/ Fórumok /

Modern Magyar Légierő

A topik témája az 1990 utáni Magyar Légierő, annak eszközei, történelme. Sztorik, élmények és fényképek jöhetnek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158.
Horvath_Balazs 360218 2009. január 27. 21:57
Válasz erre
Szia Tibor!

Ismét köszönöm, hogy meglátogattad az oldalunkat. Az MKHL-beli gépek fotóiból igyekeztem azokat kiválogatni, amelyek eddig nem, vagy csak szűk körben voltak ismertek.

A jogi kérdésekkel nem vagyok teljesen tisztában, de szerintem ha egy már sokszor publikált kép "X.Y. gyűjteményéből" felirattal felkerül a honlapra, abból nagy baj talán nem lehet, kivéve, ha valaki az adott fotót saját kizárólagos tulajdonának tekinti - akár azért, mert ő készítette (ez esetben vitán felül igaza van), akár azért, mert valamilyen úton-módon, de az engedélye nélkül az ő gyűjteményéből került ki a kép a nyilvánosság elé. (Ez utóbbira is hallottam már példát egy hazai szakfolyóirat kapcsán.)
Ákos 360217 2009. január 27. 09:09
Válasz erre
Nem rossz ötlet, de meg fogsz szenvedni az üveg alkatrészekkel. Tudtommal létezik gyanta átalakító is, más kérdés, menny9re lehet beszerezni.
Még nem jutott idő átböngésznem az új képeket...
Podva 360216 2009. január 27. 08:25
Válasz erre
Hali Ákos
Én meg azt találtam ki hogy az Italeri Ju 86E-met nem Ka-vá fogom átfaragni a 9 hengeres BMW motor alakítgatásával, hanem levágom az orrot és magyar Ga-t csinálok belőle RLM 71/70 kamoval
A D.H Moth-hoz miut szóltok?
Üdv Podva
Ákos 360215 2009. január 27. 08:19
Válasz erre
Podva!
Azt a fotót ismertem már, de úgy nem érdekelt.
Én is arra tippeltem, mert tisztán látszik a határvonal a felső felületek sötétebb és világosabb színe között. A zöld-zöld felő felületeknél az átmenet nem ennyire határozott. A vízszintes vezérsíkokon tisztán látszik a háromszínű festés, ezzel nincs gond.
A Classic Airframes Blenheimje felkerült a beszerzési listámra :)
Podva 360214 2009. január 27. 07:25
Válasz erre
Szia Ákos

Erről a bizonyos J.1+04 Blenheimről van még egy publikált fotó, akkor még Jugoszláv szinekben. A Balázs honlapján szereplő nem ilyen árnyalatú, szerintem nagyon sanszos, (a Do-17 jelzéseit is figyelembe véve) a magyartarka festés.

Üdvözlettel: Viktor
Tibor 360213 2009. január 27. 07:10
Válasz erre
Balázs!
Nézegettem a lapodat, főleg a Magyar Királyi Honvéd Légierő gépei érdekeltek.
Milyen szempont szerint rakod fel a képeket? Hiszen pl.: a Ju-86-ról, vagy a Me-210-ről is jóval több fénykép van itt-ott forgalomban, mint amennyi nálad a lajtsrom szerinti listán található. Mi az elv? Van-e annak akadálya, hogy olyan képek is felkerüljenek, amik valahol már publikálva voltak? T.i.: jó lenne valahol összegyüjteni és közkinccsé tenni az összes(?) meglévő fényképet. Van ennek jogi akadálya?
Tibor
Ákos 360212 2009. január 26. 22:42
Válasz erre
A Blenheim fotó is nagyon tetszik! Már csak azt kellene kitalálni, milyen színű is volt...
Horvath_Balazs 360211 2009. január 26. 22:10
Válasz erre
Köszönöm, örülök, hogy tetszik, de nem csak az én érdemem. Ha szegény Gibás Bandi bácsitól nem kaptam volna meg azt a képet... stb.
Podva 360210 2009. január 26. 20:35
Válasz erre
Horváth Balázs a legnagyobb király, a legnagyobb királly ,a legnagyobb király Magyar Ju 86Ga-ról fotó egyszerűen kolosszális! Élen éljen éljen!
Csak így tovább
Üdv Podva
RonnieFrown 360209 2009. január 26. 20:02
Válasz erre
Apam katonai tiszteletadassal lett eltemetve es ugy emelkeszem a csalad a hamvasztast szerette volna de ezt valamiert nem lehetett. Ebbol gondoltam, hogy nem engedtek. Majd rakerdezek muttertol, hogy is volt ez pontosan.
Tibor 360208 2009. január 26. 19:57
Válasz erre
Először is nincs harag.
A temetés témában pedig azt kell mondjam, a sereg a lehetőségein belül igyekezett és igyekszik tisztességesen eljárni. Tudok sorkatonáról nem is egyről, aki balesetben hunyt el a seregben (nem elfelejtendő a sereg egy veszélyes üzem) és tisztességgel, a sereg segítségével lett eltemetve és még a családot is megpróbáltuk valamilyen szerény körülmények között támogatni.
Egyébként, ahogy ezt itt már leírták a sereg semmit sem tett a család akarata ellenére. Higgyétek el, hogy egy-egy bajtárs, kollega elvesztése mindannyiunkat megrázott és megviselt és igyekeztünk mindent megtenni a család fájdalmának, gondjainak enyhítése érdekében.
Szerintem zárjuk a témát és csendben gondoljunk legalább egy percig azokra akik az életüket (a legdrágább dolgot) adták a haza szolgálatában. Legyen Ő sorkatona, tiszthelyettes, tiszt, vagy tábornok.
Üdv.: Tibor
Horvath_Balazs 360207 2009. január 26. 19:23
Válasz erre
Sziasztok!

