Tovább >>> |
kervil | Adatlap | 732235 | 2024. december 31. 13:21 | ||
Nyugger | Adatlap | 732231 | 2024. december 31. 12:00 | ||
Egy pár észrevétel a Disk András fényképeihez: Mindenképpen szenzációsak a felvételek, de, –szerintem- jóindulattal beírt dátumok hibásak. Nézzük meg Dusik A. hajózó pályafutását: Hazai, tapolcai Jak-18-s kiképzés 1959. szeptemberétől 1962 szeptemberéig, Boriszoglebsz-ben Jak-18A elméleti képzés, Batajszk Jak-18A gyakorlati kik. 90 óra, Krasznodár UTI MiG-15 majd MiG-17 elméleti kik., 1961.05-1962.09. között Kussovka UTI MiG-15 és MiG-17 gyak.kik. 110 óra. Tiszti avatása 1962 szeptemberében Szolnokon volt. (forrás: Magyar Légierő, Vadászpilóta képzés 1957-1991, kiadás éve 2021 szerkesztette Parragh József) 1962.09-1963.xx között Szolnokon repült MiG-15bis repülőgépen. 1964 júniusában megkezdi 17 évfolyam társával Kecskeméten a MiG-21F-13-s átképzését. 1971-ig a 2. h.vre.szd-ban repül klf. beosztásban. 1971-1974 között ZMKA hallgatója, az Akadémia elvégzése után a miskolci 2. h.lgv.ho.-nál kap beosztást. 1984-től a 1989-ig Veszprémben a Repülő Főnökségen (REF) Repülésbiztonsági Szemlélő. Talán ez megmagyarázza a hiányolt képeket. Üdv. Hérincs István Magyar Repüléstörténeti Társaság | |||||
kervil | Adatlap | 732210 | 2024. december 30. 21:39 | ||
A fortepanos hírlevélben csak egy fél mondat erejéig szerepelt a pilóta: "Beszkenneltük (...) egy lakáseladáskor felbukkant vadászpilóta, Dusik százados filmjeit." Kíváncsi lettem, szerencsére épp van arcanumos előfizetésem, így pár perces kutakodással gyorsan meg is lett a válasz. Dusik Andrásnak hívták a pilótát. A szolnoki reptéren szolgálhatott, egy 1963-as hirdetésben bukkan fel a neve a Szolnok Megyei Néplapban, ahol "kiskerekű 350-es Jawa, 1962 típusú" motorját árulja "igényeseknek", cím a szolnoki reptér. (A fotóalbumban egyébként látható is a motor!) Aztán egy 1986-os Honvédségi Szemlében jelenik meg egy cikke, "Rend a repülésbiztonságban" címmel, a rangja itt alezredes. Majd két évvel később, 1988-ban a Néphadsereg című lap tudatja, hogy 50. születésnapja alkalmából kitüntették Dusik András alezredest - ezek szerint 1938-as születésű. Végül a Petőfi Népe bács-kiskun megyei napilap egyik 2006-os száma tudatja, hogy a nyugállományú alezredes életének 68. évében elhunyt. Ugyanezt leközölték a Népszabadságban is. Szóval mindezek fényében tényleg fura, hogy egy kósza 1972-es képtől eltekintve 1969-ben megszakadnak a fotók. Ahogy a fortepan írja, lakáseladáskor bukkantak fel a fotók. Talán néhány album vagy gyűjtemény maradt csak utána, esetleg ezek is csak véletlenül, a többit elvihették az örökösök, ezek meg ottfelejtődtek? Nem tudom, de akár így is lehetett. | |||||
halaci | Adatlap | 732198 | 2024. december 30. 19:21 | ||
Érdekes lenne tudni, mi történt a szerzővel? Az utolsó kép a Petőfi Nyomda bejárata (feltételezem, hogy a kecskeméti cégé) 1972-ből. Előtte még 1968-ból a MiG-21-re átképzés képei, utána már semmi, pedig előtte egy csomó privát, családi kép is belekerült az albumba. A másik, ami nekem meglepő volt, hogy a hatvanas években ennyire szabadon fotózhattak a kiképzésen lévők technikát a szojuzban? Nem gondoltam volna. | |||||
