/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97.
Mekett 720154 2024. február 6. 09:13
Válasz erre
A páncélvonatos képről, tudjuk, hol készült? Az a fűtőház nagyon jellegzetes.
Wrecker 720127 2024. február 5. 22:30
Válasz erre
335084_3087145137722_875665683_o
335084_3087145137722...
335084_3087145137722_875665683_o
335084_3087145137722...
335084_3087145137722_875665683_o
335084_3087145137722...
335084_3087145137722_875665683_o
335084_3087145137722...
335084_3087145137722_875665683_o
335084_3087145137722...
335084_3087145137722_875665683_o
335084_3087145137722...
335084_3087145137722_875665683_o
335084_3087145137722...
335084_3087145137722_875665683_o
335084_3087145137722...
335084_3087145137722_875665683_o
335084_3087145137722...
335084_3087145137722_875665683_o
335084_3087145137722...
335084_3087145137722_875665683_o
335084_3087145137722...
335084_3087145137722_875665683_o
335084_3087145137722...
422065854_934031501492741_958319934478294633_n
422065854_9340315014...
422065854_934031501492741_958319934478294633_n
422065854_9340315014...
422065854_934031501492741_958319934478294633_n
422065854_9340315014...
422065854_934031501492741_958319934478294633_n
422065854_9340315014...
424999856_122184579998003172_5587576762664271794_n
424999856_1221845799...

Sajnos nem. A legtöbbje Facebook-os kép különböző csoportokból. Ha már ezek közül is voltak itt képek, akkor bocs!
Elnar 720039 2024. február 4. 11:26
Válasz erre
Forrást tudsz adni ezekhez? A fájlnevek alapján Facebookról van a többsége, bár az első soron kívül mind volt már itt. A piros szöveget felismerem Csapó János vízjele, a MAN M1 képek pedig a Zala megyei Levéltárból (Eger Zsigmond) Az Opel Blitz műhelykocsit még vaterás hidertésként mentettem le, de ha jól látom, ez már rendes szken.
Az Uhry Fordok nagyon érdekelnének honnan vannak, mert megint egy új jelzést találtam rajtuk.
Wrecker 720031 2024. február 4. 11:01
Válasz erre
423193425_7310779239011377_5095319408611990491_n
423193425_7310779239...
408963292_7137555649667071_8215417358482001689_n
408963292_7137555649...
408993605_7123077614448208_1904841650557934132_n
408993605_7123077614...
323713193_916886613068067_295796153818524197_n
323713193_9168866130...
350476689_1242875686588428_5004860845620810326_n
350476689_1242875686...
351507369_2461463607336623_6849268430207799879_n
351507369_2461463607...
365301459_7661765977190233_1408339048358572071_n
365301459_7661765977...
391685941_2680666395434476_229885639773298615_n
391685941_2680666395...
395079723_7564991463527605_7392604558853210644_n
395079723_7564991463...
395082794_7564991290194289_3433587089699822574_n
395082794_7564991290...
396734087_867366544916370_5320593010555414066_n
396734087_8673665449...
400837619_8002105589822935_1489410900868092423_n
400837619_8002105589...
412906475_3841868252620960_4297384355228385665_n
412906475_3841868252...
412922033_3841868509287601_5923019163049632412_n
412922033_3841868509...
4.22.ezs_.img_.0008.5
4.22.ezs_.img_.0008....
3.30.solyomvari.0009.6
3.30.solyomvari.0009...
4.21.ezs_.img_.0007.2
4.21.ezs_.img_.0007....

Innen-onnan...
Elnar 720023 2024. február 4. 00:19
Válasz erre
V8-91A 1939 - Standard Tudor = régifotók
V8-91A 1939 -...
Ford 817T - C-xxx - Berditschew - 1943 = régifotók
Ford 817T - C-xxx -...
Rába AFa híradó - 1940 = azopan_00010856
Rába AFa hírad...
Rába AFa híradó - A-102 = azopan_00015023
Rába AFa hírad...
MAN M1 - Rába - 19400904 - Debrecen = régifotók
MAN M1 - Rába -...
CZ 350 = régifotók
CZ 350 = régifotók
leFH 18-40 - Budapest = HoW FB
leFH 18-40 -...
leFH 18-40 - Budapest = HoW FB+
leFH 18-40 -...
leFH 18-40 - Budapest = HoW FB++
leFH 18-40 -...

