/ Fórumok /

Törtenelmi vitorlasok

17.sz-20.sz ig
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73.
Johnie 353229 2011. július 8. 14:11
Válasz erre
DSC00868
DSC00868
ajax (119)
ajax (119
ajax (112)
ajax (112

Sziasztok! Kis haladás.
Elkészültek a lobogók és a hajó nyitott oldalán eddig hiányzó oldalkötelek hágószálait is pótoltam. Következnek a horgonyok.
dasboat 353228 2011. július 3. 23:13
Válasz erre
ragasztós módszer
ragasztós módszer
a toldások imitálva
a toldások imitá...
a koszolások
a koszolások

Az én vitorla készítésem:
Én úgy csinálom,hogy az anyagot először ruhafestékbe áztatom(sárgás-barna "löttyibe" majd ,tiszta vízzel átmosom és kicsavargatás után, még nedvesen megvasalom,miután megszáradt,kivágom szikével a vászonra felrajzolt, vitorla sablon alapján a kívánt méretet.
Egy másik anyagból kivágva,vékony csíkokat ragasztok(fa ragasztóval) a visszahajtások helyett a vitorla másik oldalára,majd egy üveglappal erősen lenyomom a vitorlát.
Ezek után barna ceruzával meghúzgálom a toldások helyeit,majd jöhet a szegélykötél felragasztása,majd megint lenyomom egy üveg lappal,így szép sima lesz és nem tér el a szegély kötél sem.Ezek után kifúrkálom a felkötéshez szükséges lyukakat,injekciós tűvel.
Végül lereszelt,(ecsettel szárazon porként felvitt),pasztelkréta porral a vászoncsíkokat ,pár helyen sárgás barnára koszolom,bár ezt a fénykép, nem adja vissza ,úgy mint a valóságban.
Ez így először, biztos bonyolult,de hidd el nem nehéz és varrni, ezzel a módszerrel nem kell, semmit sem.Én a Santa Maria hajómon így csináltam.
dasboat 353227 2011. július 3. 22:34
Válasz erre
Hali!
Néhány link ahol erősen feljavított, műanyag makett hajókat építenek (lentebb),sok dolgot el lehet lesni a műanyag hajósoktól is.Én személy szerint,majd szeretnék építeni,néhány műanyag hajót is erősen feljavítva,meg dióba helyezve,de ez még odébb van.Fregattoknál,sorhajóknál az 1/200 v.1:100,1:150 még jó méretarány műanyagban és szerintem a vitorlák is kidolgozhatók a ragasztós módszerrel,a varrást ilyen kicsiben,mellőzném.
Amit szerintem érdemes lecserélni egy műanyag hajónál:
-árbocokat és vitorla rudakat fára
-valódi oldalköteleket felrakni cérnából,mert a dobozban lévő fröccsöntött felejtős
-macskafejek cseréje, ezt "könnyen" elkészítheted papírból is egy lyukasztóval,majd pillanatragasztóval átitatod a karton köröcskéket és ha van, elég türelmed ki is lehet fúrni,de ebbe ,most nem megyek bele,ha érdekel le írom,hogy csinálom,de úgyis csinálhatod ,mint johnie bükkfa rudakból,szeletelve,kinek melyik a jobb.
-valódi blokkok elkészítése (pl.gyöngyből,vagy papírból,fából stb)
-a fröccsöntött ágyúk ki furkálása,ágyúk köteleinek, megfelelő be kötése,illetve lekötése
-kötélfogó szeg lecserélése
és ami a leglátványosabb a vitorla ,vákumformázott utánzata, megint csak felejtős,sablonnak viszont használható,tehát szerintem vászonra kell cserélni, de ez mondjuk az én véleményem.
Szóval szerintem,építsd meg ahogy szeretnéd és ahogy jól esik,görcsölni semmi értelme,te döntöd el ,mit kívánsz feljavítani a hajódon.
Üdv!
Jó építést kívánok!

