<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56. |
romsitsa | Adatlap | 579335 | 2015. február 22. 13:10 | ||
magoo | Adatlap | 579320 | 2015. február 22. 10:27 | ||
Tisztelt Fórumozók! Tegnap lezajlott a szakmai vita. Az idő korlátok miatt csak részben lehetett megvitatni a kutatási eredményeket, ezért ha a többi érintett lehetőséget ad rá, bárhol, bármikor állok rendelkezésükre. Meg van az első Herbig megrendelés a Sólymokra, de tudom, ez nem számít. Igaz, hogy a Krayer a HT/HFC szerint már jóval korábban rendelkezett saját festékkel, de mégsem azt vették rá. Kérek mindenkit, hogy a szemének higgyen! Korábban mellkeltem a roncsok fotóit, mindenki megnézhette élőben, ha volt rá alkalma. Egy újabb fotó sorozattal szeretném megválaszolni a kérdéseket, köszönhetően Baczoni Tamásnak! 1. fotó: Krayer színkatalógus, mely az 1938. június elsején szabványosítottak a HM 14. közlönyben. 2, 3,4. fotó: A színkatalógus színei összefényképezve az RLM katalógusok színeivel. Annak ellenére, hogy a Krayer katalógus lassan 80 éves még mindig nagyon közeli hasonlóságot mutat az RLM színekkel. Eddig az volt a kibúvó, hogy az eredeti Krayer katalógus majd bizonyít mindent. Ez bizonyítja, hogy 1938. június elsején német színeket rendszeresítettek a légierőnél. Ezután német festéket rendeltek a Sólyomra. Majd a Krayer a Herbigre hivatkozik, amikor festéket szállít a Sólyomra. Az is kiderült, hogy a Ju.86-on Herbig festék van a dokisik szerint és az is hogy a Herbig festék olcsóbb a Krayernél, mint a Herbigtől a vezérképviseleten keresztül rendelt festék. Lehet tévedni, de furcsa, ha minden az önálló magyar színek támogatására szolgál! Tévedések színelemzésben: Ju. Barna, zöld, kék, Héja-M zöld Tévedések doksikban: WM levél 1934. augusztus 21. (Elég összehasonlítani a HFC és HT anyagot, rögtön kiderül) Herbig hivatkozás kiegészítés Billitz Vilmosnak írt levél a Titanine festékekről Titanine táblázat Én is tévedtem/tévedek/tévedni fogok! Egy témában ennyit remélem soha! Mindenkinek jó makettezést, valamint roncs és színminta fotónézegetést kívánok! Podva! Az atombomba azokat megérintette, akik a tényeket keresik! Akit nem, annak mindegy milyen bizonyítékot találsz. (Az egyik érintett mások jelenlétében kijelentette, hogy a katalógus nem eredeti Krayer katalógus, ezért a Horváth Balázst kértem meg, hogy olvassa fel a katalógusra írt szöveget.) A Rebekán mindenki láthatta, de a következőre is felviszem a RLM kártyákkal együtt, hogy ismét csak a szemnek kelljen hinni. Ígértet kaptam, hogy a vitaanyag felvételét megkapom, ezt utána közzé teszem! Nyílt levél: Kedves Gyuri és Dénes! Felmerült a kérdés, hogy ki használta fel a másik anyagát, ki találta meg a dokumentumokat, ki járt a másik nyomdokán. Azért írok nektek nyílt levelet, hogy rendkívül egyszerűen mindenki előtt le tudjuk tisztázni: Meg vannak a kikérő lapok, melyek bizonyítják, hogy ki mit, mikor kért ki. Ha nincs, akkor a levéltár kiadja nektek, ha kikéritek, hogy mely dokumentumokat kutattátok. A Krayer és a Titanine anyagokat Gyuri kérte ki előttem, én csak azért néztem át, mert a jegyzeteidben benne van a hivatkozás a Herbigre és furcsállottam, hogy miért hivatkozik a gyár németre, ha valóban van saját. Ezért kértem ki a Titenine anyagokat is. Mint kiderült nem hiába. Kérlek, tájékoztassatok róla, hogy van-e még olyan irat a tanulmányomban, amit nem hivatkoztam meg, nem köszöntem meg és Tőletek kaptam. Várom, hogy ti melyik dokumentumokat, mikor kértétek ki. Meg lesznek a dátumok, azután megvan a HFC, a tanulmányom, valamint a HT megjelenésének időpontjai, így villámgyorsan kiderül, ki mit honnan vett. Várom megtisztelő nyílt válaszotokat! Üdv: Karcsi Talán még emlékeznek rá a makettezők, hogy a szakmai vita eldöntésére kértek fel hajdan. Talán arra is emlékeznek, hogy az érintettek elfogadtak a vita eldöntésére. Amire felkértek elvégeztem! magoo | |||||
