/ Fórumok /

Roncskutatás

Kis hazánkban fell<, vagy még földben nyugvó relikviák, háborús emlékek.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16.
Gabusch 735760 2025. április 6. 00:13
Válasz erre
Mivel láthatóan nem érted a párhuzamot, a páncélnak szerintem nézz utána, kb. három éves történet! Minősíthetetlen.
Gabusch 735759 2025. április 6. 00:11
Válasz erre
Szerintem nem tudni konkrétan, mi az. Viszont beleölhetsz egy csomó pénzt a kiszedésébe - aminek, mint minden pénznek lehet jobb helye is -, aztán közlik, hogy köszi szépen és einstand. Te fordítanál erre egy fillért is? Mert én biztosan nem.
Sennás 735758 2025. április 5. 22:51
Válasz erre
Screenshot_2025-04-05-22-45-13-544
Screenshot_2025-04-05-22-45-13-544
Screenshot_2025-04-05-22-46-29-139
Screenshot_2025-04-05-22-46-29-139

Na most az új sztori egy M88 Rec (tankot írnak mindenütt) süllyedt el a mocsárban vagy ez a kettő jött menteni? De kép az nincs a kiemelésről a sáros tankról?.?.?
Sennás 735757 2025. április 5. 22:33
Válasz erre
Mit számít. Lehet egy nagy shit oszt nekik sem kell. De ha mégis cseréljenek valami másra . Ha halott katonák vannak tisztességesen eltemetik ez meg megy a "főtérre" . Francnak vinnék el? Ukránok elvihetik hozzájárulunk a haderő növeléséhez. Csak oldtimer rendszámot kérjenek rá 😆
Gabusch 735756 2025. április 5. 22:18
Válasz erre
Gyanúm szerint nem kaptak (és ha kaptak volna sem jelent semmit) megfelelő garanciákat arra vonatkozóan, hogy ha megfinanszírozzák, akkor náluk is maradhat, nem teszi rá valaki a mancsát. Mondjuk nem adják vissza az oroszoknak két hordó olajért.
Lásd az egykor II. Lajos gyermekkori páncéljaként tisztelt közgyűjteményi darab esetét.
Sennás 735747 2025. április 5. 20:13
Válasz erre
szegedma.hu/szeged/2025/03/nem-emelik-ki-a-tisza-melyerol-a-szegedi-t-34-es-harckocsit

Hát nem tudom mennyi költsége van van két kotrónak meg egy darunak "három napra " de gondolom megoldható lenne. És mégsem
Gabusch 735746 2025. április 5. 20:08
Válasz erre
Igen, az a tank valós. Az is lehet akár érdekes is, ha netán egy T-34/76-ról beszélnénk. De tudtommal a pontos típust nem tudja senki.

A másik, hogy pár éve volt egy cikk, hogy a bolgároknál volt egy rakás bunkerként alkalmazott beásott PzIV, viszonylag komplett állapotban. Szerintem elfogadható összegért lehetett volna venni tőlük egy romot, a semminél jobb lenne.
tyimosenko 735705 2025. április 4. 10:17
Válasz erre
Szia,

tudtommal az egyetlen ilyen elveszett 2. vh-s tankról szóló legenda, ami valóban igaz lehet, az a szegedi öreg híd belvárosi oldali pillérénél a Tiszába fordult T-34, ami még mindig ott lehet az iszapban. Erről a maradványról van valami szonár vagy talajradar felvétel is, ha jól emlékszem.
lafaty 735702 2025. április 4. 09:39
Válasz erre
Szia!

ok, köszi az infót.

Üdv: Zsolt
téglatesó 735697 2025. április 4. 08:27
Válasz erre
Helló!

Azért ne edd forrón azt a kását...
Ajánlom Számvéber Norbert tegnapi face bejegyzését (a saját oldalán) elolvasni. ;)

Nem véletlenül tűnt el olyan gyorsan az a cikk.
lafaty 735693 2025. április 4. 06:39
Válasz erre
Sziasztok!