kervil | Adatlap | 732178 | 2024. december 30. 09:09 | ||
Igen, én is ugyanazon a képen akadtam fenn, és a későbbi képek alapján ugyanarra jutottam: valószínűleg Tu-4 lehetett egykor. | |||||
halaci | Adatlap | 732177 | 2024. december 30. 08:58 | ||
közben a későbbi képekből rájöttem, valószínűleg egy Tu-4 maradványaiban héderezik az elvtárs. | |||||
halaci | Adatlap | 732176 | 2024. december 30. 08:48 | ||
Köszi, nagyon érdekes darabok vannak köztük! Egyik kedvencem a légilövészet-kiképzőszék, micsoda mini diorámát lehetne csinálni belőle! fortepan.hu/hu/photos/ Viszont ez a gép vajon mi lehetett eredetileg? Gondolom ez a kinti kiképzőbázison készült, itthon nem tudom, hogy szolgált-e ekkora vas? fortepan.hu/hu/photos/ | |||||
kervil | Adatlap | 732167 | 2024. december 29. 19:40 | ||
Fortepanra most került fel egy néphadseregbeli egykori vadászpilóta gyűjteménye, elsősorban a '60-as éveket fedi le. A magyar vonatkozások mellett tömegével tartalmaz szovjet gépeket is, a korszak iránt érdeklődőknek mindenképp érdemes megnézni. fortepan.hu/hu/photos/ | |||||
Freddy | Adatlap | 732143 | 2024. december 29. 12:14 | ||
slowmotion | Adatlap | 727973 | 2024. augusztus 27. 09:59 | ||
Húha... Én még talán a covid előtt voltam ott, azóta meg leginkább csak az utat szoktam figyelni, ha arra járok. Na majd szólok az asszonynak, hogy szervezzenek megint reptérlátogatást a munkahelyén :) | |||||
piratvitorla | Adatlap | 727972 | 2024. augusztus 27. 09:08 | ||
Kb 2 éve külön rendezvény keretében | |||||
slowmotion | Adatlap | 727891 | 2024. augusztus 24. 17:09 | ||
Az Aeroparkba mikor tették ki a MiG-et? Azt hiszem, lassan megint el kellene oda látogatni... | |||||
antarktika | Adatlap | 727301 | 2024. augusztus 3. 17:15 | ||
Én is meg szoktam csodálni, ha arra járok. | |||||
slowmotion | Adatlap | 727300 | 2024. augusztus 3. 17:09 | ||
Szekszárd felé voltunk kicsit nyaralgatni, sokszor végigmentünk a dél felé kivezető úton, de tegnap (nyilván, amikor utoljára mentünk végig rajta) majdnem dobtam egy hátast, amikor egy roncstelep előterében egy F-13-ast láttam talapzatra emelve, emelkedő helyzetben :O | |||||
Sennás | Adatlap | 727186 | 2024. július 29. 20:30 | ||
Sziasztok. Mai kirándulás Taszár múzeum(előre egyeztetett időponttal) Óriasi élmény! Fiataloknak és nekem is. 3h simán elment, mindenröl mesélt Hargitai út, kölykök meg szájtátva halgatták. Köszönet a Múzeumnak és mindenkinek IS! aki bármivel is segítette hogy ez létrejőjön! | |||||
Muzzy | Adatlap | 725765 | 2024. június 9. 07:46 | ||
Én úgy emlékszem, hogy a Mi-24-eeknek zöldes kék volt a pilótafülkéje, de az utastér már kék volt. A PG-ben én a MI-8-asokat csak kék pilótafülkével láttam, de ez már 30 évvel ezelőtt volt, lehet, hogy a gyári festés más volt. | |||||
zoli75 | Adatlap | 725763 | 2024. június 9. 06:43 | ||
