/ Fórumok /

3D Nyomtatás

3D Nyomtatás rejtelmeivel kapcsolatos tudnivalók bemutatása.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.
1., 2., 3., 4.
Gabusch 743232 2025. november 30. 15:24
Válasz erre
Nekem nincs és nagy valószínűséggel nem is lesz resin nyomtatóm, mert nem tudnám hol használni**. Az FDM jól elvan a szekrényben. Amit írsz a vat cleaningről, az viszont valóban hasznos lehet, gondolom, lassan mindegyikben benne lesz.

FDM esetében a leszakadás azt eredményezi, hogy a dűzni lassacskán csinál egy boglyát, hiszen nincs, amihez tapadjon. Rossz esetben, ha több alkatrész van a lapon, ezt szépen be tudja építeni több másikba is, akkor meg ugye nem elég, hogy kárba vész az anyag, esetleg a többi cucc is helyrehozhatatlan lesz.
Mivel ez egy lassú műfaj, nem árt ha az ember rá tud nézni távolról a nyomtatásra és esetleg javítani is tud rajta. Az újabb nyomtatók elvileg már rendelkeznek AI-val, ami ezt a jelenséget figyeli, a hatásfokáról nincs infóm. De az FDM-nél azért viszonylag gyorsan látszik, amikor sikeresen elcseszett valamit, a resin esetében az irdatlan mennyiségű tartó miatt nem feltétlenül, tehát ott nem tudom, mit lenne képes csinálni, hacsak nem leszakad az egész.

Az én nyomtatómban a wifi alapfelszereltség, valamelyik drágább verzióban az AI is. Mindemellett, hogy hasznosnak tartom, nem biztos, hogy túl sokat fizetnék érte, mert ritkán jut eszembe az Auchanban, hogy ránézzek a nyomtatásomra. Bár már volt rá példa, azért ezek a fícsörök aligha érnek meg plusz 15-20eFt-ot.

**Resin nyomtatót a pincében tudnék használni, ha valahogy fel tudnám fűteni a megfelelő hőfokra. Bár azt meg nem lehet szellőztetni rendesen. Ebben az esetben a wifi szinte létszükséglet, mert csak egyszerűbb valami kamerán nézni a történéseket, mint állandóan lemenni.
Viszont van egy Octoprint nevű dolog, amit én még a régi nyomtatómmal megpróbáltam egy régi telefonnal használni, de valamiért végül nem sikerült. Pedig működnie kell, mert a Bambu Studióba azt hiszem, azt integrálták egy Orca slicerrel. Mivel régi telefonja jó közelítéssel mindenkinek van, lehet, hogy a beépített wifi helyett ez a megoldás is tökéletesen megfelelő és sokkal olcsóbb.
Zoli_7 743227 2025. november 30. 10:45
Válasz erre
Szia,

Elfogadom,hogy lehet hasznos része is a wifi kapcsolatnak. Részemről nem látom semmi értelmét, csak egy plusz fícsör, amiért pénzt kérnek, de a polgárok jó része nem tudja, vagy nem akarja használni. Amit az uj nyomtatómban hasznosnak találok az a wat cleaning funció. teljes levilágítés egy rontott nyomtatás során, és nem kell az apró darabkákat keresgélni a FEP lapon, hanem egybe ki lehet szedni egy réteget.
Ez saját meglátás, ha később lesz számomra is hasznos wifis opció még megváltozhat a véleményem. :)
Gabusch 743171 2025. november 28. 20:14
Válasz erre
A wifi nem feltétlenül csak fancy, de nyilván esete válogatja. A Bambu Lab nyomtatóhoz (igaz, nem resin) van egy slicer, a Bambu Studio és van egy appja, a Bambu Handy. Dacára annak, hogy a slicer tud kommunikálni a nyomtatóval, egy igen hasznos funkció csak az appban van, éspedig az, hogy ha több darabot nyomtat egyszerre, megadható a nyomingernek, hogy melyiket hagyja ki, mert pl. leszakadt, avagy eltört a támaszték. Tény, hogy a nyomtatóban élből benne van a wifi, nem opció, de persze SD-kártyán is át lehet neki cipelni a gcode-ot. Meg az sem rossz, hogy a gépről videón tudom követni a nyomtatás folyamatát, persze azt is csak wifin.

Ha a wifis nyomtatónak vannak ilyen extrái, akkor pláne egy löttyösnél, ami nem a szobában van, hanem valami külön helyiségben, alkalmasint lehet, hogy érdemes ezt is figyelembe venni.
Zoli_7 743098 2025. november 26. 07:56
Válasz erre
Szia,

Az, hogy kinek mi a sok az egyéni preferencia kérdése.
A Saturn4 és a Saturn4 Ultra között nincs lényegi különbség (wifi antenna, auto szintező, AI kamera). Véleményem szerint ezek fölösleges kiegészítő eszközök egy nyomtatónál.