"Tigris tank Balaton" - És mégis igaz!
Kár hogy lekerült a cikk. Számomra hosszú évek legfontosabb híre. Felbecsülhetetlen tárgyi és eszmei értékkel bír sokunk számára.Egyfajta időutazás. Mindenképp egyedülálló lelet. Az évtizedek során városi legendaként tekintettünk rá.Remélhetőleg "rangjához" méltó képpen lesz kiállítva. Mely zarándokhellyé válhat. Makettező szempontból is szinte egyedülálló forrásanyag.
Üdv: Zsolt
Sennás 735495 2025. március 27. 16:24
Válasz erre
Én visszanéztem persze eredeti (búváros)videók rettentő minőségűek de részletes történet, rajzok videók a csávótól.
Gabusch 735492 2025. március 27. 15:48
Válasz erre
A cikk végén van egy link az alábbi YT videóra. Lehet, hogy ez volt az.

www.youtube.com/watch
DzsunKa 735489 2025. március 27. 13:47
Válasz erre
Szia Sennás!
Úgy rémlik, hogy jó pár éve valamelyik ismeretterjesztő csatornán vetítettek egy filmet az aranyrudak kiemeléséröl.
Csak arra emlékszem, hogy a film szerint az arany mellett tekintélyes mennyiségű nemes szőrme is volt a rakományban. A kincs mentését pedig harckészültségben lévő brit és szovjet felszíni hadihajók felügyelték folyamatosan. A kutató hajón közös bizottság "leltározott".
Sennás 735483 2025. március 27. 12:29
Válasz erre
94f11a2a059a486d82de7183a7dc0a14
94f11a2a059a486d82de7183a7dc0a14

magyarnemzet.hu/tudomany/2025/03/sztalin-aranya-rejtozott-a-megkerult-cirkalon

Fílm nincs erről? Komoly!
romsitsa 735135 2025. március 18. 09:25
Válasz erre
Igen, kb ez történhetett, vagy gyerekek játék közben. Apukám történetei alapján az volt csoda, hogy túlélték a "jó" ötleteiket.
Gabusch 735131 2025. március 17. 23:55
Válasz erre
Alternatív megoldás: fémkeresős kapirgálós 25 éve feltette a fára, ami körbenőtte ennyi idő alatt. Vagy esetleg valami erdész, vadász még amíg ott voltak a szovjetek, tehát akár 40 éve.
romsitsa 735128 2025. március 17. 21:24
Válasz erre
Szerintem egy 80 éves fa nagyon nem így néz ki. Ráadásul ahhoz, hogy fennakadjon a gránát, már akkor karnyi kellett volna, hogy legyen az ág.
Arra viszont jó példa, hogy még mindig (szinte bárhol) lehet találni éles lőszert.
Gabusch 735116 2025. március 17. 17:18
Válasz erre
Óbaroknál voltak harcok, mint szinte mindenütt az országban. 20-24 éve még volt egy rakás árok, sőt földbe ásott bunkerekkel is lehetett találkozni itt-ott.
Mivel a geodéziai torony mellett van egy rakás szovjet bunker, gyanítom, hogy a hely közelébe sem lehetett évtizedekig menni, így a kutya sem bolygatta a területet, esetleg egy-két megbízható vadászon kívül.
Mekett 735113 2025. március 17. 15:05
Válasz erre
Fába szorult aknavetőgránát - Óbarok
Fába szorult aknavetőgránát - Óbarok
Fába szorult aknavetőgránát - Óbarok
Fába szorult aknavetőgránát - Óbarok

"Fába szorult robbanótest került elő a Fejér vármegyei Óbarok külterületén.
A robbanóeszköz a második világháborús harcok során, több mint 80 éve csapódhatott egy élő, akkor még fiatal fába, amelyben megszorult, de nem lépett működésbe. Az elmúlt nyolc évtizedben a fa teljesen körbenőtte a robbanótestet, amelyről a helyszínre kiérkezett tűzszerészek megállapították, hogy egy 82 mm-es szovjet repesz aknavetőgránát, élesített gyújtószerkezettel."