Örömmel jelenthetem, hogy hosszas előkészületek után frissült a honlapunk a Magyar Királyi Honvéd Légierő gépeivel (is): www.avia-info.hu.
SIG 360206 2009. január 26. 17:38
Válasz erre
Üdvözöllek !

Sajnálom ha egy kicsit félre értetted a mondandómat, én nem a Te nyakadba akartam zúdítani ezt az egészet és nem is azt kutatom, hogy ki és miről tehet. Én fülig érő szájjal lettem sorállományú katona úgy, hogy amikor nem jött meg a behívóm, akkor bementem a Hadkiegre, hogy be akarok vonulni, tehát én nem az a katona voltam, aki bosszúból inkább szétbarmolta amit tehetett, mert haragudott az egész világra, de tudom, hogy sok ilyen volt.
Abszolút igazat adok Neked és megértem a Ti felelősségeteket ezekben a dolgokban. Annyi volt csak a mondandóm az egésszel, hogy én sem hiszek abban, hogy a temetés témában lettek volna kötelező dologok, amit a Honvédség minden áron levezényelt és punk-tum... Nem valami vita szítása volt a célom, kérlek ne vedd Magadra a leírtakat. Üdv... Gábor...
Tibor 360205 2009. január 26. 16:54
Válasz erre
Üdvözlet!
Értem amit leírtál, csak én nem az öngyilkosokról beszéltem. Nem azért mintha ők nem érdemelték volna meg a végtisztességet.
A 91-92 délszláv háborút én is katonaként csináltam végig, úgyhogy jól ismerem a körülményeit. A különbség csak az, hogy én egy kicsit más perspektívából láttam a dolgokat. Egy nagyjából 6000 főt számláló alakulat törzsfőnökeként talán kicsit nagyobb rálátásom volt az egészre.
Hogy ki mit hova terelt ne vitatkozzunk róla. Annyit higyj el, hogy minden öngyilkosságot és annak kisérletét az illetékes katonai ügyészség, valamint a katonai boztonságiak keményen kivizsgáltak és bizony nem egy parancsnokot marasztaltak el, ha valamilyen parancsnoki mulasztást tártak fel.
Egyébként a laktanyai sorállományú körletek állapotáról nemcsak a tisztek és tiszthelyettesek tehettek. A sorkatonák sem becsülték meg ha valamit sikerült rendberakatnunk. Ja és mellesleg a hadsereg akkor is egy púp volt a politika hátán. Tudnék mesélni, hányszor álltunk azon a határon, hogy kikapcsolják a villanyt, másnap nem lesz kenyér, meg hús, mert a beszállítók nem voltak hajlandóak tovább hitelezni. Csak a tisztek nem állhattak ki naponta az alakulat elé és mondhatták el azokat a gondjaikat, amik miatt túl sokan kaptunk idő előtt infarktust.
Tibor
SIG 360204 2009. január 26. 15:43
Válasz erre
Üdvözlet Urak !

