<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
Tibor | Adatlap | 369694 | 2008. november 21. 17:43 | ||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369693 | 2008. november 21. 17:32 | ||
sainz PFM-en R-3R rakétát én még nem láttam - egyet kivéve, az sem volt sorozatgyártású PFM, csak egy nagy-svancú tesztgép, de alul beépitett fékernyővel, valószinűleg ezen tesztelték az új radar-rakéta párost is /gyári szám 76210725, konstrukció-jelzés Je-7M/. De ha tudsz mutatni PFM /94/ fotót R-3R-el azt megköszönném, mert megint látnék újdonságot 21-ügyben /bár meglepődni már nem tudnék.../ | |||||
Monox | Adatlap | 369692 | 2008. november 21. 17:20 | ||
Utána néztem a 900-es UM-eknek a táblázaton és az alábbi dolgokat láttam: 904 old.sz. - 516999504 gy.sz. - gyártva: 85.10.15. - Honi alkalmazás: 86.01.06. 905 old.sz. - 516999505 gy.sz. - gyártva: 85.12.23. - Honi alkalmazás: 86.01.06. 906 old.sz. - 516999506 gy.sz. - gyártva: 86.03.14. - Honi alkalmazás: ? 907 old.sz. - 516999507 gy.sz. - gyártva: 86.03.20. - Honi alkalmazás: ? Érdekes, hogy a széria 4 egymást követő darabjának gyártása között majd' fél év telt el. Még érdekesebb, hogy (ráadásul több forrás szerint) állítólag mind a 4 gép egyszerre érkezett meg Magyarhonba a fenti dátum időpontjában! Ismert, hogy az oldalszámok válatoztatására miért volt szükség. Érdeksség az is, hogy Ip.jav. után egyedül a 904-es kapott kalasszikus terepmintát, a többi gép festése bár hasonló volt, igencsak "kisipari" (szinte házilagos) benyomást keltett. Az is érdekes, hogy a 904-esen kívűl mindegyik gép zöld színe nem szürkült meg az erózió évei alatt, hanem kékebb lett. | |||||
sainz | Adatlap | 369691 | 2008. november 21. 17:11 | ||
Köszi Rumcájsz! Akkor ez azt kell hogy jelentse, hogy a késői - oldalra nyíló kabinos - PFM(94-es) RP-22 lokátorral lett felszerelve az oroszoknál. | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369690 | 2008. november 21. 16:44 | ||
sainz Az R-3R rakéta alkalmazásához RP-22 lokátor kell, ami nekünk még nem volt az MF-ekben, csak a későbbi bisz-ekben, Szergejéknek viszont már az Sz-változattól minden tipusban ez volt beépitve. A régebbi RP-21 radar még vezetősugárral irányitotta az RSz-2USz rakétát, tehát maga a rakéta nem érzékelte a célt, hanem gyakorlatilag radar-távirányitású volt, az R-3R viszont félaktiv vezérlésű volt, a radar által besugárzott célról visszaverődött jeleket vette és követte, tehát teljesen más elven müködött. Az RP-22 viszont nem fért volna be az MF orrába, szóval az esetleges ilyen megoldású modernizálás drasztikus átépitést igényelt volna. | |||||
sainz | Adatlap | 369689 | 2008. november 21. 15:44 | ||
Monox! Így van kutatgatom a 21-es minden porcikáját, mindig előjön valami "új". A megfogalmazásod alapján gondoltam hogy rábukkantál vmire a bis-szárnyú UM-ekkel kapcsolatban. Most a legfrisebb - legalábbis nekem - hogy a nálunk csak a bis-en rendszeresített R-3R a Szovjet Légierőben már a PFM-el kezdődően minden harci 21-es változatról alkalmazható volt, kivéve az R-t. Most már csak az a kérdés, mi kellett volna ahoz, hogy a mi MF-eink tudják alkalmazni. | |||||
Tibor | Adatlap | 369688 | 2008. november 21. 15:33 | ||
Szia Monox! Lehet, hogy az "újonnan" szót értettem félre a te hozzászólásodban, mert Nyugger használt gépek vételéről beszél. Abban nincs ellentmondás, hogy tereptarkák voltak. Tibor | |||||
Monox | Adatlap | 369687 | 2008. november 21. 15:21 | ||
