A különbség ott van, hogy a 42M-nek volt ideje elkészülni, 1943 elején bemutatták, elfogadták, aztán Dombrády szerint nem gyártották, de fotók alpján csak elkészült valamennyi 1944 júniusáig, amikor a németek beszántották a löveggyártást. Mondjuk volt egy év arra, hog történjen valami.
A Pak 40/40M esetében a gyárak 44 március előttre nem vállalták a szállítást, a HM pedig 44 júniusági kérte a gyártás havi 18 darabra történő felfuttatását (amikor a németek eállítottk mindent).
A 76 löveg ehhez képest még úgy is sok, hogy egyből teljes kapacitással termelnek, ami a magyar hadiiparra sem volt jellemző.
Nem azt mondom, hogy nem gyártották a 40M-et, de semmi sem támasztja alá, hogy mennyi készült el, ha elkészült. |
Minden stimmel, ez a 1938-as kép két kocsija áll a Keletinél plusz a Gellért téri, csak három kocsi összesen több, mint ami egy páncélvonathoz dukál.
A számozás kapcsán két forrás szerint az ominózus szerelvény a 101., de kivitelében teljesen egyezik a 103.-mal, így részemről bármelyik lehet, kivéve, hogy 44-45-bena 101. (papíron) nem járt Budapesten. |
|
1938-1945
|
Szerintem a Keletinél álló is régi, bár már óvatosan állítok ilyeneket.
A számozást most direkt ignorálom, viszont a terepminta szerintem azonos lehet. Sajnos mindkét kép nagyon rossz minőségű így nagy a bizonytalanság, de hasonló foltokat látok ugyanolyan helyeken. |
Roppant érdekes. A Keleti pályaudvarnál egy löveges, egy géppuskás és a tornyos/géppuskás (azonos a Gellért térivel) kocsi állt, utóbbit a szovjetek gépágyúsnak azonosították.
Vagy a 103. akkortájt nem két kocsiból állt, vagy valamelyik "felesleges" kocsi a három szükség páncélvonat kocsija lehetne, bár kiköpött úgy néznek ki, mint a "rendes" páncélozott kocsik. |
Dombrády valóban jó kiindulópont a témában én is több könyvét olvastam (és olyat is, amiben közreműködött), de pont az általad említett 42M tarack az egyik példa, hogy ő is benézhetett dolgokat (merthogy arról ò is úgy nyilatkozik a könyveiben, hogy nem gyártották).
A hk. löveg érdekes tészta, nekem van egy gyanúm, hogy a gyártását nem is igen eröltethették, mivel azokhoz kocsi is kellett volna, amibe belerakják, márpedig 44-ben kocsik gyártására már egyre kevesebb volt a kapacitás. Arra meg nemigen gondolhattak, hogy a csapatoktól visszaszedik a már kész gépeket átépítés céljából -és akkor arról még nem is beszéltünk, hogy az átépített kocsikra aaz átképzést is meg kellett volna szervezni ami újabb időveszteség.
A vontatott lövegnél ilyen problémák nincsenek, ráadásul a "gyártás" akár lehetett sima összeszerelés is német anyagból.
Persze, lehet, hogy tényleg nem volt magyar gyártás, én is csak az eszmét futtatom itt a karosszékből és bizonyítékok híján én is csak azt ismételgetem, amit mások már leírtak. |
Bocs, Dombrády Lóránd, nem Romsics. |
Az a tapasztalatom, hogy Romsics Ignác alaposabb, ezért amíg nem kerül elő ellentétes bizonyíték, neki hiszek. |
|
|
103 - 1945
|
|
103 = 2.Svétová válka FB+
|
|
103 - 1945 - Keleti
|
A Gellértnél fotózottat én biztosan mondom 103-ra. A rozsnyói bevonulási képpel teljesen egyezik a foltozás. Az átépítés is jól látszik, ahogy a kép bal szélén épp belóg egy új torony széle. Szerintem a másik kocsija lehet ennek az, ami a Keleti előtt lett fotózva, szintén '45-ben.
Botondként én csak két képet ismerek amin egy páncélozott kocsi van, két lövegtoronnyal. Igazából nem triggerelt soha annyira, hogy foglalkozzak vele :) (a zsákmányolt OB-3 sokkal érdekesebb szerintem) |
Szerintem az átépített 103 vagy annak része az, amit a Gellért téren fényképeztek.
