/ Fórumok /

Törtenelmi vitorlasok

17.sz-20.sz ig
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73.
bigboy 352625 2010. október 25. 23:06
Válasz erre
dasboat 352624 2010. október 25. 23:05
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5

Szép jó estét!Újabb kis léptékű haladás...
Johnie 352620 2010. október 24. 15:10
Válasz erre
ajax (306)
ajax (306
ajax (307)
ajax (307

Sziasztok.
Na akkor vastagítás megkezdve. Sablonnak az eredeti vékony korlátot használtam, annyi tartása volt, hogy elbírta a ráaggatott csipeszvégeket is míg kötött a ragasztó.
hajomester 352619 2010. október 24. 12:48
Válasz erre
Jól látod a dolgokat, amikor vasalod a vizes fát akkor tulajdonképpen gőzölöd, addig kell tehát a hajlítást elvégezni, amíg forr benne a víz.Amikor már szárítod, akkor fixálod.Itt valójában egy kétlépcsős folyamat van egyesítve.
A 2mm-es vastagság az már határeset, tapasztalatom szerint hengeres pákával ettől nagyobb vastagság már nem hajlítható, mert nem képes a fát teljes egészében a megfelelő hőfokra melegíteni és az nem lágyul meg.
Ha ilyent kell megcsinálni, akkor már jobb forró vízben kifőzni, a szárítást persze ekkor is el lehet végezni pákával, vagy vasalóval.
Ha el akarod kerülni azt hogy a fa megégjen, akkor a kiszáradás után be kell fejezni a melegítést, ha nincs meg a kellő hajlítás, akkor a fát pár percre beáztatjuk és újra melegítve folytatjuk a hajlítást.
Johnie 352618 2010. október 23. 22:28
Válasz erre
Ok, köszi, meg fogom próbálni.
Gyorsabb szárításhoz eddig hajszárítót szoktam használni, (kis vékony furnérok hajlítását el tudtam végezni csak környezeti hőmérsékleten ,bevizezve) de vastagabb dolgok hajlításánál biztosan a vizes-vasalásos eljárás a jobb . Gondolom a vasaló közvetlen hőátadásától meg gőzölődnek a bevizezett fa rostjai ami hajlításnál csak rásegít.
Most nevetni fogtok : körülbelül fél évvel ezelőtt kipróbáltam a forrasztópákás módszert, de mivel nem volt hengeres pákám, csak a pisztoly alakú, hát azzal. Egy 2 x 2 x 50mm. bevizezett mahagóni pálcikát szerettem volna vele meghajlítani, hát ímmel-ámmal sikerült is csak közben összevissza égettem a pákával a fát. A tanulság: nagyon finom illata van a sült mahagóninak :-)
hajomester 352617 2010. október 23. 21:06
Válasz erre
Szia Johnie!
Csináld a következőképp.A furnir csíkokat áztasd vízbe, egy sablonra hajlítsd rá, majd vasalóval szárítsad meg a sablonon. Aztán kend be ragasztóval, ragaszd egymásra őket és a sablonra feszítve hagyd hogy a ragasztó megszáradjon, garantáltan tartani fogja az alakját.
Én az algíri sebek tatsátrának a tartóit készítettem így, mert vastag anyagból nem ment a hajlítás, kifűrészelve meg eltörtek volna.
Johnie 352616 2010. október 23. 17:19
Válasz erre
Johnie 352615 2010. október 23. 17:18
Válasz erre
Bizony véknyák a korlátok. Oldalnézetből eléggé szembetűnő.
0.6-os bükk furnérból készültek, 2mm. széles csíkokra vágva. Mikor nekiláttam a legelső korlátnak, gondoltam én is a több réteges megoldásra és el is készítettem egy korlátot 2 csík egymáshoz ragasztásával. Lett egy úgymond L profil (nem tudom hogy nevezik eredetileg a profilokat, ezért mutatok egy rajzot, hogy én hogyan neveztem el őket :-)) Pillanatragasztóval ragasztottam őket egymáshoz. Majd mikor nedvesen csűrtem - csavartam erre arra hajlítgattam, szétnyílt, elváltak egymástól...
Lehet, hogy azért mert hígitott faragasztóval kezeltem le a fát régebben és az eltömítette a pórusokat annyira, hogy a pillanatragasztó már nem tudott beleivódni?
hajomester 352614 2010. október 23. 16:17
Válasz erre
Sziasztok
Kolombusz hajóinak tervrajzai tényleg nem maradtak fenn, már csak azért sem, mert abban az időben nem ismerték a hajóépítők a tervrajzot.Viszont sok kép maradt fenn korból, amelyek alapján biztosan megállapítható, hogy a lapos tatvégződés jóval később jelent meg.Hogy a rekonstrukciók ezeket miért nem veszik figyelembe, érthetetlen.
Hogy mi volt az oka az új tatvégződés kialakításának, az nem egyértelmű. Egyesek szerint a raktér növelése volt a cél, mások szerint az, hogy a tatfelépítmény növekedése miatt a súlypont hátrébb került, és hogy ez ne okozza a tat nagyobb merülését, a felhajtó erő növelése céljából azt szélesebbre építették, ez viszont csak a csapott tatvégződéssel volt lehetséges.
Valószínű hogy ez a igaz, mert később, amikor a magas felépítmények eltűntek ismét visszatértek a kerek tathoz.
Johnie'
Az orrgalion korlátai sokkal vastagabbak voltak. Próbáld úgy, hogy több réteget egymásra ragasztasz, így jobban hasonlít majd az igazihoz, meg erősebb is lesz.
Johnie 352613 2010. október 23. 15:43
Válasz erre
ajax (229)
ajax (229
ajax (251)
ajax (251
ajax (253)
ajax (253
ajax (257)
ajax (257

