<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25. |
J_K | Adatlap | 646274 | 2018. június 26. 13:39 | ![]() | |||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 646272 | 2018. június 26. 13:16 | ![]() | |||||||||||||||
Köszönöm! Véleményem szerint, most már nem kérdéses a lajstrom színe! Jöhetnek a makettek! :-D | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 646271 | 2018. június 26. 13:15 | ![]() | |||||||||||||||
Köszönöm, igen, tudom hogy sokszor más az árnyalata a felségjelnek és a lajstromnak (Luftwaffe gépeknél is, rádiókód és törzskereszt). Itt én most a két lajstrom közötti óriási tonális különbséget hoztam fel mint gyanús körülményt. | |||||||||||||||||||
Podva | Adatlap | 646270 | 2018. június 26. 13:15 | ![]() | |||||||||||||||
Sziasztok Phemosnak teljesen igaza van, ez csak a V.8+12 lehet! A Messer könyv szerint a 101/I-nek volt kiutalva de 44 kora nyarától elvileg bárhova fújhatta a szél... Üdv | |||||||||||||||||||
pmheros | Adatlap | 646265 | 2018. június 26. 11:51 | ![]() | |||||||||||||||
Üdv! 42 nem valószínű, mert több képet is átnézve, mi a felülről nyitott 4 -es számok különböző arányú verzióit festettük fel a gépeinkre. Üdv.: pmheros | |||||||||||||||||||
J_K | Adatlap | 646264 | 2018. június 26. 11:51 | ![]() | |||||||||||||||
Bocsánat, a vége lemaradt: "Mindezeken túl… a „12” tónusát össze lehet hasonlítani a néhány Neubibergben kapitulált Fw 190 F-8/ F-9 dokumentáltan zöld (Farbton 25), illetve részben zöld jelzéseivel -pl. „zöld | |||||||||||||||||||
J_K | Adatlap | 646263 | 2018. június 26. 11:48 | ![]() | |||||||||||||||
Sziasztok! Bár a "Gondolatok a szürke 12-ről" c. írásom a "Magyar Tarka" topicban olvasható, a folytatás talán jobban illik ide. " Variációk -a „12” színei a publikációk tükrében Tanulmányom célja az elmúlt 40 év publikációinak felhasználásával a sokszor vitatott „12” jelzésű MKHL MesserschmittBf 109 G-10/U4 (WNr 612769) számszínének bizonyítása. A megjelent művek történeti áttekintése 1977-re nyúlik vissza, amikor napvilágot látott a „Gustav Messerschmitt 109 G Part 2” (Thomas H. Hitchcock, Monogram Close-Up 7, Monogram) 31. oldalán az -általam ismert- első fotó a gépről. A különböző számszín-variációk ismertetése -főképp a publikálás dátumát és egymásra hivatkozásait tekintve- érdekes összefüggésekre világít rá. 1, A szín meghatározása nélküli művek Tucatnyi publikációban jelent meg a „12” a számszín meghatározása nélkül. Néhány ilyen munka fotóanyaga ugyanakkor -mint a későbbiekben látni fogjuk- döntő segítséget nyújt a „12” azonosításában. 2, Piros számszín a publikációkban Az első meghatározott szín a „12” esetében a piros volt, 1978-ban. Az 1984-es Airfoil Number 2-ban, amely részletesen foglalkozott a „neubibergi” gépekkel, a „piros 12” összesen 6 fotón, és egy színes grafikán szerepelt. A piros változat jelent meg ezután minden komolyabb munkában; olyan szerzők könyveiben, mint Shigeru Nohara, Brett Green, vagy -a Luftwaffe-festések egyik legelismertebb szakértője- Kenneth A. Merrick. Ezt a „sorozatot” érdemben csak a (később ismertetett) JaPo-mű törte meg. A legújabb kutatási és elemzési eredményeket bemutató 2017-re datált, de valójában 2018 tavaszán megjelent, Richard A. Franks által jegyzett könyv viszont ismét, következetesen „piros 12”-t említ! -Scale Models (makettező újság,Steve Archibald cikke, 1978 december) 634-637. old. -Airfoil Number 2 (Steve Sheflin; Airfoil Publications, 1984), 21. old -Messerschmitt Bf 109 G/K Augsburg Eagle (Shigeru Nohara; Model Art No. 290) 14. old. -Luftwaffe Warbirds Photo Album (Delta Publishing, 1992) 89. old. -Messerschmitt Bf 109 G (Shigeru Nohara, Masatsugu Shiwaku; Aero Detail 5, Dai Nippon Kaiga, 1992) 77. old. -Augsburg’s