Szia, Mint a MiG-21, - MiG-23, - Mi-8 kabinjai. A Hunavia.hu-n találsz is róla képeket. A "119"-es "D"-ről teljes Walk Around van fent. Üdv., Gyarmati Zoltán | |||||
Miggyuri | Adatlap | 725762 | 2024. június 9. 05:24 | ||
Hali! Kérdésem: Mi-24D magyar a néphadsereges időszak (legkorábbi), kabinbelső festése hogy nézett ki? | |||||
Sennás | Adatlap | 724101 | 2024. április 29. 15:11 | ||
szol24.hu/2024/04/27/kulonleges-programokkal-keszul-a-szolnoki-repulomuzeum/ Jók a pograrom és nincs kocsog! De inkább fizetek mint egy 1000pulyás ingyen napon menjek:) | |||||
Tibcsi | Adatlap | 723627 | 2024. április 18. 14:15 | ||
Ezt a két képet találtam, amin látszik, hogy felül is volt lajstrom és alul is. Általánosságban: alul mindig van lajstrom (vagy felségjel), felül van, hogy lehagyják. | |||||
dexi | Adatlap | 723625 | 2024. április 18. 13:58 | ||
Sziasztok, egy egszerű kérdésem lenne. A magyarorzágon 1945 után használt Bücker 131 Jungmann/Csíz gépek színe az milyen volt? Maradt az RLM02, pl. úgy mint ezen a képen látható gépen commons.wikimedia.org/wiki/File:Rep%C3%BCl%C5%91t%C3%A9r._A_hang%C3%A1rb%C3%B3l_kitolnak_egy_B%C3%BCcker_B%C3%BC_131_-_Fortepan_1248.jpg? Lajstromjel az folt a felső szárny felső részén is (mindig) vagy csak az alsó szárny alsó részén? Vagy minkettőn? Volt erre valamilyen előírás? Létezik esetleg valahol háromnézeti rajz? A fortepan.hu és avia-info.hu oldalakon vannak elég jó képek. Vannak esetleg még máshol is ? Segítségeteket előre is köszönöm Dexi | |||||
búza | Adatlap | 718362 | 2024. január 8. 15:55 | ||
Köszönöm szépen, de nem. A 72-es Mi-24-re kellene MAJD, de sokadiknak van a polcon. Az érdekelt, hogy burkolat nélkül hogyan néz ki, mert itthoni fotót még nem láttam róla. | |||||
Sennás | Adatlap | 718277 | 2024. január 7. 17:42 | ||
Amerikai 48as van egy könnyű átfaragni érdekel? | |||||
búza | Adatlap | 718272 | 2024. január 7. 17:21 | ||
Szuper! Köszönöm szépen! | |||||
Tibcsi | Adatlap | 718259 | 2024. január 7. 13:44 | ||
Horvath_Balazs | Adatlap | 718236 | 2024. január 7. 08:13 | ||
De igen, ahogy tegnap beszéltük. Megtaláltam az említett 1986-os képeket, de -emlékeimmel ellentétben- ezeken is le van takarva az eszköz. Keresgélek tovább, hátha előkerül valami. | |||||
búza | Adatlap | 718159 | 2024. január 6. 11:10 | ||
Igen, pontosan erre! Köszönöm szépen a segítséget! | |||||
slaviamarksman | Adatlap | 718157 | 2024. január 6. 10:41 | ||
Kedves Gábor esetleg erre vagy kíváncsi ? Kupak nélkül a céziumlámpa mellett lehet melegedni a raktérbe ? :-) static01.nyt.com/images/2023/03/05/multimedia/05ukraine-helicopter-5/02ukraine-helicopter-12-zcqb-superJumbo.jpg Karosszériára kívülre téve pedig diszkólámpa :-) static01.nyt.com/images/2023/03/05/multimedia/05ukraine-helicopter-2/02ukraine-helicopter-01-zcqb-superJumbo.jpg thumb.spokesman.com/nDGXXKQE--ri72eGRFFJfBAUG2A=/2500x1875/smart/media.spokesman.com/photos/2023/03/04/6403e1c30598a.hires.jpg static01.nyt.com/images/2023/03/02/multimedia/02ukraine-helicopter-04-zcqb/02ukraine-helicopter-04-zcqb-superJumbo.jpg