Számvéber | Adatlap | 579318 | 2015. február 22. 10:17 | ||
Sajnos nem tudtam elmenni a rendezvényre. :( Azért én vajúdó hegyek és röhejes kisegerek emlegetése előtt megnézném a videofelvételt is. | |||||
Podva | Adatlap | 579299 | 2015. február 22. 07:30 | ||
Sziasztok Tegnap megvolt a várva várt tetemre hívás az MRT-n és hogy stílszerű legyek: Parturiunt montes, nascetur ridiculus mus... Karcsi pedig ledobta az "atombombát", de lehet, hogy csak nekem szaladt fel tőle a szemöldököm... Sajnos a témát nem sikerült lezárni... Üdv | |||||
migi | Adatlap | 579178 | 2015. február 20. 12:57 | ||
Sziasztok Eladóvá váltak az alábbi könyvek , újságok, az árakhoz a esetleges posta költség hozzá adódik.Személyesen átvétel Budapesten a Ferenciek terénél, vagy XXII kerületben Budafokon megoldható Könyvek Ságvári - Somogyi - Szabó , A Honvédhuszárok című 2001 es könyv , 3000 ft Kedves Gyula : A Szabadságharc Huszárai , 2000 ft Ságvári - Somogyi , Das Busch der Husaren ( Német nyelvű kiadás ) 1999 , 3500 ft Nagyrévi Neppel György Huszárok című 1973 as könyve, 4500 ft Stark Tamás Hadak útján 2000 ft Nagyváradi Sándor Fejezetek a Magyar katonai repülés történeteiből 2500 ft Akademia kiadó : Repülési Lexikon 1-2 rész 3000 ft Zrinyi 1975 : Magyar ország felszabadítása 1500 ft Olaf Groeher : Légiháboruk története 1910- 1980 3000 ft Eladó lett több teljes évfolyam Top-Gun ujság , irány ára évfolyamonként 1500 ft Csere is érdekel természetesen érték egyeztetéssel 1/48as méretben Míg-15-19-21- 25 –öst és . L-29 ,L-39 est migi2123@gmail.com | |||||
TAMÁS78 | Adatlap | 579176 | 2015. február 20. 12:56 | ||
Szia Karcsi! Köszi! Majd megírnád, hol lesz esetleg elérhető a felvétel az érdeklődők számára? | |||||
tyimosenko | Adatlap | 579166 | 2015. február 20. 11:28 | ||
Sziasztok! Be lehet simán menni a konferenciára, nem is kell regisztrálni előre? Köszönöm a választ. | |||||
magoo | Adatlap | 579110 | 2015. február 19. 09:36 | ||
Tisztelt Fórumozók! A konferenciáról készül videó felvétel. Amint lezajlott a konferencia, írok egy rövid összefoglalást. Örülnék neki, ha rajtam kívül más résztvevő is leírná a tapasztalatait! magoo | |||||
Sherman | Adatlap | 579102 | 2015. február 18. 23:13 | ||
Elektrolakatos | Adatlap | 579094 | 2015. február 18. 22:00 | ||
Sherman | Adatlap | 579083 | 2015. február 18. 20:25 | ||
A Közlekedési múzeumban lesz a konferencia? | |||||
TAMÁS78 | Adatlap | 579076 | 2015. február 18. 18:11 | ||
Gondolom, hiú ábránd lenne abban reménykedni, hogy a konferenciát majd egyszer azok is megnézhessék, akik nem tudnak ott lenni, mondjuk egy videofelvételen... | |||||
Gabi | Adatlap | 579074 | 2015. február 18. 17:34 | ||
Szia Karcsi! Bár tudod jól, hogy a téma tárgya nem igazán az én asztalom, de remélem, hogy valamilyen szinten rendeződnek majd az elmúlt év-évek nézeteltérései, és sikerül tisztábban látni a tényeket illetően. Kérnék majd akár tőled, akár mástól aki ott lesz egy összefoglalást, mert természetesen én is, és sokan mások is kíváncsian várjuk, hogy egy ilyen plénium előtt mi lesz a "végeredmény". Gabi | |||||
magoo | Adatlap | 579055 | 2015. február 18. 11:29 | ||
Tisztelt Makettezők! 2015. február 21-én szombaton kerül megrendezésre a Magyar Repüléstörténeti Társaság 39. Repüléstörténeti Konferenciája, melyen 13 órától Punka György, Bernád Dénes, Kovács Béla, Nagy Sándor, valamint én is lehetőséget kapok a kutatási eredmények ismertetésére. A konferencia nyílt, tehát a makettezők is részt vehetnek rajta. Részvételi feltételekről egyeztettem a társasággal: - Minden vendég köteles csendben (közbeszólás nélkül) meghallgatni az előadásokat. Aki ezt megsérti, el kell hagynia a termet. - Az előadások után lehetőség van kérdezni. Először a társaság tagjai, majd a vendégek is feltehetik a SZAKMAI kérdéseiket. (A személyeskedő hangvételű kérdéseket az ülés levezető elnöke tiltani fogja) - A téma megvitatására fél óra áll rendelkezésre, ezért mindenki csak rövid és lényegre törő kérdéseket tehet fel. Üdv: magoo | |||||