Last Eagles Colors Markings and Variants (Brett Green; EagleFiles EF#3, Eagle Editions, 2000) 17. old. -Stormbird Colors Construction, Camouflage and Markings of the Me 262 (Brett Green and Benjamin Evans; EagleFiles EF#5, Eagle Editions, 2002) 88. old. -Luftwaffe Camouflage And Markings 1933-1945 Volume One (K.A.Merrick with Jürgen Kiroff; Classic, 2004) 116. old. -Captured Me 109s (Jackiewicz & Wawrzynski; Kecav, 2007) 139. old -The Messerschmitt Bf 109 Late Series (F to K including the Z series) a Complete Guide To The Luftwaffe’s Famous Fighter (Richard A. Franks; Valiant Wings Publishing, 2017) 56. és 97.old. Piros 12 -a döntő fénykép A következő fotó a Jagdwaffe, Defending The Reich 1944-1945 (Luftwaffe Colours Volume Five Section 3; Robert Forsyth; Classic, 2005) 288. oldaláról származik. A képet vágtam, átméreteztem, feliratoztam, de semmilyen más beavatkozást, változtatást nem végeztem. Az előtérben a „különös” német Fw 190, a „piros 7/sárga 11”. (Ez a gép jól dokumentált, kiváló minőségű „szóló” képeket több könyvben is publikáltak róla). Azért különös, mert az eredeti „piros 7” taktikai számot nem festették le, mielőtt az új „sárga 11” jelzést megkapta. Esetünkben viszont ez hatalmas szerencse: mivel egy képen szerepel a magyar Messerrel, lehetőséget nyújt a háttérben látható „piros 12” színével való összevetésre. 3, Sárga számszín a publikációkban -Messerschmitt Bf 109 G-10/U4 Production & Operational Service (Ales Janda, Tomas Poruba; JaPo, 2004) 60-63. old. -Luftwaffe Camouflage And Markings 1933-1945 Volume Two (K.A.Merrick with Jürgen Kiroff; Classic, 2005) 448. old (Errata) -Jagdwaffe, War In The East 1944-1945 (Luftwaffe Colours Volume Five Section 2; Christer Bergström & Martin Pegg; Classic, 2005) 166-167.old. -Messerschmitt Bf 109 G/K vol. I. (Jakub Plewka; Kagero, 2005) 47. old. -Messerschmitt Bf 109 (Yukinobu Nishikawa; Kaiga, 2010) 64-65. old. -Messerschmitt Bf 109 G/K An insight into camouflage and markings (Maciej Goralczyk; Kagero, 2010) 52. old. A cseh JaPo meghatározó fontosságú kiadó. Repüléstörténeti könyvei a legmagasabb színvonalat képviselik: alapos, minden részletre kiterjedő kutatómunka, eredeti dokumentumok, ritka, eddig jórészt publikálatlan fotóanyag és kitűnő grafikák jellemzik. A Messerschmitt Bf 109 G-10/U4-ről megjelent könyvük a típusváltozat legfontosabb referenciája. A magyar „12”-vel 4 oldalas fejezet foglalkozik 8+1(nagyítás) fotóval, színes és FF grafikával. A szöveg részletes elemzést tartalmaz -néhány érdekes felvetéssel. A számot sárgának azonosítja. De nézzük meg mit írnak erről a mű 60. oldalán: „We deduced (kiemelés: FS) that yellow was used from colours usually applied by the Hungarian unit, which marked its aircraft exclusively with yellow, white and black.” A kulcs a szövegben a „deduce” ige, amely levezetést, következtetést jelent. Nyers (és rendkívül magyartalan) fordításban: „Arra következtettünk, hogy sárgát használták a színek közül, amiket rendszerint alkalmazott a magyar egység, mely repülőit kizárólag sárgával, fehérrel és feketével jelölte.” Egyszerűsítve: a, Nincs bizonyíték a sárgára. b, A Japo közvetett referenciát használt a szín azonosításához. De honnan ered a JaPo-könyv információja? Az irodalomjegyzékből egyetlen mű jöhet szóba (igaz, a cím angol változatban, és kissé pontatlanul szerepel): „Messer”-The Messerschmitt 109 in the Royal Hungarian „Honvéd” Air Force -George Punka, OMIKK, 1995, Budapest. A Punka-könyv 90. oldalán ismerteti az 1945. áprilistól 10-től használt fehér, fekete és sárga színeket. Az viszont félrevezető, hogy a Punka szövegből hiányzik: a parancs egyben megtiltotta a „W”-jelzések használatát, és elrendelte az eltávolításukat. Ezzel ellentétben