/ Fórumok /

T-72

Minden a T-72-es harckocsiról, technikai részletek, fejlesztések, alkalmazása Magyarországon és a nagyvilágban, képek vagy személyes emlékeid a típusról.
És ne feledkezzünk meg a T-72 makettjeiről sem!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91.
páncélos 501288 2010. december 9. 09:49
Válasz erre
páncélos 501287 2010. december 9. 09:48
Válasz erre
páncélos 501286 2010. december 9. 07:55
Válasz erre
Gaunt!

Szerintem az előttem szólók mindent kifejtettek, amit én leírtam volna.
juge75 501285 2010. december 9. 03:50
Válasz erre
Hiába veszel márkás betonfúrószárat, ha nincs hozzá fúrógéped, és nincs bekötve a 220volt, nem tudod mire használni.
Vagy, hiába veszel csúcs processzort a régi gépedbe, ha annak alaplapi foglalata, és az azt kiszolgálni képes elektronika (chipkészlete) nem kompatibilis vele
Egy eszköz önmagában korlátozottan, vagy csekély mértékben használható az adott célra.
Ha nincs meg hozzá minden logisztikai háttér, és nem illeszthető a rendszerbe, nem lesz hatékony.
PanczelMatyas 501284 2010. december 8. 23:04
Válasz erre
Gaunt!

Szerintem nem látod, mit írok. Egy adott harceszköz beszerzése nem jelent lényegi változást egy hadsereg életében akkor, ha nem épül rá a teljes harcászati (stratégiai) elképzelésekre. Ez fokozottan igaz a harckocsikra, mint a szárazföldi haderőnem fő ütőerejére. Ha lecseréled a harckocsidat, vele együtt - a harcászati alapelveknek megfelelően - lecseréled az azt kiszolgáló/támogató harceszközöket is. Ebben nincs apelláta, vagy egy teljes rendszert cserélsz, vagy semmit. Itt mindenre gondolok: technikai kiszolgálás, támogató harceszközök (gl., tü., pctü., cslgv., fe., reh., stb.), mert ha nem teszed, akkor a legújabb, legdrágább, legfrankóbb tankod is sebezhetővé válik. Ez az összfegyvernemi harc alapja. És mindegy, hogy pusztán, hegyen, városban, vagy máshol vívod; a lényeg a harcászati eljárásokban rejlik, s itt felszínre került a LEGFONTOSABB: a kiképzettség. A történelem folyamából számos példát lehet írni arra, hogy gyengébb, technikai harcértékében szerényebb egység semmisített meg nála komolyabb erőt. Tudom, hogy magad is tudnál jónéhányat mondani, ezért erre felesleges kitérni. Természetesen fontos maga a haditechnika, de ettől lényegesen fontosabb a fegyverrendszerek közötti technikai összhang, amit tökéletesen tud kihasználni a parancsnok és elgondolásának végrehajtására maximálisan felkészültek a beosztottjai. S ha ez megvan, vagy már jó irányban halad, akkor lehet gondolkodni egy komolyabb fegyverrendszer beszerzésén. Nem beszélve arról, hogy létezik köztes megoldás: a korszerűsítés. Illetve egy "apróság": mindez annak tükrében, hogy az állam milyen feladatot ró hadseregére, s abban miként támogatja.

Bízom benne, érted, mire is gondolok egészében!
gaunt 501283 2010. december 8. 21:37
Válasz erre
Ja mégvalami:

"...amit az amerikai katonák mondtak az első öböl-háborút követően: ha felcseréltük volna a haditechnikát, akkor is győztünk volna..."

Nem is vitatom. De milyen veszteségek árán? Hiába vannak a katonák sokkal jobban kiképezve, ha gyengébb a technikád, 100%, hogy nem fogod megúszni komolyabb veszteségek nélkül. A hangsúly a "komolyabb" szón van. Az emberi élet az első!
gaunt 501282 2010. december 8. 21:27
Válasz erre
Üdv Mátyás!

