/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg Honi Légiereje

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg légierejének technikai eszközeiről.
Időszak: 1945-1990
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
kervil 732235 2024. december 31. 13:21
Válasz erre
Köszönjük szépen!
A fortepan dátumozási gyakorlata az, hogy ha nincs egyértelmű adat a képekhez, akkor megpróbálják nagyjából "belőni" őket. Persze ez ritkán lesz teljesen pontos. A képek megfejtése, mind időpontját, mind helyét, tárgyát tekintve nyitott mindenki előtt, akinek pontosabb információja van, megadhatja ebben a fórumban: forum.index.hu/Article/showArticle
Ennek alapján majd pontosítani fogják az oldalra felkerült képek adatait. Nem rögtön történik meg, némi csúszással dolgoznak az oldal fenntartói, de előbb-utóbb frissítik az információkat.
Nyugger 732231 2024. december 31. 12:00
Válasz erre
Egy pár észrevétel a Disk András fényképeihez:

Mindenképpen szenzációsak a felvételek, de, –szerintem- jóindulattal beírt dátumok hibásak. Nézzük meg Dusik A. hajózó pályafutását:

Hazai, tapolcai Jak-18-s kiképzés
1959. szeptemberétől 1962 szeptemberéig, Boriszoglebsz-ben Jak-18A elméleti képzés, Batajszk Jak-18A gyakorlati kik. 90 óra, Krasznodár UTI MiG-15 majd MiG-17 elméleti kik., 1961.05-1962.09. között Kussovka UTI MiG-15 és MiG-17 gyak.kik. 110 óra.
Tiszti avatása 1962 szeptemberében Szolnokon volt.
(forrás: Magyar Légierő, Vadászpilóta képzés 1957-1991, kiadás éve 2021 szerkesztette Parragh József)

1962.09-1963.xx között Szolnokon repült MiG-15bis repülőgépen. 1964 júniusában megkezdi 17 évfolyam társával Kecskeméten a MiG-21F-13-s átképzését. 1971-ig a 2. h.vre.szd-ban repül klf. beosztásban. 1971-1974 között ZMKA hallgatója, az Akadémia elvégzése után a miskolci 2. h.lgv.ho.-nál kap beosztást. 1984-től a 1989-ig Veszprémben a Repülő Főnökségen (REF) Repülésbiztonsági Szemlélő.
Talán ez megmagyarázza a hiányolt képeket.

Üdv.
Hérincs István
Magyar Repüléstörténeti Társaság
kervil 732210 2024. december 30. 21:39
Válasz erre
A fortepanos hírlevélben csak egy fél mondat erejéig szerepelt a pilóta:
"Beszkenneltük (...) egy lakáseladáskor felbukkant vadászpilóta, Dusik százados filmjeit."
Kíváncsi lettem, szerencsére épp van arcanumos előfizetésem, így pár perces kutakodással gyorsan meg is lett a válasz.

Dusik Andrásnak hívták a pilótát. A szolnoki reptéren szolgálhatott, egy 1963-as hirdetésben bukkan fel a neve a Szolnok Megyei Néplapban, ahol "kiskerekű 350-es Jawa, 1962 típusú" motorját árulja "igényeseknek", cím a szolnoki reptér. (A fotóalbumban egyébként látható is a motor!)
Aztán egy 1986-os Honvédségi Szemlében jelenik meg egy cikke, "Rend a repülésbiztonságban" címmel, a rangja itt alezredes.
Majd két évvel később, 1988-ban a Néphadsereg című lap tudatja, hogy 50. születésnapja alkalmából kitüntették Dusik András alezredest - ezek szerint 1938-as születésű.
Végül a Petőfi Népe bács-kiskun megyei napilap egyik 2006-os száma tudatja, hogy a nyugállományú alezredes életének 68. évében elhunyt. Ugyanezt leközölték a Népszabadságban is.

Szóval mindezek fényében tényleg fura, hogy egy kósza 1972-es képtől eltekintve 1969-ben megszakadnak a fotók. Ahogy a fortepan írja, lakáseladáskor bukkantak fel a fotók. Talán néhány album vagy gyűjtemény maradt csak utána, esetleg ezek is csak véletlenül, a többit elvihették az örökösök, ezek meg ottfelejtődtek? Nem tudom, de akár így is lehetett.
halaci 732198 2024. december 30. 19:21
Válasz erre
Érdekes lenne tudni, mi történt a szerzővel? Az utolsó kép a Petőfi Nyomda bejárata (feltételezem, hogy a kecskeméti cégé) 1972-ből. Előtte még 1968-ból a MiG-21-re átképzés képei, utána már semmi, pedig előtte egy csomó privát, családi kép is belekerült az albumba.