a kapituláció után készült fotók bizonyítják, hogy a parancsot nem következetesen hajtották végre: ”W”-jelzésű és az előírástól eltérő számszínű Bf 109 is maradt, nem csak fehér-fekete-sárga. Összegezve: a JaPo más lehetőség híján -mert a 101. ezred a háború utolsó hónapjában már csak fehér, fekete és sárga színeket festett a Messerekre- azonosította sárgának a „12” taktikai jelzését. A fotók alapján a fekete és a fehér nyilvánvalóan kizárható, ahogy a sárga is, mert akármilyen típusú filmet használtak a fényképeknél (ortho- vagy pánkromatikus) az üzemanyag-háromszög sárgája és a számszín jelentősen eltér egymástól! (Lényegtelen, hogy Farbton 04-ről, vagy 27-ről beszélünk, e két sárga tonális különbsége minimális a FF-képeken.) S, hogy nem sárga a szín, arról mindenki meggyőződhet: A következő felvételek (James Kunkle fotói) a „WW II Fighters The Inside Information On Aerial Legends” (AirAGE, 2000) 88. oldaláról származnak. A képeket vágtam, átméreteztem, feliratoztam, de semmilyen más beavatkozást, változtatást nem végeztem. A JaPo-könyv téves feltételezésen (hiányos információn) alapuló színmeghatározása ezután döntő szerepet kapott a későbbi publikációkban, -annak ellenére, hogy megjelenése előtt senki nem azonosította sárgának a számot. Azt követően viszont azonnal az „elfogadott változat” lett. (Hatására egyetlen, ám igen fontos példa: a Merrick-Kiroff-köny - Luftwaffe Camouflage And Markings 1933-1945- első kötete 2004-ben jelent meg, még a JaPo-tanulmány előtt. A „12” piros számszínnel szerepelt benne. A második kötet viszont a JaPo kiadása után, 2005-ben, és az „Errata”-ban sárgára „javították” a Messer színét…) 4, Szürke számszín a publikációkban Korábbi írásomban (Gondolatok a „szürke 12”-ről) már bemutattam a „szürke”-hipotézis megalapozatlanságát. Egyetlen kérdés miatt érdemes visszatekinteni a szürke számszínre. 1995-ben jelent meg Tobak Tibor „Pumák és Boszorkányok” c. könyve (Zrínyi), melynek 322. oldalán Punka György „raszteres”-típusú grafikája szerepel a „12”-ről. A gépet hibásan Messerschmitt Bf-109 G-10/B-nek azonosítja (ilyen típus nem létezett), az álcázó színeket pedig világoskék (65)(!)/sötétzöld (81)/világoszöld (82)-nek jelöli, szürkészöld (02) számszínnel! Mivel a 65-öt alsó színként 1941 óta nem használtak a nappali vadászokon, megállapítható, hogy a grafika készítője az alapvető Luftwaffe-standarddal nem volt tisztában. Már 1972 óta rendelkezésére állt minden érdeklődőnek/kutatónak/grafika készítőnek: Karl Ries: Markierungen und Tarnanstrichte der Luftwaffe im 2. Weltkrieg Band IV /Markings and Camouflage Systems of Luftwaffe Aircraft in World War II. Vol IV (Verlag Dieter Hoffmann, 1972) c. kétnyelvű könyve, mely részletesen ismertette az L.Dv. 521/1. 1941. novemberi változtatásait, és a „Der Flugzeugmaler” 1944-es kiadásának utasításait a standard kamuflázsokról. Egy kutató számára ez a publikáció azért alapmű, mert a német festési szabványok ismertetésével primer forrásnak tekinthető! (További pontatlanság, hogy Punka György a szín pontos megnevezését is hibásan adta meg: „szürkészöld (02)”, ami az eredeti német terminológia szerint RLM 02 Grau. Az RLM 02 Szürke az egyetlen „RLM”-prefixes Luftwaffe szín.) 5, Kék számszín a publikációkban A, A WNr 612769 kék számszínnel -Bf 109 Late versions Camouflage & Markings (Krzysztof W. Wolowski; MMP, 2010.) 