Tovább >>> |
Freddy | Adatlap | 740945 | 2025. szeptember 14. 12:56 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Norm | Adatlap | 740944 | 2025. szeptember 14. 12:52 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nagyon szép gépek! Hajrá a többivel is. Lehet a végén en is felbátorodok és összerakok párat. Nekem inkább “modern” lengyel SZD makettjeim vannak. Üdv, Gábor | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tibcsi | Adatlap | 740867 | 2025. szeptember 11. 22:28 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Headset helyett tegyél a pilóta fejére fehér sapkát. :) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 740866 | 2025. szeptember 11. 22:23 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Köszi az infókat mindannyiótoknak! Igen, az logikus, hogy a vitorlázóban nem zúg a motor, így nem muszáj a headset, láttam pár képet amúgy rádiós+headsetes vitorázóról is itt-ott, de a magyar viszonyokra vagyok kíváncsi, az nyilvánvaló, hogy Arizona vagy Kazahsztán fölött senki nem mer rádió nélkül repülni :) Ez egyben Norm kérdésére is válasz, magyar vitorlázókat építek, kb az összes megvan készletként, amit 1/72-ben kiadtak (és mondjuk közepesen értelmesen elérhető), de minden repülőmbe teszek pilótát, így a nagy vitorlázóprojekt előtt ezeket kell megfaragnom. Egy headsetessel lettem kész most (van motoros polgári gépem is építésre várva, szóval lesz helye), de akkor ezek szerint kell egy headsettelen is majd. Eddig amúgy két gép van kész, azokba haubés pilóta került, de ez a kettő azért még egy másik korszak. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 740860 | 2025. szeptember 11. 18:08 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sziasztok! Sőt, néhány öreg motoros vitorlázóban és motoros gépben (pl. Falke és Cessna) még benne maradt a hangszóró... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Norm | Adatlap | 740857 | 2025. szeptember 11. 13:45 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szia! A 80-as évektől egyre elterjedtebb volt a rádió, ahogy Tibcsi is írta voltak külső antennásak és belső antennások is, általában az antennát magát a függőleges vezérsíkba építették. Szintén ahogy Tibcsi írta, ezek a rádiók hangszórósak és csak akkor szoktak headsetet használni a pilóták, ha van segédmotorja a vitorlázórepülőnek. Csak kíváncsiságból, milyen gépet építesz, hátha tudunk segíteni. Üdv, Gábor | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tibcsi | Adatlap | 740856 | 2025. szeptember 11. 11:11 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szia! Nem tudom, hogy mikortól terjedt el jobban a rádió a vitorlázógápeken, de az utóbbi 20-25 évben látottak alapján a legtöbbjükben van rádió. Viszont a headsetes figurát átgondolnám, mert a vitorlázókban eddig főleg hangszórós rádiókkal találkoztam. Persze ez csak az én tapasztalatom... :) Kívülről csak egy vékony ostorantenna (általában felül, a kabin mögött) jelzi, hogy van rádió a gépen, ami kb. 30-40 cm hosszú és 2-3 mm átmérőjű. Legalábbis én eddig ilyeneket láttam. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 740855 | 2025. szeptember 11. 10:23 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sziasztok! Vitorlázórepülőkön mennyire jellemző, hogy van rádió? És, ha igen, kb mikortól? (Azért kérdezem, hogy tehetek-e bele headsetes figurát.) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
slaviamarksman | Adatlap | 732495 | 2025. január 7. 17:01 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kedves makettezők Jó egészséget , sok sikert és békés boldog 2025-ös esztendőt kívánok mindnyájatoknak . komppeter 2016. szeptember 20. 09:31 beírása után itt egy másik fémöntvény vitorlázórepcsi makett az Egri régiségvásárból , Lyánykori nevén Egri ócskás piacról . Viszonyítás képpen a telefon mellette egy Nokia 5140i ( hogy ne csak a katonai repcsik makettjei legyenek mindig ) Jó szerencsét ! Vörd písz . Lajos | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
slaviamarksman | Adatlap | 724482 | 2024. május 8. 13:03 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
slaviamarksman | Adatlap | 724481 | 2024. május 8. 12:44 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
slaviamarksman | Adatlap | 724210 | 2024. május 1. 17:23 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kedves Tibor Köszönöm a képeket . Jó szerencsét ! Vörd písz . Lajos | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