Sziasztok.
No, kész a galion. Van némi tartása, de mint említettem hímestojás bánásmódot igényel:-)
Kalóz 352612 2010. október 23. 14:16
Válasz erre
Szia!
Nemrég töltöttem le én is.
A szarvasra keress rá, biztosan találsz hozzá pontos adatokkal rendelkező anyagot.
Üdv:Kalóz
dasboat 352608 2010. október 22. 21:59
Válasz erre
újabb dió,nem egy nagy,de a figurákért csorog a nyálam:-)))www.wettringer-modellbauforum.de/forum/index.php
dasboat 352607 2010. október 22. 21:29
Válasz erre
johnie ezt érdemes végig nézned,találsz benne miniatűr ágyú kötélzet elkészítést:-)
www.modellboard.net/index.php
dasboat 352606 2010. október 22. 21:16
Válasz erre
01
01
02
02
03
03
31
31
30
30
01
01
02
02
19
19

Sikerült megszereznem a szinte az elsők között kiadott, shipyard rajzokat:-)ez a karakk nagyon tetszik,frankón fel lehetne javítani pl:a rajzokon még papír árbócok meg vitorlarudak vannak!ezeket egyértelmű,hogy fára kell cserélni,meg a hajó színe kissé világos,de az alap nagyon jó,klasszikus shipyard váz szerkezet.Tetszenek ezek az ormótlan hajók:-)
A másik a golden hind,na itt már nem vagyok biztos abban,hogy történelmileg hű a makett?
dasboat 352605 2010. október 22. 21:01
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5

Ez fent van a shipyard honlapján is:www.model-shipyard.com/waloryzacja-uk.html
Nálam felkerültek a külső védő palánkok az egyik oldalra,meg a gerinc,utóbbinak a hajófar fele volt mit vastagítani,de sikerült egyenesbe hozni:-)Még elég csúnyácska szegény hajó, most ahhoz tudnám hasonlítani amikor a hernyóból egyszer csak ,majd pillangó lesz.
Johnie 352604 2010. október 22. 20:19
Válasz erre
1
1

Hát nálam ez a kép viszi a prímet:
Johnie 352603 2010. október 22. 16:40
Válasz erre
ajax (210)
ajax (210
ajax (217)
ajax (217
ajax (218)
ajax (218
ajax (220)
ajax (220
ajax (222)
ajax (222

