/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98.
tank 621183 2017. január 13. 19:54
Válasz erre
Sziasztok!
Látom ment a diskurzus a magyar vasakról és csak annyit kérdeznék tőletek,hogy hazánk 38t tankjai csak G változatok voltak vagy esetleg E-F is?Ha voltak, valaki tudja esetleg a számozásukat rendszám stb...?
romsitsa 621166 2017. január 13. 09:34
Válasz erre
Hello, ehhez az kellett volna, hogy az összes kerékhimbát cseréljék, mert egységes a futóműve.

Üdv

Á
Gabusch 621161 2017. január 13. 00:21
Válasz erre
Valahol láttam a neten, hogy egyes kubinkai kocsik erősen amortizálódott példányokból lettek helyreállítva.
romsitsa 621160 2017. január 13. 00:11
Válasz erre
Lehetséges, de a Kubinkai kocsin ott vannak a sárkaparók, ami nagyjavítást feltételez, mert a 37-en, meg az erdélyi fotókon úgy általában nincs ilyen huncutság.

Üdv

Á
romsitsa 621159 2017. január 13. 00:09
Válasz erre
Az rendben, hogy Sárika a felirat, de a másik könyvben ugyan azon a fotón, ugyan ott Sári van felírva, nagyobb betűközökkel. Mint az átszámozódott Sdkfz. 140.

Á
Kamovos 621158 2017. január 12. 23:43
Válasz erre
Szívesen!
Én is köszönöm a linket!
PeKo Publishing 621157 2017. január 12. 23:19
Válasz erre
184
184

SÁRIKA (szerintem)
Elnar 621155 2017. január 12. 22:42
Válasz erre
A 6-os szerintem jobban hajlik. De akár az is lehet, soha nem fog kiderülni.

Viszont most vettem észre, hogy a 37 is nevesítve volt. Nem látszik a név, de nyilvánvalóan valami írás van fehérrel a kitekintőn, mint a Sárikán, meg az Irénkén.
Bár a pótlánctag tartók ugyanott vannak (csak máshogy vannak feltéve a tagok kicsit)úgyhogy azt sem zárom ki, hogy a 37 lett később az Irénke.
romsitsa 621154 2017. január 12. 22:37
Válasz erre
1+3
1+3

Ahoj, ez a 1+3 jelzése, más fotó, de pár pillanat különbséggel készülhettek.

Amit még megtaláltam, az egy három szegeccsel rögzített kitekintős Zrínyi (mint a +30) érdekessége, hogy a kereszt előtt krétával 1/1 van rárajzolva.
Ha könyv közelben leszek megint, megnézem, hogy a rendszáma stimmel-e a másik "három szegecses" kocsival, lehet több ilyen kocsi létezett.

Üdv

Á
romsitsa 621153 2017. január 12. 22:06
Válasz erre
A nagy könyvben Sári a felirat. Turán kitekintős az első négy, már páncéllemezből készült kocsi.

A +36 miért nem? A 6 szára a leghosszabb és én egy elég hosszú egyenest vélelmezek a 3-tól jobbra.

Üdv

Á
romsitsa 621152 2017. január 12. 22:03
Válasz erre
Itt esetleg? Koszi a linkelést.
http://www.vasutikocsi.hu/jelleg/j1967.html

Üdv

Á
Elnar 621151 2017. január 12. 22:00
Válasz erre
Ez a SÁRIKA. Fortepan 45609-es kép.

Az 1+3-at csak elhinni tudom jelenleg. A 2+0 előtt szerintem 34 lehet. Esetleg 35.

Turán kitekintősek tudtommal (a Haditechnika szerint) az oktató vas kocsi volt.
Ami érdekes, mert többet is látni, nem csak egyet...
Kamovos 621150 2017. január 12. 21:35
Válasz erre
romsitsa 621149 2017. január 12. 21:32
Válasz erre
Akkor ezzel nézd össze a betűk kiosztását. Varázslat.

https://www.flickr.com/photos/deckarudo/7729245954

Az 1+3 jelzése 1 a koponya alatt, van róla jobb képem.
A +36-on szerintem szintén 1 van, koponya vagy bármi más nélkül.
A 2+0 nekem több mint bizonytalan, előtte 34 vagy 36 esetleg 35, nincs más szám, ami a bal oldalán egyenes lenne, a kis számra sincs még tippem, a koponyát viszont látom.