www.facebook.com/tuzszereszhadihajo/posts/pfbid02EMAyyLdqBH1a8VfAGVnSziprMCs5oNRkn6KNXdAjRMXDYUZTqPERCsQCtp4fDNFMl
Mekett 730944 2024. november 26. 23:16
Válasz erre
A Bagod mellől kiásott Merlin motor
A Bagod mellől kiásott Merlin motor
A lezuhanás helye
A lezuhanás helye
A lezuhanás helye
A lezuhanás helye
Nicholson sírja a solymári katonai temetőben
Nicholson sírja a solymári katonai temetőben
A JP321 gyári számú Halifax szétszaggatott törzse
A JP321 gyári számú Halifax szétszaggatott törzse

Pénteken volt 80 éve, hogy 1944. november 22. éjjelén lezuhant Bagod határában egy Handley Page Halifax bombázó. A 614. század JP323 gyári számú gépe a szombathelyi pályaudvar bombázásáról tartott hazafelé, de egy német vadászgép lelőtte. A pilóta, J. L. Nicholson egyenesben tartotta a gépet, amíg a személyzet ki tudott ugrani. Őt később a solymári katonai temetőben helyezték örök nyugalomra. A többiek túlélték az ugrást. A bombázótiszt sétált be a falu kocsmájába, hogy megadja magát. A személyzet öt másik tagja (S. Barlow, A. R. Bennett, R. R. Cartwright, R. B. Hitchings, J. Wiles) hadifogságba került, ők túlélték a háborút.
A roncsokat a háború után elvitték, de egy Rolls-Royce Merlin motort 2000-ben emeltek ki a földből, ami nemrég Zsámbékra került.
Egy hete Tyimosenkoval is ellátogattunk a helyszínre, ahol az emléktáblán kívül már semmi sem jelzi a történteket.

Források:
www.rafcommands.com/database/serials/details.php www.rafcommands.com/database/wardead/details.php

Az eset körülményei amúgy elég homályosak, mert a nyilvánosan fellelhető források nem említenek lezuhant gépet az adott helyen és időben.

Néhol tévesen B-24-est említenek, amit a V-motor egyértelműen cáfol:
"1944. XI. 22., B–24D, 614 Sq, RAF, Pil. Off. J. L. Nicholson, 23 éves"
www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/2vhSzakkonyv-magyarok-a-ii-vilaghaboruban-2/legi-haboru-magyarorszag-felett-6E95/masodik-kotet-75D7/mellekletek-7C8B/a-solymari-katonai-temetoben-nyugvo-brit-nemzetkozossegi-es-lengyel-repuloszemelyzetek-adatai-7D1D/

A források szerint is a 614. század Halifax-eket használt:
"Halifax géppel repült: A 614. Sq; és a 1586. Flight (RAF)"
www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/2vhSzakkonyv-magyarok-a-ii-vilaghaboruban-2/legi-haboru-magyarorszag-felett-6E95/masodik-kotet-75D7/mellekletek-7C8B/a-raf-repulogep-vesztesegei-7CFC/

Máshol sem nagyon találni nyomát az adott napon ennek a lelövésnek, legalábbis a dátum és a helyszín alapján.

"November 22-én 20 óra körül Kőszegpaty határában (a Cserhát majorban) egy brit gép csapódott a földbe, benne 5 holttestet találtak. 21 óra körül Felsőjánosfa község szélén (a Takó dűlőben) egy újabb brit gép zuhant le, 3 főnyi személyzet a roncsok közt halt meg.822
Az utóbbi két gépet német éjszakai vadászok lőtték le."

www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/2vhSzakkonyv-magyarok-a-ii-vilaghaboruban-2/legi-haboru-magyarorszag-felett-6E95/masodik-kotet-75D7/vegnapok-7B48/1944-november-7B56/

Érdekesség, hogy a neten gyakran előkerülő kép a szanaszét lőtt bombázótörzsről szintén erről a bevetésről származik és a JP321 számú Halifaxet mutatja. Azt egy Ju-88-as támadta meg, de csodával határos módon mindenki túlélte a bevetést. Elérték az olaszországi bázist, ahol a gépet selejtezni kellett a sérülések miatt.
Egyes beszámolók szerint a fedélzeten található lőszer robbant fel, mások szerint egy rakéta repeszei rongálták meg a gépet.
aircrewremembered.com/emmott-jack-harrison.html
Zali 729953 2024. október 28. 08:25
Válasz erre
Üdv.