PeKo Publishing | Adatlap | 578596 | 2015. február 13. 13:18 | ||
Sziasztok! Hamarosan a boltokban sorozatunk legújabb darabja, a "Sturmgeschütz III on the battlefield 3". Ahogy azt már megszokhattátok, a könyvben a magyar/angol szövegű bevezetőt követően több mint száz, egész oldalas f/f fénykép található, szintén kétnyelvű aláírásokkal. A könyv beszerezhető lesz a nagyobb hazai forgalmazóknál. Amennyiben kérdésetek lenne, kérünk itt jelezzétek felénk: office@pekobooks.com Könyveinket megtaláljátok a facebookon is: www.facebook.com/PeKoPublishing | |||||
rrobbie | Adatlap | 578424 | 2015. február 11. 12:59 | ||
Szia lacipapa! Régebbi Pro Modell lapszámokat itt tudtok rendelni: robert pont racz kukac promodell pont hu Üdv! Robi | |||||
Klambi | Adatlap | 577934 | 2015. február 5. 11:09 | ||
Sziasztok! Keresem megvételre Adóba László Építsünk Diorámát 1,2 valamit a 4. részét.(város, természet és kiegészítők) Köszönöm | |||||
lacipapa | Adatlap | 577882 | 2015. február 4. 11:30 | ||
Nagyon fog hiányozni!Alig vártam az újabb számok meg jelenését.Reméljük,azért van még remény! A régebbi számokat,azért még meg lehet rendelni? Üdv,Laci | |||||
solyom | Adatlap | 577878 | 2015. február 4. 09:46 | ||
Sziasztok! A magyar színekkel kapcsolatban egy kérdés! Úgy hallottam, hogy van a Közlekedési múzeumban egy zöldre festett Sóstói gyártású fa légcsavar. Ennek a színéről mit lehet tudni? BB | |||||
vackor | Adatlap | 577080 | 2015. január 25. 18:11 | ||
Szívből remélem, hogy "lesz még egyszer ünnep a világon"! Köszönöm én is az eddigi kitartásotokat ! | |||||
badboy | Adatlap | 577043 | 2015. január 25. 12:57 | ||
Nagy Kár. nekem is megvan minden szám, sajnos újra és újra ezeket kell elolvasnom. Tudom, hogy milliószor átrágtuk a kérdést, de szinte minden ország el tud tartani legalább egy makettező magazint, csak mi nem, úgy látszik ebben is a világ élvonalában járunk. Marad a Modelár és a Modell fan | |||||
Laac | Adatlap | 577035 | 2015. január 25. 12:02 | ||
Sajnálattal hallom. Nekem is valamennyi szám megvan. Ha a posta késett akkor árusnál vettem, csak nehogy egy nappal később olvassam. | |||||
odél | Adatlap | 577033 | 2015. január 25. 11:47 | ||
Szomorú! Minden eddigi szám megvan. Köszönjük az eddigi munkátokat. | |||||
rrobbie | Adatlap | 577030 | 2015. január 25. 11:39 | ||
Tisztelt Olvasók, Kedves Makettezők, Kedves Barátaink! Sajnálatos hírt kell közölnünk Veletek! A Vibero Kft., a Pro Modell magazin tulajdonosa és lapkiadója szeretné tájékoztatni a Makettező Társadalmat, hogy a Pro Modell magazin kiadását meghatározatlan időre felfüggeszti. Köszönjük az elmúlt 15 évben megszavazott bizalmat, hogy kitartottatok mellettünk a nehéz időkben is! Reméljük a jövőben valamikor majd újraindulhat a lap, a megszokott színvonalom, tartalommal, lelkesedéssel. További jó makettezést, jó egészséget kíván a kiadó nevében: Zsembera József (tulajdonos, kiadó) Rácz Róbert (ex-főszerkesztő) | |||||
magoo | Adatlap | 576932 | 2015. január 23. 22:12 | ||
Kedves Pista! Ebben az esetben a gyártó kiderítése egyértelművé tette, hogy német festéket használtunk, mert a Krayer nem csinált G. jelzésű repülőfestéket. Ezzel két légy egy csapás esete volt, mert onnantól kezdve német színeket kell keresni. A roncsok pontosítanak! Minden gyártó saját árnyalatban szállította az RLM színeket, ezért igazolható Herbig festékminta kellett roncsról, mely a Sólyom és a Ju.86 esetében meg van. A kettő együtt adja, amire a makettezőnek szüksége van: a Színek! Az, hogy mit lehet kihozni egy 70 éves festékből? A tanulmányom bizonyítja, hogy a Me.210 festékei szinte egyeznek a W&B referencia kártyáival. Biztosan állíthatom, hogy megfelelő állapotú festék 90% feletti pontossággal állítható helyre. Hogy ne húzzam a hozzászólásom, a tanulmányomban leírtam milyen feltételek mellett mit lehet kihozni egy roncs festékéből. Minden roncs (és festékmaradvány) más és más. A Te darabjaidon lévő festékek állapotát egyenként kell felmérni. Ami a legfontosabb a roncsdarabjaiddal kapcsolatban: milyen típusból származnak? Email címem: zuhanobombazo@gmail.com Üdv: magoo | |||||