Sainz! Miután te végeztél átható kutatómunkát a 21-es alváltozatok ügyében, ezért biztosan tudod, hogy kideríthetelen, hogy bisz szárnyú -21UM-ek mikortól kiknek és hová készültek. Miután a VSZ felfegyverzése MiG-21-es típussal a 70'-es években befejeződött ezért csak a harmadik világbeli országokra tudok gondolni, valamint arra, hogy az iskolákon lévő gépek elhasználodását próbálták lassítani azzal, hogy erősebb szerkezeti elemekkel kezdték gyártani a gépet. Hiszen ott igencsak intezív repülésnek tették ki őket. Tibor! A két hozzászólásban nincs ellentmondás. A 4 gép jellegzetes Orosz terepfestéssel érkeztek és a DR Rt.-nél elvégzett 1995-99 között végzett nagyjavításokon kapta meg mind a 4 gép a szabványos (ill. ahoz hasonlatos) magyar terepszínű festést. Mondjuk az is az igazsághoz tartozik, hogy ezek a gépek pótlásként érkeztek az 1979-1984 között elveszett 4 UM pótlására. Ekkoriban (pontosabban 1981 márciusától) már elfogadott volt az a nézet, hogy a gépeknek a terepszínű festés előnyösebb. | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369686 | 2008. november 21. 14:51 | ||
Köszönöm, Sainz. Éppen azért kérdeztem, immár harmadszor. :-)) | |||||
Tibor | Adatlap | 369685 | 2008. november 21. 14:04 | ||
Fiúk! Izgalmasak az eddigi információk Mig-21U és UM ügyben, de fel kellene oldani a 2750. és 2761. sz. hozzászólások közötti ellentmondást! A "teflon szürkének" melyik makettfesték szín felel meg legjobban? Tibor | |||||
sainz | Adatlap | 369684 | 2008. november 21. 13:34 | ||
Tibcsi! Nagyon intenzív manőverező légiharcgyakorlatok, a gyakorlatok száma alapján nevezték 500-asoknak. Ezredenként egy század kapta feladatul. Dudus írt részleteket. A pontos terminológiát nem ismerem. Ez az a program, amit Mari-ban, az orosz "Top-Gun-ban" álítottak össze a helyi háborúk tapasztalatai alapján. Részletek "feltárás alatt"...:)) Ma már nem hinném hogy titkos, de nem nagyon beszélt eddig róla senki, itt ott olvasható volt rá utalás régebbi pilótainterjúkban. | |||||
sainz | Adatlap | 369683 | 2008. november 21. 13:22 | ||
Monox! " A 900-as UM-eket eredetileg a Szovjet Légierőnek készítették, ezért is volt bisz szárnya " Ez azt jelenti, hogy a Szovjet Légierőnek az UM-ek bis-szárnnyal készültek ? | |||||
Monox | Adatlap | 369682 | 2008. november 21. 13:17 | ||
A 900-as UM-eket eredetileg a Szovjet Légierőnek készítették, ezért is volt bisz szárnya, ami a magyar gépeken egyáltalán nem volt jellemző. A terepfestés is ezért volt szovjet sémájú. Az már kideríthetetlen, hogy milyen döntés alapján kerültek pont ezek a gépek hozzánk, ahogyan az is, hogy ezen széria többi gépe hol végezte a világban. | |||||
Monox | Adatlap | 369681 | 2008. november 21. 13:13 | ||
Ismereteim szerint a 904,905,906,907-es gépek újonnan érkeztek meg magyarországra 1986.január 6.-án. A végszerelésüket 85' Karácsony táján fejezték be. (Pontosabb adatot most nem tudok fejből, de ha hazaértem utánanézek a dolognak.) Amennyire a fényképek alapján láttam, a -21UM-ek 1975-ig, az első 75A-k megérkezéséig érkeztek lemezszínűen. Miután minden bisz teflonszínnel érkezett a velük együtt érkező UM-ek is (v. többségében) teflonszínűek voltak. Esetleg egy képet is elő fogok majd keríteni - majd megnézem az archívumomat. | |||||
sainz | Adatlap | 369680 | 2008. november 21. 12:26 | ||
Mekett! Nehéz lenne azt megoldani, hogy ha benne vagyunk egy "fejezetben" a forumon, akkor is megjelenjenek a friss post-ok? | |||||
sainz | Adatlap | 369679 | 2008. november 21. 12:24 | ||
Biztosan javítás utáni a bal-nézet, azon már kerek az oldalszám is. | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369678 | 2008. november 21. 12:15 | ||
Más tipusúak a számok is. | |||||
sainz | Adatlap | 369677 | 2008. november 21. 12:13 | ||
pompázsredőny...:))...siccc | |||||
