/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg Honi Légiereje

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg légierejének technikai eszközeiről.
Időszak: 1945-1990
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
Zoli 717493 2023. december 27. 10:22
Válasz erre
Szia,

Köszi szépen a javaslatot! Csak fekete-fehér képeket találtam, azok alapján valami világosabb szürkére tippelek, csak kérdés, hogy zöldes, barnás vagy simán szürke? Az AZ is RLM02 színt javasol, de az nekem túl sötét és túl zöld. Lehet a cseh gépekkel egyező a festése?
z
Horvath_Balazs 717488 2023. december 27. 07:46
Válasz erre
Szia Zoli!

Korabeli fotókból és egy megmaradt vászondarabból következtetve RLM 02-re, vagy semleges szürkére (kb. RAL 7035) festeném a makettet, maximálisan fenntartva a tévedés jogát.
Zoli 717438 2023. december 25. 12:03
Válasz erre
Sziasztok,

A Z-381 Fecske külső-belső színeihez keresek festéket, az észak-koreai felségjelű magyar gépekhez. Tudnátok segíteni ebben?
z
búza 714571 2023. október 19. 08:45
Válasz erre
IMG_3844
IMG_3844
IMG_3895
IMG_3895

Szerte szét az országban megvannak. Pápán ez a kettő, a kerítésen belül.
george109 714562 2023. október 18. 20:43
Válasz erre
Sziasztok. Tudnátok abban segíteni, hogy a korábban hadrendből kivont és Pápán tárolt repülőgépek megvannak-e még?
magyaralba 714497 2023. október 15. 20:49
Válasz erre
mig29.jpeg
mig29.jpeg
mig292.jpeg
mig292.jpeg
mig293.jpeg
mig293.jpeg
mig294.jpeg
mig294.jpeg
mig295.jpeg
mig295.jpeg
mig297.jpeg
mig297.jpeg
mig298.jpeg
mig298.jpeg
mig299.jpeg
mig299.jpeg

Ma Október 15-én épp 30 éve, hogy leszálltak az első magyar MiG-29-ek Kecskeméten. A képeket Varga Ferenc ezredes úr készítette... köszönet nekiérte, hogy az utókornak is megmaradt ennek a napnak a képi emlékei. Nem mellesleg a fénykép készítés mellett nagyon sok órányi videó felvételt is készített az általa repült típusokról.
juge75 714317 2023. október 9. 21:38
Válasz erre
Gyuri! Face-n keresd ismerőseim között Árpapát /Kása Árpád/!
Üdvözlettel: Juhász Gábor.
Freddy 714314 2023. október 9. 21:29
Válasz erre
Freddy 713182 2023. szeptember 10. 14:26
Válasz erre
slaviamarksman 712474 2023. augusztus 24. 10:04
Válasz erre
Itt recsegnek Kövesd felett . Miért nem mennek a Hortobágy fölé gyakorlatozni ! Lakatlan nagy puszta .
Kibic 712160 2023. augusztus 14. 07:43
Válasz erre
Szia,
kékes-szürke. Pl. MRP-277 picit még "szürkésítve".
Miggyuri 712147 2023. augusztus 13. 20:00
Válasz erre
Kérdésem: a magyar szolgálatban álló MiG-15 bisz-ek kabinjainak belső festésének színe mi volt?
Miggyuri 711691 2023. július 30. 15:03
Válasz erre
Magyar szolgálatban állt Scud-B-vel dolgozom. Milyen árnyalatú zöldet javasolnak a hozzáértők a hordozóhoz illetve a rakétához?
Miggyuri 711032 2023. július 3. 15:56
Válasz erre
Kérdésem: Mi-1 helikopter főrotor lapát hossza mennyi?
Zoli 710604 2023. június 21. 13:55
Válasz erre
piratvitorla 709651 2023. május 27. 22:08
Válasz erre
Szia
Ha jól emlékszem:
701...705: kékeszöld
706-707: fekete
A 703 és 705 már a ruszkiknál az N-es modernizációval lett fekete.
Legalábbis ha jól emlékszem.
Toth_Gabor 709618 2023. május 26. 23:24
Válasz erre
Sziasztok!
Mi-17 kabin belső szinekkel kapcsolatban kérdezném, hogy mi volt a magyar gépek (PG-ben nagyjavitás után) belső szine, beleértve a műszerfalak/kapcsolópanelek szineit?
Emlékeimben az élt hogy a jellegzetes kékeszöld volt a szabvány szin. Visszanézve a Hunavia gyűjteményét a képeken fekete a kabin. Lehetett ez csak az adott gép (703-as) jellemzője?
Most hogy több új 48-as makett is megjelent, a maratott/3D feljavitóknál rendre csak a zöld műszerfalak jönnek ki.
Köszi előre is!
TheWhitedeath 708495 2023. április 27. 13:58
Válasz erre
Sziasztok valaki tud valamit a Szentgyörgyi Dezső légibázis északi végében pusztuló Il-28 sorsáról? Most olvastam hogy már csak kettő van belőlük ide haza ez meg a szolnokon porosodó. Érdekelne hogy megvan e még vagy már elbontották? Köszi mindenkinek! :)
Zoli 707682 2023. április 9. 12:21
Válasz erre
339756458_241442248356946_2806465137930417863_n
339756458_241442248356946_2806465137930417863_n