77-79. old. -Camouflage & Decals Messerschmitt Bf 109 G-10/G-14 (Juszczak; MMP, 2012) Krzysztof W. Wolowski könyvének a WNr 612769 -vel foglalkozó résznél kettősséget találunk. Egyrészt a szöveg helyesen utal rá, hogy a sárga szín kizárható (az üzemanyag-jelző háromszöggel való összehasonlítás után). Másrészt a szám kéknek azonosításánál téves a kiindulási alap. A szerző báró Luzsénszky Pál hadnagy „kék 12” gépére hivatkozik, de megfeledkezik arról, hogy 1945. március 7-től a Luftflotte 4 állományába tartozó gépek (beleértve az MKHL repülőit is) új azonosító jelzéseket kaptak. Sárgára kellett festeni a „nappali” repülők oldalkormányát, és a motorburkolatot 50 cm széles sávban. Az összes harckész magyar Messer átfestése biztosan nem történt meg 1-2 nap alatt (egy hét alatt sem); de a parancs kiadása után a feltöltésre érkezett, és bevetési állományba került vadászok mindenképpen viselték a taktikai azonosítókat. A Luzsénszky Pál-féle „kék 12” 1945. március 16-án szenvedett olyan súlyos balesetet, hogy a gépet leírták. Ha a neubibergi „12” ennek a pótlására érkezett volna, akkor sárga orrgyűrűje és oldalkormánya lenne. A jelzések azonban hiányoznak. Minden „neubibergi” magyar (és német) Bf 109 viselte a Luftflotte 4 által előírt sárga megkülönböztetőket, kivéve a „12”-t. Ebből következik, hogy a „neubibergi 12” nem lehet „kék 12”. A WNr 612769 sajnos nem szerepel az átvett gépek ismert listáin. A sárga jelzések hiánya azonban arra utal, hogy ez 1945 februárjában (amikor az MKHL jelentős mennyiségű G-10/U4-et kapott), vagy március első napjaiban történt. És, hogy később miért nem kapta meg a sárga jelzéseket, melyet a bevetési állományra fokozatosan felfestettek? Egyszerű: mert a gép ugyan repülésre alkalmas műszaki állapotban volt, azonban nem volt bevethető. B, A Luzsénszky-Messerschmitt a „neubibergi 12” számformájával A következő könyvekben olyan grafikákat publikáltak báró Luzsénszky Pál „kék 12” jelzésű Messerschmittjéről, melyek a WNr 612769 számformáját viselik: -Hungarian Eagles The Hungarian Air Forces 1920-1945 (Gyula Sárhidai, György Punka, Viktor Kozlik; Hikoki, 1996) a 30. oldalt követő grafikai blokk -Magyar Sasok A Magyar Királyi Honvéd Légierő 1920-1945 (Punka György-Sárhidai Gyula; K.u.K., 2006)78. old., 106. old. A Luzsénszky-gépről eddig senki nem publikált referencia-fotót. Így a „neubibergi 12” számformájának, méretének és elhelyezkedésének „lemásolása”, használata Luzsénszky-Messerről készült grafikákon erősen megkérdőjelezhető, és megtévesztő. 6, Zöld számszín Itt jegyezzük meg: zöld számszín egyetlen publikációban sem szerepel. Ennek ellenére érdemes megvizsgálni, Kovács Béla mire alapozza azt a hipotézisét, hogy a „neubibergi 12” zöld volt? Kovács Béla a saját állítása szerint színes fotót látott a gépről, -de ezzel kapcsolatban két változatot is ismertetett: az egyik szerint egy dián szerepelt, a másik egy modellező újságban publikált fotóról szólt. Szögezzük le: Kovács Béla sem a diát, sem modellező újságot nem tudta megmutatni, így az állítását nem bizonyította. Nézzük meg mégis, elméletileg lehetett-e zöld a „12”? -Ismert-e olyan magyar Messerschmitt Bf 109 vadászgép, amely zöld számszínt viselt? A válasz: nem. -Létezik-e olyan forrás, kutatás, dokumentum, visszaemlékezés, amely akár csak utalna is zöld számszín használatára a magyar Bf 109 vadászokon? A válasz: nem. - Használtak-e a kérdéses időszakban a velünk együtt harcoló német egységek (II./JG 52, I./JG 53, II./JG 51) zöld számszínt? A válasz: nem, így a németektől átvett zöld 12 is kizárt. -Létezik-e színes fotó a „12”-ről? Ezt egyértelműen kizárni természetesen nem lehet. (Színes fotók felbukkantak -a képaláírások szerint- neubibergi gépekről Christophe Cony & Jean-Louis Roba: Luftwaffe In Colour From Glory to Defeat 1942-1945 (Casemate, 2017) c könyvében. Összesen 4 kép: egy éjszakai vadászokat, 3 Fw 190 F-8-akat ábrázol.) Ugyanakkor érdemes elgondolkozni a következőkön: a, Soha, egyetlen kiadványban nem publikáltak színes képet a „12”-ről, utalás sem történt rá. b, Jim Crow, aki talán a legnagyobb fotógyűjteménnyel rendelkezik a neubibergi gépekről nem ismer színes fotót a magyar gépről.Mindezeken túl… a „12” tónusát össze lehet hasonlítani a néhány Neubibergben kapitulált Fw 190 F-8/ F-9 dokumentáltan zöld (Farbton 25), illetve részben zöld jelzéseivel -pl. „zöld | |||||||||||||||||||