Hébér emelő.(google)
Nagy kincs volt az olajemelők elterjedése előtt nagy teher emelésekor.

Zali
TempraSW 729940 2024. október 27. 21:34
Válasz erre
Kép01
Kép01
Kép01
Kép01

Sziasztok!

Segítségetek kérem a képeken látható "emelő" beazonosításához.

A történetéről annyit tudok, hogy anyai nagyapám használta traktorok és mezőgazdasági eszközök emelésére 1970 előtt. Azóta egy száraz fáskamrában töltötte az időt, a fáskamra összedölt nemrég. Én kimemekítettem, mielőtt a világ javainak önkényes újraosztói rá nem tették a kezüket és kiskanalat csináltak volna belőle.

A fogaskerék reteszelő kis "villák" berozsdásodtak, nem mozognak.
A fogaskeréknél forgatva szépen emel és visszaereszt.
Kapott egy kis csavarlazítós áztatást, hogy szét tudjam majd szerelni.

Segítségeteket előre is köszönöm szépen.

TempraSW
Mekett 725828 2024. június 10. 20:11
Válasz erre
Repülésrégészeti és Fw-190 kiállítás Zsámbékon

2024. június 15. szombat és 16. vasárnap 10:00-18:00 óra között nyílt napot tartanak a zsámbéki rakétabázison.
A rendezvény díjköteles, a belépőket a helyszínen lehet megvásárolni.

helyszín: Zsámbéki rakétabázis és hadikulturális központ

Néhány program:
- Repülésrégészeti kiállítás, sok magyarországi feltárás eredménye
- Fókasimogató (Focke-Wulf Fw-190 F-8 repülőgép összeállítás)
- Fókuszban az egyetlen Rolls-Royce Merlin repülőgépmotor Magyarországon
- Támogass és motorozz! Egy igazi 1943-as Zündapp KS-750-es német katonai motorral!
- Folyamatos vetítések
- Tárlatvezetés 11:00-től és 14:00-től
- I.vh-s és II.vh-s lovas egyenruhák, felszerelések, lófelszerelések statikus bemutatója

www.facebook.com/reel/1118007936150901
Mekett 724412 2024. május 6. 21:44
Válasz erre
Fenébe, pedig valószínűleg nem fogok tudni elmenni...
Kösz az infót!
tyimosenko 724410 2024. május 6. 21:14
Válasz erre
Mekett, az a bagodi Halifax-motor lesz szerintem.
Mekett 724395 2024. május 6. 19:25
Válasz erre
Repülésrégészeti kiállítás nyílt nap

2024. május 11. szombaton 10 és 18 óra között nyílt napot tartanak a zsámbéki rakétabázison.

Néhány program:
- Fókasimogató: Fw-190 F-8 repülőgép
- Fókuszban az egyetlen Rolls-Royce Merlin repülőgép motor Magyarországon
- Támogass és motorozz! Brunáczki Andor Zündapp KS-750-es motorjával.
- Tárlatvezetés 11:00-12:00 és 14:00-15:00 között

www.facebook.com/events/745761601054549/
Mekett 723781 2024. április 22. 10:34
Válasz erre
Háború, régészet és kulturális örökségvédelem konferencia
Háború, régészet és kulturális örökségvédelem konferencia

2024. május 9–10-én a ráckevei Árpád Múzeum, valamint a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum közös szervezésében újra Háború, régészet és kulturális örökségvédelem című konferenciára várjuk az érdeklődőket.
A hetedik alkalommal szervezett tudományos ülés első napján (május 9.) a ráckevei régi városháza épületében, a második napon (május 10.) a budapesti Bálna Honvédelmi Központban várjuk az érdeklődőket, akik a két konferencianapon 3–3 szekcióba rendezve összesen 18 előadást hallgathatnak majd meg.

Alább néhány kiragadott programpont, ami számunkra érdekes lehet.

2. nap: 2024. május 10.
Helyszín: Bálna Honvédelmi Központ – Pálffy-terem (Budapest, Fővám tér 11–12.)