Igen, én ezt értem, és igazat is adok neked. De nem lehet örökké kitartani egy teljesen elavult típus mellett.
Nem igazán értem mit értesz "azt támogató rendszerek" alatt. Karbantartás? Alkatrészutánpótlás? Műszakiak? Személyzet? Kiképzés? vagy esetleg harcászati dolgok?
Ha az üzemeltetéssel kapcsolatos, akkor én úgy gondolom, ennek is változnia kellene, illetve haladni a korral. Tény, sok tapasztalat gyűlt össze a T-72-vel kapcsolatban, nem is lenne szabad, hogy ez kárbavésszen, modernizálni kellene őket, pl. 120mm-es löveg, V-92-es motor, vagy akármi, de szükség van egy új típusra is, ami természetesen sok változással jár a jelenlegi állapothoz képest. Természetesen ez borzalmasan sok pénzbe kerülne. De pontosan ezért, inkább egy korszerű típust kellene beszerezni, mint egy már elavulófélben lévőt (T-90). Így nem kellene, mittudomén 10 év múlva megint azon gondolkodni, mivel kéne leváltani az adott típust, és vele együtt az azt kiszolgáló rendszereket. Mivel már benne vagyunk egy ideje sajnos, fontos aztán a NATO kompatibilitás is.
Harcászati, taktikai dolgokról ne nagyon beszéljünk, mivel már annyi minden hiányzik a honvédség arzenáljából, hogy csak így egymaga képtelen lenne egy ütközetben helytállni. Csakis koalíciós keretek között gondolkodhatunk, más NATO tagállamokkal együtt.
A T-90-ről még dióhéjban, ez már egy elavult típus, konstrukció. Nem spekuláció, elmélkedés. Tény. Van egy orosz jóbarátom aki szintén sok mindent tud a haditechnikáról, sokat beszélgettünk vele erről a dologról, és ő sem gondolja másképp, pedig az oroszok általában eléggé elfogultak, ha a saját dolgaikról van szó.(nem én mondom!)
PanczelMatyas 501281 2010. december 8. 20:20
Válasz erre
Szia Gaunt!

Noha Pisti biztosan leírja a véleményét, szerintem elbeszéltetek egymás mellett. A Chally minőségi mutatójára Pisti azt értette, hogy a rendszerbe történő állása a harcászati lehetőségeket csak kis mértékben befolyásolná, hiszen az azt támogató rendszerek "elmaradottsága" folytán nem lehetne kihasználni minőségi előnyét, ergo önálló beszerzése "minőségi javulást csak kis mértékben hozna"...

S Gaunt még valami; ismét írod a technikai paramétereket az egyes kocsikról, ám kérlek gondolkozz el azon, amit az amerikai katonák mondtak az első öböl-háborút követően: ha felcseréltük volna a haditechnikát, akkor is győztünk volna... azaz tanuljunk meg harcolni egy eszközrendszerrel, s utána gondolkozzunk el azon, hogy mi lenne a legjobb nekünk...

Vidám estét Nektek!

TANKOK! matyi

u.i.: nem szeretnék belefolyni a "mi kell nekünk" témába, csak Pisti álláspontját szerettem volna tisztázni
gaunt 501279 2010. december 8. 15:11
Válasz erre
Üdv Páncélos!

"Szerintem a Challenger-2 nem hozna minőségi változást."

Én rendkívül nagyra becsülöm a tudásodat ebben a témában, de szerintem ezt te sem gondolhatod komolyan. A Challenger-2 a világ egyik legjobb, legerősebb típusa, és nem, hogy a T-72A, de a T-90 legújabb változata is reménytelenül elavult hozzá képest minden szempontból.
Több mint 2x-es páncélvédettség (kumulatív ellen 4-5x-ös), lőszertől függően 1,5-3x nagyobb tűzerő, jobb mozgékonyság, messze jobb elektronika, optikai eszközök, könnyebb, gyorsabb karbantartás, megbízhatóság, jobb ergonómia, stb. Egyetlen hátránya, hogy nincs vele itthon tapasztalat.
Keletről egyedül az Oplot-M ami a minőséget jelenti, azzal meg megint csak az a baj, hogy nincs tapasztalat, de ez is jobb a T-72/90-nél. De az igazság szeint, ha beszereznénk T-90-t, üzemeltetés szempontjából annak sincs már túl sok köze a T-72-höz, úgyhogy ez nem lehet szempont egy új típus kiválasztásakor esetünkben.

