/ Fórumok /

VITORLÁZÓREPÜLÉS

Mindenki aki repül vagy vitorlázórepül!!!
Vagy aki szeretne!!!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12.
Fodi 293572 2006. január 2. 20:12
Válasz erre
Mekett 293571 2006. január 2. 20:04
Válasz erre
Tényleg, mik voltak eddig a best of siklószámok, amiket a gyakorlatban sikerült elérni? És ezek között hol van a Ho IV 32-je?
Mekett 293570 2006. január 2. 20:02
Válasz erre
Ööö 37-es elméleti siklószám? Nem rossz!

És mi lehet az ára a makettnek?
Fodi 293569 2006. január 2. 19:58
Válasz erre
Horváth Balázs 293568 2005. december 29. 22:36
Válasz erre
HA-7000.html méret: 7.4 KB
Tudomásom szerint 7 db Lunak repült kis hazánkban:

HA-4083 ---> HA-7001, gyári száma LF.017.3
HA-7006
HA-7008
HA-7009
HA-7010
HA-7011
HA-7012

Illusztrációként lásd a mellékelt HTML-t:-)

Arról sajnos egyelőre nincsenek pontos adataim, hogy meddig üzemeltek ezek a masinák, de gondolom, az ötvenes évek végén-hatvanas évek elején selejtezhették ki őket, a Lepke-Koma-Szellő típusokhoz hasonlóan. Az üzemidejük valószínűleg erősen korlátos volt, hiszen leginkább műrepülésre lehetett használni őket, ami nyilván fokozott igénybevételt jelentett a faszerkezetű sárkánynak.

(A Modela-féle lajstromot először kamunak hittem /még 1997-ben/, de aztán szerencsére találtam két hiteles fotót is erről a gépről.)
Mekett 293567 2005. december 29. 16:33
Válasz erre
Balázs!

Hány Lunakunk volt, meddig és milyen számokkal? Mert az oldaladon is csak a 4083-ast találtam, aminek a jelzéseit a Modela is mellékelte.
Fodi 293566 2005. december 29. 14:14
Válasz erre
Okoskodás? :) Ugyan már, most már legalább ezt is tudjuk. :)))
Horváth Balázs 293565 2005. december 29. 13:56
Válasz erre
Kétségtelen, hogy a szárnyak valaha egy Kukához (R-254/E-31 Esztergom) tartoztak.

A mostani magyar vitorla-lajstromjeleknél az első számjegy egyfajta kategóriát jelent, az adott típus teljesítménybe sorolása alapján; így az 1000-esbe kerültek a siklógépek + MOVIT-ok nagy többsége, a felső határ pedig egyelőre a 7000-es sorozat (nagyteljesítményű gépek és műrepülőgépek /A-15, Swift, Fox/). Kivételek persze bőven akadnak, például az első Lunak-unk anno ezerkilencszázötvenvalahányban még HA-4083 jellel futott egy darabig, aztán átnevezték HA-7001-re. Bocs az okoskodásért:-)

http://www.avia-info.hu
Fodi 293564 2005. december 29. 13:45
Válasz erre
members.chello.hu/bukkair/base/
A BAZ megyei repülőterek története, érdekes fotókkal.
Fodi 293563 2005. december 29. 13:36
Válasz erre
5936_20051227_221014.jpg méret: 53.9 KB
Egy nappali kép az emlékműről. Valóban elég szívszorító látvány...

Ha már szóba került Farkashegy. Ha jól tudom, akkor valahol a hegyen még megtalálható egy régi katapult, amivel a vitorlázógépeket indították. Az még mindig ott lehet? Ha igen, akkor van valakinek fényképe a katapultról és annak környékéről?
Fodi 293562 2005. december 29. 11:48
Válasz erre
Még annyit a témáról, hogy szégyen az emlékmű állapota... Sajnos ma kis hazánkban néhány embernek (vagy inkább fáról leesett majomnak, mert annyi esze sincs az ilyennek, hogy magától másszon le) különös ösztöne van arra, hogy emlékművekre, fákra, oszlopokra, többszázéves falakra firkálja saját nevét...
Fodi 293561 2005. december 29. 10:18
Válasz erre
Átlapoztam sok mindent, de nem találtam meg. Pedig határozottan emlékszem, hogy olvastam egy írást az emlékmű felállításáról. Ott írták, hogy milyen gépből készült és azt is említették, hogy mi történt vele.
A fotókat nézve nekem úgy tűnik, hogy eredetileg ez egy E-31 Esztergom szárnya volt, de vsz. az időjárás elleni védelem miatt ez eredeti vászon felületeket is lemezekkel borították.
Fodi 293560 2005. december 29. 09:06
Válasz erre
Mekett!