Újdonságok, innen-onnan. Leginkább Azopan, meg Régifotók.
A debreceni MAN M1 különösen érdekes, mert ha hinni lehet a hátoldali dátumnak, a másik két MAN M1 fotóm közül az egyik szintén debreceni, csak három nappal korábbról.
Mujzer Péter Huns on wheels oldalára meg felkerült a régebben ismert budapesti LeFH 18/40 még két képe, így akár az egész jelenet megépíthető már pontosan.
Elnar 719800 2024. január 31. 10:08
Válasz erre
Puch 250 S4 - 410905 - Monor = vatera
Puch 250 S4 - 410905...
Fiat 508 C 1100 - 390909 Kassa= vatera+
Fiat 508 C 1100 -...
Adler Trumpf Junior 1937 -1941 = vatera
Adler Trumpf Junior...
38M G917T - St-II = Albert Kuncz via MERF FB
38M G917T - St-II =...

Egyébként meg találtam pár nem túl jellegzetes jószágot is.
Elnar 719797 2024. január 31. 09:49
Válasz erre
Még átnézve azt vettem észre, hogy bár különböző platódeszka kiosztások vannak 4, 5 és 6 deszkából, a tankszállótós képen látható 5 deszkás oldalfalat csak merev kabinnal láttam. A vászontetős variálódik a maketten látható 4 deszka és 6 deszka között. Szóval ha azt szeretnéd megcsinálni, akkor a platófalak is cserére szorulnak. De legalább a kabin nem.
Az is feltűnt még, hogy a háromszög a tetőn túl elöl van. Ez a fotók alapján előrefelé lehajtva sem ér a tető íves részének kezdetéig. És maga a prizma sem a kitben lévő lapos, hanem egy korábbi, hátulról hegyes verzió. www.track-link.com/forums/attachments/research_ww2/a9f705a4880d0c5d269805527d69f0c5_128633.jpg
tibcsibácsi 719760 2024. január 30. 21:23
Válasz erre
Kedves Elnar!
Köszönöm a választ. Nem tűnik vészesnek a híd cseréje. Lehet hozzá gyűjtögetni a cuccokat.

Üdv
Tibor
téglatesó 719731 2024. január 30. 12:22
Válasz erre
0
0

Igen, ezért írtam oda, hogy nekem új képek... A mezőn ácsingózó sok T-27 megvolt, de a többi, amit feltettem, eddig nem, pedig tényleg egy régebbi aukcióban árulták őket a Darabanthon. A KV meg egyszerűen azért volt új nekem, mert arról egyáltalán nem gyűjtöttem képeket (eddig).
Node hogy nem csak a szót szaporítsam, itt van még egy szintén nekem új kép: a moszkvai zsákmánykiállítás Nimródja full (bal) oldalnézetben, így erről a járgányról már minden szögből van kép, ha esetleg ezt a különleges mintázatú példányt akarnánk megépíteni:
Elnar 719699 2024. január 29. 21:03
Válasz erre
Első blikkre hiányzik egy halom láda a plató alól (az ACE 917-ese ilyen, de az 1:72), és az az egy ami van, sem jó (ez az Opel Blitzé). A prizmaháromszög a magyaroknál mindig le volt hajtva mert nem használták.
Tank szállításhoz szinte biztos hogy Marmon-hidas 4x4-es verziót használtak, így a tengelyek is cserére szorulnak. (Dnepro Model gyártja a Marmon-hidat)
Jelzésileg valószínű, hogy ez is a felderítő zlj. villámát viselte, menetirány szerinti jobb sárvédőn. Rendszámot acélfölkés verzióhoz csak 1A- sorozattal láttam.
tibcsibácsi 719665 2024. január 29. 16:50
Válasz erre
917
917

Sziasztok!
Ha 39M FordG917T, akkor ez építhető az ICM 35413-as készletéből magyar verzióra? Gondolom a jelzéseket kell módosítani, de van-e más különbség?