A sárvédők hiányára a tippem, hogy balra többet forogtak az irányzás miatt és jobban összegyűlt a mocsok. Lehet badarság, de a kiképzés során is sokszor hiányzik a bal sárvédő.

Ha nincs meg a Zrínyi album, van benne egy elég érdekes kocsi, Turán kitekintős és a pótlánc tartó is Turán jellegű (a páncél teljes hosszában keresztbe fut a lánc).

Üdv

Á
Kamovos 621148 2017. január 12. 21:25
Válasz erre
MÁV II. oszt
MÁV II. oszt

A képi segítség a segítségemre.
Elnar 621146 2017. január 12. 20:55
Válasz erre
ami még lemaradt:

Ez az agyament logikámat kezdi alátámasztani miszerint az 1+X volt a 2. a 2+X a 3. és a 3X az 1. üteg ( a 3X-et a -talán- 20+0 képén elég rosszul látni, még az is lehet hogy 2 van rajta)
Meg ami még eszembe jutott: Gyanúsan sok Zrínyiről hiányoznak a sárvédők. Nem tartom kizártnak hogy pont azért vették le hogy ne zavarja össze őket az alakulatjelzések melletti számozás
Elnar 621145 2017. január 12. 20:48
Válasz erre
Sajnos csak a Külföldi gyártású... van meg.
Mivel a másik gépem elszállt csak az ezen maradt/újragyűjtött képeim tudom átnézni.
A számozásba sejtés alapján lévőket is belevettem

Ezek alapján a számozottak:
1: koponya, 1. a dobozon
1+1: sárvédők levéve, nem látszik
1+3: rossz minőségű kép, a koponya felismerhető, alatta talán 2. (1. nem valószínű)
2+0: (szerintem ez a száma, ezt posztoltad tegnap) előtte van egy +3X, egy talán 3-assal a dobozán. Talán halálfej széle látszik kitakarva
2+2: csak oldalról van kép
2+4: rossz minőségű kép (a 4 is csak tipp) sárvédők levéve, nem látszik
2+5: csak oldalról van kép
30: elölről semmiféle alakulatjelzés, hátulról nincs kép
34: csak oldalról van kép
35: csak oldalról van kép
36: mintha a halálfej lenne akkorában mint eddig az amelletti számok
37: két oldalról is van kép, de a sárvédők mindenhol levéve.
38: (ebay fotó, csak a 3-as tiszta) sárvédők fent vannak, de pont előtte állnak...

+
van egy szám nélküli, koponyával a dobozon (Hajmáskér)
3H-001 proto kocsi: koponya, alatta 2.

A hárosi gyűjtőben két Zrínyin van teli kör! A 153 és a 161 gyűjtő számún. Egyik elölről, másik hátulról.(és a tónusértéket figyelembe véve szerintem inkább sárga mint fehér)
Kamovos 621143 2017. január 12. 20:27
Válasz erre
Sziasztok!

Ezt a vasúti személykocsit szeretném bele tenni egy frontra menő magyar páncélosokat szállító szerelvénybe.

Tudnátok nekem róla méretekkel ellátott rajzot feltenni?

