Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65., | 66., | 67. |
Freddy | Adatlap | 716008 | 2023. november 26. 18:06 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 715469 | 2023. november 12. 17:12 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 714878 | 2023. október 29. 12:30 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Sajnos erről nincs több képem. (Az eheti update a 2Sz3: makettekeswg.blogspot.com/2023/10/801-2sz3-akacija-kecel-2012-2023.html ) | |||||||||||||||||||||||||
Ironn_76 | Adatlap | 714807 | 2023. október 27. 09:51 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Szia Freddy! Köszönöm szépen, ez már nagy segítség lesz, de konkrétan erről a járműről lenne szükségem képekre információkra. | |||||||||||||||||||||||||
Atta26hu | Adatlap | 714764 | 2023. október 25. 19:09 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 714750 | 2023. október 25. 11:42 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Konkrétan erről, vagy a típusról? Utóbbiról itt van pár: makettekeswg.blogspot.com/2021/05/198-kub-vegyesfelvagott.html | |||||||||||||||||||||||||
Ironn_76 | Adatlap | 714723 | 2023. október 24. 14:31 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Ironn_76 | Adatlap | 714722 | 2023. október 24. 14:29 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Sziasztok! Erről a járműről van valakinek, további képei? És ha igen, elküldené esetleg? Előre is köszi! | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 714485 | 2023. október 15. 14:09 | ![]() | |||||||||||||||||||||
páncélos | Adatlap | 713824 | 2023. szeptember 26. 21:55 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Kíváncsi vagyok, ez mikor jön be hozzánk? uaz469.deagostini.ru/ | |||||||||||||||||||||||||
Jimbow | Adatlap | 713702 | 2023. szeptember 23. 21:52 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Jaaa, hogy a csőről van szó :D Értem, köszi. | |||||||||||||||||||||||||
KarBal | Adatlap | 713667 | 2023. szeptember 22. 23:04 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Nem, csak nagyon szépen megcsinálták rajta a szénszálas(?) borítást. Arra nincs ötletem, hogy lehetne reprodukálni házilag. | |||||||||||||||||||||||||
Jimbow | Adatlap | 713661 | 2023. szeptember 22. 18:01 | ![]() | |||||||||||||||||||||
A füstelvezetőt nem hallottam eddig, az is eltér a standard A4-hez képest? | |||||||||||||||||||||||||
KarBal | Adatlap | 713514 | 2023. szeptember 19. 10:02 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Van olyan, aki magyar Leopard 2A4-est épít és beszállna velem a Leopard Club-tól való rendelésbe? Nekem csak a füstelvezetőre lenne szükségem, de azt nem adják el külön. Ha valaki rendelne hozzá való lövegcsövet, akkor azt lemásoltatnám gyantából. | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 713477 | 2023. szeptember 17. 22:19 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 712893 | 2023. szeptember 3. 13:01 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711918 | 2023. augusztus 6. 19:01 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Másik FUG, ez a VSFUG változat. makettekeswg.blogspot.com/2023/08/740-csepel-d-442-vsfug-kecel-2012.html | |||||||||||||||||||||||||
páncélos | Adatlap | 711756 | 2023. augusztus 1. 23:06 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Itt van két oldal ahol van magyar SCUD kép. Az elsőnek kb. az oldal közepén egy álló indítóállvány, rajta a rakétával. ue. a kép a TOP GUN újságban is megjelent anno. A másik az index fórumon, de az indexen van saját fórum része is az egykori alakulatnak. amirolatortenelem.blog.hu/2014/09/28/atomfegyverek_magyarorszagon forum.index.hu/Article/showArticle | |||||||||||||||||||||||||
Miggyuri | Adatlap | 711690 | 2023. július 30. 15:02 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Magyar szolgálatban állt Scud-B-vel dolgozom. Milyen árnyalatú zöldet javasolnak a hozzáértők a hordozóhoz illetve a rakétához? | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711522 | 2023. július 23. 13:13 | ![]() | |||||||||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 711469 | 2023. július 20. 08:40 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Szia Köszönjük! Nagyjáboli árat lehet esetleg tudni? | |||||||||||||||||||||||||