Hogy miért?
Nagyon fancy, hogy wifin küldöd át a modellt a nyomtatóra, de nem lesz gyorsabb mint egy pendrive-al USBn keresztül. Ráadásul az USBn nem lesz adatvesztés, mint mondjuk wifin.
Auto szintező. Amin nincs, ott is 1x kell elvégezni ezt a feladatot az első nyomtatás előtti beállításkor. Egyébként se nagy ördöngősség, kb 20-30 perc alatt megtanulható.
AI kamera, ami nézi, hogy jó-e a nyomtatás. A gyanta tálca magasságból való kiemelésig az a kamera se lát rá a nyomtatásra, ami egy 70mm/h nyomtató sebességnél is minimum fél óra, mire a tálca széléig elér a base plate. Mire abból bármit látsz addig eltelik 1 óra. Ha sok a support a figurán, akkor semmit nem fog látni a figurából. Ha pedig a base platre való legelső rétegek feltapadása sem sikerült, akkor az AI kamera pont akkor tud eredményt közölni, amikor Te egyébként is meglátod.
Visszatérve a Saturn4 és a Saturn4 Ultra technikai paraméterei pedig teljesen megegyeznek. Így már a 340€ helyett már 300€-nál járunk.
Ha nem ragaszkodsz az Elegoo-hoz, akkor 279€-ért most Anycubic Photon Mono M7-et is kapsz, ami pedig nagyobb alapterületű, nagyobb felbontású (pixel méret is kisebb), mint a Saturn4.
Az alap kérdést sokszor felteszem az érdeklődőknek: Tényleg szükséged van ekkora nyomtatóra?
Ha kérdésed van szívesen segítek :)
Üdv!
Gabusch 743093 2025. november 25. 22:32
Válasz erre
A 3DJake egyébként korrekt cég, viszonylag gyors szállítással. Bár most azért a Black Friday bekavarhat a gyorsaságnak.
halaci 743086 2025. november 25. 20:24
Válasz erre
mi ez, saturn 4 ultra? Akkor szerintem egyszerűbb az egy kommenttel lejjebb berakott 3djake-nél megvenni, ott most 134 ezer.
Sennás 743085 2025. november 25. 20:13
Válasz erre
Screenshot_20251125_201042_Chrome
Screenshot_20251125_201042_Chrome
Screenshot_20251125_201137_Chrome
Screenshot_20251125_201137_Chrome
Screenshot_20251125_201058_Chrome
Screenshot_20251125_201058_Chrome

Csak mint laikus kérdem akciós 340€ jó ezért a nyomtatóért?
Gabusch 742996 2025. november 22. 12:38
Válasz erre
Ha esetleg valakit érdekel, a 3DJake-nél leárazás van resin nyomtatókra és talán a gyantákra is. Engem nem érint, csak az FDM, de hátha mást igen.

www.3djake.hu/
Zoli_7 734998 2025. március 13. 07:26
Válasz erre
Szia!

Ha van minta, akkor könnyebb a helyzet. Próbálkozhatunk egy kört vele. :) Csak a felni, vagy abroncs is?
Miggyuri 734981 2025. március 12. 10:24
Válasz erre
Hali!
Egy költözési baleset során darabokra tört Zil-135 kerekét kellene pótolnom. Vállalná-e valaki a minta utáni elkészítését.
zkalos 733944 2025. február 11. 21:51
Válasz erre
Köszönöm Urak, egyenlőre van már jelentkező a feladatra, ha mégsem jön össze, akkor itt jelentkezem majd.
noci 733939 2025. február 11. 21:41
Válasz erre
Szia zkalos.

Bár még csak most ismerkedem a nyomdámmal, esetleg megpróbálhatom hátha.
Zoli_7 732462 2025. január 6. 13:53
Válasz erre
Szia tothgun,

Persze. Légyszi küldj egy levelet erre a címre pár mondatban leírva, hogy mi lenne a feladat és majd egyeztetünk.
z7.3dprint@gmail.com

Köszönöm!
tothgun 732460 2025. január 6. 12:36
Válasz erre
Üdvözletem!

Ha nem gond, akkor én is szeretnék kérni egy elérhetőséget! Nekem is lenne pár nyomtatni való alkatrészem...

Köszönöm!

