/ Fórumok /

MiG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.
Tibor 369826 2008. december 13. 18:17
Válasz erre
Zoltán Gyula fotója a felújított MF-ről
Zoltán Gyula fotó...

Bocsi, hogy megint én, de a fotókról csak annyit, hogy a 4408 fotója valóban az idén készült Kecskeméten. A teljes sorozat megtalálható Zoltán Gyula honlapján. De hogy ez ezüst lenne? Hasonlítsd össze a bis svancán lévő fémszínnel.
Tibor
Levix 369825 2008. december 13. 18:14
Válasz erre
A teflonszürke egy világosszürke szín, semmi fémes beütés, olyan mint egy hűtőszekrényen levő világosszürke :).

Az aluporos lakkozottat arról lehet felismerni, hogy fémesen matt az egész gép, a festék eltünteti az apró egyenetlenségeket.

A natur fém hasonlít az alu géphez de jobban csillog, a panelek az ötvözettől függően eltérő színűek, a szegecsezés és a lemezmegmunkálás jól kivehető.

A Tibor által berakott képeken egy korroziógátló alumíniumporos lakkal festett gépek vannak! notariusnak van igaza.
Tibor 369824 2008. december 13. 17:45
Válasz erre
Buza ne haragudj, de nincs igazad.
Az idézet a MIG-21 füzetből a magyar 21-ek festéséről szól. Én pontosan, szó szerint idéztem.
Tibor
Tibor 369823 2008. december 13. 17:39
Válasz erre
Pápa
Pápa

Sziasztok!
Sainz engem erősít, de tisztáznunk kell, milyen a teflon szürke? Ha jól tudom, akkor a Mig-23-ak a beérkezésük után teflon szürkék voltak. Abban is megegyezhetünk, hogy voltak ilyen MF-ek, meg biszek. Itt egy kép összehasonlításképpen Pápáról. No miben különbözik a 23UB és a 21-ek sora a festés szempontjából?
Notarius! Persze, hogy szólj bele. Lehet, de milyen a teflon szürke? Nem lehet, hogy ugyanarról beszélünk?
Tibor
buza 369822 2008. december 13. 17:33
Válasz erre
Az általad idézettek szerint a MIG-21-esről általában van szó. Mint Sainz írásából láthatod volt olyan, (én személyesen nem láttam, de képen igen), magyar teflonszürke MF viszont nem volt. A képeken a 4607 szerintem még csak lakkozott fém színű, de a kép minősége miatt nem igazán látszik, a 4408 fotója gondolom most nyáron készült és az ezüst.
notarius 369821 2008. december 13. 17:21
Válasz erre
Ha beleszólhatok: ezek aluporral kevert lakkot kaptak védőbevonatként.
Tibor 369820 2008. december 13. 17:15
Válasz erre
4607-1
4607-1
Zoltán Gyula felvétele 2008. Kecskemét
Zoltán Gyula felvé...
Zoltán Gyula fotója 2008. Kecskemét
Zoltán Gyula fotó...

