<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25. |
lacipapa | Adatlap | 649862 | 2018. október 12. 13:20 | ![]() | |||||||||||||||
Szerintem az,hogy ilyen felség jellel nem repültek a Fókák.Vagy igen?mert akkor én is építek ilyet. Előzmény: (649861) Safranek 2018. október 12. 12:48 | |||||||||||||||||||
Safranek | Adatlap | 649861 | 2018. október 12. 12:48 | ![]() | |||||||||||||||
Értem. Ám mi is a gond? (nem vagyok járatos a témában) | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 649858 | 2018. október 12. 11:54 | ![]() | |||||||||||||||
Üdv! Ámberek! Mi a véleményetek erről a makettről, nem a kivitelezésről, hanem a valószínű forrás ezen részének hitelessége miatt. A makettező jóhiszeműen járt el, bár forráskritika útján (visszaellenőrizni adott információ hitelességét). Sajnos, szerintem, ez nem szolgálja a makettezés ügyét. Aki letesz egy makettet versenyen, rossz információra támaszkodva, amikor kiderül hogy mégsem lett jó a munkája, valószínűleg kissé keserű szájízzel nézi majd a makettet később. Érdeklődjünk, informálódjunk több helyről amennyiben nyilvánosan is megakarjuk mutatni a sok munka árán elkészült művet! Jó makettezést! | |||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 649458 | 2018. október 2. 23:05 | ![]() | |||||||||||||||
Köszi, tehát akkor a ,,magyartarka". Amúgy is az tetszik a legjobban a felsorolt lehetőségek közül. | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 649413 | 2018. október 2. 11:48 | ![]() | |||||||||||||||
Üdv! Fotó alapján lehet megmondani, nagy valószínűséggel. Ami biztos, eredetileg német RLM61/62/63/64 színekkel jöttek, később kaptak itthon (valószínűleg javítás során) ún. piszkossárga terepezést is, az eredeti színek mellé. A Kora Models által ajánlott színeket biztosan ne használd. | |||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 649345 | 2018. szeptember 30. 22:43 | ![]() | |||||||||||||||
Sziasztok! MKHL B316-os Ju-86-osát építem, most tart a festésnél. Milyen színű lehetett ez a gép? -A sokat vitatott világosszürke-zöld-barna (fényképem nincs róla, de van egy ilyen grafika) -vagy a Kora Models által ajánlott homokszín-2 fajta német sötétzöld? -esetleg sárga-zöld-barna? | |||||||||||||||||||
solyom | Adatlap | 649007 | 2018. szeptember 20. 11:56 | ![]() | |||||||||||||||
Kedves Kálmán! Aki nem tud elmenni a REBEKA klubnapjára, az hogyan tud hozzájutni a könyvhöz? BB | |||||||||||||||||||
Garaik | Adatlap | 648961 | 2018. szeptember 18. 21:52 | ![]() | |||||||||||||||
Kedves Barátaim, kedves Olvasók! Napokon belül megvásárolható lesz legújabb könyvem, a Magyar Katonai Repülőkiképzés Kezdetei – (a Magyar Királyi Légierő Délolasz Repülőtanfolyama (D.R.T.) címmel, amely mű tartalmi egysége két részből áll. Az első része a magyar katonai repülőképzés kezdeteiről szól egészen 1938-ig, míg a második részében a Délolasz Repülőtanfolyam történetével ismertetem meg az olvasót, összesen mintegy 240 oldalban. A kiadványt eddig ismeretlen fekete-fehér eredeti fényképek és színes oldalnézeti repülőgép illusztrációk teszik egésszé. A mű kereskedelmi forgalomban nem lesz kapható, ezért a könyvvásárlásra a Repülés Baráti Köre (RBK - REBEKA) soron következő 2018. október 6-i klubnapján a Fővárosi Művelődési Házban (1119. Budapest, Fehérvári út 47.) nyílik lehetőség. Igény szerint kötetlen beszélgetésre is lesz lehetőség. Jó olvasást kíván a szerző, Garai Kálmán | |||||||||||||||||||
J_K | Adatlap | 648601 | 2018. szeptember 6. 21:18 | ![]() | |||||||||||||||
Szia Zoli! Beszéltem Planes-Sanyival, és mondtam neki, hogy a veszteséglistán gyári számmal együtt szerepel Tobak hdgy. "fehér 6"-jelzésű Messere '45 április 16-án. FS | |||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 648502 | 2018. szeptember 2. 19:11 | ![]() | |||||||||||||||