modelforum.cz/viewtopic.php
modelforum.cz/viewtopic.php

modelforum.cz/viewtopic.php
piratvitorla 353226 2011. július 3. 21:11
Válasz erre
Johnie 353225 2011. július 3. 20:37
Válasz erre
Hát erről lehetne egy egész estés beszámolót tartani, de én is úgy vettem át az ötleteket a többi topiktársaimtól.
Ha van egy jó varrógép és kézügyesség, akkor azzal is el lehet készíteni. A jelenleg épülő hajóm egy kicsivel 1/100 alatt van, és ragasztással készült hozzá a vitorla, aminek kivitelezése számomra egészen jól bejött.
Ha visszaolvasol eme topik 35-38-ik oldalára elég részletesen láthatod dasboat kolléga ragasztással történő vitorlakészítését képekkel illusztrálva a Pintán.
Illetve az alábbi linken Trucker39 kolléga a Bellona sorhajó építésénél is elég részletesen kivesézi a szintén ragasztással történő készítést: www.papirmakett.hu/forum/viewtopic.php Tehát azt javaslom olvass vissza pár oldalt ebben a topikban. Valamint ajánlok egy másik linket is , nem csak a vitorlakészítés miatt:-) hajomakett.hu/index.php
piratvitorla 353224 2011. július 3. 17:56
Válasz erre
Szia
Köszi
Csak azért kérdeztem, mert egyszer szóba került egy Revell hajó...
1/100 környékén hogyan készítenéd a vitorlát?
Előre is köszi
Zoli
Johnie 353223 2011. július 3. 17:26
Válasz erre
Szervusz.
Hát e topik rendszeres látogatói közül nem sokan építenek műanyag vitorláshajót. Magam sem építettem még. Dobozbontást viszont már láttam :-) Szerintem élethűre kell lakkozni egy hajót. Ha régi hadihajóról van szó akkor ábrázolható kopott, megviselt palánkozással és festéssel (ide gondolom a matt lakk az ideális) ábrázolható a vadonatúj állapota is (félfényes) de ha egy új szénszálas luxusjacht-ról akkor félfényes, esetleg a fényes lakk is számításba jöhet.
Vitorla ügyben csak ajánlani tudom a műanyag vitorlák lecserélését vászonra. Persze itt a méretarány is határt szab de egy 1/200 méretarányú hajó árbocait inkább csupaszon hagynám.
piratvitorla 353222 2011. július 2. 11:33
Válasz erre
Sziasztok
Lenne két kérdésem műanyag vitorlás makett ügyben (leginkább repülőket csinálok):
1. Szoktátok lakkozni a hajókat és ha igen milyennel (fényes)?
2. A vitorlát hogyan lehetne szebbé varázsolni? Milyen anyagot felhasználva és azt hol lehet beszerezni?
Köszi
Zoli
dasboat 353220 2011. június 27. 19:40
Válasz erre
papír kategória ezüst
papír kategória ez...
miskolc avasi kilátó
miskolc avasi kilát...

Helló Johnie!
Köszi!Alakul,még van mit tanulni,de egyre bonyolultabb hajókat szeretnék, majd építeni ,ezzel a módszerrel,ennek örömére,elvittem most hétvégén miskolcra és sikerült egy ezüst helyezést elérnem ,papír kategóriában.Megmondom,őszintén nagyon örültem neki,mert ez azt jelenti,hogy másoknak is tetszik amit "művelek a tapétázással".
Üdv!
Johnie 353219 2011. június 24. 16:18
Válasz erre
Helló dasboat! Jól eltűntél szem elől :-) Nem is gondoltam, hogy előbb elkészülsz a Mariával mint a dio-val. Egész jó kis papírhajó lett belőle, nekem is tetszik.
dasboat 353218 2011. június 23. 23:42
Válasz erre
Hali!
Köszönöm és örülök,hogy tetszik!
Üdv!
Peti
TAMAS78 353217 2011. június 23. 18:27
Válasz erre
Szia!

Nem is gondolom, hogy bárkivel is "harcolnod" kéne, a makettedet elsősorban magadnak építed, és ha másoknak is tetszik, márpedig úgy látom, itt ez a helyzet, akkor az már hab a tortán. Nekem a Pintád is nagyon tetszett.

Azért kérdeztem rá a papírra, mert (elképzelésem szerint, konkrétan nem próbáltam) pont azokat az alkatrészeket, amiket te is említettél, szerintem könnyebb lehet pl. fából elkészíteni. Vannak, akik azért csinálnak majdnem mindent papírból, mert nekik így könnyebb, gyorsabb, egyszerűen jobban kézre áll nekik a papír alapanyag, és vannak, akik elvi alapon, "csakazértis". Kíváncsi voltam, te hogy vagy ezzel.

