/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96.
Elnar 686297 2021. június 6. 21:21
Válasz erre
És tényleg!
Ford 1936-os Ford V8/68, köszönöm! 8A-1xx a száma, ha ez mond valamit Emericknek.

V8-as Ford személykocsiból a 81A-n, G81A-n és G93A-n kívül csak 48-ast láttam eddig egyet meg 2 Rheinlandot és 2 Eifelt. Szóval szerintem ebből sem volt sok.
Sokol 686286 2021. június 6. 16:02
Válasz erre
Az utolsó két képen egy 1938-as Nürnberg Ford V8 van. V8-68 a típusa talán.
Elnar 686273 2021. június 6. 11:05
Válasz erre
01-34M - Bogdány János = vatera
01-34M - Bogdány J...
Triumph TWN B350 - 43-05-xx = vatera
Triumph TWN B350 -...
ZT - 127 - HONVÉDSÉG = vatera
ZT - 127 - HONVÉDS...
Clipboard01
Clipboard01
Fiat 1500 - x-058 = vatera
Fiat 1500 - x-058 =...
ii-vh-s-eredeti-fotok-raktar-gepkocsizok-eletkepek-stb-11-db-6a5b_2_big
ii-vh-s-eredeti-...
ii-vh-s-eredeti-fotok-raktar-gepkocsizok-eletkepek-stb-11-db-6a5b_4_big
ii-vh-s-eredeti-...

Mai lelések:

01/34M WM tábori sütöde
Triumph TWN B350motor (eddig ez a második amit láttam)
valami ex civil tisztikocsi a "majd megkeresem" mappába. ZT 127 ha jól látom. Emerick, mond ez neked valamit?
Valami teherautón csoportusuló honvédek. Az ajtó belseje látszik csak, de semmi ismerttel nem találtam egyezést(dupla celluloid ablak, előre nyílik és ferde az eleje)
Fiat 1500, ...058 rendszámmal. Nem is biztos, hogy katonai, de elfér.
A végére meg megint egy beazonosítatlan jószág, 8A- sorozatból.
Elnar 686174 2021. június 2. 19:25
Válasz erre
Rába AFi - híradó - 1.pc.u.ho = vatera
Rába AFi - hírad...
Rába AFi - Nagybánya - 40-09-07 = vatera
Rába AFi - Nagybá...
38M Ostner Rex 4 = vatera
38M Ostner Rex 4 =...
ii-vh-s-eredeti-foto-lgv-agyu-f35b_1_big
ii-vh-s-eredeti-foto...
ii-vh-s-eredeti-foto-agyu-1943-f35b_1_big
ii-vh-s-eredeti-foto...

Legújabb fogások:

rádiós Rába AFi az 1. pc.utász hadosztályból
rádió nélküli sima AFi madártávlatból
Napozás Fordok és egy OD Rex 4 közt
N+1-edik fotó a 4 centis Boforsról
Kissé ritkább a 21 centis tarckról találni
téglatesó 686077 2021. május 30. 16:01
Válasz erre
30. Harckocsi ezred 1942 - Emerick(I.)
30. Harckocsi ezred...
30. Harckocsi ezred 1942 - Emerick(II.)
30. Harckocsi ezred...