A 2Sz19-el kapcsolatban viszont egyetértek, az valóban világszínvonalú gép, csak pokoli drága.
romeo 501278 2010. december 8. 10:25
Válasz erre
Magyar T-72 video :)
www.lookatgame.ru/view.php
páncélos 501277 2010. december 8. 07:52
Válasz erre
Romeo!

Szerintem a Challenger-2 nem hozna minőségi változást.
Ha van egy "trabid", azt nem "kispolszkival" fogod kiváltani.
Francia eszközt meg nem szabad venni...
Használtat meg semmiképpen sem, egy olyan eszközből, ami nálunk eddig nem volt rendszerbe. Ha újra nincs pénz akkor keletről (orosz v belorusz) kell behozni egy egységes zászlóaljnyi mennyiséget (nem 16 altípusból, mint eddig), megtámogatva egy 2Sz19 M155 osztállyal, csak azért a 155-ös löveggel, hogy kompatibilisek legyünk.
Az én véleményem, hogy tankot és metrót az oroszoktól kell venni.
Akár tetszik, akár nem ebben ők a legjobbak (ár, minőség, megbízhatóság).
romeo 501276 2010. december 7. 22:09
Válasz erre
Szerintem komolyan el kellene gondolkodni olcsó használt jó állapotú harckocsik beszerzésén. A T-72-es jelenlegi állapotában csak egy célpont...
romeo 501275 2010. december 7. 22:06
Válasz erre
leclerc01
leclerc01

A franciák a Leclerc mennyiségét fogják csökkenteni.
Jimbow 501274 2010. december 7. 21:47
Válasz erre
Nem hinném, hogy eladnák. Jó lesz az nekik ott a raktárban...
romeo 501273 2010. december 7. 21:46
Válasz erre
romeo 501272 2010. december 7. 21:39
Válasz erre
Challenger2_MBT_0001_photo_by_Evers
Challenger2_MBT_0001_photo_by_Evers

A brit hadsereg 40 százalékkal csökkenti a Challenger-2 harckocsik mennyiségét.
T-72 helyett nem lenne jó?
páncélos 501271 2010. december 7. 08:10
Válasz erre
Gaunt!

1. Nem csak azok vannak rendszerben.
2. A T-72M, a T-72A export változatának jelölése.
A "G" jelölés pontos eredetét nem tudom, én csak nyugati, és elsősorban S. Zaloga kiadványaiban olvastam. Ő honnan vett, azt tőle kellene megkérdezni.
Hozzánk a "G" variáns simán T-72 néven érkezett.

Torpokoska!

Annyit javítanék a tegnap leírtakon, hogy lehetséges, hogy csak összeszerelés és nagyjavítás folyt az említett üzemben, de mondjuk a tornyot Tgailban öntötték. Ezt hivatalosan sehol nem írták le. De mivel egy óriási országról beszélünk, és alap harckocsinak vették rendszerbe a 72-est, az 55-ös és még rengeteg raktáron lévő 34-es kiváltására, így nem kizárt, hogy bármelyik üzem teljes gyártásra állt át.
Mivel a 64-es gyártásba vételének első 10-éves kínlódása is elméletileg arról szólt, hogy majd Tagil gyártja sorozatban, így a megalkotott 72-est is átadták gyártásra a többi üzemnek.

Kojak!

Az alap "B" variánsról akkor mondhatnék biztosat, ha végignézhetném a rendszerbe álló típusokat, de erre innen soha nem lenne lehetőség, még azoknak sem, akik hivatalos megsemmisítési procedúrákon vesznek részt, mert ők is csak azt láthatják, ami megsemmisítésre vár.
Csak két dolog biztos, egyrészt a saját eszközeiket folyton modernizálták, így nagyon sok alap gép kapott kazettát. A másik, mivel nagy ország, így előfordulhat olyan alegység, amelyik az alap B típussal van felszerelve.
kojak 501270 2010. december 6. 22:39
Válasz erre
998027
998027

Sziasztok!
Üdv Páncélos!
MI a helyzet azokkal a B tipusú kocsikkal amiken először nem volt reaktívpáncél?
Utólag mindet felszerelték téglákkal?
Csecsenföldi kiadványokat nézgetve mindenféle varriánst látni de sima,tégla nélkülit B-t nem.