Sajna nálunk ennek még az ellenkezője is megtörtént. 91-ben a Dél-Szláv balhé miatt, nem kevés időt töltöttünk el mélységi felderítőként, a határsávtól 50 m-re felállított "REFI"-ben. A dolgunk, a dezertáló horvát katonák összefogdosása volt. Ébredtünk harckocsi összevonásra, helikopter vagy repülő átrepülésre vagy aknára futott őzikére. 18-19 éves gyerekként a zabszem nem fért a valagunkba. Ebben a hangulatban az egyik Társunk, egy eltáv alkalmával sajnos öngyilkos lett. Persze terelték a tisztek a dolgot mindenre, de azért jócskán állati körülmények között voltunk tartva és mivel én még egy kicsit írnok is voltam, így sajna olvasnom kellett a leveleit és tudtam, hogy mitől volt kiakadva. Szóval a lényeg, hogy mi a legtermészetesebb dolognak tartottuk, hogy ott leszünk a temetésén tereptarka gyakorlóban és barettsapkában, azaz lesz valami minimális "katonai" tiszteletadás. Ebből annyi lett végül, hogy aki akkor szabadságon volt (tehát nem eltávon, mert az hétvégeken volt !), mivel hétközben volt a temetés, na az elmehetett, de onnan feketeseggűnek számított, mert "miért nem fér a gatyájába és miért ugrál ?" Részemről ennyit a "kötelező talajgyakorlatokról". Nem akartak mást, csak a felelősséget letolni magukról, hogy nem a sereg miatt tette amit tett, hanem magánéleti dolgok miatt. Pedig anyura esküszöm, amikor 91 októberében leszálltam a tehetautóról a pécsi laktanya udvarán, azt hittem, hogy 45-ben a keleti frontra csöppentem vissza. Nem akármilyen állapotok voltak...
Tibor 360203 2009. január 26. 15:05
Válasz erre
Szia!
Ez is jellemző butaság, vagy mi a fene. A temetés a hozzátartozók igénye szerint kerül(t) lebonyolításra. A szabályok csak azt írták elő, hogy attól függően, hogy az elhunytat az alakulat, vagy például a haderőnem, vagy a Magyar Honvédség (Néphadsereg) halottjává minősítették, más és más dolgokat állt anyagilag a sereg,(Sírhely, koporsó, fejfa, koszorúk, a szertartás költségei stb. stb.)
Például mikor a volt főnököm, jó barátom elhunyt urnás temetése volt katonai tiszteletadással.
Az más kérdés, hogy régebben a hamvasztás nem volt elterjedve, úgy is mondhatnám, hogy ritka volt, mint a fehér holló.
Egyébként teljesen egyetértek Mig23papa e vonatkozásban tett két bejegyzésével.
Tibor
mig23papa 360202 2009. január 26. 12:37
Válasz erre
RonnieFrown

nem hinném, hogy lenne , vagy hogy volt ilyen szabály.
Nem a honvédség mondta meg milyen , mikor, hol legyen a temetés. Persze ha katona volt az illető , lehetett szó katonai tiszteletadásról a temetésen, de ez egy plusz volt a hagyományos szertartáson belül.

Ahogy mondod, búcsú a halottól, akár ott van fizikailag, akár nem.
mig23papa 360201 2009. január 26. 12:33
Válasz erre
Monox

A végtisztesség miatt, akár üres akár benne van az áldozat, sok esetben meg sem nézhették a hozzátartozók, mi is maradt egyáltalán az áldozatból, és ez az ilyen esetekben így van jól.

Biztos hallottál olyan áldozat temetéséről is akinek a holtteste soha nem került elő, attól a temetés még lehet ugyanolyan fontos a hozzátartozóknak barátoknak...

Gondolj bele, a temetők, a temetés igazából nem az elhunyt , hanem inkább a hozzátartozók miatt vannak. Az elhunytnak már tök mindegy mi történik vele, a hozzátartozóknak egyfajta további kapcsolattartási lehetőség az elvesztett szerettükkel.

