/ Fórumok /

Könyvek, folyóiratok

Ha valaki olyan könyvet olvasott, ami a többiek érdeklampődésére is számot tarthat, vagy az elsampők közt jutott hozzá egy hazai, vagy külföldi makettezampő laphoz, itt véleményezheti azt.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56.
romsitsa 552663 2014. január 31. 15:12
Válasz erre
Jut eszembe, nem ismered ezt a képet (tükrözött) vagy viccből raktad fel a gyengébb minőséget?
www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_18995.jpg

Üdv

Á
romsitsa 552661 2014. január 31. 15:01
Válasz erre
Hali,

szürke-zöld-barna, alul kék.
Miért üt el a másik kettőtől?
Nem éri direkt nap úgy mint a másik kettőt, átfestés.

Üdv

Á
Podva 552659 2014. január 31. 14:38
Válasz erre
A fotó egyébként Becze Csaba: Fire of Baptism című könyvéből való, amit őszintén ajánlok mindenki figyelmébe...
Üdv Viktor
Podva 552658 2014. január 31. 14:33
Válasz erre
JU86 fdo
JU86 fdo

cimber igazad van! Azért jól esik, hogy kutatókkal veszel egy kalap alá... Tudatlan vagyok és slusz. Ezért kérem segítsetek nekem eldönteni vajon milyen színei vannak a kötelékben legtávolabb eső ju-86-nak (1939 derekán). Jónak tűnő választ már kaptam rá de kiváncsi vagyok a ti véleményetekre is.
Köszönettel: Viktor
magoo 552657 2014. január 31. 14:12
Válasz erre
Sherman!
Mindent értek!
Nem állítom, hogy állást foglaltál bármi mellett! Nem tekintem a hozzászólásodat ellenségesnek! Remélem semmivel sem bántottalak meg! Bocsánat, ha rosszul feltételeztem, hogy nem olvastad el a tanulmányomat és nem olvasol a témával kapcsolatos külföldi publikációkat!
Csak nem értem, hogy miért állítod, hogy „Ha a Német gépeket egy bizonyos szabadalmaztatott festékkel festették, akkor mindegy melyik gyár állította elő, mindnek ugyanaz az összetétele, gyártási folyamata.”
Ha olvastál bármit és értelmezted, akkor nem írod ezt. Az értelmező kéziszótártól mentesen is tudod mit jelent a szövegértelmezés. Olvastál róla, mégis totál az ellenkezőjét állítod!

„A kutatásodban csak az keltette fel a figyelmemet hogy az első oldalakon a dokumentumokból levont következtetéseid nagy részét feltételes módban közlöd (lehet, lehetséges, nem biztos,) Míg a későbbiekben ugyanezekből levont következtetéseid már nem feltételesek.”
Engedd meg, hogy ezt úgy értékeljem, hogy sikerült jól felépítenem a tanulmányomat! Az elején tájékoztatok, hogy milyen lehetőségek vannak, majd sok oldalon keresztül közlöm a bizonyítékokat. Annyi bizonyíték végén, nem túlzás szerintem kijelenteni néhány dolgot a magyartarkával kapcsolatban.

Egy kérdés tisztázása igen fontos egy ekkora jellegű befektetés előtt! Kit kell még meggyőzni és miről? Több százezer forint befektetés esetén nézni kell az érdemi hasznát is a dolognak. Mivel azon túl vagyunk, hogy fejlesztettünk, doksi igazolja, hogy német alapanyag függés van minden iparágban, ami festőanyagokkal kapcsolatos. Tehát ha kiderül, hogy német, akkor elég sok pénz lesz kidobva feleslegesen ugyan azért az eredményért, amit egy fotójegy ad a levéltárban. Rentábilis?

A Héja roncs színének megnézése nem igényel semmi szakértelmet. Ha nem írod ide, akkor majd a Rebekán újra megkérdezem, hogy milyen színű? A mintával összevetés egy pillantás és kész! Szakértelemtől mentesen! L, mint laikusból kiindulva: L, mint látod a képen!
Köszönöm a cég javaslatot! Nekem is meg van, ahol el lehetne végeztetni, csak a pénz hiányzik. Ha nem tör pálcát senki, hogy további bizonyíték kell és legyen vegyelemzés, akkor minek?

Szeretnélek megkeresni a Rebekán, mert lehet, az élőszó többet segít, mint a fórum.

Cimber!
Egy ideig tagja voltam a csapatnak, de azután nem kellettem…

Magó Károly
Sherman 552645 2014. január 31. 12:16
Válasz erre
Megmondom őszintén az utolsó hozzászólásom után úgy gondoltam a Rebekán tisztázhatjuk a félreértést ami véleményem szerint abból fakad hogy valamilyen oknál fogva nem tudod megérteni:
1. Laikus vagyok a témában.
2. Nem foglaltam állást se pro se kontra.
3. A véleményemet a vita természetével kapcsolatban alakítottam ki, igaz ez elkerülte mások figyelmét is.
4. Olvasok külföldi publikációkat ennek ellenére is laikusnak tartom magam.
5. Abból a feltételezésből indulsz ki hogy nem olvastam a tanulmányodat pedig elolvastam. (Ezért se kérdőjeleztem meg egyik következtetésedet (eredményedet) sem.)

A kutatásodban csak az keltette fel a figyelmemet hogy az első oldalakon a dokumentumokból levont következtetéseid nagy részét feltételes módban közlöd (lehet, lehetséges, nem biztos,) Míg a későbbiekben ugyanezekből levont következtetéseid már nem feltételesek.

Miután már nem a kezdeti téma a vita tárgya hanem az én hozzáértésem, (amiről csak azt tudom mondani: Laikus, Idegen szavak szótára L betűnél keresendő.)
és mert látom a felajánlott segítségem a vegyelemzéssel kapcsolatban a továbbiakban is ellenséges érzelmeket kelt, a vitában nem kívánok tovább részt venni.

Azt azért hozzáteszem hogy miután arcról senkit nem ismerek a vita résztvevői közül, ha Rebekán oda lép hozzám bemutatkozni azt megköszönöm és szívesen meghallgatom bármilyen álláspontot képviseljen is.
cimber 552634 2014. január 31. 10:29
Válasz erre
Mégegy fontos adalék.

Én ugyanúgy örülnék, ah előkerülne a "Krayer-akta" és kétséget kizáróan tisztázódna a dolog.

A problémám elvi probléma.
Ahelyett, hogy Karcsi munkájának örülne mindenki - az álszent "álgratulálások" és többi nem érdekel - ehelyett inkább sziszifuszi, "fogást kereső" kérdések születnek, melyek előre nem visznek...viszont jól lehet rágni a gittet velük.
cimber 552632 2014. január 31. 10:20
Válasz erre
Óriási problémának látom, hogy mint oly sok egyéb területen, a "Nagy Öregek" közül páran nem hajlandóak tudomásul venni, hogy tőlük valaki, alaposabb és agilisabb.
Így járt Magó Karcsi is, csak nem azt az eredményt produkálta, amit "elvártak" tőle.

Ezzel olyan érdekeket sért, amelyek miatt egyesek körömszakadtáig ragaszkodnak az "elveikhez" - mert írásos bizonyíték híján ezek csak egyéni elvek, nem többek.

A másik fórumon is végigkövettem az ezzel kapcsolatos vitát.

Sajnos amíg egy kutatónak gondot okoz megállapítani, hogy:

- Az E Messer hűtője - alul - RLM 04, a szárnyak és a törzs alja pedig RLM65,

- A jelzett időszakban nem tudja, hogy volt-e Magyarországon E Messer vagy sem,

- a jelzett időszakban volt-e RLM 70/71-es festésű E Messer,

- amíg az adott gépről rendelkezésre álló fotók közül a lehető legrosszabb minőségűről állapítja meg, hogy RLM 76 alapon RLM 75-öt foltos,
(holott ezen fotón felül van 4 jó minőségű kép a gépről, ahol egyértelműen eldönthető, hogy az oldalkormány egyszínű)!)

- nem tud választ adni, hogy a HFC konyvben melyik az általa kikutatott "Krayer-zöld" szín szerepel a grafikán és miért éppen az. (Klasszikus korainak ítél olívos zöld, vagy a Héja roncson lévő RLM71 szerű zöld)

- amíg egy korai német színt - melyet a Luftwaffe CSAK jelzésekhez használt - Krayer kamószínként azonosít, ilyen, vagy olyan színmintákból, FS kódokkal.

- amíg alapvető Luftwaffe ismeretek birtokában sincs...

