Igen, kb ezek voltak meg nekem is- makettként persze, bármit meg lehet csinálni, olyat is, amiről egyetlen fénykép sincs:) |
Helló!
A harmincésfelesben igazad van, tényleg 45-ös fotó, rosszul írtam.
A Pavesi biztosan magyar -ha tényleg Korotojakban készült a fotó-, mert annak a környékén se jártak olaszok, lévén az a város pont a magyar 2. hds. arcvonalának a közepénél volt, az olaszok attól jóval délebbre harcoltak.
A Kruppban viszont nem vagyok biztos, lehet német is, illetve nem tudom kivenni, milyen vontatmány van utánakötve. |
Köszi a képeket, megtaláltam a fórumot is hozzá, lesz mit nézni hétvégén :)
A Pavesit nem tudom, hogy nem lehet-e olasz, mert azért ők is ott voltak a környéken.
A 30,5-es viszont biztos hogy magyar, de nem 1943, hanem 1945-ös a fotó. |
|
|
Marder II - 43-01-xx = fortepan_131298
|
|
|
Marder II - 43-01-xx = fortepan_131299
|
|
|
Marder II - 43-01-xx = HM HIM FB
|
|
|
Marder II - 43-01-xx = HM HIM
|
|
|
Marder II - 43-01-xx = HM-HIM+ huns on wheels FB+
|
|
|
Marder II - 43-01-xx = HM-HIM+ RHAww2
|
|
|
Marder II - 43-01-xx = huns on wheels FB
|
|
|
Marder II - 43-02-xx - Nezsin = fortepan_131311
|
|
|
Marder II - 43-02-xx - Nezsin = fortepan_131319 - Nezsin = vatera
|
|
|
Marder II - 43-02-xx - Nezsin = fortepan_131319
|
|
|
Marder II - 43-04-xx - Kijev = fortepan_131348
|
|
|
Marder II - 43-04-xx - Kijev = fortepan_140700
|
|
|
Marder II - 43-04-xx - Kijev = fortepan_140787
|
|
|
Marder II - 43-04-xx - Kijev = fortepan_140788
|
|
|
Marder II - 43-04-xx - Kijev = makettinfo - téglatesó
|
|
|
Marder II - 43-04-xx - Kijev = Markó Ferenc FB
|
|
|
Marder II - 43-04-xx - Kijev = vatera
|
|
|
Marder II - 43-04-xx - Kijev =
|
|
|
Marder II - HTI = A Haditechnikai Intézettől a Technológiai Hivatalig
|
|
|
Marder II = 2013-02-11_15-23-22_914
|
Olyan kevés se azért
6 kép a nagykapuban állva télen, 3 kép a nyizsini templom előtt, 7 kép a kijevi stadionban, 1 kép a HTI udvarán, +1 kép valahonnan (szerintem Magyar Futár) - a szöveg alapján ez is magyar lehet.
Ez így 19 kép. A páncélvadász Toldiról 2 van, mégis megcsinálták már többen makettben :) |
Hát azért olyan nagyon sok nincs, van egy sorozat téli álcás gépekről, vagy két fotó egy szemléről egy templom előtt, erről a stadionban tartott eseményről ami készült, és ezen a három alkalmon kívül még vagy két másik fénykép innen-onnan. Általában még német kereszt se látszik rajtuk. |
Eredeti festéssel harcoltak. |
|
|
013
|
Német.