Katonák esetén valószínű hogy a katonai tiszteletadás egyfajta lehetősége is.
Különben mindíg a hozzátartozók döntése, hogy katonai tiszteletadás is legyen a temetésen, vagy ne legyen.
RonnieFrown 360200 2009. január 26. 05:37
Válasz erre
En ugy tudom, hogy a Magyar Nephadsereg halottait csak igy koporsoban lehetett temetni, a hamvasztas nem volt engedelyezve meg akkor sem, ha a csalad az urnas temetest szerette volna. Valamilyen modon pedig csak bucsut kell venni a halottol, meg akkor is ha majdnem ures a koporso.
tothtomi 360199 2009. január 25. 23:34
Válasz erre
Alkatrészdarabokat szoktak a koporsóba rakni, hogyha valakiből ennyire kevés marad.
Monox 360198 2009. január 25. 21:21
Válasz erre
A pilóta temetése 01
A pilóta temetése 01
A pilóta temetése 02
A pilóta temetése 02
A pilóta temetése 03
A pilóta temetése 03
A pilóta temetése 04
A pilóta temetése 04

Igen, szerintem is...

Egyébként ha már meghalt a pilóta, ez további kérdeseket vet fel az elhunyt(akk)al kapcsolatban. Ha valakiből mindössze egy újjperc és egy fül marad, akkor miért kell egy "vélhetően" üres üres koporsót a földbe temetni? Ez a katonai tiszteletadás eleme, v. a család kérése? Képek Juhász Lajos őrnagy temetéséről
mig23papa 360197 2009. január 24. 20:45
Válasz erre
Monox

A talajvíz a meredek becsapódást erősíti, nem?
PETI 360196 2009. január 24. 15:19
Válasz erre
Szia romeo!
Igazán szép képek... Milyen elv alapján csoportosítod, amikor felteszed őket? Nem egy fotó van köztük, amit már publikált a sajtó néhány helyen.
romeo 360194 2009. január 24. 13:20
Válasz erre
Szia!

Az L-410 és Z-43-ból ez az összes.
zoli1989 360193 2009. január 24. 13:09
Válasz erre
Szia Romeo!

Jó képek. Bár mondom, engem inkább tököli képek érdekeltek volna, mint amiket az 1238-as hozzászólásban is beraktál az L-410-esekről, meg a Z-43-ról.
romeo 360192 2009. január 24. 12:37
Válasz erre
05
05

Üdv!
romeo 360190 2009. január 24. 00:19
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11

Üdv!
romeo 360189 2009. január 23. 23:43
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10

Üdv!
romeo 360188 2009. január 23. 23:27
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10

Üdv!
romeo 360187 2009. január 23. 23:04
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
7
7
6
6
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
14
14
15
15

Üdv!
momi 360186 2009. január 23. 15:04
Válasz erre
Szia!

Valóban volt ilyen festésű magyar Stuka?
Podva 360185 2009. január 23. 14:04
Válasz erre
Az zöd
Üdv Podva
Samee 360184 2009. január 23. 12:51
Válasz erre
Üdv!

A következőkben kérném a segítségetek.
A linkelt képen látható magyar Stukán az oldalszám alatti színre lennék kíváncsi.
wp.scn.ru/en/ww2/b/29/13/0/4
Ugyanis a rendelkezésre álló képek alapján nem tudtam eldönteni, h vajon RLM65, RLM 75 vagy vmi más.

Segítséget előre is köszönöm.

Holla:
Szemi
Monox 360183 2009. január 21. 10:28
Válasz erre
Olyan érdekes, hogy az 1978 nyarán éjjel lezuhant MiG-21-es esetéről jószerivel azóta sem hallani. Sőt ellentmondásos, egyesek lapos szögben hatalmas sebességű ütközést említenek, mások meredeket. Bár ha a talajvíz feltört a becsapódás helyén, az inkább az előzőt erősíti.
Sőt a gépről a mai napig nem találtam fényképet...
István 360182 2009. január 20. 22:04
Válasz erre
Köszi Nyugger!
Így már teljesen világos minden.Köszi.
Üdv
mig23papa 360181 2009. január 20. 20:49
Válasz erre
Monox

Persze, ez is előfordulhat. Ha saját szememmel láthattam volna okosabbak lehetnék.

Volt egy eset, igaz az kb 900 km/órával közel függőlegesen csapódott a földbe, a pilóta nem katapultált. Rosszul lett valószínű, a hajtómű műküdött végig. Állítólag egy fület és egy újjpercet találtak belőle.
A gép kiásására egy mélyépítő céget bíztak meg, a talajvizet rendesen kellett szivattyúzni.

Láttam a kiásott roncsot, a kecskeméti hangár udvaron, kb 1978 ban, ami megmaradt a 21-esből, a hajtómű kompresszor lapátjai egymásra kenődtek, az egésznek a hossza kb 30-40 cm lett. Gondolhatod mi lett a többi alkatrészből.