slaviamarksman | Adatlap | 724209 | 2024. május 1. 17:20 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kedves Tamás Köszönöm az ajánlást talán eljutok oda . Jó szerencsét ! Vörd písz . Lajos | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 724127 | 2024. április 30. 11:03 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Én mindkettőn oktatok. A siklószám ilyen szempontból másodlagos, különösen alapkiképzés során, C vizsgáig. Utána már van egy kis jelentősége, de kevésbé. A Góbéval sokkal szebben lehet repülni, de kell is tudni hozzá. Jó példa a leszállás: szépen ki lehet lebegtetni, de ha nem jön össze elpattan. Sokkal harmonikusabb repülőgép, mint a K-7. És lehet dugózni vele, legalább egyszer lássa a növendék milyen az belülről. A K-7-essel könnyebb leszállni, de nem is lehet olyan szépen repülni vele. Persze még a K-7-esek között is komoly különbségek vannak: nálunk kettő van sokban különböznek. A Góbé nagy hátránya a modernebb kialakítása: a K-7 strapabíróbb és könnyebb javítani. Szerintem a korlátozott élettartam miatt a Góbé felett valóban eljárt az idő. A K-7-es felett viszont nem: örök élet plusz két nap. Nem modern, de alapkiképzésre pont megfelel. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TOmCSI | Adatlap | 724106 | 2024. április 29. 18:18 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Góbékkal a legfőbb baj hogy eljárt felettük is az idő. A K7 fölötti is. De a K7 érezhetően jobban siklik,(27 két fővel 85km/h-nál a Góbé 23 laboratóriumi körülmények közt). A K7 könnyebben javítható akár a hegesztett acéltörzsrács akár a fa szerkezetű szárny miatt. Olcsóbb. A góbé közvetlenebb jobban reagál a kormányokra. Én K7 en oktatok de még Góbéval tanultam. Oktatásra jobb a K7 szerintem. Góbéból átülve még egy Astir CS is űrhajónak tűnik. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 724099 | 2024. április 29. 14:36 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Körülbelül 15-20 darab van még légialkalmas állapotban, nem lehet megmondani pontosan. Van ahol már csak "második, harmadik vonal". Mi most állunk át a teljes K-7-es alapképzésre talán még van 2 növendékünk, akinek a Góbé az alaptípusa és nem váltunk náluk. A dugóhúzó feladatokat még azzal repüljük, mert a K-7 arra nem alkalmas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tibcsi | Adatlap | 724094 | 2024. április 29. 12:19 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nekem ugyan nem túl hosszú a startkönyvem, de tanúsíthatom, hogy ez így igaz! :) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tibcsi | Adatlap | 724093 | 2024. április 29. 12:14 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Találtam még néhányat. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tibcsi | Adatlap | 724092 | 2024. április 29. 11:57 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gyors guglis kereséssel ezeket találtam. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mekett | Adatlap | 724090 | 2024. április 29. 11:21 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mennyit használunk még a Góbékból? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 724088 | 2024. április 29. 11:03 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pont hétvégén mondtam a starton egy román vendég pilótának a Góbénkról, hogy van vagy 5-6 kétüléses vitorla típusom, de szerintem oktatásra a legeslegjobb gép... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mekett | Adatlap | 724077 | 2024. április 28. 22:45 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TOmCSI | Adatlap | 724049 | 2024. április 28. 10:41 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menj el Hármas határhegyi repúlőtérre. Ott keresd Poruben Gyulát. Ő nagyjavít Góbékat. Most is van a mühelyében egy darabokban lecsupaszítva. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
slaviamarksman | Adatlap | 724045 | 2024. április 28. 09:46 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kedves makettezők Tegnap hallottam Makláron a röptéren , hogy facén is vannak ( gondolom ) vitorlázó repcsis oldalon feltöltve nagyjavításos esetleg fémtiszta Góbékról képek . Aki ismeri a hozzáférést feltöltené ide az oldal címét és a képeket is ? Nekem nincs facém ( talán lesz majd valamikor ismerős aki engedi , hogy az övéről megnézzem cím alapján , addig csak az itteni képeken tudnám lesegetni , lementeni ) . Köszönöm szépen a segítségeteket . Jó szerencsét ! Vörd písz . Lajos | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Propellerfanatic | Adatlap | 711349 | 2023. július 16. 