Szia Planes- Sanyi! A Hadtörténeti Intézetben elérhető többek között a Pumák hadműveleti naplója, amit még 45 nyarán is napi szinten vezettek. Abban minden történést elég pontosan rögzítettek. Üdv, Zoli | |||||||||||||||||||
Safranek | Adatlap | 648500 | 2018. szeptember 2. 18:35 | ![]() | |||||||||||||||
Nem tudom, h ezek voltak-e már: www.ebay.de/itm/Z5-2x-UNGARN-Me-210-Kennung-crash-Keine-Originale/263911417391 www.ebay.de/itm/Z4-11x-UNGARN-FERIHEGY-BOMBEN-2-7-44-376-Bomb-Grp-B-24-Me-210-Keine-Originale/263911412441 www.ebay.de/itm/Z3-8-x-UNGARN-Besetzung-Fallschirmjager-19-3-44-IMELY-Me-210-Keine-Originale/263911401817 www.ebay.de/itm/Orig-Foto-ungarische-Flugzeug-Bucker-Bu-133-HA-NAF-Ungarn-Jungmeister/113221589621 | |||||||||||||||||||
Planes | Adatlap | 648331 | 2018. augusztus 28. 06:20 | ![]() | |||||||||||||||
Sanyikám! A könyveidben, a megfelelő helyen biztos vannak erre utaló adatok.de én az öreg Cicának hiszek. Üdv.! Eses Sándor | |||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 648330 | 2018. augusztus 28. 01:55 | ![]() | |||||||||||||||
Jakos grafika a Balatonmodell régi oldaláról van, Hs-129-es kép itt volt. | |||||||||||||||||||
J_K | Adatlap | 648314 | 2018. augusztus 27. 20:28 | ![]() | |||||||||||||||
Kedves Planes! Tobak Tibor biztosan repülte a "kék 11"-et. Viszont 1945. április 16-án a "fehér 6" jelzésű G-10-el indult bevetésre, és azzal lőtték le, nem a "kék 11"-el. Üdv, FS | |||||||||||||||||||
rod666 | Adatlap | 648289 | 2018. augusztus 27. 15:11 | ![]() | |||||||||||||||
Köszönöm, ez igen kimerítő válasz volt! | |||||||||||||||||||
Podva | Adatlap | 648286 | 2018. augusztus 27. 13:01 | ![]() | |||||||||||||||
Szia Kifejezetten nehéz ügy az Ikarus Blenheim amiben eltért a standard "Airfix" dobozban lelhető Mk.I-től: -Jobboldalt elől a pilótafülkében előre tüzelő fegyverzet (mi kiépítettük, de a lafetta megmaradt) -Ikarus gyártású jugó fejlesztésű lövésztorony, nagyon kevés információval arról hogy is nézhetett ki(ezt is kiépítettük, helyét belemezeltük, de nem igen tudjuk miként... -Kapott egy teherajtót a törzs de arról sincs konkrétabb infó... -Egyes Ikarus Blenhemeknek volt egy alsó lövészállása is de arról sincs infó hogy a milyenk volt-e... Az valószínű, hogy az ékes időszakban Jugo kamóval repült, a keresztes kétséges... Üdv VIktor | |||||||||||||||||||
rod666 | Adatlap | 648278 | 2018. augusztus 27. 09:47 | ![]() | |||||||||||||||
Erről lehet tudni, hogy csak a lajstromszámot festették fel? Érdekes, az egyszer biztos... | |||||||||||||||||||
Varjúbácsi | Adatlap | 648172 | 2018. augusztus 24. 22:55 | ![]() | |||||||||||||||
A Potez 63.11-eseket tudomásom szerint ronggyá bombázták az egyik amerikai támadásnál, még nem voltak magyar állományban. | |||||||||||||||||||
TAMÁS78 | Adatlap | 648161 | 2018. augusztus 24. 20:57 | ![]() | |||||||||||||||
Nem volt egy jugó eredetű Do-17-esünk is? | |||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 648155 | 2018. augusztus 24. 17:47 | ![]() | |||||||||||||||
Meg egy Bristol Blenheim: www.avia-info.hu/talalat.php | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 648149 | 2018. augusztus 24. 15:28 | ![]() | |||||||||||||||
Üdv! Ju-188, Gotha nem bizonyított, inkább legenda. Hs-129, bemutatógépek voltak, 4db, abból egy gyakorló lövészet közben lezuhant (földnek ütközött), pilótája Fülöp Henrik hadnagy volt. A többi gép hamarosan visszakerült a Luftwaffe használatába, jelzéseik az eredeti német jelzések voltak (nem tudom hogy megvannak-e valahol, a lezuhant gépé valószínűleg megvan). | |||||||||||||||||||
vackor | Adatlap | 648148 | 2018. augusztus 24. 13:54 | ![]() | |||||||||||||||