Budapesten volt valameddig, aztán nem egyértelműek a források.
A 101, 102 és a Botond az ostrom alatt és után a Balaton környékén tevékenykedett.
A fotókon Botondként azonosított vonat szerintem két szerelvény, vagy menet közben átalakították. A leírás alapján a Botondon nem volt páncélozott kocsi. |
|
Botond páncélvonat történet
|
Romsitsa, Elnar, köszi, én is 7.5cm-s lövegnek nézem őket a csőszájfék, pajzs stb. alapján.
Egyébként az egész képsorozat (021-025-ig) ugyanott és ugyanakkor készült, ugyanarról az ütegről. A festése külön érdekes, nem a megszokott magyar séma.
A hazai gyártás nagy kérdőjel: Mujzer Péter a Páncélosok c. könyvében (38.old.) Bíró Ádám egy tanulmányára hivatkozva 76db legyártásáról ír, ez egybevág a linkelt videóban a Kovács Vilmos által említett "100db alatti" mennyiséggel. Lőszer jöhetett német forrásból is, hiszen az a német szállítású lövegekhez is kellett.
A Fortepan képaláírásokra nem kell sokat adni, sok helyen írnak sajna hülyeséget...
Romsitsa: a páncélvonatokhoz még annyira se értek, mint bármi máshoz, a Botondról ezt találtam Rónaföldio Zoltán 3 kötetes tanulmányában (Páncélvonataink): |
1945-ben páncélvonatról itthon csak a 103-ról tudok. Azt régebben új építésnek tartották, de terepminta alapján egyértelmű, hogy a 103.
A Botondról nem tudtam megállapítani a képek alapján hogy milyen eredetű, viszont DR Ru 413 számon futott, tehát mindenképp német volt előtte (hogy eleve német építés, vagy orosz zsákmány, az kérdés) |
Nem akartam beleszólni, mert nem vagyok _annyira_ otthon a tüzérségben, de én sem értettem hogy lehet ez Pak 38. Annak a pajzsa ívesebb és a csőszájféke is más. [de nem zártam ki, hogy volt ilyen pajzzsal is amiről nem tudtam]
Még a Fortepan 121160-as képe is Pak 40, pedig azt Pak 43-nak írják valamiért.
Egyébként a 025 is ugyanarról a sorról készült mint a 022 és a 023 (látszik a minta egyezése a pajzson) és a 021-en és a 024-en pont ugyanaz az ágyú van (ami szerintem a sor leghátsó darabja, mivel egyedül azon van két győzelmi gyűrű) |
Helló ismét, a Szovjetúnióban tevékenykedő Botond páncélvonat azonos az 1945-ben itthon felbukkanó szerelvénnyel?
A források alapján inkább igen, de a széles-keskeny nyomtáv miatt fura lenne. |
Helló, mindkét löveg Pak 40 (a Pak 38 iránzótávcső fedele függőlegesen nyílik és nagyobb a nyílása) és mindegyik kerék német minta (volt vagy 5 verziója).
A hazai gyártás érdekes, egyrészt a hasonszőrű 43M-nél nem tudták megoldani a lőszer problémáját és a sorozatgyártást és a pct. ágyú kapcsán sem találtam semmit arra vonatkozóan, hogy bármennyi elkészült volna. Viszont ott a 42M tarack esete is, amiből nem gyártottak, aztán mégis. |
|
Szia Déé!
"024 képen 5 cm pak látható" - szerintem nem, de tévedhetek is: itt egy pár kép még ezekről az érdekes festésű lövegekről (egyébként a csőszájfék alapján (is) gondolom 7.5cm-snek):
Az "1943M" nevet innen (is) vettem:
www.youtube.com/watch?v=AhODyLyYTmQ&ab_channel=Hadt%C3%B6rt%C3%A9netiM%C3%BAzeum/URL] |
|
bdddd
|
Szia!
024 képen 5 cm pak látható.
7.5cm pct ágyú meg 40M néven futott. |
|
024
|
|
013.jpeg
|
Helló!
Tudja-e valaki, hogy a magyar gyártású 7.5cm 1943M páncéltörő ágyúkat a 6, vagy a 8 küllős kerékkel szerelték-e?