08:28 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sziasztok! Köszönöm a segítséget. Igen, az Astir lesz az. :) Miután tudom, hogy mit keressek, megtaláltam az eredeti képet is, meg egy nagyszerű cikket róla itt a Makettinfón. Üdv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 711345 | 2023. július 15. 21:30 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szia Amit Weizi berakott: jakabszállási Astir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Weizi | Adatlap | 711343 | 2023. július 15. 16:55 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Propellerfanatic | Adatlap | 711341 | 2023. július 15. 16:27 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sziasztok! Keresek egy makettet, ami szerintem ebben a topikban is szerepelt már, de most sehol sem találom. Ez egy vitorlás repülő makett, a doboz elején magyar festésű géppel, és egy hangár előtt áll. (Talán Hármashatárhegy?) Még arra is emlékszem, hogy valaki az eredeti képet is mutatta, amin pont úgy áll a hangár előtt, mint a doboz elején. Köszi LP | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
slaviamarksman | Adatlap | 702660 | 2022. november 27. 13:00 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 x 2 néha 5 Most kezdődik a HírTv HD televízió csatornán ! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
slaviamarksman | Adatlap | 699313 | 2022. augusztus 18. 06:53 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Igen , nagyjavítás | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tibcsi | Adatlap | 699270 | 2022. augusztus 16. 21:24 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ezzel a Góbéval mi történik éppen? Nagyjavítás, felújítás? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
slaviamarksman | Adatlap | 699174 | 2022. augusztus 13. 17:54 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
slaviamarksman | Adatlap | 699173 | 2022. augusztus 13. 17:41 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiszteletem kedves Makettezők Hogy békés téma is legyen ne csak a katonai vonal . Bocsánat a képek minőségéért és hogy nem mindent nem alaposan fényképeztem jól átláthatóan . Jó szerencsét ! Vörd písz . Lajos | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TOmCSI | Adatlap | 684700 | 2021. április 22. 19:38 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
komppeter | Adatlap | 681742 | 2021. február 1. 10:16 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ja most látom hogy leragadtama képnél, és minden le van írva szépen a típussal stb. kapcsolatban... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
komppeter | Adatlap | 681741 | 2021. február 1. 10:15 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szép fogás! ez melyik tipus, gondolom vmi német. Kinézete/ festése alapján egy gyűjtemény része lehetett az én"kis" Sohajommal amit ide posztoltam még 2016-ban. Sajnos nem kell görgetni sokat hogy lásd:( | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Garaik | Adatlap | 681704 | 2021. január 30. 22:15 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sziasztok! Gondoltam feldobom a topicot, mielőtt kimúlna végelgyengülésben. A hétvégén sikerült beszereznem ezt a DFS Kranich-ot. Hasonló, mint az eredeti, bár a lajtsromjelének szerintem nem pirosnak, hanem feketének kellene lennie. Bár ki tudja? A gép festése nagyon hasonlít az 1953-as madocsai repülőtáborban készült fotókhoz. Üdv mindenkinek akinek a szívét megdobogtatja egy szép vitorlás repülő! G | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
komppeter | Adatlap | 679753 | 2020. december 4. 11:01 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Köszönöm Tomcsi, szerintem nem airword, mert ez kisebb, csak 120cm hosszú, kb két méteres fesztávval (lesz), Még a fecske származása érdekelne. Valami lelkes Profi készíthette anno, vagy "gyári" modelle lenne? Testvéreit itt ott már láttam... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jammie | Adatlap | 679395 | 2020. november 25. 13:01 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kedves Garaik! Köszönöm a rengeteg információt. Öröm ilyet olvasni saját gépeink történetével kapcsolatban. Az MHKL vitát én sem szívelem, nekem az a célom, hogy a kis repülő úgy nézzen ki ahogy a nagy kinézett annó. Különösen ha ez eredetiben már nem tekinthető meg. Amit a beleásással igyekszem elérni, az csak a nagy tévedések elkerülése. A színesből lehet szürkeárnyalatosat készíteni, még a különféle alapanyagokat is lehet szimulálni, de sajnos visszafelé már többértelmű a dolog. Közben rájöttem, hogy a kék szín is tud ilyen szürke árnyalatot eredményezni, meg is akartam írni valamilyen formában, de kapóra jött a viszontválasz lehetősége. Az elérhetőséggel jelentkezem. Tisztelettel: jammie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Garaik | Adatlap | 679390 | 2020. november 25. 