lacipapa | Adatlap | 576777 | 2015. január 22. 14:05 | ||
Szerintem,meg vedd fel Magó Károllyal a kapcsolatot. | |||||
Sherman | Adatlap | 576774 | 2015. január 22. 13:02 | ||
Ha nem okoz túl nagy problémát számodra, lefényképezhetnéd természetes fénynél a tulajdonodban lévő roncsdarabokat, és akár itt akár máshol publikálhatnád. Sokat segítenél az ezzel foglalkozó kutatóknak. | |||||
cimber | Adatlap | 576768 | 2015. január 22. 12:13 | ||
Szia! Pontosan ezért jó az a megoldás, amit Karcsi végez, hogy felpolírozza a festéket. Nyilván ez a roncsdarab adott részen való sérülésével jár, de hitelesnek tekinthető. Ha valaki ehhez nem járul hozzá, annak bizony egy lehetősége van. Amennyiben máshonnan sikerül ugyanolyan lemezmintát szerezni és azt felpolírozzák, majd színmeghatározást végeznek, azt az eredményt illik tudomásul venni. Ennél hitelesebben - egyszerű, olcsóbb eljárással - nem azonosítható be jobban a festés. | |||||
Pista | Adatlap | 576765 | 2015. január 22. 11:48 | ||
Kedves Urak! Minden tiszteletem azoké, akik energiát és időt nem kímélve kutatják a magyar repülés múltját és próbálják pontosan meghatározni a gépeinken egykor használt színeket és festékeket. Én makettezői megközelítésből közelítem meg a problémát. A makettezőt elsősorban nem is a festék gyártója, hanem a színe érdekli. Van a birtokomban pár kisebb repülőgép borítás darab, de a festés színét én nem tudnám színskála segítséggel meghatározni. Előttem van most egy tenyérnyi alumínium lemez amin „zöld” festék van. Ez a lemez kopott, karcos, hámlik róla a festék. Viszont egyetlen négyzetcentiméternyi felületen 6-8 különböző színárnyalatot is látni vélek. Közelről nézegetve a repülőroncsokból származó lemezeimet egy pár centis festékfolt jobb és bal széle közt jól látható árnyalatnyi különbséget lehet felfedezni. Persze fél méteres távolságból ez a különbség már alig látható. Talán nagyobb, egybefüggő festett felületekről nagyobb biztonsággal lehetne színmintát venni. Csak kérdezni szeretném, hogy mennyire tekinthetőek a meglévő festékminták színhelyesnek? Ez abszurdan hangzik így elsőre, de minden festék halványul, fakul, sőt, van, ami sötétedik a korral. Jelentős tapasztalatom van festékekkel, öreg gépekkel, autókkal, stb. Pár év alatt -rosszabb esetben, gyengébb minőségű festékek esetében pár hónap alatt- a festékek igen jelentősen fakulhatnak. Vélhetően a világháborús festékek kiváló minőségűek voltak, de akár hogy is, mára minden fellelhető festett lemezdarab vagy gépalkatrész minimum 70 éves. Abban biztosan mindenki egyetért velem, hogy a korabeli színes felvételek színhelyessége legenyhébben fogalmazva is csupán megközelítőnek tekinthető. Üdv, Pista | |||||
romsitsa | Adatlap | 575715 | 2015. január 9. 01:34 | ||
Értelek. Szerintem, a sárga nem releváns abból a szempontból (főleg, ha javítószín), hogy honnan érkezett és milyen színben a gyári festéshez és teljes átfestéshez alkalmazott RLM-nek megfelelő festékanyag, mert nem ugyanazon festés részét képezte. Az, hogy a sárga nincs kapcsolatban a z.b.sz.k. színekkel, erősíti, hogy a Krayer ajánlatban az H. előtaggal szerepel, míg a többi festék a G. előtaggal. Üdv Á | |||||
Podva | Adatlap | 575703 | 2015. január 8. 21:15 | ||
Szia Ádám Az első kamuflázsos olasz eredetű gépeink, a rosszemlékű Ca-310-esek voltak 1938 elején...(igaz itt van vita, hogy nem is volt rajta sárga, csak kétféle zöld...)Javítószínként itt kellett, hogy legyen az országban a gépekkel együtt valamiféle ságának. Van pár fotó is ahol nem 3, hanem 4 feső szín különíthető el... Üdv Viktor | |||||