A másik, ami nekem meglepő volt, hogy a hatvanas években ennyire szabadon fotózhattak a kiképzésen lévők technikát a szojuzban? Nem gondoltam volna.
kervil 732178 2024. december 30. 09:09
Válasz erre
Igen, én is ugyanazon a képen akadtam fenn, és a későbbi képek alapján ugyanarra jutottam: valószínűleg Tu-4 lehetett egykor.
halaci 732177 2024. december 30. 08:58
Válasz erre
közben a későbbi képekből rájöttem, valószínűleg egy Tu-4 maradványaiban héderezik az elvtárs.
halaci 732176 2024. december 30. 08:48
Válasz erre
Köszi, nagyon érdekes darabok vannak köztük! Egyik kedvencem a légilövészet-kiképzőszék, micsoda mini diorámát lehetne csinálni belőle!
fortepan.hu/hu/photos/
Viszont ez a gép vajon mi lehetett eredetileg? Gondolom ez a kinti kiképzőbázison készült, itthon nem tudom, hogy szolgált-e ekkora vas?
fortepan.hu/hu/photos/
kervil 732167 2024. december 29. 19:40
Válasz erre
Fortepanra most került fel egy néphadseregbeli egykori vadászpilóta gyűjteménye, elsősorban a '60-as éveket fedi le. A magyar vonatkozások mellett tömegével tartalmaz szovjet gépeket is, a korszak iránt érdeklődőknek mindenképp érdemes megnézni.
fortepan.hu/hu/photos/
Freddy 732143 2024. december 29. 12:14
Válasz erre
slowmotion 727973 2024. augusztus 27. 09:59
Válasz erre
Húha... Én még talán a covid előtt voltam ott, azóta meg leginkább csak az utat szoktam figyelni, ha arra járok.
Na majd szólok az asszonynak, hogy szervezzenek megint reptérlátogatást a munkahelyén :)
piratvitorla 727972 2024. augusztus 27. 09:08
Válasz erre
Kb 2 éve külön rendezvény keretében
slowmotion 727891 2024. augusztus 24. 17:09
Válasz erre
Az Aeroparkba mikor tették ki a MiG-et? Azt hiszem, lassan megint el kellene oda látogatni...
antarktika 727301 2024. augusztus 3. 17:15
Válasz erre
Szekszárd
Szekszárd

Én is meg szoktam csodálni, ha arra járok.
slowmotion 727300 2024. augusztus 3. 17:09
Válasz erre
Szekszárd felé voltunk kicsit nyaralgatni, sokszor végigmentünk a dél felé kivezető úton, de tegnap (nyilván, amikor utoljára mentünk végig rajta) majdnem dobtam egy hátast, amikor egy roncstelep előterében egy F-13-ast láttam talapzatra emelve, emelkedő helyzetben :O
Sennás 727186 2024. július 29. 20:30
Válasz erre
20240729_133920
20240729_133920
20240729_134058
20240729_134058
20240729_134409
20240729_134409
20240729_122929
20240729_122929

Sziasztok. Mai kirándulás Taszár múzeum(előre egyeztetett időponttal)
Óriasi élmény! Fiataloknak és nekem is. 3h simán elment, mindenröl mesélt Hargitai út, kölykök meg szájtátva halgatták. Köszönet a Múzeumnak és mindenkinek IS! aki bármivel is segítette hogy ez létrejőjön!
Muzzy 725765 2024. június 9. 07:46
Válasz erre
Én úgy emlékszem, hogy a Mi-24-eeknek zöldes kék volt a pilótafülkéje, de az utastér már kék volt. A PG-ben én a MI-8-asokat csak kék pilótafülkével láttam, de ez már 30 évvel ezelőtt volt, lehet, hogy a gyári festés más volt.
zoli75 725763 2024. június 9. 06:43
Válasz erre
Szia,

Mint a MiG-21, - MiG-23, - Mi-8 kabinjai.

A Hunavia.hu-n találsz is róla képeket. A "119"-es "D"-ről teljes Walk Around van fent.

Üdv.,

Gyarmati Zoltán
Miggyuri 725762 2024. június 9. 05:24
Válasz erre
Hali!
Kérdésem: Mi-24D magyar a néphadsereges időszak (legkorábbi), kabinbelső festése hogy nézett ki?
Sennás 724101 2024. április 29. 15:11
Válasz erre
szol24.hu/2024/04/27/kulonleges-programokkal-keszul-a-szolnoki-repulomuzeum/

Jók a pograrom és nincs kocsog! De inkább fizetek mint egy 1000pulyás ingyen napon menjek:)
Tibcsi 723627 2024. április 18. 14:15
Válasz erre
949123_17025_bu131_magyar_2
949123_17025_bu131_magyar_2
VKJ_090
VKJ_090

Ezt a két képet találtam, amin látszik, hogy felül is volt lajstrom és alul is.