...és még sorolhatnám.

...szóval addig sajnos érdemben nem lehet elvárni azt, hogy a jelenleg kikutatott adatok kapcsán azt mondja Karcsinak:
"Revidiálom az álláspontomat és kérlek szállj be te is a csapatba, csináljuk végig együtt, a te eredményeiddel kiegészítve!"

Ehelyett Karcsi további kérdéseket kap, melyekről kiderül, hogy alapvető ismeretek hiányában vannak a kérdezők. (Lásd FW-58 és Ju-86 színek kérdése.)

Persze a makettező eldöntheti, hogy a közel 500 oldalas, hiteles, levéltári anyag, vagy az ilyen-olyan módon elforgatott fotók, és "szerintünk kísérletezett a Krayer" elvek szerint kezdene bele egy MKHL gépbe.
magoo 552630 2014. január 31. 10:01
Válasz erre
Sherman!
Nem szemrehányásnak szántam, csak szeretném lemérni, hogy kinek mi mennyire fontos!
Ha valamit szemre szeretnék hányni, az az lenne, hogy úgy írsz ide véleményt, hogy nem tájékozódsz előtte.
Nem teszek szemrehányást, hogy nem olvasol el külföldi publikációkat.
Nem teszek szemrehányást, hogy nem keresel az interneten forrásokat.
Nem teszek szemrehányást, hogy nem olvasod el a tanulmányomat.
Azért sem teszek szemrehányást, hogy nem olvasod el a hozzászólásokat, csak akkor azt nem értem, hogy milyen célból írsz!

2014. január 14. Exec: Egy gázkromatográfos vizsgálat nem tudna segíteni a kutatásban?
Válaszom rá még aznap: Ha kiderül, hogy sok német anyagokból áll akkor, azt lehet rá mondani, hogy német festék. Tehát, aki trafalgarozni akar, annak megmarad a lehetősége tovább csinálni a tragikomokumot. A Héja színe elég erős bizonyíték és az nem közvetett, mert ott nem kérdés, hogy magyar festéknek kell rajta lenni, mégis német szerű. Már azt is tudjuk, hogy folyamatosan fejlesztett a Krayer német minták alapján, mert a későbbi RLM színeket is fejlesztgette Trafalganál. A vegyelemzés csak akkor hasznos, ha maradt olyan ember, aki, ha végig olvasta a bizonyítékokat tartalmazó hozzászólásokat és a tanulmányomat, de maradt benne olyan, ami nem bizonyított. A tudományosszétoffolás tipikus esetének megkerülésre kérlek, válaszolj már légy szíves a következő kérdésre, melyet már nagyon régen feltettem:
„Azonban a Héja esete más, mert azon minden magyar és mégis német a színe. Erre mi magyarázat?”
Neked mit nem sikerült bebizonyítania megtalált dokumentumoknak és a Héja roncsnak? Én ezen az oldalon főleg a trafalgarozást kértem számon! Mivel Te nem trafalgatzni akarsz a válaszodban, biztos kifejted a problémát részletesen.
Kérlek részletezd, hogy
- melyik megrendeléseket tartod problémásnak (dátumok, megrendelés tárgyai, miért)
- melyik festékgyártmány eredet nem tiszta és miért
- milyen ellentéteket találsz a megrendelések, dokumentum tartalmak között
- milyen összefüggések, párhuzamok vannak a dokumentum tartalmak között
- milyen végkövetkeztetést vonsz le a tanulmányom adatainak feldolgozása után
Továbbá, kérlek vázold fel a Héja festék fotókon látható színek elemzésének számodra leszűrt eredményét.

Köszönettel:
Magó Károly
Sokol 552620 2014. január 31. 09:13
Válasz erre
AndrásH 552615 2014. január 31. 07:25
Válasz erre
Sherman!
Mivel megszólítottál, ezért röviden válaszolnék. Először is, az, hogy nem tartanám a vegyelemzést, mint technológiát hasznosnak, minimum csúsztatás, de akár a hazugság szót is merem rá használni. Soha nem állítottam ilyet! Csupán azt írtam, hogy referencia hiányában önmagában az elemzés nem visz előre, mert nincs mihez hasonlítani. Lesz egy eredményünk, mely szerint a minta tartalmaz X% cinkoxidod Y% vasoxidot, Z% akármit, de azt nyilván nem mondja meg, hogy ezeket az összetevőket kinek a receptje alapján, melyik üzemben keverték össze.

Ha hozol megbízható referenciát, amihez ezt az eredményt hasonlítani lehet, természetesen mindjárt más a helyzet, ez esetben én leszek az első aki beszáll a költségekbe.

Önmagában csak ezért nem látom értelmét, hogy a hétvégén 400km-t autózzak, szerintem ide is le tudod írni három sorban, hogy mi a további terved egy vegyelemzés eredménnyel.
Sherman 552603 2014. január 30. 22:46
Válasz erre
Na végre, ez már valami. Bár tudom szemrehányásnak szántad hogy nem támogatom pénzzel a kutatást és nem kezdtem gyűjtésbe de nem baj. Én úgy veszem hogy ezzel kifejezted: véleményed szerint is hasznos lehet a vegyelemzés.
Na ennek mibenlétét (hogyan és mit vizsgáltassunk meg az adott roncsdarabokon lévő festékekben) beszélhetjük meg a Rebekán.
Ezután kérhetünk árajánlatot. Én a TÜVRheinland cégre gondoltam velük már volt a cégemnek kapcsolata és foglalkozik Vegyi anyagok regisztrálásával, kiértékelésével és engedélyeztetésével.
Remélem AndrásH és Z63 is ott lesz. Előbbi azért mert veled ellentétben nem tartja a vegyelemzést hasznosnak, és ezt megbeszélhetjük. Utóbbi elsősorban azért mert ő tudhatja a Krayer és Tsa utódja milyen segítséget ajánlott fel. Másodsorban mert egy nézeteltérést tisztázhatok vele sajnos az E-mail címére nem tudtam levelet küldeni.
Gabi 552561 2014. január 30. 18:19
Válasz erre
Nyiltan, a forumon (nem a hatterben telefonalgatva, lobbizva) kerem

Bocsánat, ez idézet lett volna Dénes hozzászólásából, csak elfelejtettem jelezni.
Gabi 552559 2014. január 30. 18:17
Válasz erre
Szia Dénes!

Nem kerülnek törlésre a leírtak, nem látok rá okot. Igaz J_K egy kicsit keményen fogalmazott, de a folyamatok tükrében ez érthető.
Elég dilettánsnak nézel bennünket, ha azt gondolod, hogy majd belemegyünk egy ilyen dologba, hogy elküldesz egy roncsdarabot, és mi hírdessünk "ítéletet" az alapján az ügyben. Egyrészt nem is értek, értünk hozzá, de engem személy szerint nem is érdekel, és ez különben sem a mi feladatunk. Többször elhangzott már, hogy fel kell rakni minden fotót, bizonyítékot amit fel tudsz mutatni, és itt nem a gondolatokra, következtetésekre gondolok, hanem a látható tényekre, és azok alapján majd a fórum olvasói eldöntik, hogy elfogadják azokat vagy nem. Szeintem nem olyan bonyolult ez. Másik lehetőség, hogy szombaton elmész a roncsdarabbal, és minden egyéb rendelkezésre álló bizonyítékoddal a Rebekára, és ott előadod őket. Ott olyan emberek vannak, akik azért értenek valamit a témához, vagy legalábbis van rálátásuk, tehát ha ők elfogadják, és ha nem tudják cáfolni, akkor neked van igazad, ha nem , akkor tévedtél.
Azt viszont kérném, ha valamit bizonyítani akarsz itt az oldalon, akkor ne arra hivatkozzál, hogy a könyved 23. oldalán a 15. sorban van leírva, mert sokaknak nincs meg a könyv, ezért nem is fogják megvenni, tehát pont nem tudják mire írod. Kérném, hogy mindig pontosan idézd be a könyvből azt a részt, amire hivatkozol. Karcsi tanulmányával nincs gond, mert az bárki számára elérhető, így el tudja olvasni.