Azért elég sok fotó van a magyar Marderekről. Itt egy közelebbi kép (ugyanakkor, ugyanott készült ugyanarról a gépről): |
|
Köszi! A felségjel rajta vajon a magyar, vagy még a német? Nehéz kinézni... |
|
|
Krupp & Pavesi Korotojak 1943.01
|
A Kruppot nem tudom, hogy magyar volt-é, de a mögötte pihikéző Pavesi biztosan (Korotojak '43 január): |
|
|
magyar 30.5cm Mastyugino
|
Egy, a fölöslegesen a Donhoz kicipelt ex-magyar harmincésfeles mozsarak közül Masztyuginoban (Voronyezsi régió - Osztrogozsszkij kerület) valamikor '43 tavaszán: |
|
|
fortepan_131348
|
|
|
fortepan_140700
|
Másik két kép ugyanonnan... |
|
|
38M Botond - 2-683 - 9.kp.zlj. = Gábor Juhász via Magyar egyenruhák régi fotókon
|
|
|
Opel Blitz - busz - forgalomirányító = Gábor Juhász via Magyar egyenruhák régi fotókon FB
|
|
|
Sunbeam model 9A 1932 = Huns on Wheels FB
|
Mivel nem mindet tette fel rendes méretben, újraküldök kettőt, kiegészítve egy nagyon régen elfekvő beazonosítással. |
|
|
Puch 350 GS = Gábor Juhász via Magyar egyenruhák régi fotókon FB
|
|
|
Zündapp K500 = Gábor Juhász via Magyar egyenruhák régi fotókon FB
|
|
|
Zündapp K500 = Gábor Juhász via Magyar egyenruhák régi fotókon FB+
|
|
|
Morris 10-4 = Gábor Juhász via Magyar egyenruhák régi fotókon FB
|
|
|
Opel Blitz - busz - forgalomirányító = Gábor Juhász via Magyar egyenruhák régi fotókon FB
|
|
|
SPA 38 = Gábor Juhász via Magyar egyenruhák régi fotókon
|
|
|
38M Botond + Ford G917T - 9.kp.zlj. = Gábor Juhász via Magyar egyenruhák régi fotókon
|
|
|
+_forgalomirányító = Gábor Juhász via Magyar egyenruhák régi fotókon FB
|
|
|
SPA 38 = Gábor Juhász via Magyar egyenruhák régi fotókon+
|
Juhász Gábor családi fotóalbuma a Magyar Egyenruhák Régi Fotókon Facebook csoportból. |
|
|
B.P.-i Tavasz01
|
|
|
B.P.-i Tavasz02
|
|
|
B.P.-i Tavasz03
|
|
|
B.P.-i Tavasz04
|
|
|
B.P.-i Tavasz05
|
|
|
B.P.-i Tavasz06
|
|
|
B.P.-i Tavasz07
|
|
|
B.P.-i Tavasz08
|
Félig ON félig OFF, de tegnap este ment a TV-ben a "Budapesti tavasz" c. magyar film. 1955-ös, de a jelek szerint akkor még tömve volt az ország a világháborúból visszamaradt (működőképes!) magyar-német cuccokkal. A nyitójelenetet érdemes végignézni, rengeteg érdekesség van benne: Kübelwagen, Schwimmwagen, Opel Blitz, 7.5-ös PaK-ok, Fordok, stb., hogy a rengeteg kézifegyverről meg egyéb korabeli felszerelésről, egyenruháról ne is beszéljünk (a mai háborús filmeket készítő stábok kellékesei-fegyvermesterei ölnének ezekért szerintem). Pár kocka a filmből: |
|
|
2. honvéd gyalogezred - Petőfi laktanya - 193x = htaukcio
|
|
|
2. honvéd gyalogezred - Petőfi laktanya - 193x = htaukcio+
|
|
|
Szamosújvár - 1940 = htaukcio
|
|
|
36M 4 cm = htaukcio
|
|
|
36M 4 cm = htaukcio+
|
|
|
31M 15cm - 40-09-01 - Kolozsvár = htaukcio
|
|
|
főzőüst 100 - Szászrégen - 1940 = htaukcio
|
|
|
193x = htaukcio
|
|
|
a-visszatert-felvidek-m-kir-honvedek-hajohid-pontonhid-medve-hataraban-fotok-1938-nov-5-8adc_1_big
|
|
|
karpatalja-uzsok-sport-szalloda-foto-ca-1939-fedc_1_big
|
|
|
ii-vh-s-eredeti-fotok-m-kir-honv-jarmujavito-622-hkp-karpatalja-3-db-fedc_1_big
|
|
|
M-MB - 41-05-xx - Újvidék
|
|
|
Sokol 200 - CM 626 = fortepan_265436+
|
|
|
Sokol 200 talán - CM 447
|
Helytörténeti Aukció (htaukcio.com) valamint vatera legújabb merítés.
