/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97.
juge75 622748 2017. február 6. 20:44
Válasz erre
Sennás 622747 2017. február 6. 20:26
Válasz erre
tank_transmitter_receiver R_5 A
tank_transmitter_rec...

Az miért van hogy más képen 12/250V van a rádióra írva nem 12/200V? Csak elírás valamelyik?
juge75 622745 2017. február 6. 20:15
Válasz erre
Azért gondoltam elsősorban erre a típusra, mert katonai célra készült, a másikat más területre találták ki. No meg valahol olvastam róla, de persze nem találom...
juge75 622743 2017. február 6. 20:08
Válasz erre
M/41-nek nincs rögzítése, fogó-tartófüle van a használathoz, fém tartó és fa markolat. Ez egyben megy a tartóra a járműben, ami két U-alakú lemez bőrszíj külső fél rögzítővel, és egy szintén lemez tartóval, ami alul-felül szögben hajlítva zárt, így ki sem csúszik belőle a tartálytest.
romsitsa 622723 2017. február 6. 17:12
Válasz erre
Ezt a fotót nézd össze kérlek a Nimród fotóival és az M/41 rögzítésével.

Üdv

Á
romsitsa 622722 2017. február 6. 17:11
Válasz erre
Mindkét Nimród a Toldi keretével van szerelve.

Üdv

Á
romsitsa 622721 2017. február 6. 17:06
Válasz erre
A Totál vége kúpos, ennek megfelelő a kerete is, az egyenes szakasz rövidebb. Egyébként vastagabb is az M/41.
A Toldiban és Csabában nem M/41 volt az utasítások szerint.
A Totál keretébe nem fér bele az M/41.
A Toldi és Nimród tartószerkezete azonos, a Turáné eltérő.
A Totál tartószerkezetének vége kúpos, mert kúpos a poroltó vége és pont ilyen van a Nimród gyári tervrajzán és az ex-bolyais kocsiban.

Szerencsére a HT könyvtárában ezek a rajzok/utasítások megvannak, meg tudod nézni őket.

Üdv

Á
juge75 622719 2017. február 6. 16:55
Válasz erre
99055835
99055835
midi_img_0334
midi_img_0334

Ez pedig a Nimród tartója.
Első képen az eredeti (Kubinka), másodikon a hazai példány.
juge75 622718 2017. február 6. 16:53
Válasz erre
toldiban
toldiban

A Toldiban valóban az Auto-totál típus van lefényképezve, ami szintén 2 kg oltóanyagot tartalmaz, de nem gázzal oltó hanem porral oltó készülék.
juge75 622717 2017. február 6. 16:45
Válasz erre
Mint leírtam, kifejezetten a Honvédség részére, annak megrendelésére és elvárásai szerint készült /a sima M41 oltókészüléket a Légierő részére gyártották/.
Nem én találtam ki.
Egyébként méret adatok: M41 H.B. Gázzal oltó: hosszúság: 19 cm, szélesség: 24 cm, magasság: 36 cm.
Autótotál porral oltó: hosszúság: 10 cm, szélesség: 10 cm, magasság: 38 cm.
Kérdés: Miért nem fér el a csap miatt egy 36 cm magas oltókészülék a szerinted 38 cm magas befogadóképességű tartóba?
juge75 622712 2017. február 6. 16:09
Válasz erre
romsitsa 622710 2017. február 6. 15:55
Válasz erre
Miért? Semmi bizonyíték nincs rá.

Üdv

Á
juge75 622708 2017. február 6. 15:20
Válasz erre
romsitsa 622705 2017. február 6. 14:33
Válasz erre
Mégis lett valami, kiszerelt készüléknél említ egy műantennát:
"A keretantenna helyett ilyenkor a műantennát használjuk, mellyel a hangolást és vizsgálatokat hasonlóan elvégezhetjük, sőt kisebb távolságra a levelezés gyakorlására is felhasználhatjuk"

Talán ez a műantenna van a H-355-ön bekötve.

Üdv

Á
romsitsa 622703 2017. február 6. 14:22
Válasz erre
Hali,

átnéztem az R/5 utasítást, de semmi utalás nincs szalagtól eltérő antennára. Viszont az Ansaldo kapcsán van két érdekes momentum.
Az alkatrész tábláztban szerepel
"2 db antenna felerősítő szerelvény (csak az Ansaldonál)"
illetve
"Az Ansaldo harckocsiknál csak 45 Ao-ás akkumulátorok vannak. Az antenna a készülék tetejére külön vasalással van felerő- "

Nekem ebből úgy tűnik az antenna magán a rádió dobozon volt elhelyezve?

Üdv

Á
romsitsa 622701 2017. február 6. 14:09
Válasz erre
Total_Toldi
Total_Toldi

A képet meg nem akarja elküldeni...

Üdv

Á
romsitsa 622700 2017. február 6. 14:07
Válasz erre
Ez mind szép és jó, de a Toldi málházási utasítása: 1 db Total poroltó.
A Nimródban ugyan ez a keret van, mind a tervrajzokon, mind a fotókon. Ebbe a keretbe az M/41 nem illik bele.