romsitsa | Adatlap | 575700 | 2015. január 8. 20:42 | ||
A sárga festék (terepszín, nem jelző) milyen gépekhez kellett, mondjuk 1937-39 között? Az nem a Re 2000-rekkel jelent meg? Üdv Ádám | |||||
Podva | Adatlap | 575696 | 2015. január 8. 20:23 | ||
Üdv Látom lényeg átment... A „flexibilis” szakíró a Dornier mellett további példaként említi a „rugalmasságra” , hogy a hullámos, átszóródásos mintával érkező(sic!) He-46eUn-jainkal megegyező mintával látták el a később kapott Bf-109F-ek és G-k (sic!) néhány példányát… Na, ki ő? Tényleg fejezzük be, ezt itt. Örültem sokat tanultam... Üdv VIktor | |||||
J_K | Adatlap | 575657 | 2015. január 8. 13:05 | ||
Podva! A "flexibilis-szakírók" felsorolása valahogy elmarad... | |||||
AndrásH | Adatlap | 575654 | 2015. január 8. 12:15 | ||
Valójában hogyan nézett ki a rendelés? Az RLM színek továbbra is színek :), tehát a rendelés max kb úgy nézhetett volna ki, hogy mondjuk 7110.61-böl, vagy 7122.71-böl ennyi kell, 7200.00 higítóból annyi, stb. Vagy ahogy én láttam, nálunk nem annyira az RLM négyjegyü standardizált kódját használták, hanem a gyártó saját jelölését. Tehát pl 133.02 vagy 232.61, 201-es alapozó, stb. | |||||
romsitsa | Adatlap | 575652 | 2015. január 8. 11:40 | ||
A sárga festék (terepszín, nem jelző) milyen gépekhez kellett, mondjuk 1937-39 között? Az nem a Re 2000-rekkel jelent meg? Üdv Ádám | |||||
Podva | Adatlap | 575648 | 2015. január 8. 11:16 | ||
„Kedves Herbig(vagy W&B) Ezúton felkérjük Önöket, hogy a meglévő rendelésünk alapján az MKHL a FIAT CRxx és Heinkel He xx típusú gépeink álcázása céljából szállítsanak részünkre az alábbi repülőgép átvonó festékből: 1000kg RLM 61 Barna 1000kg RLM 62 Zöld 1000kg RLM 63 Szürke 1000kg Valamilyen sárga (mindegy, amilyen van a polcon ott maguknál az jó!) Köszönettel : HM repülőgépfesték beszerzésért felelős alosztálya. Kelt: 1938 május” Ha nem játékos a RAL sor akkor ekképp rendeltük a repülőfestéket.(tudom nem ez a hivatalos megnevezés) Bárki bármit állít, csupán erről szólt az elméletgyártás …Nem hajtom tovább, de nekem már van egy elképzelésem a sárgára eredetére vonatkozóan. Mindent kösz: Viktor | |||||
J_K | Adatlap | 575644 | 2015. január 8. 09:37 | ||
Podva, a holland gépet azért hoztam fel, mert Merrick szerint ez az egyetlen eset volt, amikor nem echte RLM-festékeket használtak fel az export-gépekre. Ergo: a többin RLM szabvány szerinti szín és festék volt, a Luftwaffetól eltérő mintázattal. Pont. Mely szakírók hozzák fel ezt a német festékgyárak flexibilitásának igazolására? Mitől valószínűbb, hogy RAL-kódokban határozták meg a Ju 86-ok festését, mint RLM-ben? Vagy ez már megint egy új -minden alapot nélkülöző- elmélet? A magam részéről maradok a roncsok színelemzésének eredményénél, és a tényleges (nem meghamisított) dokumentumoknál, amit Karcsi bemutatott. | |||||
AndrásH | Adatlap | 575636 | 2015. január 8. 07:55 | ||
Ha RLM színeket szeretnél RAL színskálához hasonlítani, akkor figyelembe kell venni, hogy a mai RAL nem azonos az akkorival, egy-egy kód alatt ma már más szín lehet. | |||||
Podva | Adatlap | 575634 | 2015. január 8. 06:38 | ||
Kedves András Igen természetesen az RLM színsorra vonatkozik a kérdés. És igazad van egy gyári levelezés 1935 februárjából már utal a 2 jegyű színkód rendszer használatára (00-tól 46-ig) A Nem fellelt első kiadású LDv521-et Ausgaben1936 néven emlegetik(amiben biztosan szerepelt az RLM 61/62/63) Maradjunk hát az 1936-nál. A RAL kódok átvétele hasznos adalék, mert így végre egyféle RLM színünk van. A 62-,61-nek hivatkozott Olivgrün, meg a Graubraun itt lámpafénynél még közel is van a Karcsi által elemzett roncsdarabhoz a 7005-meg önmagáért beszél,(ami azért nem 63). A fentiek alapján azt gondolom, hogy valószínűbb, hogy esetleg RAL színek lehettek megállapítva abban a bizonyos 1936 áprilisi Junkers szerződésben. Kedves J_K Régóta nem beszélek Krayer festékgyártásról. A Holland példát te hoztad fel. Egyes szakírók a holland gépek esetét a festékgyárak flexibilitásának példájaként értelmezik. Ugye nem úgy képzeled, azt hogy a hollandok hoztak egy nagy adag pigmentport és bezuttyantották a repülőlakkba? Valszeg tételesen megadták a szín receptúráját...