/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg szárazföldi járművei

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg, és utódja Honvédség Harcjárműveiről, autóiról.
A topik a második világháború és a rendszerváltás közötti időszakot öleli fel. Témái az 1945 és 1951 közötti Magyar Honvédség, valamint az 1951-től 1990-ig létezett Néphadsereg.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.
lacipapa 522456 2013. január 18. 21:28
Válasz erre
Szia!
Legfőképpen képek volnának jó róla.A makettek között keresgéltem,hátha kiadta volna valaki,de nem találtam róla semmit.Én is szeretném az amerikai "örökségeket " is,35-ben,megépíteni.Van már egy pár.WC-51 csőrlős és csőrlő nélküli,mentő,Willis,GMC 353 tgk.Szeretném még a Federal-t is,ha meg lenne makettben.
Laci
Emerick 522453 2013. január 18. 21:00
Válasz erre
Szia!

Mi a kérdés vele kapcsolatban?
5 tonnás vontató, és volt egy-két állomáshelye. Azt hiszem, még a gyári számát is összeszedhetem, ha gondolod.

Általánosabban:

Jeep kimaradt a jenki felsorolásból. :) Daimond darus kocsiból is örömel vásároltak akkoriban. Továbbá jónéhány amerikai személygépkocsi (pl Hudson) került beszerzésre 1946-1948 között. 15 millió dollárból lehetett ezt-azt vásárolni...
A vasakat minden esetben "polgári" vállalaton kersztül szerezték be a honvédség számára.

I.
Törzsbusz 522444 2013. január 18. 20:13
Válasz erre
Üdv Kamovos!

Szerintem:
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Billenős.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés szemétszállító.
G.M.C. DUKW.
Ford G.P.A. Úszó Parancsnoki személyszállító gépkocsi.
Studebaker Tűzoltó.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Víz szállító.
Szerintem ezek nem voltak az MN-ben.
Van egy jegyzékem az MN traktor és gjmű Fcsfség eszközeiről kb.1952-ből - csak nem találom.
Kamovos 522438 2013. január 18. 19:36
Válasz erre
Szia Törzsbusz!

Köszi a választ és a pontosítást!

Mi az a listámon ami még nem volt?
Mert akkor azokat nem építem magyarnak.

Üdv: kamovos
lacipapa 522434 2013. január 18. 19:08
Válasz erre
Szervusz!
Olyanról,hogy Federal ,HF 123 rsz.-al mit lehet tudni?Egy fényképem van róla és platós.
Laci
Törzsbusz 522433 2013. január 18. 18:54
Válasz erre
Üdv Kamovos!

A vontató amit láttál kecsón az nem 375D alvázon,hanem 4320-on van mint DAM gépkocsi. Ezen a D-566 Zagyva felépítménye van. Amiről Én beszélek - Zil -131 - azon az eredeti (!) Wrecker felépítmény van tehát háborús darab! Ezen voltam ledöbbenve!
Az ismereteim szerint Studebaker,Diamond T969 B Platós, és még néhány a felsoroltakból nem került az MN állományába. Üdv!
Kamovos 522420 2013. január 18. 16:59
Válasz erre
Nem írta, mondta! :)
Kamovos 522419 2013. január 18. 16:58
Válasz erre
Szia Freddy!

Ugyan attól aki a műszaki mentőt is írta.

Üdv: kamovos
Freddy 522415 2013. január 18. 15:26
Válasz erre
Platós Studebakerről honnan van az infó?
búza 522408 2013. január 18. 14:03
Válasz erre
Szia!
"1922. december 27-én megalakították a Budapest Székesfőváros Közlekedési Részvénytársaságot (BSZKRT, köznyelvben leginkább „Beszkárt”-ként emlegették)."
Üdv: Búza
migi 522405 2013. január 18. 13:45
Válasz erre
Szia
Nem Beszkardnak hívták régen ?
Kamovos 522403 2013. január 18. 13:28
Válasz erre
Szia Törzsbusz!

Köszönöm a válaszod!
Ez tényleg az lehet.
Bár ez inkább hasonlít a Studebeaker-re, mint egy G.M.C-re. :)

Megpróbálok beszerezni egyet 1:72-ben. :)

Egy Zil-131-et én is szívesen feláldoznék.
Nekem Kecskeméten sikerült lefényképeznem Ural-375D-re felépítve.
Ezt is megépíteném.

