/ Fórumok /

Makett újdonságok

Itt lehet tudatni, ha egy új makett megjelenik
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284.
sárkányos 690838 2021. december 5. 23:41
Válasz erre
Nem tudom miért nem jó a link. A lényeg hogy az új Revell 1/48-as SR-71 dobozbontása fenn van a youtube-on.
sárkányos 690837 2021. december 5. 23:39
Válasz erre
Sokol 690830 2021. december 5. 20:39
Válasz erre
Még egyszer. Nem érdekel,kinek gyárt egy gyártó, vagy hogy neked tetszik-e, vagy pont nem nézed milyen. Ha hibája van, akkor hibája van.

Ha rossz és tudom, hogy hol, akkor felhívom a figyelmét annak aki építi, hogy ki tudja javítani, - ha tudja és akarja.
Ha meg nem érdekli, akkor úgy sem érdekli.

De nem neked kell megmondani, hogy erre szükség van, vagy sem. Azt eldönti ki-ki maga igény szerint.

ha 10000-ből egy javítja le, akkor 10000-ből egy javítja le. De én annak az egynek írom. Hit béli dolgok, lelki meggyőződések meg pénzügyi érdekcsoportok nem érdekelnek, arra ott vagytok egymásnak 9999-en!
Bandika 690811 2021. december 5. 19:24
Válasz erre
"Gunze festék kupak nyitó nálam marad az úri huncutság kategória..."

Vízpumpafogó tökéletesen megteszi.

www.alza.hu/barkacs/yato-vizpumpa-fogo-250-mm-crv-d3046780.htm
halaci 690810 2021. december 5. 18:57
Válasz erre
Ez így nem igaz, hiszen a szerszám tervezési költsége ugyanannyi, ha pontos a méretezés, mint ha pontatlan. (csak a méretekről beszélek.) A "jólvanazúgy" makettezők (köztük én is) nem vennének kevesebbet belőle csak azért, mert pontos.

Az más kérdés, hogy mivel a makettezők 99,99%-a nem keresi alő a neten az eredeti gyári tervrajzokat, hogy utána tolómérővel leméregesse a makett darabjait, a gyártók érthetően könnyebben túlteszik magukat a nem túl látványos méretbeli pontatlanságokon, mint mondjuk egy elnagyolt felületen. Azt, hogy van szegecselés a maketten vagy nincs, a hülye is látja. (Az, hogy kinek mi a "nem túl látványos", megint csak egyén kérdése.) Egyébként lehet azon dühöngeni, hogy ez így van, de ahogy a múzeumok sem a muzeológusoknak készülnek, makettet sem a makettezők 1/10000-ed részének gyártanak.

Bár ma már ez sem igaz. Ha valakit annyira zavar egy pontatlan megoldás, meg felháborítja a gyártók slendriánsága, annak ott vannak az akár ingyenes 3D tervező programok és a 3D nyomtatók. Meg lehet csinálni hajszálpontosra, aztán akár dögre keresni magát a pontos darabbal - nem kell másra várni.
Bandika 690809 2021. december 5. 18:44
Válasz erre
"Engem személy szerint kizárólag az az 1 érdekel a 10000-ből, aki akar jobb lenni valamilyen formában, és ezért tesz is. "

Ez szép dolog, csakhogy egyetlen gyártó sem fog megélni abból az egy "szegecs-számolóból". Annak a 10-20 darab eladott "tökéletesen alakhű" maketteknek irreális árai lennének. Az átlagos "jóvanazúgy" makettekhez képest eleve többszöröse lenne a tervezés/szerszámozás ára és nem 20000, hanem 20 maketten oszlana szét a költség (ugye 9999 potenciális vásárlótól fordulunk el annak az 1 kedvéért).
Nemhogy messzert meg spitet, hanem lényegében semmilyen bolti makettet nem kínálnának átlagos érdeklődésű ( és pénztárcájú) makettezőnek.
Sokol 690803 2021. december 5. 16:37
Válasz erre
Ez így van!

Csak a nagyközönség ugyan úgy nem ismeri a típusokat mint a gyártók többsége (tisztelet a kivételnek)

Annyit tehetünk tehát, hogy ha kérdés merül fel, -és már vannak ismereteink az adott készletről, akkor megosztjuk azokkal, akik javítani szeretnének a SAJÁT munkájukon. Mert ez EGYÉNI motiváció alapján történik, ésnem tömeglélektani jelenség.

Nem fogjuk csak azért elhallgatni egymás elől a hibákat, hogy néhány, kevésbé motivált szereplőnek kényelmesebb legyen. Ez is része az egymás iránti tiszteletnek valahol.
Engem személy szerint kizárólag az az 1 érdekel a 10000-ből, aki akar jobb lenni valamilyen formában, és ezért tesz is.
Bandika 690802 2021. december 5. 16:17
Válasz erre
Igen, megvédem a makettgyártókat, mert ők csak kiszolgálják a nagyközönség igényeit.
Ők nem szeretetszolgálat, hanem profitorientált társaság. Pénzt akarnak látni a munkájukból. Pénz pedig abból lesz, amit az emberek hajlandóak megvenni.
Ja hogy ez a Messer-Spit-Mustang? Akkor ez. Nyilván nem éri meg ismeretlen típusokkal kísérletezni (a tervezés-szerszámozás költsége nem igazán függ a típustól) amikor egy spitből 100x többet el lehet adni, mint valami ismeretlen gépből.
Én sem csinálnám másképp!
ssanyi 690801 2021. december 5. 15:44
Válasz erre
Üdv!

