/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101.
romsitsa 702628 2022. november 26. 16:35
Válasz erre
A Nimródon a csíkok szamárvezetők, fehér.
romsitsa 702627 2022. november 26. 16:34
Válasz erre
Az R/4 ezer százalék, hogy teleszkópos.
Elnar 702621 2022. november 26. 14:15
Válasz erre
Na ezek közül a képek közül sem volt meg mind!
Viszont vigyázz, a t10 jelű is háború utáni, mint az 1946 (Érdekes lenne megcsinálni egy Tildy Botondot, késői Göringet vontatva).
A láthatósági csíkos Nimródot nagyon néztem én is már régebben (szerintem fekete-sárga, a kérdés hogy miért), és a 125-ös Pz 38 sem volt meg, remek találat!
Vajon a Pavesi mellett lévő Mercedes L5000 is magyar lenne? Olyat sem láttam még (bár mintha német alakulatjelzés lenen a sárhányóján)
téglatesó 702611 2022. november 26. 11:37
Válasz erre
1946
1946
p2
p2
z4
z4
z3
z3
z2
z2
t555555
t555555
t6666
t6666
t5643
t5643
t555
t555
t10
t10

Meg még pár:
téglatesó 702610 2022. november 26. 11:26
Válasz erre
16
16
125 & 131
125 & 131
Balkenkreuz-in-Russland
Balkenkreuz-in-Russland
H-230
H-230
H-240
H-240
H-309.
H-309.
H-363..
H-363..
LKW-Schlepper
LKW-Schlepper
zs33
zs33
av1
av1
p5
p5
p6
p6
p377
p377
Pc-173 & Pc-178
Pc-173 & Pc-178
s3
s3
t55
t55
t77
t77
von5
von5

A képek lemaradtak, de majd most:
téglatesó 702609 2022. november 26. 11:22
Válasz erre
Helló urak!
Köszi mindenkinek, aki foglalkozik a rádiós témával, sok új infóval gazdagodtam!
cserébe itt van néhány (nekem legalábbis) új kép innen-onnan (pl. a beígért darabanthos képekből pár):
Elnar 702587 2022. november 25. 19:02
Válasz erre
Ha már HA5KDR megvan, akkor ajánlom ezt is tanulmányozni Mikitől: www.ha5kdr.hu/2018/09/a-gyujto-digitalis-polca-jaky-jozsef-katonai-radiotechnika

Rádiók, antennáik:
R/8: adatom nincs róla, de képről egyezik az R/9-ével (32M antenna)
R/9: 4 db volt, 17 méteres teleszkópos antennával (géppel írt szövegből 17,5 m). Ránézésre ilyen van a Botondon és a WM-en is.
R/10: 2 db volt, Ceirano kocsikban. Marconi gyártmány, valószínűleg a kocsikkal együtt készült kint, magyar megrendelésre. Képem van róla "STAZIONE R.10" felirattal - csakhogy az olaszoknak nem volt R/10-es rádiójuk
Csaba: R/4 csatárokban (megegyezett az R/7-tel), + R4-a vezérekben. Botantennája nem teleszkópos, hanem tagokból áll, 3x1 m