Lassan neki kéne állni össze szedni, hogy az amcsiktól miket vásároltunk össze annak idején.

Nekem eddig a lenti típusokról van tudomásom, vagy halvány emlékek másoktól.

Willys, és az utánfutója,
Dodge WC-51 ponyvás
Dodge WC-53 Zárt
Dodge WC-54 Mentő
Dodge WC-57 Ponyvás
G.M.C.-353 Nyitott fülkés platós.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Üzemanyag szállító.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Billenős.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés szemétszállító.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Víz szállító.
G.M.C. DUKW. Később Orosz Zil-485
Studebaker Platós.
Studebaker Tűzoltó. (?)
Ford-6 Platós. Fehérben láttam 76-ban a seregélyesi MTH-ban
Ford G.P.A. Úszó Parancsnoki személyszállító gépkocsi. Később Orosz Gaz-64 is volt
Diamond T969 B Platós.
Diamond T969 A Műszaki mentő.

Hát most hirtelen ennyi rémlik.
Ha Valami hibádzik, vagy kihagytam azt jelezd légy szíves.

Üdv: kamovos
p-51 522227 2013. január 16. 20:14
Válasz erre
Szia juge75!

Légy szíves vedd már fel velem a kapcsolatot az általam küldött alkatrészminták ügyében!
Kerestelek telefonon, de nem érlek el, meg az e-mail-ekre sem érkezett még válasz Tőled.

Üdvözlettel:
p-51
páncélos 522127 2013. január 16. 07:45
Válasz erre
Ez érdekes. Utánajárok, mert felcsigázott a dolog.
Zil131N 522089 2013. január 15. 19:15
Válasz erre
P1010527

HŐR ZIL-131
P1010527

Szia Páncélos!

A határőrségnél valóban rendszeresitve volt a Zil-131! Habár valószinű közelse olyan példányszámban mint a honvédségnél. Infóim szerint javarész csörlő nélküli változatok voltak(talán olcsóbbak voltak igy?). Itt egy kép amin látszik az ajtón a felirat.
páncélos 522057 2013. január 15. 14:00
Válasz erre
Címer oké, de HÖR felirat nem látszik.
Sennás 521922 2013. január 14. 10:43
Válasz erre
cgfhfg
cgfhfg
UAZ-469174
UAZ-469174

Persze hogy nincs a műszerfalig miért is kérdek ilyen hülyeséget.
1kép kiengedve
2kép behúzva
Így jó?
Sennás 521914 2013. január 14. 09:37
Válasz erre
Köszi Tibi!Sál meg sapka tudod!Akkor kiengedetten szinte a műszerfalig előre áll.
Farkas469 521912 2013. január 14. 09:22
Válasz erre
DSCF0676
DSCF0676

Helló Gábor!

A fotón kiengedett állapotban van! Kimentem neked a hidegben és megnéztem:)
Ha behúzod akkor kb 8-9cm-t megy hátra.
Az aksi vezeték nem élénk hanem sötét piros és fekete. (általában amit nem vetetékeltek át)

Üdv.
Sennás 521910 2013. január 14. 09:04
Válasz erre
Szia Farkas469.Még egy gyors kérdés ha nem zavarlak.Behúzott és kiengedett állapotban hogy áll a KÉZIFÉK?
Sennás 521908 2013. január 14. 08:59
Válasz erre
Szia Farkas469!Az akkumlátort be lehet vezetékelni piros és kék dróttal?Vagy csak fekete lehet?
Farkas469 521907 2013. január 14. 08:53
Válasz erre
1.1m
1.1m

HÖR Zil-131...
kb 2 évvel ezelőtt.

Érdemes fürkészni pl a Használtautó.hu-t is.