images6.alphacoders.com/101/1010307.jpg images.moneycontrol.com/static-mcnews/2023/03/128759709_ukraineheli4.png i0.wp.com/www.nationalreview.com/wp-content/uploads/2023/03/russian-ukraine-war-032523-1.jpg upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Ukraine_Air_Force_Mil_Mi-8MTV-2.jpeg gogle keresőbe beírod ( sajnálatos , hogy ) : war-in-ukraina-mi-24 vagy mi-8 -ra változtatod és a képek között lehet találi Jó szerencsét ! Vörd písz . Lajos | |||||
búza | Adatlap | 718151 | 2024. január 6. 08:49 | ||
Az nem csak a takaró kupakja, amit látunk? | |||||
Horvath_Balazs | Adatlap | 718129 | 2024. január 5. 19:43 | ||
Fotók alapján számomra úgy tűnik, elég ritkán volt felszerelve az eszköz. Van képem azt állítani, hogy az 580-as Mi-24-esen biztosan volt az 1999-es budaörsi repülőnapon. :-) www.avia-info.hu/Kep/Katonai/Mil-Mi-24-580-1.jpg A 711-esen szintén volt az 1986-os budaörsi repülőnap során. A 706-os Mi-17PP-n ugyancsak látható az 1990 tavaszi szentkirályszabadjai fényképeken. | |||||
piratvitorla | Adatlap | 718097 | 2024. január 5. 12:15 | ||
Itt van egy olyan kép amin szállítón, illetve harcin van. De magyar gépen szerintem soha nem volt fenn, csak a helye volt a 24-eseken és a két 17PP/P-n. Legalábbis akárkit kérdeztem senki se látott fenn, még az öregek se... | |||||
Muzzy | Adatlap | 718096 | 2024. január 5. 12:07 | ||
A régi helikopter technológusok közül páran láttak :) Talán Bubu is - elvileg ő először KLGS volt, utána lett lemezes :) | |||||
búza | Adatlap | 718092 | 2024. január 5. 11:46 | ||
Látott már valaki, illetve van fotója erről a cézium lámpáról? | |||||
piratvitorla | Adatlap | 718083 | 2024. január 5. 11:07 | ||
A már a főreduktor tér és minden 17-esen ott van. Amúgy a sima 17-esekhez képest sok különbség volt, például TV3-117MT helyett TV3-117VM hajtóművek, nagyobb húrhosszú Mi-24 faroklégcsavar, a céziumlámpás infra zavaró, infracsapda, eltérő pilótafülke, robbanásbiztos oldalsó üzemanyagtartályok, nagyobb méretű négypántos oldaltartályok, sőt ha minden igaz a nagyobb tömeg és teljesítmény miatt a faroktartó vastagabb lemezekből készült. Átépítés után ezek megmaradtak, plusz Mi-8 külső súly függesztő, teljesen eltérő SzLG300 csörlő, nem nyitható deszanttér ablak került beépítésre. Fegyverzet hiánya megmaradt. Stb | |||||
Tibcsi | Adatlap | 718077 | 2024. január 5. 10:41 | ||
A hajtóműburkolaton mintha lenne pluszban egy csepp alakú púp... | |||||
piratvitorla | Adatlap | 718075 | 2024. január 5. 10:39 | ||
De ahogy a képen látszik így már semmiben se különbözik külsőre a többitől. | |||||
Sennás | Adatlap | 718070 | 2024. január 5. 09:10 | ||
Jó te vágod a témát rögtön rájössz, hogy nem eredeti de aki csak "látogató" egy múzeumban. Különleges külsővel (mert egy fokkal komolyabb variáns mint egy "kör meg egy kocka ablakos" Mi-8 ami a Reptárban van) csak érdekelne pár embert. Gondolom:) | |||||
piratvitorla | Adatlap | 718069 | 2024. január 5. 09:02 | ||