páncélos | Adatlap | 711465 | 2023. július 19. 23:11 | ![]() | |||||||||||||||||||||
slowmotion | Adatlap | 711447 | 2023. július 19. 14:47 | ![]() | |||||||||||||||||||||
balaton | Adatlap | 711441 | 2023. július 19. 09:03 | ![]() | |||||||||||||||||||||
páncélos | Adatlap | 711438 | 2023. július 19. 08:48 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Miggyuri | Adatlap | 711430 | 2023. július 18. 20:07 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Miggyuri | Adatlap | 711368 | 2023. július 16. 20:10 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Képet keresek T-55A harckocsiról nyitott motortérrel. Lehetőleg magyar szolgálatban állottról. | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711359 | 2023. július 16. 13:36 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711358 | 2023. július 16. 13:36 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711324 | 2023. július 14. 22:35 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Ahogy írtam, a hetvenes évekig mehetett az export, és utána se tiltották meg, csak már volt licenszdíj, szóval efelől még tele lehetett harmadik világ cseh tankkal. És igen, a licenszdíj, mint olyan, nem ördögtől való (most azt hagyjuk, hogy alapvetően ki miatt volt szükség a túlpörgetett fegyvergyártásra), viszont illik a licensz átadásakor a szerződésbe foglalni, nem évekkel később kitalálni, hogy ja, még van ez is. | |||||||||||||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 711323 | 2023. július 14. 22:29 | ![]() | |||||||||||||||||||||
"A licenszdíj azért volt köcsögség, mert eredetileg nem kellett fizetni, csak a hetvenes években, mikor a Szovjetunió gazdasága hanyatlóba fordult, akkor találták ki hirtelen, hogy na akkor elkezdik ezzel is fejni a KGST-partnereket." A szovjeteknek is komoly fejlesztési költségeik voltak és ők is támogatták a licenszgyártást pl. tervrajzokkal, szakemberekkel.Persze, hogy nincs ingyen ebéd... "Ezzel jól keresztbevertek a csehek éppen megvalósulóban lévő exportterveinek, és aztán le is nyúlták előlük a piacot." Akkor nézz már végig a harmadik világ akkori haderőin. Tele voltak nemszovjet keleti cuccal. Pl. a 62-es gyártását is pont ezért adták át a cseheknek, az csakis exportra ment... | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711322 | 2023. július 14. 21:29 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Sztálin idején minden keleti blokkos országban az önellátásra törekedtek, aztán az 50-es évek közepén rájöttek, hogy hiába épült ki mindenhol óriási hadiipari kapacitás, egy-egy új fegyver gyártásba vétele is beruházást igényel (új anyagok, új technológiák bevezetése), így inkább az együttműködés felé kellene haladni (persze pl kézifegyvereknél maradt az önellátás), akkor alakult ki ez a rendszer. Hogy milyen fegyverekre van szükség, azt a VSZ EFE parancsnoksága találta ki, hogy ezt ki kitől és hogy szerzi be, azt a KGST Hadiipari Állandó Bizottsága koordinálta. Ez egy ilyen tárgyalgatós-alkudozós szervezet volt, mindenki bedobta az igényeit és a lehetőségeit, aztán kisakkozták, hogy a következő ötéves tervben hol mi készüljön. Itt tényleg nagyjából normális hangvételű tárgyalások mentek, mindenki a saját gazdasági realitásaival kártyázva próbált legalább nullszaldóra kijönni. Így adódott például az, hogy a Vasziljok aknavetőt Diósgyőrben gyártották, de a MN nem is rendszeresítette- az oroszoknak kellett, nálunk volt szabad kapacitás, mindenki örül. (Persze, nem mindig jött össze,a Shilka gyártását is ki akarták szervezni valamelyik VSZ-országba, de senki nem vállalta). A szokásos túlbürokratizáltság mellett két hátránya volt ennek a rendszernek -titokvédelmi okokból nem volt összekötve a KGST többi, ,,civil" állandó bizottságával, így fegyvert csak fegyverre vagy pénzre lehetett cserélni, nem mondhattuk pl azt, hogy a MIG-ekért Ikarusokkal fizetünk, vagy a diósgyőri ágyúkért olajat kérünk. -a csúcstechnikát (sugárhajtású repülők, rakéták, elektronika) a szovjetek igyekeztek a