/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101.
Gabusch 666630 2019. december 12. 15:29
Válasz erre
skoda305bonhamprice315560
skoda305bonhamprice315560

Ne csak pofázzak róla, ilyen a rézmakett, talán kompletten (nem látom, hiányzik-e valami apróság róla).
Gabusch 666629 2019. december 12. 15:23
Válasz erre
Nem tudom, a Takomnak mennyire jött be az M16 löveg üzletileg, biztos, hogy az M11 bonyolultabb készlet lenne, cserébe még mindig csak kb. a harmada lenne árban a CMK készletnek.

Tudom, hogy I. VH, de ha bedobják a köztudatba, hogy egyfelől a németek az I. VH-ban kölcsönkértek pár darabot a belga erődök bombázásához, valamint, hogy a II. VH-ban elvitték a bécsi múzeumi példányt is és kijavítva bevetették, szerintem el tudnának adni pár darabot.
Gabusch 666628 2019. december 12. 15:19
Válasz erre
Köszi, majd elolvasom.

A képen egy Skoda M16 van (Bukarestben van egy darab, több se, ha jól tudom). Sokkal kevésbé dekoratív, mint az M11/16, cserébe olcsó a Takom-féle makett. :)
Déé 666622 2019. december 12. 14:13
Válasz erre
30,5 cm.jpgn
30,5 cm.jpgn

Hatala András Lövegcső-cserével továbbfejlesztett magyar tüzérségi eszközök 1945-ig I-II rész.

honvedelem.hu/files/files/55342/ht_2013-6_teljes_red.pdf
real-j.mtak.hu/11407/1/HT_2014-1_teljes_red.pdf
Gabusch 666620 2019. december 12. 11:33
Válasz erre
Találkoztam olyan képpel, amin a talapzat be volt ásva a földbe. Talán azért, hogy ne másszon el oldalra a lövésektől.
Persze lehet, hogy belenyomták a lövések, esetleg túl puha volt a talaj és belesüppedt magától.

Ám, mivel a telepítése úgy történt, hogy letették a talpat, ráálltak a lafettás kocsival, emelőkkel megtartották a lafettát, kivették a kerekeit, leengedték a szerkezetet, beleálltak a csőszállítóval, bekurblizták a csövet a lafettába, kihúzták a kocsit, rögzítették a csövet és felrakták "fittingeket", simán el tudom képzelni, hogy beásták a talpat, mert különben nehézkes lett volna kissé a tömör fém kerekes kocsikat mozgatni rajta.

Ebben az esetben viszont lehet, hogy van talpa a képen lévőnek is, csak a képen nem látszik, mert teszem azt, ott áll két napja és már eléggé földes.
Bár, mivel az alsó résznek a szinte csak a felső pereme látszik, még az első kerekeket támasztó idomok sem, hajlanék arra, hogy ezt gyorsan telepítették és tényleg belenyomták a lövések. Mondjuk azt nem hiszem, hogy jó volt, ha megdőlt esetleg a lövésektől. Mivel forgatható volt (a későbbi verzió már 360 fokban), nem feltétlenül ugyanúgy érte mindig az erőhatás.

Ami a CMK makettben van, de én egyetlen képen láttam eddig, vélhetően csapatpróbán vagy bemutatón, az az irányzót védő lemez. Sőt, az még a rézmakettnek sem volt tartozéka.
Sennás 666617 2019. december 12. 11:04
Válasz erre
Freddy 666616 2019. december 12. 11:00
Válasz erre
Talapzatról, de szilárd talajon bizonyos korlátozásokkal talapzat nélkül is lehetett vele lőni. A képen nem szilárd talaj látható :)
CMK kiadta 35-ben, meg is építettem, fenn van a képem között. Ott látszik a talapzat.
Gabusch 666601 2019. december 11. 21:32
Válasz erre
Nincs mit, a kedvenc lövegem.

A három megmaradt példányból a bukarestinek van kétharmad talpa. Elég valószínű, hogy meg tudta tartani lövés közben is. A másik két példány Belgrádban és Roveretoban látható.

www.passioncompassion1418.com/Canons/ImagesCanons/Autriche/Lourde/305mmSkodaM11.jpg
Sennás 666596 2019. december 11. 19:46
Válasz erre
Köszönöm!
Gabusch 666590 2019. december 11. 17:55
Válasz erre
Gabusch 666589 2019. december 11. 17:54
Válasz erre
Ez a böszme egy Skoda M11/16 30,5 cm-es ostrommozsár.

