/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg, és utódja Honvédség Légi ereje.

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg, és utódja Honvédség Légi erejének technikai eszközeiről.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8.
piratvitorla 699091 2022. augusztus 10. 17:02
Válasz erre
Sziasztok!
Több éves folyamatról volt szó.
Ha jól emlékszem:
Ott kezdődött a sztori, hogy voltak, akiket kiküldtek Kanadába Hawk-os képzésre (talán 3-as fázisnak nevezték akkoriban).
Olyanok is voltak, akiket bérelt L-159-esen repültettek.
Angol nyelvtanfolyamokra volt szükség, hiába beszélt valaki angolul, még úgy is kellett tuning.
Kellett tengeri túlélő kiképzés is például.
Az eddig felsoroltakon nemcsak Gripen pilóták estek át, hanem olyanok is, akik később nem repülték a típust.
Ahogy Weizi is írta az A/B verzióra ültek először, onnan tovább a C/D-re.
C/D is először csak levegő-levegő szerepkörben, később jött be a teljes értékű levegő-föld képesség. A légi utántölthetőség volt talán a legutolsó képesség, odáig kb egy évtized kellett...
Úgyhogy a full MiG-29-ről több, mint egy évtized kellett a teljes képességcsomagig..
Weizi 699088 2022. augusztus 10. 14:33
Válasz erre
Elképzelhető, hogy a hajózók első csoportja sem csupán 3 hónap alatt képződött át a Gripenre, mert azért biztosan rengeteg dolgot kellett máshogy csinálni az orosz tipusokhoz képest, de sajnos ebben érdemben tényleg nem tudnék mit mondani. A mostani állapot a 3 hónap.
Weizi 699087 2022. augusztus 10. 14:23
Válasz erre
Köszi! Az elejével nem voltam én sem teljesen tisztában, de végülis a lényeg megvan.
magyaralba 699078 2022. augusztus 10. 09:25
Válasz erre
Weizi,

A második és a harmadik csoportnak is 8 hónap volt a teljes átképzése, mi 4 hónapot voltunk Halmstadban elméleti képzésen... ez mindenkinek ennyi volt... majd 2 hónap Karlskrona-Ronneby, 1 hónap Linköping és 1 hónap kekkemét,,, a 3. brigádnak a gyakorlati részben volt különbség nekik 2 hónap Karslkrona volt és 2 hónap itthon... az első csapatnak azért volt hosszabb mert nekik A/B-ről meg kellett csinálni az átképzést C/D-re...
halaci 699071 2022. augusztus 9. 22:16
Válasz erre
Köszönöm a segítséget! Jól értem, hogy egy pilóta átképzése kb. harmad annyi idő alatt lezajlott, mint a földi személyzeté? Laikusként nem gondoltam volna ekkora különbséget.
Weizi 699057 2022. augusztus 9. 18:24
Válasz erre
Szia!