sainz | Adatlap | 369676 | 2008. november 21. 12:12 | ||
sainz | Adatlap | 369675 | 2008. november 21. 11:57 | ||
Feri! Az UM-ek fémszínűen vagy teflonszürkén érkeztek,kivéve a Nyugger által is írt szovjet kamós 904,905,906,907. A 3036-os talán érdekes lesz neked makett szempontból: | |||||
Csapó | Adatlap | 369674 | 2008. november 21. 10:50 | ||
Nugger, ez azt jelenti hogy voltak olyan UM-ek, amik már terep szinnel érkeztek, tehát soha nem voltak fémszínüek, ami tovább csökkenti a fotózhatott fémszínű UM-ek számát. Így már jobban értem hogy miért van csak pár fotó a kevés egykor fémszínű UM-röl. Üdv: Csapó Ferenc | |||||
Tibor | Adatlap | 369673 | 2008. november 21. 09:59 | ||
Oké, várom. Arra nem emlékszel, mikor és hogyan rendelték el a gépek átfestését a fémszínről komuflázsra? Üdv. és Jó(?) munkát. | |||||
Nyugger | Adatlap | 369672 | 2008. november 21. 09:56 | ||
Tibor, Fejből nem megy...198x, este megírom a pontos dátumot, otthonról. /csúnya dolog dologidőben netelni !/ | |||||
Tibor | Adatlap | 369671 | 2008. november 21. 09:48 | ||
Nyugger | Adatlap | 369670 | 2008. november 21. 09:45 | ||
Sziasztok, A legutolsó MiG-21UM beszerzés - 904,905,906,907- során használt gépeket vettünk és orosz kamuflázs volt rajtuk érkezéskor. Ezek a gépek a Dunai Rt.-s nagyjavitás során kaptak új hazai festést. A 907-s 21UM oldalszám, de a képen csak a berepüléshez van felfestve, a végleges 'szabvány' méretetü oldalszámot a festés után kapta meg. | |||||
Tibor | Adatlap | 369669 | 2008. november 21. 09:18 | ||
Feri! Vigyázz, az az UM fotó minden jel szerint gyári nagyjavításon (PG?) készült, a szám nem szabványos, az alakulatokhoz nagyobb méretű számmal került ki. Tibor | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369668 | 2008. november 21. 09:15 | ||
A 907 csak ideiglenes oldalszám, a PG-ben festették rá, hogy tudják azonosítani a gépet. Így szemre Alba oldalszámoknak tűnnek. :) | |||||
Tibor | Adatlap | 369667 | 2008. november 21. 09:14 | ||
Szia! A 21U és 21UM gépek kecskeméti szerepléséről a '60-as évek közepétől vannak adatok. Ekkortájt már gyári új gépeket kaptunk és azok fémszínűek voltak. A gépek terepszínre festését valamikor a 80-as években rendelték el, igaz addig is előfordult egy-két tereptarka gép, de ez ritka volt. Mivel jóval kevesebb volt belőlük, mint a harciakból, így logikusan kevesebb a fotó is. (Hozzáteszem azokban az években nem lehetett csak úgy fotózgatni a reptéren, mert az ember hamar az elhárítók keze közt találhatta magát.) Tibor | |||||
Csapó | Adatlap | 369666 | 2008. november 21. 09:03 | ||
Köszönöm, most látom a képeket, az a pici 907-es oldalszám az UM-en igen kicsinek hat, mintha nem szabványos lenne? Jó hogy vettem 1/32-es számsort amikor a képet nézve 1/48-as matricca kellene a 32-es méretarányú géphez... Üdv:Csapó Ferenc | |||||
Csapó | Adatlap | 369665 | 2008. november 21. 08:56 | ||
Sziasztok Esetleg arrol van szóbeli infó hogy fémszinüen jöttek-e? Újonan vagy használtan kaptuk és mi lehet az oka annak hogy ennyire nincs róluk fotó, amig az F13-asról sokkal több fénykép található? Esetleg hamar átfestették őket, nem maradt idő kellő fényképanyagnak összegyülni? Üdv: Csapó Ferenc | |||||
Tibor | Adatlap | 369664 | 2008. november 21. 08:54 | ||
Kedves Feri! Felteszek néhány képet. Egyébként ahogy emlékszem 1985-ben Kecskeméten még minden gép fémszínű (vagy teflon szürke?) volt, és volt közöttük 21U és 21UM is. Ha gépszámok érdekelnek, szólj! (A fotók minősége olyan, amilyen, de a lényeg látszik) Üdv.: Tibor | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369663 | 2008. november 21. 08:22 | ||