(kockás papíron) amit a németgyár MEO-ja alkotónként bevizsgált, vagy saját maguk kikeverték, saját készletből. Károly Azt gondoltam eddig, hogy a te szekeredet tolom, nem értem miért tuszkolsz át a másik szekértáborba olyan állítások nekem tulajdonításával amelyeket nem tettem, vagy az eredményeid alapján megmásítottam. A többit, ha nem bánod magánlevélben ... Podva | |||||
AndrásH | Adatlap | 575633 | 2015. január 8. 06:21 | ||
"A 02 szerintem nem magyar kód, ahogy a 61 sem" A 232 sem magyar kód. Ez az Ikarol egyrétegű festék korábbi neve, később 7110-nek hívták. | |||||
magoo | Adatlap | 575624 | 2015. január 7. 23:19 | ||
Podva! Semmi esetre sem kívánlak megbántani! A korábban leírt kis történetemet úgy akartam kezdeni, hogy találtam egy titkos dokumentumot a bangladesi levéltárban. Tehát annyira komoly. Egyébként lehet, hogy a festő Jürgen volt. Nekem úgy tűnik, hogy elindultál egy olyan irányba, amivel két évig kellett szembesülnöm: Mi van, ha…? 1, A szabványban repülőre 1938-ban nincsenek ilyen színek: „kőszürke”, „gesztenyebarna”, meg „lombzöld”. Nincs bizonyíték arra, hogy korábban volt. 2, Ju.86 javítófesték rendelés WM: 50 kg egyrétegű szürke festék, 232/02. Ju.86 roncs barna szín legközelebbi színminta: RLM61. A 02 szerintem nem magyar kód, ahogy a 61 sem. 3, Elméleti síkon sem tudom elfogadni, hogy volt más magyar szín, akkor, ha bizonyítani lehet a felvetésben szereplő egyik típusról írásos és színminta bizonyítékkal, hogy német. 4, Ha lett volna olyan német festékgyár, aki vállalta a magyar színeket, akkor a CR és FW gyártás, javításhoz azt rendelték volna, de nem így történt. Még mielőtt elfelejtjük, felelevenítem, hogy a magyar barna vöröses árnyalatú volt az elmúlt évek/évtizedekben. Erre pont ez a totál német! Ha áttérünk, a „mi van, ha” szekcióba, akkor én kérdezek: minek csinált a Krayer csak 3 festék minta kártyákat és írta rá a repülők festékét is, ha más színek is voltak a repülőknek? Ha volt másik színkártya, akkor azt is a szabványba tehették volna, de nem került bele. Miért? Ha volt korábban magyar álcázószín, akkor miért Titaninozott a WM? Podva! Kérlek tisztelj meg azzal, hogy figyelembe veszed az elmúlt két esztendő eseményeit és ezután csak valódi bizonyítékokkal alátámasztott, komplett elmélettel állsz elő, mert eddig ebből láttam az elmúlt két évben keveset. (Ezt ne vedd magadra!) Amikor elkezdtem ezt az egészet, azt sem tudtam, hogy merre nyílik a festékgyár ajtaja. Kérlek, vegyél példát arról, ahogy én álltam hozzá: Nem ízlett a gundelpalcsisbetyárkaja, ezért elkezdtem kutatni. Felajánlottam, hogy mindenki minden doksit átnézhet (ezzel nem éltél) és bárhol bebizonyíthatja, hogy mit látok rosszul. Kérlek, azt is nézd meg, hogy hogyan változtak a tuti megmondott tények, az általam megtalált bizonyítékok függvényében. Egyszer lejössz Szolnokra és egy napig, hétig, hónapig kutathatsz. Annyi roncs maradványt nézhetsz meg, amennyit akarsz. Nem kell végig nézned az összes levéltárt, megmondom hol mit találtam és megnézheted a fotókat. Ha úgy véled, hogy van reális esélye annak, hogy volt magyar szín, gondold végig, hol lehet kutatni tovább és hajrá! 2 év kutatás alatt egyetlen doki sem utalt arra, hogy volt valami önálló festék és szín. Az már még ennél is rosszabb, hogy az egész magyar színeket bizonygató teóriáról kiderült, hogy olyan gyenge lábakon áll, hogy eddig csak ahhoz, hogy egyáltalán életben lehessen tartani, kéklemezelés és doksizás történt, valamint egy tengeri csata is magyar résztvevős volt. Romista! 