Alapvetően egy M12 vontató cibálta három kocsira pakolva, egy a lafettát, egy a csövet, egy pedig a talpat vitte.
50 perc alatt hozták tűzkész állapotba, 5-6 percenként tudott 287, vagy 384 kg-os lövedékeket lőni.
Még a II. VH-ban is használták.

Az I. VH alatt a Skoda-gyár (ha jól tudom, akkor a hadiipart komolyan támogatóknak) készített belőle 1:30-as maketteket rézből, amelyből egy komplett példány látható Bécsben a HTM-ben, illetve van egy enyhén hiányos példány a Hadtörténetiben, valamint feltűnik a Svejk filmben is.
Kompletten utoljára 4000 euróért láttam valami aukciós oldalon.

Egy kép a szállításáról:

www.rainerregiment.at/joomla/images/museumundforschung/moerser/Risszeichnung%20Transportfahrzeuge%20f%C3%BCr%2030,5%20cm%20M%C3%B6rser.jpg
Sennás 666588 2019. december 11. 17:29
Válasz erre
ah159b
ah159b

"Galicia"
Ezt a böszmét hogy viszik oda? Keréken biztos(?) de hogy veszik le róla ,be van ez ásva a földbe? 6 lövés beássa magát egy méter melyre:)
Z63 665870 2019. november 26. 23:19
Válasz erre
És tudja és tudja!
Köszönet Á!
Üdv, Z
romsitsa 665853 2019. november 26. 13:51
Válasz erre
4 van mindkettőn, ugyan az a kocsi.

Üdv

Á
Sennás 665850 2019. november 26. 13:32
Válasz erre
Ez is jó de ez "4 króm" csíkos a képen meg 2 van.
romsitsa 665847 2019. november 26. 12:45
Válasz erre
Varjúbácsi 665840 2019. november 26. 09:03
Válasz erre
Sennás 665837 2019. november 26. 08:40
Válasz erre
Screenshot_20191126-083803
Screenshot_20191126-083803

Sárvédő kicsit máshogy "áll". Mégse(?)
Sennás 665836 2019. november 26. 08:35
Válasz erre
romsitsa 665834 2019. november 25. 23:29
Válasz erre
Polski Fiat, de mélyebben nem ismerem.

Üdv

Á
Z63 665822 2019. november 25. 19:56
Válasz erre
Szia Wrecker!
Valamilyen Maybach-Zeppelin luxusautó átalakítva terepi verzióra. Pont ugyanilyet nem találtam elsőre, de nagyon hasonlót igen. Jellegzetes a sárvédőív formája, a hűtő, a lámpák.
Üdv, Z63
Wrecker 665819 2019. november 25. 19:09
Válasz erre
MKH jármű
MKH jármű

Üdv!

Milyen jármű van a képen?
Pacy 665798 2019. november 25. 08:25
Válasz erre
Szia!
A Haditechnika magazin 2003-as különszáma foglalkozik 7 és fél oldalon a Csabával és elődeivel. Szerző Sárhidai Gyula.
Paci
Emerick 665725 2019. november 22. 18:14
Válasz erre
Pontosan! :) Így történt.
romsitsa 665718 2019. november 22. 16:23
Válasz erre
Akkor 1 AC II, 1 39M proto és 8 vas kocsi? Ezer köszi!
És az AC II honvédségi állományba került, de a 39M proto nem? Majdnem értem...

Köszi

Á
Emerick 665716 2019. november 22. 15:34
Válasz erre
Szia!

Az A-012 próbarendszámos kocsi nem kapott honvédségi rendszámot. A nyolc vaskocsi szériában készült, nem volt közük a prototípusokhoz. :)

I.
romsitsa 665687 2019. november 21. 14:55
Válasz erre
A-012
A-012
A-012_2
A-012_2
Pc_unknown
Pc_unknown

Szervusz Emerick,
A-012: AC II
A-012: vas 39M
Pc-19: AC II
Pc-019: AC II
Pc-101: vas 39M, nem egyezik az A-012-vel
Pc-102: vas 39M, nem egyezik az A-012-vel
Pc-103: vas 39M, nem egyezik az A-012-vel
Pc-104: vas 39M, ismeretlen
Pc-105: vas 39M, nem egyezik az A-012-vel
Pc-106: vas 39M, ismeretlen
Pc-107: vas 39M, ismeretlen
Pc-108: vas 39M, ismeretlen

A fotóim alapján az A-012 (39M) nem lehet a Pc-101, 102, 103, 105, marad a 104, 106, 107, 108.
Az "ismeretlen" kocsi tornya megegyezik a Pc-105 tornyával, de a kocsi mintája nem, szóval, ha ez is vas kocsi, akkor szintén a 104, 106, 107, 108 közül valamelyik, de nem az A-012-es.
Valahogy be lehet azonosítani, hogy az A-012-es melyik Pc számot kapta?

