<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
Podva | Adatlap | 694257 | 2022. március 10. 13:42 | ||
badgo | Adatlap | 694256 | 2022. március 10. 13:29 | ||
Hú, ez nagyon jó kép! Köszönöm a választ! Ez a kérdés mindíg foglalkoztatott. Az biztos, hogy hosszas kisérletezés kell majd, hogy megtaláljam az általam elfogadható árnyalatot. De ezek szerint mindenképp valami mattabb árnyalatot kell keresni. Ezek a képek Szolnokon készultek a múzeumban. Ez lehet az eredeti alu festés? | |||||
Mandras | Adatlap | 694255 | 2022. március 10. 13:10 | ||
Szia! Igen, az aluszínű festés eltüntetett minden különbséget az egyes lemezek árnyalatai között. Nem vagyok festő, de úgy tudom, hogy ezt a festéket úgy hozták létre, hogy átlátszó lakkba alumínium port kevertek. Sokan ezüstnek nevezik, én is szoktam néha, de valójában alu volt, még ha csillogott is közelről. Távolról viszont nem csillogott, mattnak nézett ki. Ezen a képen meg lehet figyelni, hogy mennyiben különböztek a lemezszínű és az aluszínűre festett gépek. Legalábbis messziről nézve. A fénykép 1979-ben készült Kecskeméten, az 1-es század gépeiről. A 9511-es és a 9307-es még az eredeti lemezszínű állapotukban vannak, a 8201-es és a 8203-as már a PG-ben festett állapotukban. Előbbi kettőn még a Pápán használt szögletes sablonnal készültek az oldalszámok, utóbbi kettőn a már PG-ben használt kerek sablonnal. A csillagok meg kisebbek lettek. Noha a 8201-es és a 8203-as ipari javítása között nem telt el sok idő, az utóbbi gépen már fűzöld a függőleges vezérsíkon az URH antennát rejtő dielektrikus panel és a radarkúp. A 9307-es orr-részén a KIVÁLÓ címer látható. Mindkét oldalon volt. (Fotó: Nagy András archív) Üdv., András | |||||
badgo | Adatlap | 694254 | 2022. március 10. 12:57 | ||
Szia! Ezt az aluszínű festést hogyan kell elképzelni. Milyen árnyalathoz hasonlíthatott, mennyire volt fényes, hogyan kophatott? És gondolom eltüntetett minden különbséget a lemezek között. Üdv, robi | |||||
Tibcsi | Adatlap | 694253 | 2022. március 10. 12:53 | ||
Nem tudom, hogy az "F13-as orra" meddig tart, de a gerinc is más és (ami a rosszabb) a törzsféklap is teljesen másmilyen. Nem ismerem a Trumpi F13-asát, nem tudom, milyen súlyosak a hibái... Szerintem a kerekek mérete is eltérő... | |||||
KarBal | Adatlap | 694252 | 2022. március 10. 12:33 | ||
Sziasztok! Most olvastam, hogy a Trumpeter-féle 1/48-as MiG-21F13-nak mennyi hiányossága és tévedése van az apró részletek terén. Azt írták, hogy ha zavarja az embert (mert amúgy pofás repülőt lehet építeni belőle), akkor a legtökéletesebb megoldás az Eduard MiG-21PF készletet használni, amihez az F13-as orrát építjük be a Trumpi készletből. Mit gondoltok erről? | |||||
Mandras | Adatlap | 694234 | 2022. március 9. 23:56 | ||
Ha már szóba kerültek a 96-osok, még egy korai MiG-21MF-et leltem az archívumomban. Egy színes kép a 4409-esről. Nem színezett, eredeti színes. Még a legelső, lemezszínű állapotában látható 1971-ben. Gyártmány: 96A, hajtómű: 95F. Pápán repült 1971-77 között. Utána végrehajtották rajta az első javítást a PG-ben, ahol aluszínű festést kapott, kerek oldalszámmal. Azután Kecskemétre került, és ott egészen sokáig, 1977-94 között repült. Közben még kétszer volt javítva a PG-ben, 1982-ben és 1990-ben. Mindkétszer terepszínű festést kapott, kerek oldalszámmal. 1994-től újra Pápa lett az otthona, ahol 1996 végén állították le. | |||||
Mandras | Adatlap | 694198 | 2022. március 9. 14:33 | ||