Nem bántásképpen, de olyan mintha a "Jóvanazúgy" makettgyártó konzorcium szóvvője lennél! ;-)
Nem zavar hogy ugyanannyi energiabefektetéssel járna ha jó adatokkal dolgoznának a makettgyártók, ha nem az alkatrészbontás (elvileg a részletességet mutatja, de csak marketing szempontból) és a jól-rosszul megjelenített szegecselés lenne a fejlettség fokmérője!
A jó adatokkal, jó makettek készülnének!
Régi példa az Eduard-tól, a rajzot készítő emberke le lett fotózva (marketing), a háttérben a monitoron egy Messer farokrésze van kinagyítva a foltozás miatt (révén hogy a riport szerint a festési utasításokat készíti), a festési utasításokat megnézve pedog teljesen más volt a foltozás! Engem a gyártók ilyen magatartása kifejezetten zavar!
Egyre inkább a "jüvanazúgy" faktorra építenek néhányan a gyártók közül.
Most friss példa az Edu Zero, 5 darabból áll a motordekli, adnak hozzá beállítósablont! Kiváló! Ellenben ha egy darabból adná akkor nem kellene sablon sem, de jól néz a marketingben! Biztosan van rá magyarázat, abban is biztos vagyok hogy a profit szerepel benne és nem alakhűség vagy pontos (eredetihez képest)!
Szintén jó példa a harcjárműveknél a Dragon huszon éves makettjei még mindíg pontosabbak és építhetőbbek (kevesebb alkatrész és emiatt is jobb ileszkedés) mint a mai gyártók hasonló termékei!
Sajnos úgy látom hogy lassan már nem is elvárás a minél pontosabb makett elkészítése.

A másik érdekes dolog hogy sokan felvetik, ezt vagy azt a típust makettben miért nem adják ki, miért a sokadik Messer-Spit-Mustang-Tigris lett kiadva, "10.000 makettezőből 9.999 nem" szintén ez a magyarázat rá.

Számomra elég furcsa hogy Sokolka leírja a véleményét a makettekről és a gyártók hozzáállásáról, és olyan érzése van az embernek olvasva a kommenteket hogy mit pattog itt, örüljön hogy megveheti a híres gyártók, igaz nem pontos és olcsó, de majdnem jól illeszkedő makettjeit! :-(
Sokol 690800 2021. december 5. 15:10
Válasz erre
Ez mutatja mekkora baj :D

én mezei makettező vagyok, ezért az élethűség mellett tettem le a voksomat, bárkinek is gyárt a nagybecsű gyártó :D
Bandika 690799 2021. december 5. 14:58
Válasz erre
10.000 makettezőből 9.999 nem az eredeti gépen mért adatok és gyári tervrajzok alapján építi a kis makettjét.

Nos akkor kinek is gyártson makettet a gyártó?

Én kitartok amellett, hogy az alakhűségnél sokkal fontosabb például az alkatrészek illeszkedése.
Sokol 690795 2021. december 5. 14:01
Válasz erre
Kizárólag az eredeti gépen mért adatok és a gyári tervrajzok alapján. Ez nem az a kategória amibe belefér Lukasik, vagy Hazuka "alkotói szabadsága", éppen azért mert közkézen forog az EREDETI dokumentáció.

Éppen ezért veszélyes téma a bf-109 meg pl. a t-34. De mivel nagy piac ezért mindenki bele akar kicsit markolni a lehető legkisebb energia ráfordítással. Na úgy születnek a szar készletek.
Zoli 690794 2021. december 5. 13:58
Válasz erre
A "fél"-en van a hangsúly, ez így kevés. Egyrészt rajzokban nem szabad bízni, néha nagyon sokáig kell keresni, míg előkerül egy használható, mert sok kiadvány gyakran ugyanazt a rosszt másolja... Másrészt a rajz csak a körvonal, tehát méretek és szögek ellenőrzésére alkalmas, a keresztmetszet más kérdés.
A tűréseket pedig szerintem nem kell figyelembe venni, mert akkor semmi se pontos. Ha jól rémlik a B-2-esek fesztávjai között is akár 10cm (vagy még több?) eltérés is lehet. A repülőgépek ugye komoly igénybevételre vannak tervezve, elég nagy mértékű deformáció is előfordul repülés közben, mint pl. a B-52 csapkodó szárnyainál. Az egyes részegység tűrése nélkül a gép szerintem szétesne a levegőben. Az SR-71 pedig a magas hőmérsékletek okozta dilatáció miatt akár 12cm-t is nyúlik a levegőben, amit elég komoly illesztési hézagokkal oldottak meg annak kárára is, hogy már a felszállás után újra kell tankolni a gépeket, mert maga a sárkányszerkezet az üzemanyag tartály, és a rossz illesztések végett még a földön elhagyja a kerozin mennyiség felét...

Az alakhűség az egyik, talán a legfontosabb dolog, de persze ahogy írtad is, a részletek vagy a kidolgozottság stb ugyanígy számítanak, viszont nem mindegy a mérték. Egy minimálisan alakhibás gyengébb makett is lehet vonzóbb egy súlyos formai hibákkal rendelkező részletesebb makettnél (pl Fujimi vs. Hobby Boss A-7 Corsair).