10:20 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kedves Jammie! Nagy szerencsém van, megtaláltam a jelszavamat és tudok neked írni. Köszönöm az észrevételt és a levelet, amit írtál a Kranich-hal kapcsolatban! Örülök, hogy rajtam kívül is vannak megszállottak! Egy valamit szeretnék közölni én nem éltem abban a korban, így marad számomra a fekete-fehér fényképek nézése és az abból való okoskodás. Illetve a már megfogyatkozó, kisszámú még élő szemtanú, aki tud emlékezni. Ez utóbbival persze úgy kell bánni, hogy bármennyire is hitelesnek tűnik egy-két visszaemlékezés az nem biztos, hogy valós vagy hiteles. Az 50-60 év visszaemlékezése erősen megkopik az időseknél, és sokszor már csak a szépre emlékeznek. Ez főleg az egykori repülőgépek festésénél lehet nyomon követni. Pl. a zöld rejtőszínt minden szemtanú máshogy írja le, és ember legyen a talpán, aki utólag megmondja, hogy kinek volt igaza. Az egykori fényképek minősége is sok mindentől függhet, a fény, napszak, árnyékok, másolás, technológia és maga a fotókészülék is eredményezheti a más-más színeket. Aztán ember legyen a talpán, hogy megmondja, évtizedek elteltével, hogy egy fekete-fehér fotón milyen színű volt egy repülőgép. Ezt a kis bevezetőt azért írtam le, mert pont ebben a topicban a Vitorlázórepülésnél szeretném elkerülni azt, ami a MKHL kamuflázs színeivel történt. Vagyis azt, hogy a makettező társadalom részekre váljon és legyen Punkaisták és Magóisták tábora. Ez nem vezet sehova. Én minden nézőpontot elfogadok, a te írásodat is, hisz mint íród, eléggé beleástad magad a ortokromatikus és pankromát. Azonban enged meg, hogy azért szkeptikus legyek egy két megállapításoddal. (Természetesen tévedhetek és mae culpázom, ha nem jól gondolom.) Úgy hiszem, hogy a Ha-5066-os jelzésű Kranich 1953 nyarán Madocsán világoskék színben pompázik és nem ahogy te íród pirosban vagy narancssárgában. Ez egyrészt itt a topicban leírtak – visszaemlékezésekre alapozom. Másrészt arra, hogy végignéztem a fotókat, ami az AVIA-INFO-n vannak, illetve ami a Repülés című folyóirat 1953-as számaiban találhatóak. Ez útóbbit persze „kevésbé” lehetne elfogadni, mert a fotók az akkori nyomdatechnika miatt nem a legjobb minőségűek, de azért nagyvonalakban megerősíti az én elgondolásomat. Amit tudok a Ha-5066-asról azt leírom. 1945-1948-ig csak roncsként volt meg repülőgép, vagy nem repülőképes állapotban. Ezt azért gondolom, mert egyik korabeli repülőfolyóiratban sem említik, illetve egyik versenyről sem. 1948. 07.-ban az első hír róla. „OMRE Nehézipari Központhoz tartozó csoportjai újjáépítenek 3 drb Kranich-típusú nagy teljesítményű kétüléses vitorlázó repülőgépet. Az utolsó gép július végére készül el a tervek szerint.” A javítás során a gép fehér, vagy bézs színt kapott. Van egy fotóm róla Hajdúszoboszló 1950.06.7-17-ig tartó táborról. A gép ekkor az Ózd-Bánrévei klubé volt és lementek nyári táborra Hajdúszoboszlóra. A gép még mindig a gép fehér, vagy bézs színben pompázik. Ekkor a függőleges oldalkormányon sincs a fehér mezőben vörös csillag. 1953-ra felújították a gépet és ekkor kapta véleményem szerint világoskék színt. Hogy mikor történt felújítás arról nincs infóm. A Madocsa tábor képei az Avia infó, Kasza archív képei és a Repülés című folyóirat 1953.08.25 VI. évf. 16. szám – címlap és 8. oldal fotói, illetve 1953. december. 20, VI. évf. 23. sz. címlap. Ezt megpróbálom csatolni remélem engedi a rendszer. Ekkora a függőleges oldalkormányra is felfestették a kis vörös csillagot. További hír, fotó stb. nem jelenik meg sehol, vagy nem tudok róla. Tehát minden bizonnyal 1954 után már nem repülték a típust. Kérlek ha nem gond add meg elérhetőségedet, mert akkor tudunk privátban is beszélni. megadom az enyém drt.mkhl@gmailcom üdv Garaik | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jammie | Adatlap | 679369 | 2020. november 24. 