1938-as szabályozás: „Nagy terjedelmű felületek, mint hangársátrak, repülőgépek folttérképezését esetenként külön kell meghatározni, ezekre jelen utasítás csak irányelvül szolgál.” Tehát: ezekből a színekből, folttérkép esetenként 1939-es szabályozás: „Nagyobb terjedelmű felületek és egyes különleges hadianyagok, mint hangársátrak, repülőgépek, vasúti kocsik, stb. folttérképezését, illetve színezését esetenként külön kell meghatározni, ezekre jelen utasítás csak irányelvül szolgál.” Tehát: színek esetenként, folttérkép esetenként. (Podva felvetése pont ezért nem állja meg a helyét, mert 1939 után lehetett eltérni a megadott három színtől, addig volt az a három.) A repülőgépre ajánlott festék receptjéről pont a repülőgép kitétel hiányzik= nem repülőgép festék. Az általános utasítással, ha G.55-re gondolsz, akkor vonatkozott, csak nem találtak olyan festékgyárat itthon, aki valóban repülőfestéket szállított volna. Licencjavításoknál és gyártásoknál nem a magyar színeket használták. Cimber! Eddig lehetett tutit mondani doksik nélkül :-) magoo | |||||
cimber | Adatlap | 575617 | 2015. január 7. 21:10 | ||
Szia! Megmondom őszintén, hogy egy kicsit már nekem is sok ez a cécó. Nyilvánvaló, hogy Karesz olyan "darázsfészekbe" nyúlt, amibe azt gondolták egyesek, hogy sosem fog senki. Innentől kezdve számomra már nem azonos érdekek mellett húzódó, a közért folyó kutakodásról van szó, hanem egyéni (anyagi?) érdekek védelméről. ...és Karesz bármit is fog dokumentumokkal felmutatni, alátámasztani, azt majd egy "korabeli szerelő" elmondásával lesöprik az asztalról. Nekem megvannak a magam MKHL színei, amelyet az általam elismert hazai makettezők a maketteken láttak és nyugtáztak. Ennyi nekem elég. Megvannak a Gunzéból kevert színeim - egyesek szerint erősen hajaznak az RLM színekre - de azokat még jócskán a Karesz-féle kutatás előtt kevertem ki, fújtam makettekre. Ahogyan kikevertem néhány DKM színt is Gunzéból és azokra sem kaptam rossz kritikát. ...hogy mennyire autentikusak a MKHL "színsorom" nem tudom, de harmónikusak, "eladhatóak" a magyar gépeken. Üdv. | |||||
J_K | Adatlap | 575615 | 2015. január 7. 20:03 | ||
Kedves Podva! Kezdesz "dénesi magasságokban" szárnyalni... Mit befolyásol a sosemvolt Krayer repülőfesték-gyártással kapcsolatban, hogy 1 vagy 10 gépet festettek a németek hollandus pigment felhasználásával? | |||||
AndrásH | Adatlap | 575608 | 2015. január 7. 17:47 | ||
"Te mint a Luftwaffe színrendszerét jól ismerő fórumtag, hogyan nyilatkozol? Melyik az a dátum, amelytől általánossá vállik az RLM színsorhoz tartozó festékek gyártása és felhasználása. (Év? hónap?)" Ez egy elég furcsa kérdés, mert az RLM színek eredetileg a RAL színskála részei voltak, RAL festéket meg korábban is gyárthatott akárki, akármilyen célra. Szerintem te kevered a színt a festékkel. A szín a festék csak egyetlen jellemzője. Az RLM kétjegyű színazonosító rendszere '35 februárjában már használatban volt, ha esetleg erre vonatkozik a kérdés. A legelső fennmaradt L.Dv.521/1 1938 márciusi, ami a "második kiadás" nevet viseli, így biztosan kellett lennie egy első kiadásnak '35-ben vagy '36-ban. | |||||
Podva | Adatlap | 575595 | 2015. január 7. 15:16 | ||
Kedves J_K Te mint a Luftwaffe színrendszerét jól ismerő fórumtag, hogyan nyilatkozol? Melyik az a dátum, amelytől általánossá vállik az RLM színsorhoz tartozó festékek gyártása és felhasználása. (Év? hónap?) Az "Aki rábólint, aki nem" opció sem feltételez mást, mint hogy "csak a pigmentet keverték a saját alapanyagba" Lehet azt tudni hány Do24-et kapott így hollandia? Kedves Cimber Legutóbb Tamiya Sky és Tamiya Khaki netről leset keverékéből csináltam Ame-irot egy Zerohoz...Elég lesz, ha valaki megszüli a jó arányokat :) Üdv | |||||