Felszerelések a 2. gyalogezredből, az 1. felderítő zászlóalj páncélosállománya (terepminta alapján azonosítva) felsorakozva az erdélyi bevonulás idején, 4 centis Boforsok, még egy kis bevonulás 31M 15 centis tarackkal, 100 adagos főzőüst, és a végére egy még nem azonosított motor. [jó lenne találni egy olyan oldalt ahol nemcsak név, hanem logo alapján vannak sorolva a márkák]
Eminnen roham- és pontoncsónakok gyakorlaton, mindenféle bevonultatott teherautók felvidéki megmozduláskor, szerelőműhely (táblával, Fordokkal, Fiattal, hordóból rögtönzött munkapaddal - diorámáért kiált) és egy MÁVAG Mercedes (talán Lo 2500)
Közben még néhány régebbi dolog is helyére került |
A fordító azt adja ki hogy "korai robbanás". Gyanús hogy csőrobbanás lesz az. |
A két mozsár elvesztésének mi vajh az oka, csőrobbanás "Frühzerspringe"? |
|
|
|
|
179265757_3877682035656293_5315161535709268156_n
|
|
|
179332824_3877681708989659_3423448788493198017_n
|
|
|
179167207_3877680405656456_826410806283068906_n
|
Na, végre gép elé jutottam, jelenleg kb. ennyit tudunk a francia mozsarakról, amire rákérdeztél Freddy (a doksik Számvéber Norbert kutatási eredménye - a lövegfotó csak illusztráció) |
Mle1916 TR tarackok voltak. A második, amit linkeltél. |
Na ez gyorsan ment, köszönöm :)
...de még nem fogytam ki a kérdésekből! Trestyén Gábor Az üteg c. könyvében van szó arról, hogy valamikor 44 vége felé a magyar tüzérek 4 bd 22cm-es ágyút kaptak, amit a németek a Maginot-vonalól szedtek ki. Vontatók nélkül adták át őket, szóval nem tudom, mi lett velük.
Ezekről tudunk valamit? Milyen típusok lehettek? Volt többfajta ilyen francia ágyú is, jellemzően első vh-s maradékok, amiket a francia kapituláció után a német hadsereg állított szolgálatba.
en.wikipedia.org/wiki/Canon_de_220_L_mle_1917
en.wikipedia.org/wiki/220_mm_TR_mle_1915/1916 |
Meglepően jól működik már a Google kép alapján keresője haditechnikára is.
Szovjet 76 mm-es F-22 ágyú, maximális csőemelkedéssel. Viszont harceszközök rejtés és fedezék nélkül, ilyen sűrűn (a három Maxim géppuska miatt is) nekem sokkal inkább tűnnek bemutatásnak. |
|
|
Egy sima 76mm 1936M F-22 hadosztályágyú.
Semmi különös, a cső max. emelkedési szöge 75fok volt, itt a képen csak ezt demonstrálják a vicces kedvű bakák.
en.wikipedia.org/wiki/76_mm_divisional_gun_M1936_(F-22)/URL]
Nekem gyanús, hogy a fotó még csak nem is idehaza készült, csak a firkász illusztrációnak bedobta ezt a képet.
Inkább valami hirtelenében összehordott zsákmánykupac mindenfélével (van ott tarack meg géppuska is), és Oroszország, '41 vagy '42. |
Jav: így mellette az emberekkel sokkal nagyobb, mint a szovjet 57mm-es, tuti nem az. |
|
|
|
Mujzer Péter doktori értekezése a magyar páncéloscsapatokról 1920 és '41 között.
Kép nem sok, az is ismert, viszont teljes körű alakulat és fegyverzet történet (főként a 144. oldaltól érdekes nekünk) - Közzétéve a Huns on Wheels Facebook oldalon a szerző által.
https://hdi.uni-nke.hu/document/hdi-uni-nke-hu/0.%20%C3%89rtekez%C3%A9s_Mujzer%20P%C3%A9ter.pdf |
|
Hali! Keresem az Armada Hobby Zil-137 FROG-7 makett fémmaratás lapját. |
Tudja fene milyen az :D
Az első biztosan szürke, mint a legtöbb dolog a Don-kanyarban. A többi valószínűleg tábori zöld, mint a legtöbb dolog. A harmadik lehet sárga vagy épp libaszínű is, nem sok különbség van köztük még színben sem. |
Köszi, akkor zöld lesz! Ha igazi motort vennék (biztos olcsó :)), mindenképp a fehér csíkos feketét választanám, mert gyönyörű úgy, de az 1/35-ös MKH gyűjteménybe jobban illik a zöld. (Sőt, a negyedik képen, ha jól látom, sárga) |
|
|
BMW R12 - civil - HONVÉDSÉG = fortepan_131261
|
|
|
BMW R12 + NSU OSL 601 = HT 2018-4
|
|
|
BMW R12 = 115217_Erdely_fotoalbum - MANDA
|
|
|
BMW R12 = darabanth
|
|
|
BMW R12 = Képes Vasárnap 41-08-29
|
Ezek közül egyik sem tűnik civilnek (fekete festés, fehér díszcsíkokkal).