11:10–11:30 Soós Péter alezredes: Barangolások a Hétközség-fennsíkon – magyar katonák nyomában Altopiano dei Sette Comuni régióban
11:30–11:50 Kiss Henrik Ferenc: Az 1919-es magyar–román háború hadszíntérkutatási eredményei Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében

12:15–12:35 Magó Károly zászlós: Magyar Messzer roncsa a Balatonból
12:35–12:55 Hangodi László: Betondudor, sólyomtoll és Stuka-maradék. A magyar és német katonai repülő jelenlét emlékei Tapolcán (1937–1945)
12:55–13:15 Dömötör Csaba – Fekete Fruzsina – Papp Attila: Miss America nyomában – egy B24-es bombázó sorsának terepi kutatása Érd határában

A teljes program és további részletek: www.facebook.com/events/1144042370071349/
Sennás 723771 2024. április 22. 06:57
Válasz erre
ujszo.com/regio/masodik-vilaghaborus-katonai-jarmuveket-talaltak-lestnel-fotok ha nem is pont hazánkban de itt a közelben találták.
Kferro 722236 2024. március 20. 14:30
Válasz erre
Szolnokon voltam már, s tervezem is, hogy megyek még, de egyelőre nem látom azt a fenenagy szándékot, hogy bővítenék a gyűjteményt. Gondolom persze ennek a helyhiány is az oka, de a régi múzeumban ott maradt pl. egy Viggen és egy Hunter. Azokat szívesen látnám a Reptárban.
Mekett 722176 2024. március 19. 14:19
Válasz erre
A múlt emlékeinek megőrzése képpel, írással az egyik deklarált célja a Makettinfónak. Én is próbálok minden fellelhető emléket megörökíteni és közzétenni, és erre ösztönzünk mindenki mást is. Várjuk az ebben érdekelteket és felületet biztosítunk ehhez, ahogy az elmúlt 20 évben.

"amennyi fikázást itt a makettinfón kapott" - bár mindent mi sem látunk, de én nem emlékszem itt fikázásra, azt kifejezetten gyomláljuk. A negatív vélemény és a fenntartás megfogalmazása még nem fikázás. Ha mégis volt ilyen, jelezzétek, megnézzük.
Másrészt pont ezért kérünk mindenkit, hogy ne álnév mögé bújjon, mert úgy azért nehezebb alaptalan dolgokat írni a neten.
Freddy 722173 2024. március 19. 13:47
Válasz erre
Én azért igyekszem lefényképezni mindent és spammolom a fórumot minden vasárnap az újabb gyűjteménnyel, mert tudom, hogy egy nyilvános gyűjtemény se tart örökké- a zsámbéki légvédelmi múzeum pl tipikusan ilyen, abból már csak az van meg, amit anno lefényképeztem :)

A Rep-tárban többször voltam, szerintem egy modern és szép múzeum, félve mentem annak alapján, amennyi fikázást itt a makettinfón kapott, de nagyon pozitív csalódás volt- biztos nem ok nélkül, de néhányan nagyon elfogultak ellene.

Kecelen azt kell látni, hogy teherautókat szabad ég alatt tárolni úgy, hogy az állaguk megmaradjon, véééééééééééégtelen pénz. Ezt senki nem akarja beletenni, ennyi. Élvezzük, amíg lehet- az említett országos járművet én még körbefényképeztem, amíg egyben volt- már a fa részei majdnem teljesen elrohadtak, igaz, egy standard parasztszekérről van szó, így viszonylag könnyen újragyártható. Nekem az egyik fájdalmam, hogy van a mostani kiállítással megegyező területű nem látogatható rész is, ott gondolom, ugyanúgy rohad minden, csak még megnézni se lehet. A másik meg, hogy Kecelről is tünedeznek el dolgok, az 1918 előtti tüzérségi anyag pl majdnem kompletten eltűnt, gondolom, elvittélk különböző első vh-s kiállításokra- na, azokat is addig lehetett körbefényképezni-megmérni, amíg ott voltak Kecelen.
Varjúbácsi 721900 2024. március 15. 16:48
Válasz erre
Mekett!
Pont a Roncs-Ranch esetében azt hiszem, hogy NEM a tulaj volt a hibás, hanem a "jó szomszédok", akik folyamatosan feljelentgették mindenféle ürüggyel. Próbált eleget tenni a hivatalok packázásainak, de egy idő után tele lett a töke az egésszel, és hagyta a lecsóba az egészet.
Elnar 721877 2024. március 14. 23:17
Válasz erre
Kecel rohad.
A királyi honvédség topicban mikor a lövegmozdonyokat elemeztük, lett posztolva pár kép. Az nem kiállítás, még csak nem is megőrzés, maximum tárolás. Szabad ég alatt 24/7. Nem csak a fém eszközök, amiknek limitált az időjárástűrése, de a fa szerkezetek is. Az országos járművet pl már csak a vasalás tartja össze. Szégyen.
Mekett 721863 2024. március 14. 18:19
Válasz erre
Jak-28 - még egyben, a Roncs-Ranchon
Jak-28 - még egyben, a Roncs-Ranchon
Jak-28 - ami maradt belőle
Jak-28 - ami maradt belőle