Ha esetleg valaki még nem látta.
z
Miggyuri 705464 2023. február 20. 08:28
Válasz erre
Kérdésem: MiG-23MF és UB esetében a futóaknák és fedőlemezeik belső felületének színe milyen volt. Volt-e változás a "csillagos" és az "ék"-es időszak között?
Zoli 705158 2023. február 12. 15:53
Válasz erre
piratvitorla 702972 2022. december 7. 11:31
Válasz erre
"A miniszter hozzátette azt is, hogy a hadsereg Országgyűlés által jóváhagyott létszáma 37 500 fő, ezt a számot kell elsőként elérni, majd legalább meg kell duplázni az elkövetkező években."
Magyar Népmesék 158419614. rész.
A szövegben is "kell", "majd", "elkövetkező években" stb van... Olyan jól haladnak, hogy közel 3 éve leszerelési tilalom van, nem mondhatnak fel a katonák... Iskolarendszerű pilótaképzés 20 éven át nem volt. A tartalékos katonát pedig nem lehet beültetni a Gripenbe, a helikopterbe vagy a szállítógépbe és üzemeltetni se tudja azokat...
A többit meg hagyjuk is.
Zoli 702918 2022. december 6. 10:23
Válasz erre
piratvitorla 699091 2022. augusztus 10. 17:02
Válasz erre
Sziasztok!
Több éves folyamatról volt szó.
Ha jól emlékszem:
Ott kezdődött a sztori, hogy voltak, akiket kiküldtek Kanadába Hawk-os képzésre (talán 3-as fázisnak nevezték akkoriban).
Olyanok is voltak, akiket bérelt L-159-esen repültettek.
Angol nyelvtanfolyamokra volt szükség, hiába beszélt valaki angolul, még úgy is kellett tuning.
Kellett tengeri túlélő kiképzés is például.
Az eddig felsoroltakon nemcsak Gripen pilóták estek át, hanem olyanok is, akik később nem repülték a típust.
Ahogy Weizi is írta az A/B verzióra ültek először, onnan tovább a C/D-re.
C/D is először csak levegő-levegő szerepkörben, később jött be a teljes értékű levegő-föld képesség. A légi utántölthetőség volt talán a legutolsó képesség, odáig kb egy évtized kellett...
Úgyhogy a full MiG-29-ről több, mint egy évtized kellett a teljes képességcsomagig..
Weizi 699088 2022. augusztus 10. 14:33
Válasz erre
Elképzelhető, hogy a hajózók első csoportja sem csupán 3 hónap alatt képződött át a Gripenre, mert azért biztosan rengeteg dolgot kellett máshogy csinálni az orosz tipusokhoz képest, de sajnos ebben érdemben tényleg nem tudnék mit mondani. A mostani állapot a 3 hónap.
Weizi 699087 2022. augusztus 10. 14:23
Válasz erre
Köszi! Az elejével nem voltam én sem teljesen tisztában, de végülis a lényeg megvan.
magyaralba 699078 2022. augusztus 10. 09:25
Válasz erre
Weizi,

A második és a harmadik csoportnak is 8 hónap volt a teljes átképzése, mi 4 hónapot voltunk Halmstadban elméleti képzésen... ez mindenkinek ennyi volt... majd 2 hónap Karlskrona-Ronneby, 1 hónap Linköping és 1 hónap kekkemét,,, a 3. brigádnak a gyakorlati részben volt különbség nekik 2 hónap Karslkrona volt és 2 hónap itthon... az első csapatnak azért volt hosszabb mert nekik A/B-ről meg kellett csinálni az átképzést C/D-re...
halaci 699071 2022. augusztus 9. 22:16
Válasz erre
Köszönöm a segítséget! Jól értem, hogy egy pilóta átképzése kb. harmad annyi idő alatt lezajlott, mint a földi személyzeté? Laikusként nem gondoltam volna ekkora különbséget.
Weizi 699057 2022. augusztus 9. 18:24
Válasz erre
Szia!