Köszi
Üdv
Tibor
Elnar 719662 2024. január 29. 15:50
Válasz erre
HSCS KV-40 - B-971 = darabanth
HSCS KV-40 - B-971...
2682548
2682548
Puch 250 S4 - 4.gk.u.sz - 410615 - Háros = darabanth
Puch 250 S4 - 4.gk.u...
STZ-1 - később 15-30 = Magyarország és a magyar királyi honvédség a XX. századi világháborúban via Arcanum
STZ-1 - később 15-...

Nocsak, a B-971 borulását most egyenként kezdik eladni? :D
Plusz a zsákmányos sorozat sem új, mikor felkerült, volt mellette mégy halom T-27 is.
Új jószágnak van Puch 250, és egy régebbi forrásból beazonosított szovjet traktorral húzott szekérsor
Elnar 719661 2024. január 29. 15:25
Válasz erre
39M Ford G917T, magas platós.
Rendszám sajnos nem látszik, még jobb minőségű képen sem. Hogy zárt, vagy nyitott fülkés, az sem megállapítható, de mindenképp gyárilag katonai, nem civilből behozott.
Ha jól tudom egyébként, a teherautós szállítás nem nagyon vált be az Ansaldokhoz, mert a V8-as Ford eleve nem volt túl erős jószág, ez meg túlterhelte. Persze ha muszáj volt, nem volt más.
téglatesó 719645 2024. január 29. 11:57
Válasz erre
Schwimm1
Schwimm1
Schwimm2
Schwimm2
Schwimm3
Schwimm3

És ha már flood, legyen kövér: civil használatú Schwimmi, (csak nemtom, még '45 előttiek-e a képek):
téglatesó 719643 2024. január 29. 11:53
Válasz erre
BT-7 & T-28
BT-7 & T-28
T-27 & BT-7 & T-28
T-27 & BT-7 & T-28
T-28
T-28
KV-40
KV-40

Még egy pár (nekem új) kép, zsákmány orosz cuccok, érdemes megfigyelni rajtuk a trikolort. És plusznak: ilyen, ha felborul a KáVé :))) (A képek a Darabanthról vannak lopkorászva).
téglatesó 719642 2024. január 29. 11:51
Válasz erre
ansaldo
ansaldo
H-220
H-220
H-248.
H-248
malyi-vengerskii-tank-15-2048x1238
malyi-vengerskii-...

Ha már Ansaldo, itt egy pár "új" kép, nemtom, ismertétek-e őket (nekem nem voltak meg).
Az uccsó úgy magyar, hogy már nem magyar, egy a 10(?) átadottból, amik a horvát hadseregben folytatták a pályafutásukat (ezt se ismertem eddig).
Mekett 719607 2024. január 28. 23:39
Válasz erre
A magyar gyorshadtest Ansaldo harckocsija teherautó platóján

https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/2vhSzakkonyv-magyarok-a-ii-vilaghaboruban-2/a-keleti-hadszinter-es-magyarorszag-1941-1943-CF9/2-a-barbarossa-hadmuvelet-1941-junius-22-1941-december-4-D5D/a-magyar-kiralyi-honvedseg-1941-evi-hadmuveletei-ukrajnaban-DC3/
A magyar...

Tudnátok segíteni, milyen teherautót láthatunk a képen?
Az eredeti képaláírás így szól:
"A magyar gyorshadtest Ansaldo kisharckocsijait a Tatárhágót követően a hegyi utakon gépkocsikon szállította tovább."
Mekett 719528 2024. január 27. 21:33
Válasz erre
Mekett 719527 2024. január 27. 21:32
Válasz erre
Német híd a Dnyeszteren - 1941. június
Német híd a...
A Dnyeszter Nezvyskonál műholdról
A Dnyeszter...
Jobbra Nezvysko
Jobbra Nezvysko

Elvileg ez már nem magyar híd, de korábban odatettem az usztecskói képek közé - bizonyára tévesen. A korlát hasonló, mint az usztecskói pontonhídon, de a pontonok orra a németekére hasonlít.