Sajnos pont a Roncs-Ranch esete bizonyítja, hogy a magángyűjtemény sem garancia a megőrzésre, sőt! Nem tudni, Kecel jövője mit tartogat. Egy ilyen tárlat sorsát még könnyebben írhat felül egy nehéz pénzügyi helyzet.
És igen, a Pecsában egykor kiállított értékek sorsa is ismeretlen, és láthatóan nem is éreznek késztetést a felelős szervek (kik is azok?), hogy elszámoljanak az állampolgárok felé.

Kérek mindenkit, hogy a nemtetszésének kulturált módon adjon hangot, ahogy Podva is tette. Köszönöm.
Podva 721862 2024. március 14. 18:05
Válasz erre
Engedjétek, hogy megosszam a gondolataimat a régmúlt haditechnikai emlékeinek megörzéséről:
Annak idején felháborított, hogy "elkótyavetyélték" a balatoni Ju 88-at, szintén bosszantott, hogy mindenféle "roncsok" magángyűjteményekbe kerülnek.
Aztán elkezdett "tisztulni a kép", a "közgyűjteményekkel" történt ami történt, (Bezárták a Pecsát, vagyis a Repüléstörténeti Gyűjteményt, már nagyon nagyon régen. A Szolnoki Repülőmúzeum "mozdítható" eszközeiből vurstlit csináltak, a nemmozdíthatóakat meg rohadnak a helyükön... A Hadi szintén bezárt...) Vagyis a közgyűjtemény egy relikviának manapság "nem pálya". Ha előkerülne egy becses roncs akkor nem lehetne hol kiállítani sehol, a Reptár meg inkább "rendezvényközpont" mint múzeum... Úgyhogy bizonyos vagyok abban, hogya 2-3 magángyűjteményben biztosabb helyen vannak azok a roncsok, mintha az állam rátenné a kezét...
Az szintén a dologhoz tartozik hogy jelenleg sem tesznek meg mindent a meglévő vasak megőrzéséért sem : Pl: miért nincs a Reptárban kétüléses Szu 22 vagy Mig 29UB?

Egyszóval a helyzet elkeserítő, úgy tűnik, jobb helyen van az a Ju 88 németországban, mint nálunk lenne :(