Üdv kojak!
gaunt 501268 2010. december 6. 15:24
Válasz erre
Üdv Páncélos!

Köszönöm a válaszodat! Egyébként én konkrétan a belorusz import T-72A változatokra gondoltam, mivel már csak ezek vannak rendszerben. (Jó, tudom, ott vannak még a VT-72B-k is...) Szóval akkor a lényeg az, hogy a linkelt oldalon található leírásban található dátumokat úgy kell értelmezni, hogy kb. +/- 1-2 év alatt történtek ezek a változások?
Lenne még egy kérdésem: Valóban árulták a Csehszlovákok és Lengyelek a T-72M-et T-72G néven VSz-en kívüli országoknak? Vagy ez is csak egy ostoba nyugati név?
páncélos 501265 2010. december 6. 14:55
Válasz erre
Erre nehéz válaszolni, mert egyrészt nem gondolom, másrészt a VSZ által gyártott 72-es harckocsik sem csak a lengyel "Bummar", vagy a csehszlovák "Martin" művekben készültek.
A 72-es gyártását a VSZ vette meg csehszlovák és lengyel gyártóüzemmel.
Az alumínium alkatrészeket és a rádió felszerelést pl. hazánk szállította. De az egykori optikai művek is kivette a részét.
torpokoska 501264 2010. december 6. 14:09
Válasz erre
nagyon szépen köszönöm a választ, és miből gondolod, hogy pl harkovi "traktor gyár" gyártott t-72t?
páncélos 501263 2010. december 6. 13:20
Válasz erre
Pl:Árzámász, Omszk, Kurgán, Hárkov.
torpokoska 501262 2010. december 6. 12:26
Válasz erre
páncélos
Azt szeretném megkérdezni, hogy a -Nyizsnij Tagili- "Urali Gépgyáron" kívül hol gyártottak T-72-t a Szovjetunióban?
páncélos 501261 2010. december 6. 08:49
Válasz erre
Gaunt!

(((Én úgy tudom)))
Rosszul tudod.

Sokáig gondolkodtam, hogy válaszoljak-e, mert egyrészt okoskodni nem akarok, kimerítő válasz meg egy oldal lenne.
Pár kép alapján típustörténeti bemutatót tenni, szerintem botorság.
Pontosan kijelenteni, hogy 78-ban ez volt, 79-ben meg már az, nem lehet.
Miért? Azért, mert a 72-est a nagy SZU-ban is több helyen gyártották.
Folyamatosan fejlesztették, és gyártástechnológiai könnyítésként változtattak apróságokat is.
Az is valós, hogy régebbi kocsikat modernizáltak és a 16mm-es pótpáncél utólag került fel több pl. 78-as gyártású kocsira is. Egy kitalált példa: Úgy határoztak 1978 május 9-től mondjuk új toronykialakítás lesz, attól még a gyártósoron meglévő, vagy már legyártott tornyokat nem dobták a kukába, így mondjuk még novemberben is kijöhetett a gyárból optikás tornyú kocsi.
A betűjelölésekkel is sorozatosan problémák vannak.
Ezt nem szeretném most kivesézni, de a SZU-ba évszám szerinti felosztás volt a mérvadó.
Pl. T-72 1973-75-ig volt az első (T-64-re hajazó toronnyal) 1975-től jött az export változat új toronnyal, KMT-konzolokkal…stb. Ezt kapta a VSZ, első szériának 1978-tól. De SZU-ba, már lézert-távmérőt raktak a sorozat kocsikba 78-tól (nem csak a ZPK kocsikba). Majd jött a lézeres torony, ahol a sztereóoptikai-távmérő jobboldali báziscsöve eltűnt. 80-végén már volt ködvetős kocsi, ugyanakkor 1982-végén megkapta a gyártási jogot Lengyelország egy olyan típusra, amit már a szülőhazájában nem is gyártottak, mert már "A" típus volt a sorozatgyártott.
Betűjelölés mindig nagyobb változást jelzett, így az A, majd a B már lényeges eltérést mutatott az első export változattól. A második betű mint az AV (tehát az A után jön a V) nem új típus, hanem az adott altípus modernizált változata (jelen esetben reaktív kazettákkal történő telerakosgatás).
Azután volt egy kijelentésed:
(((Pontosan ilyenek a mieink is)))
Elemezted mind, az összes kocsit?
Szerintem nem.
Ha csak a Belorusz importot nézzük, akkor 1977-84 közötti időpontot kell elemezned.
HUJBI 501260 2010. december 5. 09:03
Válasz erre
gaunt 501259 2010. december 4. 13:39
Válasz erre
Én úgy tudom, az A korai változata még az optikás T-72 test páncélzatával készült. (4 vas a vezető periszkópja előtt, teljesen sima páncél) Pontosan ilyenek a mieink is, csak azokra ráhegesztették a 16mm pótpáncélt egy nagyjavítás során, így hasonlít az M1-re. A 79-től gyártottak páncélzatára nem utólag tették rá, ezeken csak 3 vas és egy trapéz alakú perem van a periszkóp előtt, de a vonószemek környékén és a KMT felerősítési pontok körül nincs kivágva a páncél, teljesen sima.