16:16 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kedves Garaik! Engedd meg, hogy a HA-5066 fotó alapján kicsit okoskodjak. A farokrészen, a piros az fekete lett a fotón. A törzs többi része is sötétedik a képen, de nem olyan fekete mint az a piros, szerintem talán narancsszínű (is) lehet. A lajstrom jelzések erősen feketék. Vagyis vagy tényleg feketék, vagy azok is pirosak. Ha világoskék szín lenne ezen a fekete-fehér fotón, az szinte fehérnek látszana. Az is látható, hogy a szárny világosabb mint a törzs.Ugyanakkor telt szürke, tehát szerintem ott is pirosat tartalmazó színárnyalat lehet. Elnézést kérek a sok okoskodás miatt, de cr-42 ügyben kicsit belemásztam az ortokromatikus és a pankromát fényképezés világába. Mivel a függőlegesen a piros feketének látszik, ez egy ortokróm felvétel lehet. Azon a meleg színek sötétednek, a hidegek világosodnak. Természetesen a dolgot bonyolítja, hogy minden szürkének látszó szín lehet egyszerűen szürke is. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TOmCSI | Adatlap | 679368 | 2020. november 24. 15:34 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Itt is lehet csemegézni. Párnap alatt megjött minden amit rendeltem tőlük. www.super-hobby.com/manufacturers/Polskie-Szybowce.html | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TOmCSI | Adatlap | 679367 | 2020. november 24. 15:29 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Airword gyártmáyú a Góbé. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
komppeter | Adatlap | 678539 | 2020. november 3. 10:27 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Illetve a modellekről tud valaki infót( gyártó stb)? A típusokat természetesen ismerem.. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
komppeter | Adatlap | 678537 | 2020. november 3. 10:21 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szóval ezek új szerzemények, amik várják újjászületésüket. A kutató munka kapcsán nem lehet megkerülni Jereb Gábor nevét. Próbáltam utána nézni hogy ki volt ő, de semmit nem találtam róla, azon kívül hogy szinte az összes vitorlázórepüléssel kapcsolatos műszaki jellegű könyv magyaroszágon az ő tollából származik. Kinek milyen infója van? Üdv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
komppeter | Adatlap | 678536 | 2020. november 3. 09:56 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
komppeter | Adatlap | 662823 | 2019. szeptember 3. 12:06 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Horvath_Balazs | Adatlap | 635089 | 2017. november 13. 20:05 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A honlapunk "egy bizonyos" közösségi oldalon létrehozott külön csoportjában néhányan hozzászóltak a kérdéshez, illetve pár levélváltás is történt. Visszaemlékezések alapján az alábbi alapszínek kerültek eddig szóba a hazai Kranich-ok festésváltozatait illetően: fehér, krém, szürke, kék. Ezek közül eddig a szürkét nem tudtam beazonosítani a rendelkezésemre álló fotókon, a másik hármat igen. A Repülések közül egyelőre az 1954-es évfolyam színes borítóit néztem végig, ám Kranich-ot nem láttam rajtuk. Folyt. köv. :-) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Garaik | Adatlap | 635061 | 2017. november 13. 07:43 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kedves Balázs! Köszönöm szépen a megerősítést. Nem tudod név szerint melyik oktató mondta, hogy a Kranich-ok világos kék színben pompáztak? Esetleg a tábor résztvevőinek nevét nem tudod? Közben én is előszedtem irodalmamat, és a Magyar Repülés I. évfolyam 6. szám 1948. július 10-i kiadásában az alábbit találtam: „OMRE Nehézipari Központhoz tartozó csoportjai újjáépítenek 3 drb Kranich-típusú nagy teljesítményű kétüléses vitorlázó repülőgépet. Az utolsó gép július végére készül el a tervek szerint.” Ennyi a nyúlfarknyi hír, sajnos nem említik a lajtsromját ez megkönnyítené a beazonosítást. Szerintem a gépek ekkor kapták meg a vászonszínt és majd később a következő években 1952 (?)- ben kapta meg a világos kék színt. Jól sejtem, ugye? Sajnos a politika ekkortól már mindenbe beleszólt, és ahogy néztem a folyóiratot szomorúan tapasztaltam, hogy míg év elején még a repülőgépeknél említik a lajstromszámokat, jelzéseket, azok szép lassan tűnnek el év végre. Onnantól már csak a repülőgépek típusát írták le, de hogy melyik jelzésű géppel repültek kimagasló teljesítményt azt már nem említik. A hidegháborús készülődés már mindre rányomta árnyékát. Kár, nem gondoltak a jövő generációira… Üdv GK | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Horvath_Balazs | Adatlap | 634947 | 2017. november 11. 10:03 | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Köszönöm a tippet, előkeresem és átfutom a Repüléseket. Közben az egykori madocsai tábor egyik oktatója megerősítette, hogy az ott repült két Kranich (5064 és 5066) kék színű volt. |
Tovább >>> |
Vitorlázógépek makettjeit egyébként nagyon könnyű megépíteni, csak a magyar jelzéseket általában magadnak kell elkészítened hozzá.