Ennyi ami eszembe jutott a kérdésedet olvasva.
Monox 360180 2009. január 20. 13:12
Válasz erre
Szerintetek a lezuhant 02-es gép többi része hol van? Hihető, hogy annyira laza talajba csapódott, hogy egészben, törés nélkül fúródott a földbe egy géphossz mélységig, vagyis akár 15 méter mélyre is lejuthattak a gép alkatrészei?
Monox 360179 2009. január 20. 13:08
Válasz erre
Mindenkinek jogos a két pont... A gép Pápán zuhant le, de valóban egy másik állomáshelyen készült a kép. Ezt egy pillanatra kifelejtettem, innen a tévedés.
Nyugger 360177 2009. január 19. 22:02
Válasz erre
21UM-3031 LHKE Szepesi J.
21UM-3031 LHKE Szepesi J.

Sziasztok,
Szerintem a 3031-es gépről a felvétel Kecskeméten készült. A mellékelt kép valószinüleg az első felvétel mely az rgv-k kiszállásakor készült. Abban az időben ebben a zónában fogadták a gépeket és itt történt meg az előkészítésük is, majd átvontatták a gépeket az indító zónába. Manapság ez a terület a lángterelős fogadó-indító zóna, az An-26-s állóhelyek pedig a régi indító zóna valamikori területén vannak. A 3031-es UM Taszáron kezdett a 3036-os és 3041-es gépekkel a MiG-21MF szd.-nál 1974 elején, majd a teljes század Kecskemétre került 1976-ban.
István 360176 2009. január 19. 21:42
Válasz erre
Köszönöm a válaszokat mindenkinek.
Bocs a hitetlenkedésért de a második szám elég szögletesnek tűnik már ami látszik belőle és a második szám a leírtak szerint 0.Esetleg a szögben történt fényképezés miatt lehet?
Monox! Esetleg van még képed abból a fotósorozatból?Köszi előre is .
A helyszínt én Kecskemétet saccolnám.
Üdv
fecsoka 360175 2009. január 19. 20:17
Válasz erre
Nagyon szépen köszönöm a felvilágosítást!
búza 360174 2009. január 19. 17:51
Válasz erre
Monox!
Az lehet, hogy helyileg Pápán készült a kép de Szepesi József ales és Török Fábián örgy kecskeméti hajózók állnak előtte és a 3031-es is kecskeméti gép volt.
Üdv: Búza
Monox 360173 2009. január 19. 12:43
Válasz erre
István:

Egy fotósorozat alapján bizonyos, hogy a fotón a 3031-es oldalszámú gép látható a pápai reptéren.
Rumcájsz_52 360172 2009. január 18. 23:24
Válasz erre
István
A tipus MiG-21UM /69-es gyártmány/ és az a számjegy szerintem lehet 3-as is, és ilyen gépeink voltak : 3031, 3036, 3041
István 360171 2009. január 18. 23:08
Válasz erre
Sziasztok.
Lenne egy kérdésem.Véleményetek szerint az 1000 h.sz ban szereplő anyagban az első képen lévő kétszemélyes gépnek mi lehet az oldal száma?Mivel én kettesnek nézem de kettessel kezdődő oldalszámú gépünk szerintem nem volt,ezért most egy kicsit bizonytalan vagyok.Várom a válaszotokat.
Tisztelettel.
Rob79 360170 2009. január 18. 17:32
Válasz erre
Ja, igen... És van egy kép még róla az adatlapomon is...:)
Rob79 360169 2009. január 18. 17:28
Válasz erre
Szia fecsoka! Ez egy Mig-23 Ub változata, ahogy Horváth Balu (elnézést a becézésért) is megírta neked. Ha megnézed a 1225-nél a "Mig 23-as sor" című képemen a bal szélén áll. Ha a történetéről érdeklődni akarsz, mig23papa biztosan tájékoztat mindenről, mert ők üzemeltették Pápán. Ha jól tudom, ma Szolnokon van a régi szürke festéssel, csillagos felségjellel. Üdv.: Robi
Horvath_Balazs 360168 2009. január 18. 10:32
Válasz erre
A "mig" helyesen persze "MiG"...
Horvath_Balazs 360167 2009. január 18. 10:31
Válasz erre
fecsoka 360166 2009. január 18. 10:26
Válasz erre
Ez melyik
Ez melyik

Sziasztok!
Érdeklődni szeretnék,hogy ez milyen repülő?
Köszönöm!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158.