Amúgy a korai fényképen, ha jól látom, a külső felfüggesztési helyre van feltéve az RSz-2USz (K-5) adaptere, a belsőre meg az R-3Sz (K-13) adaptere. Erről is volt itt szó nem régen, hogy hogyan is volt ez. A korai, lemezszínű korszakban készült fényképeken ilyen megoldást is lehet látni, a terepszínű korszakban pedig a fordítottját. | |||||
Mandras | Adatlap | 694196 | 2022. március 9. 14:23 | ||
Szia! Ez pedig itt a 4605-ös gép az eredeti állapotában Pápán, még lemezszínűen, majd a végső, jelenlegi állapotában. Látható az áthelyezett adó. | |||||
búza | Adatlap | 694182 | 2022. március 9. 10:13 | ||
Bocsánat, rosszul fogalmaztam! A képeket nem én készítettem, csak én tárolom őket! Magyarul csórtam a netről! :-) | |||||
búza | Adatlap | 694181 | 2022. március 9. 10:12 | ||
Sziasztok! Átnéztem az MF gépekről, korai állapotukban (lemez szín, kocka szám) készített néhány képemet. A 44-gyel és 46-tal kezdődő gépek esetében a T5 adó az orrfutó gondola mögött a bal oldalon, a többi esetben - 8-9-es sorozat - már a kezdetektől a bal ajtó mellett volt. | |||||
búza | Adatlap | 694134 | 2022. március 8. 10:11 | ||
Ha a makett jelenlegi készültségi fokán elfér a pótos, akkor a valóságnak megfelelhet. | |||||
búza | Adatlap | 694133 | 2022. március 8. 10:04 | ||
Szia! A szakértő az túlzás, de volt közöm egy-két évig hozzájuk. | |||||
kató | Adatlap | 694114 | 2022. március 7. 20:37 | ||
Valóban szép lett ez a 21-es . Viszont én azt a jövőbeli póttartály felszerelést nem erőltetném . Ha jól látom , a hátsó törzsféklapot nyitva ábrázoltad . Ha a központi pótos függesztve volt , ez a féklap reteszelve volt zárt helyzetben , mert beleverne a tartályba . Gyakori hiba , hogy így építik meg , mert a kiállított gépeken így látják . De ezeknél csak azért ereszkedik (a saját súlyától) le , mert a rendszerben nincs hidraulika nyomás , ami bent tartaná . A Te gépeben viszont ott a pilóta ... | |||||
Mandras | Adatlap | 694097 | 2022. március 7. 18:48 | ||
Szia! Köszönöm! Mindig tanulok valamit. Szakértőtől nem szégyen... | |||||
búza | Adatlap | 694096 | 2022. március 7. 18:39 | ||
Szia András! Korrekt leírás, de egy dolog nem úgy van! "A 69-esen egy második ilyen adó is volt, a két kabin között felszerelve a törzs bal oldalán." Annak a venturi csőnek nincs hőmérséklet adó feladata, az csak egy sima szellőző csatlakozó a két szellőztető ruhához! Nincs is elektromos csatlakozója! | |||||
Mandras | Adatlap | 694092 | 2022. március 7. 16:28 | ||
Bocsánat, hogy a „csapos” közbeszól. Az a bizonyos P5-ös hőmérséklet-érzékelő, amely a külső levegő hőmérsékletének a mérésére szolgált, mindegyik gépen létezett, kivétel nélkül. Azokon a MiG-21-es változatokon, amelyeknek nem volt radarjuk, az orrfutó rekesze előtt volt ez felszerelve a törzs orr-részének az aljára. Ezek a 72-es, 74-es, 66-os, 68-as és 69-es változatok voltak. (A 69-esen egy második ilyen adó is volt, a két kabin között felszerelve a törzs bal oldalán.) Azokon a MiG-21-es gépeken, amelyeknek volt radarjuk, ez az érzékelő adó kezdetben az orrfutó rekesze mögött volt közvetlenül, kissé balra, a 6-os és a 7-es törzskeretek között. Ezek a 76-os, 77-es, 94-es, 95-ös, 15-ös, 50-es és a korai 96-os gyártmányjelű változatok voltak. Majd a 96-os gyártása közben, valamelyik szériától kezdve előbbre helyezték ezt az adót az orrfutó rekeszének a bal oldala mellé. Valószínűleg azért, hogy az orrkerék által felvert szennyeződés ne tömíthesse el azt a kis Venturi csövet, amely a hőmérő ellenállását foglalta magában. A magyar gépeket illetően az összes 