A részletesség más kérdés. Sajnos az Eduard tényleg lufi. Tetszenek a makettjeik, jónak tartom azokat, még ha vannak is hibáik, de a feljavítóik tényleg sok kérdést vetnek fel. Pl. egy 72-es Fw-190 maratott műszerfal az ajánlott makett műszerfalához képest akár 2-3mm-rel is szélesebb, vagy a gyanta feljavítóik részletessége a bő 20 éves Aires készleteknél gyengébbek. De ha nincs alternatíva, az még jobb, mert akkor lehet még gyengébbet gyártani... További idegesítő jellemzőjük a túlméretezett csomagolás, mert ha sok van belőlük, tényleg nagyon sok helyet igényelnek. (De ez más gyártónál is előfordul.) Az egyre magasabb árakról, meg a lehetőleg minden részegység külön-külön forgalmazásáról nem is beszélve... Ahelyett, hogy a részletekre figyelnének, inkább a havi kiadványukkal építik magukat, szimplán csak marketing az egész...

Az autós hasonlat tényleg nem illik ide. Elhiszem, hogy a prémium gyártók résmérőkkel (gage stb) ellenőrzik az illesztéseket, de van olyan igénytelenebb gyártó, ahol erre nem sok figyelmet fordítanak. Emiatt a használt autóknál se szabad ebből kiindulni, hogy a nem egyforma illesztések miatt sérült volt-e az autó, vagy épp a precízen összerakott biztos sérülésmentes volt-e? Nagyon sok egyéb jellemzőt kell megvizsgálni egy használt autónál, de ez tényleg más téma.
z
Bandika 690791 2021. december 5. 13:25
Válasz erre
"De ha nagyjából jók a makett körvonalai a rajzhoz képest, az általában már fél siker. "

Erről van szó!

Teljesen felesleges ennél jobban belemenni az alakhűségbe. A gyártók is tökéletesen tisztában vannak ezzel és a Tamiya, Eduard remekül érzi mennyire érdemes belemenni a részletekbe, hogy ne menjen az építhetőség rovására.
Zoli 690789 2021. december 5. 13:21
Válasz erre
Csak a nyilvános adatok (net, könyvek) alapján mérek, amik általában cm vagy mm pontosságúak. Nekem ennyi elég. A rajzokat én se tartom teljesen pontosnak, állítólag a gyári rajzok se mindig azok. De ha nagyjából jók a makett körvonalai a rajzhoz képest, az általában már fél siker. Persze mindig fotók alapján is ellenőrizni kell, mert néha egész érdekes rajzokat is találni és a legjobbakról is kiderül, hogy semmit se érnek...
A keresztmetszet ellenőrzése már bonyolultabb. A durva hibák könnyen kiszúrhatók, de a kisebbeket nehéz észrevenni. Sok fotót kell nézni minden szögből.
z
Bandika 690788 2021. december 5. 13:11
Válasz erre
Jó, de még mindig ott tartunk, hogy mi alapján jelentitek ki, hogy pontos/ nem pontos?
A durva alakhibák, amik az eredeti fotókon látszódnak azok egyértelműek, na de ez a milliméter méregetés? Kinek vannak ott a fiókjában a repülőgép-gyári tervek, méretekkel és tűrésekkel?
Zoli 690787 2021. december 5. 13:03
Válasz erre
Megnyugodtam, azt hittem, a MiG-21F makettek ilyen rosszak.

Lehetséges, hogy az ICM/Tamiya Emil orra pontos, csak a burkolatok hossza pontatlan? Valami ilyesmi rémlik, hogy az egyik lemez hosszabb, másik rövidebb, de a teljes hossz jó. Bár ha rosszul tévedek, akkor ezt egy másik maketten vettem észre...

Halvány emlékeim szerint a 72-es Airfix Emil orra kb. 1mm-rel rövidebb, de formai hibákról eddig nem tudtam...

A Special Hobby Emil kapcsán most egy világ omlott össze bennem, nyilván naiv voltam, túl szép volt, hogy igaz legyen... De azért leellenőrzöm, hátha nem annyira vészes, vagy valamennyire javítható a hiba.

Az új Fine Molds Phantom széria is tele van apró hibákkal, de szerintem ezekkel kár vesződni, minimális mértékűek és szerintem nem befolyásolják a makett megjelenését, szóval elhanyagolhatók és el is fogom hanyagolni ezeket...

Egyébként a keresztmetszeti hibákat hogy szoktad ellenőrizni? Én többnyire csak fotók alapján, de az elég nehéz a torzítás miatt, maszkoló szalag csíkok is csak a durvább hibákhoz jók, de emiatt nem szeletelnék fel egy makettet sem...
z
Sokol 690786 2021. december 5. 12:53
Válasz erre
A méret és alakhűség a lényeges, ha lekicsinyítesz valamit. Azok nélkül semmit sem ér az egész. Ez egy makett, nem egy új 1:1 autó valamilyen technikai hiányossága. A figurákat tudatosan torzítjuk, hogy könnyen festhető és karakteres legyen, de egy gép esetében erre hivatkozni elég vicces volna :)
Bandika 690785 2021. december 5. 12:45
Válasz erre
Sokol, azért azt vedd figyelembe, hogy egy makett nem csak az alakhűségtől lesz jó. Ahhoz tudnám hasonlítani, hogy vannak akik fétis szerűen méregetik az új autó illesztési hézagait. Nyilván számít, de távolról sem attól lesz jó egy autó, mert szépek az illesztések.