És még egy dolog ami nem tetszett:

Nyiltan, a forumon (nem a hatterben telefonalgatva, lobbizva) kerem

Egyrészt fogalmad sincs amikor Karcsi felhívott engem, hogy mit mondott, kért, vagy akart tőlem, tehát nem tudom honnan vetted ezt a lobbizok kifejezést. Szerinted, ha lobbizni akart volna, akkor utána kiírja az oldalon, hogy beszéltünk?
Másrészt Karcsival szerintem 12-13 éve már biztosan ismerjük egymást, de lehet több, tiszteljük egymást, amit a makettezésért tesz a másik, és azért hívott fel, mert korrekt akart maradni ahhoz amit kértem, és megkérdezze, hogy rendben van-e úgy ahogy gondolja, leírhatja-e. A kettőnk telefon megbeszélése nem tartozik rád, csak azért írtam le, mert ezzel őt próbáltad megint negatívan feltüntetni, pedig ő teljesen korrekten viselkedett. Az adatlapomon ott van a telefonszámom, te is felhívhattál volna, ha valamiben nem vagy biztos, vagy kérdés van.

Van egy szép magyar mondás: Mindenki magából indul ki.
Rád bízom, hogy értelmezed.
Amennyiben úgy döntesz, hogy nem reagálsz többet az oldalon, a te dolgod, döntésed, de azért azon érdemes elgondolkozni, hogy miért lehet, hogy két oldalon is ilyen indulatokat, és vitákat sikerült gerjeszteni ez ügyben.
Még egyszer mondom, a szakmai részhez nem értek, és nem is érdekel, de az emberi oldalát azért látom a dolgoknak, és a válaszok milyenségéből is le tudok vonni következtetéseket.

Gabi
magoo 552555 2014. január 30. 17:57
Válasz erre
..és a Juhász is ott lesz.
magoo 552521 2014. január 30. 13:25
Válasz erre
Dénes!
A táblázatod semmit nem visz előrébb a helyzeten, csak szándékosan elodázza a végeredményt, melyre már régóta várnak sokan. Egyetlen kérdésem volt, melyre nem válaszoltál, mert akkor Te magad kellene, hogy beismerd: egy feltevésen alapul minden kutatási eredmény! Az oldal moderátorai a tényszerű közlés várták el Tőled, nem azt, hogy Ti a dokumentumokban leírt Titanine forgalmazást gyártásnak értelmezitek.
Az az ember, aki a kutatói etikát követeli most rajtam, korábban kijelentette, hogy a könyve (annak ellenére, hogy hibás FS kód, referencia fotó szerepel benne), a versenyen fogadják erős bizonyítéknak, mert nem interneten írogatott valami. Nem tette, hozzá, hogy kék nem jó és barna sem, tehát kettő referencia, igazolhatóan nem jó.
Dénes! A barna és a kék bizonyíthatóan hibás, tehát ezt, ha nem akarsz trafalgarozni, akkor emeld ki minden megszólalás során, ha ezek referenciáját kérik! Ez ÍGY korrekt! Ez a kutatói és szakírói mivoltodat sajnos nem sérti, ahogy az sem, hogy konkrét kérdésekre nem válaszolsz!
Dénes! Amit leírtam bizonyítani lehet! Azt is, hogy Te milyen eszközökhöz folyamodva próbálod megvédeni a kutatási anyagotokat. (Természetesen, ha valaki szükségesnek látja, szívesen megmutatok minden egyes dokumentumot, melyet felhasználtam, hogy ellenőrizni lehessen, bár Déneséknek is megvan a nagy része, le tudták ellenőrizni) Ha jogtalanul megvádoltalak valamivel, meg van a lehetőséged, hogy polgári peres úton érvényesítsd az érdekeidet. Az olvasók, ha szeretnének személyiségi képet alkotni, majd rászánják az időt és megnézik az enyémet és a Tiedet is a hozzászólások alapján. Az én személyiségemre lehet mondani minden rosszat (azért nem mindegy, hogy ki mondja és, ha kérhetem, ne Te legyél, aki kifogásolja az elmúlt egy év ismeretében), de nem állítok olyat, amire nincs bizonyíték és ez a történelem kutatás szempontjából (tehát itt) a legfontosabb. Aki nem kedvel, nem keresi a társaságom, akit viszont félre vezetek, mert nem bizonyítható alapgondolatra állítok fel gyengén bizonyítható eredményt, az nem tud megkerülni egy adott témában. Ez a gond! Ezért van ilyen komoly vita!
Létezik a kutatói munkának emberi oldala is. Erre akkor van szükség, ha tévedek, vagy a korábbi munkámnál bizonyíthatóbb készül. Sőt, ha a korábbi kutatási eredményemmel ellentétes tartalmú dokumentumot találok. Ha hibázok, bocsánatot fogok kérni, ha van bizonyíthatóbb, el fogom ismerni, ha én találom meg az ellentétes dokumentumot közzé fogom tenni. Engem nem érdekel annyira semmi, hogy trafalgarozzak az érdekében.
Természetesen már ez az oldal is rossz, mert a tényeket kell közölni. Ez volt az orgon is, az is rossz! A moderátorok felé van kérésed, de Te a feltett kérdésükre nem válaszoltál. Tudtad, hogy mi a határidő, de nem sikerült egy pici kérdésre válaszolnod, mely az első volt a szakmai vita során. A játékszabályokat megsértetted, mert nem adtál konkrét választ.

Sherman!
Kérlek, tedd meg, hogy utána nézel valaminek, mielőtt kijelentesz valamit. Amit állítasz, minden külföldi publikációnak ellent mond, sőt a háború után készült titkos katonai jelentéseknek is. Ha nincs kedved hosszan olvasni, akkor csak egy fejezetet kell átnézned a tanulmányomból.
Részedről, mint aki a téma iránt érdeklődő, javasló és közléseket bíráló hozzászóló, még annyi visszajelzés sem jött, hogy hajlandó vagy támogatni pénzzel az elemzést! Tehát pontos információk nélkül írod ide a véleményed, de egy fillérrel sem jelezted a támogatásodról az oldal olvasóit, pedig a vegyelemzés szükségének hangot adtál. Megértetted, hogy drága, ezért lehetőséged van rá, hogy csökkentsd támogatással az összeget. A Rebekán szerintem minden szakmai kérdésedre választ fogok adni, itt azért nem kezdem újra, mert már kérték, hogy olvass utána a lényegnek, mielőtt ide írsz és további kérés volt, hogy ismételgetéssel ne húzzuk a vitát. Tehát gyűjtésre fel. Felkérnélek, hogy legyél az a fórumozó, aki a gyűjtés élére áll!
És egy apróság a végére:
Dénes!
Én sosem egyedül dolgozom! Sok ember véleményét kikértem eddig is és ez után is! A Fülöp Sanyival én is sokat egyeztettem, beszéltem, továbbá azokkal az emberekkel, akik fel vannak sorolva a köszönetnyilvánításban a tanulmányom végén. A legtöbbet Vadász Pistivel és Páli Mikivel. Azoknak is köszönetet mondtam, akik mindenáron trafalgaroztak, mert ők ösztönöztek arra, hogy végre olyan bizonyítékokat tárjak a makettezők elé, majd segít tisztán látni. Tehát, azért, mert a Fülöp Sanyi azt állította, hogy német, még nem az ő véleményét írom ide! A J_K-t érdekelte a téma és igyekezett személyesen is meggyőződni a tényekről. Amint lehetőség volt rá megnézte a Héja roncsdarabomat élőben és lehet, hogy más értelmezése nélkül el tudta dönteni, hogy német szín, vagy sem. A Horváth, a Fülöp és a Magó biztosan ott lesz a Rebekán Budapesten. Várunk a kutatások és emberi tulajdonságok tisztázására!
Magó Károly
Dénes 552506 2014. január 30. 10:33
Válasz erre
Meg egy valamire megkernem a Moderatorokat, ezuttal nyiltan, nem off topic-kent, mert temaba vag.

Elkuldenem az ominozus kek szinre festett roncsdarabok fotojat (amit a konyvben hasznaltunk) nektek, es megkerlek nezzetek meg, hogy megallapithato-e barmilyen manipulacio (elforditas, photoshop-olas, stb.), hogy legyen egy semleges velemeny errol a temarol, amely visszatero motivum es folyamatosan mergezi a forumot.

Koszonettel,

Denes
AndrásH 552504 2014. január 30. 10:17
Válasz erre
Valójában te gondolod rosszul. Sokféle festék volt - és itt nem a színekre gondolok, a receptek meg többnyire nincsenek meg. Ebből a korszakból eredeti német roncsot sem lenne egyszerű találni, mivel ott ezek a színek (61,62,63) a háború elött voltak használatban, és ott szokás volt a használatban álló gépeket akár többször is átfesteni az újabb festési sémáknak megfelelően, illetve a roncsokat is újrahasznosítani. Az előbbi ok miatt szinte teljesen biztos vagyok abban is, hogy ezekből a színekből csak a korai festéktípusokat használták, a későbbieket nem. Tehát lehet, hogy egy bizonyos festékből nem is gyártottal német célra színt, csak az exportgépekre.
Nincs mivel hasonlítani.
Krayer receptek meg pláne nincsenek.
Dénes 552494 2014. január 30. 07:49
Válasz erre
Kedves A!