Az nem lajstromjel, hanem utalás az 1929-es évre. :) Az emlékművet 1979-ben állították fel a magyar vitorlázórepülés 50. évfordulóján. Van valahol egy visszaemlékezésem arról az időszakoról, megpróbálom kideríteni, hogy milyen gépről van szó.
Fodi
Mekett 293559 2005. december 29. 00:17
Válasz erre
Lehet hogy rosszul emlékszem. Egyrészt eszembe jutott, hogy az 1929-es oldalszám az egyik Do X-ről lehet ismerős. Másrészt talán az 1929 szám így magában talán csak a nevezetes évszámot jelöli. De továbbra is nyitott a típus. Mert egyelőre nem tudom kitalálni, mi lehet. És ha esetleg a Pecsában sincs, jó lenne dokumentálni, mint kiveszőben látező fajt...
Mekett 293558 2005. december 29. 00:01
Válasz erre
farkashegy_1.jpg méret: 129.4 KB
farkashegy_2.jpg méret: 95.3 KB
farkashegy_3.jpg méret: 71.9 KB
farkashegy_4.jpg méret: 64.5 KB
farkashegy_5.jpg méret: 91.8 KB
Csak azért kérdeztem, mert ezeket a képeket lőttem péntek éjjel a farkashegyi repülős emlékműnél. Az én emlékezetemben határozottan úgy él, hogy valamenyik válogatottas Lunak annak idején viselte ezt a jelzést, ellenben ez a szemlátomást fémszerkezetű (és valszeg vitorla) szárny nem hiszem, hogy hozzá tartozna.

Amint látható a mellékelt ábrán, régebben mindkét szárny ott lehetett, de valami vandál (nem hiszem, hogy a szél) az egyiket eltüntette :(

Szóval a találós kérdés: kihez tartozott a két szárny?
Horváth Balázs 293557 2005. december 27. 10:19
Válasz erre
Tudomásom szerint öt év "pihentetés" után újra ki lehet adni ugyanazt a lajstromjelet. Legutóbb a HA-SAA jelsort kezdték el ismét használni (immár harmadszor:-))
Fodi 293556 2005. december 27. 09:59
Válasz erre
Ja igen, van rá lehetőség, hogy lajstromok ismétlődjenek, ilyen pl. a HA-5000 sorozat, ebben pl. a HA-5033 jelzést egy R-11b Cimbora kapta meg előszőr a háború idején, másodszor pedig az egyik péri IS-28B2 1990 körül.
Fodi 293555 2005. december 27. 09:57
Válasz erre
www.freeweb.hu/horac/Kep/Vitorlazo/HA-1929.jpg
Ez a HA-1929, de szerintem ez a lajstrom egy utalás az 1929-es évre, amikor kis hazánkban elkezdtek foglalkozni vitorlázással.
Mekett 293554 2005. december 26. 23:46
Válasz erre
Az lehetséges, hogy az 1929-es számot több gép is megkapta az idők során? Levadászná valaki nekem Balázs oldaláról vagy meg tudná mondani fejből, hogy milyen gép viselte?
HungryCoyote 293553 2005. december 22. 03:09
Válasz erre
Hali!
Visszatérve a vitorlázórepüléshez: sokan azt hiszik, hogy ez a gazdagok sportja, holott, éppen azok űzik, akik nem tudják megfizetni a motoros repülést... Ami pedig a klubok anyagi helyzetét illeti, elkeserítő a helyzet, hiszen a gépeik eladására kényszerülnek (nálunk, Péren eddig legalábbis nem találtak jobb megoldást... sajnos). És ez a szomorú, mert repülőgép nélkül hogyan lehetne folytatni ezt (az amúgy gyönyörű) sportot?!

Üdv: HC
sys 293552 2005. december 21. 20:52
Válasz erre
Lucky!
Nekem még megvan a bicikli-törzskönyvem. Ennyire komolyan gondolták a ...lyék. Szóval kiadták, én aljas + 3 hónap után átfestettem a cangát, h erre varrjanak gombot. El is küldtek ...
Kalóz 293551 2005. december 21. 20:49
Válasz erre
Lucky!
Sztem biciklit ugyanannyit loptak volna, de a rendszámgyártásban rejlő biznisz ...
lucky 293550 2005. december 21. 19:55
Válasz erre
Mekett!
Ahhoz mit szólsz h egy képviselő a bicikli lopások elkerülésére be akarta vezetni a rendszámot és a hozzá való törzskönyvet+regisztrációs számot.Hál istennek eddig semmi se lett belőle...
Mekett 293549 2005. december 21. 19:49
Válasz erre
Szia Fodi!