Üdv: kamovos
romsitsa 621136 2017. január 12. 17:46
Válasz erre
Kicsit off:

Hasonlítsátok már össze a Zrínyi album (Peko) 117. oldalán és a M. Kir. Honv. hazai gyártású... könyv 237. oldalán lévő képeket Sárikáról.
Szerintem ugyna az a fotó, de az egyiken SÁRI a kocsi felirata, a másikon SÁRIKA.
romsitsa 621135 2017. január 12. 17:38
Válasz erre
Végiglapoztam Zrínyi témában azt, ami eszembe jutott, úgy nézem a +3x kocsik az 1. rotü osztály kocsijai.
Teljesen random az alakulat és üteg jelek megléte, a kiszállításnál még a számozás is csak részleges.
A koponya melletti/alatti szám az üteg, kivétel a +36 szerintem.
Az 1. üteg azért indult később mert nem volt elég kocsija, a 2., 3. fel volt töltve, így vagy az 1. adott át kocsikat (fura lenne), vagy a +36-on az 1-es szám az osztályt jelöli (nincs rajta koponya és csak a dobozán van szám).
A 10. osztály friss feltöltést és az 1/3 üteg túlélő kocsijait kapta meg, a Zrínyi albumban van egy felrobbant kocsi szám nélkûl, amit a 10. osztálynak tulajdonítanak, ezen ott van a koponya, más, a 10. rotü osztályhoz köthető jelzést nem találtam.
Illetve a hárosi gyűjtőben van egy Zrínyi, aminek egy fehér korong van a dobozára festve.

Üdv

Á
Elnar 621095 2017. január 11. 15:51
Válasz erre
Ezen csak az általam ismert képekről látszódó infó van rajta. Lehet hogy neked olyan képeid vannak amikről nem tudok. A lovas harckocsi zlj-re jól emlékszel, szerintem ugyanarra a képre gondolunk.
Au. Most látom csak, hogy sikerült rosszul másolnom a cellákat a 30. hk.e-nél..

Ádám!
Mivel a szám félig takarva van én 2+X-et is megengedek magamnak belelátni. Az 1 pont azért ugyanolyanmint a 3X sor szerintem mert ugyanakkor lett lefestve a törzs is mint az utólag érkező üteg, amit mondtál. A koponya alatti szám stimt, viszonz lehet hogy régebbi jelzés ami átszervezéskor borult
romsitsa 621081 2017. január 11. 10:25
Válasz erre
1283727_24290_523
1283727_24290_523

Logikus, de néhány dolog zavar. A képen a hozzánk közelebbi kocsi szerintem 3+x számozású (vagy nem...).
A törzs kocsin az 1 ott szerepel, ahol a 3-as sorozatú kocsik száma, így én arra következtettem, hogy a kocsi száma az 1.
Az 1+3 kocsin a koponya alatt van az 1, abban a pozícióban ahol a T van a törzs kocsi hátsó dobozán, így szintén arra következtettem, hogy a koponya alatti kisebb méretű jelölés az ütegre/törzsre vonatkozik.
A 36-oson én a hátsó dobozon nem látom a koponyát, viszont ott van az 1 és a 36.
A +30-ason szintén nincs koponya.

Nem tudom kitalálni, hogy mi lehetett a 10. rotü. o. jelzése, ha volt egyáltalán, illetve van-e olyan kocsi, főleg 3-as számozásúak közül, ami a 10. rotü. osztályhoz tartozott.

