázza."

A helyzet az, Sándor, hogy ha Karcsi csak a "szakírók" munkáját pocskondiázta volna, az a kutyát sem érdekelné.
Ő viszont kutatott, hiteles (nem a szakírók által értelmet megváltoztató módon betoldott) dokumentumokat gyűjtött össze és publikált, roncsszíneket mutatott be referenciafotókon (egyébként élőben is, ahányszor csak módja volt rá), stb. stb.
Ma már létezik hiteles színminta is a korai tarka festés színeivel -Magó Karcsinak, és nem a "szakíróknak" köszönhetően.
Az, hogy más eredményre jutott, és közben a "szakírók" "sajnálatos emberi tévedéseit" (pl. manipulált fotók, dokumentumok, téves azonosítások, referenciák hiánya, stb.) is nyilvánosságra hozta, az tudom, hogy fájdalmas. A híres antalli mondást kissé átalakítva: Tetszettek volna hiteleset csinálni! -és akkor most nem lenne ilyen gond.
Ez van, Sándor.

P.S.:Fotóalbumnak azért még használható a HFC.
Nyugger 600122 2016. január 13. 20:57
Válasz erre
Szia Sanyi !

Tudod, nekem egy nagy hibám van az, hogy hibátlan vagyok, és ráadásul egy ideig Isten is voltam, de hamar rájöttem, hogy a kapott sok kérést teljesítse valaki más.……
Nos, egy kicsit komolyabban, 3 cikluson keresztül (12 év) voltam az MRT Választmány tagja 2015 februári konferenciáig azóta ’csak’ tag. Tehát amit leírtam az előző szösszenetben azt mint Választmányi tagi véleményemként értheted, és az időrendnek azért van értelme mert így mindenki láthatja és értelmezheti, hogy, a sokadszorra leírt dolog miszerint Magó K. elakarta kérni a Bernád - Punka dolgozatot az NEM igaz, fikció de most már egyre jobban hiszem azt, hogy valami darabos anyag keverése folyik itt az érdemi tevékenységek helyett.
Kritizálni csak a megjelent anyagot lehet – erre alkalmas volt a Haditechnikában megjelent első 3 rész is. Arra bizonyára emlékszel, hogy a kritikai észrevételek után (a 2015-s konferencia alatt) a szerzők részéről sok mindent elhangzott, időnként rontva az MRT Konferencia színvonalát. Én speciel a vélemények ütköztetése után eltudnám eldönteni, hogy merre tartsak. A sokéves levéltári kutatásaim alapján bátran kijelenthetem: nincs végleges anyag, csak abbahagyott, és mindig van másik személy aki esetleg jobbat talál vagy mer kritizálni és ráadásul tudja is bizonyítani az igazát. Gondolj bele, hogy mi lenne ha nem lehetne ütköztetni a véleményeket ? Ámbár az is ide tartozik, hogy ha kritizálónak nincs igaza vagy a kritizált művel szemben megállt az észrevétel akkor azért azt –akár duzzogva is- de illik elfogadni.
Nagyon remélem, hogy az ez évi Konferencián az MRT lezárja ezt a témát, ha esetleg etikai gondok merülnének fel az is megoldható, kiváló Etikai Bizottságunk van.
Üdv.
István
cimber 600117 2016. január 13. 20:29
Válasz erre
Ha nem lelné meg senki, akkor továbbra is a piros 12 a helyes.
Egy biztos, hogy a mögötte álló sárga lajstromszámú FW-190-estől eltérő a 12-es színe... ;-)
cimber 600116 2016. január 13. 20:26
Válasz erre
Nos átnéztem az ominózus Messer könyvet, de a 612769-es gyári szám nem szerepel sehol.
Talán az én szemem rossz, ha valaki megtalálja a könyvben, kérem mindenképpen jelezze!
cimber 600111 2016. január 13. 19:42
Válasz erre
Közben kaptam egy hívást, hogy a gyári szám alapján nagy valószínűséggel az ominózus 12-es G10-es Sárga 12-es és nem piros.

Az érdekes, hogy ez a Punka könyv adatai került megállapításra.
Akkor nem értem, hogyan jött egyáltalán a szürke 12-es opció, hiszen a könyv "ezer éve" rendelkezésére áll a kutatóknak...

Na mindegy is.
cimber 600108 2016. január 13. 19:22
Válasz erre
Szerezd be a Modell Master RLM 63-asát, az pontosan jó lesz neked! ;-)
cimber 600107 2016. január 13. 19:22
Válasz erre
Szia Sanyi!

Egyet értek a stílus meghatározza az embert.