A Sánta Máriához meg még egyszer gratulálok!

Tamás
dasboat 353216 2011. június 23. 01:25
Válasz erre
Szia!
Köszi,próbálok szépet alkotni,jó lenne ha később, olyan szépeket tudnék csinálni, mint
Doris papírból...
Üdv!
dasboat 353215 2011. június 23. 01:22
Válasz erre
Helló!
Nincs benne semmi "csak azért is",szerintem könnyebb papírból építeni sok mindent egy papír hajónál,mint fából.(mint lentebb írtam az árboc rúd és vitorla rúd fából készült és ezt abból is kell,még műanyag hajónál is)
Főleg nagyon pici dolgokat,mint a blokkok,csigák,macska fejek,egyéb fedélzeti felépítmények,horgony, kisebb kaliberű ágyúk,amik például vékonyabbak egy fogpiszkálónál is,a papír átitatva pillanatragasztóval,nagyon jól megmunkálható és tartós, majdnem fa tulajdonságú,kellő szilárdságú.A kötélfogó szegek pl.drót egy kicsi csepp faragasztóval.A pántokat is jobb papírból,mert utána injekciós tűvel lehet imitálni a szegek helyét.(kormánylapátnál)
Persze ez soha, nem lesz és nem is lehet fa minőségű,de nem is ez a célom,hogy harcoljak itt a fa hajókkal,így nem is össze hasonlítható a kettő, ezért nem is egy kategória.Én most ebben rejlem örömöm és ezt,örömből építem ,nem görcsölök úgy ,mint a pintánál,ami 4 évig épült mert állandóan elment a kedvem,aztán végül, sok görcsölés után megszületett.
Saját építésű fa hajókhoz nagy(több) felkészültség,tudás,tapasztalat,hely,szerszámok,gépek,műhely,nagyobb kézügyesség,idő stb. kell, mint egy shipyardos,vagy pl.műanyag hajó elkészítéséhez.

Hali!
dasboat 353214 2011. június 23. 00:52
Válasz erre
Helló!
Dolgoztam,meg hát, nem is tudtam volna mivel elő rukkolni,az igazat megvallva ,most papírozom és ebben a szekcióban fogok indulni is egy jó darabig,mert itt ugye csak hobbi kategória van, még egyenlőre,meg hát messze vagyok én a mester kategóriától és hajó szekcióban, meg nem tudok felmutatni semmit sem mivel egyenlőre, még nincs több hajóm amivel indulhatnék mesterben,hobbiban pedig már nem indulhatok hajóval.
Szóval egyenlőre papír szekció, egyre bonyolultabb és nagyobb hajókkal,mostanában amúgy se nagyon látni papír hajót versenyeken...
Üdv!
Peti
Jozsi 353213 2011. június 22. 19:46
Válasz erre
Hali!
Jászberénybe miért nem jöttél?
Üdv Jozsi
TAMAS78 353212 2011. június 22. 18:17
Válasz erre
Sőt, nagyon is szép és hangulatos! Ez valami alapkoncepció, hogy szinte mindent papírból, és csakazértis, vagy valami más? Csak azért kérdezem, mert néhány dolgot nyilván könnyebb lenne másból legyártani.
Corto Maltese 353211 2011. június 22. 13:45
Válasz erre
dasboat!

Nekem nagyon tetszik! Nem mondanám a képek alapján, hogy papír. A famintás tapéta jól bevált. :-)

Üdv!
Corto
dasboat 353210 2011. június 22. 11:53
Válasz erre
23
23
24
24
25
25
26
26
27
27
28
28
29
29
30
30
barátok közt :-)szegény eltörpül a méretarány különbség miatt
barátok közt :-)...

3.rész...
dasboat 353209 2011. június 22. 11:46
Válasz erre
12
12
13
13
14
14
15
15
16
16
17
17
18
18
19
19
20
20
21
21
22
22

2.rész..
dasboat 353208 2011. június 22. 11:39
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11

Üdvözlet!Meglehetősen régen voltam fent a topikban.Mostanság inkább makettezem,ha van időm ennek eredménye a santa maria 1:96-ban való elkészülte,így ha nem baj megosztom veletek,tudom nem nagy szám,meg nem fahajó minőségű modell,csak papír,de nekem azért tetszik és papír szekcióban szerintem nem olyan vészes.
Közben a háttérben látható a következő projektem is johnie kolléga tudja,hisz segítettem neki egy hasonló dió kivitelezésében...:-)
Megj:A vitorla,vitorla rúd,árbocok és a kötélzet, meg pár "dróton"tapétán kívül papír az egész bele értve a blokkokat,csigákat is.
akkor a képek 1.része...
engel 353207 2011. június 2. 15:02
Válasz erre
Kedves lucky!