pmheros | Adatlap | 646262 | 2018. június 26. 11:39 | ![]() | |||||||||||||||
Üdv! Más gépeken is világosabbnak hat sok esetben a fekete szám, mint a fekete kereszt. Üdv.: pmheros | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 646255 | 2018. június 26. 09:08 | ![]() | |||||||||||||||
Szia Viktor! Köszönöm! Lehet tudni hogy hova voltak beosztva? Amennyiben például Veszprém, úgy mikor kerültek Mátyásföldre (és főleg miért vitték volna oda). | |||||||||||||||||||
Podva | Adatlap | 646252 | 2018. június 26. 07:14 | ![]() | |||||||||||||||
Szerintem a második a V.8+12, vagy V.+8+42 lehet ezek a korai győri gépek nagyobb oldalszámmal készültek mint később az előtérben látható W-0+08 Üdv | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 646244 | 2018. június 25. 21:35 | ![]() | |||||||||||||||
Üdv! Nagyszerű képek, köszönöm! A Messzerek közül a másodiknak olyan mintha szies lajstroma lenne, vagy kopott fekete. A színes mellet több dolog szól, szerintem. A lajstrom szám mérete elég nagy, jóval előrébb van a felségjeltől mint a hagyományos lajstromok, nem tűnik olyan kopottnak vagy fakultnak. | |||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 646236 | 2018. június 25. 15:58 | ![]() | |||||||||||||||
Köszönöm neked is! Az az alsó hengeres cucc hiányzik a kiegészítőből, a többinek csak simán rosszul mutatja a helyét :P | |||||||||||||||||||
solyom | Adatlap | 646200 | 2018. június 24. 11:47 | ![]() | |||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 646172 | 2018. június 23. 14:17 | ![]() | |||||||||||||||
Köszönöm szépen! | |||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 646155 | 2018. június 23. 08:37 | ![]() | |||||||||||||||
download.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_18994.jpg download.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_15580.jpg Ennyivel tudok szolgálni. A semminél kicsit több, talán A svédek Ju 86K-1-eseiről viszonylag sok jó kép van, de nem tudom, mi a K-1 és a magyaroknak készített K-2 közt a különbség. | |||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 646119 | 2018. június 22. 10:06 | ![]() | |||||||||||||||
Sziasztok! Van valakinek jó (vagy már most ott tartok, hogy: bármilyen) képe magyar Ju-86 motorgondolájának alsó részéről? 1/72-es Italerit építek, van Kora motorgondolám is hozzá, de azt százszázalékosnak semmiképpen nem nevezném... | |||||||||||||||||||
Mandras | Adatlap | 646095 | 2018. június 21. 17:25 | ![]() | |||||||||||||||
Meglepi! 1948-ban ugyan már nem volt MKHL, de azért gondoltam, hogy ezeket ide teszem nektek, hátha még nem láttátok. Az MTVA archívumában nézelődtem. A képek Mátyásföldön készültek 1948. május 1-jén és szeptember 4-én. https://archivum.mtva.hu/photobank/item/MTI-FOTO-761557 | |||||||||||||||||||
pmheros | Adatlap | 645038 | 2018. május 27. 19:02 | ![]() | |||||||||||||||
Üdv! Van valakinek tudomása szárnyágyús 109G-6 -ról ami magyar használatban, magyar jelzésekkel volt? Ha van hozzá fényképe, megosztaná? Előre is köszönöm! | |||||||||||||||||||
cimber | Adatlap | 644818 | 2018. május 22. 22:29 | ![]() | |||||||||||||||
Egészen pontosan erről van szó. Nálam az egyik legfontosabb szerszám! | |||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 644812 | 2018. május 22. 21:53 | ![]() | |||||||||||||||
Bocsi, a link nem működik! Tippek, trükkök rovat, panelvonal karcolás- sauber | |||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 644811 | 2018. május 22. 21:24 | ![]() | |||||||||||||||