Üdv.
páncélos 521903 2013. január 14. 07:43
Válasz erre
Pontosítani kellene, mert sok embernek minden tank, aminek lánctalpa van, és zöld.
Nem egy olyan egykori bakával beszéltem, aki tankosnak vallotta magát, közben volt köztük BMP-s, Gvozgyikás...stb.
páncélos 521902 2013. január 14. 07:40
Válasz erre
Nem tudok róla, hogy HÖR ZiL-131-est alkalmazott volna. IFA-ból volt terepes meg sima, előtte Robur, majd a véghajrába RÁBA tehergépkocsik, csapatszállításra. Ezen kívül R-142 rádiós GAZ-66, és Csepel (344, 346).
ambasa 521894 2013. január 13. 22:58
Válasz erre
"Amennyire tudom, a lövész ho-k hk.rolg.z-i általában öt századosak voltak, ahol négy század T-34 volt, az ötödik pedig SzU-76"

Bocs, azt hiszem ez az öt százados szervezés az 1952-után ezreddé felfejlesztettekre vonatkozik.

TG
ambasa 521893 2013. január 13. 22:55
Válasz erre
Amit írok az adatok kivételével inkább csak spekuláció, de hátha segít.

Az 1951.04.01-től érvényes hadrend páncélos csapatai:

3.löv.hdt.
-5.löv.ho. - 16.hk.rolg.z. (Pécs/Szabadszállás)
-12.löv.ho. - 43.hk.rolg.z. (Őrkénytábor/Baja)
-27.löv.ho. - 4.hk.rolg.z. (Kiskunfélegyháza)

6.löv.hdt.
-9.löv.ho. - 27.hk.rolg.z. (Polgárdi/Tapolca)
-17.löv.ho. - 42.hk.rolg.z. (Tamási/Marcali)
-32.löv.ho. - 9.hk.rolg.z. (Tapolca)(1951-ig)
-35.löv.ho. - 48.hk.rolg., (Kaosvár) (1951-től)

9.löv.hdt.
-4.löv.ho. - 18.hk.rolg.z. (Nyíregyháza) (1951-től)
-8.löv.ho. - 52.hk.rolg.z. (Mezőtúr)
-35.löv.ho. - 48.hk.rolg.z. (Kaposvár)
-32.löv.ho. - 9.hk.rolg.z. (Tapolca/Pápa (1951-től önűlló ho))

-4.ö.löv.ho. - 18.hk.rolg.z. (Miskolc)

MN Pánclos Parancsnokság

11. gép.hdt
-84.ro.tü.o (Miskolc)

-7.gép.ho.
-33.hk.e. (Esztergom)
-52.ro.tü.o. (Rétság) (1951-ig)
-31.n.hk.rolg.e. (Székesfehérvár) (1951-től)

-18.pc.ho.
-26.hk.e. (Hatvan)
-44.hk.e. (Jászberény)
-35.n.hk.rolg.e. (Miskolc) (1951-től)
-95.ro.tü.o (Pétervására)

-17.ö.hk.rolg.e (Székesfehérvár)
-24.ö.hk.rolg.e (Kalocsa)

Amennyire tudom, a lövész ho-k hk.rolg.z-i általában öt századosak voltak, ahol négy század T-34 volt, az ötödik pedig SzU-76

A hk.e-kben T-34-ek voltak, bár tudtommal, ha nem volt elég hk, akkor ide is kerülhettek SzU-76-ok a T-34-ek mellé.

Az ö.hk.rolg. és az n.hk.rolg. ezredekben lehettek az ISz-2-k és a ISzU-122-k, de, hogy milyen arányban és szervezetben azt nem tudom.

1951.12.31-én a pc állományunk a következő:

T-34: 480 kell / 341 van
ISz-2: 122 kell/ 68 van
SzU-76: 176 kell / 136 van
ISzU-122: 32 kell / 32 van

TG
Freddy 521795 2013. január 13. 14:12
Válasz erre
Én is erre gondolok, minimális esélye van az ISz-2nek, nem hiszem, hogy egy lövészhadtestnek alárendelt zászlóaljban voltak, inkább a 11. gépesített hadtestben tudnám elképzelni őket. De ez csak spekuláció.
Kamovos 521794 2013. január 13. 14:08
Válasz erre
Szia Freddy!