Sajnos az alábbi linkről már eltávolították a zip file-t.

Feltöltenéd újra, a vegyesz-zip file-t vagy elküldenéd az alábbi e-mail címre?
g.engellaszlo@gmail.com

Köszönöm.
Engel László
Johnie 353206 2011. június 2. 11:11
Válasz erre
ajax (1)
ajax (1
ajax (1)
ajax (1

Üdv!
Tegnap a kiscsónak belsejébe próbáltam némi életet varázsolni.
Johnie 353205 2011. május 26. 16:39
Válasz erre
DSC00777
DSC00777
DSC00778
DSC00778
DSC00800
DSC00800

Sziasztok!
Már egy hónapja nem jelentkeztem. Időközben felkötöttem a vitorlákat, a bevonó és kivonóköteleket is felhelyeztem, így nagyjából a végleges formájukat is felvették a vitorlák. Sok minden nem látszik a képeken ezekből a madzagokból...
hajómester 353204 2011. április 28. 09:54
Válasz erre
Szia Johnie!
Azt hiszem ez a két elképzelés nem hozható össze.
Ha kimosod a vitorlákat a ragasztó elenged és a beszegés felbomlik. Ezen segíthetsz azzal, hogy előtte végigvarrod, de a merevség akkor sem lesz már meg, viszont száradás után az anyag gyűrött lesz.
Ez a gyűröttség hogy minek kell azt nem értem, mert sem a szélben dagadó, sem a szélcsendben logó vitorlán nem látható gyűröttség.Ez utóbbinál jelentkeznek ráncok a kötélzet okozta húzóerők miatt, de ez nem gyűröttség.
Johnie 353203 2011. április 27. 21:04
Válasz erre
Szia Hajómester!
Pontosan erről van szó. A széleken és az erősítő vászoncsíkoknál alkalmazott ragasztó miatt lett ilyen merev. Így nem is kell drótváz a dagadás imitálására. Ami engem zavar az a felület simasága. Jelenleg úgy állnak a vitorlák mint katonán a vasalt ing. Próbálok kiokumlálni valamilyen módszert a "gyűröttebbé" tételére, hát remélem sikerrel járok. Túl harsányan dagadó vitorlát sem szeretnék, de azt sem akarom, hogy úgy lógjanak mint rajtam az alsónadrág :-)
hajómester 353202 2011. április 27. 17:05
Válasz erre
Szia Johnie!
Jól sikerültek a vitorlák,csak kissé merevnek látom Őket.Ezt bizonyára a ragasztó okozza.Habár a kisméretű vitorlák néha varrással is hasonlóan állnak, ha túl vastag a vászon.
Van akinek meg így tetszik jobban. Láttam olyant, hogy drótkeretre feszítették, hogy a szélnyomást imitálják.
Johnie 353201 2011. április 25. 10:19
Válasz erre
ajax (78)
ajax (78
ajax (77)
ajax (77
ajax (82)
ajax (82
ajax (95)
ajax (95

Sziasztok!
Nagy nehezen elkészültek a tarcsvitorlák is. Bemutatásképp felakasztottam az összeset a helyére és csináltam pár fotót. Elvégre valami ilyesmi lesz a végső összkép is.
Johnie 353200 2011. április 15. 10:02
Válasz erre
hajómester 353199 2011. április 14. 21:27
Válasz erre
lap 031
lap 031

Szia Johnie!
Talán segít valamennyit ez a kép, ami teljes vitorlázat kialakulásának főbb korszakait mutatja be.
Johnie 353198 2011. április 14. 11:16
Válasz erre
1
1
2
2