Ugyanez igaz a makettekre is: illeszkedés, alkatrészbontás, felületi minőség, részletesség legalább olyan fontos, ha nem fontosabb mint az alakhűség.

A szentíráskén kezelt itt-ott megjelenő rajzokról meg csak annyit, hogy 10-ből 9 tényleg csak egy rajz. Ne gondolja senki, hogy egy méretezés nélküli könyvnyomtatásban megjelenő vonalas ábra komolyan vehető referencia értékkel bír.
Tájékoztató jellegű, semmi több.
Sokol 690784 2021. december 5. 12:44
Válasz erre
A Airfix orrát másolta a modelsvit :) A bontás is hasonló, nem csak az arányok.
Az 1:48 E-akármi svit/A&A orrával ekkora a baj (képek a hivatkozásban). Gyakorlatilag le kell vágni az egészet és újra szobrászkodni a megfelelő szögekkel és méretekkel. Én újraépítem, mert annyira rosszak az arányok alul az olajhűtőnél is.

photos.app.goo.gl/jip7EonrB2LUJTsT8
magyaralba 690782 2021. december 5. 12:31
Válasz erre
Ha már ennyire megragadtunk a Bf-109E családnál, az Airfix új szerszámos gépe, hogyan áll alak és méret ügyileg... a részletek és lövész árok mélységű közhelyeket szerintem hagyjuk is mert erről mindenki tud... nekik a gyermekek és tucat vásárlók kiszolgálása a fő cél, de ezt nem is rejtik véka alá.

Viszont több helyen is úgy nyilatkoztak róla mint az egyik legjobb messzer kinézetű messzer... (nekem nem volt kezemben csak külföldi fórumokon olvastam) kiváncsi vagyok a véleményekre.
Sokol 690781 2021. december 5. 12:20
Válasz erre
A tamiyánál az orra 1mm-rel hosszabb a kabin előtti egységnél (rakaszok burkolata) és 3mm-rel rövidebb a kabin mögötti 2 törzskeret gyűrűre leosztva. Az ICM csak a kabin mögött javította.

A teljes hosszt a Hazuka rajz alapján, a special rosszul osztotta vissza. (vitold hazuka termeljen inkább krumplit!) Ott is 4 mm van benne, de olyan franc módon széthúzva az egész törzsre, hogy nem tudom hol bontsam meg, hogy ne kelljen három helyen fűrészelni a törzset (akkor a részleteket is bukom)
Zoli 690780 2021. december 5. 12:13
Válasz erre
Sajnos a gyártók többsége tényleg nem ellenőrzi le saját munkáját, tisztelet a kivételnek. Néhányuk azért észreveszi a hibát és áttervezi a készletet, vagy vevői visszajelzések alapján teszi ugyanezt.

A 4mm-es eltérés a törzskeret kiosztásnál melyik makettre vonatkozik?
z
Sokol 690779 2021. december 5. 12:11
Válasz erre
Az ICM a kevésbé rossz választás. (akkor, ha nem zavar a másolt Tamiya készlet kicsit játékszerű megjelenése) Geometriára majdnem oké. A Special ugyancsak, de Magad is láthatod, hogy az orr-kabin-törzs arányok arányosan lettek csúsztatva.

Szerintem majdnem az összes bf-109 készletben azonos helyeken vannak a hibák.Nem információ hiány az oka, -hiszen ma már a komplett gyári típus dokumentáció elérhető bárki számára. Ez egyszerű igénytelenség a gyártó részéről. Benchmarkingnak hívják a másik termékének másolását.

HA a főnök is megtanulná, ki az amit létre akarnak hozni, akkor tudná a tervező stáb fejét ütni tényekkel is, nem csak random fa***. Az öreg a ZOUKEI-MURA-nál betanulja a német típusokat. El is húzódik a folyamat mindig, de a vége nem olyan rossz. Várom a g6-ot meglátjuk mennyire sikerül letervezni.
Sokol 690777 2021. december 5. 11:57
Válasz erre
1:72 ben 4mm eltérés rossz törzskeret kiosztás miatt gáz. A nagyobb gáz, ha az egész készletet hozzá torzítják, hogy ne szúrjon egyből szemet. Az egyszeri makettező meg néz és nem érti miért ilyen furcsa az egész.

A legtöbb ember nem érdekli. Ezért lehet eladni a torz készleteket.
1991-ben a Dragonnal indult ez a "rejtsük jól részletek mögé a torz geometriákat mozgalom". A kirin azért lépet ki a kistigrisek közül, mert már vállalhatatlan volt számukra a "mutter" kóklerkedése. Aztán az edu lett a részletekkel vakítás nagymestere. Közben 70% abból is rossz, de legalább jól néz ki.