Üdv

Á
téglatesó 621077 2017. január 11. 09:20
Válasz erre
Üdv!
Elnar, ha megengeded, a 30.hk.e-s táblázatodat kiegészíteném az alábbiakkal:
a "024"-es kocsi rendszáma 1H-817
a "113"-as kocsi rendszáma 1H-807
a "405"-ös kocsi rendszáma 1H-830 volt a fényképek szerint (mindhárom kocsi T-38).
Az I. zlj. pk. és pk.h. kocsijának toronyszámára "011", és "012" van írva. Ez egész biztos? Eddig "021", és "022" volt köztudatban.
A lov. hk. zlj. T-38-asai között ráadásul biztosan volt (legalább) egy parancsnoki is, mert a fényképen, (bár most nincs előttem), úgy rémlik, hogy a patkó a homlokgéppuska nyílására felcsavarozott lemezre volt felfestve (ha jól rémlik).
Elnar 621062 2017. január 10. 20:09
Válasz erre
Azt nem tartanám kizártnak viszont hogy a 2. és 3. üteg lett az 1+X és a 2+X utalva arra hogy ők most csak ketten vannak. Majd a kiérkező 1. és a törzs /hogy ne keljen megváltoztatni a már feltehetőleg össteszokott rendszeren/ felveszi a 3X számsort. Ez megmagyarázná azt is, hogy a jelenleg egyetlen ismert törzskocsi (az 1) miért pont úgy van számozva, mint a 3X sor: hosszúkás fehér szám a farpáncélon lévő doboz jobb oldalánál. A vasúton hátulról fotózott 36 ugyanígy számozva.
A +3X sor mindkét oldalon +3X volt. Nem menetirány szerint volt elöl a szám. Egy kiolvashatatlan második tagú járműről van fotó, bal oldaláról
romsitsa 621041 2017. január 10. 15:57
Válasz erre
Ez így igaz. Az 1. osztály emlékeim szerint a 2. és 3. üteggel vonult el, majd csatlakozott hozzájuk az 1. üteg és a törzs, később a megmaradt lövegeket átadták a kiérkező 10. osztálynak.
Valamiért nekem fura, hogy ha az 1/1 és 1/2 üteg x+x számozást használt, akkor a 3. üteg miért változtatott ezen.
De az is lehet, hogy az 1. osztály a bal oldalon x+x a jobb oldalon +xx számozást alkalmazott valamiért.
Vagy a +xx a 10. osztály átszámozása, de ehhez hiányzik az az info, hogy a 10. osztály milyen ütegekkel harcolt...

Üdv

Á
Elnar 621039 2017. január 10. 15:13
Válasz erre
Lehetséges. Mindenesetre +XX sorozatból semmit nem láttam csak +3X-et illetve egy sima 1-est hátulról. Mivdl X+X elrendezésűből meg pont hogy a 3-as sor huányzik, kézenfekvő /bár nem feltétlenül helyes/ a kapcsolat feltételezése. Hacsak nem mindössze 2 ütegből állt az osztály - így viszont a 3-as sor csonka jelenleg
romsitsa 621019 2017. január 10. 10:37
Válasz erre
Az I. tábori páncéloshadosztályban a Csabák (14 db) az 1. felderítő zászlóalj páncélos gépkocsizó századába voltak beosztva.
Csak tipp szinten 3 szakasz/4 kocsi és 2 a parancsnoknál? Legalább 1 vezér volt a csatár kocsik mellett.

Üdv

Á
romsitsa 621018 2017. január 10. 10:31
Válasz erre
Elnar,

a Zrínyiknél a szám/kereszt/szám, kereszt/szám/szám is az 1. rotü. o. jelölése szerinted?
Emlékim szerint az x+x kombinációval csak bal oldali képek vannak, a +xx-ről pedig csak jobb oldaliak.
Nekem van/volt egy olyan gyanúm, hogy a +xx a 10. rotü. o.

Üdv

Á
romsitsa 621016 2017. január 10. 10:02
Válasz erre
A Keleti hadszíntér és Mo. 1941-43 szerint a 30. hk. e. zászlóalj törzsei 1 db Toldiból álltak, viszont volt felderítő szakaszuk 6-6 Pz 38t-vel.
Ami csavar még egyet a történeten, hogy a Zeínyi kiadó Don-kanyar albumában a 031 es 033-as Pz 38t-k mint az I. felderítő zászlóalj kocsijai szerepelnek.

Gondolom az elméleti és megvalósult hadrend keveredik?

Á
Elnar 620994 2017. január 9. 21:20
Válasz erre
Azt nem tudom hogy honnan van ez a pontos méret, de a Panzerwrecksben lévő Turánokon biztosan más méret szerint lettek felfestve.
9 jármű került egy szakaszba? Ez nekem teljesen új. A Nagy Mesekönyv hátuljában lévő állománytábla akkor szintén légből kapott a zlj-ként 4 század, 11+5, 11+5, 17+5, 17+5 járművel?
Emerick 620990 2017. január 9. 20:51
Válasz erre
Az 1. lovas hacrkocsi zászlóalj 1943 év végéig kilenc T-38-assal rendelkezett. (Sorsuk ismeretlen.) Ennyi maradt. Három visszatért a frontról, három magyar kiképző és három német kiképző kerettől megörökölt példány, amiből összeállt a bűvös kilenc.