Továbbá Caproni 135 és 310; Dornier Do 215, Ju-188, Potez 63.11 | |||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 648138 | 2018. augusztus 24. 10:48 | ![]() | |||||||||||||||
Jakról csak grafikám van (tudom, azt bárki tud csinálni), aviainfó szerint G.003 volt az oldalszáma. Hs129-ről volt kép itt is, bár abban nem vagyok biztos, hogy az oldalszám látszik rajta. Otthon utánanézek majd, mert elmentettem, az biztos. | |||||||||||||||||||
sanyi | Adatlap | 648137 | 2018. augusztus 24. 10:27 | ![]() | |||||||||||||||
Szia! A Jak-4-ről van képed? Ez nekem új és érdekes dolog! A Si-204 volt magyarul is, ide rakott fel valaki egy képet régebben ahogy az elhagyott német gépek között volt egy magyar is - sajnos távoli kép. A magyar Hs-129-ről lehet tudni valamit? Az oldalszáma érdeklne. Azt olvastam egyszer, hogy sima német festés volt, de a légcsavarkúp nemzeti színű volt. | |||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 648135 | 2018. augusztus 24. 10:23 | ![]() | |||||||||||||||
Tu-2S a második vh-ban? Azok a Rákosi-korszakban jöttek, nem? Világháborúban volt még Go-244, Si-204, Hs-129 (német jelzésekkel) és egy zsákmányolt Jak-4-es is. | |||||||||||||||||||
zaran | Adatlap | 648114 | 2018. augusztus 23. 21:30 | ![]() | |||||||||||||||
sárkányos | Adatlap | 648112 | 2018. augusztus 23. 21:17 | ![]() | |||||||||||||||
Szevasz zaran. Ju-88A4, He-111P, Ju-86, Potez 63.11, Tu-2S, Me-110G4, Me-210,Fw-58, Fw-189. Elsőre ennyi kétmotoros. | |||||||||||||||||||
zaran | Adatlap | 648110 | 2018. augusztus 23. 21:11 | ![]() | |||||||||||||||
Köszöntök mindenkit! Nemrégiben erőt vett rajtam a késztetés, hogy két motoros gépet építsek 1/72 méretarányban. Szeretném ha ezen vágyam magyar vonatkozásban teljesülhetne. Ezzel kapcsolatban kérném a segítségeteket. Milyen két motoros típusokat használtunk a háborúban? Tudnátok készletet, festés mintát ajánlani? Előre köszönöm a segítségeteket! Szervusztok | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 647919 | 2018. augusztus 15. 15:41 | ![]() | |||||||||||||||
Üdv! Kedves Planes, Sanyi bácsi! Nem a kék számok léte volt megkérdőjelezve szerintem, hanem a Neubibergi fotókon szereplő 12-es gépen lettek végigvéve a lehetőségek fényében (piros, sárga, kék vagy zöld), majd kizárva hogy melyik verzió miért nem lehet. Tudjuk a komplett Dániel raj kék lajstromait is. Tobak kék 11, Pintér kék 1, a többiek lajstromai most nem ugranak be, de az Elfelejtett hősök bővített kiadásában Pintér "Öcsi" akkoriban készült rajzain szerepelnek. | |||||||||||||||||||
Planes | Adatlap | 647918 | 2018. augusztus 15. 15:29 | ![]() | |||||||||||||||
Bocs természetesen 1945 04 16 | |||||||||||||||||||
Planes | Adatlap | 647917 | 2018. augusztus 15. 15:27 | ![]() | |||||||||||||||
Szia! Ezt a fotosorozatot már én is kinéztem magamnak,egy 44 tavaszi Magyar Szárnyak-ból való,a V8+10 es 2/1 századparancsnoki gép(Scholtz Miklós) ,Ferihegyen készült,egy másik képen látszik,hogy a motordeklin egy vörös "1"es van(nem Puma),és szerintem a lajstrom is vörös.Az eredeti újság képen látszik a vizsz. vez.sík vöröse ,és szerintem ugyan az. Üdv.! P | |||||||||||||||||||
Planes | Adatlap | 647916 | 2018. augusztus 15. 15:08 | ![]() | |||||||||||||||
Szia! Minden kétséget kizáróan így van.Csak érdekesség kép említem ,hogy Tobak Tibor hgy. Raffelding-ből 1944 04 16 -án egy kék 11-es jelü G10-el szált fel,sajna le is lötték és megsebesült(TOP GUN 1999 03 26,-ik oldal).Valami alapja tehát van a kék színű számnak. Üdv.! P | |||||||||||||||||||
fidel | Adatlap | 647906 | 2018. augusztus 15. 09:01 | ![]() | |||||||||||||||
Sziasztok! A Bernecebaráti mellett 1944.12.11-én megsemmisült Bf109-ről (pilótája: Juhász Béla; 102/1) van kép, vagy bármi bővebb információ (típus, festés, esetleg fotó a pilótáról)? (Egy kedves barátomnak családi érintettsége van - szeretném neki azt a gépet megépíteni.) Köszönöm, fidel | |||||||||||||||||||