Üdv

Á
romsitsa 665653 2019. november 20. 14:19
Válasz erre
A lenti könyvben megvan a részletes leírása, csak sosem érdekelt...
téglatesó 665652 2019. november 20. 14:15
Válasz erre
static-cdn.hungaricana
static-cdn.hungaricana

Akkor ez is 8cm 14M lesz (én eddig 14/19M 10cm-s ex-lengyel cuccnak néztem, de most jobban megnézve ott is látszik, hogy középen hiányos a lövegpajzs -megy is a megfelelő mappába):
romsitsa 665650 2019. november 20. 14:09
Válasz erre
“A 8 cm-es 14. M légvédelmi ágyú kerekes kivitelben készült... ...a 210. honi légvédelmi ágyús szakaszt végérvényesen csak 1941-ben törölték a hadrendből, amikor is anyagukat átadták a folyamzárzászlóaljaknak.”

Barzcy-Sárhidai - M.Kir.Honv. légvédelme 1920-45
téglatesó 665648 2019. november 20. 13:42
Válasz erre
Szia Romsitsa!
Az lesz az! Nagyszerű!
Az általad betett Axishistory-s oldalon az egyik hozzászóló belinkelte ezt az oldalt: delostrelectvocsarmady1918-1939.estranky.cz/fotoalbum/protiletadlove-delostrelectvo/8-cm-protiletadlovy-kanon-vz.14/, ott van róla pár sor, tényleg nem sok. annyit ír (ha hihetek a google-fordítónak), hogy kb. 100db készült belőle, és a csehek is csak 1919-ig használták, utána nincs nyoma a készleteikben, gondolom továbbadták őket a jugóknak, stb.
Szerintem inkább még a monarchiás készletekből maradhatott nálunk pár darab, az évszám így akár stimmelhet is. A 8cm-s űrméret bőven engedve volt nekünk még a tiltás ideje alatt is, dugdosni se igen nagyon kellett az antant elől, I.vh-s maradványként simán elképzelhető.
Még egyszer köszönöm a segítséget!
romsitsa 665647 2019. november 20. 13:11
Válasz erre
Az oldal alján. Nálunk is maradt 14M néven valami, esetleg jugoszláv zsákmány, de ahhoz korai lenne az 1940.
forum.axishistory.com/viewtopic.php

Üdv

Á
romsitsa 665644 2019. november 20. 12:20
Válasz erre
Van egy löveg, ami stimmel, általában Skoda 8 cm M14 néven azonosítják, de kb. semmi sincs róla. Az 5/8 M-ből lett átalakítva, hogy képes legyen 80 fokig emelni a csövét.

Üdv

Á
Emerick 665618 2019. november 19. 18:25
Válasz erre
Az AC-II külön kocsi, nincs benne a nyolc vas Csabában. A nyolc kocsi honvédségi rendelés volt, míg az AC-II proto gyári. A második proto lett a Pc-19/Pc-019.
A mátyásföldi képeken a dögsorra szánt és nagyjavításra váró kocsik simán parkolhattak egymás mellett. A Pc-101-et is, mint általában a kocsikat, kijavították. A fényképsorozaton előbukkanó szétbontott Toldi II-k is mind bevethetővé voltak javítva 1944 első felében.

I.
téglatesó 665610 2019. november 19. 15:38
Válasz erre
ii-vh-horthy-kor-katona-foto-folyamor-alakulat-agyu-csoport-paks-1940-b39a_1_big másolata
ii-vh-horthy-kor-katona-foto-folyamor-alakulat-agyu-csoport-paks-1940-b39a_1_big másolata

Üdv!
Újabb képrejtvény: milyen típusú löveget látunk a képen?
A fotó a Vateráról van, a fénykép hátlapján lévő felirat szerint Pakson készült 1940-ben. A tippem a csőre és a lövegtalpra: valami 8cm-s Skoda (esetleg Böhler) lehet (5/8M vagy 18M). A zavaró csak a lövegpajzs: ilyen középen hiányos (két teljesen külön darabból álló?) fajtát még nem láttam, se a Skodáé se a Böhleré nem ilyen.
Akinek van ötlete, ne fojtsa magába! :)
Köszönöm!
romsitsa 665428 2019. november 16. 11:10
Válasz erre
A Pc-101-et is kiselejtezték vagy valami más miatt áll az AC II mellett a telepen?