Amíg az ember a vitrinek épít nincs is ezzel semmi gond. De ha versenyezni szeretne, vagy kiállítani, akkor nincs az a marcipános festés, amivel el lehet takarni azt a 4mm offot. És mivel elvileg modellezőként a valóságot modelleztük le kicsiben, ezért jogosan kérik számon rajtunk ezekben az esetekben, hogy miért nem javítottuk, ha tudtuk, hogy hibás. Mindegy, hogy igénytelenség, nemtörődömség vagy lustaság volt az oka.

Nem az a baj, hogy a cégek többsége a vitrin makettezőknek gyárt. Ők a tömeg.
Az a baj, hogy a marketinganyagaikban mást állítanak, és úgy képeznek árat, mintha tökéletes terméket árulnának. Szóval elsősorban sokat jó drágán akarnak eladni, és nem jó minőséget.
Csak közben a bf-109 nem zokni. A tervezők nem rendelkeznek típusismerettel, a menedzsment meg lelkiismerettel.

Kici chang nem tanulta meg a leckét, kici chang megbukott, hiába tupírozza a szart még 15 különböző dobozon keresztül 7 gyártónál.

A kínaiaknál a Takom ép most ment át ezen a kataklizmán. Náluk most aki nem tanulja be az adott feladatot, mehet riksát tekerni. Így is lehet csinálni.
Nem biztos, hogy minden tökéletes lesz, de pontosan ezzel a szemlélettel maradt a porondon a Tamiya is 1946 óta (lásd. a figura fejlesztéses kínjukat).
Zoli 690775 2021. december 5. 10:57
Válasz erre
Szia,

Modelsvit Bf-109T makettet nem találtam, a honlapjukon is az A&A makettet árulják. Vagy esetleg a korai verzió elemei megegyeznek utóbbi gyártóéival az orrot, szárnyat leszámítva? Nem hiszem, mert a képek alapján más a keretek kialakítása, a bontás, a részletek. De nem érint a 48-as témakör, nagyon nem folytam bele.
Viszont megnéztem a Modelsvit MiG-21F makettek pontosságát és az orosz kiadványok rajzai, de főleg méret adatai alapján a hajszálpontos és a kb. 0,5mm-en belüli eltérés között vacillálok. Mi a gond ezzel?
A többi 21-es makett az Eduard készletek megjelenéséig mind rossz, nehezen vagy sehogyse javítható hibás keresztmetszetek jellemezik ezeket. Az Eduard termékeire nem emlékszem, pedig egyet már majdnem befejeztem pár éve... Ezek is pontatlanok?

Egyébként már én is lejjebb adtam az igényeket, de egy kisebb 72-es készlet (pl Messer) 1-2mm-es eltéréseit el tudom fogadni, nagyobbaknál akár a 3-4mm is belefér, ha az nagyjából egységesen oszlik el az adott dimenzióban. De ha egy kisebb részletre korlátozódik a hiba, akkor vagy kuka, vagy jöhet a kitbash...

Érdekelne még a véleményed a 72-es Messer makettek pontosságáról is. Nekem az ICM - elsősorban a Tamiya munkája miatt - nagyon tetszik, még ha kicsit gyengébb is az öntés minősége, mint a japó készletéé. Egy ilyen is építés alatt áll, többé-kevésbé nem okozott gondot, inkább a saját bénaságom okozza a javítanivalókat, pl az Aires kabin befaragása.
Ahogy nézegettem, az új AZ maketthez az ICM lehetett a kiindulási alap, amúgy ez is nagyon tetszik.
A Special Hobby nyilván más kategória, egy-két bosszantó hiányosságtól eltekintve ez közel tökéletes lehet, ha pontos is. De akkor nem az?
A Brengun T verziója is tetszik, ráadásul a szárazföldi verziók szárnya is benne van. Az öntés nem hibátlan, vannak pozitívvá alakult panelvonalak rajta, de nekem elég szimpatikus az összkép.
Az AMG/Dora Wings korai változatai szintén ígéretesek, csak a néhol érthetetlen bontás és a nem túl átgondolt alapanyag választás (műanyag/réz) idegesítő benne...
Van egy AML (Avis) dupla dobozom is, na az már tényleg mazochistáknak való...

A fólum lohadék kiléptető lendszele ellen hatékony megoldás lehet ez:
egérkével a beírt szöveg kijelölése
jobb gomb másolás
újabb belépés után jobb gomb beillesztés.
z
halaci 690768 2021. december 5. 09:03
Válasz erre
kösz, de ne fáraszd magad egy részletes hibalistával. #magyaralbához hasonlóan engem sem érdekel, hogy kinek melyik rajzához képest van 0,5mm eltérés valamelyik részegységen.
magyaralba 690764 2021. december 5. 01:39
Válasz erre
Sokol,

Köszi a reagálást.
Én ezeket a rajzokhoz igazodást már elengedtem magamban, mert ahány rajz annyiféle... sajnos... még a legprofibb lézeres leképezéssel készült grafikákban is lehet találni hibát, főleg ha egy 3 nézeti vonalas rajzot ültetünk át 3D testbe. Volt egy régi Modell és makett magazinban pont a rajzokról egy írás. Ha jól emlékszem az akkor fellehető F-104 rajzokat hasonlították össze és meglepő volt látni a differenciákat. Pedig egy nem túl régi és nagy példányszámban fennmaradt, hozzáférhető típusról van/volt szó. Akkor gondolhatod mi a helyzet egy II.vh-s géppel amiből alig maradt fent sértetlen példány... ha jól tudom pont az Emil ez egyik ilyen típus amiből alig maradtak és azok is mind restaurált, sérült vagy hasra szállt gépek voltak... (de lehet tévedek)
Megértem ha szegecs számoló vagy (minden rossz indulat nélkül), de számomra ez már nem lényeges, persze azért egy Bf-109E nézzen ki annak de ha itt ott van benne 0,1-1,0 mm pont eltudom engedni. Hazuka rajzokat nem ismerem sem a trojka másolatokat... de ezek szerint nem a legpontosabbak.
Sokol 690760 2021. december 4. 23:24
Válasz erre
Kétszer törlődött a hozzászólásom time-out miatt, többször nem próbálkozom.