decente | Adatlap | 647376 | 2018. július 28. 09:30 | ![]() | |||||||||||||||
Sziasztok! Van valamilyen fellelhető információ az osztrák-magyar hadseregben rendszeresített Wright Military Flyer-ekről? Egy képre emlékeztem egy könyvből, az meg is van, de kb. két sort írnak róla. Minden segítséget előre is köszönök! Zsolt feher.rendes.zsolt(kukac)gmail.com | |||||||||||||||||||
pmheros | Adatlap | 647027 | 2018. július 17. 21:16 | ![]() | |||||||||||||||
Jól látod, az a rész (is) bizony hiányzik onnan. Azt a légbeömlőt egyébként egy az egyben cserélheted is mert túlságosan rövid. Látom a kipufogót észrevetted, hogy szintén cserés. Nem akarom elvenni a kedved az Airfix -től, de túl sok alapvető formai hibával bír, inkább rábeszélnélek Azmodel G-6 -osára! Üdv.: pmheros | |||||||||||||||||||
ponty | Adatlap | 647022 | 2018. július 17. 20:29 | ![]() | |||||||||||||||
Üdvözletem! Lenne egy kérdésem a hozzáértőkhöz. Elővettem egy korábban vett 1/72 Airfix Bf-109 G-6 makettemet, amihez feljavítókat is vettem. Most nézem, hogy a kompresszor légbeömlője, valahogy nem stimmel. A fotókon mintha a borítása, az egy lapos részen oda lenne szegecselve a motorburkolathoz, vagy van egy pereme legalább. A makettben levő, meg csak kiáll belőle, nincs semmi nyoma, hogy az külön lett volna fölrakva (Igazából egy rés is van még a géptest, és ez között mikor fölrakom a helyére.) Kifúrtam, és gondolkozom, hogy vajon ezt is akkor cseréljem le, vagy tömítsem, egy kis puttyval, és jó lesz? Elnézést ha idióta a kérdésem. | |||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 646524 | 2018. július 2. 11:47 | ![]() | |||||||||||||||
Most már csak az az alsó kis hengeres valami a kérdés (hűtő? de az mögötte van. Kipufogó? Az meg a felső oldalon), megnézem majd, a Heinkelen az milyen. | |||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 646445 | 2018. június 29. 22:41 | ![]() | |||||||||||||||
A motor biztosan ugyanaz volt, a WM K14, de hogy a burkolat is ugyanolyan lett volna, arra nem tenném a kezem. | |||||||||||||||||||
milesChristi | Adatlap | 646439 | 2018. június 29. 17:45 | ![]() | |||||||||||||||
Ha jól tévedek, a He-170/70K gépeinknek nem ugyanilyen burkolású motrai voltak? | |||||||||||||||||||
J_K | Adatlap | 646275 | 2018. június 26. 13:41 | ![]() | |||||||||||||||
Én köszönöm, hogy elolvastad! Igen, úgy érzem, hogy a szám színe tisztázódott... FS | |||||||||||||||||||
J_K | Adatlap | 646274 | 2018. június 26. 13:39 | ![]() | |||||||||||||||
A technika ördöge... de a végét csak leírom: "Összefoglalás Ezek voltak az eddig felmerült színlehetőségek. A piros mellett fotó-bizonyíték áll, a többi színvariáns esetében pedig bizonyítható tévedések és hibás elemzések. Természetesen szeretnék megragadni minden lehetőséget a téma további elemzésére, így készen állok bármilyen szakmai vitára. Fülöp Sándor" | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 646272 | 2018. június 26. 13:16 | ![]() | |||||||||||||||
Köszönöm! Véleményem szerint, most már nem kérdéses a lajstrom színe! Jöhetnek a makettek! :-D | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 646271 | 2018. június 26. 13:15 | ![]() | |||||||||||||||
Köszönöm, igen, tudom hogy sokszor más az árnyalata a felségjelnek és a lajstromnak (Luftwaffe gépeknél is, rádiókód és törzskereszt). Itt én most a két lajstrom közötti óriási tonális különbséget hoztam fel mint gyanús körülményt. | |||||||||||||||||||
Podva | Adatlap | 646270 | 2018. június 26. 13:15 | ![]() | |||||||||||||||
Sziasztok Phemosnak teljesen igaza van, ez csak a V.8+12 lehet! A Messer könyv szerint a 101/I-nek volt kiutalva de 44 kora nyarától elvileg bárhova fújhatta a szél... Üdv | |||||||||||||||||||
