/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvéd Légierő technikai eszközeiről és történelméről.
A felölelt korszak: 1920-1945
Tegyetek fel minél több képet és történetet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25.
Podva 711409 2023. július 18. 10:21
Válasz erre
puskaspeti 711408 2023. július 18. 10:02
Válasz erre
Podva 711403 2023. július 18. 08:26
Válasz erre
Annyit tudunk róla, hogy a760 392 gyári szám alapján 1944 júliusában készült el Győrben, ahonnan berepülés nélkül került elszállításra.
A fotósorozat többi képén látszik a W-0+32-es átfestett gépszám, amiről annyit tudunk, hogy augusztusban a 101/3. vadászszázadhoz került Veszprémbe, később egy hasra szállás után átadták a 101/II.-nek Kenyeribe.
1945 márciusban felkerülhetett rá a színes szám, ugyanakkor az áprilisi, az ezred valamennyi gépét felsoroló ezredparancsban nem tüntették fel.
A szám színe, ha a 101/3.-ban maradt volna akkor kék lenne, de mivel átkerült egy másik osztályba, illetve 1945-ös története ismeretlen, lehet akár (a fotó alapján) piros is...
puskaspeti 711402 2023. július 18. 08:07
Válasz erre
kék 9 Raffelding
kék 9 Raffelding

Sziasztok,

Erről a gépünkről lehet többet tudni a gyári szám alapján?

G6 vagy G14? A kiutalás szerint is lehet kék 9-es?

Köszi!

https://www.makettinfo.hu/upload/202307/1599321_60382_kek_9_Raffelding.jpg?rnd=1317879124&randkey=213942041
J_K 711400 2023. július 17. 22:10
Válasz erre
A sárga 13-ról is van fotó magyar felségjellel.

A Planes of Fame G-10/U4-ét többször átfestették, de a sárga 13 számot eredeti méretben és formában meghagyták. Maga a szám mérete is kizárja, hogy a gép a II./JG 52-höz tartozott volna, mert ez a német egység jellegzetesen kis méretű oldalszámokat használt.
De a legfontosabb, hogy az ezredparancsban szerepel a gép kiutalása, és még neubibergi fotó is van.
Podva 711396 2023. július 17. 21:42
Válasz erre
Az 101. Vadászrepülő ezred 1945. évi április 23.-i 65. ezredparancsában a 611 943 gyári számú Bf 109G-10/U4-et a III. vadászrepülő osztály részére utalták ki. Tehát a gép a háború végén magyar szolgálatban volt. Neubibergbe úgy került, több magyar felségjellel ellátott társával együtt, hogy a háború végén a JG 52 pilótái egyszerűen elkérték és "hazarepültek" velük az Ausztriai Wels-ből a München melletti Neubibergbe. Az esetől, illetve Neubibergben parkoló magyar felségjelzésű gépekről több fotó is fennmaradt.
www.asisbiz.com/il2/Bf-109G/RHAF/pages/Messerschmitt-Bf-109G10U4-Erla-RHAF-2.101-Black-16-WNr-613165-Neubiberg-1945-01.html
Elnar 711393 2023. július 17. 20:32
Válasz erre
Próbaképp rákerestem a számra és kiadta ezt az oldalt: me109.info/display-werknummernblock.php ahol ez a felugró ablak vitt tovább: me109.info/display.php

Die hier abgelichtete Bf 109 G-10 war als "gelbe 13" bei der II./JG 52 im Einsatz und wurde 1945 in Neubiberg von den Amerikanern erbeutet