A másik fórumon szívesen megírom, mi a baj a Wingsy E1-E3- készlettel (nekem spanyol dobozos van)

magyaralba!

a Special Hobby motorburkolat - kabin - törzs aránya a Hazuka rajzokat követi, vagy azok trojka féle kópiáit. Szép részletes készlet, de F messeről lenézett arányokat nehéz fűrész nélkül javítani.
magyaralba 690758 2021. december 4. 23:06
Válasz erre
Special Hobby 1/72 Emiljei is olyan borzasztóak? - kérdezem, hátha volt már szerencséd tüzetesebben megvizsgálni egy példányát...
Az Edu is kiadta őket saját fel extrázott csomagolásában...
halaci 690756 2021. december 4. 21:09
Válasz erre
Nem T-változat, meg nem is értek a messerekhez, de a Wingsy új 109E kitjeit láttad már?
Sokol 690741 2021. december 4. 14:22
Válasz erre
Szia!

bf-109 T-ből nincs igazán normális.

Dora wings = AWG és az A&A = Modelsvit azonos ostoba típushibák lettek lemásolva mindben. Vannak szép részletek ahol az öntés nem full primitív persze, de szép részletek egy egyébként alapdimenzióiban hibás alkatrészen nem érnek semmit mert eleve javíthatatlanul rossz az egész.

Nekem személy szerint bajom van az ukrán gyártók többségével, mert a számítógépes pr képeik köszönő viszonyban sincsenek a tényleges termékkel sokszor. Nem hype meg mese kell, hanem pontos alapkészlet. Ráadásul horror áron árulják a szemetet.

A MIG 21 készleteket is ismerem. Simán összeépíthetők, csak ott is a fránya dimenziók rosszak minden esetben. Szegecsszámlálóként nehéz megfelelő - vagyis sikerrel javítható alapkészletet találni bármihez.

1:72-ben tamiya emilből is van még 2 meg, 3-4 ICM és 2 AZ model. De csak kitbash esetén, összeválogatva a darabokat lehet vállalhatót kihozni belőlük.
Zoli 690729 2021. december 4. 00:00
Válasz erre
Szia,

Röstellem, de csak a 72-es maketteket ismerem, így a Messer se érint. Azt viszont tudom, hogy a Tamiya Emil csak a kabinig jó, annak a farokrészét kellene lecserélni. Szerencsére megtette az ICM, ráadásul a minősége alapján is vállalható.
A 72-es Modelsvit makettek nagyon részletesek minden téren, szerintem bőven a japó készletek felett állnak. Elég csak megnézni az üléseket, mintha egy külön kis makettek lennének. És ha megnézed a Fitter vagy Mirage sorukat, láthatod, hogy nem voltak rest minden apró eltérés miatt teljesen új törzset és/vagy szárnyat tervezni, pl nemcsak a Mirage IIIC és E törzse különböző, hanem a kétféle E is különböző szerszámot kapott.
Bevallom, eddig csak a már említett MiG-21F készletüket építettem, annál viszont még annyi nehézséggel se találkoztam, mint az Eduard MF makettjénél, esetleg csak a Revell maketthez tervezett kabin maratás beépítése volt az, de az se volt vészes, még ha nem is lett tökéletes az eredmény. Egyébként mindkettőt a saját bénaságom miatt ugyanott ugyanúgy csesztem el, a kettő építése között nem volt sok különbség.
Amúgy ha olyan rossz a 48-as Messer, miért abból építed a harmadikat, vagy az AMG még rosszabb, vagy nincs is más a korai verziókból a régi Academy kiten kívül?
z
zoli1989 690728 2021. december 3. 22:50
Válasz erre
1582-entry-0-1638301889
1582-entry-0-...

Egy igazán izgalmas újdonság a Mikro-Mirtől ! :)

aeroscale.net/news/myasishchev-m-50-planned
Sokol 690727 2021. december 3. 21:56
Válasz erre
A zsiráf találkozik a nyuszikával és dicsekedni kezd:
- Te nyuszi, tudod milyen jó, ha ilyen hosszú nyakad van? Amikor a jéghideg üdítő végig csúszik a hosszú nyakadon és hosszabban érzed a hűsítő érzést vagy amikor a finom rakott krumpli lecsúszik a torkodon, az a finom meleg érzés és..
Nyuszika hirtelen közbe vág:
- Te mondd zsiráf, hánytál már?