pmheros | Adatlap | 646265 | 2018. június 26. 11:51 | ![]() | |||||||||||||||
Üdv! 42 nem valószínű, mert több képet is átnézve, mi a felülről nyitott 4 -es számok különböző arányú verzióit festettük fel a gépeinkre. Üdv.: pmheros | |||||||||||||||||||
J_K | Adatlap | 646264 | 2018. június 26. 11:51 | ![]() | |||||||||||||||
Bocsánat, a vége lemaradt: "Mindezeken túl… a „12” tónusát össze lehet hasonlítani a néhány Neubibergben kapitulált Fw 190 F-8/ F-9 dokumentáltan zöld (Farbton 25), illetve részben zöld jelzéseivel -pl. „zöld | |||||||||||||||||||
J_K | Adatlap | 646263 | 2018. június 26. 11:48 | ![]() | |||||||||||||||
Sziasztok! Bár a "Gondolatok a szürke 12-ről" c. írásom a "Magyar Tarka" topicban olvasható, a folytatás talán jobban illik ide. " Variációk -a „12” színei a publikációk tükrében Tanulmányom célja az elmúlt 40 év publikációinak felhasználásával a sokszor vitatott „12” jelzésű MKHL MesserschmittBf 109 G-10/U4 (WNr 612769) számszínének bizonyítása. A megjelent művek történeti áttekintése 1977-re nyúlik vissza, amikor napvilágot látott a „Gustav Messerschmitt 109 G Part 2” (Thomas H. Hitchcock, Monogram Close-Up 7, Monogram) 31. oldalán az -általam ismert- első fotó a gépről. A különböző számszín-variációk ismertetése -főképp a publikálás dátumát és egymásra hivatkozásait tekintve- érdekes összefüggésekre világít rá. 1, A szín meghatározása nélküli művek Tucatnyi publikációban jelent meg a „12” a számszín meghatározása nélkül. Néhány ilyen munka fotóanyaga ugyanakkor -mint a későbbiekben látni fogjuk- döntő segítséget nyújt a „12” azonosításában. 2, Piros számszín a publikációkban Az első meghatározott szín a „12” esetében a piros volt, 1978-ban. Az 1984-es Airfoil Number 2-ban, amely részletesen foglalkozott a „neubibergi” gépekkel, a „piros 12” összesen 6 fotón, és egy színes grafikán szerepelt. A piros változat jelent meg ezután minden komolyabb munkában; olyan szerzők könyveiben, mint Shigeru Nohara, Brett Green, vagy -a Luftwaffe-festések egyik legelismertebb szakértője- Kenneth A. Merrick. Ezt a „sorozatot” érdemben csak a (később ismertetett) JaPo-mű törte meg. A legújabb kutatási és elemzési eredményeket bemutató 2017-re datált, de valójában 2018 tavaszán megjelent, Richard A. Franks által jegyzett könyv viszont ismét, következetesen „piros 12”-t említ! -Scale Models (makettező újság,Steve Archibald cikke, 1978 december) 634-637. old. -Airfoil Number 2 (Steve Sheflin; Airfoil Publications, 1984), 21. old -Messerschmitt Bf 109 G/K Augsburg Eagle (Shigeru Nohara; Model Art No. 290) 14. old. -Luftwaffe Warbirds Photo Album (Delta Publishing, 1992) 89. old. -Messerschmitt Bf 109 G (Shigeru Nohara, Masatsugu Shiwaku; Aero Detail 5, Dai Nippon Kaiga, 1992) 77. old. -Augsburg’s Last Eagles Colors Markings and Variants (Brett Green; EagleFiles EF#3, Eagle Editions, 2000) 17. old. -Stormbird Colors Construction, Camouflage and Markings of the Me 262 (Brett Green and Benjamin Evans; EagleFiles EF#5, Eagle Editions, 2002) 88. old. -Luftwaffe Camouflage And Markings 1933-1945 Volume One (K.A.Merrick with Jürgen Kiroff; Classic, 2004) 116. old. -Captured Me 109s (Jackiewicz & Wawrzynski; Kecav, 2007) 139. old -The Messerschmitt Bf 109 Late Series (F to K including the Z series) a Complete Guide To The Luftwaffe’s Famous Fighter (Richard A. Franks; Valiant Wings Publishing, 2017) 56. és 97.old. Piros 12 -a döntő fénykép A következő fotó a Jagdwaffe, Defending The Reich 1944-1945 (Luftwaffe Colours Volume Five Section 3; Robert Forsyth; Classic, 2005) 288. oldaláról származik. A képet vágtam, átméreteztem, feliratoztam, de semmilyen más beavatkozást, változtatást nem végeztem. Az előtérben a „különös” német Fw 190, a „piros 7/sárga 11”. (Ez a gép jól dokumentált, kiváló minőségű „szóló” képeket több könyvben is publikáltak róla). Azért különös, mert az eredeti „piros 7” taktikai számot nem festették le, mielőtt az új „sárga 11” jelzést megkapta. Esetünkben viszont ez hatalmas szerencse: mivel egy képen szerepel a magyar Messerrel, lehetőséget nyújt a háttérben látható „piros 12” színével való összevetésre. 