/ Fórumok /

MiG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.
xcraft 367837 2007. május 20. 22:36
Válasz erre
Rumcájsz!
Köszi. Közben én is kerestem a neten, és találtam terepfestett SMT-t, s zöld, v zöld, okker, és világos alsó festéssel. Ez nem biztos, hogy fehér, lehet valami világos szürke is. Ez helytálló?
SSgt.Chris 367836 2007. május 20. 22:29
Válasz erre
Azért még Ivánék sem annyira agyafúrtak, hogy "fotógéppuskának látszó tárgynak" álcázzanak egy atombombavető készüléket az imperialisták megtévesztése kedvéért.. :-)
Az előfordulhat, hogy szögletesebb, vagy kerekebb, de az akkor is az, aminek mondjuk, szerintem ebben megegyezhetünk. De ha tud várni keddig a téma megkérdezem a szakikat bent a "cégnél".
Rumcájsz 367835 2007. május 20. 22:26
Válasz erre
Az SMT-vel repüléstechnikai problémák voltak, a hatalmas gerinctartályban előre-hátra tudott vándorolni a lé,ami drasztikus súlypontvándorlást okozott, és ez - főleg az akkoriban alkalmazni tervezett mélyrepüléses csapásmérésnél - túl veszélyes volt.Képzeld el, hogy ezerrel döngetsz alig 300 méteren, és a gép alattad egyszer csak minden figyelmeztetés nélkül elindul lefelé - mennyi idő van ezt egyáltalán észlelni majd kivédeni?! Épp ezért az SMT-ket később az időszakos javitásk során átépitették, a bisz-nek megfelelő 540 l-es gerinctartályokat kaptak, tipusjelzésük ST-re módosult.Az SMT viszont terepszinben is létezett, az összes tököli SMT álcázófestássel repült,talán nekem is van terepszin SMT-fotóm
Tophatters 367834 2007. május 20. 22:18
Válasz erre
névtelensdf
névtelensdf

Nekem is van erről egy képem, melynél azt írják, hogy ez a kezelőpanel a kabinkeret felső részére van szerelve. Viszont a kép leírásánál úgy említik, hogy ez a panel amelyről Sainz tett fel képet, egy Bisz-ből származik.
SSgt.Chris 367833 2007. május 20. 22:18
Válasz erre
De akkor még mindig nem értem! Fogaljuk össze! A bekarikázott dolog, az kétségkívül a fotógéppuska. A HUD (pontosítok-hála Rumcájsznak-célzókészülék) feladatát és lehetőségeit szintén tudjuk. Beraktál egy képet a kezelő dobozról... Mi kell még más? Ott a nuki a törzs alatti pilonon, a kapcsolópanelen kiválasztották a dobás módját, a célzókészüléken céloztak, majd dobtak, a karikázott "tárggyal" (fotógéppuska) meg visszaellenőrizték a oldási helyzetet, már, ha egy atomrobbanást vissza kell ellenőrizni...
Igazából az első kép és a karika miatt van a felfordulás szerintem...
xcraft 367832 2007. május 20. 21:58
Válasz erre
Cébés!
Ez idézet a Top Gun -ból? Akkor szinte minden kérdésemet meg is válaszoltad.
A fémszínű gépek hasa is fémszínű volt? vagy itt is létezett fehér?
Az SMT-helyett használt Bis-ek hasa volt fehér?
Szóval, mi az igazság?
Rumcájsz 367831 2007. május 20. 21:57
Válasz erre
Az atomcsapás mérésére kijelölt - és arra felszerelt - gépeken pedig az atombomba kezelőpanelje volt ugyanoda, a mellső kabinkeret felső-középső részére felszerelve
xcraft 367830 2007. május 20. 21:52
Válasz erre
Sainz!
Van egy Fujimi SMT MiG-21 -em. Mikor utánanézegettem, nem tudom már miben, azt olvastam, hogy ez az atomhordozó változat csak teljes fémszínű verzióban létezett, és kizárólag a SU használta. Ezekszerint téves ez a fémszínre vonatkozó állítás?
Van egy olyan képed, amin a teljes alja fehérre van festve, nem csak az orrfutó mögötti rész?
A másik kérdésem: A bis ben minek volt behuzalozva a vezérlőpanel, mikor az SMT pontosan azért kapta a bisnél is nagyobb üzemanyagtartályt, (ezért púpos) hogy megfelelő távolságot érjen el a nukival?