Üdv, tothgun
Zoli_7 732456 2025. január 6. 10:58
Válasz erre
Szia zkalos,

Ha még aktuális én tudok segíteni benne. Írok üzenetet az elérhetőségedre.
Üdv!
zkalos 732205 2024. december 30. 20:29
Válasz erre
Sziasztok !
Keresek 3D nyomtatáshoz Úriembert. Két kis kütyüt kellene kinyomtatni jó felbontásban.
Véletlen (okosan) fájl vásároltam tényleges 3D nyomtatott feljavító helyett.
1/48 P.11C Arma Hobby kiegekről van szó, kerekekről, meg pici alkatrészekről.
Elérhetőségem az adatlapomon.
Köszi előre is.
Gabusch 729246 2024. október 8. 00:25
Válasz erre
Köszi. Wargamezni sem fogok soha szerintem. :)
Freddy 729244 2024. október 8. 00:06
Válasz erre
A wargame és a makettezés sokáig két különböző dolog volt, a múlt századfordulón értek össze, amikor kitalálták, hogy tulajdonképpen méretarányos makettekkel is lehet wargamezni az addig használt jelképes bábuk helyett. Ekkor még nem volt különbség a makettek és a játékfigurák között: minden méretaránystandardok ősapja az ekkor használt 1/32 (54mm) volt mind wargamehez, mind makettekhez- ez 3/8 inch egy lábhoz (nyilván angoloktól indult mindkét őrület), meg így pont két inch egy figura magassága. Aztán ez fejlődött két irányba:

A játékkatonák kétféle méretben készültek, 2 inches (5 centi) mellett 1 inchesben is, a wargamerek idővel áttértek ez utóbbira, az 54mm mára már nagyon ritka. Az 1 inches/25mm-es klasszikus méretarány (ami nem azonos az 1/72-vel, amit wargameben 20mm-esnek hívnak) viszont a 80-as években egy kicsit megnövekedett, hogy kifejezőbb figurákat lehessen faragni, így alakult ki a mai standard 28mm-es méretarány.

A modellezőket viszont nem annyira érdekelte, hogy egy ember mekkora, ők a vasút miatt a nyomtáv praktikus kicsinyítésére koncentráltak. Az 1/32-esből (amit mai napig ,,1 gauge"-nak hívnak) így mentek le az 1/76-ra (H0/00 méret), ami 1/6 inch egy lábhoz, aztán valaki rájött, hogy legyen inkább kerek 4mm egy lábhoz, ami már 1/72. A második vh után ebben a méretarányban kezdtek katonai cuccokat is kiadni, a történet többi részét már kitalálhatjátok.

A heuréka pillanat, hogy ha már úgyis vannak 1/72-es makettek, akkor azokkal lehetne wargamelni is, nem tudom, mikor jött el, meg persze van már mindenből ezerféle méret (ha nincs, találnak ki), de a ,,fő" méretarányok és történetük ez.
Bogesz 729241 2024. október 7. 21:09
Válasz erre
Igen, 1:300 = 6 mm, 1/72 = 20 mm, 1/100 = 10 mm.

Nyílván a wargame a makettezésből alakult ki. Eleinte azt a méretarányt is használta, amiben olcsón lehet járművet/figurát kapni (1/72), de lassan kialakult az 1/56 (28 mm), mert részletesebb és szebb, mint a kisebb makettek. Erre ráálltak nagyobb plasztik gyártók is. Pl. Italeri.
Gabusch 729233 2024. október 7. 18:00
Válasz erre
Akkor ez így értelmezhető.
Akkor az 1:300 a 6mm-es figurákhoz való, gondolom én.

Egyébként amennyire én az elmúlt években makettezetem, nem is értem, miért csinálnak még mindig olyanokat. :(
téglatesó 729229 2024. október 7. 12:51
Válasz erre
Wargamer méretarány, az un. 28mm-nek felel meg. Főleg nyugaton népszerű a hadjátékosok körében kisebb (pl. szakasz-század) léptékű wargame csatákhoz, de idehaza is terjed ebben a szubkultúrában.
Szóval nem fölösleges (persze, éccsük a vícet haha!).
(De ha már itt tartunk, pl. nekem is minden méretarány fölösleges az 1/72-őn meg az 1/700-on kívül, nem is értem, minek pocsékolják az anyagot-energiát más méretarányú kitek fejlesztésére-gyártására... :D)
Gabusch 729228 2024. október 7. 12:41
Válasz erre
borisz 729226 2024. október 7. 11:25
Válasz erre
Fölösleges! :D
De van máshol is, gondolom igazodtak hozzá. www.scalemodelshop.co.uk/1-56-plastic-kits/
Gabusch 729201 2024. október 6. 20:30
Válasz erre
Ez az oldalon meglehetősen favorizált 1:56 milyen méretarány?
Bogesz 729171 2024. október 6. 10:56
Válasz erre
Sziasztok!

Szoktatok rendelni Shapeways-ről 3D nyomtatott maketteket? Sajnos a Shapeways becsődölt, de van helyette Only-Games. Ismeri valaki?