Sziasztok!
Ismét kisütött a nap. :-) Gyorsan ki is használtam a helyzetet egy kis fényképezkedésre:-)Ma nem sokat haladtam,
Flamenco 352602 2010. október 22. 12:12
Válasz erre
A Modellmarine.de tele van ehhez hasonlo fotokkal kiállitásokrol, meg épitésröl, meg replikákrol. Érdemes átböngészni!
dasboat 352601 2010. október 22. 11:32
Válasz erre
képek egy kiállításról:www.modellmarine.de/index.php
Kalóz 352600 2010. október 22. 09:46
Válasz erre
Nem csoda, hiszen Kolumbusz hajóiról nem maradtak fent tervrajzok
dasboat 352599 2010. október 21. 23:58
Válasz erre
ugyanaz csak dióban nagyon jóóógidian-gelaende.de/phpBB/viewtopic.php
dasboat 352598 2010. október 21. 23:56
Válasz erre
Nagyon jó a link,érdemes megnézni a festés csodálatos, csak nem értem miért fújja le obi lakkal a felületet?gidian-gelaende.de/phpBB/viewtopic.php
dasboat 352597 2010. október 21. 21:22
Válasz erre
Ez is azt bizonyítja,hogy a shipyard rajzok nem olyan rosszak...
hát azért most, nem kezdem el szétszedni a pintámat:-),de azért köszönöm a felvilágosítást.
hajomester 352596 2010. október 21. 21:18
Válasz erre
Na végre egy Santa Maria ami nem lapos, hanem kerek tattal épül.Ahogy korábban már mondtam a lapos tatvégződés az 1510-ös években jelenik meg.Sajnos szinte az összes tervrajz hamisan mutatja, ahogy a Ninát és a Pintát is.
dasboat 352591 2010. október 21. 20:56
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5

Üdv!A képek ne tévesszenek meg senkit sem,direkt amortizáltam a külsőt,hisz majd a tapéta "ápol és eltakar"Így viszont szép sima lett a felület a csiszolásoktól.Még mielőtt belekezdenék a tapétázásba,még hátra van a gerinc és a dörzsfák felhelyezése, amit szerencsére elő segít a rajz megmaradt felületei.No azért a shipyard kicsit pontatlan volt a fenék fele,ott sokat kellet levágni a csíkokból,de nem volt vészes a pontatlanság a testből is adódhat..Eddig még pozitív élményt nyújt az építés,mint mondottam ahhoz képest,hogy csak egy "vacak papír hajó",elég jól passzol minden alkatrész.A rajz sem rossz mármint az építési leirás, bár kicsit túlzsúfolt a sok szám,ezért mint az általános iskolában ,színes ceruzákkal színezem a számokat:-)
dasboat 352589 2010. október 21. 20:32
Válasz erre
Nagyon pofás lesz.Hát minden elismerésem,nekem nem lenne türelmem a furnér hajtogatáshoz...mennyire stabil a szerkezet?
Johnie 352588 2010. október 21. 07:29
Válasz erre
ajax (165)
ajax (165
ajax (181)
ajax (181
ajax (205)
ajax (205
ajax (197)
ajax (197