Akkor kizárásos alapon marad a T-34! :)
Keri 521793 2013. január 13. 14:05
Válasz erre
Sziasztok!
Ezekből a WC 53-asokból kapott a Budapesti Közlekedési Vállalat(nem emlékszem,hogyan hívták akkor) is anno?
Keri
Freddy 521792 2013. január 13. 14:04
Válasz erre
Biztos nem volt az se még, 1956 előtt csak ISz-2, ISzU-122, Szu-76 és T-34/85 volt, legnagyobb számban az utóbbi.
Kamovos 521789 2013. január 13. 13:58
Válasz erre
Szia Freddy!

Kis kereke volt?
Hát akkor sehogy nem stimmel.
Mert a T-34, T44, T54, T-55 kerekek szerintem kompatibilisek egymással.
Lehet, hogy nem is T sorozat volt, és nem is magyar, és nem is akkor és ott? :D

Ha nem T-34 akkor mondanám, hogy PT-76, de lehet,hogy akkor még az sem volt?

Üdv: kamovos
Freddy 521775 2013. január 13. 12:28
Válasz erre
Persze, tudom, meg is írtam nekik. T-54-es még akkor nem volt nekünk, a hatvanas évek közepétől jöttek, ha jól tudom.
Szerintem 99%, hogy T-34, de azt írja, kis kereke volt.
Kamovos 521766 2013. január 13. 12:11
Válasz erre
Szia Freddy!

T-44 biztos nem volt nekünk.
Esetleg T-54.lehetett

Üdv: kamovos
Freddy 521763 2013. január 13. 12:04
Válasz erre
Viszont egy kérdés: edukálom a népet armoramán 1950-56 közötti magyar páncélos témában (mikor már ott tartottak, hogy vajon a magyar T-44-nek milyen személyzete volt, úgy éreztem, hazafiúi kötelességem beavatkozni a nemzetközi közvélemény félrevezetésének elkerülése érdekében:)), a felvezető kérdés úgy szólt, hogy valakinek a valakije 1952-ben a magyar hadseregben szolgált valamilyen tankon,a ,,3rd Army"-ban, milyen tank lehetett.
Okváth Imre könyvében lévő 1952-es hadrendből kiindulva 3rd Army szerintem a 3. lövészhadtest lehet, amelyikhez valóban tartozott egy önálló páncélos zászlóalj Örkényben. Nem tudja valaki, milyen tankjaik voltak?
Freddy 521760 2013. január 13. 12:00
Válasz erre
Bofors? Én csont nélkül 37mm-es 39M-nek néztem...
Kamovos 521759 2013. január 13. 11:52
Válasz erre
Szia Törzsbusz!

Köszönöm a válaszod!
Ez tényleg az lehet.
Bár ez inkább hasonlít a Studebeaker-re, mint egy G.M.C-re. :)

Megpróbálok beszerezni egyet 1:72-ben. :)

Egy Zil-131-et én is szívesen feláldoznék.
Nekem Kecskeméten sikerült lefényképeznem Ural-375D-re felépítve.
Ezt is megépíteném.

Lassan neki kéne állni össze szedni, hogy az amcsiktól miket vásároltunk össze annak idején.

Nekem eddig a lenti típusokról van tudomásom, vagy halvány emlékek másoktól.

Willys, és az utánfutója,
Dodge WC-51 ponyvás
Dodge WC-53 Zárt
Dodge WC-54 Mentő
Dodge WC-57 Ponyvás
G.M.C.-353 Nyitott fülkés platós.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Üzemanyag szállító.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Billenős.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés szemétszállító.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Víz szállító.
G.M.C. DUKW. Később Orosz Zil-485
Studebaker Platós.
Studebaker Tűzoltó. (?)
Ford-6 Platós. Fehérben láttam 76-ban a seregélyesi MTH-ban
Ford G.P.A. Úszó Parancsnoki személyszállító gépkocsi. Később Orosz Gaz-64 is volt
Diamond T969 B Platós.
Diamond T969 A Műszaki mentő.

Hát most hirtelen ennyi rémlik.
Ha Valami hibádzik, vagy kihagytam azt jelezd légy szíves.

Üdv: kamovos
Sennás 521731 2013. január 13. 09:07
Válasz erre
Törzsbusz 521716 2013. január 12. 23:49
Válasz erre
id_diamondt_969a_pettit
id_diamondt_969a_pet...