Feri, Én sem találtam fémszínű magyar UM-ről fotót, talán Horváth Balázs lapján még lehet, de azt innen a melóból nem érem el... :( Vagy ha minden kötél szakad, akkor csinálhatsz olyant, ami most jött ki a PG-ből és nagyjavítás utáni berepülésen van. De még festés előtt. Több ötletem nincs... :( Tibcsi | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369662 | 2008. november 21. 08:06 | ||
Hát már sosem fogom megtudni, hogy mijaza "500-as gyakorlat"? :-(( | |||||
Csapó | Adatlap | 369661 | 2008. november 21. 07:19 | ||
Sziasztok Szinte minden nap új és édekes infókal leszek gazdagabb, egykor volt légierőnkröl a fórumot olvasva. Viszont a Mig-21UM-el kapcsolatban továbbra is sötét folt számomra hogy fémszínüen kaptuk őket, vagy már NDK-s álcázó festéssel került a többség rendszeresítésre, mert fém szinnel csak egy pár fotót találtam, az összes képen már a zöldes NDK, illetve késöbb a PG álca van rajtuk. Viszont a logikám azt diktálná hogy az álca csak az NDK nagyjavításkor került fel rájuk, tehát elötte is volt rajtuk valami...Most akkor mi a helyzet miért nincsenek használható fotók fém színű UM-ekről, csak U-król? A téma egy fém színű UM készítése miatt is izgat, de magyar gépekről készűlt fotók nélkül egy lengyel gépet kellene alkotnom belőle, és hát a szívem inkább egy olyan gép felé húzna amiket gyerekkoromban tátot szájjal bámultam a nyaralások alatt a Balaton felett.Hagrobbanás, Balaton, Repülő, de jó is volt... Üdvözlettel: Csapó Ferenc | |||||
Tibor | Adatlap | 369660 | 2008. november 21. 06:06 | ||
Horvath_Balazs | Adatlap | 369659 | 2008. november 20. 20:58 | ||
Megtörtént, ő is üdvözöl Téged! | |||||
levix | Adatlap | 369658 | 2008. november 20. 15:55 | ||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369657 | 2008. november 19. 17:32 | ||
Lacy Biztos, hogy R-13 tipus, a sötét orrész, meg az ehhez a rakétához tartozó speciális, magasnyomású nitrogén-palackot tartalmazó függesztősin miatt is. | |||||
sainz | Adatlap | 369656 | 2008. november 19. 00:28 | ||
Lacy | Adatlap | 369655 | 2008. november 18. 23:42 | ||
A második átadott sorozat 36. darab Mig-21PFM gépét, 1977 és 78 között adta át a Szovjet Frontlégierő a Bulgároknak. Előtte az Oroszok korszerűsíthették. De ahogy írtam, ez utóbbi csak lehet. Azt miből látod, hogy ez egy M változatú rakéta? | |||||
sainz | Adatlap | 369654 | 2008. november 18. 23:34 | ||
Lacy! Papíron 1968-ban gyártották le az utolsó MiG-21PFM-et. R-13M 1974 Januárban állt VVS rendszerbe. | |||||
sainz | Adatlap | 369653 | 2008. november 18. 23:16 | ||
Nyugger! "Van infód a képeken látható konfigurációk használatáról, mennyire voltak elterjedtek az adott országon belül?" Nincs, mindkét fotó nemrég került ki a Netre. Én személy szerint nagyon csodálkoztam, különösen az NDK PFM-en az R-60 indítósínnel. A kép Asztrahanyban készült a 80-as évek végén, nyilván nem a "legbutább" technikával repültek ki, de az NDK sok szempontból kakukktojás volt a VSZ-en belül. Ami érdekes, nemrég kaptam fotót NDK 21PF-ről, amin szintén fennt van a Monszun ikerfüggesztő ami az általad feltett lengyel fotón is, én azelőtt arról is azt hittem hogy csak a PFM-ekre került fel. A bolgárokkal megint nehéz, egy kezemen meg tudom számolni, hány csillagos bolgár 21-esről láttam eddig fotót, talán ez az egyetlen amin fegyver is van. A mi MF-einkkel kapcsolatban engem nem a VSZ fejlesztések nemléte zavar. Laikusként azt gondolom, ha meglett volna a szándék idehaza, amikor már kezdett nagyon "meleg" lenni a határ túloldalán, héhány nap(hét?) alatt múdosíthatták volna az MF-eket a raktáron meglévő modernebb fegyverek hordozására. Kicsit megint azt érzem, félig letolt gatyával küldték volna a fiainkat a "frontra"... Nekem fura hogy ezt akkor senki nem látta fontosnak. És azt gondolom, ez nem lett volna különösebben drága "modernizáció". | |||||