A műszaki személyzet első csoportja ami 20 fős volt, egy nyelvi felkészítést követően utazott ki Svédországba, ahol kisebb-nygyobb megszakításokkal de kb. 11 hónapot töltöttek az elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátításával! Az elméleti képzést követően alakulathoz kerültek ki, ahol a gyakorlati képzés folytatódott! Illetőleg az első csoport még A/B Gripeneken tanult! Akkor még az alakulatoknál is az A/B verzió volt a domináns! Menet közben kaptak egy frissítést C/D verzióra!
Talán még a második csoport is hasonló idő alatt végzett, de utánna már lett itthon is elegendő szakember ahhoz, hogy az átképzés gyakorlati részét itthon is el tudták végezni az újonan átképzettek! Ettől kezdve az elméleti oktatás a svédorszábi Halmsad városában folyt, és folyik jelenleg is, aminek az időtartama 4,5 hónap! Ezután a gyakorlati képzésre itthon kerül sor! A lehetőségekhez képest ezt a részt mindenki 1 éven belül teljesíteni tudja!
Mindezek elvégzése után mehet szakszolgálati engedélyének megszerzése céljából vizsgázni, amit a Katonai Légi Hatóság előtt kell megtennie, s amit két évente meg kell újítania!
A pilóták esetében pontos adatom nincsen, de szerintem a svédországi átképzés ideje náluk kb. 3 hónap! A gyakorlati rész természetesen itthon is folytatódik nekik valameddig, de hogy ez meddig tart, azt már nem tudom! Az elsődleges cél, hogy képes legyen ellátni a géppel egy készültségi szolgálatot!
halaci 699047 2022. augusztus 9. 14:45
Válasz erre
meg tudná valaki mondani, hogy amikor átálltunk Migekről a Gripenekre, akkor hány hét (hónap? év?) volt az átképzési idő a pilótáknak és a földi személyzetnek? nem a teljes állományra gondolok, hanem mondjuk egy pilóta vagy egy kiszolgáló egység esetében.
ecsetes 697958 2022. június 24. 16:28
Válasz erre
Elolvastam a Tu-2 építésedet is.
Annyit tennék hozzá a leírtakhoz, hogy a légcsavartollak száma és a hátsó oldalablakok mérete/száma közt általad említett összefüggés úgy nem pontos.
Pl. a 49-es és az 54-es gépünk is 3 légcsavartollas volt, de 1 nagyobb ablakos.
Én is megépítettem a makettet, ezért ástam bele magam kicsit a témába anno.
Zoli 697946 2022. június 24. 11:03
Válasz erre
Miggyuri 697875 2022. június 19. 21:43
Válasz erre
Valóban: légcsavarkúp - bocsi én írtam el. A kék és piros variációt olvastam valahol, talán a Top Gun-ben, Aero magazinban. Meg nem mondom, melyik számában. Ennek alapján írhattam már 2008-ban makettinfo.hu/index.php. Ha megtalálom a forrást feltétlenül megírom.
ecsetes 697828 2022. június 18. 22:53
Válasz erre
Bocs, természetesen a zárójeles részben is piros-fehér-zöldet akartam írni.
ecsetes 697816 2022. június 18. 18:34
Válasz erre
Biztos csak elírás, de nem orrkúp, hanem légcsavarkúp.
Ettől eltekintve én nem láttam még egyetlen olyan képet sem, ahol az egyik piros, a másik égszínkék lenne. 35 magyar Tu-2 fotóm van, ezek közül csak kettőn eltérő a két kúp (az egyik feltehetően zöld, a másik piros-zöld-fehér). Az feltételezhetően javítás miatt cserélt lehet. A többi képen zömmel a felső festéssel megegyező a szín, 2 képen valamilyen világosabb szín (de mindkét oldalon megegyező színű), illetve 7 képen egyértelműen piros-fehér-zöld.
A bal piros - jobb égszínkék légcsavarkúp hogyan igazolható? Van róla kép, vagy valamilyen írásos dokumentáció?
atika 697807 2022. június 18. 07:19
Válasz erre
"Tudomásom szerint az orrkúpok színe vagy a törzs színével megegyező zöld, vagy a bal piros a jobb égszínkék volt. Nemzetiszín festést orrkúpon egy rajzon kívül sehol nem láttam.(Fenntartva a tévedés jogát.)"