Köszi

Á
romsitsa 665427 2019. november 16. 11:08
Válasz erre
Szervusz, a “valószínűleg nem kapott homvédségi rendszámot az A-012 után” mit jelent?
Az A-012 egy kilencedik kocsi vagy a nyolc darabos vas széria része, de csak hetet adott ki a WM a Honvédségnek?
Ha Pc-101/108-ból mind felkerült egy-egy Csabára akkor az A-012 (39M) csak egy kilencedik kocsi lehetett?

Köszi

Á
Emerick 665416 2019. november 15. 21:09
Válasz erre
Az A-012 rendszám (és még jónéhány előtte és utána) a HTI-nek kiadott rendszám volt. (A-012 volt a WM Csaba proto mellett pl. Ford BB Typ 42 tehergépkocsin és Mercedes-Benz A4500-on is.) Valószínűleg nem kapott honvédségi rendszámot az A-012 után, hanem maradt a gyár tulajdonában rendszám nélkül.
A kísérleti kocsik általában bármilyen gyártó esetében a gyár tulajdonát képezték. Ezért polgári rendszámmal rendelkeztek, vagy semmivel (ha nem jártak hivatalosan telephelyen kívül, azaz közforgalomban, mint a mezőgazdasági tarktorok). Az AC-II a P-019 (később Pc-019) rendszámmal átkerült honvédségi tulajdonba, csakúgy, mint a Landsverk L-60 és L-62-k is, de 1941 után. A Skoda T-21 és vontatója viszont soha nem kapott rendszámot.

A P-19/Pc-019 előtt minden kocsit ismerünk (Ganz-Fross-Büssingeknek nem volt páncélgépkocsis rendszáma, de közúti igen, ellentétben a Crossley-kal, Vickers-ekkel, Rábával, Fiatokkal, Fiat attrapokkal és a Tatra-val P-1-től P-18-ig), a Pc-020 és Pc-021 pedig már a Hanomag 251/8-asok voltak. (a fortepanos képen a Pc-019 már a ludovikától is kiselejtezett állapotában látható) Ezt követően nem ismeretes újabb rendszám kiadása, csak a Csaba páncélgépkocsiké. A vas Csabák kérdésében nem tudok semmit sem mondani, elméletileg mind a nyolcnak tök egyformának kellett volna lennie, elvégre egyszerre készültek.

I.
romsitsa 665303 2019. november 13. 14:35
Válasz erre
Az A-012 a Pc-102-vel sem stimmel, marad a 104/106/107/108.

Üdv

Á
romsitsa 665297 2019. november 13. 13:49
Válasz erre
Pc 164_fist
Pc 164_fist

Nem tudom, hogy már felraktam-e.
romsitsa 665296 2019. november 13. 13:29
Válasz erre
Az A-012 lehet, hogy a HTI és nem WM rendszám volt. Keverem.

Üdv

Á
romsitsa 665294 2019. november 13. 13:06
Válasz erre
Az A-012 a Weiss Manfréd gyári rendszáma teszteléshez, több kocsi megkapta.
Ami érdekes:
A-012 (39M): minta nem egyezik a Pc-101-gyel. Nyitható kitekintő a torony homlokon, “sima” vezetősisak (se csavar, se esővető), nincs a test jobb oldalán ajtó, test orrlemez alján kis csavarok, 6 csavaros felni.
Pc-101: minta nem egyezik az A-012-vel, széria torony, mindkét vezetősisak “sima”, test jobb oldalán ajtó, 8 csavaros felni, később egyedi sarvédő és vezetősisak.

Az A-012 mintája nem egyezik a Pc-101/103/105-tel, így szerintem vagy egy teljesen külön proto vagy a Pc-102/104/106/107/108 lehet.
A rózsadombi fotó csak azért Pc-101 (egyelőre) mert a ránézésre minden funkció nélküli jobb oldali ajtó egyezik.
Az egyedi sárvédő és vezetősisak szerintem egy védettséget növelő teszt? lehetett, több kocsin is látszik 1944-ben.