- láttál már modelsvit bf-109 messert? A harmadikat tolom. A kabintól előrefelé mindent le kell cserélni saját faragásra, vagy más készletből valóra..a többi rész szuper :D
nbali 690712 2021. december 3. 16:46
Válasz erre
Zoli 690652 2021. december 1. 21:02
Válasz erre
Szia,

Nálam úgy tűnik megvan az optimális szentháromság a Modelsvit esetében. Bár nem olyan könnyen építhető, mint a Tamiya, nekem attól még nem lett volna vele gondom, ha nem cseszem el. A MiG-21F makettjük semmivel se volt nehezebben építhető, mint az Eduard MiG-21MF. Mindkettőt nagyjából ugyanúgy rontottam el, aminek fő oka a sűrű ragasztó volt. Na jó, az ukrán kit kabinja kicsit szegényesebb az oldalkonzolok esetében és a csavarozás is hiányzik a felületéről, de ettől nem sokkal rosszabb a makett. Azóta pedig az újabb Modelsvit készletek még jobbak. A Dora Wings se rossz, de az inkább az átlaghoz közelít, viszont a Clear Prop termékei szinte hibátlanok, bár azokból még egyiket se kezdtem el, így az építésük még kérdés. Viszont részletességben már a Tamiya felett állnak!
z
Muzzy 690623 2021. november 30. 21:47
Válasz erre
A Tamiya matricát MELEG vízben szabad csak áztatni ( a kézmeleg és a forrásban lévő között félúton)
Az általad említett új gyártók közül a Modelsfit és a dora wingsel találkoztam, sajnos még nem találták meg az építhetőség, részletezettség műanyag szentháromság optimális arányát.
Az Eduárd is még keresi magát az építhetőség részletezettség területén. Tudom, hogy az IL2 átvett makett, de a FW régebbi sorozatuk saját termék...
Zoli 690518 2021. november 28. 21:51
Válasz erre
Most az egyik leginkább átgondoltan tervezett 72-es makett a Fine Molds Phantom család. Már kapható néhány változat, remélhetőleg előbb-utóbb mindet ki fogják adni. Csak azért ezt hoztam fel példának, mert ez olyan okosmakett, hogy gyakorlatilag nem kell rajta tömíteni, mert mindenhol panelvonal mentén bontott, sőt, sok helyen maszkolni sem a bontás miatt (pl. a kiömlők körül), csak a terepszíneket.
z
halaci 690499 2021. november 28. 17:38
Válasz erre
"nem rémlik, hogy ilyennel találkoztam volna"

Persze, ahogy az Arma csinálja, az a bevett gyakorlat évtizedek óta, semmi "rossz" nincs benne. Csak éppen attól, hogy mindenki így csinálta, még nem biztos, hogy nem lehet jobban.
Pl. évtizedekig axióma volt, hogy azt csinálják átlátszó műanyagból, ami a valóságban is átlátszó. Aztán pár éve valaki rájött, hogy sokkal egyszerűbb és pontosabb illeszkedést lehet elérni, ha a kabintető elejét egybe öntik az előtte lévő motortér burkolat egy darabjával és az egyenes panelvonalak mentén illeszkedik a törzshöz. Triviális? Persze, mégis évtizedekig (meg még ma is) gyártják az ívesen, jól-rosszul passzoló első üvegezéseket.
Zoli 690498 2021. november 28. 16:32
Válasz erre
Nekem azért nem volt egyértelmű, nem vagyok műszaki zseni, sokáig még rendes szerszámaim se voltak, mert nem is tudtam róluk... Most már azért van Tamiya fogó, orvosi szike meg a legszükségesebbek, amik tényleg kellenek, de pl a Gunze festék kupak nyitó nálam marad az úri huncutság kategória...

Értem, csak tényleg nem rémlik, hogy ilyennel találkoztam volna. Olyannal igen, hogy a ragasztandó felület aljára tették a csonkot, bár azt is le tudom úgy vágni, hogy a felső felületből is kitörjön egy kicsit. De akkor se gond, az illesztést általában úgyis tömítenem, csiszolnom kell utána, de igyekszem azért ezeket elkerülni.
z
halaci 690497 2021. november 28. 16:24
Válasz erre
Vészesnek nem vészes, ebben egyetértünk, sőt, évtizedek óta ez volt a normál gyakorlat. Azért említettem a Tamiya két új készletét, mert azoknál láthatóan kifejezetten figyeltek ennek az elkerülésére.