Nos akkor vitatkozzunk!
- Források:
1) Makettstúdió MIG-21 kiadványa 41. oldal: A MIG-21 festése (szezők: Zsák András, Zsák Ferenc, Gál István) " Az első Mig-21-eket akárcsak a korábbi szovjet gépeket nem látták el álcázófestéssel... Ennek megfelelően a magyar gépek közül a ... és az MF változatok fém (ezüst) színűek voltak. A későbbi UM, MF és biszek már az úgynevezett "teflon" szürke (F.S. 26293) színnel érkeztek."
2.) A mellékelt fotók. Gondolom a a Légijármű Javító Üzem mégiscsak jobban tudja.
3.) A saját emlékezetem, de ez nem perdöntő.
Tibor
sainz 369819 2008. december 13. 16:54
Válasz erre
Csak érdekességképpen:
A gyártósorról jött le teflonszürke MF(de SzM, SzMT is).
Pl. szovjetek, csehek, NDK, románok stb. kaptak ezekből.
buza 369818 2008. december 13. 16:47
Válasz erre
buza 369817 2008. december 13. 16:45
Válasz erre
Szia Tibor!
Bocs, de ellent kell mondanom. Az MF-ek soha nem voltak "teflon" színűek! Ezüst és két féle terep minta volt rajtuk. Jellemzően a PG.-s látható most, de volt olyan, amit a csapatnál festettek le, ugyanazzal a festékkel, de más minta alapján. Rumcájsz_52 majd megmondja a tutit, ha hazaért.
Üdv: Búza
sainz 369816 2008. december 13. 16:33
Válasz erre
Valamelyik korai Top-Gun-ban találsz szárny felülnézetet - ha jól emlékszem a 4404.
A jobb-bal nézetet meg csak összedobják neked a többiek itt.
Tibor 369815 2008. december 13. 15:03
Válasz erre
Fiúk!
Röviden:
Teflon szürke volt, saját szememmel láttam még belőlük Kecskeméten. De nem árt ha pontosítjuk. Ez nem azonos a Mig-23-sok kezdeti festésével. Inkább fém színre emlékeztet. Lásd Zoltán Gyula MH LÉJÜ-nél készült fényképeit az idei kecskeméti rep.nap előtt. Persze lehet, hogy csak én nevezem teflon szürkének, de van Szolnokon egy így festett bis és akkor megkérdeztem ott a srácokat és Ők mondták, hogy teflon szürke. Egyébként amikor a MIG-23MF-t bütyköltem igyekeztem kielemezni minden 23-as kezdeti színes fotót és azt mondom, hogy az is inkább a fémszínre emlékeztet.
A komuflázs különbségek szerintem abból adódnak, hogy a PG-ben a színek kitakarásakor nem tartották be szigorúan a festési térképet. A színárnyalatok különbözőségéről pedig a 2889. h.sz.-ben írtam.
Persze az alakulatoknál, meg a KRÜ-nél is voltak kisebb javítások a festéseken, még a gyári nagyjavítások előtt. Ebből is adódhatnak különbségek. Szóval itt jön a régi mániám. Konkrét oldalszámú makettet konkrét oldalszámú eredetiről. Csakhát a rendelkezésre álló foto dokumentáció erős korlátot szab az ilyen maximalizmusnak.
Üdv.: Tibor
doky3 369814 2008. december 13. 14:26
Válasz erre
Hát igen, erről beszéltem, ha a f.vez. sík nem egyforma,akkor a szárny is nagy való-színűséggel különbözik. Na mindegy, majd átlagolok:-))

Doky
sainz 369813 2008. december 13. 13:52
Válasz erre
Photo07_2_resize
Photo07_2_resize

MiG-21MF-ek lövészeten Lengyelországban 1985-ben.
Nincs két egyforma...
doky3 369812 2008. december 13. 13:16
Válasz erre
Sziasztok!
Tibor köszi, ne szkennelj, minden MM, és PM megvan, persze hogy pont az nem néztem meg! Ez a KP 21-est kb. 13 éve kezdtem el, azóta épül, a többit majd a készítésről szóló cikkben. Remélem hogy az idén még elkészül. Az a helyzet diót még nem épí-tettem, de egyre többet agyalok rajta. Van még egy KP-m...

Doky
Tibcsi 369811 2008. december 13. 11:55
Válasz erre
Druszám,

Az MF-ek is repültek teflonszürke festéssel? Én edig úgy tudtam, hogy az csak a bis-ekre volt jellemző (és persze a 23-asokra :)). MF-ek esetében tudtommal a natúr fém, ezüst festék és a zöld-barna terepkamó volt a színválaszték. :)

De javítsatok ki, ha rosszul tudom. :)
Monox 369810 2008. december 13. 09:58
Válasz erre
01
01