A 3. harckocsi ezred toronyszámozásai 1944. március 11-ei rendelettel:
A 3. harckocsi ezred parancsnoksága 0001-el kezdődően
3/I. harckocsi zászlóalj törzsszázad szakasza (Toldi, Turán) 1001-1009 + páncélgépkocsi szakasz (Toldi, Nimród!) 1011-1019; 1-4. századok (Toldi, Turán) : törzsszakasz 1101-1109, I-III. szakaszok: 1111-1119, 1121-1129, 1131-1139 (ugyanez 1201-1209, stb, 1301-1309 stb., 1401-1409 stb. a többi századnál)
3/II. harckocsi zászlóalj ugyanez 2-es kezdő számmal
3/III. harckocsi zászlóalj ugyanez 3-as kezdő számmal
A felfestett számok magassága 200mm, szélességük 110mm, számok térköze 30mm, számok vastagsága 25mm.

I.
Elnar 620986 2017. január 9. 18:32
Válasz erre
Valahol valamikor az 1. Lovas hadosztálynák is kellett lennie legalább 1 db T-38-nak, mert fotóm van róla
Elnar 620985 2017. január 9. 18:19
Válasz erre
Ez alapján el tudok indulni az 51.pc.gá. zászlóaljal is, meg lehet, nekimegyek a Csabásoknak is..
Elnar 620984 2017. január 9. 18:17
Válasz erre
+30.hk.e
+30.hk.e
Rotü
Rot

Naszóval akkor perpill ennyit tudunk a 30.hk ezredről. Az aláhúzott T-38-ak a parancsnoki a duplán aláhúzott a normál járművek. A többi fotóról nem megállapítható...
Romsitsa, ugyanilyen elven a rohamtüzér és a 3.hk. ezred és az 1. Lovas hasosztály számozása is készülőben van. Nyilván nem pontos és néhol csak logikára alapszik..
téglatesó 620981 2017. január 9. 17:36
Válasz erre
Akkor fussunk neki még egyszer...
1. Szóval 7db Toldi volt a 30. Hk.e.-be beosztva, de pontosan hogyan? Eddig 4db-ot tudtam szétrakni: 2db-ot az ezredtörzsbe, és 1-1db-ot a két zászlóaljtörzsbe. Hol volt a többi 3db?
2. Az 51. pc.vad.zlj. felépítése (ha minden igaz):
- Zászlóaljtörzs (1db Toldi, 1db Nimród)
- 1. század (1db Toldi, 6db Nimród)
- 2. század (1db Toldi, 6db Nimród)
- 3. század (1db Toldi, 6db Nimród). Ez így stimmt?
3. A felderítő zászlóalj felépítéséről mit lehet tudni? Hogyan volt (század-szakasz-szinten elosztva benne az a 14db Csaba (már ha annyi volt)? (Gondolom az egyszem Toldi a zlj.pk. kocsija lehetett - de lehet, hogy ez hülyeség).
4. Ha a tábori pótkeretben (pótosztagban) 2db T-38 volt, ezek szerint a ho. összesen 106db-ot vitt ki magával, és (talán) 2db maradt itthon kiképzésre. Ugyanígy, ha a pótkeretben volt egy Pz. IV. is, akkor kint a csapattal volt 21db, és 1db maradt itthon kiképzésre (ha jól okoskodom).
Emerick 620978 2017. január 9. 16:23
Válasz erre
Ezeket a számadatokat tényleg nem tudom honnan vették...

Páncélos tábori pótkeret (vagy pótosztag) volt. Esztergomtáborban. Egyetlen Toldi, kettő T-38 és egy Panzer IV ment ki. A Nimródokat nem vitték magukkal.
Az 51. páncélvadász zászlóalj állománya valóban úgy néz ki, 19 Nimródból állt, de csak négy Toldi II-t vittek ki. Elvileg annyira is volt szüksége a zászlóaljnak.