Galion építése folyt köv. Szerintem ez a hét ezzel telik el...
Jozsi 352587 2010. október 20. 20:44
Válasz erre
Ugyan arra a dologra több féle megoldás is van. Persze így is tökéletes a megoldás. A végeredmény számít!
Johnie 352586 2010. október 20. 20:34
Válasz erre
Szia Jozsi!
Na végre egy kis élet. Látom míg szabin voltam csak dasboat épített és szólt a topikhoz :-) (tisztelet a kivételnek :-))
Nem vettem észre hogy megdagadna a furnér vastagsága bár szerintem csak szemmel nem látom olyan minimális a különbség. Na elmesélem hogy csinálom részletesebben is.
Van a furnérlap amit beáztatok nagyon híg Palma fa expresz ragasztós löttybe. Nem is áztatom inkább ecsettel vastagon hordom fel rá a cuccot. Ezt jól beszívja, majd a másik felén is elvégzem a műveletet. Nehezék alatt (mivel kunkorodik) egyenesre szárítom némi langyos levegővel. Áttetszőre szárad a ragasztóréteg rajta-benne, észre sem lehet venni. Másnap-harmadnap leveszem a nehezéket és átcsiszolom a felületét. Majd mikor kell sniccerrel vágok belőle csíkokat. Most 2 mm széleseket, hogy csipesszel meg tudjam még fogni. Ezeket a csíkokat már nem áztatom inkább a két ujjam közt levő vízcseppeken próbálom nedvesíteni. Mivel már előtte átjárta egy ragasztós réteg, nem szívja már úgy a vizet. De mivel vékony, ezért ujjal-körömmel :-) csodásan hajlítható ,óvatosan meg lehet törni a rostjait a furnérnak. Csak hát a pici méret és a bonyolult forma miatt sokat kell hajlítani kis helyen, néha két csipesszel fogok és a köztuk levő szabad részen hajlítok. Ha kész az alakzat pillanatragasztóval ragasztom fel.
Jozsi 352585 2010. október 20. 20:13
Válasz erre
Hali!
Ha PALMATEX-el ragasztod akkor nem dagad meg a víztől.
Üdv.: Jozsi
Johnie 352583 2010. október 20. 17:06
Válasz erre
Helló das! Hát igen ,amíg csak lehet fát használok.
Egész jól hajlik ám a 0.6 mm vastagságú bükk furnér ha megszívta magát vízzel:-) Egy 20 x 30 cm.-es furnér darabkát pár héttel ezelőtt alaposan átitattam hígitott faragasztóval, ebből vágok 2 mm széles csíkokat, nedvesítem, ívesre hajlítgatom majd felragasztom. Száradás után a 2 mm szélességet lecsiszolom 1-1.5mm-re.
Festés meg ennél több nem lesz:-) A dörzsfák már feketére lettek festve... és ennyi.
dasboat 352582 2010. október 20. 16:13
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4

Közben kis haladás:glettelve majd csiszolva a test,most majd az oldal falakat vágom a testhez.Aztán,ha felkerül,lehet már végre tapéta palánkozni:-)
Keresek a hajómhoz személyzetet, persze csak 1/96-ban:-)ha valaki tudja,hogy hol lehetne rendelni figurákat ebben a méretarányban megköszönném...
dasboat 352581 2010. október 20. 16:01
Válasz erre
Üdv!Látom megpróbálsz mindent fából csinálni:-)Gondolom a furnér nehezen akart "idomulni"?Egy negatívumom van ,de remélem nem húzol át a gerinc alatt:Festést hiányolom:-)
Johnie 352580 2010. október 20. 07:20
Válasz erre
ajax (149)
ajax (149
ajax (155)
ajax (155

Jó reggelt.
Épülőfélben a galion...
Johnie 352578 2010. október 19. 07:52
Válasz erre
ajax (109)
ajax (109
ajax (113)
ajax (113
ajax (116)
ajax (116
ajax (117)
ajax (117

Sziasztok!
Letelt az egy hét szabadság :-(
Ismét jelentkezem a hajómmal. Megpróbáltam a felső fedélzeti kis ágyúk kötélzetét megcsinálni, de a végeredmény nagyon csúnya lett. Úgyhogy azt hagytam. Inkább nekiláttam a horgonydarunak amit 5 furnércsík egymás mellé ragasztásával készítettem.
lucky 352577 2010. október 17. 21:40
Válasz erre
Van vizes lakkban parketta lakk is... A lépcsőmön vígan elvan pár éve.
A pill ragacs gőzével vigyázz, ciános.
Helyben nincs vágólap? Akár kézimunka boltokban is érdemes körülnézni.Varrógép alá is használják.
dasboat 352575 2010. október 17. 21:18
Válasz erre
Hali!Valószínű,hogy igazad lehet,de nem akarok büdösíteni lakkal itthon,meg csak akril lakkom van(épp emiatt) az meg szerintem nem fog annyira keményíteni(vizes alapú),persze szaga az nem lenne neki ,a pillanat ragasztót lehet venni 12db-osat 300ft.-ért, ha meg nem kell annyi 39-forintól is van már és ide nem kell 500.-ft-os minőség a szaga meg hamar elillan,igaz kicsit könnyezem tőle...Azért köszönöm a segítségedet...
lucky 352574 2010. október 17. 20:35
Válasz erre
Dasboat!
Lakkal próbáltál keményíteni? Lehet olcsóbb lenne mint a pill ragacs.
dasboat 352573 2010. október 17. 20:14
Válasz erre
dasboat 352572 2010. október 17. 19:51
Válasz erre
ezeknek a képeknek sokan örülni fognak :-)))
www.modelships.de/Museums_and_replicas/Frigate_HMS_Rose/Photos_HMS_Rose_replica.htm
persze ha csak nem ismerik...
dasboat 352571 2010. október 13. 23:55
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6