Ez most is csak egy halvány tipp, de ez talán Novysko-nál állt. Sajnos innen nem találtam jó képeket, de a néhány felismerhető tereprészlet hasonló. A kép bal szélén egy patak torkolata lehet, mögötte megy az út. Ha ott van, ahol gondolom, balra lehetnek a híd roncsai.

Ez is fontos átkelő volt a háború idején, most is áll itt híd. Az akkori harcokra hősi emlékmű (pl. egy löveg) emlékeztet.
Elnar 719384 2024. január 24. 16:35
Válasz erre
Na ez is megvan akkor!
Légvonalban 40 km van a két híd közt. Ez alapján teljesen elképzelhetőnek tartom, hogy a kerékpáros egységek a Nizniownál lévő hídon keltek át, a nehezebb alakulatok pedig Uscieczko mellett építettek egy pontonhidat ahol nem 200 méter széles a Dnyszeter hanem csak 120. (Semmilyen alapom nincs erre, csupán educated guess)
Mekett 719377 2024. január 24. 16:11
Válasz erre
15. kerékpáros zászlóalj 2. század kel át egy Dnyeszter-híd romjain - 1941
15. kerékpáros zá...
Nagyjából innen készülhetett a kép - persze a víz szintjéről
Nagyjából innen k...
Valószínűleg ezt az elemet látni még a helyén, a pillér tetején
Valószínűleg ezt...
A Nizsniv-i híd napjainkban - a balpartról jól látszanak a pillérek

A honvédek szemből jöttek, balról a második pillérre próbálhattak felmászni.
A Nizsniv-i híd...
A Nizsniv-i híd napjainkban a jobbpartról

A honvédek jobbról érkeztek, valószínűleg a középső pillérre próbáltak felmászni.
A Nizsniv-i híd...
Nagy felbontású kép a Nizniow-i hídról - valószínűleg az építés közben

forrás: https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/81637/
Nagy felbontású k...
A Nizniow-i híd - valószínűleg az építés közben
A Nizniow-i híd -...
A Nizniow-i híd épülőfélben
A Nizniow-i híd ép...
A Nizniow-i híd egy 1916-os levelezőlapon

Érdekesség, hogy a lapon a K.u.K 13. hadtest bélyegzője van.
A Nizniow-i híd egy...

Megvan a kerékpáros híd is. Ez még ma is áll Nizsniv és Dibrova között. A jelek szerint az eredeti szerkezetet javíthatták ki és építették vissza.

A híd fából készült elődje 1909-ben omlott össze, utána négy év alatt épült meg az új.

A két háború között ez is Lengyelország területe volt. Fontos átkelőhely lehetett, mert a közúti hídtól 250m-re állt egy vasúti híd is, amelyen egy kelet-nyugat irányú vonal haladt át. Ezt a németek 1944-ben rombolták le, ma csak egy tábla emlékeztet rá.

Szerintem a kép konkrétan itt készülhetett, a jobbparttól a harmadik pillérnél. A többi pillér megközelíthető földnyelvekről, legalábbis napjainkban.
maps.app.goo.gl/tm9UTXNHoB89ZBXN6
Mekett 719358 2024. január 24. 11:45
Válasz erre
Persze, azért írtam, hogy nem kizárt, csak kétlem. Nekem gyanús, hogy a fotós, a masina sem ugyanaz. A Dnyeszter meg oda van írva, de szerintem valaki talált képeket, ahol kerékpáros honvédek kelnek át egy leszakadt hídon, és mindet egybevette. Azért nem kezelném forrásként.
Ha megnézed az utolsó posztomban linkelt két tanulmányt, látszik, hogy akkoriban nagyon elterjedtek voltak ezek a szegecselt gerendahidak. Igaz, a Dnyeszteren eddig kettőből kettő A-tartós volt, nem kizárt, hogy ez a harmadik is ezen a folyón ívelt át.
Elnar 719354 2024. január 24. 11:17
Válasz erre
Na igen, azt hiszem ezek a képek voltak a tudatalattimban, mikor azt írtam, hogy még lerombolva is "járható" lehetett.