Az itt mutatott Bf 109 G-10 a II/JG 52 Sárga 13-asaként került bevetésre és 1945-ben Neubiberben amerikai zsákmányba.
TheWhitedeath 711392 2023. július 17. 19:59
Válasz erre
Sziasztok ma kicsit kóboroltam az interneten és azt olvastam az interneten hogy a Planes Of Fame Air museum-ban lévő Bf-109 G10/U4 repülő volt, ez igaz lehet ? Elvileg a gyártási száma ez volt Werknummer 611 943 lehetséges hogy magyar pilóta repülte ?
kervil 707800 2023. április 12. 11:08
Válasz erre
Köszi, ez megerősíti azt, amit én is gondoltam. Mindenesetre egyedi megoldás lenne, én legalábbis sose láttam még hasonlót.
Tibcsi 707751 2023. április 11. 08:00
Válasz erre
Csak a gyári számra reagálva: nekem úgy tűnik, hogy lefestették a fehérrel, majd ecsettel (szabad kézzel) újra rápingálták a gyári számot, valószínűleg feketével.
kervil 707733 2023. április 10. 14:38
Válasz erre
A német gépeken a függőleges vezérsíkon felül a gyári szám szokott szerepelni. Előfordulhat, hogy meghagyták (bár nincs körbekerítve, ami maszkolásra utalhatna), vagy a fehér nemzeti színre újra felfestették volna? Sose láttam még hasonlót magyar gép esetében.
kervil 707731 2023. április 10. 14:01
Válasz erre
kervil 707730 2023. április 10. 14:00
Válasz erre
Sziasztok!
A szakirodalmak azt írják, hogy hogy az FO+55 lajstromszámú "Hableányka" Fw 189-nek a törzs másik oldalán is volt egy felirata, ott állítólag az "Ica" szerepelt. A kérdésem a következő: ismer-e valaki olyan fotót, ahol ez az "Ica" felirat látszik is? Én áttúrtam az összes szakkönyvemet, kiadványomat, de sajnos nem találtam semmi ilyesmit.
Viszont közben rábukkantam egy érdekes korabeli híradós anyagra (lehet, hogy ti már ismeritek), ami a Fw 189-eseinket örökíti meg "munka" közben. 0:23-tól 1:11-ig mutatják a gépeket, az egész még egy perc sincs, de kész kincsesbánya: makettező szemmel sok érdekes, illetve zavarba ejtő dolgot ki lehet szúrni benne. Sajnos (vagy nem sajnos) a felvételhez jó néhány repülőgéppel dolgoztak, és a legtöbbször nem egyértelmű, hogy az adott érdekes részlet konkrétan melyikhez tartozhat. A dolgot tovább nehezíti, hogy sajnos a feltöltött anyag minősége sem a legjobb, a lgtöbbször nem lehet ráközelíteni annyira, hogy egyértelműen le lehessen olvani a gép lajstromkódját. Mondjuk az általam keresett FO+55 Hableányka/Ica(?) pont jól látható az elején, de sajnos csak a gép amúgy is ismert bal oldala.
Egy-két érdekesség, ami szemet szúrt, illetve elgondolkodtatott:
- jól láthatóan erősen kopottak, koszosak, karcosak a gépek felületei;
- egy (vagy több) gép légcsavarkúpja fehér (vagy talán sárga? De 0:29-nél, ahol jól látható, inkább fehérnek tűnik). Amikor repülés közben mutatják valamelyik gépet 0:50-nél, akkor látszik, hogy ennek is ilyen a légcsavarkúpja, de egyúttal a függőleges vezérsík és az oldalkormány is fura, a nemzeti színek helyett fehér (sárga?) festésű, és mellesleg hiányzik a sárga törzsgyűrűje. Ha ezt a világosra festett vezírsíkot/oldalkormányt valaki tudja értelmezni, kérem, ossza meg velem;
- az FO+55-ön 0:30-nál látszik, hogy a függőleges vezérsík fehér nemzeti színében mintha valamilyen írás látszana. Eszembe jutott a kopás is, de olyan szabályosnak tűnik, hogy inkább írásnak nézem;
- ha már nemzeti színek a vezérsíkon: a bevetésről visszatérő gépnél 1:02-nél látszik, hogy mennyire sérültek ezek a színek, nemcsak a fehér, de a másik kettő is. Ráadásul, ha jól megnézitek, látszik, hogy a bal oldalon az oldalkormányon nincs nemzeti festés, csak a vezérsíkon (valószínű sérülés miatt cserélhették), és miután a gép megfordul, látszik az is, hogy a jobb oldalon viszont mindkettőn ott van a nemzeti festés;
- érdekesség: 0:49-nél látszik, hogy a gép lajstromszáma (FO+5x) a kabin belsejében felülre is fel lett festve;
- 1:07-nél a gép, amit a személyzete épp elhagy, több érdekességet is mutat: a név (sajnos nem olvasható) alatt világosabb színnel festettek fel alapot a szövegnek, illetve a lajstromszám körül teljesen lekopott vagy megsérült a festés, csak az F kivehető, illetve egy jókora lyuk is látszik a törzsön.
És itt van végül a link a videóhoz, ha valaki még nem látta volna:
https://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=5854#
Déé 706484 2023. március 13. 02:09
Válasz erre
Szia!
Nem használták a CR-32-esekben a 7,7 mm Bredát, azzal jöttek, de ki lettek cserélve magyar gyártású 26/31M géppuskára.
CR–42-esekben meg 12,7 mm Breda volt.
KarBal 706479 2023. március 12. 22:53
Válasz erre
Sziasztok!
Az olasz eredeti Breda SAFAT 7,7 mm-es géppuskákat használták a magyar FIAT CR32-esekben, CR42-esekben esetleg?
Köszi!
TheWhitedeath 705905 2023. február 28. 10:11
Válasz erre
Köszi téglatesó! Nagyon jó kép !
téglatesó 705900 2023. február 28. 08:28
Válasz erre
B.6+06
B.6+06