Helló!
A Seregszemlében megjelent tanulmány alapján összedobtam egy(két) kis rajzot a 30. hk.e. harckocsi-állományáról (szigorúan csak lánctalpas járgányok!). Így talán szemléletesebb, mint a szövegben olvasva.
Az első rajz a tanulmány első részében-, a második rajz a második részben foglaltak alapján készült (de ezt fel is tüntettem a rajzok alján).
Még nincsenek teljesen kész, egyelőre még nincsenek feltüntetve a kocsik toronyszámai, és a hozzájuk rendelhető ismert rendszámok, ha időm lesz, majd kiegészítem.
Remélem jól sikerült értelmeznem a szövegben leírtakat, ha valahol tévedés van, kérek kiigazítást, és javítom.
Köszi.
Elnar 686075 2021. május 30. 12:22
Válasz erre
Pont a képek miatt kérdeztem, mert több fotón is tisztán láthatók magyar rendszámok zsákmány járműveken. Amikről nekem rendszámos fotóim vannak: 5A-343 (STZ-5),5A-471 (S-65), 5A-532 (S-60), talán 7A(?)-009 (S-65), 7A-4xx (S-2) H-024 (T-20), 1H-401 (T-20).
Ezekről mind a fronton készült fotók vannak.
A felderítőkhöz beosztott Stuartnak nem látom a számát, de fekete keresztes hadijel és alakulatjelzés is van rajta ennyire azonosítva meg csak rendszámosakat láttam még
Vorosilovecről én is csak egy képet ismerek (szerintem ugyanazt mint te).
Emerick 686065 2021. május 30. 09:58
Válasz erre
A páncélos hadosztály állományába hivatalosan nem került be zsákmányolt anyag. (kivéve amit eleve itthonról vitték ki, pl lengyel autók) Azonban képek készültek arról, hogy több páncélost (Stuart, torony nélküli T-60) használtak elsősorban vontatásra. Az viszont biztos, hogy a kint összeszedett anyag előbb-utóbb kapott magyar rendszámot. (több okból) De ezeket ha lehetett, haza is üldték. Egyébként az egyik legnagyobb kincs az Stz lánctalpas traktor volt, azokat azonnal küldték haza. Aztán ezek kellettek a Turánok műszaki mentésére,mert semmi más nem bírta el őket.
Egy képet láttam eddig Vorosilovecről, de nem láttam nyomát, hogy állományba vették volna. Szerintem ami magyar kézbe került - ha került - az még azelőtt kimúlt, hogy rendszerbe került volna. (kb csak mozsaras ütegnél lett volna jó, azok viszont Bredákkal nyomultak, azt is feleslegesen)
Elnar 686059 2021. május 29. 22:30
Válasz erre
Mivel eddig nem tudtam, hogy ilyen létezik, nem is kerestem. Köszönjük, hiánypótló írás!
Épp csak belenéztem, de a Nimródok és Toldik rendszámlistája így is erős.
Ebben a listában csak a hivatalosan átadott/kivezényelt járműállomány van benne, vagy a hiánypótlásra befogott zsákmányok is? (Sztalinyec, Vorosilovec és egyéb traktorok leginkább)
Emerick 686054 2021. május 29. 20:25
Válasz erre
Amit az 1. tábori páncélos hadosztály ról össze tudtam szedni, azt leírtam egy kétrészes tanulmányban egy azóta megszűnt honvédségi magazinban. Letölthető a netről PDF-ben a honvédelem.hu-n.
Egyébként egyetlen Famo vontató volt egy pótkocsival. A vontató hazajött, a pót nem. Kisebb műszaki vontatókat nem adták át (el) a németek. Pedig egy második Famo is kellett volna állományába szerint. Ezt ők is tudták, mert egy könnyű páncélos hadosztály harckocsi ezredét adták el nekünk. (még az eredeti hadrendi táblát is átadták. A német kerekes járművek zömét azonban átszámoltuk Botondra és 3 tonnás Fordokra)
A mesekönyv rengeteget téved (soha nem veszem a kezembe többé), de tényleg volt egy Carden-Loyd Kis harckocsik. No meg vagy egy tucat T-27 zsákmány... Volt, amit haza se hoztak. Elhasználták hadműveleti területen.
I.
Elnar 686051 2021. május 29. 18:16
Válasz erre
Biztosra veszem hogy T-27.

Több képem is vagn, magyar T-27-esekről, és mellette is 2 Sztalinyec S-65-ös van ( a második a KV40 mögött elbújva az 5A-471-es [72447-es kép ugyanebben a színben készült - látszik a WD50 orra; a 72445 mutatja másik oldalról sejthető rendszámmal, 72457-en látszik a rendszám tisztán]
A T-27-esnek pedig pont látszik a beszálláshoz kinyitott teteje, ha tudjuk, hol kell keresni. Még a ferde oldal is kivehető, hála a kép felbontásának
téglatesó 686049 2021. május 29. 17:16
Válasz erre
Most be kell valljam, megbuktam: sose hallottam a Praga A vontatóról.
De röviden:
nem tartom valószínűnek.
Hosszabban:
kicsit utánanéztem a P-I tankocskának, és ezt találtam: a csehek először megvásárolták, majd lemásolták a brit Carden-Loyd Mk. VI.-ot (ez volt a CL-P vagyis Carden-Loyd-Praga) ami kiköpött úgy nézett ki mint pl. a T-27 is (mivel ugye az is a Mk. VI. másolata volt), aztán legózták össze a P-I-est, ami végül lett Tancik vz.33. (Praga A vontatóról sehol egy szót se találtam, bár lehet, én voltam figyelmetlen).