Néhány magyar témájú makett itt elérhető:
only-games.co/collections/b-plan
Zoli_7 729071 2024. október 3. 10:39
Válasz erre
Ez így igaz, elég rideg cucc. Lehet be kell áldozzál 1-2 láncszemet. Megoldható az adott lánc típusból pár pót szem nyomtatása, mert akkor a problémád megoldódni látszik.
Miggyuri 729049 2024. október 2. 14:59
Válasz erre
A darabolás azért sem opció, mertteljesen kiszámíthatatlanul hasad kitörik belőle darab. Pillanatnyilga meg vagyok akadva rendesen.
Zoli_7 729046 2024. október 2. 11:54
Válasz erre
Annyit vettem észre, hogy a nagyobb kiterjedésű és/vagy vékony elemek szeretnek vetemedni, HA túl sokáig vannak UV keményítve. Nyáron egyszerűbb a dolog, ott úgy csináltam, hogy 1 napot kint pihen Nap fényben, és délután az UV kamrában 1-1,5 perc. De volt olyan is, hogy 2 napra Nap fényben hagytam és nem volt UV kamra. Így sokkal kevésbé volt vetemedésre hajlamos a kész alkatrész.
Másik trükk, hogy a vékony alkatrészeket, azokat mindig supporttal együtt keményítem ki. Csak annyit vágok le belőle, hogy a fény kényelmesebben körbe járhassa a figurát (pl egy fegyvert tartó alaknál, a fegyveren marad minden support, a figurát pedig kiszabadítom némileg). Amit még érdemes kipróbálni, ha már van tapasztalat, hogy mi fog vetemedni, hogy a supportolás sűrűségét feljebb veszed, vagy manuálisan teszel oda sűrűbben támaszokat.
Bekmex 729039 2024. október 2. 09:44
Válasz erre
Sziasztok!

Saját tapasztalatból írom! Nyomtattam egy 50x50-es fél centi vastag elemet Phrozen Aqua grey 8k gyantával. A tisztítást és UV-s keményítést elrontottam és megvetemedett. A szélei megvetemedtek és a vékony lamellák is elhajoltak benne. A lamellákat kiékeltem sztirol lapokkal és hajszárítóval melegítés után ki tudtam egyengetni az egész elemet. A végén pedig vastagabb sztirollapokat ragasztottam az aljára merevítésként. Még nincs beépítve, de kb 6 hónap után látszik, hogy a vetemedés kezd visszajönni a merevítés ellenére.
kervil 729038 2024. október 2. 09:10
Válasz erre
Ez engem is érdekelne. Épp ma kaptam egy nyomtatott repülőt, aminek az egyik törzsfele elég erősen vetemedett.
Zoli_7 729037 2024. október 2. 08:21
Válasz erre
Szia!
Jó felvetés. Elvileg lágyulnak valamennyit a melegre, de nem tudom, mennyire forma tartó, amikor meghül. Eddig csak annyira kellett nekem lágyítani, hogy a ragasztó megszáradásig hajlítható legyen és ezt is csak egy alkalommal. Ha lánctalp szalagot hajtogatsz, akkor feltételezem, nem az eredeti állásban szeretnéd használni - a darabolás nem opció egyáltalán! Lánctalpból eddig csak a pót szemeket csináltam, amik pedig a harckocsi tetejére, oldalára lettek felrakva kiegészítésként. Szalagban még nem nyomtattam.
Miggyuri 729036 2024. október 2. 06:09
Válasz erre
Kérdésem: 3D nyomtatott alkatrészek formálhatók-e - gondolok itt lánctalpszalagok meghajlítására. Tapasztalatom: Forró vízben ugyan hajlanak, de hűlés után visszaáll az eredeti alakjuk. Teendő?
hergert 728574 2024. szeptember 15. 18:40
Válasz erre
Szia Zoli_7!

Szeretném felvenni veled a kapcsolatot 3d nyomtaás ügyében!
Légyszíves írj nekem a: hergertomi@gmail.com címre!
Köszönöm!

Üdv.: Herger Tomi
Zoli_7 727357 2024. augusztus 5. 13:35
Válasz erre
Szia!

Mi volna a feladat? Komplett makett, vagy csak kiegészítők? Légyszi küldj pár képet róla, meg valami befoglaló méreteket (hülyén hangzik néha egy alaktalan valamiről, de próbáld meg légyszi :) )
Gyantás nyomtatóm van, szóval én csak abban tudok segíteni neked.
Ironn_76 727356 2024. augusztus 5. 11:41
Válasz erre
Sziasztok!

3d nyomtatást vállalna valaki, meglévő Stl fájlokból, 1/35 méretarányban?