Szerintem amin alakulatjelzés volt azt át is festették. A 2018/3-as Haditechnika cikke szerint R12 volt kiadva csapatpróbára is, amin eléggé leszerepelt, de ez szintén megerősíti a festést. A képek alapján úgy tűnik, ha már volt, akkor használták is, erdélyi bevonulásban, gyorshadtestben, de a Fortepan képe szerint bevonultatottan még a Don-kanyarban is - szemmel láthatóan átfestve.
Én ennyit tudok hozzáfűzni a képek alapján, bővebb információt talán Emerick tud adni |
A bevonultatott motorokat mennyire volt szokás átfesteni katonai színre? R12-est építtek, de az MKH-nál gondolom, csak bevonultatottban volt. |
|
|
Opel Kadett 1938 - AR 280 = fortepan_236354
|
|
|
Opel Kadett 1938 - HONVÉDSÉG = fortepan_296167
|
|
|
L3750 - MÁVAUT = fortepan_234030
|
|
|
L3750 - MÁVAUT = fortepan_234007
|
|
|
L3750 - MÁVAUT = vatera
|
|
|
38M Botond - 2A-304 = fortepan_296151
|
|
|
38M Botond - 2A-304 = fortepan_296153
|
|
|
MB G5 - 2-486 + Puch 350 + Zündapp DB 200 - DB 250 = fortepan_234039
|
|
|
P-518 - Rába Speciál = fortepan_295719
|
És akkor ha már új Fortepan képek. Az ömlesztett dolgok közti kontextust kicsit felfejtve:
"Nyilazós koma" egységből Opel Kadett 1938 [Freddy, ha a GAZ mellé tennél egy Kadettet is, itt a rendszáma. Elöl a menetirány szerinti bal sárhányón volt a jelzés és a Kadettek a jobb lámpa alatt viselték a HONVÉDSÉG táblát] - még azt sem zárom ki hogy a másik 38-as Kadett kép is erről készült, bár más az adományozó.
A túlméretes hídelemeket szállító tgk egy Mercedes L3750, oldalról és hátulról is fotózva. Egy 10 éves vaterás hirdetésből van egy szintén MÁVAUT L3750-em, nem zárom ki hogy pont ez a kocsi. (Valahol utána kéne nézni a MÁVAUT állománynak, ha megvan. Talán KSH könyvtár...)
A féltucat Botond kép közül is van kettő ami ugyanaz a jármű, 2A-(talán)304.
A 2-486-os G5 előtti motorok különbsége jól mutatja, mennyire nem volt egységes a motorkp. állomány (sem), a postás Rába Speciál előtti terepszínű jószág meg kérdéses, valami rádiós jármű. Talán lengyel menekült lehet, de semmivel sem egyezik a felnije. |
Köszönöm köszönöm szépen! Az biztos ami zsákmány haza került és kapott is rendszámot megemelték az oldalfalat 4ről 5re(458-708 meg ami szemből van) is látszik, meg igen az az extra magasítót is. |
|
|
GAZ = Ebay++
|
|
|
GAZ = Ebay+++
|
|
|
GAZ AA - 7A-458 = fortepan_72862
|
|
|
GAZ - 1942 - Kijev = Tálosi Zoltán via Magyar 2. hadsereg a Don-kanyarban 1942-1943. FB+
|
|
|
Fiat 508 C - I-825 - Kiev 1942
|
|
|
Fiat 508 C - I-825 - Kiev 1942+
|
Voltak ezek mindenféle módon felszerelve.
Az 5A-708 igazából pont a Gépkocsiszertár saját járműve volt (Infó Emericktől - Katonai Logisztika 2023/1-2) és mivel igény is meg lehetőség is volt feljavítani, logikus, hogy tettek rá plusz hágcsót. Itt még néhány plusz GAZos kép.