Hogy a dátum téves, abban nem lennék biztos. Mivel láthatóan két különböző hídról van szó, nem kizárt, hogy azonos napon több hídon is történt átkelés. Hasonló híd meg biztos volt még a Dyneszteren, mert már találtunk. Úgy tűnik ez a szerkezet eléggé bevált megoldás volt arrafelé akkor.
Miggyuri 719330 2024. január 23. 22:02
Válasz erre
10
10

Ez a kerékpáros alakulat Körmenden a kastély előtt karikázott el.
Mekett 719321 2024. január 23. 20:09
Válasz erre
Illetve az acélszerkezetek is egyértelműen különböznek a két hídon.
Mekett 719318 2024. január 23. 19:52
Válasz erre
15. kerékpáros zászlóalj 2. század
15. kerékpáros zá...
15. kerékpáros zászlóalj 2. század
15. kerékpáros zá...
15. kerékpáros zászlóalj 2. század
15. kerékpáros zá...

A többi kép közül három azonos, esetleg a Karai feliratú külön lett levilágítva. A legelső, keretes a legteljesebb közülük. Ez vajon az a Karai (Sándor?), akinek a képeiből annak idején készült egy Modell és Makett album? Hátha ott, vagy a hagyatékában van még kép?

Az biztos, hogy ez a három kép azonos, minden felismerhető a világos és a sötét létra.

Viszont ezek nem a mi hidunkat mutatják, nem a Mihalcse és Usztecskó köztit.
A hídpillérek teteje különbözik.
Nálunk a pillér tetejének két végén van egy kis perem, a kerékpáros képeken teljes szélességben fut egy vastag perem.
Nálunk a pillérek végig egyforma méretű kövekből készültek, a kerékpáros képeken a pillérek szélei dupla méretű kövekből állnak.
Különbözik az a pont, ahol a hídszerkezet a pillérre terhelődik.

A képeken látszik, hogy a háttérben messzebb van a domb, talán alacsonyabb is. Mihalcsénél mindkét oldal közel van és magas.

Azt kellene tisztázni, hogy az egység megjelölése, a dátum és a helyszín (Dnyeszter) közül melyik melyik képpel jött. Mert ha ezek is a Dnyeszteren készültek, akkor van még egy hasonló híd.
Mekett 719317 2024. január 23. 19:39
Válasz erre
15. kerekparos zlj 2. szd 1941. július 6. Dnyeszter Gyorshadtest - 1941 Mihalcse

A dátumot fenntartással kezelném. Gyanús, hogy ez később készült.
15. kerekparos zlj 2...

Köszönöm, ez az!

Viszont ezeken két különböző híd látható. Közülük csak egy ábrázolja a miénket, az Usztecskó és Mihalcse közti hidat.
Minden képnél 1941. július 6-i dátum szerepel, de ez valószínűleg téves, legalábbis a két helyszín közül az egyik bizonyára nem ekkor lett megörökítve.
Talán ez a kép már a légvédelmi ágyús után készült, mert itt már építettek pallót a híd roncsaira.

A roncsok elhelyezkedéséből és a pillér éles (folyás felőli) oldalából látszik, hogy ez a balpartról készült, és a háttérben a jobbparti dombvonulat is felismerhető.
pmarton 719300 2024. január 23. 18:30
Válasz erre
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj...
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj...
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj...
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj...
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj...
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj...

Sziasztok!
Alábbiakat találtam:

Üdv:
M
romsitsa 719289 2024. január 23. 17:07
Válasz erre
Igen, de egyelőre én sem találom...
Mekett 719213 2024. január 22. 21:53
Válasz erre
Fel tudnád tenni a kerékpáros képet? Ismerem, de sehol sem találom.
Mekett 719212 2024. január 22. 21:50
Válasz erre
Jobbpartról fotózva, szemben a domb

1930 - Még egyben a híd, a háború előtt
Jobbpartról fotó...
Jobbpartról fotózva, szemben a domb

1941 - A két balparti szakasz látható, mindkettő leszakadt
Jobbpartról fotó...
A jobbpartról fotózva, szemben a domb

1941, vagy
A jobbpartról fotó...
Jobbpartról fotózva, szemben a domb

Napjainkban - Már csak a pillérek maradtak a hídból.
Jobbpartról fotó...