Nem vitázom, kérdezem. :)
Cébés 367829 2007. május 20. 21:49
Válasz erre
MiG-21 SMT FISHBED-K "NUCLEAR"
Csak kis számban és kizárólag szovjet használatra gyártott változat.

Legtöbb rendszerében megegyezik az MF változattal, bár egyesek szerint készült az erôsebb R-25-300 típusú hajtómûvel is, ami a bisz változat jellemzôje.

A gép törzstartályát 900 ( más források szerint 940 ) l-esre növelték, így a típus egy púpos benyomását kelti. Így a teljes belsô üzemanyag térfogat 3250 l-re ( 3288 ) növekedett. A szárnyak alatt egy-egy 490 l-es, míg a törzs alatt egy 800 l-es póttartály hordozhat és így az összes üzemanyag mennyisége 5065 l-re növelhetô.

A túlterhelési többszörös max. 8.5 g lehet.

A típus csupán speciális fegyvertartók és egy kezelôdoboz segítségével atomhordozóvá alakítható mint azt a következô példa is jól mutatja. az 1970-es évek végén Magyarországra, Tökölre került egy századnyi szovjet MiG-21 SMT. Eleinte ezek a gépek is a normál légiharc kiképzés szerint repültek és fémszínûek voltak az akkori szovjet terminológiának megfelelôen. 1978-79-tôl a gépeket terepszínûre festették és speciális atomhordozó szerepet töltöttek be. Ennek megfelelôen módosult a felszereltségük és a gyakorlórepüléseik is. A gépek külsô szárnytartóira a 490 l-es póttartályok függesztôit szerelték fel és bár nem mindig repültek póttartállyal, ezek mindig fent maradtak a szárnyakon. Szintén a speciális feladatkörhöz tartozott egy speciális bombatartónak a törzs alá való felszerelése, melyet szintén soha nem szereltek le. A kabintetô keretére egy árnyékolófüggöny volt szerelhetô, mely a fényhatások kiszûrésére volt hivatott. Ez a megoldás a késôbbi bisz változaton is megmaradt. A merev szélvédôkeretre egy kezelôdobozt szereltek, mely az alábbi funkciókkal rendelkezett:

éles oldás szabadeséssel

éles oldás fékezéssel ( fékernyô, vagy féklap )

éles dobás becsapódásos robbanással

éles dobás levegôbeni robbantással

vészoldás becsapódásos robbanással

vészoldás robbanás nélkül

különbözô kontrollámpák, mely a mûködtetô áramkörök állapotát jelezték

A Tököli ezred MiG-21 SMT-it 1982-ben MiG-21 bisz-re cserélték, de ezek közül egy század szintén átvette a nukleáris bombázó hatáskört hasonló koncepció alapján. 1988-ban a MiG-21 bisz-eket MiG-29 C-k váltották fel.

Azért is érdekes ez a dolog, mert Magyarországon állomásozott egy másik nukleáris ezred is, mely MiG-23 MF-ekkel volt felszerelve és a két század mintegy 20-22 illegális szovjet nukleáris csapásmérôgép meglétét jelentette csak Magyarországon, ami papíron nem szerepelt ilyen feladatkörben. Figyelembe véve, hogy a volt Varsói Szerzôdés államai közül Magyarországon állomásozott a legkevesebb szovjet repülôgép legalább 200 be nem jelentett atomfegyver-hordozóval rendelkeztek az akkori keleti tömb légierôi.