saját kezükben tartani, fejlesztését is, gyártását is, emiatt a hadiipar nem tudott olyan húzóágazat lenni, mint nyugaton. Persze ez is inkább csak általános törekvés volt, akadtak kivételek, a csehszlovákok gyártottak MiG-21-est, vagy pl Magyarország sok elektronikai berendezést szállított be, sőt, a SzON-9-es radar teljesen nálunk készült. Később egyébként legalább a javítóbázisokat igyekeztek széjjelebb telepíteni, lásd nálunk a PG, vagy az NDK-ban meg radarokat is javítottak. A KGST-n kívüli kereskedelembe a HÁB nem nagyon szólt bele, ha a tagországoknak van rá kapacitásuk, akkor hadd csinálják. Irak vett egy csomó magyar PSZH-t például, és így kerültek cseh tankok a harmadik világba. A licenszdíj azért volt köcsögség, mert eredetileg nem kellett fizetni, csak a hetvenes években, mikor a Szovjetunió gazdasága hanyatlóba fordult, akkor találták ki hirtelen, hogy na akkor elkezdik ezzel is fejni a KGST-partnereket. Ezzel jól keresztbevertek a csehek éppen megvalósulóban lévő exportterveinek, és aztán le is nyúlták előlük a piacot. | |||||||||||||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 711301 | 2023. július 14. 12:19 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Persze, hogy pénzt kértek a licenszjogért, az a világon mindenhol így működik, nem köcsögölés. Akkor mégis hogyan kerültek a harmadik világba? Sőt a T-62-eseket eleve exportra gyártották a csehek. A szovjetek még a saját fegyveres erejük ellátására se rendelkeztek elegendő gyártási kapacitással, a repülő eszközök esetében ez jól látszódott. Nagyon sokszor szereztek be cuccokat külföldről, a magyar ipar is rengeteg hadiipari terméket szállított a szovjeteknek. Olyanokat is, melyekbe nyugati alkatrészek is voltak (pl. elektronikai termékek) | |||||||||||||||||||||||||
atika | Adatlap | 711290 | 2023. július 13. 18:23 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Köszönöm. Jó lenne tisztábban látni, hogy vajon milyen műszaki teljesítmény is volt. Nem csak "ahhoz képest". El fogom olvasni a cikk(ek)et. | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711289 | 2023. július 13. 17:55 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Egyszerűen sokkal rugalmatlanabb volt a rendszer annál, hogy ilyen szinten tudjon beleszólni a tervezésbe. Meg nem is akart, a VSZ-tagállamok hadiiparfejlesztéseinél se volt szovjet kézivezérlés, az oroszok inkább a piacokat akarták kontrollálni, és azt se direkt politikai parancsokkal, hanem mindenféle gazdasági köcsögöléssel (pl a csehszlovákoktól licenszdíjat szedtek az általuk gyártott BMP-kért és T-55-ösökért, így azok nem tudtak a harmadik világba exportálni, hiszen árban nem tudtak a szovjetek alá menni) Ami viszont megkeserítette az életet, az a hiánygazdaság volt- nem lehetett egyszerűen beszerezni semmit, főleg azokat a dolgokat, amihez külföldről (akár másik keleti blokk-országból) kellett valami. Százszor inkább el tudom képzelni, hogy egy normális motor fejlesztését-gyártását ez hátráltatta. És akkor ehhez jöhettek a mindenféle vezetők inkompetens döntései. Az alattuk levők meg gyártották az összeesküvéselméleteket, hiszen mindezt gondosan titokban tartották előlük (a KGST katonai bizottságának 1980 utáni jegyzőkönyvei a mai napig is titkosak, a történészek se férnek hozzá- képzeljük el, Gipsz Jakabnak 1960-ban mennyi infója lehetett ezekről) | |||||||||||||||||||||||||
denkmeyer | Adatlap | 711288 | 2023. július 13. 17:43 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Feddy! Biztosan igazad van, mégis, a tervezésben és a gyártásban részt vevők az idézetben leírt módon tapasztalták. | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711287 | 2023. július 13. 17:07 | ![]() | |||||||||||||||||||||
,,egyes vélemények szerint ezen típus kényszerített gyengeségével próbálták indokolni a szovjet gyártású teherautók meghonosítását a Néphadseregben" Az ilyenek szinte kivétel nélkül álhírek. Érdemes elolvasni Germuska Pál Vörös Arzenál című könyvét, elég jól leírja, hogy a VSZ működése során milyen gazdasági megfontolások és küzdelmek közepette próbálták a tagok egymásra sózni a hadiipari termékeiket- nem volt ilyen, hogy ,,kényszerített gyengeség" egy tervezésben, hogy ki kitől mit vesz, az sokkal magasabb szinten dőlt el és műszaki szempontok gyakorlatilag sohasem játszottak benne szerepet. És persze az egész kereskedelmi rendszer iszonyúan rugalmatlan és lassú volt. | |||||||||||||||||||||||||