Nemrég találtam: Toldiból összesen 17 került ki, négy az 51. páncélvadász zászlóaljjal, hét a 30. harckocsi ezreddel, négy a páncélos hadosztály híradó zászlóaljjal, egy a 3. felderítő zászlóaljtól, egy pedig a páncélos tábori pótkerettel. Ebből az 51-esekéi és a híradó zászlóalj Toldijai nem tértek haza.

Nem akarok senkit összezavarni, de Toldiból amúgy ennél is több fordult meg hadműveleti területen, de a többi nem a tábori páncélos hadosztálynál volt és valószínűleg nem vettek részt a harcokban. Pontos számadatot még nem tudok.

I.
téglatesó 620975 2017. január 9. 16:09
Válasz erre
Ez biztos? A szakirodalomban eddig mindenhol csak Tábori pótosztagról olvastam, pótszázadról nem (bár lehet, a kettő ugyanazt jelenti), viszont az állományába 6db Skoda T-38, és 2db Toldi páncélost írnak, Pz. IV.-et nem. Nimródokat meg csak az 51. páncélvadász zászlóaljba (19db-ot, meg mellé 6db Toldit, parancsnoki kocsinak).
PeKo Publishing 620935 2017. január 9. 09:53
Válasz erre
Legfeljebb átutazóban, még '44 előtt. A magyarországi harcokban nem vett részt.
Déé 620932 2017. január 8. 23:50
Válasz erre
Volt a 1.tábori páncélos-hadosztálynál egy pótszázad Gellén százados parancsnoksága alatt.
2db Pz IV
6db Pz 38t
2db Nimród
spenot 620928 2017. január 8. 22:19
Válasz erre
Járt a 11. pcho. Magyarországon? A forrásaim nem említik, viszont említik Voronyezst.
Lehet, hogy ott találkoztak a mieinkkel.
Viszont az F1-eseket átfegyverezték, ezért én sem tartom az 1944-es időpontot reálisnak (túl késői).
S.
PeKo Publishing 620867 2017. január 8. 15:14
Válasz erre
Az a német 11. páncéloshadosztály járműve, és majdnem biztos, hogy korábbi, nem 1944-es.
spenot 620865 2017. január 8. 14:53
Válasz erre
A Fortepanon van fénykép egy Pz IV F1-ról, de 1944-re van datálva Dombóvár vasutálomás helymegjelöléssel.
Spenot
téglatesó 620859 2017. január 8. 13:32
Válasz erre
30.Hk.ezr. - Romsitsa
30.Hk.ezr. -...

Üdv!
A változtatás után tehát a végleges állománytábla:
Ha megkapom a kellő mennyiségű infót ahhoz is, szívesen elbíbelődök egy hasonló tábla kialakításával a rohamtüzér osztályokról is, (meg az 1944-ben Galíciában harcoló 2. pc.ho. pc. ezredéről is, stb, stb...).
A fennmaradó 2db Pz. IV.-ről mintha valahol azt olvastam volna réges-régen, hogy azok itthon maradtak Esztergomtáborban a majdan kiküldendő váltás-személyzetek kiképzésére(mondjuk ez valamilyen szinten logikus gondolat, és talán a T-38-okból is maradt itthon valamennyi hasonló célból).
romsitsa 620853 2017. január 8. 12:39
Válasz erre
Itt az említett napló, hatodik oldalon a legénység listája:
www.archivnet.hu/naplo/a_donkanyarrol_egy_magyar_pancelos_szemevel.html

Az ábrán annyit változtatnék, hogy a pk./pk. helyettes és a törzseket külön sorokba raknám század szinten is, a folytatólagos számozás ellenére.

Szép munka, most összerakhatnánk a Rohamtüzér osztályok jelzésrendszerét.

Illetve kitalálhatnánk, hova került a maradék 2 Pz IV a 22-ből.