A bizonyitekok (kozvetlen vagy kozvetett) ott vannak. Van aki elfogadja oket, van aki nem. Ez ervenyes Karcsi tanulmanyara is. Van amit el tudok fogadni, van amit nem. Ezzel nem kellene semmi gond legyen.

Azt viszont tenyleg nem ertem, hogy miert gerjeszt a tema ilyen heves indulatokat, milyert torpul el az eredeti tema a szemelyesedesek mellett. Kar erte.

Denes
romsitsa 552489 2014. január 29. 23:18
Válasz erre
Hali,

köszönöm a válaszod.

Kérlek többet ne hivatkozz bizonyításra, bizonyítékok nélkül.

Üdv

Á
romsitsa 552488 2014. január 29. 23:16
Válasz erre
Hali,

ezeket a színeket nézd össze a roncs színeivel. :)

Üdv

Á
Dénes 552480 2014. január 29. 21:51
Válasz erre
Mekett irta: "Mindenkinek előre is köszönöm azt az egy hozzászólást ma estig."

A fenti felkeres alapjan, negymondatosra sikeredett hozzaszolasom, szerzotarsam Punka Gyorgy neveben is a kovetkezo:
Mi a konyvunkben valami mellett erveltunk, allitottuk fel a bizonyitekrendszert elsokent egy publikacioban, es nem valami/valaki ellen. A konyvben foglaltak kapcsan fenntartjuk a tevedes jogat, nem allitjuk, hogy a mienk az utolso szo, az egyeduli hiteles, megfellebezhetetlen es kizarolagos.

Minden a temaban erdekeltet felkerunk, olvassa el figyelmesen a konyvunk festesrol szolo fejezetet (1. kotet, 34-50. old.), ill. a 2. kotetben az ezzel a temaval osszefuggo reszeket (pl. Heja fejezet), es kizarolag az ott megfogalmazottakkal kapcsolatosan itelje meg, hogy mennyire volt sikeres a tobb eves erofeszitesunk, es tegye fel az esetleges kerdeseit.
A kutatasainkat ezentul is publikalni fogjuk, es tobbek kozott ezen a forumon is megemlitjuk.

Denes
Sherman 552479 2014. január 29. 21:45
Válasz erre
Elnézést J K de a vegyelemzésről és annak felhasználhatóságáról alkotott elképzelésed rossz.
Egy szabadalmaztatott festéknek pontos összetétele, gyártási előírása van. Ha a Német gépeket egy bizonyos szabadalmaztatott festékkel festették, akkor mindegy melyik gyár állította elő, mindnek ugyanaz az összetétele, gyártási folyamata.
Egy ilyen festékkel festet és megfelelően dokumentált gép (gondolom Németországban akadhat ilyen) festékmintáját összehasonlítanánk a vita tárgyát képező Magyar gépronccsal, géproncsokkal. Kiderülne hogy Német festékkel festették-e.

Most ne kezdjen senki megint a pénzre hivatkozni! Megértettem, drága.

Megismétlem hogy elismerem Magó Károly és Bernád Dénes kutató munkáját amibe rengeteg energiát és pénzt fektettek.

Most már csak akkor szólok hozzá a témához ha érdemben változik valami.
Dénes 552477 2014. január 29. 21:35
Válasz erre
Mekett irta: "Dénes:
Félreértettél minket. A kérésünk minden résztvevőre egyformán vonatkozott, hogy próbáljon tenni a vita lezárásáért. Úgy érzem, magoo elkövetett mindent, hogy a kutatásait alátámassza.
Amennyiben van olyan dokumentumod, ami alátámasztja, hogy a "G" sor magyar fejlesztésű, kérlek, jelezd. A táblázatot úgy vélem, te is ki tudod egészíteni, és tovább tudod küldeni a megfelelő embereknek, úgyhogy ennek folyamatos felhánytorgatása csak lezárást odázza el."

Karcsi keresenek eleget tettem, tobb dokumentum idezetet is feltettem, amibol meglatasunk szerint az kovetkezik, hogy a Krayer a WM altal atadott nemet szinmintak alapjan sajat fejlesztesu festeket keszitett, amely azonos minoseget nyujtott. Ebbol lett a sajat fejlesztesu, eltero szinarnyalatu G sorozat.

En Karcsitol azt kertem, hogy egeszitse ki a tablazatot a sajat allaspontjaval, hogy ne mi tegyu azt meg a neveben. Ez a tablazat tudja az egyszeruen atlathato kepet megadni, amibol mindenki lathatja a harom fel allaspontjat. Ezt eddig nem tette meg. Ugyhogy nala a labda.

Igen, en is kiegeszithetem, de akkor az a kifogas johet, hogy en ilyent soha sem mondtam, stb. Ezert lenne jo, ha mindharom fel sajat kezuleg toltene ki az osszefoglalo tablazatot, mint ahogy mi mar megtettuk.

Denes
AndrásH 552467 2014. január 29. 20:02
Válasz erre
Ju86_mod
Ju86_mod

Szia!

Nagyon jó kép, némi fehéregyensúly beállítás után gyönyörűen látszanak az RLM színek.
J_K 552465 2014. január 29. 19:50
Válasz erre
Hol is van a sárga ezen a 61/62/63-as gépen?
Podva 552463 2014. január 29. 19:39
Válasz erre
Ju86-K2
Ju86-K2

"Kérdés: az "álcázó sárga" használatára van bizonyíték? A fotón látható tónuseltérések nekem még nem igazolják a fentebb írtak miatt. A szóbeli visszaemlékezések (bármilyen jó szándékúak is)"pontosságára" hány példát hozzak?"
Ez egy K-2
Gabusch 552448 2014. január 29. 18:02
Válasz erre
Szia Karcsi!

Azt láttam, hogy a Titanine-t forgalmazták, arra gondoltam, hogy más festékre van-e esetleg bizonyíték.
Azért fordult meg a fejemben, mert a Dénesék által hivatkozott szöveg elég körmönfont megszövegezése lenne az "Igen, forgalmazunk Titanine festéket."-nek.

Bár alapvetően, ha onnan közelítem meg a dolgot, hogy többféle azonos célú Titanine festék volt, amelyek használatukban vagy színükben tértek el egymástól és a gyár ebből igényelte valamelyiket specifikusan, a szövegből kikövetkeztethetően ("egyforma fényezési eljárás mellett") esetleg adott festési eljáráshoz, akkor az "Önök által adott Titanine mintákkal azonosak" szövegrész vonatkozhat arra is, hogy pontosan abból a Titanine termékből is tudnak szállítani.
Ennek eldöntése az eredeti igény alapján viszonylag könnyű lenne. Mivel elvileg egy iktatott levelezésnek a mai napig tartalmaznia kell minden, az ügyben képződő ügyiratot, akár ez is fennmaradhatott.

A tanulmányt el fogom olvasni, amint időm engedi. A könyvjelzőkbe már betettem.
magoo 552435 2014. január 29. 14:41
Válasz erre
Gabusch!
A tanulmányomban benne, van, hogy forgalmaztak Titanine-t. Tehát arra van bizonyíték, hogy annak ellenére, hogy volt a Titanine-nak magyar forgalmazója, a magyar festékgyárak ezt forgalmazták. Ezt itt is leírtam csak a "tudományosszétoffolás" miatt nehéz megtalálni.
Tehát:
1. saját fejlesztésű saját gyártmány: semmi bizonyíték sem került elő, sőt a Krayer német gyárra hivatkozik a festéke ajánlásánál. Ez inkább arra bizonyíték, hogy nem fejlesztett, mert akkor miért nem magára hivatkozik, vagy a fejlesztésére, ahogy Erdő Jenő is. Bár trafalgarozással már "bizonyították", hogy ha külföldire hivatkozok , akkor az saját.
2. licencelt (német) festék saját gyártásból: nincs erre eddig semmilyen bizonyíték,
3. más (német) gyártó termékének forgalmazása: Erre bizonyíték a Titanine, tehát bevett eljárás volt nem csak a Krayer esetében, hogy külföldi repülőgép festéket forgalmazott gy festékgyár.
A Héja festéshez nézd meg a mellékelt festékfotókat színreferenciákkal és nem kell mást csinálni, csak dönteni, hogy saját, vagy német szín.
Ha szeretnéd élőben is megnézni, a múzeumban lévő minták a rendelkezésedre állnak.
Magó Károly
TAMÁS78 552429 2014. január 29. 13:47
Válasz erre
Gabusch 552425 2014. január 29. 13:35
Válasz erre
Tudna nekem valaki egy linket dobni Karcsi tanulmányára? Lehet, ha elolvasom, feleslegesek a kérdéseim. :)
Gabusch 552424 2014. január 29. 13:30
Válasz erre
Karcsi!