Sziasztok!
Ismét a segítségeteket kérném. A kérdésem ismét a kit vitorlarajzára irányulna. Pontosabban a tarcsvitorlákra. Az Euromodel itt is megkülömbözteti az 1765-ös és 1802-es változatot. Mellékel egy számozott magyarázó adatlapot amin 1-12-ig jelöli a vitorlákat. Ha jól sejtem akkor az adatlapon levő "solo per la versione del 1802" lefordítva azt jelentheti : -csak az 1802-es változaton.
Tehát nekem a 3,4,8,9,10-es vitorlákat nem kell elkészítenem.
Kérdésem az lenne, helyesen értelmezem-e a leírást?
Johnie 353197 2011. április 11. 18:27
Válasz erre
Rendben boatman, megpróbálom.
Igaz, némi fenntartásaim vannak a sikerességét illetően. Ugye a merevítések, visszahajtások, vízszintes csíkok, szegélykötélzet nem varrva hanem faragasztóval történő ragasztással vannak felhelyezve. Ha sokáig áztatom biztosan lejönnek, lemállanak ezek a darabkák róla. Rovid idejű áztatással talán nem. Valamint ott ahol ragasztómentes a vászon biztosan jobban beivódik a szinező mint ahol ragasztóval érinkezett. Gondolom emiatt foltosan fogja majd meg az anyagot.
Nekem az az ötletem támadt, hogy felakasztom, felcsiptetem a vitorlákat a felső szélüknél fogva egy kötélre és airbrush szórópisztollyal sötétebb színt bekeverve "átködölöm" . Csak van egy bibi. Nagy nyomású levegőm 6 bar nyomásig korlátlanul áll rendelkezésemre. De szórópisztolyom , az nincs:-)
boatman 353196 2011. április 11. 12:04
Válasz erre
Szia Johnie!
Még egyszer próbáld meg beáztatni teába. Legyen kicsit sűrűbb, aztán meg nem kell annak sárgának lenni. Inkább fehér felé legyen a színe. Alakja meg ránézésre jó, az előtörzs vitorla mindenképpen hosszú, mert így nem szokott gyűrödni a hossz merevítőbe.
A rajzhoz nem volt vitorla terv? Neked vannak ANATOMIA könyveid onnan tudnál arányokat számítani!
Johnie 353195 2011. április 10. 17:00
Válasz erre
ajax (36)
ajax (36
ajax (50)
ajax (50

Szia boatman!
Legközelebb ruhafestékkel fogom színezni.
De addig is, nem tudsz valami megoldást a jelenlegi állapotú vitorlák újrasötétítésére? Nincs szívem teljesen újrakezdeni őket.
Valamint megkérdezném mi a véleményed a mostani vitorlákról. Külalak, csíkozás,szegélyezés, forma stb. terén. Érdemes-e folytatnom így ezzel a ragasztásos módszerrel az elkészítésüket? Nem lesz túl mű, túl steril?

Hosszabb főtörzsvitorlát készítettem a tegnapihoz képest. Az előtörzs vitorla aljából viszont úgy nézem érdemes lenne levágni egy kicsit mert túl hosszúnak tűnik.
A fősudár vitorla is pár milliméterrel rövidebb lett, de ezt a vitorlatartó rúd lejjebb engedésével még tudom korrigálni. Folytattam a szegélykötelek felragasztását is.
boatman 353194 2011. április 10. 00:25
Válasz erre
Sza Johnie!
A vitorlafestésre ruhafestéket javasolnék, nem teát. A mennyiséget próbálni kell, de mindenképpen jobb színt ad.
Johnie 353193 2011. április 9. 16:05
Válasz erre
ajax (13)
ajax (13
ajax (15)
ajax (15
ajax (16)
ajax (16
ajax (18)
ajax (18
ajax (22)
ajax (22
ajax (27)
ajax (27

Sziasztok!
A hallgatást beleegyezésnek véve folytattam a "fehér" vitorlák kivágását és odapróbálását most már a fő árboc vitorlarúdjaira :-) Kissé rövidkére sikerült a főtörzsvitorla. Azt hiszem cserés lesz.