Itt olvastam ezt:
www.network54.com/Forum/47209/thread/1209626008/Overview+of+T-72A+models
Én nem tudom mennyire pontos ez a leírás, de szerintem nagyon jól össze van foglalva.
romeo 501258 2010. december 4. 06:57
Válasz erre
Fotó szerzője: Tota
Elnézést, már nagyon álmos voltam.
romeo 501257 2010. december 4. 03:18
Válasz erre
T-72
T-72

üdv!
zmne 2010.
páncélos 501256 2010. december 3. 23:24
Válasz erre
Ez így, nem fedi a valóságot.
A mi AV-ink 80-82.
1979 első negyedévéig még jött le a gyártósorról optikás toronykialakítású (igaz már lézer-távmérős) kocsi.
Amit te "A" korai szériának említesz az 1979-80. de 80-tól már létezett a ködvetős "A" (M1), de sorozat inkább 81-től.
83-tól megerősített pc, plusz műanyag alapú réteg a megfelelő helyeken kívülről is.
84-végétől kezdték az A-kat kazettákkal ellátni ez az "AV".
85-ben megjelent a "B".
Ennyit röviden.
gaunt 501255 2010. december 3. 21:39
Válasz erre
Kontakt-1-el felszerelt T-72A, régi típusú sárvédővel. Hasonló mint amik nekünk vannak, bár ez közepes vagy késői gyártású, a mieink viszont koraiak (1978-79).
Szubjektív véleményem, szerintem mind közül ez a változat néz ki legjobban!
dishmodels.ru/wshow.htm
romeo 501254 2010. december 2. 11:21
Válasz erre
páncélos 501253 2010. december 2. 10:20
Válasz erre
Romeo!

(((valahogy nem ülnek a mellső sárvédők, mert azok a fehéroroszokon általában gumiból voltak.)))
Már meg is válaszoltad: általában gumiból voltak...
Közel egy tucat kocsi érkezett hagyományos (régi) sárvédővel.
De, ha nem is így lenne, az mindig cserélhető.
A Bolyain is, amikor törték az első sárvédőt az optikás kocsin, a tantermi (lengyel) kocsi sárvédőjét kapta meg.
Csak egy példa, hogy a könnyen cserélhető alkatrészek ne tévesszenek meg.
Sárvédőről, kötényről, torony és taszt ládáról, üa tartályról, de még néha futógörgőről sem szabad kocsit azonosítani.
romeo 501252 2010. december 2. 09:59
Válasz erre
romeo 501251 2010. december 2. 09:58
Válasz erre
Üdv!
Ez a T-72M fehérorosz szállításból származhat (a halványzöld festés miatt)? -de valahogy nem ülnek a mellső sárvédők, mert azok a fehéroroszokon általában gumiból voltak.
Köszönöm!
romeo 501250 2010. december 1. 07:50
Válasz erre
páncélos 501249 2010. december 1. 07:43
Válasz erre
DKK. Tapolca.