76-oson (MiG-21PF), valamint a 44. és 46. szériákban gyártott 96-os gépeken (MiG-21MF) az orrfutó rekesze mögött volt ez eredetileg. A többi magyar 96-oson, a 81. szériától kezdve már gyárilag az orrfutó rekesze mellett volt elhelyezve ez az adó. Szintén az orrfutó rekesze mellé szerelték fel ezt az ezután gyártott összes 75-ös, 03-as és 63-as változaton is. (Utóbbi kettő nekünk nem volt.) Valamikor a ’70-es évek legvégén kiadtak egy bulletint ennek az adónak az orrfutó rekesze mellé történő áthelyezésére, amely a fent említett korai, radaros gépekre vonatkozott. Természetesen ezt csak ipari javításon lehetett végrehajtani. A bulletin kiadása (és beérkezése) után elkövetkezett ipari javításokon elvégezték ezt az átalakítást a magyar 76-os és az érintett 96-os gépeken a PG-ben. (Sok-sok külföldi gépen szintén elvégezték ezt más országok javító üzemeiben.) Voltak olyan repülőgépek, amelyek nem érték meg ezt az átalakítást, mert addigra már vagy lezuhantak, vagy valamilyen sérülés miatt kivonták a szolgálatból. Erre a sorsra jutott a szóba került 4407-es oldalszámú magyar 96-os is egy durva leszállás miatt. Ezért azon a repülőgépen még az eredeti felszerelési helyén látható ez a hőmérsékletadó (a csepeli Kossuth szakközépiskolában). Üdv., András | |||||
búza | Adatlap | 694074 | 2022. március 7. 07:25 | ||
Akkor a következő Rebekára metróval megyünk? Tudsz jó sörözőt a környéken? | |||||
Tibcsi | Adatlap | 694072 | 2022. március 7. 06:11 | ||
A kép szerint volt, csak kicsit hátrébb. | |||||
Tibcsi | Adatlap | 694071 | 2022. március 7. 06:08 | ||
Semmi gond, most már én is tudom, mire gondoltál. :) Én is meg voltam róla győződve, hogy a hőmérséklet érzékelőről beszélsz. @Búza: De, majd lesznek azok is (meg állásszög adó is), csak egy kicsit pihentetem a szemeim. :) | |||||
Kibic | Adatlap | 694057 | 2022. március 6. 20:00 | ||
Köszi búza, hogy felnyitottad a szemem! :) A hőmérséklet adót én is felismertem, az rendben volt! Amit én kérdeztem, az egy banális "benézés" eredménye: a monitoromon a futóakna ajtaja homogén fehérnek látszik, ezért úgy tűnt, hogy egy pl. fehér papírból készült henger 1/3-ad palástja maradt ott, véletlenül. (Valamiféle építés közbeni segédeszközként...) Hozzászólásod után kicsit állítottam a színeken, és így már látom, hogy ez maga az ajtó, csak a beeső fény miatt kicsit kifehéredett a képen... Bocs Tibcsi, hogy kiloptam ezt a részt a képedből, csak a magyarázkodásom miatt van... (egyébként elsőre a párom is hengerpalásnak nézte) De a lényeg, a makett nagyon klassz lett! Üdv: Kibic | |||||
Nyugger | Adatlap | 694056 | 2022. március 6. 19:36 | ||
búza | Adatlap | 694050 | 2022. március 6. 17:51 | ||
Szia! Az a hengeres "segédberendezés" a hőmérséklet adó. Egy MF kivételével mindegyiken ott volt! Egy sört ér annak, aki megmondja, hogy melyiken nem! Mosonmagyaróváron vagy egy Rebeka után fizetem! Maga a gép szép, nagyon igényes munka, de feliratok nem lesznek rajta? Üdv: Búza | |||||
Kibic | Adatlap | 694049 | 2022. március 6. 17:26 | ||
Szia, szerintem szép lett, nagyon tecccik! Jó, hogy nincs "túlkoszolva", így sokkal autentikusabb benyomást kelt. Első pillantásra a svancon lévő csillag nekem egy kicsit kicsinek tűnt, de átbogarászva a fotóimat, a legtöbb esetben tényleg ekkora volt. Az orrfutónál az a hengeres segédberendezés csak véletlenül maradt rajta ugye? Üdv, Kibic | |||||
Tibcsi | Adatlap | 694046 | 2022. március 6. 16:15 | ||
Befejezettnek tekintem. Még a törzs alatti tartály felkerül később. A rádió magasságmérő antennáit azóta pótoltam. :) | |||||