Üdv!Elkezdtem a test felépítését.Még gyakorolnom kell a papírral:-)sok a hupli,bár még lesz egy rétek váz szerkezet, utána meg a tapéta szóval eltűnnek majd ezek,nem beszélve arról,hogy a másik oldal még csak most jön,amúgy meglepően pontos a shipyard,egy két rossz számozás meg felcserélt betűk azért előfordulnak az ábrákon és az alkatrészeken,"résen kell lenni"különben félrevezetik a megtévedt jószágot",de az Amatit annak idején jobban szidtam:-)ÓÓÓ Tervezőm...
Fa ragasztóval ragasztom a héjazatot,majd átkenem pillanat ragaccsal,hogy jobban kössön és csiszolni lehessen,mivel a faragacsos papír,túl rugalmas marad és így elkopik a papír ,meg "szőrösödik".A pillanatragacs teljesen megköti a papír csíkokat, így ezt már próbaképp gletteltem is vizes fakittel,de csak úgy tessék-lássék módjára,(nem puhul meg a papír hisz már a ragasztó "kinyírta" így "fa"tulajdonságú lett)Tudom,hogy a neoflex a favorit,de a kezem nem bírja,kesztyűbe meg nem szeretek dolgozni.Az orr részen még nincs fel ragasztva az orr fedélzet egy darabja,csak beraktam,hogy meglegyen a forma,míg az oldalfalak megszáradnak...a belső palánkozás is még hátra van...folyt köv.
zs180 352570 2010. október 12. 23:11
Válasz erre
Rickmer Rickmers
Rickmer Rickmers
Rickmer Rickmers 2
Rickmer Rickmers 2
Lisa von Lübeck
Lisa von Lübeck
Lisa von Lübeck 2
Lisa von Lübeck 2
Lisa von Lübeck 3
Lisa von Lübeck 3
Seute Deern
Seute Deern
Zeven Provincien
Zeven Provincien
Zeven Provincien 2
Zeven Provincien 2
Batavia
Batavia
Batavia 2
Batavia 2
Batavia 3
Batavia 3
Batavia 4
Batavia 4
Delft
Delft
Ubena von Bremen
Ubena von Bremen

Üdvözletem, hajósok!
Talán elmondható, hogy nem töltöttem hiábavalóan ezévi nyári szabadságomat...
Mit gondoltok?
Pék Gy.
dasboat 352569 2010. október 11. 23:12
Válasz erre
Egy hasznos link.Nagyon sok videóval,amolyan step-by-step...
www.shipmodeling.ca/
Ha ismeritek bocsi...
dasboat 352567 2010. október 9. 13:45
Válasz erre
1
1
2
2

Trucker!Jó lesz szerintem,még annak idején én feszegettem,hogy a szegélykötelet elég ragasztani meg,hogy imitálni a varrásokat a csíkoknál.A profik biztos haragszanak most érte.Nekem tetszik 1:50-alatt szerintem megengedhető ennyi "csalás"1:100akárhányba meg már alig látszana,ezért jó a ceruzás módszer erre.A visszahajtásokat én úgy oldottam meg,hogy csíkokat vágtam és fa ragasztóval ragasztottam.A szegélykötelet is faragaccsal ragasztottam és semmi baja...