A 32M R/8 volt korábban (32M antennával), ezért látni az 1938-as R/9-en ugyanazt az antennát. Kiindulva abból, hogy R/9 összesen 4 volt, R/8 viszont majdnem 50, és hogy levente Botondon van az egyik, logikus, hogy a pár példányban létező helyett inkább R/8 lakott benne. R/10 biztos nem, arról a Magyar Futár I/12-es számában van kép használat közben, az eredeti olasz kocsiban (ha tudjuk, mit kell nézni)
romsitsa 702585 2022. november 25. 17:09
Válasz erre
Hm. Valamit nagyon rondán keverek. Lehet, hogy a Csaba botantennája nem 9 csak 6 méteres.
romsitsa 702582 2022. november 25. 17:00
Válasz erre
A 40M Csabán látszik, hogy az R/4a-R/7 9 méteres botantennája hogyan néz ki, ehhez képest a Botond antennája óriás.
Az R/10-ből volt 4? db és egy legenda arról, hogy építették Botondba.
Az R/8 ehhez képest "gyakori" és az antenna arányaiban illik ahhoz, ami a Botond oldalán van.
téglatesó 702581 2022. november 25. 16:27
Válasz erre
Emerick meg is követlek! Az előző hsz.-om sztornó: az r4/a tényleg nagyobb teljesítményű volt és alkalmazták pk. rádióként "típusgépjárművekben" - tévedtem neked van igazad (ráadásul a Turánokban is r/5a volt...) úgyhogy teljesen elképzelhető a rádiós Botond rádiójaként.
Köszi az infódat még egyszer! :)
téglatesó 702580 2022. november 25. 16:10
Válasz erre
Ui: közben rájöttem, hogy r/14a nem volt csak r/14 meg r/14-l bocsi.
téglatesó 702579 2022. november 25. 15:53
Válasz erre
Sziasztok!
Kicsit rákerestem a témára gugli barát segítségével és találtam két jó oldalt is (gondolom csak nekem újak mert eddig egy percig se foglaloztattak a rádiók):
katonairadiok.wordpress.com www.ha5kdr.hu/
Itt megerősítik, amit romsitsa az r/8 és az r/10 antennahosszáŕól írt, bár az első oldal vonatkozó cikkében az r/10-et írják, mint a rádiós Botondba épített típust (bár ém valamiért az r/8 felé hajlok mégis).
Emerick: az az r/4a inkább r/14a akar lenni nem? Az r/4a a Csaba meg a Turán rádiója volt, kicsit kis teljesítményű egy parancsnoki adó-vevő állomáshoz.
Emerick 702578 2022. november 25. 15:07
Válasz erre
Fogalmam nincs mekkora egy magyar kitolható antenna, de Botonba nem szereltek, csak elméletileg R/4a adó-vevőket. (tényleges szállítást erre sem láttam) Voltak tervek így még úgy, de a nagyobb teljesítményű eszközöket inkább Ford alvázakra telepítették.
romsitsa 702563 2022. november 25. 00:06
Válasz erre
Ha a Botondba telepítették az R/10-et, akkor 23 méter, de tippre inkább R/8 lehet és akkor 17,5 méter.
Déé 702556 2022. november 24. 15:41
Válasz erre
Bartkó
Bartkó

Bartkó-féle kerék van rajta, megkapta a 37mm 36M pct, 40mm 40M pct, 15cm 43M sorozatvető és a 41/43M aknavető taliga. Egyik helyen szabványos Balkó keréknek írják.
Freddy 702555 2022. november 24. 14:43
Válasz erre
De, majd fel is teszem őket hétvégén. Csak nem tudom, hogy egy ilyen X éven át hatmilliárd példányban gyártott cucc mennyi apró-cseprő változáson ment keresztül és abból pont melyik van kiállítva..

A 01-es képed szerintem egy szovjet szállítókocsi, legalábbis az is pont ilyen. A kerék stílustából nem indulnék ki, mindenki használta ezt a típusú lemezfelnit, már ha csak abból indulsz ki, hogy a szovjet teherautógyártás is Ford licenszekkel indult. A magyar szállítókocsi vicces, olyan, mintha a 37mm-es páncéltörő ágyú kerekeit használták vona újra.
téglatesó 702554 2022. november 24. 14:00
Válasz erre
Ja, tényleg Freddy! Te jársz Kecelre: az ottani 12cm-s aknavetőről véletlenül nem lőttél képeket?
téglatesó 702553 2022. november 24. 13:58
Válasz erre
01
01
02
02
03
03
04
04

Mondjuk nekem a kocsi inkább szovjetnek tűnik, mint németnek a képek alapján, csak az zavar be, hogy egy része takarásban van. A német kocsi (01 kép) valahogy nagyon nem olyan, mint a darabanthos képen, a magyarnak (04 kép) meg másmilyen a kereke. A kerék amúgy is olyan "szovjetstyle" (03 kép) nekem... De persze lehet tévedek.
Freddy 702547 2022. november 24. 11:43
Válasz erre
Meg a szovjetnek másmilyen volt a szállítókocsija kicsit.
Freddy 702546 2022. november 24. 11:41
Válasz erre
merthogy a német meg a magyar aknavetők a szovjet másolatai voltak ugyebár

A szovjet pedig egy francia aknavető licenszgyártása :)
A képen szerintem nem szovjet aknavető van, a lábak kitámasztója a szovjet aknavetőkön szerintem vékonyabb. De ki tudja, hány változat volt abból is persze.
téglatesó 702541 2022. november 24. 08:36
Válasz erre
zri1
zri1
zri2
zri2
zri3
zri3