A műszaki személyzet első csoportja ami 20 fős volt, egy nyelvi felkészítést követően utazott ki Svédországba, ahol kisebb-nygyobb megszakításokkal de kb. 11 hónapot töltöttek az elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátításával! Az elméleti képzést követően alakulathoz kerültek ki, ahol a gyakorlati képzés folytatódott! Illetőleg az első csoport még A/B Gripeneken tanult! Akkor még az alakulatoknál is az A/B verzió volt a domináns! Menet közben kaptak egy frissítést C/D verzióra!
Talán még a második csoport is hasonló idő alatt végzett, de utánna már lett itthon is elegendő szakember ahhoz, hogy az átképzés gyakorlati részét itthon is el tudták végezni az újonan átképzettek! Ettől kezdve az elméleti oktatás a svédorszábi Halmsad városában folyt, és folyik jelenleg is, aminek az időtartama 4,5 hónap! Ezután a gyakorlati képzésre itthon kerül sor! A lehetőségekhez képest ezt a részt mindenki 1 éven belül teljesíteni tudja!
Mindezek elvégzése után mehet szakszolgálati engedélyének megszerzése céljából vizsgázni, amit a Katonai Légi Hatóság előtt kell megtennie, s amit két évente meg kell újítania!
A pilóták esetében pontos adatom nincsen, de szerintem a svédországi átképzés ideje náluk kb. 3 hónap! A gyakorlati rész természetesen itthon is folytatódik nekik valameddig, de hogy ez meddig tart, azt már nem tudom! Az elsődleges cél, hogy képes legyen ellátni a géppel egy készültségi szolgálatot!
halaci 699047 2022. augusztus 9. 14:45
Válasz erre
meg tudná valaki mondani, hogy amikor átálltunk Migekről a Gripenekre, akkor hány hét (hónap? év?) volt az átképzési idő a pilótáknak és a földi személyzetnek? nem a teljes állományra gondolok, hanem mondjuk egy pilóta vagy egy kiszolgáló egység esetében.
ecsetes 697958 2022. június 24. 16:28
Válasz erre
Elolvastam a Tu-2 építésedet is.
Annyit tennék hozzá a leírtakhoz, hogy a légcsavartollak száma és a hátsó oldalablakok mérete/száma közt általad említett összefüggés úgy nem pontos.
Pl. a 49-es és az 54-es gépünk is 3 légcsavartollas volt, de 1 nagyobb ablakos.
Én is megépítettem a makettet, ezért ástam bele magam kicsit a témába anno.
Zoli 697946 2022. június 24. 11:03
Válasz erre
Miggyuri 697875 2022. június 19. 21:43
Válasz erre
Valóban: légcsavarkúp - bocsi én írtam el. A kék és piros variációt olvastam valahol, talán a Top Gun-ben, Aero magazinban. Meg nem mondom, melyik számában. Ennek alapján írhattam már 2008-ban makettinfo.hu/index.php. Ha megtalálom a forrást feltétlenül megírom.
ecsetes 697828 2022. június 18. 22:53
Válasz erre
Bocs, természetesen a zárójeles részben is piros-fehér-zöldet akartam írni.
ecsetes 697816 2022. június 18. 18:34
Válasz erre
Biztos csak elírás, de nem orrkúp, hanem légcsavarkúp.
Ettől eltekintve én nem láttam még egyetlen olyan képet sem, ahol az egyik piros, a másik égszínkék lenne. 35 magyar Tu-2 fotóm van, ezek közül csak kettőn eltérő a két kúp (az egyik feltehetően zöld, a másik piros-zöld-fehér). Az feltételezhetően javítás miatt cserélt lehet. A többi képen zömmel a felső festéssel megegyező a szín, 2 képen valamilyen világosabb szín (de mindkét oldalon megegyező színű), illetve 7 képen egyértelműen piros-fehér-zöld.
A bal piros - jobb égszínkék légcsavarkúp hogyan igazolható? Van róla kép, vagy valamilyen írásos dokumentáció?
atika 697807 2022. június 18. 07:19
Válasz erre
"Tudomásom szerint az orrkúpok színe vagy a törzs színével megegyező zöld, vagy a bal piros a jobb égszínkék volt. Nemzetiszín festést orrkúpon egy rajzon kívül sehol nem láttam.(Fenntartva a tévedés jogát.)"

A lentebb található #697670 hozzászólásban:makettinfo.hu/upload/202206/1592980_67780_TupoljevTu2Tuzok10.jpg

"Eléggé nem egyszínű" a kúp.
Miggyuri 697806 2022. június 18. 05:49
Válasz erre
Tudomásom szerint az orrkúpok színe vagy a törzs színével megegyező zöld, vagy a bal piros a jobb égszínkék volt. Nemzetiszín festést orrkúpon egy rajzon kívül sehol nem láttam.(Fenntartva a tévedés jogát.)
ecsetes 697805 2022. június 17. 23:46
Válasz erre
Hazánkban Tu-2-es és UTU-2 -es (kétkormányos gyakorló) gépek érkeztek AS-82-es motorral. Illetve annak 2 változatával: az AS-82FN-112 és az AS-82FN-212. Egyikhez a 3, másikhoz a 4 ágú légcsavar tartozott. A légcsavarkúpon a három szín valóban a piros-fehér-zöld lehetett. Az egyszínű kúpok esetében a felső zöld festéssel megegyező színű biztosan volt (én is ilyenre festettem), de a világosabb kúp színét nem merném meghatározni.
piratvitorla 697800 2022. június 17. 22:09
Válasz erre
azért az kemény, hogy még egy sima kötelék összerendeződés is titkos minősítést kapott...
Ez a mentalitás még a 90-es évek végén is divat volt...
piratvitorla 697799 2022. június 17. 22:07
Válasz erre
Szia
A Tu-2-eseket - ahogy a többi cuccot is - nem kaptuk, hanem vettük.
Az esetek jelentős részében a ruszkik lepukkant cuccokat sóztak ránk. Jó példa az előbb említett Tu-2 vagy a háborús sérülésekkel teli T-34...
Nyugger 697798 2022. június 17. 22:06
Válasz erre
DSCN7751
DSCN7751