A tegnapi méhviaszmasszából időközben elpárolgott az alkohol, ezért visszakeményedett...
Johnie 353192 2011. április 8. 17:20
Válasz erre
ajax (5)
ajax (5
ajax (6)
ajax (6
ajax (11)
ajax (11
ajax (9)
ajax (9

Sziasztok.
Ma vitorlapróba volt. Az előderék és előtörzs vitorlák is elkészültek és felkerültek fotózás céljából, egyelőre csak a két végükön felfogatva.
Ilyen szép napsütéses időben az is kiderült, hogy az 1 liter vízből és 2 fekete tea filterből főzött "színezőfolyadék" nagyon kevéske a vászonnak. Majdnemhogy fehéren virít. Utólagos sötétítést nem is tudom hogyan alkalmazhatnék rajta...
Mi a véleményetek a vitorlákról, (a világos színétől eltekintve) valamennyire elfogadható, folytassam a többi elkészítését?

Ráérő időmben szép sárga méhviasz darabkát próbáltam feloldani. Eddig egy szilárd, kemény méhviasz gyertyán húzgáltam át a bolyhos cérnákat kb. 10-15-ször hogy szöszmentesítsem. De valami cérnakímélő módszert kerestem. Olvastam, hogy benzinben vagy terpentinben a méhviasz feloldódik. Nekem csak etilalkoholom volt. Kipróbáltam. Csak forralásig melegített alkoholban, de oldódik. Majd szétválik sárga és fehér viaszra. Lehűtve szobahőmérsékletre nem keményedik vissza , hanem egy margarinhoz hasonlító, kenhető massza lett. Egészen jó bevonatot képezett a madzagon.
zegiboy 353191 2011. április 6. 22:49
Válasz erre
Igen erről. Mindenképpen olyan makettot akartam, aminél nem feltétlenül kell pisztolyt használni, mivel arra most nem akarok költeni. Egy eredetileg fából készült hajómakett festéséhez szerintem tökéletes lesz az ecset is. Aztán lehet h tévedek...
vlevi 353190 2011. április 6. 20:56
Válasz erre
A Revell gift setről van szó? Erről? www.gyerek-jatek.info/revell-5758r-gift-set-hms-victory-hajo-p-111453.html
Ha jól látom, ehhez enamel festéket adnak, ami akár jó is lehetne, de nem tudom hányfélét adnak hozzá.
zegiboy 353189 2011. április 6. 20:21
Válasz erre
Üdv. Melyiket éri meg? Megrendelni a HMS Victory Set-et, ami elvileg tartalmazza a kellékeket (ecset ragasztó festék stb.) 9000Ft alatt + postaköltség, vagy megrendelni csak magát a hajót külön 6000Ft alatt, és a többit meg külön külön beszerezni?

Számomra ez azért nem egyértelmű, mert mi van ha a Csomagos verzióban csupa felesleges cucc van, olyan ecset vagy festék amit nem is használok?
Johnie 353188 2011. április 6. 17:01
Válasz erre
DSC00727
DSC00727
DSC00729
DSC00729
DSC00732
DSC00732

Közben készülnek a vitorlák. Lassan, nagyon lassan haladok. Sikerül úgy ahogy a szegély felragasztása is. 84 db. fogásoló kötél található az előderék vitorlán:-)
Johnie 353185 2011. március 26. 12:48
Válasz erre
ajax (217)
ajax (217
ajax (218)
ajax (218
ajax (232)
ajax (232
ajax (239)
ajax (239
ajax (223)
ajax (223
477678_52661_la_belle_poule
477678_52661_la_bell...

Jó reggelt kívánok!
Éjszaka folytatódott a vitorlakészítés. Az elősudár vitorlát teljesen újrakezdtem. Hosszabbra csináltam, hogy beérjen egy nagyon kicsit a tereb alá. A csíkozást nem grafitceruzával hanem barna színesceruzával rajzoltam. Már nem kentem be híg faragasztóval az egész vitorla felületét hanem csak a széleket. De még így is elég merev (némi "erősítő vászoncsík" is felkerült így nem csoda). Nagy nehezen a szegélyt is sikerült körben felragasztani. Ez viszont alig látszik rajta. Csak a fülek lógnak ki a négy sarkán.
Az előderék vitorlát meghagytam, de itt a hosszából vágtam kicsit le. Itt is barna ceruzával csíkoztam. Pár vászoncsíkot ő is kapott.
Nekiláttam az előtörzs vitorlának is de még nagyon kezdetleges stádiumban van:-)
A La Belle Poule fregatt vitorláit elnézve, az enyém messze el fog maradni ...:-)
Johnie 353179 2011. március 25. 14:22
Válasz erre
1
1