Vass László
06-30-274-1029
halaci 726171 2024. június 20. 19:38
Válasz erre
A filamentes pontossághoz: szerintem soha nem lesz olyan pontos. Nem azért mert műszakilag megoldhatatlan, hanem mert annyival drágább mechanika kellene az azonos pontosság eléréséhez, hogy azt nem érné meg beépíteni, nem lenne, aki megvegye. Nagyon leegyszerűsítve, ha akarsz egy 50%-os felbontás javulást, akkor egy műgyantás nyomtatónál elég egy jobb felbontású LCD panelt belerakni. Egy filamentesnél jó eséllyel le kell cserélni a teljes mozgató szerkezetet, sokkal stabilabb állvány kell, sokkal pontosabb rögzítéssel stb., és akkor még ott van a filament szál és fej mérete is.
Zoli_7 726169 2024. június 20. 19:26
Válasz erre
Alaptanfolyam válasz (726164):
Ha tényleg van rá igény és esetleg lehet valahova file formában feltölteni (későbbiekben ne kelljen az újaknak előkeresgélni) akkor lehet róla szó.

Az IPA használatának károsságáról én is csak hallottam, de sose használtam (amiatt, mert állítólag otthoni felhasználásra macera beszerezni). Ott volt a den.szesz helyette ami akár a hódos barkácsboltban is meg lehet venni (festék osztály, sárkányos műanyag flakon 1L).
Mindig nagy kérdés a filamentes kontra gyantás nyomtatás. Én azt vallom, hogy ha nagy kiterjedésű dolgok kellenek kvázi buta alkatrészek, ahol a küllem egyáltalán nem érdekes, akkor jó a filamentes (sőt!). Ha viszont nekünk makettezésre kell, akkor viszont csak a gyantás. Az elején én is sok K-s nyomtatót akartam, mentem feljebb árban és nyomtatási területben, de szerencsére a cimborám aki már egy évvel előttem járt a témában mondta,h fölösleges naggyal kezdeni. A kicsi is meghozza a kedvet - és így is volt rossz nyomtatás, ami a szoba másik végén landolt mérgemben :) Már 5 különböző féle gyantát elhasználtam, több gyártótól is, szóval van tapasztalat abban is, hogy gyártón belül gyanta típus váltás (vizes, alkoholos) illetve azonos típusú gyanta,de eltérő gyártótól milyen módosításokat igényel. Jelenleg 220 óra nyomtatási idő felett járok már, szóval az alapok megvannak :D A másik ami a nagy területű nyomtató ellen szól, hogy nagyobb az alapanyag kihordása is. Értem ezalatt azt, hogy amit nyomtatsz arra a folyadék feltapad és nem csepeg le róla maradéktalanul - ezt kell lemosni UV kezelés előtt a kész nyomtatásról. Mellette el kell mosni a gépet is. Nagy alaplap, sok trutyi..nagy gyanta tartály sok trutyi. Ez mind-mind megy a mosott anyaggal a "kukába". Képzeld el azt, hogy van 2dl olajad és beleöntöd egy feles pohárba, majd kiöntöd belőle és a poharat el kell mosni. Ezt megismétled 10-20 alkalommal és rájössz ,hogy több olaj fogyott a mosogatással, mint az öntögetéssel. Ezért jó vagy jobb a kis nyomtató kezdésnek.

Egészségi faktor: szabály, hogy amíg nincs a gyanta UV-val kezelve, kikeményítve, addig az anyag káros az egészségre. Vagyis érintése kerülendő, gumikesztyű kötelező. Az elején (főleg az alkoholosoknál) a védő szemüveg erősen ajánlott mosogatás során. Ki-ki maszkot is vehet a szag/gőz miatt. Erre is vannak amúgy ökölszabály tesztek: a folyékony gyantából mosáskor amikor már higítva van (alkohol, vagy víz) abból cseppents picit a kezed bőrére, hagyd rajta ~1 percig, majd töröld le. Ebből fogod látni, hogy vált-e ki nálad allergiás reakciót (ezért kell hígitott formában, hogy gyengébb legyen). Ha kipirosodik a bőr mint egy Napégés, akkor nincs szerencséd és a gumikesztyű szemüveg fokozottan ajánlott. Ha nincs reakciód rá, akkor is kesztyűben kell mosogatni, de nem kell félned, hogy ha rádfröccsen, akkor később bajod lehet belőle. Egyébként ha nincs is reakciód rá, akkor is picit égetni fog, de egy 20-30 percen belül elmúlik. Mint mondjuk egy forró zuhany annyira.. nem mint egy leforrázás. Nem fáj..zavaró.
Én végig lakásban nyomtattam. A 2. literes Standard Resin (az alkoholos) elhasználása után megfogadtam, hogy soha többé ez a fajta. Egy hosszas nyomtatás után véletlen mosogatáskor beleborítottam egy 3-4 dl alkoholos mosott löttyöt a lefolyóba és 4 napig éreztem vissza minden lefolyón keresztül a szagát (fürdőkád, mosdó kagyló, mosogató..) A vizes gyantát elmosod, 10 perc huzat a lakásban és nem is érzed. Ha nem egyedül laksz, akkor felejtsd el az élőhelyed légterében az összes alkoholos gyantát. A vizessel lehet együtt élni (lentebb írtam a C-szűrőt...hasznos).
BFMB 726165 2024. június 20. 15:48
Válasz erre
Kedves Zoli,