Veszélyes dolog a régmúlt felidézése időskorban….
A díszszemlére érkező klf. díszelgő ezredek egy alakzatban repültek a Felvonulási tér
légterébe, így a Tu-2-s re. ezred is, lásd a rajz. A 15 gép egyesével szállt fel és ezek után rendeződött a kötelék függetlenül a srófok számától. A megválasztott sebesség minden alakzati gép számára azonos volt.
piratvitorla 697797 2022. június 17. 22:05
Válasz erre
Szia
Ha jól emlékszem 3 különböző verzió volt plusz talán oktató is.
Igen volt 3 és 4 tollú légcsavar is.
A használtan átvet gépek jelentős része eléggé lepukkant volt, volt ami még a berlini csatában is részt vett.
Az állapotukból és a tervezetten rövid élettartamukból sok probléma származott, sajnos vezérsík rögzítés törés miatt katasztrófa is. Emiatt elég rövid ideig szolgáltak. De kivonás előtt még rendeltek hozzájuk több millió akkori forintért kabintető takarókat...
Joci.kun 697779 2022. június 17. 16:00
Válasz erre
Szia!
Mivel nálam is várakozik egy dobozos gép...
Hogy van ez a légcsavar-kúp ? Gondolom, amin látszik a 3 sáv, az p-f-z. De a többi ?
sanyi 697778 2022. június 17. 15:29
Válasz erre
Köszi mindenkinek!
Freddy 697772 2022. június 17. 14:03
Válasz erre
Én Tamiya Nato Greenre festettem az enyémet a felső részén, az alsón meg nagyon világos kékre, XF23 light Blue talán. Matricaként a HAD Li-2-es készletét használtam fel. Fenn van a képeim között az adatlapomon (1/72-es ICM modell)

Nagyon kevés Rákosi-korszakbeli repülőn látható az a felségjel, amit a szárazföldi technika 1956-ig használt, ha tippelnem kéne, akkor könnyen összekeverhető volt a jugoszláv felségjellel, ami azért volt nagy baj, mert akkor a láncos kutya volt a főellenség.
Muzzy 697762 2022. június 17. 09:06
Válasz erre
Még 1991-ben találkoztam Kőbányán az Újhegyi lakótelep mellett lévő családi házas övezetben lakó pilótával, aki repülte a tu-kat. Elmondása szerint volt 3 tollú és 4 tollú légcsavarral szerelt TU-2. Az előbbi sebessége jóval alacsonyabb volt, Egy felvonulás során hamarabb indultak a 3 tollúak és így értek egy időben a felvonulásra.
Miggyuri 697761 2022. június 17. 05:58
Válasz erre
Egy része igen. A történelmi visszatekintésben vannak pontatlanságok. Amúgy a légcsavarkúp színe egyik piros, a másik kék.
Sennás 697760 2022. június 16. 23:51
Válasz erre
sanyi 697759 2022. június 16. 23:43
Válasz erre
Köszönöm a segítséget, akkor minden eldőlt: felül zöld, alul kék, csillag! Köszi mindenkinek!
ecsetes 697753 2022. június 16. 20:35
Válasz erre
Egész pontosan 1953 január 27-én szálltak le az első gépek Kunmadarason.

Üdv. ecsetes
pmheros 697746 2022. június 16. 19:18
Válasz erre
1951 -ben már ez a típusú csillagos felségjelzés volt bevezetve.

Ha nem ír butaságokat a zinternet akkor 1953 -tól kaptuk a Tu-2 -eseket.

Üdv.: pmheros
Tibcsi 697744 2022. június 16. 18:13
Válasz erre
Én csak a képeken is látható csillagos felségjelekről tudok, ha volt is másmilyen, képet nem láttam róla.
sanyi 697743 2022. június 16. 18:03
Válasz erre
Köszönöm a segítséget! Még azt szeretném kérdezni, hogy a korábbi felségjelekkel repült a gép? Nem találtam róla képet, bár csak Google volt a segítségre és csak ezeket az Általatok feldobott képeket találtam...
Persze tudom, akkoriban fotógéppel katonai reptéren villongani nem volt a hosszú élet titka.
Wrecker 697690 2022. június 15. 19:35
Válasz erre
Tibcsi 697670 2022. június 15. 06:36
Válasz erre
Tupoljev-Tu-2-Tuzok-53
Tupoljev-Tu-2-Tuzok-...
Tupoljev-Tu-2-Tuzok-24
Tupoljev-Tu-2-Tuzok-...
Tupoljev-Tu-2-Tuzok-10
Tupoljev-Tu-2-Tuzok-...