A "nyilazós koma" azonosítását még nem olvastam, viszont a helyszínek, időpontok és a jelzések logikája alapján több mint valószínű hogy az 1. tábori páncéloshadosztály alá tartozó II. légvédelmi tüzérosztály. Csatolva kép két személygépkocsiról két 8 centis Bofors mellett (1942, Kijev) |
|
|
Screenshot_20250403_131316_Chrome
|
|
|
Screenshot_20250403_131440_Chrome
|
|
|
Screenshot_20250403_131648_Chrome
|
Építeni akarsz egy ilyet?
Én imádom ezt a kistalicskát😉 van is egy már. Azt néztem éppen van vagy két jó minőségű kép a Mátyásföldi telephelyen zsákmány AA-ról. Oldalfal magasító mindenképp kell a Magyarra meg hátra "extra fellépő" és esetleg jobb oldali plató alá "extra tároló" doboz.
Az elején a festett "nyilazós koma" érdekelne engem is tennék ilyen jelzést az enyémre. Hátul volt vajon? |
Biztos hogy GAZ-AA. A hűtőmaszk is, meg Emericktől tudom, hogy az 5A-6A sor zsákmány járműveken volt. |
|
|
Screenshot_20250402_125541_Chrome
|
|
|
Screenshot_20250402_125528_Chrome
|
|
|
Screenshot_20250402_125914_Chrome
|
Szia. Inkább Gaz szerintem. Hűtőrács felső éle egyenes. Ford(egy wikit érdemes átfutni nem-e változott) ott meg "íves,mintás" úgy látom. |
|
A 236363-as az egy zsákmányolt GAZ-AA? (Vagy esetleg Ford-AA?) |
|
|
fortepan_233254
|
|
|
fortepan_233838
|
|
|
fortepan_233840
|
|
|
fortepan_233972
|
|
|
fortepan_234005
|
|
|
fortepan_234007
|
|
|
fortepan_234011
|
|
|
fortepan_234027
|
|
|
fortepan_234028
|
|
|
fortepan_234033
|
|
|
fortepan_234039
|
|
|
fortepan_234044
|
|
|
fortepan_236363
|
|
|
fortepan_295719
|
|
|
fortepan_296149
|
|
|
fortepan_296151
|
|
|
fortepan_296152
|
|
|
fortepan_296153
|
|
|
fortepan_296159
|
|
|
fortepan_296161
|
|
|
fortepan_296163
|
|
|
fortepan_296170
|
Új képek a Fortepan-on... |
|
|
Screenshot_2025-03-26-11-09-25-663
|
Egyenlőre akkor ezt is el lehet engedni, majd egyszer kiderül. De tuti nem vödör 😉 |
|
|
17429998875458953036987513444681
|
Ennél jobb szerintem nem lesz |
|
👍 |
|
Lefotózom én csak azt, de igazából nyomdaechnikai korlátok miatt nem lesz sokkal jobb |
|
Ami az újságban van fotó annak lenne jó az eredeti(je) vagy jobb minőségben újra lefotózni hátha látszik jobban. Igazából az az érdekes sehol máshol(másik járművön)ilyet nem látni |
Én is. Ez egy befelé enyhén süllyedő kúpnak látszik leginkább (olyan a formája, mint egy hangszóró membránja). Hogy a másik tárcsa tényleg ott van-e a képen, vagy csak a képzaj okozza azt nem lehet ennyiből eldönteni, ugyanekkora tónuskülönbségek előfordulnak a kép más részein is. |
|
|
IMG_20250325_225024
|
Erre gondoltam |
Én gondoltam arra is, de nem láttam ilyen kúpos kialakítást egyik típusnál sem. |
|
Nem lehet esetleg egy üres kábeldob? Mintha belül is lenne egy másik tárcsa... |
|
A Csabán az ismeretlen tárgy szerintem egy olasz csigás emelő lesz (olyasmi mint a trapéz emelő) , annak a talplemeze állhat kifelé. Nem a kocsi tartozéka, de feltehették felhúzva pl az ásólapát nyelére. Ansaldokhoz lehetett valami hasonló rendszeresítve. A testvérszázadok kapcsán (kisharckocsi és páncélgépkocsi századok) vándorolhatott a kocsik és alegységek között. Csak tipp, de én ebben az irányban gondolkodnék.
I. |