Nagyon szuper összefoglalót írtál. Igazság szerint engem a gyanta egészségre gyakorolt hatása tart még vissza -a legjobb, ha az embernek erre külön helysége van (ami nincs közvetlen kapcsolatban a ház/lakás többi részével), és erre nincs épp lehetőségem. Viszont, amit írtál a vizes gyantákról, nagyon érdekes. Vannak ilyenek is ezek szerint? Hol érdemes ennek utánanézni?

(Ha lassan kapok állást külföldön, és lesz rá lehetőség, szeretnék majd kisebb dolgokat kinyomtatni. Mondjuk a nagy álom egy Warlord Titán -a file már megvan- de azért nem hiszem, hogy ez reális.)

Ha már egészség: az izopropil alkoholt sokat használtam a laborban -teljesen OK. Hacsak nem issza az ember, nincs vele gond.

A másik: szerinted a filamentes nyomtatás el fog érni olyan felbontást valaha is, mint a gyantás? (Nem mintha az olvadt műanyag nem lenne egészségkárosító, de kicsit jobb).
Gabusch 726164 2024. június 20. 13:46
Válasz erre
Indíthatnátok egy alaptanfolyamot.

Értem alatta, hogy mire kell figyelni az előkészítésnél, slicer, nyomtató, gyanta, keményítésnél, esetleg milyen videókból tanultatok, stb.

Hasznos lenne.
Zoli_7 726161 2024. június 20. 13:06
Válasz erre
Sziasztok,

Szerintem lehet piacképesen is nyomtatni 128x88x156mm-es tartományban is. :) 1:35-ös arányban nyomtatok kiegészítőket járművekre. 1:72-ben pedig komplett járműveket lehet nyomtatni. A felvetést értem, hogy mi a piacképesség határa.
Pár saját tapasztalatot még írok, hátha valakinek segítség a döntésben.
Gép: Elegoo Mars 2 Pro

Lakásban a nyomtató használata igencsak korlátokat állít. Ha mégis ebbe akar fogni bárki is, akkor NE alkoholos gyantát használjon (ABS like, Standard). Használj vízzel mosható (water washable) fajtát. A szag intenzitás sokkal elviselhetőbb, mind nyomtatás során, mind mosogatáskor. Az alkoholos gyantát izopropil alkohollal (IPA- de nem a sör) kell mosni minden irodalom szerint. A valóságban pedig sima denaturált szesz is megfelel erre a célra és az kevésbé káros a felhasználóra és beszerezni is könnyebb. Van még az ECO gyanta, azt nem próbáltam, állítólag az se büdös.