A képek. :)
Tibcsi 697669 2022. június 15. 06:35
Válasz erre
Szia,

A kevés fotó alapján úgy tűnik, hogy felül sötétzöld, alul világoskék. Az oldalszám fehér (esetleg sárga).
sanyi 697667 2022. június 14. 23:04
Válasz erre
Sziasztok!
A magyar Tu-2-esek festéséről van valakinek információja?
Előre is köszi!
Zoli 697479 2022. június 8. 13:52
Válasz erre
Sennás 697423 2022. június 6. 09:01
Válasz erre
Mi8_borito_2_Mockup_egyben
Mi8_borito_2_Mockup_...
Mi8_Mockup_1
Mi8_Mockup_1

Hello mindenkinek! Erről hallottatok?
"Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázist érte a megtiszteltetés, hogy az elődök nevében is elbúcsúzzon a magyar haderőben 53 évig szolgáló Mi–8 helikopterektől. A kötet olyan, mint egy búcsúrepülés utáni állománygyűlés: a történeti áttekintést követően a típus hétköznapjait és felejthetetlen eseményeit idézik fel azok, akik kapcsolatba kerültek vele, végül a felvarrók és a fényképek sorakoznak az emlékkönyvben."
312 oldalon 4800Ft teljesen jó ár :)
hola 696776 2022. május 13. 09:29
Válasz erre
Sziasztok!
Itt van egy pár jó kép a Magyar Gripenekről:
index.hu/techtud/2022/05/12/gripen-vadaszrepulo-kecskemet-ejszakai-repules/
vlevi 696451 2022. május 3. 17:40
Válasz erre
piratvitorla 696424 2022. május 2. 22:08
Válasz erre
Igen azok. Esetleg Humbrol 149 helyett Humbrol 30 zöld.
Ahogy fakultak sokat változtak a színek, még az egyszerre PG-ben járt testvérek pl. 335, 336 is úgy tűntek pár év múlva, mintha más színeket kaptak volna...
búza 696419 2022. május 2. 18:25
Válasz erre
Igen, ugyanazzal voltak festve.
bandy 696413 2022. május 2. 17:19
Válasz erre
Szia.
Gunze Mr.Hobby H403,H302,H314
Üdv:Bandy
vlevi 696406 2022. május 2. 06:45
Válasz erre
Nem vagyok biztos benne, de asszem ugyanaz, mint a MiG-21-en.
Humbrol 65, 83, 149 ?
Toth_Gabor 696404 2022. május 1. 23:13
Válasz erre
Sziasztok!

Lehet hogy sokszor ismételt kérdés, de nem tudtam guglizni semmit, hátha itt tudtok valami referenciát a Mi-24-en alkalmazott PG-s zöld-barna-kék kamóhoz és belső színhez akril (mondjuk Gunze) referenciát? Esetleg FS kódot? (A HAD matricán szereplő MRP nem járható út)

Üdv,
T.G.
atika 696220 2022. április 25. 21:47
Válasz erre
...és még azt sem lehet mondani, hogy valami "csehszlovák" módszer, hiszen a Martin Baker szakemberei méricskélnek. :)
milesChristi 696217 2022. április 25. 20:28
Válasz erre
Az NG ergonómiai tesztje.:)
Még mindig így megy? Az ember azt hihetném ma már mindent megrajzol és megtervez pár szoftver. :)
www.youtube.com/watch
p-51 694771 2022. március 19. 11:15
Válasz erre
Szia Zoli!
Nagyon köszönöm, pont erre gondoltam!
p-51
piratvitorla 694752 2022. március 18. 23:05
Válasz erre
Szia
Van ilyen: keress rá a HA-ABC-re, az pont ilyen.
p-51 694747 2022. március 18. 21:17
Válasz erre
Üdvözletem!
Sajnos a winchestereim, gyűjtéseim és a google együttes átfésülése után sem találok képeket egy repülőgépről, ami szerintem volt, de persze lehet, hogy csak álmodtam.
Ha csak képzeltem, hogy van ilyen, bocsi.
Szóval egy AN-2-est szeretnék majd építeni, magyart, olyan sötétszürke színnel, amilyenek az An-26-osok, meg C-17-esek. Ha volt ilyen.
Köszönettel:
p-51
piratvitorla 692878 2022. február 9. 15:34
Válasz erre
Szia!
Ha jól emlékszem egy árvíznél egy hölgy kezét levágta.
Egy másik esetben egy gyakorlaton egy szárazföldi őrnagy rosszul lett repülés közben. Leszállást követően hátraszaladt könnyíteni, de a feje találkozott a faroklégcsavarral.
Miggyuri 692867 2022. február 9. 12:55
Válasz erre
Hali! Tud valaki Mi-1 kontra a hátsó farokrotorba belesétáló tanácselnökről, az 1965-ös árvíz idején?
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8.