Helló!
A B.6+06-ról a Pro Modell archívban is volt egy kép, beteszem ide, hátha nem visz el a tekk, amiért kópirájtot sértek...
TheWhitedeath 705858 2023. február 27. 17:43
Válasz erre
Köszi! (Bocsi hogy rosz topicba írtam) elnéztem valahogy. Nagyon szépen köszi az infókat!
Podva 705857 2023. február 27. 17:37
Válasz erre
Podva 705856 2023. február 27. 17:36
Válasz erre
Szia TheWhitedeath

1942 márciusa és júliusa között 4db Ju 87K-4 típusú Stuka érkezett a Magyar Királyi Honvéd Légierőhőz. Valójában 2-2 db A-1, és A-2 altípusba tartozó felújított repülőről volt szó. Kizárólag gyakorlógépnek használták öket. Jelzésük B.603-tól B.606-ig terjedt. A szokásos RLM 71/70/65 festésük volt.
Itt van 2 fotó róluk:
www.avia-info.hu/kep.php www.avia-info.hu/kep.php

Üdv Viktor
Miggyuri 704733 2023. február 2. 07:15
Válasz erre
Kérdésem. Az ejtőernyősöket szállító század gépein mikortól használták az "esernyős" századjelvényt?
Podva 702279 2022. november 15. 08:51
Válasz erre
Sziasztok
A képaláírás alapján valamelyik Magyar Szárnyak évkönyvre tippelek.
Üdv
solyom 702274 2022. november 14. 22:03
Válasz erre
Szia!
Sajnos fogalmam sincs.
Valahol a neten találtam.