Üdv Kamovos!
Diamond-T. Ez típus nyújtotta az alapot a gk.mentővontató magyar megfelelőjének kifejlesztéséhez ami rendszerben volt az MN-ben az ötvenes évek eleje-közepéig. Első változatként a Csepel B-300 készült ilyen felépítménnyel, majd később Mi is gyártottunk ugyanilyen mentő-vontató felépítményt. Később, ez a koncepció ismét - hazai gyártásban - a D-566 Csepelen jelent meg mint Diamond rendszerű felépítmény és a Túrkevei Afit vállalat készített 100 db-ot az MN részére. Írok is ezekről könyveimben sőt van egy érdekes fotóm, ami egy Zil-131-es mentő vontató ábrázol eredeti Diamond amerikai felépítménnyel. Biztos az, Én fotóztam le Mátyásföldön. Szerintem ez a "nagy GMC".
Zil131N 521713 2013. január 12. 23:21
Válasz erre
Sziasztok!

Keresek csapatszállitó platós ZIL-131-esekről képet amelyeken a néphadsereg felségjelzése volt látható az ajtókon. Illetve érdekelnének határőr(HŐR) Zil-131 esek képei is. Ha valaki tudna megosztani hasonló fotókat azt köszönöm előre is!
Murmuc 521700 2013. január 12. 20:54
Válasz erre
Üdv Sennás!
Farkas469-nek igaza van, nem sok mindent festettek le ezeken a járműveken, mással mint feketével, és ez igaz volt az akkori orosz személyautókra is. Elég UAZ-al kentem össze magam segéd koromban. :)
Kamovos 521691 2013. január 12. 19:23
Válasz erre
Szia Törzsbusz!

Emilt megkaptam köszönöm szépen.

Beszélgettem egy bácsival aki sorkatonaként, autó szerelő volt a seregben.
Beszélt nekem arról, hogy Dodge-t, Willys-t javított.

Illetve említett egy "Nagy G.M.C." műszaki mentőt is, amivel ők jártak menteni.

Nem tudta megmondani a pontos típusát.

Úgy írta le a típust hogy, három tengelyes, összkerékmeghajtású, zárt fülkés, hosszú orrú autó, amin olyan felépítmény volt mint a kései Csepeljeinken (D-566)
Mi a véleményed erről az autóról?
Mi lehet ez a nagy G.M.C.?

Üdv: kamovos
juge75 521690 2013. január 12. 19:19
Válasz erre
Még jó, hogy nem téged lőttek vele, ez egy replika bofors.
juge75 521689 2013. január 12. 19:18
Válasz erre
Helikopáterre szánod? :-)
juge75 521688 2013. január 12. 19:17
Válasz erre
Nem, fehér lesz, mint az eredeti.
Sennás 521687 2013. január 12. 19:16
Válasz erre
Jó ,írd meg mire vagy kíváncsi.
juge75 521686 2013. január 12. 19:14
Válasz erre
Nyugodtan, le mérhetnél pár dolgoz a Trumpi UAZ-on.
Sennás 521685 2013. január 12. 19:08
Válasz erre
7042472_6_644x461_parancsnoki-uaz-469-_rev001
7042472_6_644x461_pa...

Szia Farkas469.Igazából én ezt a képet néztem ezen egyértelmű hogy rá festettek.Hogy én a levegőszűrőt befestettem az csak úgy tetszett.Megkérdezem a csávót ha nem zavarja úgy hagyom de igen átfestem.Köszi hogy szóltál és köszi a képeket is.
Farkas469 521683 2013. január 12. 18:56
Válasz erre
00
00
01
01

Helló Sennás!
Ne haragudj, de amit kékre festetél olyan csak feketében volt! (szelep fedél és az olajtükrör levegőszürő)
Ami bal oldalt alul van henger az önindító matt fekete csak egy kicsi alu van benne..

Üdv.
Sennás 521682 2013. január 12. 18:55
Válasz erre
Szia juge75!Én nagyon várom már.Kereslek majd "magánban" kérdeznék pár dolgot.Köszi SENNÁS
Kamovos 521681 2013. január 12. 18:54
Válasz erre
Szia juge75!

Ugye nem zöld alapon lesz, és nem csak 35 meg 48-ban?

Üdv: kamovos
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.