A vezérsíknál úgy gondolom, hogy a konkrét alkatrésznél a belépőél a panelvonal között lévő, a felületre merőleges csonkok könnyen eltávolíthatók lettek volna, egy jó nipperrel szinte nyom nélkül. Amennyiben van valami maradvány, akkor is egy részletek nélküli lapos felülethez kellene síkba hozni, ami nem jelenthet problémát. Annak, hogy a felületből kiálló csonk levágáskor kitörjön egy darabot az alkatrész közepéből nagyságrenddel kisebb az esélye, mint annak, hogy az élnél illeszkedő csonk okoz sérülést. (nyilván normális szerszám esetén, nem a nagyi szabászollójával.)
Zoli 690493 2021. november 28. 15:22
Válasz erre
Így már értem a szárny esetében, találkoztam is hasonló megoldással, bár pl. a Tamiya ugyanígy járt el a Ki-61, Messer stb esetében.
A vezérsíkot nem értem, a felületből állna ki a csonk? Az mivel jobb, mintha a belépőél felületét csiszolnád? A felületbe is csiszoltam már horpadást...
Olyan makettre nem emlékszem, aminél a felületből állt ki a csonk, de annál mi garantálja, hogy nem reped el az alkatrész levágáskor? Amúgy szerintem nem vészes az Arma megoldása se, minimális ráhagyással fogóval könnyen levágható az alkatrész, a csonk maradékát pedig szikével le lehet vágni, sokszor én nem is csiszolok utána. Persze ha rideg, törik az anyag, úgy jártam..., de szerencsére az nagyon ritka.
z
Zoli 690492 2021. november 28. 15:16
Válasz erre
Ezért írtam, hogy nagyon óvatosan fűrészeltem, nem feszegettem stb, hogy ne nagyon érje feszültség az alkatrészt, de így is eltört...
z
halaci 690491 2021. november 28. 15:03
Válasz erre
big_p51b-ramka-b-003a
big_p51b-ramka-b-...
big_p51b-ramka-b-004a
big_p51b-ramka-b-...

Én konkrétan a szárnynál és a vízszintes vezérsíknál néztem. A szárnynál a csonkok csatlakozhattak volna alulról az illesztési felülethez, nem a lekerekített belépőélhez. A vízszintes vezérsíknál pedig sokkal szerencsésebb lett volna, ha szintén az egyébként minden részlet nélküli felületből áll ki a csonk és azt kell simára lecsiszolni, mint így, hogy négy helyen is a kilépőélt kell alul-felül agyusztálni.

A Tamiya az új 1/48-as Lightning és Phantom készleteinél kifejezetten figyelt arra, hogy ahol csak megoldható, ott a csatlakozás eltávolítása ne sérthesse a makettet. Nyilván nem megy mindenhol, de sokszor az alaktrészbontásuk kifejezetten olyan, hogy ezt lehetővé tegye. A számomra mai, high-end minőséget célzó készletnél ez a tervezési etalon, mert ehhez nem technika, hanem csak gondolkodás, hozzáállás kell.
borisz 690490 2021. november 28. 14:48
Válasz erre
Az ilyen esetekben azt csinálom, hogy minden öntőcsonkba belevágok pilkával körbe-körbe és néhány kör alatt vágom csak le teljesen.
Mondjuk egy Italeti készletnél ezzel nem kell foglalkozni, mert úgyis lakatolni kell, mint egy Skoda 120-ast.
badogvarju 690489 2021. november 28. 14:16
Válasz erre
Sziasztok!
Ezeket a "kapufákat" Én is végigjártam!
Nekem a (valamilyen márkájú) műszerészmaróba fogott kis méretű fűrésztárcsa vált be legjobban, még a kényes átlátszó kereteknél is. Nem szakít vagy szálkásít mint a kézzel előállított vágósebességű Pilka fűrész esetén és szóba sem jön semmiféle húzás -mint a fogók vagy csipeszek esetén. Azt viszont szigorúan hozzátenném, hogy az ormótlan 220V-os gépek felejtősek ehhez a kényes folyamathoz.
Bevált recept: Proxxon gép Piko FZ1 trafóval meghajtva fordulatszámok kimeríthetetlen tárházát biztosítja közel állandó nyomaték mellet...
Üdv!
Attila
Zoli 690488 2021. november 28. 13:56
Válasz erre
Szikével nem próbálnám meg ezeket a csonkokat elvágni, túl vastagok ahhoz és az ilyen kemény és rideg anyagoknál szerintem garantált a törés. A puhábbakat biztos gond nélkül viszik, de akkor is csorbul az élük, egy jó fogó a jó megoldás.
z
p-51 690484 2021. november 28. 13:27
Válasz erre
Egy helyen volt összesn protekcióm, anyukám révén, a sebészeten. Éltem is a lehetőséggel, legtöbbször soron kívül varrtak össze.
Valami rejtélyes úton módon egy csomó sebész szike került a házba... 99%-ban kiküszöbölik az anyag repedését. Persze vigyázni kell magamra közben. Sőt, anyagot is lehet véknyítani velük, bár olyankor van, hogy a szike pattan el.
Zoli 690480 2021. november 28. 12:21
Válasz erre
Szerintem se Te vagy a szerszám volt a hibás, én inkább az alapanyagra tippelek. Ezért is szeretem jobban az európai, kelet-európai maketteket, mert azok puhább, könnyebben kezelhető anyagból vannak többnyire (biztos van kivétel).
Én a Hasegawa 72-es Phantom makettjével jártam így. Az anyaga miatt korábban se szeretettem a japó cég termékeit, de azért van olyan típusválasztéka, amiért azokból is bőven vásároltam. No a lényeg, hogy a korábbi rossz tapasztalatok (csonkoknál kitörik egy apró darab az alkatrészből stb) miatt nagyon óvatosan, finoman Pilka fűrésszel próbáltam levágni az elemeket a keretekről és a szárny a fékszárny kilépőélénél ugyanígy berepedt. A törzs mellső felét az Aires kabin beépítése végett belülről vékonyabbra csiszoltam, ami közben a jobboldali szintén elrepedt, ráadásul több helyen, mintha apró parkettákból készült volna a gép... Itt adtam fel, aztán inkább lepasszoltam egyik ismerősnek.
z
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284.