Mosás, keményítés (washing,curing): Mosni lehet egy erre alkalmas edényben is, fogkefével. Apróbb tárgyaknál, vagy kevesebb nyomtatásnál ez a módszer simán elmegy. Lesz egy határ ami mennyiség fölött már túl sok időt elvesz tőled ez a folyamat. Amíg a base plate-et nem mosod el, addig a következő nyomtatást nem tudod indítani (vagy veszel ebből +1-et). Itt nagy előny a vizes gyanta! Csap vízzel (de nem átfolyásos módon) tudod mosogatni a cuccost. A löttyöt egy PET palackba öntöd, kiteszed a Napra és összeáll benne a gyanta, ezután lehet szűrni és kezelni (YT videók).
Kikeményítés: Teljes száradás után egy elemes UV lámpa is elég kezdésnek, vagy nyáron a Napsütés is, de akkor több idő kell neki. UV fényre 406nm hullámhosszt írnak, ez a valóságban kb minden UV-t lefed: körmös lámpa, UV zseblámpa, UV fénycső (a rovaros UV azért kevés lesz :) ) A nyomtatáshoz a hőmérsékletet szépen leírták, ez így igaz, szobahőmérséklet az kell. Ami még fontos, az állott gyanta felrázása fontos! Lehet a gép gyanta tálcájában tárolni a gyantát, tapasztalatom alapján max 3 napig. Utána dermed annyit, hogy problémás a következő nyomtatás. Ha sikertelen nyomtatás lesz: leszakad, beleolvad stb. a gyanta tartály tartalmát CSAK szűrve szabad a flakonba visszaönteni (teás papír szűrővel akár). Hosszú távon az UV kamra ami leginkább kiszolgálja az árát. Bármelyiket megveszed jó választás, nem kell a nyomtatóval típus azonosat venni. (nekem elegoo van, az mosó és uv kamra egyben, mert átszerelhető). Egy-egy UVzásnál tapasztalatom szerint a 3 percen túli UV keményítésnél már nincs különbség. A vékonyabb részekre pedig 1-1,5 perc, mert utána ridegen törik.
Szintén fontos még (és sehol sem hangzik el), hogy a nyomtatók áramszünet esetén hogy viselkednek. Van ami teljesen elfelejti merre van arccal, áram visszakapcsolás után olyan, mintha sose használtad volna (képes lehet a Z magasság értéket is elfelejteni). Van olyan gép, ami áramvisszatérés esetén feldob egy ablakot a kijelzőn, hogy 'onnan folytatod ahol abbahagytam?' és megy tovább. Ezt teszteld ki a gépeden, mert sehol nem lesz leírva. B-terv, hogy egy kis kapacitásos szünetmentes tápról fusson a gép. Nem mindegy, hogy egy 5-6 órás nyomtatásodat ki kell dobd a kukába egy áramszünet miatt, vagy sem. Volt felvetés lentebb a szén szűrős levegő szűrés. Én a saját gépem esetén úgy oldottam meg (nem saját ötlet volt) hogy vettem 1000 Ft-ért konyhai olajelszívó szén szűrő betétjét, abból vágtam méretre egy 5x5 cm-es darabot és a gép munkatér oldali szívó ventije fölé raktam. Nem, nem fojtja le a gépet. Királyul működik és észrevehető hogy lakásban méginkább kevésbé büdös.
Felbontás: Az, hogy egy nyomtató 2K, 4K, vagy fölötti, az csak és kizárólag a nyomtatási alaplap területére vonatkozik (minden egyéb csak marketing). A lényeg a DPI (dot per inch) pixelsűrűség és a Z rétegvastagság értéke. Ez a kettő határozza meg, hogy milyen aprólékos a nyomtatásod és mennyire csíkos. (persze atorony kialakítása javít/ront a dolgon) Erre van még a szoftveres élsímítás, ami a pixel határokat mossa el kicsit. Az hogy monochrome, vagy LCD sokkal inkább befolyásoló tényező, mint hogy 8K-s nyomtatód legyen. A nyomtatás gyorsaságát pedig a Z irányú nyomtatási sebesség [mm/h] jobban befolyásolja, mint a rétegek vastagsága. Apropó Z irány. Azt senki ne felejtse el, hogy egy 156mm nyomtatási magasságnál a 156mm-ből még le kell vonni a gyanta tálca magasságát is! Ugyanis ha max magasságot nyomtatsz, akkor a base plate-et nem tudod levenni a toronyról anélkül, hogy egyidejűleg a gyanta tálcát is levennéd a gépről. Plusz az otolsó rétegeknél, már nem tudja a FEP laptól elemelni a nyomtatványt a gép.
További témák egyébként a supportolás, szeletelés elvégzése, és maga a 3D modell minősége (ha letöltöd és nem saját forrásból dolgozol). De ez már másik box. :)
Én dolgozok saját készítésű modellekkel is meg netes letöltésekkel is.

A fenti infókkal senkit nem szeretnék kijavítani, vagy felül bírálni. Saját tapasztalatok.
Szép napot mindenkinek!
borisz 726145 2024. június 19. 19:33
Válasz erre
Köszönöm mindenkinek!
halaci 726126 2024. június 18. 19:42
Válasz erre
Még annyit, hogy mivel a torony alapja 125x125m, a magassága pedig 312m, ez egy 32x32x75 cm-es modell lesz 1/400-ban - a kis házi nyomtatók a mérete miatt ki sem tudják nyomtatni, csak ha több különálló elemből áll.
halaci 726125 2024. június 18. 19:15
Válasz erre
beírod a google keresőbe, hogy "eiffel tower stl" és kiválasztod a szimpatikusat
csosza 726124 2024. június 18. 19:12
Válasz erre
KOLLÉGÁK!

Eiffel-torony 3D nyomtatható fájlt keresek. 1/400-asban szeretném kinyomtattatni.
Köszi, ha van valami infótok.

Üdv

Rosza
Bandika 726121 2024. június 18. 16:27
Válasz erre
A gyantás nyomtatók nem igazán valóak lakószobába, hangosak, büdösek és a lecsepegő gyantát sem egyszerű feltakarítani ha elkezdett térhálósodni.
A tisztítás ugyancsak koszos és büdös folyamat, az alkohol gőz ellen ajánlott a félálarcos maszk szerves oldószer szűrőbetéttel.

A hőmérséklet problémát amúgy viszonylag könnyen meg lehet oldani: megfelelő méretű gipszkarton doboz + terrárium fűtés.