Az SMT változatot 1971-72. között gyártották.
Rumcájsz 367828 2007. május 20. 21:49
Válasz erre
A külsőre hasonló /fekete doboz a tetején felfelé vetitő lencsével és egy ferde reflex-üveggel/ egyszerü célzókészülék és a HUD között az a különbség, hogy a célzót csak harctevékenységre lehet használni, a HUD-ra viszont a gép vezetéséhez szükséges információkat is fel lehet vetiteni, pl. középen rajta van a mühorizont-jel, tehát a bedöntési és bólintási szög, felül a repülési irányszög, oldalt a magasság, sebesség és varióméter,esetleg állásszög-értékek, másik oldalon pl.hajtómü-fordulatszám és egyéb üzemmód-kijelzések, túlterhelés, üzemanyag-maradék, stb.,tehát mindezt úgy látja a pilóta, hogy fel van vetitve neki a legfontosabb figyelési szektorba, a látómezőbe, és nem kell neki állandóan a müszerfalat figyelni / ehhez tudni kell,hogy más-más repülési profilnál eltér a müszer-leolvasási sorrend a régi gépeken,a HUD-on meg minden ott van/
sainz 367827 2007. május 20. 21:39
Válasz erre
A MiG-21R felderitőkonténerének kezelőpanelje volt ott.
Cébés 367826 2007. május 20. 21:35
Válasz erre
Én úgy tudom hogy ez a panel,a merev kabintető keretre volt rögzítve
sainz 367825 2007. május 20. 21:31
Válasz erre
" SAINZ amennyiben csak műkedvelő vagy,ne tégy fel okosabbnál okosabb kérdéseket,ha pedig dolgoztál a tipuson mond be a tutit!!! "

Miért ez a nagy jóindulat ?
Az hogy Magyarországon a 21-esen dolgoztál, nem jelenti azt, hogy mindent láttál, ami a szovjet 21-esekben benne volt.
Kérdezd meg tanult kollégáidat, aki közülük kicsit is kiváncsi volt, a magyar bis-ekben megtalálta a vezetékelést. és a kapcsolódoboz helyét.
sainz 367824 2007. május 20. 21:24
Válasz erre
control-box
control-box

Ez pedig a kezelődoboz roncsa, amit egy tököli bis maradványai közül mentett meg(Gál v. Kővári).
Scan egy régi Top-Gun-ból.
A magyarországi reptereken minden szovjet ezrednél volt egy kijelölt atombombázó század, később a MiG-23 ason ugyanugy.
Robidoki 367823 2007. május 20. 21:23
Válasz erre
Mivel én rádiós vagyok,a tipusát nem tudtam,de tanult kolegám,Sipi megerősítette a rumcájsz által pontosan leírt tényeket!!!SAINZ amennyiben csak műkedvelő vagy,ne tégy fel okosabbnál okosabb kérdéseket,ha pedig dolgoztál a tipuson mond be a tutit!!!

Banos Robi rep.tzls
Cébés 367822 2007. május 20. 21:19
Válasz erre
Persze hogy kerekebb,mert a kép is tiszta,nem egy háború előtti.És ha ugyanabból a szögből nézném,ugyanott lenne.
Nézzük meg jobban? Bárhogy nézem egy fekete placsnit látok.
Tegyél fel értelmesebb képet,akkor talán ki lehet venni belőle valamit.
Bár most hogy jobban megnéztem...Lada 1200 visszapillantó tükör?
Rumcájsz 367821 2007. május 20. 21:16
Válasz erre
Uraim, a MiG-21-ben nem volt HUD, a HUD-ra hasonlitó berendezés az ASzP-PFD tipusú elektro-optikai célzókészülék, a fekete hengeres kütyü, aminek a nyúlványa belóg a célzókészülék reflexüvege elé, az tényleg a fotogéppuska, ami minden magyar MiG-21-en be volt épitve.Gyakorló légiharcban használták a célzás pontosságának utólagos ellenőrzésére, illetve éles légiharcban lehetett volna vele légigyőzelmet bizonyitani.Sajnos, a célzó nem volt valami tökéletes szerkezet, 3,5 G túlterhelés felett már nem volt pontos, nem tudta tökéletesen kidolgozni a célzási adatokat, tehát a célgyürüt és a markerjelet hiába vitte rá a pilóta pontosan a célgépre, a találatra nem volt sok esélye.Ebből következett, hogy az 1973-as arab-izraeli háborúban az arab légierőknek volt több mint 50 pozitiv célfotójuk, de csak néhány valós légigyőzelmük.
sainz 367820 2007. május 20. 21:15
Válasz erre
Az én fotóm egy 1980-ban, készültségben lévő szovjet bis, hóna alatt az Armageddonnal...
csak kivágtam ezt a részletet.
sainz 367819 2007. május 20. 21:13
Válasz erre
31
31

Ez nem az.
Ha jobban megnézed, amit én elöször feltettem, az kisebb, szögletesebb, magasabban van és a müszerfal sikjaban.