Azt írod, hogy "két lehetőség van". Ez tény - maradtak fent papírok -, vagy szintén dokumentálhatatlan lehetőség, mint a saját fejlesztés?

Engem az kever meg, hogy ha erre sincs írásos bizonyíték, akkor gyakorlatilag ugyanaz a helyzet, mint a saját fejlesztéssel: annyi biztosnak vehető, hogy a Krayer forgalmazott valamilyen repülőfestéket (erre elegendő bizonyíték a Dénesék által hivatkozott mondat), viszont továbbra is csak találgatni lehet, hogy az ott felajánlott festék milyen forrásból származhatott:
1. saját fejlesztésű saját gyártmány
2. licencelt (német) festék saját gyártásból
3. más (német) gyártó termékének forgalmazása

Azt tudjuk, hogy az 1. pontról eddig nincs dokumentum. Ha a második kettő bármelyikéről létezik (nem lehetőségként, tényszerűen) akkor számomra a dokumentálható tények alapján logikusabb következtetés, hogy nem saját fejlesztésű, hanem licencelt, rosszabb esetben forgalmazott festéket ajánlott a Krayer a repgépgyárnak. (Profán analógia a zöldséges "kitűnő a savanyú káposztánk" kitétele, amit nyilván nem ő állított elő, csak forgalmazza, mégis teljesen elfogadott szófordulat.)

Hozzáteszem: nem vagyok én akkora makettező, hogy versenyre vigyem a cuccaimat, tehát engem semmiképpen nem érint a dolog - leszámítva, hogy ha egyszer esetleg összerakok egy Héját, milyen színeket vegyek hozzá.
Minthogy azonban a vitát egy ideig merő szórakozásból követtem, most, hogy kezd totál parttalanná válni és már nem annyira élvezetes, sőt, nekem, mint kívülállónak egyre inkább követhetetlen, szeretnék a magam számára valami konklúziót levonni. Nekem ehhez teljesen elégséges lenne, ha tudnám, hogy a 2. vagy 3. pont közül legalább az egyik dokumentálható.
Elkönyvelném, hogy a gépet simán festhetem német színekkel. Mire ez a projekt nálam megvalósul, még előkerülhet bizonyíték a saját fejlesztésre is, de azt szerintem innen úgyis megtudom. :)

Köszi:

Gabusch
J_K 552420 2014. január 29. 13:09
Válasz erre
Sziasztok!

Sherman:

A színelemzés vége az lenne, hogy kimutatná x alapanyagból ennyi, y-ból pedig annyi volt a festékben. Ez akkor lenne összevethető, ha minden szín minden gyártó általi, és az összes változást is tartalmazó receptúrája rendelkezésre állna. Ilyet én nem ismerek. Számos receptúrát publikáltak már -egyes színeknél akár 5-6-ot is a fejlesztésnek megfelelően- de mind a W&B-é.
Én nem láttam még mást, Herbig & Haarhaus-t sem.
Krayert meg végképp nem. Igaz, itt hiányzik a legkisebb jel is a saját fejlesztésre, ami elvezethetne egy receptúrához.
De, ha neked, Podvának, vagy Dénesnek van (lehet, hogy eddig csak sajnálatos emberi tévedésből nem publikálta), akkor adjátok elő, és lesz mivel hasonlítani.

Kedves Dénes!

Köszönöm, hogy egyetlen kérdésemre sem adtál (pedig rövid igen-nem megoldást kínáltam) választ.
Csodálkozni nem csodálkozom, az orgon is ez történt, ha konkrét és szakmai kérdéssel találkoztál.
Mint ahogy többször elhangzott, ha nincs válasz, az is egy válasz. Ennek ismeretében én a következőket gondolom:

-a HFC első kötetében a roncsok mellett nincs referencia. A színek azonosítása így hiteltelen, a hozzávetőleges FS-megállapítás szintén. A barna esetében bebizonyosodott (Magó ugyanazt kutatta), hogy az azonosítás teljesen téves, és csak a saját elmélet igazolását szolgálja.
-a HFC-ben szerepel -roncson bemutatott- "Krayer" kék szín is. Valójában a roncson nem volt kék. Az állítólag magától elforduló, magát kivágó és átszínező kép alapján mégis FS-szám megállapítás történt. Erre több szó is van, de maradjunk a szalonképesnél: bizonyíték-manipuláció. A kutatói munkában a plágium mellett(ezt csak általánosságban írom, nem az adott mű vonatkozásában) talán ez a legsúlyosabb vád. Dénes a nem létező kék (ráadásul Krayer-kék) szerepeltetésére
a manipulációt kizáró magyarázatot egyszer sem adott. Ha van igazolható magyarázat a semmiből keletkező kékre, akkor tisztelettel megkövetem Dénest.
-a HFC kevés (s, mint kiderült nem pontosan értelmezett)írásos dokumentumból állít fel hipotézist. A levéltárakban azóta feltárt tények (ld. Magó-munka) ezt az elméletet cáfolták. A HFC szerzői azóta sem mutattak be egyetlen sor új dokumentumot sem, mely hipotézisüket bármiben alátámasztaná.
-a megalapozatlan hipotézis és a téves színazonosítások ( a kék esetében szín kreálása) miatt a könyvben szereplő grafikák többsége is téves, félrevezető.

És még valami...

Dénes, az 552376-ban hivatkoztál egy Ju 86 fotóra. Ez alapján végre rájöttem, hogy az összes Luftwaffe-gépen, ahol a hívójelet vagy a korábbi taktikai jelzést átfestették, és az átfestett foltnál színeltérés látható,miből adódik a differencia. Eddig azt hittem azért, mert friss festéket vittek fel a már használt felületre, vagy ecsettel tették, nem pisztollyal, vagy nem kezelték elő a felületet, vagy a fronton nem tudták betartani a technológiai előírást (pl. az orosz fronton januárban a +20 fokot), stb., stb. Nos tévedtem. Az igazi ok, hogy a német gépeken ilyen célra Krayer festéket használtak. Igaz, még nem került elő róla egy sor dokumentum sem, de ez nem jelenti azt, hogy ne lett volna így. Hiszen a német gépeken néha még nagyobb is a különbség, mint a Ju 86-on! Csak a Krayer-átfestés jöhet szóba!
Eszembe jut Dénes, amit az orgon írtál: a szerző állít valamit, a többiek meg dokumentumokkal cáfolják, ha nem értenek vele egyet.
Nos, itt a lehetőség az újabb sikerkönyvre, mert dokumentumokkal nehéz lesz cáfolni, hogy a Luftwaffe-nál nem használták átfestésre (a védjegy, szabadalom, fejlesztés, és kísérlet nélküli) Krayer-színeket.
magoo 552412 2014. január 29. 11:41
Válasz erre
Sherman!
A színelemzésnek egy a vége: sok pénzbe kerül! Akinek nem elég a dokumentumok bizonyítékai, annak lehetősége lesz a pénzadományokra. Nekem fontos a tisztánlátás, ezért néztem meg 5 magyar repülőgépgyár, a HM, a korabeli újságok iratanyagát. Engem 500 oldalnyi dokumentum meggyőzött. Saccolásod szerint hány ezer dokumentum átnézéséből lett kiválogatva az 500 oldal? A töri egyetemen belénk verték a forráskritikát! Ezeket akárhogy elemeztem sosem mondtak ellent egymásnak. Ha nem akarok trafalgarozni, akkor ezek a tények! Ennek ellenére én is hajlandó vagyok adományozni az elemzésre.
Dénes listája az alanyi jogú bizonyítottság elvén lett összeállítva. A színelemzés résznél kiemelem a Krayer kék és Krayer barna nagyon pontos meghatározását. Kérlek, emeld ki, hogy Dénes táblázatából az általuk felsorolt tények bizonyítása megtörtént-e. Trafalgarozás nélkül, tehát nincs önálló fejlesztés, mert sehol sincs nyoma.
A Krayer önálló fejlesztése és a trafalgari magyar részvétel között egy azonosság van: a kiindulási alap!
Sem katonai, sem a repülőgép gyárak, sem a Krayer, sem iparjogi papírokban nincs nyoma annak, hogy Krayer rendelkezett saját fejlesztésű „G” repülőfestékkel.
A magyar észvételről sincs dokumentálható adat Trafalgarnál! Tehát ez tökéletesen egyezik a kettőnél!
Azonban a két esetnél egy jelentős különbség is van:
Az enyém egy karikatúra az itt látható kutatói munkáról, azonban a magyarmagyartarka esetében, a kutatók ezt komolyan gondolják és még bizonyíték is készült hozzá. Nem beszélve arról, hogy ezen a fórumon és az orgon is nyomon lehet követni, hogy vannak, akik nem az igazmondó juhász mellett nőttek fel. (kékfotó, Horthy gépfestés konferencia) Ezek követhető tények, de ha szükséges kigyűjtöm, hogy ne kelljen sok időt fordítani a rétestésztára nyújtott szakmaiságnak.