Általánosságban: alul mindig van lajstrom (vagy felségjel), felül van, hogy lehagyják.
dexi 723625 2024. április 18. 13:58
Válasz erre
Sziasztok, egy egszerű kérdésem lenne. A magyarorzágon 1945 után használt Bücker 131 Jungmann/Csíz gépek színe az milyen volt? Maradt az RLM02, pl. úgy mint ezen a képen látható gépen commons.wikimedia.org/wiki/File:Rep%C3%BCl%C5%91t%C3%A9r._A_hang%C3%A1rb%C3%B3l_kitolnak_egy_B%C3%BCcker_B%C3%BC_131_-_Fortepan_1248.jpg?
Lajstromjel az folt a felső szárny felső részén is (mindig) vagy csak az alsó szárny alsó részén? Vagy minkettőn?
Volt erre valamilyen előírás? Létezik esetleg valahol háromnézeti rajz? A fortepan.hu és avia-info.hu oldalakon vannak elég jó képek. Vannak esetleg még máshol is ?
Segítségeteket előre is köszönöm
Dexi
búza 718362 2024. január 8. 15:55
Válasz erre
Köszönöm szépen, de nem. A 72-es Mi-24-re kellene MAJD, de sokadiknak van a polcon. Az érdekelt, hogy burkolat nélkül hogyan néz ki, mert itthoni fotót még nem láttam róla.
Sennás 718277 2024. január 7. 17:42
Válasz erre
IMG_2024-01-07-17-26-27-505~2
IMG_2024-01-07-17-26-27-505~2
IMG_2024-01-07-17-26-10-473~2
IMG_2024-01-07-17-26-10-473~2

Amerikai 48as van egy könnyű átfaragni érdekel?
búza 718272 2024. január 7. 17:21
Válasz erre
Tibcsi 718259 2024. január 7. 13:44
Válasz erre
Horvath_Balazs 718236 2024. január 7. 08:13
Válasz erre
De igen, ahogy tegnap beszéltük.
Megtaláltam az említett 1986-os képeket, de -emlékeimmel ellentétben- ezeken is le van takarva az eszköz. Keresgélek tovább, hátha előkerül valami.
búza 718159 2024. január 6. 11:10
Válasz erre
Igen, pontosan erre! Köszönöm szépen a segítséget!
slaviamarksman 718157 2024. január 6. 10:41
Válasz erre
búza 718151 2024. január 6. 08:49
Válasz erre
Az nem csak a takaró kupakja, amit látunk?
Horvath_Balazs 718129 2024. január 5. 19:43
Válasz erre
Fotók alapján számomra úgy tűnik, elég ritkán volt felszerelve az eszköz.

Van képem azt állítani, hogy az 580-as Mi-24-esen biztosan volt az 1999-es budaörsi repülőnapon. :-)

www.avia-info.hu/Kep/Katonai/Mil-Mi-24-580-1.jpg

A 711-esen szintén volt az 1986-os budaörsi repülőnap során.
A 706-os Mi-17PP-n ugyancsak látható az 1990 tavaszi szentkirályszabadjai fényképeken.
piratvitorla 718097 2024. január 5. 12:15
Válasz erre
5094867
5094867

Itt van egy olyan kép amin szállítón, illetve harcin van.
De magyar gépen szerintem soha nem volt fenn, csak a helye volt a 24-eseken és a két 17PP/P-n. Legalábbis akárkit kérdeztem senki se látott fenn, még az öregek se...
Muzzy 718096 2024. január 5. 12:07
Válasz erre
A régi helikopter technológusok közül páran láttak :) Talán Bubu is - elvileg ő először KLGS volt, utána lett lemezes :)
búza 718092 2024. január 5. 11:46
Válasz erre
Látott már valaki, illetve van fotója erről a cézium lámpáról?
piratvitorla 718083 2024. január 5. 11:07
Válasz erre
A már a főreduktor tér és minden 17-esen ott van.
Amúgy a sima 17-esekhez képest sok különbség volt, például TV3-117MT helyett TV3-117VM hajtóművek, nagyobb húrhosszú Mi-24 faroklégcsavar, a céziumlámpás infra zavaró, infracsapda, eltérő pilótafülke, robbanásbiztos oldalsó üzemanyagtartályok, nagyobb méretű négypántos oldaltartályok, sőt ha minden igaz a nagyobb tömeg és teljesítmény miatt a faroktartó vastagabb lemezekből készült.
Átépítés után ezek megmaradtak, plusz Mi-8 külső súly függesztő, teljesen eltérő SzLG300 csörlő, nem nyitható deszanttér ablak került beépítésre. Fegyverzet hiánya megmaradt.
Stb
Tibcsi 718077 2024. január 5. 10:41
Válasz erre
A hajtóműburkolaton mintha lenne pluszban egy csepp alakú púp...
piratvitorla 718075 2024. január 5. 10:39
Válasz erre
1602340_96390_45054_1189791976
1602340_96390_45054_1189791976