romsitsa | Adatlap | 575593 | 2015. január 7. 15:03 | ||
Csak egy gyors gondolat. A néha hivatkozott G-55-ös álcázási utasítás (1938 és1939) előírásai a szárazföldi technika esetében (1938-41 között) nagyjából megvalósultak, ilyen színű festékek léteztek. De az abban hivatkozott színek és minták köszönőviszonyban sincsenek a repülőeszközök festésével és mintázatával. Miért? A G-55-ben szereplő színekből lehet nem volt olyan festék ami repülőgépek álcázására megfelelő lett volna? Lehet egyik gyárat se érdekelte, hogy mik a magyar rejtőszínek? Lehet, hogy az általános magyar utasítás nem vonatkozott repülőgépekre? Nagyjavításnál sem a magyar színeket használták? Üdv Á | |||||
AndrásH | Adatlap | 575592 | 2015. január 7. 15:00 | ||
"Sokat füstölögtem azon vajon miért nem adott ki valamelyik komoly makett festékgyár RLM 61/62/63 színsort." A már említetteken kívül: Model Master, Vallejo (igaz, nála nincs 63). Ez persze nem jelenti azt, hogy pontosak is, de azért nem mondható, hogy nincs a piacon. Más gyártóknál (pl Gunze) meg előfordulhat, hogy van a színsorban olyan, ami simán felhasználható, még ha nincs is RLM kód az üvegen. | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 575590 | 2015. január 7. 14:57 | ||
Szia cimber Ezért írtam az 575558-as hsz.-ben, hogy "meghatározás" majd "színkeverés", mert csak így és ebben a sorrendben lesz megfelelő festékünk ehhez a témához. Azt én is csak kb. tudom, jelenleg hol tart a kutakodás, rész-dolgokat ismerek belőle. Őszintén: bizonyos számú hozzászólás után én "leszakadtam" a M.org-on folyó társalgásról, akkoriban nem sok szabad időm volt. Karesz most kb. 40 oldalas tanulmánynál tart, és még nincs kész. Így előttem még az se eldöntött/bizonyított tény, hogy korai RLM-szinekről van szó (amit én ismerek a kutatásaiból, ott inkább festékgyártók szerepelnek), inkább kivárom a végeredményt, és akkor majd végigküzdöm magamat rajta. Mindenesetre őszintén remélem, hogy lesz egy A/4 lapon elférő "Végeredmény/konklúzió/megállapításaim/összegezés a MKHL festéseiről x y z ... tipusoknál ..-tól..-ig, kutatásaim/bizonyítékaim részletesen olvashatóak itt és itt", mert 40-50 oldalas tanulmányt szerintem nem sok makettező fog végigolvasni(főleg az az ifjú korosztály, akiktől az utánpótlást remélhetjük). Üdv R. | |||||
J_K | Adatlap | 575589 | 2015. január 7. 14:22 | ||
Kedves Podva! Az Xtracolor (enamel) palettáján szerepel a 61/62/63, és ő azért elég komoly makettfesték gyártó, mégha nem is ismered. (Létezik akril változat is a festékeikből). Ugyancsak gyárt a Mr Paint. Ezek elérhetőek. Visszatérve: azért az elgondolkoztató, hogy a németek egy kivétellel -a holland Dornierek- az export gépeiket is saját (értsd: RLM színekkel) szállították, csak a mintázatban tértek el. (És még a "holland" színeknél is csak a pigmentet keverték a saját alapanyagba.) Külön "export"-színek nem léteztek, de tény, hogy a MPG mutat be ilyeneket az atlaszában. Véleményem szerint ezek nem mások, mint a 61/62/63 módosulatai (pl. lehetnek a Herbig-színek is); mert úgy tűnik nagyobb volt a színszórás, mint eredetileg feltételezhető volt. Üdv. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56. |
Tamás katalógusa ugye a légi figyeles elleni színeket tartalmazza?
A német minta RAL 7028 Dunkelgelb II színe mivel egyezhet meg, a RAL 7028 Dunkelgelbbel vagy Dunkelgelb nach Musterrel (ennek nincs RAL kódja)?
A zöld RLM 62 tényleg egyezik a RAL 6003 Olivgrünnel?
Ez a két szín felvet egy olyan érdekességet, hogy a Honvédség 1938-ban bevezette azt a két színt amit a németek 1943-ban stanadardizáltak a szárazföldi technikára? A harmadik német szárazföldi szín, a RAL 8017 nem tűnik egyezőnek az RLM 61-gyel.
Az 1938. 14. közlöny mit ír, többször átnéztem mind, de csaka a G55 rendszerítését találtam, ami témába vág?
Jó anyag nagyon, köszi,
Üdv
Á