BB
kervil 702112 2022. november 11. 10:01
Válasz erre
Én is így vagyok vele. Pont emiatt a Pénzes - Tarlós-féle B.707-et (Sutykó II.) akarom megépíteni, arról van még a legtöbb fotó, talán hármat vagy négyet is ismerek róla.
kervil 702111 2022. november 11. 09:58
Válasz erre
kervil 702110 2022. november 11. 09:57
Válasz erre
Köszi szépen!
Azt megmondanád, melyik könyvből származik ez a fotó?
Podva 702106 2022. november 11. 06:44
Válasz erre
Sziasztok
Ami a B.631 fotót illeti, szerintem nincs, illetve ne fűzzetek sok reményt ahhoz, hogy felbukkan majd. Sólyom által feltett fotófól ismerjük az Évi felirat kinézetét. Tudjuk a Ju 87-ek standard német kamuhlázsának folttérképét. Hozzávetőlegesen ismerjük a század többi gépén az oldalszám illetve a trikolor felfestésének módját. Illetve tudjuk Stahl-naplóból az ÉVI-hez tartozó oldalszámot. Fentiekből lett grafika.

Ami a V.9+10-et illeti azt Győrben valamikor 1945 februárjában kellett volna legyártani a tervek szerint. Erre "objektív okokból" nem került sor. A tervezett V.751-től V.910-ig tervezett gyártási sorozatból 1944 szeptemberben talán a V.875 volt az utolsó. Fotórol azonosítható legmagasabb oldalszám a V.872- volt. Azt követően áttértek a W-x+xx oldalszámozásra.

Üdv Viktor
solyom 702097 2022. november 10. 21:31
Válasz erre
278547112_5276810149016301_3455880790267859976_n
278547112_5276810149016301_3455880790267859976_n

Sziasztok!

Csak a gép egy részéről van ez a fotó...

BB
KarBal 702096 2022. november 10. 20:56
Válasz erre
Igen... Én csak olyat akarok megépíteni, amiről legalább valami homályos fotót találni. D5-ös Stukákról nem sok képet láttam még, erről pedig egyet sem :(
Emellett sajnos a V9+10 számú Messerschmitt Bf-109G6-osról sem találok képet.
kervil 702077 2022. november 10. 13:44
Válasz erre
Az a gép (az "Évi") engem is régóta bosszant. Könyvben (talán a Magyar sasokban, ha jól emlékszem) is felbukkan a Punka-féle grafikája, elvileg tehát lennie kellene róla fotónak is (Mert különben mi alapján készült a grafika? Bár pont abban a könyvben vannak olyan grafikák is, amik szerintem biztosan nem fényképek alapján készültek, szóval ki tudja...). Annak ellenére, hogy lelkesen próbálom gyűjteni a MKHL (és különösen a magyar Stukák) minden megvásárolható fotóanyagát, erről a gépről fényképpel még soha nem találkoztam. Tudom, hogy régi lemez ez, de gyanítható, hogy a téma hivatalos szakértői közel sem osztottak meg velünk, mezei halandókkal minden birtokukban lévő fotóanyagot. Engem személy szerint egyáltalán nem zavarna, ha fizetni kellene érte, csak publikálnák már végre őket...
sanyi 701977 2022. november 7. 17:23
Válasz erre
Jesszus milyen fotó, civil jelzésű, századjelvényes Ju-86, kötelező lesz a polcon tudni! Köszi a megosztást!
KarBal 701960 2022. november 7. 08:58
Válasz erre
Sziasztok! A Kora, az Italeri és a HAD is adja a B6+31-es Ju-87D-5 matricáját, festési mintáját, de én sajnos még nem láttam fényképet az eredeti gépről. Valakinek megvan(nak) esetleg?
Wrecker 701298 2022. október 18. 13:06
Válasz erre
fortepan_266006
fortepan_266006
fortepan_266007
fortepan_266007
fortepan_266008
fortepan_266008
fortepan_266002
fortepan_266002
fortepan_266005
fortepan_266005
fortepan_265598
fortepan_265598
fortepan_265602
fortepan_265602
fortepan_265504
fortepan_265504
fortepan_265988
fortepan_265988
fortepan_265992
fortepan_265992
fortepan_265991
fortepan_265991
fortepan_265994
fortepan_265994