Közben kis haladás:Kolombusz úr nagyon trehány mostanság ,be sem ágyaz maga után:-)
Trucker39 352563 2010. október 9. 12:09
Válasz erre
HPIM1902_115557
HPIM1902_115557
HPIM1903_115554
HPIM1903_115554
HPIM1904_115600
HPIM1904_115600
HPIM1905_115603
HPIM1905_115603
HPIM1906_115607
HPIM1906_115607
HPIM1907_115610
HPIM1907_115610
HPIM1908_115613
HPIM1908_115613
HPIM1909_115616
HPIM1909_115616
HPIM1910_115619
HPIM1910_115619
HPIM1912_115626
HPIM1912_115626
HPIM1913_115629
HPIM1913_115629

Közben elkészült az elővitorla hiányzó szereléke és a nap is szépen kisütött. Gondoltam néhány képet készítek természetes fényben, a már elkészült vitorlákról.

Itt ami nézendő lenne, a színe, valamint az anyag vastagsága.

Remélem, jó lesz, mert nem csinálok újat. :)
Trucker39 352549 2010. október 8. 08:54
Válasz erre
Ez a beszéd.

Én meg vitorlákat "varrogatok".
Elkészíteni is elég hosszadalmas. Nem is gondoltam volna, hogy ennyi munka van egyetlen vitorlával is. Kötél szegély, fogásoló kötelek, vászon csíkok a megvastagitáshoz, fülek a különböző kötelekhez.

A vitorla nélküli fotók miatt most megszenvedek. A helyére szerelt vitorlarúdra kell nagyon óvatosan rákötözgetni a vitorlát. A vakvitorlát (a nagyobbikat) kb 3 órán keresztül kötözgettem. Persze állva. Még jó hogy csak 11 db lesz összesen rajta.

Majd lesznek fotók is. Úgy tervezem, az előderék vitorla elkészítését lefotózom lépésről lépésre. Hátha ötletet kap tőle valaki a papíros fórumon. :)
Johnie 352548 2010. október 8. 07:29
Válasz erre
ajax (52)
ajax (52
ajax (102)
ajax (102
ajax (104)
ajax (104
ajax (84)
ajax (84
ajax (97)
ajax (97
ajax (81)
ajax (81

Már megint filozofáltok ahelyett, hogy a kezetek járna:-)
Én meg csak itt építgetek...
Csináltam egy ilyen kötéltárcsás izét. Belepróbáltam pár kötélfogószeget cirokseprűszálból a nagyobbra fúrt kötélbak lukakba. Meg kicseréltem egyik oldalon az ágytartály sárgaréz drótjait vasra. Itt majdnem sikerült balesetet szenvednie a hajómnak mert túl erősen tartotta a rezet a pillanatragasztó. Ahol pedig nem kellett volna ott viszont engedett.
Jozsi 352544 2010. október 7. 22:42
Válasz erre
De, az alkotások között nagy különbségek vannak. Én a VASA-t meg sem említettem, csak azt akartam kifejezni, hogy építse meg ezt a hajót örömmel. Olvasd el a dobozbontásáról szóló hozzászólását. A lelkesedését kapásból letörtétek. Miért? Utána néz a dolgoknak és látni fogja majd, hogy nem teljesen az aminek gondolja. Miért lenne az bárkinek is probléma, ha ezt Ő úgy építi meg, hogy ez a VASA. Én is látom, hogy nagyon nem hasonlít rá.
A továbbiakban ebben a témában nem szólok hozzá.
hajomester 352543 2010. október 7. 22:16
Válasz erre
Sziasztok! Kedves Józsi, Te nem arról beszélsz, amiről mi.A Foka nevezze azt a hajót galleonak, gályának, bárkának, bárminek, csak Vasának ne, mert az nem a Vasa.Ha valaminek a mását építjük, akkor az a minimum követelmény, hogy azért hasonlítson rá.
A makettépítés az bizony olyan, hogy van aki bármit meg tud építeni és tökéletesre, és van aki csak vacakot. A kettő között aztán van a tarka sokaság.
Ne tegyünk úgy, mintha nem látnánk az egyes alkotások közötti különbséget.
Jozsi 352542 2010. október 7. 21:17
Válasz erre
Az előzőt Fókának írtam, csak elfelejtettem kijelölni.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73.