Köszönöm Trucker!
Megköszönném, ha a fényképalbumod linkjét még bemásolnád. Ezidáig a papírmakett fórumról "ugrottam" át képeket nézegetni.
A tervrajzokon a vitorla az alatta levő terebig ér, nem lóg be alá. Mivel "dagasztás" szempontjából hajlítottam egy kis ívet is a vitorlának valószínűleg ettől tűnik még rövidebbnek.
Az anyag színe a két teafilternek köszönhetően nem hófehér már, de valójában most már nem titkolom, sötétebb szín elérése volt az eredeti cél:-)
Trucker39 353178 2011. március 25. 09:48
Válasz erre
Nem vagyok szakértöje a témának. Igazándiból nem is célszerü a hozzászólásom, de ha más ugyis erre jártam, egy - két dolgot szeretnék a vitorla építésével kapcsolatosan megemlíteni.
Az egyik dolog, hogy a vékony vászonnak az lenne a szerepe, hogy minél inkább hasonlitson az esése az eredeti vitorlára. Szerintem - diorámákon kivül - egy asztali makettnél nem szép a mesterségesen dagadó vitorla. Sajnos, nem találtam annyira vékony vászon anyagot, ami ezt a természetes esést a legjobban utánozta volna. Talán ha kétszer ekkorában készitettem volna el a makettet, akkor hasonlitana a vászon esése az igaziéra.
Ebböl következik, hogy szerintem nem jó ötlet a vásznat "kikeményiteni". Épp ellenkezöleg. Jó párszor ki kell mosni, majd öbliteni, hogy az anyagban lévö keményitö eltávozzon. A szélei foszlásával meg ne törödj, hiszen ugyis le fogod zárni. A visszahajtást én nem javasolnám, mert ahol nem egyenes vonalú a vitorla rajzolata, ott nem is lehet szerintem szépen visszahajtani. A másik probléma, hogy itt nagyon kicsi dolgokról beszélünk. Továbbra is azt javasolnám, hogy a visszahajtást külön, erre a célra készitett, igen vékony, vászon csíkokból ragaszd rá a vitorlára. Esetleg a vékony csikot lehetne ragasztóval kezelni, hogy az ne szálasodjon ki.
A másik dolog, a vitorlaszélekre a szegő kötélzet, Szerintem egy próbát megérne elkésziteni, a korábban már emlitett ragasztásos módszerrel. A szegő kötél a vászon élére kerüljön, ne a lapjára. Kis gyakorlással, hamar ráérzel majd, hogyan is kell azt oda felragasztani. A fénykép albumomban részletesen kitértem ennek elkészítésére is. Itt emliteném meg a szegökötél szinét. Ugye két féle kötelet használunk, az állókötélzethez a kátrányozott, barna szinüt (nem feketét), illetve a futókötélzethez a natúr szinüt. Mivel a kátrányozást rendszeresen fel kellett frissiteni, láttam is erről egy dokumentum filmet (ritka koszos meló), úgy gondolom, a vitorla szegő kötele natúr színü kellett hogy legyen, hiszen kivitelezhetetlennek tünik számomra, hogy kátrányozáskor a vitorlát össze ne kenjék. A hajója makulátlan tisztaságára valamit is adó kapitány (ugye hadihajóról beszélünk) bizonyára vizbe ugrott volna, ha a hajója vitorlája össze-vissza van kenve kátránnyal.
Még egy dolog eszembe jutott. Most hirtelen nincs elöttem, de szakértő kollégák majd ugyis kijavitanak, ha rosszul irtam. A vitorlák szegököteleinek vastagsága. Ha jól emlékszem a fövitorla szegökötelének vastagsága 2/3-a az ugyan ezen szintén lévő oldalkötelek vastagságának, ez vonatkozik a derék vitorlák szintjére, a sudár, felsudár szinteken meg olyan vastag mint az ottani oldalkötelek. Nyilván ilyen piciben ezt nem lehet pontosan kiszámolni, de azért érzed -nagyon helyesen - úgy, hogy vékonyak a vitorlák. Nem a vitorlák vékonyak, hiszen azok csak vásznak, hanem a szegö kötelek nem adják meg a vitorlák "vastagságát".
A vasalást meg mellőzném. A fogásoló kötelek felszerelését megelőzően legalább egy alkalommal "felgyürném" a vitorlát bevont helyzetbe, jó szorosan, majd kiengedve, felszerelném a fogásoló köteleket. Bizonyos mértékig kisimul az anyag, de marad némi gyűrött hatása. Amit épitettem, annak vitorlái már hónapok óta készen vannak, de még a gyürödés, azóta sem simult ki belöle.
Végére mégvalami a méretezéssel kapcsolatosan. A vitorla alsó széle szerintem az adott szint árbóckosara alá ért. A próba sudárvitorla, mintha kisebb lenne a kelleténél. Látok a háttérben vitorla rajzot, javaslom végleges vitorlakészítésnél, ezt ellenörizd le újból. Ha a rajzon is így van akkor nem szóltam.
A vitorla színét, sajnos nem tudom megmondani milyen lett. Azt csak te látod. Gondolom, nappali fényben összehasonlítottad a festetlen anyaggal. Ez szerintem izlés dolga, kinek milyen szín árnyalat felel meg. Lényeg, hogy fehér ne maradjon. Mivel pici darabokról van szó, kicsit a világosabb színek felé érdemes elmenni.
Johnie 353176 2011. március 25. 07:59
Válasz erre
DSC00723
DSC00723
DSC00724
DSC00724
ajax (203)
ajax (203
ajax (204)
ajax (204
ajax (216)
ajax (216