Új képek a Fortepanon...
nbali 701011 2022. október 8. 14:48
Válasz erre
Köszönöm a választ!
Igen, tudom hogy van az "Erzsike" géphez matricája a HAD-nak, közben utána néztem, már elkészítették 1:35-ben is. Viszont én szeretném a magyar festésű, trikolóros gépet megépíteni, ha jól tudom a V8+48-as gépet repülte utoljára, láttam élőben a gép darabjait, és látszik, hogy a piros,fehér,zöld fel volt festve a gépre.
Ha máshogy nem megy, maximum megcsinálom a sablonokat maszkolóval, és felfújom úgy. A stencileket,a puma jelvényt meg majd beszerezem, ha elérhető lesz.
pmheros 701010 2022. október 8. 13:14
Válasz erre
Üdv!

Nincs képem a V.848 -ról, sajnos.

B.Stenge Csaba Elfelejtett hősök (második kiadás 115 oldala) könyből: "Általa repült gépek: Bf 109 G-6: (V.3)66 (1944 elegeleje), V.818 (1944 kora nyara), V.848 (1944. július 26., augusztus 7.)" Ez talán egy kicsit nagyobb mozgásteret ad neked.

Az 1:35 nem igazán repülős méretarány, még. Az 1:32 léptékben lenne érdemes nézelődnöd. Abban pl elérhető a HAD 32042/2021 matrica lapján a (V.3)66 Erzsike jelzése.

A hivatkozott könyv borítóján épp a V.848 festménye van, amely "(Pozsgai Gyula grafikája, készült a szerző útmutatásai alapján)"

Üdv.: pmheros
nbali 701006 2022. október 8. 08:31
Válasz erre
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni, egyelőre még csak infógyűjtésbe kezdtem. Szeretném megépíteni Molnár lászló Bf 109-es gépét. Mivel a lakóhelyem közelében van eltemetve, és a tavalyi megemlékezésen is ott voltam, szeretném a tehetségemhez mérten a lehető legpontosabban megépíteni a makettet. Ehhez keresek referencia anyagot.
Ha jól tudom, a V8+48 jelü géppel repült. Erről van esetleg fénykép?
Ill a border 1:35-ös makettjét tervezem megépíteni, létezik ekkora méretarányban magyar stencil a géphez? Vagy maszkoló a jelzésekhez? Vagy ez esélytelen?

Bármilyen segítséget szívesen fogadok! Nem sürgős, mert még van pár épülő makettem, de szép lassan szeretném az infókat összegyűjteni.
elérhetőségem:
balazsnemeth1988@gmail.com
Wrecker 698047 2022. június 28. 20:20
Válasz erre
Magyar Szárnyak, 1992 (21. évfolyam, 21. szám) dr. Orosz Béla: A magyar Légierők teljesítményei a Kárpátoktól a Dnyeperig - naplókivonat.

Magyar Szárnyak, 1993-1994 (22. évfolyam, 22. szám) Irányi Pál: Sóstótól Pockingig

Magyar Szárnyak, 1991 (20. évfolyam, 20. szám) Nagy József: Szalagsapkások

Magyar Szárnyak, 1991 (20. évfolyam, 20. szám) Évfolyamtörténetek

Magyar Szárnyak, 1991 (20. évfolyam, 20. szám) Sárvári Péter: Repülő pályafutásom 1939-1945

Vas Népe, 1992. március (37. évfolyam, 52-77. szám)

Pesti Hírlap, 1942. november (64. évfolyam, 248-271. szám)

Vadászujság, 1942 (2. évfolyam, 1-36. szám)

Függetlenség, 1941. július (9. évfolyam, 147-173. szám)