Újra elolvastam, amit írtál. Szerintem csak azt nem érted, amit Elnar is próbált megoldani. Az általad említett két képen a híd két különböző végét látni.

Felraktam pár képet időrendben. Ezután tényleg elengedem a témát, ígérem. :)
romsitsa 719210 2024. január 22. 20:46
Válasz erre
Elolvastam, nem segített a zavaromon. De ne aggódj, majd megoldom.
Elnar 719205 2024. január 22. 18:12
Válasz erre
Kinizsi
Kinizsi

Ezt néztem én is. Először a 30. karckocsiezred rombuszának tűnt, de minél tovább néztem annál inkább pajzsnak látszik. Kétszeresre nagyítva már határozottan olyan mintha egy kar és kard látszódna.

A hídról szólva pedig szerintem azt a legkisebb részt eltávolították, hogy ne lehessen átkelni gyalog sem a leszakadt hídon
Mekett 719202 2024. január 22. 17:38
Válasz erre
Légyszíves olvasd el az utolsó kommentemet (719156).

Ott egyértelműen látszik, hogy adott egy híd, amiről van két képünk.
Az egyik képen látszanak a leszakadt roncsok (gépágyús kép), a másikon nem (Fortepan 22764).

Az utóbbi kép hídja pedig azonosítható a Fortepan 75447-tel.
romsitsa 719193 2024. január 22. 15:58
Válasz erre
Még mindig zavar, hogy hova tűnt az k-N oldalról a k a 447 végű képen. Viszont felrémlett, hogy lehet itt készült az a fotó, amin kerékpáros honvédek kelnek át egy leszakadt hídon.
romsitsa 719192 2024. január 22. 15:46
Válasz erre
Itt is felteszem a kérdést, hogy a Toldin tényleg a Kinizsi jelvénye van?
Elnar 719183 2024. január 22. 10:45
Válasz erre
Dnester Brücke kaputt
Dnester Brücke...

A híd pillérei (kicsi-Nagy) k-k-N-k. A dupla kicsi az indulási oldal.
A gépágyú mögött az érkezési oldal látszik, félig leszakadt kicsi és teljesen leszakadt nagy állással. A Fortepan 75447 és 22764 képe az induló oldalt mutatja az induló ép, és a követő berobbantott szakasszal. Ekkorra már ki lehetett szedve a túlsó két elem, mivel ha ezt a két infót összerakjuk, kijön, hogy a híd valószínűleg továbbra is viszonylag ép (javítható) maradt, és nem kizárt, gyalogosan (a pilléreket megkerülve) még használható is. A terepviszonyok is megerősítik nekem az egyezést.

Berajzoltam a híd tönkremeneteli ábráját (tükrözve a fotót, mert minden lerombolt kép erről nézve készült)
Miggyuri 719168 2024. január 22. 05:22
Válasz erre
körmend_tankok1
körmend_tankok1
Körmend_tankok2
Körmend_tankok2
Körmend_tankok3
Körmend_tankok3

Munkám közben találkoztam ezekkel a képekkel. Két kép hátlapján a "35/II gy. zlj. Körmend 1942. márc. elvonulás előtt." felírás van.(Az eredeti fényképek a körmendi múzeum fotóarchívumában vannak.)
Mekett 719156 2024. január 21. 21:44
Válasz erre
Facsoport a gépágyú mögött
Facsoport a gépágy...
Facsoport a kevés roncs fölött
Facsoport a kevés...

Ez először engem is elbizonytalanított, amíg meg nem találtam Ungváry képét (Fortepan 22764, az előző kommentem utolsó képe).
Itt már egyértelműen a kevesebb hídroncs látható, de a háttérben látható dombvonulat összeköti a gépágyús képpel. Még a facsoport is egyezik a képeken.