Üdv

Á
téglatesó 665292 2019. november 13. 12:31
Válasz erre
Ui:
Nem lehet, hogy a vaskocsik a PC-01X rendszámokat kapták, mint az AC-II (Pc-019) is? (csak tipp).
téglatesó 665291 2019. november 13. 12:28
Válasz erre
002
002
A-012
A-012
Pc-101 .jpeg
Pc-101 .jpeg
Pc-101.jpeg
Pc-101.jpeg

Üdv!
Ne megint sikerült jó kérdést feltenni! :D
Az A-012 egy érdekes rendszám, mert rajta volt az AC-II-n is (ami aztán ugye Pc-019 rendszámmal futott tovább, ahogy az általad linkelt Fortepanos képen is látszik - 1. kép), meg egy "szabvány" Csabán is (2. kép).
A Pc-101 meg érdekes jószág, mert van róla fénykép az egyedi mellső sárhányóval (amiről akkor is beazonosítható, ha nem látszik a rendszám - 3. kép) meg a szabvány Csaba-sárhányóval is (4. kép).
Érdekes téma, én is várom a megfejtést. :D
romsitsa 665287 2019. november 13. 11:31
Válasz erre
Hello, ismert az, hogy az A-012 rendszámú Csaba milyen Pc- rendszámot kapott, mert biztosra veszem, hogy nem Pc-101. És az A-012-vel együtt készült 8 vas kocsi vagy azon felül?

Illetve ezen a fotón szerintem a Pc-101 áll az AC II mellett.
www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_72133.jpg

Üdv

Á
téglatesó 664748 2019. október 29. 17:30
Válasz erre
027
027
037
037
038
038
039
039
024
024

Üdv!
Pár fénykép a netről lopva: ez elvileg az itthon maradt példány, restaurálva. Gondolom eredetileg is ugyanígy ződ volt a belseje, mint a képeken. A toronybelső meg a test belseje ameddig belátni ződ, a löveg is, meg minden egyéb cókmók. Az ülések fekete (gondolom mű)bőrrel vannak behúzva, valszeg a rádió is ződ lehetett, nincs nagy színkavalkád, csak amit a rozsda meg a kopások kiadnak. (vannak még képek, csak lusta vagyok mind a negyvenakárhányat feltöltögetni ide...)
Apropó: sikerült pótolni az elveszett görgőket, stb? Én is éppen most küzdök a Hunor Nimródjával, de sajna abban nem tudtam volna segíteni, mert a futóművemet már összeraktam, igaz a "gyári" lánctalpat egy az egyben kidobtam, és egy IBG Toldi láncot tettem rá, kiegészítve még oldalanként 4-4 szemmel, így pont elég volt. Amúgy nem egyszerű eset, főleg, hogy külön megszívattam magam, mert mindenáron forgathatóra akarom megcsinálni a tornyot, és mozgathatóra a löveget, ehhez annyit kellett fúrni-faragni, hogy a végén már ezzel álmodtam, de úgy néz ki, sikerült. Ha szerencsém van, készen is leszek vele, mire kijön és kapható lesz az IBG Nimródja... :P
Miggyuri 664739 2019. október 29. 13:50
Válasz erre
Kérdés: Milyen színű volt a Nimród belseje,(torony, löveg stb)?
Miggyuri 664410 2019. október 19. 16:02
Válasz erre
Miggyuri 664409 2019. október 19. 16:02
Válasz erre
Urak! Segítség kellene! Hozzám került két, alaposan leamortizált, hiányos műgyanta makett. Egy 39M Csaba és egy Nimród. A Csabáról a kerekek hiányoznak, a Nimród futógörgői közül 6,66 darab van meg a kisméretű visszafutókból egy sem. Szeretném őket lábra állítani. Tud-e valaki segíteni alkatrészzel ronccsal, ami donorként használható esetleg. A dolog annyiban lenne sürgős, hogy most pár hétig szabin leszek.
romsitsa 664075 2019. október 7. 20:55
Válasz erre
Nincs. Helyesebben a Shapewaysen vagy egy, de drágább és a CAD alapján rossz.
Esetleg kérdezd meg az IBG-t, hátha gondolkodnak rajta...

Üdv

Á
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101.