Köszi! |
|
KK200 - BU 322 - 1940 - Téglás = reibert
|
|
KK200 - 1940 - Téglás = reibert+
|
|
KK200 - BU 322 - 1940 - Téglás = reibert+
|
|
KK200 - 1940 - Téglás = reibert++
|
|
Krupp L2H43 pk - 1940 - Téglás = reibert
|
|
Krupp L2H43 pk - 1940 - Téglás = reibert+
|
|
Opel Blitz 1t - MS xxx = reibert+
|
|
Ford BB - Kfz 31 = reibert
|
|
82119238_588274421904065_1465978256313286656_o
|
Találtam egy sor járművet a Reibert fórumon.
Képek szerint 1940, Debrecen/Téglás. Van ebben minden a polgári rendszámos Zündapp KK200-tól, a dandárparancsnoki Kruppon át az egytonnás Blitzig. Meg egy talán Adler kabrió |
Igen, ezekre írtam hogy vannak közte korábbiak/ismertek is. Ottyniának az ágyús és a gyalogos képek vannak írva kifejezetten. Máskor igyekszem pontosabban fogalmazni |
Nekem most érkezett meg a Triglav-féle Breda.
Full 3D-nyomtatott készlet, 25 alkatrészből áll kb (ok, inkább 30 körül; van, ami páros :)), de elsőre nem tűnik rossznak, a 3D nyomtatás ilyen: az egész alváz a motorsátorral, vagy a fülke kormánnyal-pedálokkal egy-egy alkatrész. Persze ez azt is jelenti, hogy aki ajtót nyitogatni vagy motorcserét bemutatni akar rajta, az megszívta- de én nem akarok, egy figura kerül majd bele.
Küzdelmesnek a 3D nyomtatás miatt tűnik, leválasztani a támasztékokról, illetve eltávolítani a támaszték nyomait a pattanósan törékeny anyagról, de ilyenből not my first rodeo. |
Pár kép biztosan a Nadworna elleni április támadás során készült és az átképzés/átadás sem Ottynia. |
Ebben az esetben akkor az nem dátum, hanem sorszámozás lesz.
Az Ottynia az olvasható, így biztos (?). |
Ottynia-t nyáron bevették a szovjetek. |
|
43-04-15
|
|
43-04-15+
|
|
44-09-18
|
|
44-09-24
|
|
44-09-25
|
|
44-09-25+
|
|
44-09-xx
|
|
44-09-xx+
|
|
44-10-xx
|
|
44-xx-xx
|
|
44-xx-xx+
|
|
44-xx-xx++
|
|
44-xx-xx+++
|
Ottynia, 1944 szeptember-októbei képek ebayről, némi régebbivel keverve.
Vannak köztük ismertek, de ezek jobb minőségűek és nagyobb képkivágással vagy nem pont ismert szögből vannak, úgyhogy még azt sem zárom ki hogy ezek az eredetiek. Közte a Pc.138 (sárga?) Csaba egy nekem ismeretlen képe egy sor kép egy 14/39M 15 centis tarackról. Van még ott egy 9A-904-es rendszámú késői Ford BB (G987T) is, de hogy tartály, vagy sebesültszállító, azt már csak Emerick tudja megmondani :)
[A fájlnevek a képek hátuljára írt német dátumok, hitelességükért semmilyen garanciát nem vállalok] |
|
_KV-40 rajz = HT 2011-6+
|
Ez csak a digitalizált verzió. Amit magam fotóztam ki az újságból az sokkal tisztább.
Az utolsó képeden egyébként szépen látszanak a derékszögű csapszegek végei. Ott azért biztos, hogy nincsenek felszerelve a karmok, mert az látszódna a kerék pereménél körben. |
A tippem erre az lenen, hogy ezek a dolgok kiestek/eltörtek. Mivel én egyetlen képen sem láttam őket használatban, akármilyen vállalhatatlan is volt az út a fotón, úgy gondolom, nem is nagyon hiányoztak senkinek. |
Köszönöm! Még jó hogy oda van írva jól megfigyelhető:) olyan életlen. De értem.