Van azért olyan gép ami jelentősen eltért a többitől, különösen a legkorábbi festésű gépeknél. A képen szereplő 4405-ös MF-ről a kép 1982 telén készült és amint látod, nemcsak a szárnyon, hanem a törzsön is elég eltérő a mintázat a későbbiekhez képest. Ezt a festést még 1981 elején a PG-ben kapta. Dioráma indulhat! :-)
Tibor 369809 2008. december 13. 07:33
Válasz erre
Sziasztok! Jó reggelt és szép napot!
Nagyon jó ötlet a festés közbeni Mig-21MF ábrázolása egy diorámán.
Egyébként az az érzésem, hogy a komuflázsos 21MF fényképek között olyat, ahol a mintázatban feltűnő különbség lenne nem igen fogsz találni.
Ahogy én emlékszem, hiszen annakidején Kecskeméten majdnem minden nap láttam őket, csak, a festék fakulásából eredően, a színekben volt különbség. A zöld egészen kékessé vált, a sárgás-barna kifakult egészen világos piszkos homok sárga árnyalatig.
Ezen túlmenően a kopások voltak jellegzetesek. Főleg a belépő éleknél és a svancon kopott le elég nagy felületeken a festék a fém színig.
Különben az MF magyar történetében három variánst lehet csinálni:
- tiszta fémszín, a lemezek különböző árnyalatának bemutatásával,
- teflon szürke festés (Zoltán Gyula honlapján van egy remek sorozat a felújított madárról)
- komuflázs

A festési sémáról a Modell és Makett 1999/3 számában találsz színes háromnézeti sémát és leírást. Őszintés nem tudom be merjem-e szkennelni, nem akarok zűrt. Nem vagyok tisztában a szerzői jogokkal.

No jó építést!
doky3 369808 2008. december 12. 21:51
Válasz erre
Majdnem hasonló motoszkált a fejemben, miközben festést kerestem a KP 21-hez. A Top Gun-okban láttam képeket, ahogy a PG.-ben(?) festik a gépeket. Egy diorámába elké-szíteni ezt... Az ölet nincs levédve :)))!
doky3 369807 2008. december 12. 21:40
Válasz erre
Köszi, bő egy hónapja voltam ott,(azok a képek meg is vannak) de azt gondoltam, nem okoz nehézséget hogy máshonnét szerezzek felső festést. De ha másképp nem megy...
Egyébként üdv a "szomszédból"

Doky
Monox 369806 2008. december 12. 21:36
Válasz erre
Egyébként igazi csemege lehetne egy, az alakultnál festett MF, nem gondolod? Kiállításokon még sosem találkoztam ilyennel, szépet lehetne vele tenni, főleg, ha egy későbbi kinézetét is bemutatod ugyanannak a gépnek.
Monox 369805 2008. december 12. 21:34
Válasz erre
Doky, a 9311-es elérhető Kecelen és csak az ügyességeden múlik, hogy miképpen tudod megszerezni a feső festést...
Javaslom, ne légy úriember, de ha megfognak vele, mondd meg, hogy amit teszel azt miért teszed.
doky3 369804 2008. december 12. 20:53
Válasz erre
Szia!

A standard festést vágom, ahogy írtad az egyéni különbségre vagyok kíváncsi. Amihez van számom minden oldalról:4408, 8114, 8201, 9311, 9507, 9511.
Levix 369803 2008. december 12. 20:15
Válasz erre
Gyakorlatilag a minta standardizálva volt. Persze nem olyan szinten mint a svéd Viggenen :). Az MF ua. a festés mintát kapta mint a bisek. Az egyéni eltérést a standard mintától fényképek alapján tudod korrigálni. Mihez van számod?
doky3 369802 2008. december 12. 19:51
Válasz erre
Sziasztok!