Ezért feltételezem, hogy időközben a roncsok nagy részét kiemelték, esetleg felrobbantották, vagy a zajló jég elsodorta (Ungváry képe néhol 1942-es évvel szerepel).
romsitsa 719154 2024. január 21. 21:17
Válasz erre
Nem mondom, hogy összeáll a kép.
A gépágyú mögött a híd közepe még egyben van (a vízben) a partra vezető szakasza leszakadt.
A Fortepan 75447-en a középső elem már nagyon nincs egyben a partra vezető szakasz ép és előtte van egy leszakadt szakasz.
Mekett 719123 2024. január 21. 18:31
Válasz erre
A felrobbantott Dnyeszter híd Mihalcse és Usztecsko között - 1941

Fortepan 75447
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=75447
A felrobbantott...
A Magyar Királyi Honvédség Török Ignác II. utászzászlóalja által épített pontonhíd a Mihalcse és Usztecsko közötti, felrobbantott Dnyeszter híd mellett - 1941

Fortepan 75466
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=75466
A Magyar Királyi...
A II. utászzászlóalj hidat épít, háttérben a felrobbantott Dnyeszter híd Mihalcse és Usztecsko között - 1941

Fortepan 22764, Ungváry Krisztián adománya
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=22764
A II. utászzászló...

Bezárult a kör, találtam a Fortepanon pár képet. Közülük kettő Teller Ferenc adománya 1941-ből.
Az egyik a legutóbbi pontról ábrázolja, de már a lerombolt hidat. Érdekes, hogy a roncsok egy része itt már el lett távolítva, vagy tovább lett robbantva.

A másik kép a lerombolt híd közelében épített pontonhiadt mutatja 1941-ben, a helyszín is meg van adva, és egyezik. A pontonhidat a "Török Ignác" II. utászzászlóaljépítette Mihalcse és Usztecsko között, a lerombolt híd mellett.

A harmadik Ungváry Krisztián adománya, és a pontonhíd jobbparti végénél készült. A képleírással ellentétben a híd nem épül, hanem láthatóan már használatban van.
Mekett 719100 2024. január 21. 12:56
Válasz erre
Híd a Dnyeszteren - 1930
Híd a Dnyeszteren...

Itt van végre egy kép egy teljesen új szögből, a jobbpartról, és a folyásnak felfelé.
A dátum szerint ez 1930-ban készült. A túlparton már a dombra is rá lehet ismerni, legalábbis a lejtés és a kopaszsága itt már visszaköszön a magyar képről.

allegrolokalnie.pl/oferta/gdynia-widok-ogolny-vkn
Mekett 719099 2024. január 21. 12:44
Válasz erre
A régi híd a Dnyeszteren
A régi híd a...
A régi híd a Dnyeszteren
A régi híd a...

Nagyon jó, vége van képünk a hídról!
Közben teljesen véletlenül én is találtam két képet, köztük a képeslapod eredetijét. Végig ott voltak a GoogleMaps-en, csak nem vettem észre. Valaki két hete töltötte fel őket.

Nagyjából a nyári képen a híd mögött látható földnyelven lehetett az ideiglenes híd hídfője és a magyar légvédelmi üteg.

A képeslapod is rávilágított valamire. A terület a két háború között Lengyelországhoz tartozott, a híd két lengyel megyét kötött össze. Gyanítom, hogy már a lengyelek építették. Talán érdemes lenne kifejezetten lengyel forrásokban rákeresni.
Elnar 719058 2024. január 20. 17:30
Válasz erre
104a423141c6864c6d8854edca72
104a423141c6864c6d88...