3, Sárga számszín a publikációkban -Messerschmitt Bf 109 G-10/U4 Production & Operational Service (Ales Janda, Tomas Poruba; JaPo, 2004) 60-63. old. -Luftwaffe Camouflage And Markings 1933-1945 Volume Two (K.A.Merrick with Jürgen Kiroff; Classic, 2005) 448. old (Errata) -Jagdwaffe, War In The East 1944-1945 (Luftwaffe Colours Volume Five Section 2; Christer Bergström & Martin Pegg; Classic, 2005) 166-167.old. -Messerschmitt Bf 109 G/K vol. I. (Jakub Plewka; Kagero, 2005) 47. old. -Messerschmitt Bf 109 (Yukinobu Nishikawa; Kaiga, 2010) 64-65. old. -Messerschmitt Bf 109 G/K An insight into camouflage and markings (Maciej Goralczyk; Kagero, 2010) 52. old. A cseh JaPo meghatározó fontosságú kiadó. Repüléstörténeti könyvei a legmagasabb színvonalat képviselik: alapos, minden részletre kiterjedő kutatómunka, eredeti dokumentumok, ritka, eddig jórészt publikálatlan fotóanyag és kitűnő grafikák jellemzik. A Messerschmitt Bf 109 G-10/U4-ről megjelent könyvük a típusváltozat legfontosabb referenciája. A magyar „12”-vel 4 oldalas fejezet foglalkozik 8+1(nagyítás) fotóval, színes és FF grafikával. A szöveg részletes elemzést tartalmaz -néhány érdekes felvetéssel. A számot sárgának azonosítja. De nézzük meg mit írnak erről a mű 60. oldalán: „We deduced (kiemelés: FS) that yellow was used from colours usually applied by the Hungarian unit, which marked its aircraft exclusively with yellow, white and black.” A kulcs a szövegben a „deduce” ige, amely levezetést, következtetést jelent. Nyers (és rendkívül magyartalan) fordításban: „Arra következtettünk, hogy sárgát használták a színek közül, amiket rendszerint alkalmazott a magyar egység, mely repülőit kizárólag sárgával, fehérrel és feketével jelölte.” Egyszerűsítve: a, Nincs bizonyíték a sárgára. b, A Japo közvetett referenciát használt a szín azonosításához. De honnan ered a JaPo-könyv információja? Az irodalomjegyzékből egyetlen mű jöhet szóba (igaz, a cím angol változatban, és kissé pontatlanul szerepel): „Messer”-The Messerschmitt 109 in the Royal Hungarian „Honvéd” Air Force -George Punka, OMIKK, 1995, Budapest. A Punka-könyv 90. oldalán ismerteti az 1945. áprilistól 10-től használt fehér, fekete és sárga színeket. Az viszont félrevezető, hogy a Punka szövegből hiányzik: a parancs egyben megtiltotta a „W”-jelzések használatát, és elrendelte az eltávolításukat. Ezzel ellentétben a kapituláció után készült fotók bizonyítják, hogy a parancsot nem következetesen hajtották végre: ”W”-jelzésű és az előírástól eltérő számszínű Bf 109 is maradt, nem csak fehér-fekete-sárga. Összegezve: a JaPo más lehetőség híján -mert a 101. ezred a háború utolsó hónapjában már csak fehér, fekete és sárga színeket festett a Messerekre- azonosította sárgának a „12” taktikai jelzését. A fotók alapján a fekete és a fehér nyilvánvalóan kizárható, ahogy a sárga is, mert akármilyen típusú filmet használtak a fényképeknél (ortho- vagy pánkromatikus) az üzemanyag-háromszög sárgája és a számszín jelentősen eltér egymástól! (Lényegtelen, hogy Farbton 04-ről, vagy 27-ről beszélünk, e két sárga tonális különbsége minimális a FF-képeken.) S, hogy nem sárga a szín, arról mindenki meggyőződhet: A következő felvételek (James Kunkle fotói) a „WW II Fighters The Inside Information On Aerial Legends” (AirAGE, 2000) 88. oldaláról származnak. A képeket