A "nagy mesekönyv" és egyéb források szerint olaszból került hozzánk egy FIAT-Carden-Loyd (ugyanolyan egy-az-egyben koppintás, mint a cseh CL-P), de én inkább arra tennék, hogy a képen nem az, se a cseh kópia (amiből ha minden igaz, csak 4db készült, és sehol nem találtam nyomát, hogy ilyesmi magyar kezekbe került volna), hanem inkább egy zsákmány T-27 van, amiből viszont hazahoztunk többet is.
Sokol 686047 2021. május 29. 15:47
Válasz erre
Köszi!

A hasonló kialakítású Praga A vontatókból, amikből a P1-eket is építették, került magyar kézbe?
téglatesó 686046 2021. május 29. 15:42
Válasz erre
Sokol 686045 2021. május 29. 15:27
Válasz erre
Én is kérdeznék:

Mi az a kép szélén, bal oldalt?

www.stavebni-technika.cz/images/resized/2019/1024x800-fit/dj-img6.jpg
Sokol 686034 2021. május 29. 09:56
Válasz erre
téglatesó 686027 2021. május 29. 08:33
Válasz erre
"Az durva eliras, a konyve, a hadrend helyes."
Hááát ezt hadd vitassam, ha megengeded... (persze ezen nem fogunk összeveszni). :)
(Persze nem tudhatom, mire gondolt a költő, mikor a "szervezési állománytábla" kifejezést leírta -így akár lehet "helyes" is).

"A Pancelozott gepagyu zaszloalj, Nimrodok..."
Helyesen: 51. páncélgépágyús zászlóalj.

"A 10t Vontato pedig Breda 40 (32M) (4 kereku)"
A Breda 40 meg a (magyar rendszerben) 32M Breda messze nem ugyanaz:
ez volt a 32M: it.wikipedia.org/wiki/Breda_TP32 és ez a Breda 40: it.wikipedia.org/wiki/Breda_TP40.
Ha pedig úgy véljük, "10tonnás" alatt az Sdkfz 7-est értjük, (ahogy Elnar mondja), akkor az lehetett ez:
it.wikipedia.org/wiki/Breda_61
romsitsa 686022 2021. május 29. 07:13
Válasz erre
Az mindegy, hogy megvalósult-e, az érdekel milyen járművel számoltak.
Altengernagy 686020 2021. május 29. 00:42
Válasz erre
A 10t Vontato pedig Breda 40 (32M) (4 kereku)
Altengernagy 686019 2021. május 29. 00:37
Válasz erre
Az durva eliras, a konyve, a hadrend helyes.

A Pancelozott gepagyu zaszloalj, Nimrodok...
Elnar 686018 2021. május 28. 21:58
Válasz erre
18 tonnásnak csak a FAMOt emlegették tudtommal.
10 tonnás vontatóról én nem tudok, szerintem az a 8 tonnás Sd.Kfz. 7 akart lenni. Arról egy biztosan magyarról a Fortepanon van kép a Gépkocsiszertárból, egy rossz minőségű kép állítólagosan magyarról pedig a Donnál.
téglatesó 686012 2021. május 28. 18:38
Válasz erre
Miért, a "10tonnás vontató" (abból is ír 2db-ot) micsoda?
Vagy a "páncélgránátos zlj."?

Az az állománytábla vérzik pár sebből, szerintem nem kell komolyan venni.