Üdv

Á
Üdv

Á
téglatesó 620850 2017. január 8. 12:11
Válasz erre
30.Hk.ezr. - Elnar
30.Hk.ezr. - Elnar
30.Hk.ezr. - Romsitsa
30.Hk.ezr. -...
033
033
034
034

Üdv!
A végén csak megoldódik a kérdés...
A sok új infónak köszönhetően elkészítettem a (talán most már az egykor volt valóságot tükröző állománytáblát):
Hogy ne legyen annyira egyszerű, mindjárt két változatban is, egyet Romsitsa, egyet pedig Elnar leírása alapján, ahol eltérnek a nehéz századok törzsszakaszainak kocsiszámában.
Az alakulatjelzés tényleg kaotikus, az általam fellelhető fényképek alapján pl. az itthoni gyakorlaton a sosemvolt 9. század Pz. IV. gépeire is fordítva került fel a buzogány a rombuszba, sőt, a szakirodalom ábráival ellentétben a "314"-es kocsin a pötty nem a jobb alsó, hanem a bal felső sarokban van...
És még egy érdekesség (bár biztos nem újdonság a szakértőknek), az egyik híradófelvételen szépen látszik a Pz. IV-esek vonulása, még a teli, ideiglenes toronyszámokkal, és ott "132", és "133"-as toronyszámok is vannak... Őrület, hogy kezdetben hogy keverték össze-vissza azt a 22db szerencsétlen páncélfírt.
romsitsa 620848 2017. január 8. 12:03
Válasz erre
Szia,

a közepes századokban nincs x4x jelű kocsiról fotó, így három szakaszt feltételezek, plusz a törzset. 20 Pz 38t per század csak úgy jön ki, ha 3x5 kocsi van a szakaszokban, 3 a törzsnél 1-1 a parancsnoknál és helyettesénél.
Viszont van 405-ös kocsi, ami alapján azt feltételezem, hogy a század pk., pk. helyettes és törzs kocsijait folyamatában számozták. Ha ezt a logikát alkalmazzuk a nehéz századokra is, akkor lehet 305 és 605 is a nehéz századok törzsében.

Illetve a Sőregi által közölt napló végén nevekkel és beosztással szerepelnek a kocsik (igaz típus, torony és rendszám nélkül), a megadott kezelői létszám/kocsi alapján a 3. század 10 Pz IV és 3 Pz 38t-vel indult el, kellett, hogy legyen 305.

Üdv

Á
Elnar 620843 2017. január 8. 11:20
Válasz erre
A nehéz századok szerintem csak 4 kocsiból álló szakaszokat tartalmaztak, ha nem is volt mind Pz IV is. Sem 3x5 sem 6x5 számot nem láttam, egy szakasznál sem. Persze nincs kizárva, hogy csak kép hiányzik. Azt hiszem a Keleti hadszíntér és Magyarország végén van egy felsorolás a 3. század állományáról, nevekkel, toronyszámokkal. Az is csak 4 kocsis szakaszokat (301-304, 311-314, 321-324) jelöl
romsitsa 620820 2017. január 7. 20:22
Válasz erre
Régen volt, de úgy emlékszem azt írtad R/5a volt a rádiós kocsikban is, mint a "simákban". Két rádió lett volna bennük? Hova nyomorították be?

Pz. II-őt kint sem adtak át?

Üdv

Á
Emerick 620817 2017. január 7. 20:04
Válasz erre
Ádám!

A Rádiós Toldiban extra rádiók voltak. :)
Panzer II-ket pedig nem adtak a németek, mert "nem volt készleten" nekik sem.

I.
romsitsa 620816 2017. január 7. 19:45
Válasz erre
Egy fotót ismerek 222-ről, az szerintem német egység gépe. Valamennyi 39M és 40M Csaba volt kint, páncélgépkocsiból szerintem "nem volt hiány".
Ami régóta zavar, azok az Emerick által említett rádiós Toldik. Miért hívják rádiósnak, ha mindegyikben volt R/5a?
Illetve arra is kíváncsi lennék, hogy a Pz II-k melyik egységhez kerültek?

Üdv

Á
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98.