Ellenben az "öregek" se akarjanak olyanokat lenyomni mások torkán, ami nyilvánvalóan nem igaz.
Sorolhatnám, sőt ezt meg is tettük anno, de a vérlázító "köszönöm a helyreigazítást" helyett a "szerző állít az olvasó cáfoljon..." következett, meg a tényszerű felvetésekre a "nagy csend", válasz helyett.

Kérdésem:

Ha nem kezelik a tényszerű alapokkal cáfoló olvasót partnerként, akkor kit és mit tiszteljen az adott munkában?
Mennyire tekintse hitelesnek?

Lásd piros 12-es, ami egyes kutató szerint szürke 12...hmmm.
Sokat gondolkodtam vajon miért ragaszkodik ehhez a szürkéhez, hiszen már mindenki - aki él és mozog és számít - egyértelműen pirosnak analizálja.

...aztán ráleltem egy Bf-109 makettre, ahol szürke 12-es volt a matricaíven...meg egy név, egy magyar név, aki ezt a kutatást végezte.

Jaaa, már értem, nehogymár elismerjük, hogy az piros, mert akkor az a matrica ív mehet a kukába.
Te jól tudod melyik makettről és melyik tulajdonnévről beszélek... ,-)

Az éremnek két oldala van Sanyi és ez a kérdés szerintem elsősorban szakmai és nem stílus kérdése.

Hidd el munkám során sok olyan emberrel találkozom, akinek bicskanyitogató stílusa van...de ha igazat mond, azt alátámasztja, azzal nincs mit tenni, illik elfogadni, tetszik, vagy sem.

Ettől függetlenül nyilván fontos lenne egymás tisztelete, de azért engem is dühített anno, hogy hülyének nézik az embert.
Előbb utóbb előjön az indulat is...de ha - akarva vagy akaratlanul - ezt kiprovokálják, akkor nem kell csodálkozni!

Barátsággal: Roli.
Zoli 600034 2016. január 13. 11:03
Válasz erre
Igazából azért se egyértelműek nekem a képek, mert a világos képeken is, amik láthatóan jó fényviszonyok között készültek, eltérőek voltak a színek, egyik nagyon világos, másik inkább középszürkének tűnt.
Biztos nem egyforma a monitorunk, de nekem akkor jó lesz ez az árnyalat, köszi szépen a segítséget! Látatlanban valami ilyesminek képzelem ezt a gépet.
z
J_K 600032 2016. január 13. 10:22
Válasz erre
Szia Zoli!

Attól ne ijedj meg, hogy a ff-képeken erősen "szór" a 63 a nagyon világostól a középszürkéig. Az RLM 02-höz hasonlóan a 63 ff-árnyalatánál is nagyon sok függött a fény intenzitásától és beesési szögétől, stb.
A belinkelt utolsó makett színe nem néz ki rosszul -már így képernyőn keresztül.
Zoli 600030 2016. január 13. 10:09
Válasz erre
Egy sima szürke He-112B-0 a terv. Sajnos a ff képeken is egész más árnyalatok vannak, a szinte fehértől a középszürkéig nagyon sok árnyalatot láttam, meg hát ff képből nem tudok színt meghatározni. A netes színkódok meg aztán végképp teljesen eltérőek...
Nekem az előbb belinkelt makettek közül az utolsó színe lenne szimpatikus, mint világosított 63, de fogalmam sincs, milyen az eredeti árnyalat.
z
Podva 600028 2016. január 13. 10:02
Válasz erre
A "katyvasz" a 63 körül valószínűleg azért van, mert 1936-ban az RLM színszabvány rendszer bevezetése előtt rengeteg gyártó áltt már a maga kis szürkéjével a startnál. Merrick példákat hoz, hogy a 30-as évek derekán gyártott német repülőgépek milyen festékgyártók milyen termékeivel lettek festve... (leginkább szürke színben)
Nagyon valószínűnek tartom, hogy ezek a szürkék 34-35-ben nem egységes színűek voltak, később egy részük mégis beépülve a szabványba RLM63 néven futott tovább.

Ami biztosnak látszik: Merrick közöl egy táblázatot 1944-ből, ami a különböző javítószínek előállításához ad útmutatást a festőüzemeknek. E táblázat szerint az RLM 63-hoz RAL7004 mintát kell használni.

Milyen típusú spanyol gépet tervezel építeni?
Üdv Viktor
Zoli 600027 2016. január 13. 09:59
Válasz erre
Nem biztos, hogy ez volt a jó szó rá, szóval nem rózsaszín volt, de enyhén olyan beütésű árnyalat valami színskálán.
Az RLM 02-nél világosabbra és szürkésebbre gondoltam, az előző linkek közül nekem az utolsó lenne valami hasonló, egyébként ez lenne a tervezett gép is.
A RAl 7005 nekem túl szürke és sötét, ezt inkább én is a mi gépeinkre javasolnám Károly kutatásai alapján.
z
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.