Érdekes hogy mégis van hiányos vagy féloldalas jármű. Köszönöm a segítséget! |
|
kapaszkodóköröm = HT 2011-06
|
Azok nem sárkidobó lemezek, hanem a kapaszkodókörmök tárolási pozíciója. A két kerék közé kell becsapozni őket (Schmidt László : A Honvédség KV–40 típusú Hofherr
vontatója - Haditechnika 0211/06) |
|
Screenshot_2024-05-20-11-55-24-775
|
|
Screenshot_2024-05-20-11-55-55-387
|
|
Screenshot_2024-05-20-11-57-46-986
|
|
Screenshot_2024-05-20-11-58-51-090
|
|
Screenshot_2024-05-20-12-04-31-684
|
|
Screenshot_2024-05-20-12-05-25-464
|
Sziasztok. Kérdésem volna tisztelettel.
Kv-40/50-en van az a "sárkidobó" lemez(ek) a hátsó nagy kerekek felniében. Ezeket ezek szerint utólag szerelik "vissza" vagy nem mert látni járművön olyat is hogy hiányos/vagy csak egyik oldalon van. Vagy 4kép egyenes/függőleges irányban állnak.
Köszönöm válaszotokat. Üdv Sennás |
Hu , szupik!
Köszönöm. |
|
Ford 817T = János Turcsán via MERF FB
|
|
Ford G917T = János Turcsán via MERF FB
|
|
40M Turán - 43-08-14 - Munkács = darabanth
|
|
Toldi = ebay
|
|
HSCS KV-40 - 2-949 = vatera
|
|
HSCS KV-40 - 1-551 = vatera
|
|
15M hegyi ágyú = vatera
|
|
29M 8cm = vatera +
|
|
29M 8cm = vatera ++
|
|
35M 4 m = vatera +
|
|
18M 8 cm = Gábor Hodos via MERF FB
|
|
39M Csaba - Pc-105 = signum-laudis
|
|
BMW R75 - 3.hke = signum-laudis
|
|
Jawa 175 Villiers = signum-laudis
|
|
Praga Piccolo 1937 - CV 083 = vatera
|
|
Praga Piccolo 1937 = vatera
|
|
Praga Baby 1937 = darabanth
|
Nyilvános Facebook csoportok, Vatera, Ebay és egyebek.
Nem egy Fortepan sorozat de azért akad itt is pár jó dolog, pl egy szép sor tüzér kép erdélyi bevonuláskor :)
+néhány régebbi jármű megfejtve |
A második képen a baloldali alvaz horch pk, q jobboldali boti, az első wm h2 parancsnoki, a motor javító műhelyben toldi és Botond motor, a fortebpanon fent vannak nagy felbontasban.
Valakinek nincsen véletlenül wm h1, h2 utasitasa, rajzolok, és van egykét részlet ami még homályos. Képek vannak, de a szabalyzat az más. |
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
|
IMG_20240517_200335
|
Sziasztok!
Bele futottam pár érdekes képbe.
Az első 9 a mátyásföldi gépjárműszertárban készült 1943- bán,ezt tudom. Esetleg ihletet adhat diorámákhoz: szerelőműhely,nyitott motortér,foltozások,rendszámok,vízi átkelés stb. |
És a végén egy magyartarka olimpia,
És most movaron arultak az olaszok gyanta
508 nuova balilát.😪 |
I-780 a rendszáma, körbefotózva elölről-hátulról-jobbról-balról de még felülről is!
Szinte könyörög egy ötnézeti pontos festési rajzért :) |
Nem bírtam ki átnéztem gyorsan őket.
Mentő az spa38, és nem két hanem három színű, és az 508 is olasz festesünek tűnnek. Szuper
A g merci már akkor is sláger volt.
És jók a lengyel cuccok is , de szerintem nekünk volt olasz fityoban 512 is.
Civil biztos volt a polgári életben, |
Fiat spa 38 eü,talán mútös kocsi, olasz festessel.
Nagy valoszinuseggel világos zöld alapon sötét zöld foltokkal
Köszönom a Pzs nek hogy a fortepan megint elkápráztatt . |
Erre most nem írom le az első reakciómat mert bannolnak...
Fiat SPA mentő, Polski Fiat mentő, 36M fertőtlenítőkocsi... És ezek csak azok amiket egyből kiszúrtam egy félperces átpörgetéssel itt a posztodból.
Megvan a holnapi programom (fenét, ma esti) |
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
|
fortepan_232771
|
Elképesztő mennyiségű új kép a Fortepan-on... |
|
442494927_10228568851919350_6240639675203267442_n
|
Zrínyi vasúti szállítás alatt (facebook -Hadtörténelmet kedvelők köre csoport) |
Helló!