Amúgy van az a fotó egy Famóval és az utána kötött utánfutóval, amin egy Pz IV F2 vagy G van, mellette -ha jól rémlik- ácsorognak magyar bakák is azt pl. mindenütt magyarnak írták (ráadásul 1942-ből a Doni arcvonalról), akárhol láttam.
romsitsa 686011 2021. május 28. 15:53
Válasz erre
A 30. harckocsiezred állománytáblájában a 18 tonnás vontató mi lenne, FAMO?
8. oldal:
epa.oszk.hu/00000/00018/00098/pdf/EPA00018_hadtortenelmi_1961_02_457-499.pdf
romsitsa 686007 2021. május 28. 08:42
Válasz erre
A 40M fejlesztésénél előírás volt, hogy az új löveget a 14 a/M talpán is lehessen használni. Kb. ennyi, fotót még nem láttam róla.
téglatesó 685998 2021. május 27. 20:03
Válasz erre
Én már rég meg vagyok arról győz(őd)ve, hogy 8cm az a 8cm... :)))

Más.
Nemrég belefutottam egy olyan finomságba az egyik 1941-es Honvédségi Közlönyben, miszerint a 10.5cm 40M tarackkal együtt rendszeresíttetett egy bizonyos "10.5cm 40/a/M tck." is, mely:
"...a 10cm 14(a)M tarack talpából és a 10.5cm 40M tck. csövéből áll..."
Namost erről az öszvérről ezen a bejegyzésen kívül szó szerint semmi egyebet nem találtam égen-földön.
Tud erről valaki valamit, hogy mi ez?
Elnar 685994 2021. május 27. 18:39
Válasz erre
[URL=https://postlmg.cc/VJm3p309]Ez alapján án kizárok már mindent a 80 mm-en kívül. Hüvelyszáj külső átmérő 81,3mm. Ebből a lövedék pont 80 lesz
téglatesó 685970 2021. május 26. 08:01
Válasz erre
Szia Kamovos!
Azt hiszem, valami kicsit keveredik az emlékeidben.
Skoda T38 harckocsik az MKH-ban csak harckocsiszázadokban szolgáltak, "felderítő alakulatokban" nem.
Először ugye 1942-43-ban a 2. m. hds. 1. táb. pc. ho. két harckocsi zlj.-ában, (vegyesen a közepes és nehéz századokban egyaránt), (a pc. ho. feld. zlj.-ban nem voltak Skodák, csak Csabák, meg szpk. Toldi).
- másodszor 1944-ben az 1. lovashadosztály 1. lov. hk. zlj.-ban (a lov. ho. feld. zlj-ban csak Csabák voltak, harckocsik elvileg nem).
A lov. ho. hk. zlj. állományában voltak vegyesen Turánok, Skoda T38-k, és Toldik is, Toldikból B40 (löveges Toldi)-ról van fotó, de szerintem azokat Te is ismered.
Skoda T-38 hk.-k harmadik alkalmazása hazai környezetben volt: a rendőrség állományába is tartozott pár darab, ezeket elvileg 1944 nyarán rendfenntartásra bevetették Budapesten az. un. "csendőrpuccs" idején.
Festésről annyit, hogy
- az 1942-43-as időszakban az 1. táb. pc. ho. kötelékében lévők eredeti német páncéloszürkék voltak (télen fehérre lemeszelve),
- a lovashadosztály Skoda kocsijairól nem tudni sok mindent, pár fotó van csak róluk, azok lehettek akár szürkék is, akár már magyar zöldek is,
- a rendőr Skoda T38 kocsik elvileg sötétkékek voltak.
Kamovos 685949 2021. május 24. 19:45
Válasz erre
Sziasztok!

Emlékeim szerint, szürkére festett, 38-T kocsiból felállított felderítő alakulat hiány pótlás ként kapott Toldit.
Érdeklődnék, hogy ez a Toldi melyik változata volt?

Segítségeteket előre is köszönöm.
Ha véletlen kép is lenne róla annak is nagyon tudnék örülni. :)