Hiteles fotót, rajzot, ábrát, képet stb. keresek magyar 21MF-ek festéséről FELÜLNÉZETBEN! Bisz-ről van egy csomó, de MF-ről nem nagyon találok (lehet hogy nem
jó helyen keresem?)
sainz 369801 2008. december 10. 19:36
Válasz erre
Nyugger 369800 2008. december 10. 18:37
Válasz erre
Tibor,
Köszönöm.
Tibor 369799 2008. december 10. 06:37
Válasz erre
Szia!
Nekem sajnos nincs. Annyit tudok, hogy 1952-től volt a Magyar Néphadseregben 3 db.
Tibor
Nyugger 369798 2008. december 9. 21:25
Válasz erre
Tibor,
Nincs valami fellelhető anyag a P-1-s távolfelderítő cm-s rádiólokátorról?
Radarok a végeken könyvet megkaptam olvastam, de ezen felül.
Tibor 369797 2008. december 9. 05:39
Válasz erre
Laci!
Röviden 1981-ig LKK Debrecen
'81-84 Kalinyin Akadémia
'84-85 Miskolc rtz. Töf
'85-90 Kecskemét rtz. Pk
'90-92 Veszprém rt. dd. Töf
'93-96 Veszprém rt. dd.Pkh
'96-2004 Veszprém LEP különböző beo-k
2004-től nyugdíj
Üdv.: Tibor
mig23papa 369796 2008. december 8. 19:42
Válasz erre
Tibor

te merre voltál a légierő (lködés) nél?

a posztókabátról annyit, hogy az enyém a kutyaólban végezte, de a kutya is inkább kidobta onnan, hogy miért kellett visszahozni a posztókabátot, az egyik oka hogy mindíg bekeveredett pár marha a rendszerbe, vagy lehet hogy inkább agyafúrt volt, mert a sereg tőle rendelte a kabátokat, én magam soha nem hordtam :-)
Tibor 369795 2008. december 8. 17:30
Válasz erre
Laci!
Megnéztem a regisztrációs lapod és látom Te is a Légierőnél voltál.
Ezeken a topikokon korábban már sok mindent leírogattam. Egy ilyen általam megélt ügy a 2865 h.sz.-omban szerepel. De másik apró dolog: miért kellett visszahozni a posztókabátot? Roppant "kényelmes" viselet.
Mi a jó ügy?
Üdv.: Tibor
mig23papa 369794 2008. december 8. 17:21
Válasz erre
én pereskednék egy jó ügy érdekében, szóval nevek, címek telefonszámok?

no és mi volt az az egy s más amit átéltél?
Tibor 369793 2008. december 8. 17:15
Válasz erre
Szia?
Annyira nem ismerem, meg nem is akarom megismerni, de megértem és átéltem egyet és mást. A neveket természetesen tudom, de nem kívánok pereskedni. Egyébként az előző véleményemből kikövetkeztethető.
Üdv.: Tibor
mig23papa 369792 2008. december 8. 17:10
Válasz erre
Tibor

esetleg neve címe telefonszáma is megvan neked?
Tibor 369791 2008. december 7. 07:47
Válasz erre
Szia!
Ha jól emlékszem a "gárda" alapító atya, aki akkor a "miniszterünk" volt, akkori nevén körkörös védelem lajos. Egyébként azokban az időkben a hadsereg sorsát olyan emberek is keményen befolyásolták, mint a II.VH-ban a hadseregét sorsára hagyó és az oroszokhoz "átmenő" hds. vezérkari főnök. De volt, van abból a fajtából még egy rahedli. Azért ne félj a tagkönyvük (az a piros színű) le van zsírozva, biztos ami biztos.
Tibor
Monox 369790 2008. december 6. 23:15
Válasz erre
Hiába no, lássuk be, hogy a mai magyar emberanyag ennél többre nem képes...
Ahogy a vicc is mondja:

A pokolban egy-egy nagy gödörben vannak amerikai, német és magyar katonák. Az amerikaiakat egy nagy sereg ördög vigyázza, a németeket egyetlen egy, a magyarokat egy se.
Miért?
Az amerikaiaikat csak erőből lehet kordában tartani. A német az egy tüchtig nép, ha azt mondják nekik, hogy nem másztok ki, akkor nem másznak mi. A magyarokat meg azért nem kell őrizni, mert ha egy elindul kifelé a gödörből azt rögtön visszahúzza a többi...
migi 369789 2008. december 6. 20:52
Válasz erre
A politikusoknak is kéne egy nagy ék de máshova .
hondarider 369788 2008. december 6. 20:02
Válasz erre
Még jó, hogy nem maradt kiállitható 109-esünk! Jól nézne ki rajta az ék...
mig23papa 369787 2008. december 6. 18:48
Válasz erre
Tibor

ki volt az az agyament politikus?
Nyugger 369786 2008. december 6. 10:15
Válasz erre
MiG-21bis-ap-1874 0
MiG-21bis-ap-1874 0
MiG-21bis-ap-1874 1
MiG-21bis-ap-1874 1
MiG-21bis-ap-1874 2
MiG-21bis-ap-1874 2