Sziasztok
Hát...nekiláttam ,jobban mondva megkíséreltem vitorlát készíteni. Vettem rőfösboltban 100 x 140 cm. fehér batiszt anyagot amit egy órán át áztattam 1 liter forró víz és két fekete teafilter kíséretében. Megszáradt, kivasaltam.
Vastag kartonpapírra megrajzoltam a vitorlák körvonalait, kivágtam és átmásoltam a vászonra. Ezután a vásznat híg faragasztós löttyel átecseteltem, "festettem". Mikor megszáradt a ragasztó, jó merev lett, nagyon pontosan lehetett szabni, nem foszlott szét az anyag. Ceruzával imitáltam a csíkokat.
Jó nagy vászondarabok voltak akkoriban ezek a vitorlák, rengeteget fognak takarni a hajóból.
Egyelőre ezek "próbavitorlák" Az elősudár-vitorlára barna cérnából szegélyt ragasztottam ami színben sem jó meg nem is került ki a szélére. Egyáltalán kell rá szegély? Le fogom szedni róla. Ami kissé zavar, hogy nem alkalmaztam a visszahajtást a széleknél, így oldalnézetből papírvékonyak a vitorlák. Utólagosan megcsinálom a visszahajtást is. A másik ami kissé zavar: a merevsége és simasága. Ebből így nem lesz viharvert, ráncos, gyűrött vitorla :-)
Johnie 353175 2011. március 24. 15:53
Válasz erre
Trucker39!
www.papirmakett.hu/forum/viewtopic.php
Mi a gond a papírmakett fórummal? Hónapok óta "ideiglenesen szünetel". Pár vitorla festési, készítési fogásod érdekelne...
zs180 353173 2011. március 23. 16:26
Válasz erre
Johnie, ez a hajó állati jól néz ki!
Nagyon elkaptad a feelinget...
cario 353172 2011. március 22. 20:54
Válasz erre
Hello,ok legközelebb kiviszem már úgy is jó idő van. A fa 1mm -es balsa az orr résznél kicsit vékonyabbra van csiszolva.
Johnie 353171 2011. március 22. 10:50
Válasz erre
ajax (154)
ajax (154

Elkészültem a latínvitorlarúddal is. Azt hiszem a következő lépés jó-pár kötélfogó szeg legyártása lesz és fixálom az eddigi kötélzetet a szegekhez, a felesleget levágva. A köteleket még felszerelés előtt méhviasz gyertyán áthúzva "szösz-mentesítettem". A bolyhok eltűntek de érezhetően merevebb és ragacsosabb lett tőle a cérna.
Johnie 353170 2011. március 22. 10:40
Válasz erre
Rendben, úgy jó lesz. Megkérdezhetem milyen fa a palánk anyaga? Valamint a vastagsága is érdekelne...
Ill. még egy kérés:-) Fényképezésnél ha megpróbálnál háttal állni a fényforrásnak az jó lenne:-)
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73.