Ez szerintem felháborító, a járműadót elvileg azon a címeken szedik hogy szennyezi a környezetet és károsítja az utakat. Ez eddig igaz és rendben van és és fizessünk, de pl egy vitorlázógép után annyit kéne fizetni mint egy kerékpár után. Jajj, én hülye még ötleteket adok...

És valóban, amint a makettezéstől eltávolodik, vagy politikára terelődik a társalgás, azonnal hozom a javítófestéket.
Kalóz 293548 2005. december 21. 19:14
Válasz erre
Fodi!

Engem sajna korábbi csigolyatörésem miatt nem engedtek repülni, így egy másik közlekedési eszköz mellett maradtam, igaz, csak!? tervezési szinten. Viszont a makettezében a repülőket favorizálom. A politikát csak a miatt írtam be, nehogy valaki félreértsea dolgokat. Itt makettezésről és ahhoz tartozó dolgokról írogatunk (remélem, érted :) ). Egyébként minden gondolatoddal, amit leírtál tökéletesen egyetértek.

Kalóz
Fodi 293547 2005. december 21. 18:18
Válasz erre
Eszem ágában sem volt politizálni. Csak fel szerettem volna hívni a figyelmet arra, hogy az eleve nehéz helyzetben lévő repülőegyesületek jövőre még nehezebb helyzetbe kerülhetnek. Így is aránytalanul nagy biztosítási díjakat akasztanak le minden gép után.
A repülés sajnos nem tömegsport és ezért kormánytól függetlenül (!) sosem fog nagy támogatást kapni. Nem mozgat meg nagy tömegeket, nincs szem előtt és nem termel anyagi hasznot.
A repülőegyesületek (és általában a sportrepülés) megítélése nem túl jó hazánkban. "Repüljenek, ha annyira akarnak" - mondják az emberek. De ők nem élték át, amit én 15 éves koromban már megtapasztalhattam. Sajnos csak két évig repültem aktívan (azóta csak évente egy kisebb összeggel járulok hozzá egy egyesület működéséhez és igyekszem öregbíteni a magyar sportrepülés jó hírét), de akkor, mindössze 15-16 évesen a repülőtéren olyan fegyelmet és felelősségtudatot neveltek belém, amit az "öregek" által sokat emlegetett sorkatonaság sem tudott volna megadni...
Kalóz 293546 2005. december 21. 17:49
Válasz erre
Fodi!
A gépjármű-adó (útadó) áldásos hatása is meglátszik útjaink állapotán. Mennyiben különbözik ez a levegőtől vagy a víztől? Ja, és ne politizáljunk ...
Fodi 293545 2005. december 21. 12:49
Válasz erre
Az origón találtam... Húzzunk le még egy bőrt a sportrepülőkről, úgyis olyan jó helyzetben vannak az egyesületek.
A gépjárműadóról volt szó a cikkben.
"Bár az adónem így is rentábilisnak mondható, a bevételek maximalizálása érdekében jobb lenne azt járműadóvá átalakítani, azaz a vitorlás hajók, a sportrepülők, jet skik és egyéb közlekedési eszközök után is megfizettetni."
index.hu/gazdasag/magyar/ipa051221/
No comment...
Horváth Balázs 293544 2005. december 18. 17:20
Válasz erre
Jelentem, még élek, és a bőrömön sem keletkeztek folytonossági hiányosságok:-)))

Műgyanta öntéssel sajnos nem foglakozom, de ha valaki mintát szeretne készíteni valamelyik makettről, keressetek meg E-mailben.
komppeter 293543 2005. december 18. 16:34
Válasz erre
Szia Balázs!

Asszem most irígy lettem rád. Szép kis gyüjtemény lesz belőlük.
Nincs kedved szilikonmintát készíteni róluk, vagy legalább vmelyik Jantár törzséről?
Szerintem lehet hogy mást is érdekelne-és jó eséllyel visszajönne a modellek ára...

Üdv
Fodi 293542 2005. december 18. 11:58
Válasz erre
Fodi 293541 2005. december 18. 09:55
Válasz erre
Kalóz 293540 2005. december 18. 09:46
Válasz erre
Horác!