Ezen a fotón Horváth " Macska " Miklós látható Tökölön 1978-ban.
Ő egyike azon keveseknek, akik közelről láttak atomhordozó 21-est, és megmutatták a különleges kezelőszerveket egy 21SMT-n.
Ezen a fotón jobban látszik a különleges festés a gép hasán, ami az atomrobbanás káros hatásainak egy részét kiküszöbölte volna(elektromágnesesen árnyékolt).
Ezenkivül a törzs alatt volt egy spec. függesztőgerenda, függöny a kabinban...
Iván jól kitalálta, hogy csak egészen közelről lehessen megkülönböztetni a fotogéppuskától.

Egyébként 4 magyar pilóta kapta meg a különleges kiképzést a mai fehéroroszország területén lévő egyik reptéren.
SSgt.Chris 367818 2007. május 20. 21:02
Válasz erre
Azt hiszem hogy pont jó a kép, amit találtam, egymás mellé helyezve könnyű összelőni, mi hogy volt. Más kérdés, hogy a te fotót, egy részlegesen szétbontott kabint mutat.
Zoli 367817 2007. május 20. 20:59
Válasz erre
Ha jól tévedek, az SMT-k "dolgának" a vezérléséhez kellett az az izé, illetve a másik tippem a fedélzeti szamovár...
(Asszem valamelyik régi Top Gunban volt róla szó, külön cikkben foglalkoztak ezzel a változattal.)
z
SSgt.Chris 367816 2007. május 20. 20:58
Válasz erre
MIG-21 cocpit
MIG-21 cocpit

Namost már engem is érdekel a dolog... :-) De biztos, hogy azt kell nézni, amit piros körrel jelöltél??? Mert akkor küldök egy fotót, ami tuti, hogy magyar 21-es belsejét mutatja és ott van a cucc, amiről azt állítod, hogy olyan nem volt a nekünk...
sainz 367815 2007. május 20. 20:50
Válasz erre
02_nuke
02_nuke

A legtöbb olyan 21-esnek, amiben ez a spec. kapcsolódoboz benne volt, ugyanolyan fehérre volt festve az "alja", mint a Su-24-nek vagy a korai B-52-nek stb...
Ez egy fotó(Squadron 21 in action) az NDK-ban állomásozó 16. Légihadsereg egyik ilyen gépéröl.
sainz 367814 2007. május 20. 20:26
Válasz erre
Azokban a gépekben, amikben ez a cucc volt, nem volt szükség fotogéppuskára...
Zebi 367813 2007. május 20. 20:26
Válasz erre
sainz 367812 2007. május 20. 20:24
Válasz erre
Közelében sem jártok, nézzétek meg jobban.
Annyit sugok, hogy a magyar gépekben ez nem volt benne.

Cébés!
a te fotódon ami van az kerekebb. és nem egészen ugyanott van.
Cébés 367811 2007. május 20. 19:43
Válasz erre
Hát erről beszéltem mindvégig,csak nem tudtam megfogalmazni :)))
Robidoki 367810 2007. május 20. 19:33
Válasz erre
Az a fotogéppuska,a reflexüvegre vetített célzógyűrűt fényképezi a tűzkiváltás pillanatában,és a rakétaindítás fázisaiban(célbefogás,indítás,)Sima fekete-fehér filmre!!
SSgt.Chris 367809 2007. május 20. 19:30
Válasz erre
Legkevésbé sem szeretném elvenni senkinek a kenyerét, de a HUD-ra az adatokat a ferde üveglap alatt található vízszintes, sárgás üveglencse alól vetítették fel. Az amiről beszéltek, szvsz a HUD-on kijelzett adatok rögzítésére szolgáló eszköz, vagyis fotógéppuska volt... Ha jól gondolom...Ha nem meg úgyis kijavítanak.
sib 367808 2007. május 20. 19:26
Válasz erre
szép kilátás nyílik előrefelé, vagy hogy van ez? :D
Cébés 367807 2007. május 20. 19:23
Válasz erre
MiG-21J_Canopy
MiG-21J_Canopy

Hasonló nézetből,kicsit jobb minőségben
Cébés 367806 2007. május 20. 19:19
Válasz erre
Mig-21MF_cockpit
Mig-21MF_cockpit

Ez az
Cébés 367805 2007. május 20. 19:14
Válasz erre
Ez a kütyü vetítette ki a HUD-ra az adatokat,asszem.Robidoki tudja!
sainz 367804 2007. május 20. 17:27
Válasz erre
spec
spec