Az optikás szintén.
gaunt 501248 2010. november 30. 20:39
Válasz erre
Szerintem egy átalakított T-72B, a kipufogó alapján V-92Sz motorral, talán Relikt páncélzattal amit felhajtottak? A késői, Kontakt-5-el felszerelt B-n a K5 blokk felső része volt csak csavarozva, az alsó úgy volt megcsinálva, hogy fel lehessen hajtani.
Semmiképpen sem lehet új fejlesztés, mivel az új T-90 változatnak (már ha egyáltalán megvalósul, én nem sok esélyt látok rá) teljesen új tornya lesz, hasonló a T-84 Oplot-M-hez.
sulyid 501247 2010. november 30. 19:42
Válasz erre
Ez valami uj t90 lenne? Netán t90B ? :D
torpokoska 501246 2010. november 30. 19:30
Válasz erre
t90valami
t90valami

Az orosz nyelvű oldalakat ez a kép tartja "izgalomban"...
romeo 501245 2010. november 30. 19:12
Válasz erre
31328_27822
31328_27822

Üdv!
Ez is magyar.
romeo 501244 2010. november 30. 19:05
Válasz erre
31328_27799
31328_27799

Üdv!
Ez hol lehetett fotózva (MH)?
lacipapa 501243 2010. november 30. 18:39
Válasz erre
Szia dioevil!
Attól függ,hogy milyen állapotú gépet akarsz ábrázolni!
Ha egy karbantartottat,akkor fessd le feketével,azután ahol a kerekek járna és a járófelület éleit,óvatosan visszafényesited.Lefújod matt lakkal és kész!
Én igy csináltam az enyémet,semmi koszolás.De hallgasd meg a tapasztaltabbakat is.
Laci
dioevil 501242 2010. november 30. 18:24
Válasz erre
Hello
T-72 makett fém Friulmodelles lánctalpát alapból feketére fessem és azt koptassam fémes színűre?
zvereb 501241 2010. november 27. 17:21
Válasz erre
Gondolom csak párat festettek ilyenre.
Kamovos 501240 2010. november 27. 15:40
Válasz erre
01
01
03
03
02
02

Forrás: internet Tankograd 7020 MAGYAR HONVÉDSÉG
www.tankograd.com/cms/website.php
Anubis 501239 2010. november 27. 15:29
Válasz erre
Sziasztok!
Köszönöm mindenkinek a jótanácsokat!
romeo 501238 2010. november 27. 12:46
Válasz erre
img_6_30770_8
img_6_30770_8

Milyen érzés lehet ezután a személyzetnek "földet érni"?
fotó: kr.blog.yahoo.com/shinecommerce/MYBLOG/show_image_v2.html
romeo 501237 2010. november 26. 21:44
Válasz erre
MH 5. Bocskai István Gépesített Lövészdandár 1. Harckocsi Zászlóalj
MH 5. Bocskai István Gépesített Lövészdandár 1. Harckocsi Zászlóalj

Üdv!
Excessor 501236 2010. november 24. 22:08
Válasz erre
Ha még lehet, én is kiegészíteném a lánctalp dolgot. Határozottan emlékszem, hogy hihetetlenül gyorsan berozsdásodott a futógörgők felé néző felület, ha reggel esett az eső és kint maradt a tank, délutánra már nagy rozsdafoltok voltak a felületen. Igaz, utána két kör a műhely körül már elég volt, hogy újból fémtisztán csillogjon. Debreceni tankosok meg azt mesélték, hogy állandóan festegethették a tank alját, Z-tengelyeket, mert amikor kimentek a homokosabb részekre, a homok hamar fémesre pucolt mindent. Lehet túloztak is kicsit, nem tudom.
sulyid 501235 2010. november 24. 19:22
Válasz erre
Háát 1 tanács : ha nincsen rá írva szép nagy betűkkel az hogy : TAMIYA akkor kerüld el.:)
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91.