vágtam, átméreteztem, feliratoztam, de semmilyen más beavatkozást, változtatást nem végeztem. A JaPo-könyv téves feltételezésen (hiányos információn) alapuló színmeghatározása ezután döntő szerepet kapott a későbbi publikációkban, -annak ellenére, hogy megjelenése előtt senki nem azonosította sárgának a számot. Azt követően viszont azonnal az „elfogadott változat” lett. (Hatására egyetlen, ám igen fontos példa: a Merrick-Kiroff-köny - Luftwaffe Camouflage And Markings 1933-1945- első kötete 2004-ben jelent meg, még a JaPo-tanulmány előtt. A „12” piros számszínnel szerepelt benne. A második kötet viszont a JaPo kiadása után, 2005-ben, és az „Errata”-ban sárgára „javították” a Messer színét…) 4, Szürke számszín a publikációkban Korábbi írásomban (Gondolatok a „szürke 12”-ről) már bemutattam a „szürke”-hipotézis megalapozatlanságát. Egyetlen kérdés miatt érdemes visszatekinteni a szürke számszínre. 1995-ben jelent meg Tobak Tibor „Pumák és Boszorkányok” c. könyve (Zrínyi), melynek 322. oldalán Punka György „raszteres”-típusú grafikája szerepel a „12”-ről. A gépet hibásan Messerschmitt Bf-109 G-10/B-nek azonosítja (ilyen típus nem létezett), az álcázó színeket pedig világoskék (65)(!)/sötétzöld (81)/világoszöld (82)-nek jelöli, szürkészöld (02) számszínnel! Mivel a 65-öt alsó színként 1941 óta nem használtak a nappali vadászokon, megállapítható, hogy a grafika készítője az alapvető Luftwaffe-standarddal nem volt tisztában. Már 1972 óta rendelkezésére állt minden érdeklődőnek/kutatónak/grafika készítőnek: Karl Ries: Markierungen und Tarnanstrichte der Luftwaffe im 2. Weltkrieg Band IV /Markings and Camouflage Systems of Luftwaffe Aircraft in World War II. Vol IV (Verlag Dieter Hoffmann, 1972) c. kétnyelvű könyve, mely részletesen ismertette az L.Dv. 521/1. 1941. novemberi változtatásait, és a „Der Flugzeugmaler” 1944-es kiadásának utasításait a standard kamuflázsokról. Egy kutató számára ez a publikáció azért alapmű, mert a német festési szabványok ismertetésével primer forrásnak tekinthető! (További pontatlanság, hogy Punka György a szín pontos megnevezését is hibásan adta meg: „szürkészöld (02)”, ami az eredeti német terminológia szerint RLM 02 Grau. Az RLM 02 Szürke az egyetlen „RLM”-prefixes Luftwaffe szín.) 5, Kék számszín a publikációkban A, A WNr 612769 kék számszínnel -Bf 109 Late versions Camouflage & Markings (Krzysztof W. Wolowski; MMP, 2010.) 77-79. old. -Camouflage & Decals Messerschmitt Bf 109 G-10/G-14 (Juszczak; MMP, 2012) Krzysztof W. Wolowski könyvének a WNr 612769 -vel foglalkozó résznél kettősséget találunk. Egyrészt a szöveg helyesen utal rá, hogy a sárga szín kizárható (az üzemanyag-jelző háromszöggel való összehasonlítás után). Másrészt a szám kéknek azonosításánál téves a kiindulási alap. A szerző báró Luzsénszky Pál hadnagy „kék 12” gépére hivatkozik, de megfeledkezik arról, hogy 1945. március 7-től a Luftflotte 4 állományába tartozó gépek (beleértve az MKHL repülőit is) új azonosító jelzéseket kaptak. Sárgára kellett festeni a „nappali” repülők oldalkormányát, és a motorburkolatot 50 cm széles sávban. Az összes harckész magyar Messer átfestése biztosan nem történt meg 1-2 nap alatt (egy hét alatt sem); de a parancs kiadása után a feltöltésre érkezett, és bevetési állományba került vadászok mindenképpen viselték a taktikai azonosítókat. A Luzsénszky Pál-féle „kék 12” 1945. március 16-án szenvedett olyan súlyos balesetet, hogy a gépet leírták. Ha a neubibergi „12” ennek a pótlására érkezett volna, akkor sárga orrgyűrűje és oldalkormánya lenne. A jelzések azonban hiányoznak. Minden „neubibergi” magyar (és német) Bf 109 viselte a Luftflotte 4 által előírt sárga megkülönböztetőket, kivéve a „12”-t. Ebből következik, hogy a „neubibergi 12” nem lehet „kék 