Miért biztos szerinted, hogy a Nimródon M/41 volt?

Üdv

Á
juge75 622695 2017. február 6. 13:21
Válasz erre
A másik, az M/41 robbanásveszélyes, vízzel nem oltható eszközök oltásához való.
juge75 622694 2017. február 6. 13:19
Válasz erre
M 41/HB gázzal oltó: A belenyomott levegővel működtetett gázzal oltó a honvédségi szabvány szerint készült. Eredeti krómozása erősen lekopott. Szelepkereke vas,tartálya réz, fogantyúja fa vas tartókkal. Feliratai hiányoznak. Jellegzetessége az, hogy a lövőke a szeleptestre került. Felszállítócsöves. Töltő- és biztosító szelepe a folyadéktartályon van elhelyezve. Ezen át közönséges gépjárműpumpával nyomták föl 8 atmoszféra üzemnyomásra.

Az Auto-Totál porral oltó, és általános felhasználású, nem katonai igények szerinti.
Az Auto Total tűzoltókészülékeket elsősorban gépjárművek tűzvédelmére fejlesztették ki.
A hajtóanyag palackot a készülék belsejében helyezték el.
Oltóanyaga 2 kg Totalit oltópor volt.
Tűz esetén a széndioxidpalack szelepkerekének lassú balra forgatásával lehetett a készüléket működésbe hozni.
A Total készülékek magyarországi vezérképviselete, gyártója a Ligeti és Bíró (Budapest V., Vígszínház u. 5.) műszaki és bányászati termékeket forgalmazó cég volt.
juge75 622693 2017. február 6. 13:12
Válasz erre
tuzoltokeszulekek-1940-50
tuzoltokeszulekek-...

A magyar tűzoltó készülék gyártás egyik jelentős üzeme volt a II. Világháború előtt a Hirmann Ferenc Fémárugyár.
A gyár alapítója Hirmann Ferenc (Baja, 1855 – Budapest, 1939) volt. Első műhelyét 1880-ban nyitotta meg Budapesten a Dob utcában.
Később, 1889-ben a Csányi u. 9. sz. alatt üzletet nyitott, itt voltak a cég irodái is. A Váci út 119. szám alatti üzemét 1911-ben indította be.
A II. világháború idején a gyár jelentős hadi megrendelést is kapott.
A Magyar kir. Honvédség számára M/41 H.B. elnevezéssel 2 kg töltettömegű gázzal oltókat szállítottak.
juge75 622692 2017. február 6. 13:10
Válasz erre
romsitsa 622691 2017. február 6. 12:59
Válasz erre
romsitsa 622690 2017. február 6. 12:54
Válasz erre
Mi alapján gyári eredeti? A tervrajzokon a Toldival megegyző keret van. Az M41 a Turán/Zrínyi rajzain, fotóin szerepel csak.

Üdv

Á
juge75 622689 2017. február 6. 12:51
Válasz erre
juge75 622687 2017. február 6. 12:48
Válasz erre
romsitsa 622680 2017. február 6. 12:09
Válasz erre
A tűzoltó készülékben biztos vagy? A felfogatása a Auto-Totalhoz passzol, nem az M41-hez.

Üdv

Á
juge75 622675 2017. február 6. 11:31
Válasz erre
DSCF6297
DSCF6297
DSCF6294
DSCF6294
DSCF6296
DSCF6296
DSCF6299
DSCF6299
DSCF6298
DSCF6298
nt
nt

Az enyém ilyen lett. És amit pótolni illik...
romsitsa 622674 2017. február 6. 11:21
Válasz erre
Az egyik rendőrségi Csabán is a H-355-ös Toldihoz hasonló botantenna van.

Üdv

Á
Sennás 622637 2017. február 5. 19:50
Válasz erre
Köszönet!
Elnar 622634 2017. február 5. 19:35
Válasz erre
Sennás 622631 2017. február 5. 19:04
Válasz erre
hu.pinterest.com
hu.pinterest.com

Haa! Ez ki ez a Forintos? Festő,makettező? Jó kép!
Sennás 622627 2017. február 5. 17:10
Válasz erre
A H-055ről van színes (újraszínezett?) kép akkor a 073 is olyan(hasonló) legyen?
Elnar 622623 2017. február 5. 16:10
Válasz erre
Igen, azt kihagytam, hogy időben is változott. Ezért is van írva komolyabb festési útmutatókhoz hogy hol és mikor volt olyan az adott jármű.
Viszont pl. Csabáknál nagyon szépen végig lehet követni néhány példány festési periódusait
romsitsa 622618 2017. február 5. 15:41
Válasz erre
Nem a könyvből vannak a rendszámok, szerencsére.
A folttérképnél annyi lesz a probléma, hogy nagyjavításnál átfestették a mintát, sajnos.