Hello Elnar!
Igen, tudom, hogy 43M néven használtunk 12cm-s aknavetőt, magyar használatúról nekem is csak pár képem van, de amúgy két filmhíradóban is feltűnnek. Annyi, hogy mivel nem értek az aknavetőkhöz (se), így megmondani nem tudom, hogy ezeken a képeken eredeti szovjetek, vagy német vagy magyar másolatok vannak (merthogy a német meg a magyar aknavetők a szovjet másolatai voltak ugyebár).
A Tigris birizgálja a fantáziámat, tényleg nagyon magyarosak az egyenruhák, de jó lenne jobb minőségben látni azt a képet...
A rádiós témával kapcsolatban igazából az antennaoszlop érdekelne: pl. kitolva milyen hosszú volt. Éppen egy rádiós Botit építgetek 1/72-ben, és a gyárilag mellékelt összecsukott mellé tervezek szkreccsből egy kitoltat is, de nemtom milyen hosszúnak kéne úgy lennie. A tartószerkezet a BN-511 képén tökéletesen kivehető, de a fortepanos kép is jó találat, köszi érte.
És akkor a Zrínyik: csudát nem kell várni, én is csak annyit tettem, hogy a hirdetés képét kinagyítva printscreeneltem ki a fotókat egyesével, azokat paintben megvágtam, aztán másik progival húztam a kontraszton meg az élességen:
Elnar 702531 2022. november 23. 19:35
Válasz erre
Üdv!
Volt nekünk egy 43M 12cm aknavetőnk, de képem nincs róla. Nem zárom ki hogy ez az.
Az LK-t néztem én is. A Tigrist is, és az alakok nekem is nagyon magyaroknak tűnnek. A toronyszámos Toldik valahogy kimaradtak, úgyhogy köszi!

Rádiós Botond: Ha A BN 511 és BN 512 a kérdés, akkor igen, 2 kép van. Az antennája elég jól látszódik a BN 511 képén. Ami pedig megegyezik a WM-H2 antennájával. Az üres tartó a fortepan 128875 képén jól látszik.
Ha a másik, rádiósnak mondott dobozosra gondolsz, arról több.
PS.: a jobb minőségben kihiénázott Zrínyiket nagyon meg tudnám köszönni :)
pmarton 702521 2022. november 23. 11:53
Válasz erre
Kedves Téglatesó!

Köszi a képeket!
4-5. Toldik valóban Siófok, háttérben a Fő u. 43. sz. ház. Alábbi oldal alapján 1941-ben kezdtek mederbővítési munkálatokat: www.siocsatorna.hu/adatok/tortenet 7. Szerintem is passzol a fortepános sorozathoz: fortepan.hu/en/photos/

Minden bizonnyal lenne igény további bányászott képekre! Előre is köszönöm!

Üdv:
M
téglatesó 702520 2022. november 23. 09:46
Válasz erre
Ja, juteszembe...
A rádiós Botondon is használt teleszkópos(?) antennáról van valakinek még fényképe/rajza? Azt a képet én is ismerem, amin a Henschel traki hátának döntve, a tetőn állva bütykölnek egyet a bakák, de van ezen kívül esetleg más kép/rajz/leírás is róla?
+1: tudom, missionimpossible, de a rádiós Botondról tényleg összevissz csak 2db kép van?
Köszi!
téglatesó 702519 2022. november 23. 09:38
Válasz erre
av233
av233
p66
p66
p55677889
p55677889
sió
sió
siófok
siófok
v66
v66
Id.Konok-OroszFront-71
Id.Konok-OroszFront-71

Hello Elnar!
Még egyszer ezer köszi, hogy megoszttottad a darabanthos archívum hozzáférhetőségének titkát! Eddig 2012-ig néztem vissza, de már így is találtam vagy 60db képet, ami új volt nekem (lett volna több is, csak azok olyan kicsik vagy rossz minőségűek voltak, hogy nem volt érdemes kiprintscreenelni se...).
A Zrínyiket kicsit nagyobb és jobb minőségben én is kihiénáztam, jó képek! A Toldi-sor tükrözve van, de az is szép kép.
Cserébe itt van pár kedvencem az új találatokból:
1: 120-as aknavető, de nem tudom, német-e, vagy szovjet, hátha valaki megmondja,
2: ha valakinek kétsége lett volna, mi lett az LK-II-esek sorsa, mikor már volt helyettük jobb, itt van egy, amiből tésztaszűrő lett...
3: elég rossz minőségű kép, de nekem határozottan az az érzésem, hogy ez egy magyar Tigrincs, mintha magyar egyenruhások lennének a katonák a képen,
4-5: imádnivalóak ezek a toronyszámos Toldik is, a képaláírás szerint Siófokon lettek elkapva,
6: egy nemtom miféle jószág (talán aggregátor?),
7, nem darabanthos, de érdekes: van az a képsorozat, ami a Don felé húzzák a Pavesik a 15-ös Bufurcokat, méghozzá egy egységben) gondolom csak valami állásváltás lehetett), na annak a sorozatnak leltem egy újabb tagját, ami eddig nem volt meg.
Egyelőre ennyi, ha van rá igény, tehetek még fel képeket, ez a darabant archív kész aranybánya!
Elnar 702516 2022. november 22. 22:09
Válasz erre
43M Zrínyi 32, 33 = vatera
43M Zrínyi 32, 33 = vatera
Steyr 55 - IV-2 táb.kórház = vatera
Steyr 55 - IV-2 táb.kórház = vatera
2770652
2770652