Top Gun, 1992/7. szám

Magyar Szárnyak, 1941/19. szám

Amit Vámos Győrgy repülőhadnagy életéről és haláláról tudni lehet.
Megtalálhatók a Hungaricana és az Arcanum oldalakon.
Miggyuri 698030 2022. június 28. 06:55
Válasz erre
Segítség kellene. A napokban egy ismerősöm jelezte, hogy faluja temetőjében föllelte v. Vámos "Cickány" Győző, magyar királyi vadászpilóta sírját. Szeretnének tevékenységéről, életéról, haláláról összeállítani egy anyagot. Egy egyetemi PhD anyagban és Tobak Tibor: Pumák földön, égen ben már találtam hozzá pár dolgot, de hátha valakinek van még anyaga.
sanyi 697962 2022. június 25. 00:19
Válasz erre
Sziasztok!
A Z0+94 oldalszámú Me-210-ről van valakinek képe? Ha igen, kérhetném, hogy megossza?
Előre is köszi!
Üdv
Sanyi
Miggyuri 697941 2022. június 24. 06:43
Válasz erre
Frissítettem a "Bűzmadár" cikket.
Miggyuri 697427 2022. június 6. 10:05
Válasz erre
További kérdések:
A WM-21B "Sólyom" felderítőgépek "hasán" lévő megfigyelőablakokról van-e valakinek fotója, rajza? A Kora Model rajza messze nem egyértelmű.
Elnar 697387 2022. június 5. 10:31
Válasz erre
Hajózóöltözet néven keresd. Elsőre ez ugrott be nekem:

www.hadakutjan.hu/egyenruhak_repulogep_vezeto.php
+dr. Tóth László: A Magyar Királyi Honvédség egyenruhái könyv 11. oldalán van leírás és fotó eredeti ruhába öltözve
Miggyuri 697383 2022. június 5. 09:01
Válasz erre
Két dologban szeretnék segítséget kérni.
1. Kellene egy leírás vagy színes rajz, a Magyar Királyi Légierő pilótáinak bevetéskor használt ruházatáról az 1939-42 közötti időszakból.
2. Bár ez első pillanatra "off"-nak tűnik: Keresek "ácsorgó" ejtőernyős alakokat 1/72-ben, a Zvezda Pe-8ON készletéből. Ha valakinél feleslegben van, kérem jelezze!
Toth_Gabor 696231 2022. április 26. 01:21
Válasz erre
Sziasztok!

Magyar Ju-86K építéséhez keresek dokumentációt, elsősorban hihető nézeti rajzokat, illetve bármilyen használható, a típusról szóló kiadványt.

Üdv,
T.G.
Miggyuri 693193 2022. február 18. 09:06
Válasz erre
Infót, képeket keresek a pápai ejtőernyősök által használt Caproni Ca-101 festésével, jelzéseivel, számaival kapcsolatban.
kervil 692382 2022. január 26. 20:04
Válasz erre
Beállítottam, elvileg most már látszik. Köszi előre is!
ecsetes 692376 2022. január 26. 17:27
Válasz erre
Nem látom az elérhetőséged. Az sokat segítene.
kervil 692361 2022. január 25. 22:19
Válasz erre
Köszönöm szépen, sokat segítettél! Nem gondoltam volna, hogy még a gép neve is felkerült a jobb oldalra is. Meg tudnál nevezni esetleg egy forrást, ahol ez a fotó megjelent?
ecsetes 692354 2022. január 25. 18:59
Válasz erre
Szia!

Igen, legalább 1 fénykép van, ahol jól látható a gép jobb oldalán a szélvédő sarkában a jelvény és a "Mária" felirat.
kervil 692345 2022. január 25. 14:37
Válasz erre
Sziasztok!

Ismertek olyan fotót, ahol a 102/2. zubó század stukáinak jobb oldalán is látható a Kókuszdió századjelvény? Vajon mindkét oldalra felkerülhetett, vagy csak a bal oldalra? Bár minden hozzáférhető forrást igyekszem begyűjteni, nagyon rosszul dokumentáltak sajnos ezek a gépek, vagy csak kevés képet publikáltak róluk, nem tudom.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25.