A lentebb található #697670 hozzászólásban:makettinfo.hu/upload/202206/1592980_67780_TupoljevTu2Tuzok10.jpg

"Eléggé nem egyszínű" a kúp.
Miggyuri 697806 2022. június 18. 05:49
Válasz erre
Tudomásom szerint az orrkúpok színe vagy a törzs színével megegyező zöld, vagy a bal piros a jobb égszínkék volt. Nemzetiszín festést orrkúpon egy rajzon kívül sehol nem láttam.(Fenntartva a tévedés jogát.)
ecsetes 697805 2022. június 17. 23:46
Válasz erre
Hazánkban Tu-2-es és UTU-2 -es (kétkormányos gyakorló) gépek érkeztek AS-82-es motorral. Illetve annak 2 változatával: az AS-82FN-112 és az AS-82FN-212. Egyikhez a 3, másikhoz a 4 ágú légcsavar tartozott. A légcsavarkúpon a három szín valóban a piros-fehér-zöld lehetett. Az egyszínű kúpok esetében a felső zöld festéssel megegyező színű biztosan volt (én is ilyenre festettem), de a világosabb kúp színét nem merném meghatározni.
piratvitorla 697800 2022. június 17. 22:09
Válasz erre
azért az kemény, hogy még egy sima kötelék összerendeződés is titkos minősítést kapott...
Ez a mentalitás még a 90-es évek végén is divat volt...
piratvitorla 697799 2022. június 17. 22:07
Válasz erre
Szia
A Tu-2-eseket - ahogy a többi cuccot is - nem kaptuk, hanem vettük.
Az esetek jelentős részében a ruszkik lepukkant cuccokat sóztak ránk. Jó példa az előbb említett Tu-2 vagy a háborús sérülésekkel teli T-34...
Nyugger 697798 2022. június 17. 22:06
Válasz erre
DSCN7751
DSCN7751

Veszélyes dolog a régmúlt felidézése időskorban….
A díszszemlére érkező klf. díszelgő ezredek egy alakzatban repültek a Felvonulási tér
légterébe, így a Tu-2-s re. ezred is, lásd a rajz. A 15 gép egyesével szállt fel és ezek után rendeződött a kötelék függetlenül a srófok számától. A megválasztott sebesség minden alakzati gép számára azonos volt.
piratvitorla 697797 2022. június 17. 22:05
Válasz erre
Szia
Ha jól emlékszem 3 különböző verzió volt plusz talán oktató is.
Igen volt 3 és 4 tollú légcsavar is.
A használtan átvet gépek jelentős része eléggé lepukkant volt, volt ami még a berlini csatában is részt vett.
Az állapotukból és a tervezetten rövid élettartamukból sok probléma származott, sajnos vezérsík rögzítés törés miatt katasztrófa is. Emiatt elég rövid ideig szolgáltak. De kivonás előtt még rendeltek hozzájuk több millió akkori forintért kabintető takarókat...
Joci.kun 697779 2022. június 17. 16:00
Válasz erre
Szia!
Mivel nálam is várakozik egy dobozos gép...
Hogy van ez a légcsavar-kúp ? Gondolom, amin látszik a 3 sáv, az p-f-z. De a többi ?
sanyi 697778 2022. június 17. 15:29
Válasz erre
Köszi mindenkinek!
Freddy 697772 2022. június 17. 14:03
Válasz erre
Én Tamiya Nato Greenre festettem az enyémet a felső részén, az alsón meg nagyon világos kékre, XF23 light Blue talán. Matricaként a HAD Li-2-es készletét használtam fel. Fenn van a képeim között az adatlapomon (1/72-es ICM modell)

Nagyon kevés Rákosi-korszakbeli repülőn látható az a felségjel, amit a szárazföldi technika 1956-ig használt, ha tippelnem kéne, akkor könnyen összekeverhető volt a jugoszláv felségjellel, ami azért volt nagy baj, mert akkor a láncos kutya volt a főellenség.
Muzzy 697762 2022. június 17. 09:06
Válasz erre
Még 1991-ben találkoztam Kőbányán az Újhegyi lakótelep mellett lévő családi házas övezetben lakó pilótával, aki repülte a tu-kat. Elmondása szerint volt 3 tollú és 4 tollú légcsavarral szerelt TU-2. Az előbbi sebessége jóval alacsonyabb volt, Egy felvonulás során hamarabb indultak a 3 tollúak és így értek egy időben a felvonulásra.
Miggyuri 697761 2022. június 17. 05:58
Válasz erre
Egy része igen. A történelmi visszatekintésben vannak pontatlanságok. Amúgy a légcsavarkúp színe egyik piros, a másik kék.
Sennás 697760 2022. június 16. 23:51
Válasz erre
sanyi 697759 2022. június 16. 23:43
Válasz erre
Köszönöm a segítséget, akkor minden eldőlt: felül zöld, alul kék, csillag! Köszi mindenkinek!
ecsetes 697753 2022. június 16. 20:35
Válasz erre
Egész pontosan 1953 január 27-én szálltak le az első gépek Kunmadarason.

Üdv. ecsetes
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.