Szépjóestétazuraknak!
30, 32 és 33 számú Zrínyi érdekel-e valakit? :D
Esetleg Steyr 55 a IV/2 tábori kórháztól?
Eseteg csak egy sor Toldi?
Sennás 702352 2022. november 17. 16:02
Válasz erre
mg_9868
mg_9868

Szia Emerick! A KV-50en látni is meg írtad is van sebességmérő meg gondolom más műszer esetleg kapcsoló is a "műszerfalon" de a Kv-40-nek volt ilyen nincs olyan fotóm amin kicsit felűlről lenne a vezető elötti rész (vagy ennyire puritán mint ez az R-30-35ös). Van ilyen fotód esetleg . Köszönettel Sennás
Sennás 702308 2022. november 16. 07:17
Válasz erre
KV40
KV40
2464783a
2464783a
2464783
2464783

GYerekek nem tudom kié a fényképek (el van adva) az volt alá írva de ide felteszem . Nem egy világmegváltó képek sajnos:) Kv-40es ez mind ugye?
Sennás 702285 2022. november 15. 15:40
Válasz erre
De akkor most 1 vagy 2db ilyen tábla volt a trakin?
romsitsa 702284 2022. november 15. 13:56
Válasz erre
Minden Hofherren ugyan ez a tábla volt, traktortól az állómotorig. Azt meg lehet nézni, hogy a gyár papírjai között fennmaradt-e lista a gyári számokról.
Hozzáteszem kicsit fura, hogy kimenti nyílás, de a rögzítőfülek épek.
Sennás 702277 2022. november 15. 06:51
Válasz erre
Köszi. Jó pici kép:) Igen formára nagyon ott van. Két oldalán alúl a "lap" ahová konkrét számot betűt be lehet ütni. Kérdés a blokkon is 1 meg kívül a kasztnin is 1?.?.?
De mondjuk a mozdonyokon is 2db adattábla van (a főkereten középen).
Tényleg egy teljes képet én is szívesen néznék róla:) Köszönet!
Elnar 702276 2022. november 14. 22:08
Válasz erre
Na ezt meg honnan!
Lehet kérni a teljes képet szigorúan saját használatra? *szépennéz*
Déé 702269 2022. november 14. 21:06
Válasz erre
Elnar 702268 2022. november 14. 20:43
Válasz erre
Sennás, olyan a tábla, de nem az. Bár gyanítom, új öntőformát nem gyártottak hozzá. Ennél élesebb képet én sem találtam róla. Nem nagyon bízok benne hogy lesz, tekintve hogy milyen pici.

Emerick, a 2L-es tábla még fent van a Roncson, azóta is megválaszolatlanul. 1L után 2L, logikus. Sima L- sorozat is volt a légierőnek? A többi számozási rendszere alapján ezt adná ki, de tőled már megtanulhattam, hogy ha volt is logika a rendszámokban, az valami nagyon cifra módon érvényesült.
Emerick 702267 2022. november 14. 20:10
Válasz erre
Igen, az 1L-t 1941-ben megnyitották, de tömegesen 1943-tól osztották ki, 1944-re teljes egészében kiment,főleg vegyes személyautókra, Ford G917-esekre, Opel Blitzekre, Skoda Blitzekre. Annó a roncson volt egy 2L-s rendszám tábla is, kamunak hittem, de 1944 év végétől létezhetett.
Sennás 702265 2022. november 14. 18:58
Válasz erre
Screenshot_2022-11-10-20-18-17-601~2.jpeg
Screenshot_2022-11-10-20-18-17-601~2.jpeg