Üdv: Kamovos
téglatesó 685843 2021. május 21. 13:45
Válasz erre
Hát pont ez itt a lényeg!
A Bofors egy nagy műhely volt, ahol kifejlesztettek egy rakás mindenféle holmit (lövegeket, harckocsikat, stb. stb.) aztán ezek egy részét külföldre eladták vagy saját gyártásban, vagy csak a licencet aztán csináljon vele a kedves vevő, amit akar. Amit pedig eladtak külföldre, azt ők maguk már nem rendszeresítették, legfeljebb, ha láttak benne fantáziát, továbbfejlesztve mégis.
Nézd meg pl. a Toldit: kifejlesztették (L-60), nem rendszeresítették, eladták külföldre, aztán továbbfejlesztve mégis hadrendbe állították (strv. m/38, M40, stb.)
vagy:
Nimród: kifejlesztették (L-62), eladták külföldre a licencet, ők maguk legyártottak pár darabot, azokat elpasszolták a finneknek, maguk meg továbbfejlesztették és azt alkalmazták később (lvkv fm/43).
vagy:
10.5cm 31M: kifejlesztették (10.5cm kanon M/27), de ők abban a formában sosem használták, elpasszolták külföldre (Magyarország, Hollandia, stb.), majd ők továbbfejlesztették (10.5 cm kanon m/34), és azt használták.
De ugyanezt eljátszották pl. a 31M 15cm taracckal is, stb.
Hasonló lehetett a recept a légvédelmi löveggel is: kifejlesztettek egy 7.5cm-s löveget (7.5cm lvkan M/29, m/30), meg annak a 8cm-s változatát (valszeg csak egy felfúrt csővel), a 7.5cm-s bevált, rendszeresítették, és el is adták külföldre (mert máshol is ezt az űrméretet keresték), a 8cm-s rajtunk kívül a kutyának se kellett, de mi elvittük, és boldogok voltunk vele. A 8cm-t így a svédek sose gyártották, nem is használták, persze, hogy nem nagyon lelni nyomát szinte sehol.
romsitsa 685842 2021. május 21. 12:58
Válasz erre
Az egy dolog, hogy mit rendszeresítettek a svédek, a Barczy-Sárhidai könyv szerint 8, 7,5-10,5 cm közötti típusból választottunk. Ezeknek sincs nyoma.
Megkockáztatom a Bofors, mint piacról élő cég, 77,9 mm-es löveget is gyártott volna bárkinek, aki éppen azt kéri.
pmarton 685840 2021. május 21. 12:02
Válasz erre
Zsigmond tér tüzérségi eszközök
Zsigmond tér tüzé...

Szia!

Zsigmond tér a helyszín.

Egy másik kép is van a helyszínről Getty images oldalról.

Ma: goo.gl/maps/bVhe8WD7fNoxKaG57

Üdv:
M
Elnar 685839 2021. május 21. 11:57
Válasz erre
Zsigmond tér. A Duna felé nézve. A nagy épület helyén áll az Óbuda Gate
Freddy 685837 2021. május 21. 11:54
Válasz erre
Lehet, hogy nem is Bp. Hol vannak a hegyek?
téglatesó 685833 2021. május 21. 10:55
Válasz erre
1.jpeg
1.jpeg
1
1

A nagy nyolccentizésben meg majd' elfelejtettem: úgy néz ki, találtam még két 10.5cm 42M tarackot: (apropó: tudja valaki, hol készült ez a fénykép? talán ez is Vérmező? Update: Varjúbácsi szerint nem.)
Elnar 685824 2021. május 21. 09:13
Válasz erre
Persze hogy a finnek... Elírtam.
A 8cm-re felfúrt 7,5-esnek látom rációját.

Erre a pdf-re hivatkoztam a "svéd légvédelmet bemutató írás"ként. 221. (112) oldaltól vannak tárgyalva a 7,5-12 cm légvédelmi lövegek. Az oldal kétharmadánál:

1920-as évek próbadarabjai: A modelleket különböző dokumentumok tartalmazzák, különböző módon. A 7,5-es kaliberek 7 vagy 7,5 lettek, míg 7,68 cm mind a 7,5, mind a 8 cm-es kategóriába sorolható.
Az első négy típus forrása a hadsereg adminisztrációjának az 1920-as évek elejének kézzel írt listája, ahol a 1921. évi "technikai felszerelések" közé sorolták őket. változhat ezeknél a korai kísérleti daraboknál, mind 7 cm fm / 25, mind fm / 29 előfordul.
(Google fordítva)

Gyakorlatilag eltérő listázás volt, ezért van a kavarodás.
téglatesó 685823 2021. május 21. 08:48
Válasz erre
Bocs, a pdf doksi címe nem jó, így keressétek: "Handbok artilleripjäser och elrörsvapen 1800-2000 (pdf)".
A témánkat érintő rész az olvasó 97. oldalán (a doksiban a 191-n van).
Bocsi.
téglatesó 685822 2021. május 21. 08:45
Válasz erre
A 7.62cm-t a finnek vették, nem a svédek (én legalábbis így értelmezem a jaegerplatoont -de SZERINTEM ez sem volt más űrméret, mint az eredeti svéd, csak a finneknél így volt nyilvántartva, talán pont azért, amit Freddy is említett, hogy a finneknél a '30-40-es években még erős volt az orosz hagyományok továbbélése).