Freddy, Elnar köszi!
Összedobtam egy cikket a Bredáról, hamarosan megjelenik.
Elnar megelőztél: pont most találtam meg én is ezt a képet, rögtön arra gondoltam, hogy megosztom itt.
Amúgy valamikor régen kilószámra pakoltam a sarat-mocskot a makettjeimre -aztán kinőttem ebből... :-)
Mostanában már ilyen "tiszta" járgányokat készítek, semmi fakszni, csak némi por meg homok, hogy látszódjon valami a kamóból is. :D
A sok lámpa engem is meglepett, de úgy látszik, az olaszok szerettek karácsonyfát csinálni a traktoraikból. :) |
|
Breda 32 - B-082 talán = Huns on Wheels FB
|
Kezdem azt hinni, hogy Mujzer Péter itt tag, vagy legalábbis kibicel :D
20 perce került ki egy sor kép a _Bredáról_. És van közte új is |
Nekem ez túl tiszta :D
Egyébként meg le a kalappal hogy ezt 72-ben összehoztad. Szinte látom a kezedben a bolhapatkoló kalapácsot amivel az indokolatlan mennyiségű lámpát felraktad :) |
|
|
20240513_144634
|
|
20240513_144634
|
|
20240513_144634
|
|
20240513_144634
|
|
20240513_144454
|
|
20240513_144347
|
|
20240513_144634
|
|
20240513_144539
|
Helló!
Elnar köszi a választ, akkor B az a B! :)
Na de elkészült a kis Hunor Breda, fel van szépen ékszerezve, megkapta a ponyvakeretet is (ponyva direkt nincs rajta: szerintem így látványosabb, és van is róla fotó, hogy futottak így ponyva nélkül is). Végül a rsz. B-550 lett: szándékosan nem akartam "ismert" gépet építeni az olyan snassz... :D
Magyar katonám sajna továbbra sincs, így csak egy szájtáti német tüzér került a gép mellé fotózkodni a méretek érzékeltetésére. |
Ember légyen a talpán aki ford vonalon kiigazodik.
Én nagyon belevagyok zavarodva.
Például a v8 51 volt amerikaiba soros 4 motorral , meg feljebb v8 flathead motorral.valahol 1,5t körül varialjak,szerintem is a Eü fordok is kis motorral voltak,
Én a hunornak 72 ben megcsinaltam az eü mestert is.
35 kirajzoltam , és el is kezdtem.
Én 48 nemtudok , de hogy 43ban van az biztos, mindeggyik ,rajzot kell szerezni róla, és raprobalni a kasznit, az alváz már csak nyalóka. |
Ember légyen a talpán aki ford vonalon kiigazodik.
Én nagyon belevagyok zavarodva.
Például a v8 51 volt amerikaiba soros 4 motorral , meg feljebb v8 flathead motorral.valahol 1,5t körül varialjak,szerintem is a Eü fordok is kis motorral voltak,
Én a hunornak 72 ben megcsinaltam az eü mestert is.
35 kirajzoltam , és el is kezdtem.
Én 48 nemtudok , de hogy 43ban van az biztos, mindeggyik ,rajzot kell szerezni róla, és raprobalni a kasznit, az alváz már csak nyalóka. |
V3000 Emerick szerint nem volt mentő. Állítólag az is BB csak Typ 42. Ha jól vettem ki, akkor külsőre úgy nézett ki mint a V3000 de a motorja BB volt.
Ráadásul csak hasonló volt a felépítménya sima BB-hez, nem ugyanaz. Az mvh-1066-04 azonosítójú híradóbejátszásban jól látszik a Typ 42 Bb kívül-belül. A fülke is áramvonalasabb, de a legfeltűnőbb, hogy a pótkerekek a hátsó kerék mögül átkerültek a kerék elé. |
A Pak 40/40M esetében a gyárak 44 március előttre nem vállalták a szállítást, a HM pedig 44 júniusági kérte a gyártás havi 18 darabra történő felfuttatását (amikor a németek eállítottk mindent).
A 76 löveg ehhez képest még úgy is sok, hogy egyből teljes kapacitással termelnek, ami a magyar hadiiparra sem volt jellemző.
Nem azt mondom, hogy nem gyártották a 40M-et, de semmi sem támasztja alá, hogy mennyi készült el, ha elkészült.