Szia! De ahogy írják a motorblokkon volt ilyen tábla akkor ez nem az? Erről van egy közelebbi élesebb kép?
Elnar 702260 2022. november 14. 17:53
Válasz erre
Nem rontod el senki kedvét. Roncson azt írták KV-40 adattábla, és én megnéztem a KV-40-t és valóban van rajta ilyen adattábla, úgyhogy elhittem. Tehát még csak az idő sem stimmel. Ekkor törlöm is a képeim közül.
más:
A légierő 1L- számsora már a 4- kifutása után volt ugye? Légierős képeimen szinte csak 4-es sorozat van, vagy polgári. Egyetlen egy 1L-lel találkoztam eddig
Freddy 702255 2022. november 14. 16:06
Válasz erre
Igen, ha tényleg lövés, akkor a szovjet gépágyúlövedék simán lehet háború utáni, ahol a traktor lőtéri céltárgy. A Sturmoviktól a MiG-23-asig nagyon sok orosz repülőgépben, köztük nálunk is rendszeresítettekben, volt ilyen gépágyú.
Emerick 702252 2022. november 14. 15:16
Válasz erre
Biztos megint elrontom a kedvét a társaságnak, de a 16730-as tábla se nem KV-40, se nem KV-50 vontatóé, sőt, nem is 1945 előtti gyártás. Ráadásul nincs beütve semmi más a táblába. Szóval az nem is biztos hogy egy kész traktoron lőtték így át.
Sennás 702251 2022. november 14. 14:40
Válasz erre
Ez volt a szöveg a táblához.

"A bemeneti nyílás 25 mm-es. Valószínűleg nehézpuskával lőtték keresztül. Gondoljátok el a becsapódás erejét, mivel ez a tábla a motorblokkra volt szerelve a bal oldalon. A lövedék jobbról érte, tehát átütött mindent. Azonosító: 16730"
Freddy 702248 2022. november 14. 13:50
Válasz erre
Csak, hogy a lényeghez hozzászóljak, nem lehet az a lyuk a táblán inkább 23mm-es? Standard szovjet gépágyúkaliber.
Sennás 702244 2022. november 14. 10:44
Válasz erre
Nagyon köszönöm! Hát ha odaérek és meg lehet vásárolni és fogom építeni 1A107 vagy egy 1A173(?) ezek a számok "tetszenek" ilyet szeretnék.
Emerick 702243 2022. november 14. 10:40
Válasz erre
Mondjuk úgy, hogy a KV-40 sorozat véget ért az 1A sorozat elején. Ebből néhányat átszámozták légierősre, 1L-re,egészen a számsor elején. Minden további a korábbi számsorokban került bevezetésre (B- E- és 2-)
Sennás 702234 2022. november 13. 21:11
Válasz erre
Szia Emerick! Én is kérdezhetek:) Vissza kicsit a Kv-40hez mert ugye most még ez van/lesz makettban. Erre már Elnar elmondta milyen betű jelzésű rendszám mehet. De akkor 1A-tól akár 8A-ig mehet a számozás? Vagy ahogy Romsitsa írta 41'-ben le lett gyártva a 40es típusú így már a 8A közelében nem lehetünk? Mondjuk egy 5A kezdetű rendszámmal mehet vagy még az is "sok"? Köszönöm Sennás
Emerick 702233 2022. november 13. 19:57
Válasz erre
Nem, ennél jóval bonyolultabb a történet. Ráadásul két nagy megrendelésből a második készült el hamarabb, tehát a csomagból magasabb rendszámok korábban kerültek ki mint az előtte lévők. Nem mennék bele, mert elég zűrzavaros.
Elnar 702232 2022. november 13. 19:43
Válasz erre
Köszönjük az infót, Emerick!
Én 2 példánynak tudom a számát: 8A-079 és 8A-210. ezek szerint 8A-000-tól folyamatosan lehettek számozva vagy ez bátor következtetés?
Emerick 702230 2022. november 13. 19:31
Válasz erre
Csak úgy itthagyom: KV-50-esből összesen 213 db készült, zöme 8A rendszámmal, többségük Knorr fékekkel a végén már sebességmérő óra nélkül. A 213-ból legalább 4 (de inkább 8) célvontató volt dobtaligával.
Sennás 702229 2022. november 13. 19:06
Válasz erre
Sennás 702228 2022. november 13. 18:55
Válasz erre
Igen emiatt a kép miatt kérdeztem. Nagyon köszönöm!
Elnar 702225 2022. november 13. 18:43
Válasz erre
HSCS KV-40 - B-971 = darabanth
HSCS KV-40 - B-971 = darabanth
rajz_3
rajz_3

Hát pedig van rajta csörlő. Leginkább akkor látni, mikor hanyattdobja magát, mint a B-971. A kenési rajzon is jól látszik
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101.