Hobbi, vagyis makettezős célra bőven elég a "mini" kategória, tehát a 150x70 mm építőlemez és a 150mm körüli Z magasság. Ebbe egy 90mm-es figura lazán belefér. A makettezős mércével nagy és bonyolult modellek meg úgysem egy darabból készülnek. Hobbi szinten nem akkora gond, hogy 3-4 menetben nyomtatsz egy komplex dolgot.
Ste 726119 2024. június 18. 15:45
Válasz erre
Ha bárkinek segít a hobbi szintű gyakorlati tapasztalat, akkor:
- Szellőzés, elszívás: komolyan szükség van rá. Nálam ez úgy került megoldásra, hogy az épített festőasztalon működik nyomtatás órái alatt. Akkor persze az elszívó zajától nem vagyok a dolgozószobában (órákig meg különösen nem), de éjszaka rendben le tud menni.
- Hőmérséklet: a minimum a normál szobahőmérséklet. 21-22 fok még teljesen rendben van.
Nem megoldás kora tavasszal a 8-12 fokos fészer. Vannak megoldások a gyanta tartály fűtésére (~25 fok kapcsolóhőmérséklettel), ha szeretsz barkácsolni, megoldható.
- Forma és a nyomtató elmosása nyomtatás után.: Kemény meló, és az izopropil-alkohol gőze komoly fejfájást tud okozni. Lásd még ismét: szellőzés, de inkább elszívás. A vízzel mosható gyanták esetén ez a probléma kevésbé jelentkezik, de a gyanta gőze önmagában sem egészséges.
- Egyszerre nyomtatási mennyiség.: Ez a tárgyasztal nagyságától függ. Ha sokat akarsz nyomtatni egyszerre, nyilván a nagyobb tárgyasztalú a hasznos (itt lásd még a korábban tárgyalt felbontás kérdését). Némileg gazdaságosabb, ha a tárgyasztalt - ha már nekiáll az ember a nyomtatót előkészíteni és nyomtatni - azért kihasználja. Nem móka egy-egy kis cuccra órákig várni. Egy kisebb tárgyasztalt könnyebben megtöltesz az éppen kellő nyomatokkal. Persze az is kérdés, hogy mekkora formákat akarsz majd nyomtatni. Kis méretű kiegészítőket, vagy nagy figurákat. Ez utóbbi esetben vedd figyelembe a nyomtató maximális építési magasságát (Z) is.

És talán a legfontosabb: a 3D modellek kérdése. Mit akarsz ill. tudsz nyomtatni. Magad tervezed-e a modelljeidet (a korlátlan lehetőségek világa!), vagy keresgéled /vásárolod / letöltöd. Ha ez utóbbi, körülnéztél-e már az elérhető modellek között? Tudod már, hogy a preferált szakterület mennyire kielégíthető? Ez is sokat meghatároz a jövőt illetően.
halaci 726118 2024. június 18. 15:28
Válasz erre
igen, a környezeti feltételek megteremtéséről a pr cikkek és a bemutatók rendszerint hallgatnak. Ennek egyébként szerintem az az egyik oka, hogy a legtöbb ilyen anyag amerikai forrásból kerül fel. Ott meg a mindenhol állandóan menő légkondi nagyjából alap, ahogy a saját "mancave" is az ilyen hobbikhoz, vagyis meglévő adottságnak tekintik.
Gabusch 726115 2024. június 18. 14:54
Válasz erre
A másik, ami szinte sehol nem szerepel, így lehet, hogy nem is fontos (csak mi van, ha mégis?): a gyantának 25 fok körüli, lehetőleg állandó hőmérséklet kell. Ha ez igaz, akkor ebből adódóan az, hogy kirakom a fészerbe a 12+ órás nyomtatást a szellőzés miatt, szinte biztosan nem működik.
Nyilván be lehet tenni valami szekrénybe, de aztán hogy azt hogy lehet felfűteni a tűzveszély, esetleg a gyanta fodrozódása miatt, ha fúj a hősugárzó, az jó kérdés
halaci 726114 2024. június 18. 14:36
Válasz erre
Bocs, Columbot játszom, mindig visszafordulok: az amazonos link nem jó, az egy kategóriával magasabb készülékre mutat (a fene a google keresőbe, meg az én figyelmetlenségembe). Piacra termeléshez biztosan nem alkalmas a 4k felbontásával és a 127x80 mm-es tárgyasztallal.
halaci 726113 2024. június 18. 14:27
Válasz erre
közben láttam Gabusch posztját, és nagyon fontos részlet, ami az enyémből kimaradt: SZELLŐZÉS.
Ezt általában elegánsan át szokták ugrani, itt is csak annyit írnak, hogy van benne beépített szénszűrős levegőfilter (a szénszűrőt 3 havonta cserélni kell...) Biztosan nagyban függ a konkrét készüléktől, de ismerős, aki próbálkozott műgyantás nyomtatóval azt mondta, hogy eszembe ne jusson lakásban használni. Műhely, garázs, jó szellőzéssel.
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.
1., 2., 3., 4.