Bocs, a link nem működik! Tippek, trükkök rovat, Panelvonal karcolás- Sauber | |||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 644810 | 2018. május 22. 21:22 | ![]() | |||||||||||||||
Sziasztok! A cikk, itt a Makettinfón 2007-es :-) A szerszámot, magát, 32 éve használom, 12 éve árusítom. www.makettinfo.hu/index.php Üdv, Z63 | |||||||||||||||||||
tyimosenko | Adatlap | 644786 | 2018. május 22. 12:11 | ![]() | |||||||||||||||
Köszi Zoli, átgondolom, hogy hogyan vethetném be. | |||||||||||||||||||
lacipapa | Adatlap | 644785 | 2018. május 22. 12:08 | ![]() | |||||||||||||||
A sauber,szerintem (lakatos szakmával rendelkezem),egy három élű hántoló szerszám.Olyan,mint egy három élű reszelő,csak nem recés,hanem sima és élesek az élei,mind a három. | |||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 644765 | 2018. május 21. 21:55 | ![]() | |||||||||||||||
Az átlapoláshoz ott a sauber (schaber). Nem emlékszel, mennyi mindent lehet vele csinálni? | |||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 644759 | 2018. május 21. 19:59 | ![]() | |||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 644744 | 2018. május 21. 18:01 | ![]() | |||||||||||||||
Köszi, az megvan. Meg az Aviolibri speciálja is. | |||||||||||||||||||
Sokol | Adatlap | 644741 | 2018. május 21. 16:26 | ![]() | |||||||||||||||
A Sergio Govi könyv nem rossz, ha a különbségeket keresed. A második kötetete, a Storia degli Aerei Reggiane Gruppo Caproni Il Caccia Re.2000 elég jó. | |||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 644714 | 2018. május 21. 10:58 | ![]() | |||||||||||||||
azért nem csináltam eddig mert voltam olyan naiv, hogy azt hittem, létezik. Pedig van rá elég infó, úgy láttam. | |||||||||||||||||||
tyimosenko | Adatlap | 644706 | 2018. május 21. 10:12 | ![]() | |||||||||||||||
Köszönöm Elnar! Nagyon jó lenne egy részletes, jó minőségű 3 nézeti szegecstérkép a típushoz! | |||||||||||||||||||
tyimosenko | Adatlap | 644700 | 2018. május 21. 10:01 | ![]() | |||||||||||||||
Köszi szépen Sokol! Sajnos egy ennyire szofisztikált megoldáshoz én botkezű vagyok, ez nekem nem menne... | |||||||||||||||||||
tyimosenko | Adatlap | 644699 | 2018. május 21. 09:59 | ![]() | |||||||||||||||
Szia Zoli! Köszönöm a tippet! Nem lesz könnyű összehozni a szegecselést szépen, még ezzel az egyszerűbbnek tűnő fémfóliás megoldással sem. Sajnos az átlapolt lemezelést nem lehet vele megjeleníteni. De még így is jobban nézne ki, mint a negatív panelvonal. | |||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 644644 | 2018. május 20. 12:05 | ![]() | |||||||||||||||
Ha nem határidős vagy, és tudsz várni pár hetet, fejembe vettem egy RE 2000 szegecstérképet eszkábálni, kikapcsolódásként :D Csak elsejéig eléggé halál van munkával. | |||||||||||||||||||
Sokol | Adatlap | 644642 | 2018. május 20. 11:00 | ![]() | |||||||||||||||
Sokol | Adatlap | 644641 | 2018. május 20. 10:58 | ![]() | |||||||||||||||
tyimosenko! Széles papír maszkolószalaggal ragaszd le a fő darabokat és satírozd végíg az éleket, hogy levétel után kiterítve megkapd az alakját síkban. Szekkneld be! Aztán egy grafikai programmban a szegecstérképet (már ami elérhető) torzítsd hozzá a beszkennelt formához. Már csak a Zoli által is írt szigetelő fóliára van szükséged (90 és 100 mm széles rolniba lehet venni legtöbbször) amit maszkolócsíkokkal ráragasztasz egy mezei A4-es ívre és a hátlapjára rányomtatod a szegesztérképet. Végígtolod rádlival aztán le a hordozóról és rá a fődarabra. | |||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 644600 | 2018. május 18. 18:22 | ![]() | |||||||||||||||