A svédeknél ezek a lövegek 7.5cm-vel voltak nyilvántartva.
www.gotlandsforsvarshistoria.se/vapen/4-30.htm
Érdemes átböngészni ezt a doksit:
www.sfhm.se/contentassets/84a6e4f1b2ce4e2b96c4ba578a41c503/sfhm-skriftserie_handbok-artilleripjaser-och-eldrorsvapen-1800-2000.pdf
(főleg a 97.oldalon a lista közepe táján.)
Külön érdekesség, hogy 1925-ös dátummal fel van tüntetve egy "8cm lvk fm/" típusú légvédelmi ágyú, aminek a teljes neve 8cm lvk/25 (lett volna), de nem rendszeresítették (erre utal az "fm" rövidítés, ami kísérletit jelent) -tehát a svédek is ismerték a 8cm űrméretet, innentől kezdve az lvk m/29-30-ból is fejleszthettek ki 8cm-s űrméretűt.

SZERINTEM a 8cm változat a 7.5cm felfúrt kísérleti változata lehetett, amit aztán elvetettek, nem rendszeresítették, hanem eladták a magyaroknak, ebből lett a 29M.
Elnar 685819 2021. május 21. 06:32
Válasz erre
Ezen már túl vagyunk.
Biztos pontok:
- A svédek 76,2-est vettek, 4 nullszéria darabot. (forrás: jaegerplatoon)
- A svéd légvédelmi múzeum 8Luftvärnsmuseum) 7,5 cm M/30-at említ. 685749-es hozzászólás (ez üti azt hogy a 8 cm lett volna az M/30 a 7.5-es M/29 mellett)
- A svéd légvédelmet bemutató írás (svédül) sehol nem említ 8 cm-t. (ez üti azt, hogy a svédek 7,5 és 8 cm-ben is rendszeresítették volna)
TAMÁS78 685816 2021. május 20. 23:59
Válasz erre
MoMi 685812 2021. május 20. 21:36
Válasz erre
Sziasztok!

Kérem olvassátok el,hátha segít:karosszektabornok.blog.hu/2015/08/18/169_a_29_m_8_cm-es_legvedelmi_agyu

Bofors 7,5 cm luftvärnskanon m/29 és a 8 cm luftvärnskanon m/30 típusú légvédelmi ágyú

A húszas évek közepére, azok a sebtében megalkotott légvédelmi ágyúk, amelyek a világháború alatt születtek, teljesen elavulttá váltak a repülésben lezajlott rohamos fejlődés következtében. A korszerű repülőgépek mind sebességben, mind csúcsmagasságban messze felülmúlták elődeiket, így az ellenük készült légvédelmi lövegek is egy csapásra hatástalanná váltak velük szemben. A világ több pontján belátták, hogy időszerű a régi elvek alapján megalkotott légvédelmi lövegek lecserélése új nagyobb teljesítményűre. 1925-ben a német Krupp cég jelentős részesedést szerzett a svéd Bofors cégben, amely lehetővé tette a számukra, hogy az addig felhalmozott tudásukat felhasználva, kijátszva az őket is súlytó békekorlátozásokat, korszerű lövegek fejlesztésébe fogjanak. Ugyanakkor a svédek modern technológiák birtokába jutva jelentős fegyverexportőré léphettek elő.

Az új légvédelmi ágyú fejlesztését titokban a német Reichswehr finanszírozta. A svéd-német mérnökcsapat több 7,5 cm-es löveg prototípusát készítette el. Azonban a megbízó elégedetlen volt a végeredménnyel és a németek az űrméret növelését tartották kívánatosnak, amire később sor is került. Végül is ezek a lövegek képezték a második világháború legismertebb légvédelmi ágyúja, a 8,8 cm-es Flak 18/36/37/41 fejlesztési alapját, amely így közeli rokonságban áll a svéd légvédelmi löveggel.