E heti találós kérdés: Ki tudja mi ez a célzókészüléktöl jobbra ?
Cébés 367803 2007. május 20. 17:17
Válasz erre
xcraft 367802 2007. május 20. 16:37
Válasz erre
A MiG-15 ök is teljesen leponyváza pihentek, mint a filmen a 21-ek?
Egy régi diorámaötlethez lenne ez komoly segítség. (konkrétan szovjet felségjelzésű Fagot-ról volna szó)
sainz 367801 2007. május 20. 16:25
Válasz erre
www.youtube.com/watch

Vajon nálunk hova lettek a hasonló régi filmek ?
Robidoki 367799 2007. május 20. 11:24
Válasz erre
Szolnokon lesz valami gyaksi,és annak a zárónapja lesz.A hangár Pk. be tud vinni.Szentkirályirólnem sokat tudok,a volt munkatársak hívtak.Le fogom pontosítani.Valahová le kéne ugrani.
Cébés 367798 2007. május 20. 10:56
Válasz erre
Szia Doki!!

Én tüntem el egy kicsit! Sok a meló,kevés emberrel...
Szolnokon az lesz amiről egyszer beszéltünk?
Szentkirályon gondolkodom,bemutatják az új gépünket,persze én nem fértem föl rá mert a sok hozzáértő akiknek baromi sok közük van az egészhez,már megtöltötték az utaslétszámot.(újságírók,VIP,stb)
Robidoki 367797 2007. május 20. 10:43
Válasz erre
Cébés!!!

Nem vagyok elveszve!!!
Jövő hét szombat Szolnok Cs nap!
Szentkirály repnap,Nyitó!

Az elmúlt hét zűrösre sikerült ,kedd orvosi,szerda sport (felmérés)majd meg haltam!Csüt+ péntek IFF meló.

Robi
Andris001 367796 2007. május 20. 10:34
Válasz erre
Cébés 367795 2007. május 20. 10:32
Válasz erre
Ezt a feelinget azt hiszem egyetlen mai modern F-16 vagy Grupen sem tudja visszaadni.
Cébés 367794 2007. május 20. 10:26
Válasz erre
Cébés 367793 2007. május 20. 10:24
Válasz erre
xcraft 367792 2007. május 18. 14:23
Válasz erre
Szia Sainz!
Köszönöm a segítséget.
Bendeguz 367791 2007. május 17. 10:34
Válasz erre
Itt is meg lehetne érdeklődni ezeket a dolgokat, bár szerintem a díjszabás hasonlatos: fotobank.mti.hu/fotoweb/Information/About.fwx

esetleg valamelyik honvédség által szponzorált klubb(Bólyai, Szolnok) is felvehetné velük a kapcsolatot a hm-re hivatkozva, hátha megenyhülnek
sainz 367790 2007. május 17. 10:16
Válasz erre
xcraft
Jobb ha felhívod előbb őket, ha tudsz konkrét eseményre kerestetni, dátum stb...de működik a dolog úgy is ha bemész egyszerűen.
Az anyag nagyrésze digitalizálva van, vannak bélyegképek a válogatáshoz, de van rengeteg papírkép is, nekem volt téma amiben elémraktak egy dobozt több száz fotóval.
Vérzett a szívem, annyi szuper fotó van, de hát a fránya anyagiak...o:(((

www.mti.hu/szolgaltatasok/66354/
ronniefrown 367789 2007. május 17. 04:10
Válasz erre
Sainz! Ha semmi lehetoseg nincs en bennevagyok a koltsegmegosztasos mokaban.
Robidoki 367788 2007. május 17. 03:07
Válasz erre
OLYMPUS 011
OLYMPUS 011
OLYMPUS 009
OLYMPUS 009

Nekem ezek maradtak meg a hőskorból.
Ha valakit érdekel,esetleg ?
(a MIG-15 ösfordulatszám -mérő alatti felirat MI-8-é,még mielőtt vita lenne belőle)
xcraft 367787 2007. május 16. 23:06
Válasz erre
Szia Sainz!
Hogy működik az archívum? Besétálok, és mondom, hogy miket szeretnék megnézni, kiválasztom a megfelelő képeket, és lemásoltatom?
Sajnos nem MiG ügyben keresek fotót, de már felmerült bennem is az archívum, mint utolsó, internet utáni lehetőség.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.