Gabusch!
Jelenleg két lehetőség van:
- német színeket gyártott a Krayer és ott is lehetett technológiából adódó színeltérés. (ez nem önálló szín, mert a német gyárak közötti eltérések sem önálló színek)
- német festéket forgalmazott a Krayer
Mivel védjegyet kapott a saját anyag, de nincs közte repülőfesték. Nincs fejlesztés. WM adott mintát. Szerinted melyik áll fenn a kettő közül. Trafalgarozás nélkül, mi lehet még?

Sokszor hittem, hogy vége a színkutatásnak, de mindig jött újabb ötlet, hogy hol lehet még papír. Egy lehetőség még van. Ha ott lesz a fejlesztési papír a „G”-ről közzé teszem azonnal! Szeretném, ha mindenki előtt tiszta lenne:

NEKEM TÖK MINDEGY MILYEN EREDETŰ VOLT A MAGYARTARKA! CSAK EGY A LÉNYEG: MINDEN MAKETTEZŐNEK LEHETŐSÉGE LEGYEN PONTOS ISMERETEKET SZEREZNI AZ MKHL MAKETTEK FESTÉSÉHEZ. EZ NEM JELENT KÖTELEZETTSÉGET A FESTÉSHEZ, MERT AKI AKAR, INDULHAT „VATIFBEN”, MERT OTT NEM LÉTEZIK A TRAFALGAROZÁS.
Magó Károly
Mekett 552406 2014. január 29. 08:56
Válasz erre
Sziasztok!

Ez a vita most már végleg oda jutott, ahol a felek álláspontjai egy jottányit sem közelednek egymáshoz. Arra kérek mindenkit, aki ennek szükségét érzi, hogy ma estig egy hozzászólásban összegezze álláspontját, tegye fel kérdéseit a témában Magó Karcsinak, aki erre válaszolni fog.

Mivel új nézőpontok, érvek, bizonyítékok nem merültek fel, úgy érzem, sehova se mozdít minket előre a további vita. A fent kérteken felül minden további hozzászólást törölni fogok a témában.

Dénes:
Félreértettél minket. A kérésünk minden résztvevőre egyformán vonatkozott, hogy próbáljon tenni a vita lezárásáért. Úgy érzem, magoo elkövetett mindent, hogy a kutatásait alátámassza.
Amennyiben van olyan dokumentumod, ami alátámasztja, hogy a "G" sor magyar fejlesztésű, kérlek, jelezd. A táblázatot úgy vélem, te is ki tudod egészíteni, és tovább tudod küldeni a megfelelő embereknek, úgyhogy ennek folyamatos felhánytorgatása csak lezárást odázza el.

Magoo:
Ma estig kértem a többieket, hogy szóljanak hozzá egyszer a témához. Kérlek, utána egyben vagy egyenként válaszolj nekik, holnap, vagy, amint időd engedi.

Részünkről ezzel a vitát lezártnak fogjuk tekinteni, amennyiben nem érkezik semmi, ami új megvilágításba helyezné a dolgokat.
Mindenkinek előre is köszönöm azt az egy hozzászólást ma estig.

Üdv
Mekett
Gabusch 552401 2014. január 29. 03:16
Válasz erre
Teljesen kibicként, még a repülés sem igazán érdekel (bár egy Héján évek óta gondolkozom). Van ez az ominózus mondat, amire, ha jól értem, Dénesék alapozzák a saját fejlesztés teóriáját:

"A Krayer ajánlata 1935. június 15-én érkezett meg a repülőgépgyárhoz. „Van szerencsénk az alant felsorolt repülőgép lakkjainkat ajánlani, melyekért garantiát vállalunk, hogy az Önök által adott Titanine mintákkal azonosak és egyforma
fényezési eljárás mellett azonos eredmények érhetőek el."

Bennem egy kérdés merül fel ezzel kapcsolatban.
Forgalmazott-e bizonyíthatóan a Krayer a Titanine festékeken kívül (mintha írtátok volna, hogy azt igen) más licencelt, avagy szimplán más gyártóktól származó repülőfestéket (azaz volt-e magyarországi képviselője valamelyik német, esetleg olasz festékgyárnak)?
Mert ha igen, akkor természetesen levonható a saját fejlesztés is mint következtetés, de a fejlesztési dokumentáció teljes hiánya miatt sokkal logikusabb azt feltételezni, hogy egyszerűen egy másik, általuk forgalmazott gyártmányt ajánlottak fel, amelyből elegendő készlettel rendelkeztek, vagy a beszerzése gördülékenyebbnek tűnt. És ez magyarázhatná a színek árnyaltnyi eltérését is, hiszen más gyártótól származik ugyanaz a német sor.

Makettezősre lefordítva, ha én bemegyek a Wargammmers offline boltba a XIII. kerületben és kérek Revell Aqua festéket (még nem láttam ott olyat), akkor alighanem az eladó úrnak "lesz szerencséje az alant felsorolt Vallejo és Citadel festékeket ajánlani, amelyekkel megfelelő kézügyesség esetén a Revell Aqua festékekkel azonos eredmény érhető el". A Wargammers tudtommal nem gyárt festéket, csak forgalmaz, ennyiből kétség kívül sánta a példa. :)

Ha baromság az egész, bocsánat, mondom, hogy kibic vagyok, már követnem is nehéz az eseményeket.
Sherman 552399 2014. január 29. 00:18
Válasz erre
Helyre igazítás: 552398 (ez az ok publikus) helyet (és ha ez az ok publikus)szeretem volna írni.
Sherman 552398 2014. január 29. 00:15
Válasz erre
Bocsi elfelejtetem. A Trafalgari csatás hasonlatod ténylég vicces de azért egy Angol Francia Spanyol részvételű csatában valóban nehezebb Magyar hajót találni mint Magyarországon a Magyar légierő repülőgépein Magyar festéket "feltételezni".
Sherman 552397 2014. január 29. 00:08
Válasz erre
Megint csak tisztelettel kérdezem: A következő mondatban mire vonatkozik a segítség?

"A színelemzéssel kapcsolatban: a Krayer és Tsa utódja felajánlotta, hogy segít vegyelemezni bármely festékmintát, ami előkerül roncsokról."

Én megmondom őszintén azt hittem a VEGYELEMZÉSRE, nem pedig a: Ti "kifizetitek a súlyos pénzeket mi elvégezzük VEGYELEMZÉSRE."
Hiszen drágán bárki megcsinálja, az nem túl nagy segítség.

Egyébként megértem hogy sziszifuszinak tűnik meggyőzni minket (engem?).

Talán most próbálj ki egy másik utat. Dénes szerint közelebb kerülünk a megoldáshoz ha kitöltöd a Jan.14. 550722 számú hozzászólásban írt táblázatot. Erre többször is kért.
Miután nem tűnik túl extrém kérésnek és lehet hogy téged is segítene talán meg kéne tenned. Ha rosszul gondolom és van rá okod hogy ne töltsd ki (ez az ok publikus) kérlek írd le miért. Hátha azzal is közelebb kerülünk a megoldáshoz.
romsitsa 552396 2014. január 28. 23:42
Válasz erre
Hali,

a folt világosabb mint az alapszín.

Krayer festékre kenték a németet?
A Krayer világosabb mint a német?

Vagy mit bizonyít a kép?