Annak ellenére, hogy a németeknek nem kellett a 7,5 cm-es változat a svédek mégis a gyártás és a rendszeresítés mellett döntöttek. Az új löveg (akárcsak a későbbi német utódja) középsarkas kivitelű volt. A löveget kereszt alakzatban elhelyezett négy kihajtható lövegtalpra szerelték, amely lehetővé tette a 360°-os körbeforgathatóságot, ugyanakkor egy elmés megoldással az ágyút szállítási helyzetben egy tengelyre lehetett billenteni így ugyan úgy vontathatóvá vált, mint bármelyik tábori löveg. A löveg egyik legfőbb előnye a német utódjával szemben az egyszerűbb irányzó/tűzvezető rendszere volt, amely egyszerűbbé tette a kezelését, és nem utolsó sorban olcsóbbá is. Így a löveg számos ország számára vált elérhetővé, légvédelme korszerűsítéséhez. A svédek két különböző űrméretben, 7,5 és 8 cm-esben rendszeresítették a löveget, az előbbi a m/29, az utóbbi az m/30 elnevezést kapta. Ezek a lövegek alkották a második világháború alatt, de közvetlenül utána is a svéd légvédelem gerincét.

A Bofors 7,5 cm luftvärnskanon m/29...

1929 novemberében Finnország nyolc példányt vásárolt, amely a prototípusok és az előszéria gyártásból kerültek ki. Északi rokonaink a lövegeket 76 ItK/29 B és 76 ItK/28 B (Ilma Torjunta Kanuunaan = légvédelmi ágyú) néven rendszeresítették. A lövegek bevetésre kerültek a téli háborúban a brit Vickers M34 Vc tűzvezető rendszerével párosítva.

1938-ban Irán is vásárolt, hat ütegnyi, összesen 24 darab némileg továbbfejlesztett változatú Luftvärnskanon m/30-37, vagy más néven m/37 löveget. A perzsák elégedettek voltak az ágyúval de a háború megakadályozta a további megrendeléseket.

Görögország is rendszeresítette a 8 cm-es m/30-at, amelyeket a Metaxas-vonal védelmében alkalmaztak

1935. és 1938. között a Holland Királyi Kelet-Indiai Hadsereg összesen 52 darab kissé módosított 8 cm-es m/36 L/50-es változatot rendelt meg. Végül összesen 36 darab került leszállításra, amelyek közül 12 önjáró alvázra került, míg a maradék a hagyományos lövegtalppal került leszállításra. A lövegek később bevetésre kerültek a támadó japánokkal szemben, pl nyolc ilyen típusú löveg is részt vett Soerabaja védelmében.

Ezen kívül a svéd légvédelmi lövegből vásárolt még Argentína, Kína és Thaiföld is, de a legjelentősebb rendszeresítő Hazánk volt.
Freddy 685781 2021. május 20. 10:27
Válasz erre
@téglatesó: ez hihető lehet, én mindössze azért erőltettem a finn elméletet, mert abban nem hiszek, hogy csak a magyarok által, vagy csak a magyarok kedvéért született új kaliber.

@TAMÁS78: őszintén, nem tudom, hogy pontosan mennyivel nagyobb a lövedék a csőátmérőnél, de a kilőtt lövedékeken azért nem két tizedmilliméteres huzagnyomok vannak+ pl olyanok is vannak, hogy a vadász 7,62*54mmR-ekből nem lehet kilőni a hadilőszert, mert széjjelkoptatja a huzagolásukat, szóval biztos nem egységes és teljesen pontosan annyi a cső sem.
Déé 685771 2021. május 19. 22:07
Válasz erre
réslövő
réslöv