Nem nyúvasztottak meg értük?

Irigyellek ...
Horváth Balázs 293539 2005. december 18. 07:32
Válasz erre
PC185346_.jpg méret: 93.1 KB
PC185347_.jpg méret: 101.3 KB
PC185348_.jpg méret: 89.8 KB
PC185349_.jpg méret: 92.5 KB
PC185353_.jpg méret: 80.7 KB
PC185354_.jpg méret: 75 KB
PC185355_.jpg méret: 100 KB
PC185356_.jpg méret: 92.4 KB
PC185357_.jpg méret: 51.9 KB
PC185358_.jpg méret: 62 KB
Íme pár fotó az említett makettekről (a Grunau Baby korábbi beszerzés, de szintén az Ardpol terméke).
Fodi 293538 2005. december 15. 11:33
Válasz erre
www.sgzuerich.ch/images/revell_ask21.jpg
A makett és eredetije. Revell ASK-21.
komppeter 293537 2005. december 14. 21:03
Válasz erre
Én is megleptem magam,az említett ask-val...
Az a baj hogy November eleje óta már vagy az 5. makett amit karácsonyra kaptam magamtól...
Ha jól belegondolok mind olyan amivel én is repültem egykoron: Wilga,Mi-2 stb...
De a véleményem az az Ask-ról hogy végre egy olyan makett amit nem kell faragni, nem kell vigyázni a panelvonalakra, nem nehéz festeni és gyönyörű...
Balázs!
Küldenél képeket a szerzeményeidről?
Lehet hogyha oda vetemülök veszek én is...

Üdv
Fodi 293536 2005. december 14. 14:34
Válasz erre
Ugyan nem gyanta, nem Janter és nem 48-as, de van egy új szerzeményem, a Revell 1:32-es ASK-21-es vitorlája, gyönyörű darab! :) Megleptem magam karácsonyra. :)
Kalóz 293535 2005. december 12. 18:31
Válasz erre
Úgy látom, elég bátor vagy! :lol

Az árakra viszont ezek szerint jól emlékeztem.
Horváth Balázs 293534 2005. december 11. 21:34
Válasz erre
Nem titok, 5.300,- ill. 5.600,- Ft volt darabjuk (a Jantarok olcsóbbak, mert azokban még nincs fotómaratás). Kétségtelenül borsos az áruk, de amennyire tudom, Lengyelországban is hasonló összeget kell rájuk áldozni.
Kalóz 293533 2005. december 11. 14:04
Válasz erre
Szerintem a családja miatt nem fogja elárulni (kivégeznék!), de ahogy az árakat elnéztem, nem négyszámjegyű a végösszeg (legfeljebb darabonként). Igaz, lehet euróban is számolni, az kisebb számot eredményez.
komppeter 293532 2005. december 11. 12:11
Válasz erre
Szia Balázs!

Elárulnád mennyiért sikerült beszerezni őket?

Üdv
Fodi 293531 2005. december 11. 10:28
Válasz erre
Horváth Balázs 293530 2005. december 11. 06:07
Válasz erre
Szerintem megérte, alibiként pedig nevezhetem őket karácsonyi ajándéknak is:-)
Fodi 293529 2005. december 10. 18:49
Válasz erre
Az biztos. Occsóóó :D Régóta szemezek az Ardpol makettekkel, de mindig sajnáltam rájuk a pénzt.
RaPe 293528 2005. december 10. 18:47
Válasz erre
Olcsó körút lehetett :)
Horváth Balázs 293527 2005. december 10. 18:44
Válasz erre
A mai beszerzőkörút (Stefánia) idevágó paragrafusai az Ardpol-tól:

Bocian
Foka 4
Jantar Std
Jantar Std 3

1/48-asak, és nem csúnyák:-)))
Fodi 293526 2005. november 17. 20:37
Válasz erre
www.osv-ch.org/home_e.html
A svájci old timer vitorlázó repülők honlapja
Fodi 293525 2005. november 17. 20:36
Válasz erre
www.potk.cz/index_en.php
A cseh és szlovák old timer vitorlázó repülők honlapja
Fodi 293524 2005. október 2. 10:48
Válasz erre
www.surclaro.com/downloads_c4_0_hitsA.html
Magyar vitrolázógépek FS-2004-hez!!!
Fodi 293523 2005. szeptember 26. 13:25
Válasz erre
www.dfs-habicht.de/home.htm
DFS Habicht oldal, nagyon jó.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12.