Üdv

Á
magoo 552395 2014. január 28. 23:36
Válasz erre
Tisztelt Fórumozók!
A magyar repüléstörténet kutatás egy jelenségét szeretném ismertetni veletek:
A trafalgari csatában angol, spanyol és francia hajók küzdöttek meg egymással.
Úgy döntöttem, hogy TRAFALGAROZOK egy kicsit! A Magyarmagyartraka gondolatmentét átvéve én azt állítom, hogy egy magyar hajó is részt vett benne! Igaz, hogy nincs leírva sehol, de én látok erre utaló jeleket. Arra alapozom, hogy külföldi nyelven az „eszpanyol” hasonlít a „megvagyol” szóra, ami egy a csatát túlélő matróz által került magyar honba. Ráadásul azt állítom, hogy a doksik 95 százaléka megsemmisült, ezért nem lehet az ellenkezőjét igazolni.
Erre azt állítják a kutatók, hogy nem volt magyar hajó és van 500 oldal doksi!

Magyarmagyartraka gondolatmentét átvéve, hiába van 500 oldal dokumentum, de egy sem említi, hogy ott NEM volt magyar hajó. Lehet, hogy sokkal több doksinak kellene lennie, ami talán bizonyítaná. Lehet, hogy azért nincs bizonyíték, mert nem találták meg, így ez semmit sem bizonyít. Kiderül, hogy az egész angol, spanyol és francia haditengerészetnél nincs magyar hajó a dokumentumok szerint.

Magyarmagyartraka gondolatmentét átvéve azt állítom, hogy persze, hogy nincs, mert nem magyar neve volt a hajónak. Az, hogy nincs magyar hajónév, még zárja ki, hogy volt magyar hajó, mert lehet, hogy átkeresztelték a csata előtt. Sőt, én látom a csatát ábrázoló festményről készült fekete-fehér képen, hogy az egyik hajó árbocán lévő zászló, mintha piros-fehér-zöld lenne. Erre a kutatók azt állítják, hogy a fekete-fehér képről nehéz színt meghatározni.

Magyarmagyartraka jól látja, hogy a spanyol hajókon a javítások elütnek és lehet olyan festékkel csinálták, ami nem volt rendszeresített a tengerészetnél.
Erre a kutatók elmondják, hogy a fekete-fehér képről nehéz megmondani, hogy
- ez a kopott és új festék közötti szín/fény különbség miatt tér el
- továbbá több beszállítója volt az armadának, ami színeltérést okoz

Magyarmagyartraka gondolatmentét átvéve lehet, hogy volt magyar matróz! Erre a kutatók azt állítják, hogy meg van az összes matróz fizetési jegyzéke és nincs magyar név benne.

Magyarmagyartraka gondolatmentét átvéve lehet, hogy valakinek a felmenői között volt magyar. Hát lehet, de akkor az a nagypapa vagy a nagymama lehetett, mert a szülők neve meg van a személyi kartonon és ott nincs magyar.

Sőt emberi tévedésből összekeverem a szolnoki 1805-ös cégjegyzék névsoráról készült egyik fotót, a matrózok fizetési jegyzékével és az egyik doksin lévő elmaszatolódott névnél a „Huan” helyett „Hunor”-t látok. Erre azt mondják a kutatók, hogy az angolok között mióta létezik hajózás senkit sem hívtak Huannak. Bocs úgy emlékeztem, hogy a spanyolok között olvastam, ez az én emberi tévedésem.

Végül azt kérik a kutatók, hogy ugyan mondjam már meg, hogy volt-e olyan magyar hajó, ami 1805-ben igazoltan járt spanyol vizeken? Erre azt mondom, hogy egy magyar hajó kifutott és hosszan fejtegetem, hogy ezt hogy értelmezem. Ha vissza kell térni a konkrét kérdésre, akkor újra hosszan írogatok másról.

Nos, itt, ez folyik! Mindenki eldöntheti, hogy jól látom, vagy rosszul. Én úgy kerültem bele ebbe a kutatásba, hogy felkértek döntő bírónak. Amikor nem azt az eredményt hoztam a roncsok referenciával összefényképezett elemzése után, hogy minden magyar (pedig én is arra számítottam, hogy minden magyar volt) a többi kutatótól megkaptam, hogy agresszív, feltörekvő és vak vagyok, továbbá sok gond van stílusommal. Ez mind igaz, csak az a probléma, hogy ezek nem voltak befolyással a magyar festékgyártásra 1939-ben. Minden kutatási eredmény után újabb és újabb kifogás lett feldobva. Úgy gondolom, hogy eddig lehetett húzni:
TRAFALGAROZÁS nélkül állítom Dávid Károly iparjogvédelmi koordinátor közlése alapján, hogy a Krayernek 23 terméke volt védjeggyel (NEM SZABADALOM) bejegyezve, de egyetlen Cellaetern festéksor sem. Tehát, ha volt a Krayernek valamije, amit jól meg akart különböztetni más termékétől, azt védjegyeztette. A Cellaeternt nem.
Tisztelt Makettezők!
Azoktól a makettezőktől kérdezem, akik nem TRAFALGAROZNI jöttek ide, hogy
- nincs szabadalma a Krayernek
- adott a saját termékei megkülönböztetésére, mégsem kapott védjegyet a Cellaetern
- a WM kísérletezett a magyar festékek minőség javításával, nem a Krayer
- Titanine-t forgalmazott saját kódon
- ha német festékkel festett gépekre hivatkozik a Krayer a „G”-nél
- nincs olyan dokumentum, ahol említik a Krayer fejlesztéseket
- kb. 500 oldal magyar és külföldi dokumentum bizonyítja a német eredetet
- Erdős Jenőn kívül egyetlen magyar festékgyár sem hivatkozik saját fejlesztésre
- a WM adta színmintákat a Krayernek
akkor van-e szükség bármilyen nagyon drága repülőfesték vegyelemzésre, abban a tudatban, hogy alapanyagok jelentős része is német volt? Ha igen, kérem, hogy jelöljön ki a fórum egy embert, aki összegyűjti a költségekre a felajánlásokat! Amint elkezdődik a gyűjtés és elérte 100000 forintot, megkeresem azt a céget, ahol elvégezhetik és kiderítem a pontos összeget. Amikor az elemzés költsége összegyűlt, rendelkezésükre bocsájtom a szükséges roncs mintákat. Gyűjtésre fel!

Tisztelt Moderátorok!
Tőletek kérdezem, hogy ez az oldal a TRAFALGAROZÁSÉRT, vagy az ismeretanyag átadásáért lett létrehozva?
Ha az első miatt, akkor szerintem nincs szükség azok munkájára, akik a dokumentumokban rejlő információkat kívánják közzé tenni.
Láttok valaha esélyt arra, hogy Dénes mellékel egy dokumentumot a Krayer „G” fejlesztésről, vagy leírja, hogy nincs ilyen doksi.

Tisztelt Makettezők!
A véleményemet vállalom a trafalgarozással kapcsolatban és bárkivel hajlandó vagyok nyilvánosság előtt egy adott időpontban személyesen megvédeni a kutatásom eredményét, mely így hangzik:

Nem fejlesztett a Krayer repülőfestéket, ezért saját színünk sem lehet, mert német szabványok szerint kaptuk meg a festékeket.

Magó Károly
Dénes 552377 2014. január 28. 21:12
Válasz erre
Karcsi, ismetelten kerlek, hogy az altalam osszeallitott osszehasonlito tablazatot toltsd ki a magad neveben (erre a moderator is megkert), hogy utanna tudja a 3. fel is kitolteni. Csakis igy lehet majd tiszta kepet adni barki szamara.
Ameddig ez meg nem tortenik nem tudok erdemben reagalni a felveteseidre, mert elore kell lepnunk.

Koszonettel,

Denes
Dénes 552376 2014. január 28. 21:06
Válasz erre
Viktor irta: "Ez a kép a Heinkelek veszteségadatai alapján, valamikor 1939 ősze előtt készült, lehet, hogy korábban. A Junkersen a gyári festés nem régibb egy-másfél évesnél. Ha a javítószín német akkor ekkora különbségnek talán nem kéne lennie közte és az eredeti közt. Ha Krayer, akkor viszont az valamennyire eltért a német gyáritól... "
Igy igaz. Tobb foto is igazolja, hogy az eredeti nemet szinek hibainak javitasara, vagy a felsegjelzes/lajstromjel atfestesere hasznalt (Krayer) szinek tonusa nem egyezett meg a nemetekevel. Ime meg egy foto: www.avia-info.hu/Kep/Katonai2/Junkers-Ju-86-B-315.jpg Ezt nem lehet sem fakulassal, sem oregedessel, stb. magyarazni.