tyimosenko! Előre szerintem megfelel a sima szegecselővel való szegecselés és hátra a matrica. A lapos csíkok nem jók! Létezik az ólomfólia, de használhatónak tűnik az öntapadós alufóliaszalag is, amit fém szellőzőcsövek toldásánál használnak. Bár arra készülj fel, hogy bármelyiket választod, mindig lesz, aki majd leszólja. Ez persze ne szegje a kedved,lényeg, hogy a maketted nagyon szép lesz! Üdv, Z63 | |||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 644588 | 2018. május 18. 15:46 | ![]() | |||||||||||||||
Most, hogy írod, tényleg, olvastam is valahol erről. Akkor mégis jól tudtam, hogy magyar jellegzetesség. Akkor korai képeken ezért nem látni. Ami még jellemző, hogy egy vöröskeresztes jelzés van rajta, mint a német gépeken az elsősegélycsomag helyénél. | |||||||||||||||||||
solyom | Adatlap | 644573 | 2018. május 18. 12:57 | ![]() | |||||||||||||||
Sziasztok! Én úgy tudom, hogy a jobb oldali nagy szerelőnyílás a Re-2000-eseken magyar sajátosság volt. Az eredeti olasz gépeken a csak egy könnyű alumínium pilóta ülés volt, amit könnyen ki tudtak emelni, amikor a mögötte lévő rádiót/akkumulátort kellett szerelni. A frontra induló gépekbe viszont beszereltek egy nagyon nehéz hát és fejpáncélt is az ülés mögé. Ezt viszont nem lehetett a karbantartásokkor/javításokkor kiszerelni, ezért vágtak a törzs jobb oldalára egy nagyobb szerelőnyílást hogy hozzáférjenek az itt lévő berendezésekhez! A Mávag Héja meg már eleve így épült! | |||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 644568 | 2018. május 18. 11:35 | ![]() | |||||||||||||||
Néhány szót a szerelőnyílásról: Én is utánanéztem. A nómenklatúrában nincs, viszont az az első szériához tartozik a borító szerint (nem tudom, hány széria volt, de ha az Ansaldo kisharckocsiból indulunk ki, akkor ott is változtak apróbb megoldások) A Catapultabile és a Grande Autonomia (GA) alváltozatokon nem volt. A V451-ről szemmeél láthatóan hiányzik, pedig ez olasz gép. Nem tartom kizártnak, hogy néhány példány GA altípus volt | |||||||||||||||||||
tyimosenko | Adatlap | 644564 | 2018. május 18. 10:55 | ![]() | |||||||||||||||
Szia pmheros! Nálam mindig van egy kiemelt, lassú építés, meg mellette több mellékes, hogy legyen sikerélmény. Csak a mellékesek is el szoktak húzódni... Nem ismerem az Italeri készletet. Ez egy impulzusvásárlás volt. Nemrég árulta valaki jó áron. Gondoltam festési gyakorláshoz jó lesz. Meg azt is gondoltam, hogy ezzel el is múlik majd az érdeklődésem a típus iránt, és nem űzöm az aranyárú Classic Airframes készletet vagy a gyémántárú Silverwings-et. | |||||||||||||||||||
pmheros | Adatlap | 644563 | 2018. május 18. 10:05 | ![]() | |||||||||||||||
Üdv! Én is mindig 'gyors építés'ként indítom a projektjeimet, aztán valahogy mindegyik építése nagyon elhúzódik időben. 72 -ben nem is álmodok szegecselésről. Meg szabad kérdezni, hogy a Special Hobby mellett mi szólt az Italeri ellenében ? Üdv.: pmheros | |||||||||||||||||||
tyimosenko | Adatlap | 644562 | 2018. május 18. 09:30 | ![]() | |||||||||||||||
Szia Elnar! Köszönöm a kommentet. A gond a sok párhuzamos vonallal van. Szerintem lehetetlen nem hibázni pár század mm-t. Ha 0,1-es tollal jelölöm a csíkok távolságát, már akkor biztosan lesz eltérés a párhuzamostól a többedik szegecssornál.. És nagyon feltűnő lenne a minimális tévedés is. A matrica könnyebben kontrollálható. A szemre beállított matrica ebben az esetben pontosabb eredményt szül szerintem mint a jelölésre szegecselés. Utánanéztem, érdekes módon olasz re.2000-eken is rajta volt az ovális szerelőnyílás. Pl. Horthy gépén. Viszont a svéd múzeumi gépen nincs rajta, pedig a Horthy gépe ugyanaz a széria volt. Az is érdekes, hogy ez a szerelőnyílás kitüremkedett a felületből, lekerekített peremmel. Tehát nem is kell bekarcolni. A karcolási próbálkozásomhoz csináltam egy sablont ólomlemezből. Azt fogom felragasztani, aztán a peremét megcsiszolni. De, a cél a gyors építés volt, már amennyire egy special hobby makettnél ilyesmiről beszélni lehet. Ezzel a pozitív szegecs témával már lassulni fog a dolog. | |||||||||||||||||||