Üdv

Á
Elnar 622615 2017. február 5. 15:26
Válasz erre
40M Nimród - H-057 - bal
40M Nimród - H-057...

A H-057-hez hasonló lehet ez is, mintában is. Itt látszik a gépjármű jelvény, jól elbújva (Ez a bemutató darab volt. Azon kevés közé tartozik aminek minden oldaláról van fotó)
Elnar 622614 2017. február 5. 15:23
Válasz erre
42 előtti hadijelnek kellene lennie a toronypaláston, de a fotó ott már kiégett. A honvédelmi gépjármű jelzést az oldalfal közepén hordja, matricából, mint minden Nimród amin van. Ott van, ha tudod, hol kell keresni :D
Sennás 622613 2017. február 5. 15:20
Válasz erre
hu.pinterest.com
hu.pinterest.com

Köszönet.Címer+nagy kereszt az van?
Elnar 622612 2017. február 5. 15:10
Válasz erre
40M Nimród - H-073
40M Nimród - H-073

A H-073-ról egyetlen, rossz minőségű fotót ismerek csak. Nimródokat nem szerettek fotózni valamiért, úgy tűnik
Sennás 622607 2017. február 5. 14:46
Válasz erre
Köszönet Elnar! Mint a bálnák messziről fel lehet ismerni:)
Esetleg tudsz 3 nézeti rajz,fotót róla ide vagy magánban.Köszi SENNÁS
Elnar 622605 2017. február 5. 14:41
Válasz erre
Arról pont van kép. Terepezve volt. :)

A magyar harcjárműveknek annyira jellemző foltozásaik voltak, (és annyira kevés volt belőlük) hogy volt már hogy egy ismert számú példány foltozásáról azonosítottam be nem felismerhető jelzésűeket
Készülőben vannak pontos (!) folttérképek egyes példányokhoz. Pl egy nagy parancsnoki Krupp az egyik híradóból kikockázva minden oldalról látszik.
Sennás 622604 2017. február 5. 14:30
Válasz erre
A rendszámot figyeltem én is.Ha építenék egy H-073 az Zöld vagy Terepszínű lenne?
Sennás 622603 2017. február 5. 14:26
Válasz erre
Elnar 622601 2017. február 5. 14:25
Válasz erre
Amit láttam, korrektnek tűnik. De erősen hiányos.
Például az alakulatjelzések töredéke sincs közte, még a beazonosítottaknak sem. Az Ansaldokon lévő hatvanhatféle koponya már itt ki lett tárgyalva, hogy melyik mié valószínűleg.
Magyarul ez le lett már írva többször is, több helyen.
Viszont mindenképp megy könyvjelzőbe a Nimród walkaround és rendszámkiosztás miatt (gondolom a kis mesekönyvből, amit még látni sem volt esélyem eddig), meg még Csabáról is vannak számomra eddig ismeretlen képei...
Nagykövet 622584 2017. február 5. 12:12
Válasz erre
Katonai Átvételi Bizottság
Üdv
Nagykövet
Sennás 622581 2017. február 5. 11:19
Válasz erre
Az mi "KÁB Átvétel"?
Sennás 622572 2017. február 5. 09:11
Válasz erre
De szerinted pontosak az adatok,képek? Használható?
Kösz amúgy !
romsitsa 622569 2017. február 5. 07:58
Válasz erre
Nincs, nem magyar a szerző.

Üdv

Á
Sennás 622564 2017. február 4. 22:28
Válasz erre
téglatesó 622236 2017. január 31. 16:44
Válasz erre
No igen, Dombrády könyvei amilyen alaposak, olyan meghökkentőek is tudnak lenni... Főleg amikor olyanokat ír, amik homlokegyenest ellentmondanak szinte mindennek, amit más szerzőktől olvashat az ember (ez természetesen nem ítélet, és semmit sem von le a könyvei értékéből, vagy kutatási eredményeiből).
A rugótörések miatti javítgatások más szerzőnél is előjönnek.
A "nagy mesekönyv" szerint a Toldik mind eredeti Büssing motorokat kaptak, csak a Toldi III. egyszem példánya és a Nimród második szériájának 89db-ja kapott magyar Ganz motort (ha igaz).
Tudtommal az utolsó Nimródok szerelése egészen 1944 márciusáig tartott, és akkoriban az adott viszonyok közt páncélostechnikai licenceket már nemigen vásároltunk, ámbár ez csak az én véleményem.
romsitsa 622232 2017. január 31. 16:18
Válasz erre
Az első szériát Dombrády Lóránd szerint gyakorlatilag folyamatosan javították a rugótörések miatt (ezek egy részét a gyárak a nem megfelelő kiképzés számlájára írták), go dolom volt egy pont amikor régebbi kocsik is új rugókat kaptak.
Mondjuk elég homályosk a részletek, pl. egyes források szerint volt magyar motorral szerelt Toldi és Nimród, Dombrády szerint mire megvették a licenszeket a gyártáshoz, már leállt a Toldi/Nimród gyártás.

Üdv

Á
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97.