Lacy | Adatlap | 369652 | 2008. november 18. 22:55 | ||
A Bulgárok számára két részletben leszállított 48. db. Mig-21PFM nem a szokásos, VSZ számára legyártott export példány volt. Ezeket a gépeket eredetileg a Szovjet Frontlégierőnek gyártották, és mint használt gépet, a VSZ déli szárnyát erősítendő, ingyen adták át a Bulgár Honi Légvédelem számára. Így lehet, hogy már átadásukkor képesek voltak hordozni a R-13-as fegyverzetet. | |||||
Nyugger | Adatlap | 369651 | 2008. november 18. 22:49 | ||
Sainz, Akkor azért még volt taszári és pápai ezred is... Felvetés jogos, de talán egyszer valaki elmagyarázza, hogy miért is nem voltak nálunk ilyen jellegü fejlesztések. Talán mert nem voltunk határosak NATO országgal, és a főcsapás iránya sem erre volt? Van infód a képeken látható konfigurációk használatáról, mennyire voltak elterjedtek az adott országon belül? | |||||
sainz | Adatlap | 369650 | 2008. november 18. 21:14 | ||
Megint rápattannék egy régi vesszőparipámra... Az NDK-ban rendszeresítették az R-60-ast a MiG-21PFM-eken. A bolgár fotón ott az R-13M a MiG-21PFM-en. Nálunk a kecskeméti MiG-21MF-ek RSz2-USz-el és R-3Sz-szel jártak készültségbe a délszláv háború idején. A határ túloldalán szerb MiG-21bis, MiG-29. Mi a bánatnak nem voltak képesek az illetékesek legalább az R-13M-et adaptál(tat)ni az MF-jeinkre? Ezrével volt belőle raktáron... Akkora, olyan drága átalakításokkal járt volna mindez ? | |||||
Tibor | Adatlap | 369649 | 2008. november 18. 18:44 | ||
Szia Rumcájsz! Sajnos rájöttem, legfeljebb nem jól fejeztem ki magam 2726 h.sz.-ban. Ezért jó ez a fórum, mert legalább utólag rájön az ember hol hibázott. Vagy mondjam azt, hogy a +4 füzet rajza megvezetett? Különben köszönöm az elismerést. Üdv.: Tibor | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369648 | 2008. november 18. 18:38 | ||
Tibor Nemcsak az a probléma, hogy felülről nyitva maradt a fékszárny felülete, hanem az is, hogy nincs kivágva a szárny hátsó részének felső boritása. Monox első képén látszik, hogy eredetiben kb. a fékszárny 2/3 mélységének megfelelően ki van vágva a szárnyboritás felső felülete. Egyébként jól megdolgoztál a repülővel, meg is lett az eredménye, ha ezt a kis hibát kijavitod, tökéletes és gyönyörű maketted lesz, gratula. R. | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369647 | 2008. november 18. 08:15 | ||
Gyerekek, Mit takar az "500-as gyakorlatok" kifejezés? | |||||
Tibor | Adatlap | 369646 | 2008. november 18. 06:32 | ||
Helló Sainz és Monox! Köszi a képeket. A maketten a hibát ott követtem el, hogy a fékszárnyak felülről borítottak voltak, én meg nyitva hagytam. Magyarázat igazán nincs, legfeljebb csak az, hogy nem voltak ilyen fotóim erről a részről. No meg, hogy akkor még nem fórumoztam. Üdv.: Tibor | |||||
Tibor | Adatlap | 369645 | 2008. november 18. 06:25 | ||
Jó reggelt Balázs! Add át neki harcos üdvözletem és jókívánságaimat! Borsody Tibi. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
Roppant érdekesek ezek az adatok.
Nézzük meg alaposabban:
- A gyári számok szigorúan követik egymást, tehát egy gyárban készültek.
- 2-3 havonta bocsátottak ki egy példányt ugyanabból a szériából?
- Horváth Balázs szerint is '86-ban került rendszerbe ez a négy gép, ha feltételezzük, hogy egyszerre, akkor vagy a 906 és 907 gyártási ideje, vagy a rendszerbe állítás nem stimmel.
Próbáljuk meg megfejteni közösen!
Üdv.: Tibor