tyimosenko | Adatlap | 644559 | 2018. május 18. 09:17 | ![]() | |||||||||||||||
Szia Zoli! Köszönöm szépen! Szuper ötlet mindkettő. A vegyes alkalmazás a megoldás. A sima szegecsekhez a matrica, a szegecsezett pozitív panelvonalakhoz a szegecselt fémfólia. Szerintem a Z63 ólomcsíkok is megfelelően vékonyak hozzá, nem kell felszabdalnom a fémfóliát. Móváron vettem 1,5-ös szélességűt, de ha jól emlékszem keskenyebb is volt. Na majd Celldömölkön. Üdv Marci | |||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 644554 | 2018. május 18. 07:17 | ![]() | |||||||||||||||
Szia! Nem szövevényes a szegecselés, csak sok. A szárnyon gyakorlatilag kockáspapír, ami csinál két nagy X-et a futóaknák felett. Jobb oldalon a kerekített téglalap alakú nyílás az a Mávag szexepile. 8 milire 6 sor szegecs lehetséges, csak acélvonalzó kell hozzá és nem szabad elkapkodni.. Én is a lemezekkel újrapanelezést csinálnám. Anno próbáltam, csak kólásdobozzal, naná hogy nem ment. Azért is jobb lemezenként, mert ha egyet elrontasz, csak azt gyártod újra, nem az egész jószágot kell folyton gyötörni. Meg akkor már lehet játszani az egymásra lapolásokkal az ultraélethűség érdekében... Gyors építés semmiképp nem lesz, de gondolom nem is az a cél | |||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 644540 | 2018. május 17. 18:54 | ![]() | |||||||||||||||
Szia tyimosenko! Én nem adnám fel! A belépőtől a főtartóig simán végiggurítod, a főtartó után pedig feltehetsz Archer transfer szegecsmatricát, ami enyhén domború. www.archertransfers.com/AR88014.html Vagy a nehezebb út, hogy vékony fémfólia csíkokat(Z63)hátulról megcsegecselsz és óvatosan a felületre kasírozod. Üdv, Z63 | |||||||||||||||||||
tyimosenko | Adatlap | 644517 | 2018. május 17. 09:32 | ![]() | |||||||||||||||
Sziasztok! Sajnos a szárnyak ultraszövevényes szegecselése miatt elbukik ez a szegecselős ötlet. Elkezdtem a makettet, lendületből kivágtam minden kormányfelületet, bekarcoltam 4 hiányzó panelvonalat, aztán kezdtem volna a szegecselést, méregettem a szárnyon, de rájöttem, hogy képtelen lennék például egy 8 milliméter széles sávon belül 6 párhuzamos sor szegecset egymástól egyenlő távolságra feltolni pontosan... Sőt, a gép jobb oldalán a kabin alatt lévő nagy ovális szerelőnyílás bekarcolása is sok...(bár ez lehet, hogy csak a MÁVAG Héjákon volt rajta, ellentmondásosak az információim) Úgyhogy sajna marad az üres felület. A kabintetőt szétvágom, talán az örvlemezeket a motorburkolaton kinyitom és ennyi lesz az egyéb feljavítás. | |||||||||||||||||||
Gabusch | Adatlap | 644275 | 2018. május 9. 23:01 | ![]() | |||||||||||||||
Nincs mit. Ez pont az, amit Pumba ajánlott, csak a link gomb használatával, amit ő sajnos mellőzött. | |||||||||||||||||||
lacipapa | Adatlap | 644274 | 2018. május 9. 23:00 | ![]() | |||||||||||||||
Ez így most működik.Amit először írtál,úgy nem akarja. Köszönöm,majd végig böngészem. | |||||||||||||||||||
Gabusch | Adatlap | 644267 | 2018. május 9. 19:59 | ![]() | |||||||||||||||
lacipapa | Adatlap | 644265 | 2018. május 9. 19:48 | ![]() | |||||||||||||||
<<< Vissza | Tovább >>> |
"Összefoglalás
Ezek voltak az eddig felmerült színlehetőségek. A piros mellett fotó-bizonyíték áll, a többi színvariáns esetében pedig bizonyítható tévedések és hibás elemzések. Természetesen szeretnék megragadni minden lehetőséget a téma további elemzésére, így készen állok bármilyen szakmai vitára.
Fülöp Sándor"