denkmeyer | Adatlap | 711286 | 2023. július 13. 16:54 | ![]() | |||||||||||||||||||||
A K-300 feladatköre tüzérségi vontató volt. Ezért tűnhet kevésnek a teherbírása. Műszakilag bizony nagy eredmény volt, annak ellenére, hogy nem engedték beletenni a 6 hengeres benzin motort, hiába azzal volt tervezve. Érdekes módon, egyes vélemények szerint ezen típus kényszerített gyengeségével próbálták indokolni a szovjet gyártású teherautók meghonosítását a Néphadseregben. Ennek ellenére az egykori kezelőik szerint még így is kiváló terepjáró-képességgel rendelkezett. A Haditechnikában volt egy 2-részes cikk róla. (a cikk-képek a szerző engedélyével) denk | |||||||||||||||||||||||||
atika | Adatlap | 711275 | 2023. július 13. 10:55 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Tényleg elfeledett típus, pedig több száz készült belőle. Műszakilag nem volt egy hatalmas eredmény, főleg a teherbírása tűnik alacsonynak (2,5t), de legalábbis nem kiemelkedőnek. A 6×6-os kerékképlet alapján azt várnám, hogy a terepen nem volt gondja, bár a motor sem volt túl erős emlékeim szerint (régebbi olvasmány élmények alapján). | |||||||||||||||||||||||||
denkmeyer | Adatlap | 711272 | 2023. július 13. 09:40 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Sziasztok! Egy kezdő 3D nyomtatós barátom a korábban megrajzolt Csepel K-300-asomat kinyomtatta több-kevesebb sikerrel 1/72-ben, én meg lemázoltam. Reményeink szerint idővel sikerül elfogadhatóbb minőségben kinyomtatni. De már így is a teherautó szép - tervezője szavajárásával: ,,gépszerű" - vonalvezetése kirajzolódik. A képeket elsősorban a nagy múltú és sajnos (majdnem) nyomtalanul eltűnt típus miatt teszem fel, talán többünket érdekelhet. denk | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711242 | 2023. július 11. 13:40 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Valamelyik magyar műgyantás cég (Botond Models talán) gyártotta 20+ éve, már akkor sem nagy darabszámban, börzén talán felbukkanhat. | |||||||||||||||||||||||||
Hadúr67 | Adatlap | 711008 | 2023. július 2. 21:40 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Uraim,hozzáértők! Érdeklődnék,hogy a magyar PSZH-t (d944) gyártják-e 1/35 méretarányban? Valahol,valakitől elérhető? Köszönöm előre a válaszokat! Attila ( Hadúr67 ) | |||||||||||||||||||||||||
Miggyuri | Adatlap | 710973 | 2023. július 2. 11:20 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Kérdésem: A Nyírteleken kiállított Krug festése mennyire valós, az egykor használt példányokhoz képest? | |||||||||||||||||||||||||
Sennás | Adatlap | 710824 | 2023. június 28. 14:35 | ![]() | |||||||||||||||||||||
MagyarMoziTv-csatornán 15.10h-tól "Fedőszáma MN_1480" című dokumentumfilm! | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 710750 | 2023. június 25. 21:06 | ![]() | |||||||||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 710498 | 2023. június 18. 13:27 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Sziasztok Találtam egy felújítható roncs 3 tengelyes Dodge WC-t. Talán WC63? Volt ilyen Magyarországpn? Fotón csak kéttengelyest láttam.. Köszi | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 710273 | 2023. június 11. 18:34 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Nem, de köszi, odaírtam :) | |||||||||||||||||||||||||
páncélos | Adatlap | 710257 | 2023. június 11. 14:53 | ![]() | |||||||||||||||||||||
Azt tudtad, hogy ez a korai (1966) változat? (tompa orrú) Nekünk ilyen nem is volt. | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 710252 | 2023. június 11. 13:11 | ![]() | |||||||||||||||||||||
ltom74 | Adatlap | 709812 | 2023. május 31. 10:20 | ![]() | |||||||||||||||||||||
páncélos, köszi az infót! |
Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65., | 66., | 67. |
makettekeswg.blogspot.com/2023/11/821-pt-76-kecel-2012-23.html