De ahogy a képen látszik így már semmiben se különbözik külsőre a többitől.
Sennás 718070 2024. január 5. 09:10
Válasz erre
Jó te vágod a témát rögtön rájössz, hogy nem eredeti de aki csak "látogató" egy múzeumban. Különleges külsővel (mert egy fokkal komolyabb variáns mint egy "kör meg egy kocka ablakos" Mi-8 ami a Reptárban van) csak érdekelne pár embert. Gondolom:)
piratvitorla 718069 2024. január 5. 09:02
Válasz erre
De ha lennének múzeumban így átépítve már akkor se lennének olyan érdekesek...
Sennás 718048 2024. január 4. 20:32
Válasz erre
piratvitorla 718046 2024. január 4. 20:26
Válasz erre
45054_1189791976
45054_1189791976

Nincs és már nem is létezik pingpongasztal. Ilyenek lettek, de már vagy 10 éve nem repülnek.
Muzzy 718045 2024. január 4. 20:14
Válasz erre
Bocs, nekem a PG-s időszámítás 95-ig tartott, utána már nem néztem, mit javítanak a DRRT-ben.
Azóta az ottani munkahelyemül szolgáló szerelő épület már rég felszámolásra került...
Sennás 718039 2024. január 4. 19:59
Válasz erre
Akkor pinpongasztal múzeumban nincs?
piratvitorla 718037 2024. január 4. 19:49
Válasz erre
Nem.
A Mi-9 Ivolga a Mi-8 platformra telepített légi vezetési pont volt, amiből egy volt nekünk 001-es oldalszámmal. Valóban volt hozzá AI-9 de nem beépítve: mobil módon ki lehetett helyezni a géptől távolabb, kitelepült állapotban áramforrásként szolgált. A gép jelenleg a REptárban látható felújítva, de spec belső nélkül.
A két Mi-17PP zavarógép azt hiszem 1990-ben érkezett. Az oldalukon a két nagy pingpongasztal méretű antenna volt,plusz sok más eltérés. Az első nagyjavítást amikor elérték félre lettek állítva. 2006-ben lettek a PG-ben nagyjavítva úgy, hogy deszant változattá butították pket, onnantól Mi-17P volt a jelük.
Tibcsi 718034 2024. január 4. 19:25
Válasz erre
Mil-Mi-17-706-1
Mil-Mi-17-706-1

A 706-os viszonylag új korában, eredeti festéssel.
piratvitorla 718032 2024. január 4. 19:16
Válasz erre
Nem, ez a leszállított 40 darab eredeti Mi_24 egyike.
Sennás 717979 2024. január 4. 10:31
Válasz erre
Screenshot_20240104-102102
Screenshot_20240104-102102

Gondolom ez az egyik.
Muzzy 717978 2024. január 4. 10:19
Válasz erre
A 90-es évek előtt is volt két zavaró gép, én úgy tudom, hogy azokat MI-9-es tipusnak jelölték. Nálunk nem voltak nagyjavításon a PG-ben, de ha jól emlékszem vegyes gép volt, mert volt rajta AI-9 segédhajtómű, de a MI-8as hajtóműveivel repült.
Sennás 717976 2024. január 4. 10:11
Válasz erre
1én vetítették le az Anyalbőrben mind a 13részét volt nemegy rész pl "dunai vízi átkelés" abban is legalább 3 ilyen szürke/szürke 24es látszik. Sok mindenre nem jó a sorozat de dokumentálni lehet Mi-8/24, T-72,BMP,Ural,UAZ stb jáműveket/rendszámokat a hazai seregben.
Sennás 717974 2024. január 4. 09:55
Válasz erre
Akkor így "meséljük" eztán:) köszi!
piratvitorla 717972 2024. január 4. 09:29
Válasz erre
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.