El kellene vegre fogadni, hogy a Krayer-fele felso alcazoszinek arnyalatai nem egyeztek meg a hozza hasonlo nemetekevel, ahogy ezt a fotok mellet a vizsgalt Ju 86-os roncson talalt festekmaradvanyok is igazoljak (lasd 1. kotet, 49. old.).

Denes
Sherman 552343 2014. január 28. 17:10
Válasz erre
Hogy ne érezze senki hogy támadom akár őt akár állítását tisztelettel kérdezem:
Miért nem próbálja egyik fél sem vegyelemzéssel alátámasztani állítását?

A Makett újdonságok topicban Z63 azt írta:

"A színelemzéssel kapcsolatban: a Krayer és Tsa utódja felajánlotta, hogy segít vegyelemezni bármely festékmintát, ami előkerül roncsokról. És ne hidd, hogy necces 68 éves roncsdarabokról színt elemezni, mert, elég jó minőségűek voltak azok a festékek!"

Aztán azt írta:

"Egy festék vegyelemzése alatt azt értették, hogy a festékben levő pigmentek mibenlétét és százalékos arányát tudják megmondani! Tehát, ki tudják keverni komputerrel az adott színt, de ez nem a gyártó cég nevét adja meg! Hasonlítani, pedig nem tudják saját eredetihez, mert semmijük nem maradt."

Én értem hogy nem maradt festék minta az akkori gyártóknak. De, és ezt most szintén laikusként kérdezem, nem lehetne egy olyan gépen vagy géproncson lévő festék mintával összehasonlító vegyelemezést készíteni amelyiken dokumentumokkal bizonyíthatóan egyféle ismert festék van?

Pl:Ha a felelt dokumentumokkal bizonyítható hogy egy adott gépen gép roncson német festék van és vegyelemzéssel meg vizsgáljuk. Aztán a vita tárgyát képező géproncson géproncsokon található festéket szintén vegyelemzés alávetjük, az eredményeket összehasonlíthatnánk.

Így kizárhatnánk a Magyar festékek, színek létezését.
Ha Magyarországon nem de máshol csak találnánk dokumentálható német festékkel festet gépet.

Ez nem döntené el végleg a vitát?
tégé 552329 2014. január 28. 14:59
Válasz erre
Szia!
Nekem az az eretnek gondolat jutott a képről az eszembe, hogy ez gép takarítás utáni állapot száradás után. A törzset mintha vizes ronggyal törölték volna át, a szárnyat pedig vizes nyeles kefével.
romsitsa 552326 2014. január 28. 14:18
Válasz erre
Hali,

korlátozott ismereteim alapján teszem fel a kérdést, melyik importgépet szállították a magyar fél által kívánt festéssel?

Üdv

Á
J_K 552319 2014. január 28. 12:18
Válasz erre
Szia Podva!

"Amúgy ha úgy van ahogy írtad miért nem küldték vissza ezt a gépet a Junkershez? Nem ici-pici lepattogzások vannak rajta, hanem ólajtónyi javítások. Vagy mi voltunk "trógerok" az üzemeltetés során, vagy a festékkel volt gáz.
Túl sok szín, nincs rajta, de azért érdemes nézegetni egy kicsit a fotót, mi az ami matt, mi az ami fényes, és azonosság esetén, mely színeknek, hova "illene" fakulniuk..."

A német 61/62/63-al annyira volt "gáz", hogy egyes Do 17 P-k még '40 őszén is viselték, Hs 123-on felbukkan a Barbarossa idején ('41); sőt létezik fotó a háború végén, roncstelepen 61/62/63-ban pompázó gépről. Tehát marad a másik lehetőség, a sérülések az üzemeltetés során keletkeztek, a javítást pedig nem mindenben az előírt standard szerint végezték. (Erre egyébként jó példa a Sokol által jelzett kép is).
Jó,nézegetem a fotót. Kérlek te is nézz át néhány ezret, melyek javított, vagy az új taktikai jelzés alá foltozott német gépeket mutatnak. Utána összevethetjük ki mit gondol az azonos színek eltérési lehetőségeiről.

"Egyszer már írtam, a He 70-ek meg a He-46-ok nem német álcázó festéssel jöttek. Pedig kérhettük volna… Ha a Ju-86 esetében kértük az lett volna a logikus, hogy a fenti gépek esetén is ragaszkodunk hozzá. Nem kértük… bónusz volt a Junkerstől."

Vigyázni kell a kijelentésekkel, mert típusismeret nélkül könnyen tévútra kerül az ember. Azt hiszem ebbe a FW 58-nál is belefutottál. Nos a He 70 és He 46 eredeti német festése egy színű (63). A 61/62/63 álca éppena Ju 86-on (melynek első szériái szintén egy színűek) jelenik meg először a Luftwaffe-ban is. Nem bónusz volt a Junkerstől, hogy így kaptuk.

Kérdés: az "álcázó sárga" használatára van bizonyíték? A fotón látható tónuseltérések nekem még nem igazolják a fentebb írtak miatt. A szóbeli visszaemlékezések (bármilyen jó szándékúak is)"pontosságára" hány példát hozzak?
Podva 552316 2014. január 28. 11:40
Válasz erre
Szia Károly
Egyszer már írtam, a He 70-ek meg a He-46-ok nem német álcázó festéssel jöttek. Pedig kérhettük volna… Ha a Ju-86 esetében kértük az lett volna a logikus, hogy a fenti gépek esetén is ragaszkodunk hozzá. Nem kértük… bónusz volt a Junkerstől.
Az orgon egy éve, már eljutottunk oda, hogy valószínűsíthetően a Ju-86 export festése inspirálta a sólymok festését. Ez teljesen nyilván való. Mint ahogy az is hogy a Junkersen lévő festéknek volt német száma, hisz ekképp érkezett valószínűleg a javító szín is. Akkor miért játszik zsákbamacskát a WM meg a Krayer, ahelyett hogy lediktálná, a német számokat, azt mondja: tessék, itt vannak a színminták erre a 10 színre kérek ajánlatot… S Kralyer mint a mérgezett egér rohan, s kevertet valamit a Herbiggel… (Vagy saját magának Herbig festékből.) 3 hét alatt párszáz kiló simán kész. (Naná hogy védekezik a Herbig) Aztán miután folyamatosan kell, vagy a Herbig megsejti a nagy üzlet lehetőségét, már kevésbé készséges. Nincs mese, tőle kell megrendelni azt, ami van, azonnal.
A WM ellenőrizheti marha keményen a licensz betartását… festéket adni ő se tud. Az ő nyaka még inkább a hurokban van, hisz a HM vele áll szerződésben, fix, hogy rábólint mindenre, ami ésszerű megoldásnak tűnik.
A fentieken túl a kérdésedre válaszolva, ami miatt nem vagyok meggyőződve arról, hogy csak a 60-as sorozat volt a HM raktáraiban, az ennek a bizonyos álcázó sárgának a megléte… Ez is egy RLM szín lenne a 60-as sorból? Az RLM69 „lichtloh” vagy eltévedt „jelző szín”? Vagy esetleg a olasz hatásra került hozzánk, hisz 1938-ban légierőnk színe virágának agyát mosták az olasz haditechnika nagyszerűségéről a DRT-ben. 1938-ban, amikor miután két He-70 lezuhant, arról leveleztek nagy ügybuzgalommal a légierő urai, hogy le kéne válltani ezt a fránya alkalmatlan német típust, a legfrissebb olasz szerzeményre az utolérhetetlen Caproni Ca 310-re… (no comment). Végül is az olasz színek is németek voltak, mint azt megtudtuk, de nem volt mind RLM kódos.
Végezetül, ha eltekintünk a szemtanúk fennmaradt visszaemlékezéseitől, nem fogadjuk el a fotókon látható színeltéréseket, akkor nincs semmilyen bizonyítékom az állításaiddal szemben.
Üdvözlettel: VIktor
romsitsa 552312 2014. január 28. 11:06
Válasz erre
Festékszóróval festették a foltokat, de a felületet kisebb egységekre osztották, ha erre gondolsz.

Érdekes a szürke kopása-fakulása, mintha szabad ég alatt állt volna huzamosabb ideig.

Üdv

Á
Sokol 552285 2014. január 27. 22:39
Válasz erre
Ez a kép Hídvégi Zoltán hagyatékából származik és elég közismert
( a szolnoki Múzeum oldalán található digitális formában)

www.repulomuzeum.hu/Adomanyok/HidvegiZoltan/HZ_2/IMG_0013.jpg

Szerintetek, milyen eljárás nyomai láthatók a gépen?
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56.