De ha lennének múzeumban így átépítve már akkor se lennének olyan érdekesek... | |||||
Sennás | Adatlap | 718048 | 2024. január 4. 20:32 | ||
Dekár:( köszi | |||||
piratvitorla | Adatlap | 718046 | 2024. január 4. 20:26 | ||
Nincs és már nem is létezik pingpongasztal. Ilyenek lettek, de már vagy 10 éve nem repülnek. | |||||
Muzzy | Adatlap | 718045 | 2024. január 4. 20:14 | ||
Bocs, nekem a PG-s időszámítás 95-ig tartott, utána már nem néztem, mit javítanak a DRRT-ben. Azóta az ottani munkahelyemül szolgáló szerelő épület már rég felszámolásra került... | |||||
Sennás | Adatlap | 718039 | 2024. január 4. 19:59 | ||
Akkor pinpongasztal múzeumban nincs? | |||||
piratvitorla | Adatlap | 718037 | 2024. január 4. 19:49 | ||
Nem. A Mi-9 Ivolga a Mi-8 platformra telepített légi vezetési pont volt, amiből egy volt nekünk 001-es oldalszámmal. Valóban volt hozzá AI-9 de nem beépítve: mobil módon ki lehetett helyezni a géptől távolabb, kitelepült állapotban áramforrásként szolgált. A gép jelenleg a REptárban látható felújítva, de spec belső nélkül. A két Mi-17PP zavarógép azt hiszem 1990-ben érkezett. Az oldalukon a két nagy pingpongasztal méretű antenna volt,plusz sok más eltérés. Az első nagyjavítást amikor elérték félre lettek állítva. 2006-ben lettek a PG-ben nagyjavítva úgy, hogy deszant változattá butították pket, onnantól Mi-17P volt a jelük. | |||||
Tibcsi | Adatlap | 718034 | 2024. január 4. 19:25 | ||
A 706-os viszonylag új korában, eredeti festéssel. | |||||
piratvitorla | Adatlap | 718032 | 2024. január 4. 19:16 | ||
Nem, ez a leszállított 40 darab eredeti Mi_24 egyike. | |||||
Sennás | Adatlap | 717979 | 2024. január 4. 10:31 | ||
Gondolom ez az egyik. | |||||
Muzzy | Adatlap | 717978 | 2024. január 4. 10:19 | ||
A 90-es évek előtt is volt két zavaró gép, én úgy tudom, hogy azokat MI-9-es tipusnak jelölték. Nálunk nem voltak nagyjavításon a PG-ben, de ha jól emlékszem vegyes gép volt, mert volt rajta AI-9 segédhajtómű, de a MI-8as hajtóműveivel repült. | |||||
Sennás | Adatlap | 717976 | 2024. január 4. 10:11 | ||
1én vetítették le az Anyalbőrben mind a 13részét volt nemegy rész pl "dunai vízi átkelés" abban is legalább 3 ilyen szürke/szürke 24es látszik. Sok mindenre nem jó a sorozat de dokumentálni lehet Mi-8/24, T-72,BMP,Ural,UAZ stb jáműveket/rendszámokat a hazai seregben. | |||||
Sennás | Adatlap | 717974 | 2024. január 4. 09:55 | ||
Akkor így "meséljük" eztán:) köszi! | |||||
piratvitorla | Adatlap | 717972 | 2024. január 4. 09:29 | ||
Tovább >>> |
A fortepan dátumozási gyakorlata az, hogy ha nincs egyértelmű adat a képekhez, akkor megpróbálják nagyjából "belőni" őket. Persze ez ritkán lesz teljesen pontos. A képek megfejtése, mind időpontját, mind helyét, tárgyát tekintve nyitott mindenki előtt, akinek pontosabb információja van, megadhatja ebben a fórumban: forum.index.hu/Article/showArticle
Ennek alapján majd pontosítani fogják az oldalra felkerült képek adatait. Nem rögtön történik meg, némi csúszással dolgoznak az oldal fenntartói, de előbb-utóbb frissítik az információkat.