Üdv VIktor
Elnar 721844 2024. március 14. 12:33
Válasz erre
Egy van a Rábának (Botond II, balkormányos). Meg tavaly (előtt?) találtak egy első szériás alvázat, motorral, ha jól tudom, azt is újjá akarják építeni. www.roncskutatas.com/node/21435
kervil 721824 2024. március 14. 09:03
Válasz erre
Én egyrészt vandalizmusnak tartom, ha fennmaradt történelmi tárgyakat valaki elpusztít, és ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy amerikai Venturáról, magyar Messzerről, vagy akár orosz Ratáról van szó. Ha már megmaradt, az utókor kötelessége megőrizni azt. Szerintem.
Másrészt viszont a fentiekkel ellentmondásnak tűnhet, de a legkevésbé sem hibáztatom azokat, akiknek a háború után nem az volt az elsődleges gondjuk, hogy múzeumba rakják a megmaradt hadieszközöket, roncsokat. Egyrészt a háborút megszenvedett emberektől aligha lehet elvárni, hogy dicsőítsék azokat a gépeket, fegyvereket, amik számukra magát a háborút testesítik meg. Másrészt egy lerombolt ország újjáépítéséhez alapanyagra volt szükség, és ezt nyilván onnan vették, ahonnan a legkönnyebben tehették. Ha az egyébként is szegény, a háborúban még inkább elszegényedett réteg meglátta a lehetőséget a szanaszét heverő roncsokban, hogy valami hasznos, békés célra fordítsa őket, aligha tudom hibáztatni őket érte.
Viszont egy-két generációval később már más a szitu, a későbbi generációknak ez már nem a megszenvedett mindennapok része, hanem történelmi relikvia kellene, hogy legyen, amit meg kell őrizni az utókornak. (Persze tudom, hogy német/magyar gépek esetében ez nálunk problémás lett volna még elég sokáig...)
Gabusch 721820 2024. március 13. 23:09
Válasz erre
Hallottam olyat, hogy a háború után a harckocsi lánctalpak kitűnő félhasználási területe volt a sármentes járda a disznóólig.
KarBal 721818 2024. március 13. 22:32
Válasz erre
Szüleim szomszédja mesélte, hogy gyerekkorában ismert egy bácsit, aki sváb származásúként az SS-ben szolgált motorosfutárként. Amikor a front elérte az otthonát, ő ott elbújt, a szomszédok is falaztak neki. Szüleim szomszédja még látta a sisakját, a bőrkabátját, ült az oldalkocsis motorján. Sajnos, mikor érdeklődtem, hogy meg lehetnek-e még ezek a leszármazottaknál, megkérdezte és kiderült, odaadtak mindent a filmgyárnak, amikor az öreg meghalt... Kár érte. De remélem, hogy legalább megbecsüli az a gyűjtő, akihez kerültek a cuccok.
tyimosenko 721814 2024. március 13. 21:32
Válasz erre
Ja, meg egy Botond is megmaradt. Részegységekből összelegózott példány állítólag, de mégis csak eredeti, nem replika.
tyimosenko 721812 2024. március 13. 21:27
Válasz erre
Az a történet jut most eszembe, leírom, hogy egy kicsit megforgassam a kést a szívekben, hogy az 1960as években a pápai repülőtér egy beomlott hangárépületének eltakarításakor előkerült egy me-109G-6, aminek a törzsét egy tartógerenda keresztbe törte, de amúgy komplett volt. A karbantartók egy színes tévéért cserélték el és így került a méhbe. Valahogy így hallottam a sztorit, ami tényleg megtörtént.

Örüljünk annak, hogy van már Levente II és remélhetőleg lesz újraépített M-24 is.
Kerekes gördülőalváz felhasználásával itthon épült 2. vh-s jármű egyébként van itthon. 2 maradt fenn, kétféle változat, az egyik itthon van. A másik megszerzése kb pénz kérdés lenne csak.
Gabusch 721792 2024. március 13. 16:32
Válasz erre
Tudom, a költői kérdés arra vonatkozott, hogy alapvetően miért nem itthon van (tudom, pénz - de annyi baromságra van, sokkal több is, ilyesmire miért nincs/volt/lesz)?

Én azt megértem, hogy a háború után kellett az alapanyag a "vas és acél országában", de azért hírmondónak talán lehetett volna hagyni ezt-azt. A nemzeti Múzeumban is vannak mindenféle kardok meg páncélok, azokat is be lehetett volna hajítani a kohóba. Igaz akkor pár éve mit is kótyavetyéltünk volna el a lengyeleknek?

Felsővízköz (Svidnik) mellett van egy olyan emlékmű, amin van egy Panzer IV (H?). Talán az a legközelebbi, ha Besztercebányán nincs, holott volt az itt is dögivel. Itt meg találtak egy tornyot a határon, aztán hozták fel a néhai múzeumba nagy boldogan.

Königtigerért meg La Gleize-ig kell menni, bár lehet, hogy Munster közelebb van, ott is láttam.

A magyar gyártmányú harcjárművekről még nem is beszéltünk, azok csak Kubinkában vannak, ugye.