12”. A WNr 612769 sajnos nem szerepel az átvett gépek ismert listáin. A sárga jelzések hiánya azonban arra utal, hogy ez 1945 februárjában (amikor az MKHL jelentős mennyiségű G-10/U4-et kapott), vagy március első napjaiban történt. És, hogy később miért nem kapta meg a sárga jelzéseket, melyet a bevetési állományra fokozatosan felfestettek? Egyszerű: mert a gép ugyan repülésre alkalmas műszaki állapotban volt, azonban nem volt bevethető. B, A Luzsénszky-Messerschmitt a „neubibergi 12” számformájával A következő könyvekben olyan grafikákat publikáltak báró Luzsénszky Pál „kék 12” jelzésű Messerschmittjéről, melyek a WNr 612769 számformáját viselik: -Hungarian Eagles The Hungarian Air Forces 1920-1945 (Gyula Sárhidai, György Punka, Viktor Kozlik; Hikoki, 1996) a 30. oldalt követő grafikai blokk -Magyar Sasok A Magyar Királyi Honvéd Légierő 1920-1945 (Punka György-Sárhidai Gyula; K.u.K., 2006)78. old., 106. old. A Luzsénszky-gépről eddig senki nem publikált referencia-fotót. Így a „neubibergi 12” számformájának, méretének és elhelyezkedésének „lemásolása”, használata Luzsénszky-Messerről készült grafikákon erősen megkérdőjelezhető, és megtévesztő. 6, Zöld számszín Itt jegyezzük meg: zöld számszín egyetlen publikációban sem szerepel. Ennek ellenére érdemes megvizsgálni, Kovács Béla mire alapozza azt a hipotézisét, hogy a „neubibergi 12” zöld volt? Kovács Béla a saját állítása szerint színes fotót látott a gépről, -de ezzel kapcsolatban két változatot is ismertetett: az egyik szerint egy dián szerepelt, a másik egy modellező újságban publikált fotóról szólt. Szögezzük le: Kovács Béla sem a diát, sem modellező újságot nem tudta megmutatni, így az állítását nem bizonyította. Nézzük meg mégis, elméletileg lehetett-e zöld a „12”? -Ismert-e olyan magyar Messerschmitt Bf 109 vadászgép, amely zöld számszínt viselt? A válasz: nem. -Létezik-e olyan forrás, kutatás, dokumentum, visszaemlékezés, amely akár csak utalna is zöld számszín használatára a magyar Bf 109 vadászokon? A válasz: nem. - Használtak-e a kérdéses időszakban a velünk együtt harcoló német egységek (II./JG 52, I./JG 53, II./JG 51) zöld számszínt? A válasz: nem, így a németektől átvett zöld 12 is kizárt. -Létezik-e színes fotó a „12”-ről? Ezt egyértelműen kizárni természetesen nem lehet. (Színes fotók felbukkantak -a képaláírások szerint- neubibergi gépekről Christophe Cony & Jean-Louis Roba: Luftwaffe In Colour From Glory to Defeat 1942-1945 (Casemate, 2017) c könyvében. Összesen 4 kép: egy éjszakai vadászokat, 3 Fw 190 F-8-akat ábrázol.) Ugyanakkor érdemes elgondolkozni a következőkön: a, Soha, egyetlen kiadványban nem publikáltak színes képet a „12”-ről, utalás sem történt rá. b, Jim Crow, aki talán a legnagyobb fotógyűjteménnyel rendelkezik a neubibergi gépekről nem ismer színes fotót a magyar gépről.Mindezeken túl… a „12” tónusát össze lehet hasonlítani a néhány Neubibergben kapitulált Fw 190 F-8/ F-9 dokumentáltan zöld (Farbton 25), illetve részben zöld jelzéseivel -pl. „zöld | |||||||||||||||||||
pmheros | Adatlap | 646262 | 2018. június 26. 11:39 | ![]() | |||||||||||||||
Üdv! Más gépeken is világosabbnak hat sok esetben a fekete szám, mint a fekete kereszt. Üdv.: pmheros | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 646255 | 2018. június 26. 09:08 | ![]() | |||||||||||||||
Szia Viktor! Köszönöm! Lehet tudni hogy hova voltak beosztva? Amennyiben például Veszprém, úgy mikor kerültek Mátyásföldre (és főleg miért vitték volna oda). | |||||||||||||||||||
Podva | Adatlap | 646252 | 2018. június 26. 07:14 | ![]() | |||||||||||||||
Szerintem a második a V.8+12, vagy V.+8+42 lehet ezek a korai győri gépek nagyobb oldalszámmal készültek mint később az előtérben látható W-0+08 Üdv |
<<< Vissza | Tovább >>> |