Megvan.
A Google helyzet alapján a Hungaricanán találtam részletes térképet 1938-ból. Ustechko falu van legközelebb, Uscieczko írással. Rákerestem képekre, hátha kiad valami megemlítést. Helyette találtam egy képeslapot a hídról!
Szinte úgy néz ki ahogy rekonstruáltad, annyi különbséggel hogy egyik oldalt csak egy elem van (ez látszik a lerombolt képen). Még a hídpillérhez levezető út is ott van.

archiwum.allegro.pl/oferta/uscieczko-widok-mostu-na-dniestrze-i7613492333.html
Mekett 718989 2024. január 19. 13:50
Válasz erre
Persze, én sem vagyok biztos, hogy azonos a két helyszín, abban még bizonytalanabb vagyok, hogy a másik kép is ugyanott készült.

Az archív képen látható híd középső eleme jóval nagyobb fesztávú, mint a hídfőnél lévő. A kép alapján gyanítom, összesen két pillér tarthatta.
A ma látható hídpillérek is ugyanilyen elosztást sejtetnek: két kis fesztávű elem a partoknál, egy nagy a folyó fölött.
Vannak még a folyóban romok, de úgy tűnik, azok nem pillérek voltak.

A megjelölt hely Kárpátaljától keletre van, azaz a "magyar irányban". Az azonosítható román hidak a Dnyeszteren pedig délebbre vannak, Moldáviában.
Illetve amennyire meg tudom állapítani, ez a híd nem olyan rácsos, mint az összes, románok által épített híd. Persze ebben nem túl jó a kép. Azért mondom ezt, mert ez megtámogatná, hogy ez a híd a kérdéses folyószakaszon lehetett, még ha nem is pont itt.

A vonulási utak megvizsgálása jó ötlet, de ebben elindulni sem tudok. Bár azt gyanítom, hogy minden utat igénybe vettek, amin ekkora híd volt.
Elnar 718988 2024. január 19. 13:29
Válasz erre
Bevallom, ezt csúnyán benéztem. Annyira megfogott a két híd hasonlósága, hogy a környezet eltérését észre sem vettem. Mea maxima culpa
Egyébként a fotók alapján tényleg esélyes, hogy az a helyszín, amit találtál, de biztosabbhoz sajnos nem elég ennyi információ. Talán, ha összevetnénk korabeli térképekkel és/vagy vonulási útvonalakkal, ha vannak.
Miggyuri 718985 2024. január 19. 11:56
Válasz erre
Igen. El is hangzik, hogy "meghalsz".
Mekett 718982 2024. január 19. 11:07
Válasz erre
Vasúti híd a Dnyeszteren, Bendernél

Két, egyforma méretű tagból áll, mindkét parton sík terepre fut ki.
Vasúti híd a...
A Dnyeszter lerombolt hídja

Eltérő méretű konzolok, magas, meredek domb parton.
A Dnyeszter...

Ahogy romsitsa is utalt rá, ez másik híd. Ma is áll, Bender mellett, Moldáviában.
Abban egyetértek, hogy a szerkezetet mindkettőnél A-alakban elhelyezett gerendák tartják.
Azonban a benderi híd két egyforma méretű gerendaszakaszból és a partoknál két betonlemezes tagból áll.
Az archív képen látható hídroncsnál a parton is gerendaszerkezet van, ráadásul sokkal kisebb, mint a szomszédos tag.
A benderi híd vasúti, míg a lerombolt hídnál biztos nincs helye a túlparton a vasútnak.

maps.app.goo.gl/bZporWxp7XhtgvKJA
romsitsa 718980 2024. január 19. 10:35
Válasz erre
A Horváth Domonkos fotó hátterében a roncs? Nekem úgy tűnik, hogy a híd a túlparton közvetlen egy a parttal párhuzamos földútba fut bele, nem látom hogyan és hova kanyarodna le a sínpár.
Elnar 718974 2024. január 19. 09:16
Válasz erre
A felrobbantott híd nekem a vasútinak tűnik.
Legalábbis a mellékelt dokumentum 68-as számú képén, ami 1963-ból való, pontosan olyan hídszerkezet képe van. A felrobbantott fotón látszik, hogy a tagok épek, csak a rögzítésük pusztult el. Nem tartom kizártnak, hogy egy az egybe vissza lettek építve a háború után.
A pontonokhoz, bevallom, nem értek
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97.