És akkor ott vannak a polgári emlékek hányatott sorsa, csodálatos példája a Szőke Tisza, leánykori nevén IV. Károly.

Ezért nem annyira vigasztal, ha az amerikaiak is idióták.
tyimosenko 721781 2024. március 13. 11:45
Válasz erre
Szia,

A Ju 88-at itthon restauraltak es mar vagy 15 eve Berlinben van kiallitva a technika muzeumban.
Elnar 721779 2024. március 13. 11:05
Válasz erre
Me210
Me210
Me210+
Me210+
10744
10744
10745
10745

A Ju 88 ha jól tudom Németországban van. Vagy már kiállították, vagy restaurálják még mindig.

Egyébként egyetértek. Főleg hogy a roncskutatás oldalon is vannak szép számmíl leletek, de látva, hogy hogy a hivatalos szervek kezelik azokat amik már eleve voltak nekik, megértem hogy senki nem adja ki a kezei közül. Pedig pl Me 210-ből már elég impozáns mennyiség gyűlt össze (a mellékelt ábra saját összegzés a különféle embereknél lévő darabokról). De pl a régfebben talált Királytigrisből is megmaradt annyi, hogy egy acélkeretre téve már egész tank formája lett volna...
Gabusch 721752 2024. március 12. 17:08
Válasz erre
Engem ennél sokkal jobban felzaklat, hogy hová is lett a Balatonból kiemelt JU-88 és a többi, azt megelőzően szétbarmolt repülőgép.

Hogy a háború után szétkapott és beolvasztott német és pláne magyar harckocsikról ne is beszéljünk, amikből az a szerencsétlen, igen ritkán látható Nimród maradt meg.
Plusz most már Hadtörténeti múzeumunk sincs, ahogy sikerült elbontania Közlekedésit is.

Ehhez képest a kaliforniai Ventura számomra teljesen érdektelen, valószínűleg nem jutok el arra a földrészre ugyanis. Már Bovington is kérdéses, Munster és Saumur viszont megvolt, ahogy Felsővízköz is (bár az nem múzeum).
Mekett 721741 2024. március 12. 14:35
Válasz erre
A Ventura az alsó festés után
A Ventura az alsó festés után
A Ventura a hangárban, amikor még volt pénz a munkálatokra
A Ventura a hangárban, amikor még volt pénz a munkálatokra
A Ventura egyik motorja a roncsok között
A Ventura egyik motorja a roncsok között
Az elpusztított Ventura kerekei
Az elpusztított Ventura kerekei
A bontógép nyomai a Ventura szárnyán
A bontógép nyomai a Ventura szárnyán

Ennek jobb esetben egy veteránrepülős topikban lenne a helye, akit a Roncs-Ranch emlékei felzaklatnak, az inkább ne olvassa tovább.

Kaliforniában egy városka (Irvine) 2008-ban megvásárolt egy PV-1 Ventura-t és más repülőgépeket egy tengerészgyalogos múzeum számára. 2015-ig folytak a felújítási munkák a város tulajdonában álló hangárban, azóta őrizetlenül porosodott a gép.
Mostanában a város fejleszteni akarta a területet, ennek útjában állt a hangár.

Dióhéjban: 2023 novemberében a megbízott alvállalkozó összedöntötte a hangárt és szétvágta a Ventura-t anélkül, hogy a múzeumot, vagy az érintetteket értesítették volna. Lehet sírni.

vintageaviationnews.com/warbirds-news/the-city-of-irvine-neglects-and-destroys-pv-1-ventura.html
Gabusch 721189 2024. február 28. 23:19
Válasz erre
Szintén civil roncskutató társulat foglalkozik a Vértesben a huszárokkal és katonatemetőkkel.
Mekett 721185 2024. február 28. 22:26
Válasz erre
romsitsa 721122 2024. február 27. 08:54
Válasz erre
Ezek a számok a Szombathely elleni hat (1944-45) támadás összesített veszteségei, amiből a 45 március 4-ei volt a legsúlyosabb. De a bevetés célja március 4-én a pályaudvar rombolása volt és március 26-án is a pályaudvart támadták.
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16.