Egy példa arra, hogy hogyan kell/ene/ megőrizni kedvencünket az utókor részére. Gerhard Neumann Museum Niederalteich, Németország.
Tibor 369785 2008. december 6. 04:22
Válasz erre
Szolnok Mig-15
Szolnok Mig-15
Szolnok még csilaggal
Szolnok még...
Már ékkel
Már ékkel
Kecskemét
Kecskemét

Fiúk!
Jó reggelt!
Ez nem egyedüli példa. Úgy tudom, hogy annakidején valamelyik agyament politikusnak roppant b...ta a csőrét a csillagos felségjel, ezért minden, a reptereken kiállított régi gépre fel kellett festeni az éket, vagy valami mást. "A múltat végképp eltörölni..." Még jó, hogy a szolnoki múzeum gépeit megkímélték.
Jellemző volt arra az időre, hogy a bajai rt. szd. parancsnokát kis híján leváltották azért mert Kéri K. látogatásakor a legénységi körlet folyosóján egy olyan fotót talált, ami Farkas Berci parlamentbeli fogadásán készült és a fotón szerepelt Kádár is.
No azért feltettem egy-két fotót is.
Üdv.: Tibor
Monox 369784 2008. december 5. 22:44
Válasz erre
Ó szent dilettanizmus! Reméljük teljesen lekopik róla a festék és az ék... Még láttam igaz ék alakkal, de legalább festés nélkül...
migi 369783 2008. december 5. 18:52
Válasz erre
Köszzönjük szépen ,
Nagy Sz...a lehetünk ha már erre is felkerült az ék , keszibe nem teszik be ?, miért kell megcsúfolni agy öreg gép nyugdijas éveit .
Solo 369782 2008. december 5. 18:45
Válasz erre
Szolnok
Szolnok

Szeretettel Szolnokról. :)
sainz 369781 2008. november 30. 23:52
Válasz erre
25nk
25nk

Arról már régóta írogatnak itt-ott, de fotó csak nemrég látott napvilágot:
Monox 369780 2008. november 30. 22:38
Válasz erre
Nekem az is nagyon érdekes, hogy Észak-Koreában Szu-25-ösöket látok.
dudus 369779 2008. november 30. 20:45
Válasz erre
Szia sainz!
Az É. koreaiak az álcázás nagy mesterei.Olvastam egyszer egy SR-71-es pilóta beszámolóját a koreai felderítő repülésekről.Amikor az USA elnök rosszat álmodott,utasítást kaptak X objektum felderítésére.Nem ritkán a Földet megkerűlve hajtották végre és a mai napig is így hajtják végre titkos küldetésüket.
Sajnos az Ő fotóikat nem teszik fel a netre.
sainz 369778 2008. november 30. 18:30
Válasz erre
Kösz az infókat Dudus!

Én mostanában Észak-Koreában keresgélek sokat a műholdas térképen.
Nagyon sok érdekes, álcázott repterük van, majdnem mindenhol gurulóutak vezetnek a közeli hegyek, sziklák alá.
Nem mellékes, hogy ők még mindig repülik a 21-est.

maps.google.ru/maps
maps.google.ru/maps

maps.google.ru/maps
Ez a szikla különösen érdekes, mintha a kifutópályák közepén "ülne":

maps.google.ru/maps
dudus 369777 2008. november 29. 11:56
Válasz erre
Szia sainz!
Megtaláltam.Egyszer le és felszálltunk.
egtaláltamMosnovot is.Ott sokszor jártunk még 68 után is,de akkor már fagyos volt a viszony.Lehet,hogy polgári reptér lett,mert nemlátok katonai gépeket.
Űdv.dudus.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.