És akkor volt a 8cm L/70 réslövő ágyú, egy légvédelmi csőből átalakítva.
téglatesó 685756 2021. május 19. 15:03
Válasz erre
8centis űrmérettel amúgy nemcsak nálunk bíbelődtek, hanem a hollandoknál is:
onlinemuseumdebilt.nl/wapenproeven-in-maartensdijk/ strangernn.livejournal.com/674071.html
Igaz, más a cső, a bölcső és a helyretoló-szerkezet, de egyértelmű a Bofors-eredet, és a lényeg: ez nem 7.5, vagy 7.62, vagy 7.65, hanem 7.8 (vagyis 8cm) űrméret!
Innen továbbmenve egyáltalán nem ördögtől való az a magyar 8centis kaliber.
TAMÁS78 685754 2021. május 19. 12:41
Válasz erre
Dehogynem. Ha nem tenné, egyrészt felesleges lenne a huzagolás - nem forgatná meg a lövedéket -, másrészt a barázdákban kiáramlana a gáz a lövedék mellett. Az az acél lágyacél.

Századforduló környékén még voltak olyan puskalőszerek (pl. a monarchiás 8x50-es Mannlicher is ilyen volt), amelyek hasonlóan működtek, mint a Minié: a lövedékátmérő minimálisan kisebb volt, mint a barázdák közti űrméret, és lövéskor az ólom lövedék-fenékrész zömült bele ebbe, így biztosítva a gázzárást.

Nézd meg a modern lőszerek pontos méretadatait, a valós lövedékátmérő mindig picit nagyobb, mint a barázdák között mért távolság.
Freddy 685751 2021. május 19. 10:56
Válasz erre
Nagyon nem sajtolódik bele azért a kilőtt lövedékek alapján, meg ha csak arra gondolsz, hogy ezek teljes acélköpenyes lövedékek, nem a szonyás Minié ólmok.
Elnar 685749 2021. május 19. 09:34
Válasz erre
azt hiszem, ezt keresed. Viszont ezt 7,5 cm M/30-nak írják a svédek.

digitaltmuseum.org/011024249506/75-cm-luftvarnskanon-m-1930
téglatesó 685747 2021. május 19. 08:41
Válasz erre
kínai 7.5cm bofors
kínai 7.5cm bofors

Szia KarBal!
Ha a kínai boforsokról keresel valami, itt van egy szép sorozat:
477768.livejournal.com/6130545.html
TAMÁS78 685744 2021. május 18. 23:50
Válasz erre
Ott az ormózatok közötti csőátmérő valóban 7,62 mm, a barázdák közti nyilván nagyobb, és a lövedék tényleges átmérője is az kell legyen, különben nem sajtolódna bele a huzagolásba.
Altengernagy 685743 2021. május 18. 21:59
Válasz erre
Na jo... szerintem - legalabbis a sajat onzo erdeklodesemet figyelembe veve - azt nezzuk meg mi kell ahhoz hogy legyen ebbol makett... Termeszetesen a kutatas ettol

Az alvaz tuti ugyan az, mert minek valtoztassanak rajta. A Wikipedo kepe nem M29 hanem M27, az felejtos. A Jaegerplatoon finn 76.2-ese szerintem adott, a 75mm (nek mondott) egyeb agyuk, pl a sziami:

i.imgur.com/AFIg3Q8.png

szinten adott.. az hogy mas a csove az vagy nagyon kicsi elteres vagy, korrigalhato. Meglatasom szerint ez a legkisebb problema.
A gond az hogy nincs rajz, fokent felulnezet ami min. a Hatala minoseget eleri. Vagy lehet van, de nem tudjuk hol, vagy akinek van az ul rajta.

En amint idom lesz elkezdem, aztan vagy tetszik vagy nem. Lehet kozben kiderul valami ujdonsag, lehet meg valtoztatni.

Az eddigi infot is kosz mindenkinek! kivancsian varom a tovabbi fejlemenyeket)
Elnar 685732 2021. május 18. 18:28
Válasz erre
Valahol olvastam 4000 mm csőhosszt is.
Azért a 3750 nincs olyan nagyon a 3770-től szerintem.
romsitsa 685730 2021. május 18. 18:21
Válasz erre
Azt tudjuk, hogy a cső 3770 mm, ehhez jön az ismeretlen méretű csőfar:
8X50: 4000 mm, kb. jó
7,62X50: 3810 mm, nem jó
7,5X50: 3750 mm, egyáltalán nem jó

Vagy 8 centi vagy nem tudtak kalibert számolni, amit azért zárok ki, mert a több magyar lövegnél ment.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96.