Tibcsi | Adatlap | 693916 | 2022. március 4. 10:52 | ||
Köszönöm mindenkinek a válaszokat! :) @Nyugger: Valóban dögös összeállítás, de sajnos nálam most nem játszik, mert a külső fegyvertartóim nem a póttartályhoz valók. Az Eduard adta azokat is, de nem azokat tettem fel. Úgyhogy marad a "standard" készültségi összeállítás. | |||||
búza | Adatlap | 693858 | 2022. március 3. 17:34 | ||
Szia! Vadászok esetén mindegyik fegyvertartóra lehetett mindegyik indító sint függeszteni, indítható volt az esedékes rakéta és ez nem függött a típustól. Azt, hogy melyik tartóra és sínre mit raktak azt a csapat fegyveresek jobban tudják, meg az okát is- :-) Nálunk a PG.-ben tesztelve volt mindegyik konfiguráció, 4 X APU-7, stb. Nedves tartó az teljesen más volt, át kellett szerelni. A szárnytól való bombazár távolság volt nagyobb a pótos mérete miatt. Normál külső tartóra nem lehetett pótost függeszteni! Van kép öt póttartályos NDK.-s gépről, ott a két belsőn csak LÓG a PTB-500-as! :-) | |||||
kezo | Adatlap | 693855 | 2022. március 3. 15:48 | ||
Szia ! Természetesen lehet/-ett külsőről is indítani ,csak ha R-3sz-t is függesztettek ,akkor a belsőre ment az RSz-2Usz. Igaz ,hogy Búza fotóján fordítva van de a 4405-ös - a Te fotód - az a valós. Üdv : Kezo | |||||
pmheros | Adatlap | 693849 | 2022. március 3. 14:02 | ||
Az ötödik mondatomban a kérdés természetesen a külső tartókra vonatkozik, csak elvesztem a sok fogalmazásban. :( | |||||
pmheros | Adatlap | 693848 | 2022. március 3. 13:58 | ||
Üdv! A terhelhetőség nálam nem is merült fel, épp a póttartály külső elhelyezése miatt. És pont ez indukálta bennem a kétkedés szikráját. Nem egyformák a fegyverfelfüggesztők, és nem egyformák a szárnyban a bekötéseik sem, hisz csak a külsőben van pl üzemanyag vezeték. Ez adja a kérdést, miben különbözhetnek még. A fixen vezetékelt rendszereken a belső tartókról is megfelelően indítható, "vezérelhető" az rsz-2-usz? A 9507 -es ezen fotóját korábbról is ismertem, de mivel ez egy statikus bemutatóra odaállított gép, ezért erről csak annyi következtetést tudok levonni, hogy fizikailag függeszthető. A Wikin van olyan táblázat, ami a 21 -es verziók különböző függeszthetőségét részletezi, de egyrészt azon pont az MF részletezése tűnik hiányosnak, másrészt sokszor felmerült már, hogy a Wikipédia mennyire tekinthető mértékadó forrásnak. Csak egy egyszerű megerősítésre van szükségem, hogy igen, lehet indítani. Köszönöm! Üdv.: pmheros | |||||
kezo | Adatlap | 693847 | 2022. március 3. 12:58 | ||
A MIG-es korszaki vadászirányító emlékeim szerint az RSz-2USz-t lehetőleg a belső pilonra függesztették , mivel ez rádió sugárnyaláb irányítású rakéta, és igy közelebb van a lokátorhoz indításkor , így könnyebb a befogási-indítási zónában tartani. | |||||
Nyugger | Adatlap | 693845 | 2022. március 3. 12:42 | ||
Nem életszerű az imitátor ás az R-3Sz együttes függesztése, sohasem volt ilyen konfiguráció. Ha javasolhatok akkor a rakétalövészetekre kirepülő (LNK) gépek 3 póttartályos és 2 db RSz-2USz-s (K-5M) változatát ajánlom, enyhén dögös…….. | |||||
Daala | Adatlap | 693841 | 2022. március 3. 12:07 | ||
Meg belül is...:-) | |||||
Daala | Adatlap | 693840 | 2022. március 3. 12:06 | ||
Daala | Adatlap | 693836 | 2022. március 3. 11:41 | ||
Lehet ķívül is az APU-7/RSz-2USz. 500kg a teherbírása mind a négy tartóban lévő bombazárnak. A 490l-es szárnypóttartályt is a külsőkre függesztették. | |||||
rod666 | Adatlap | 693825 | 2022. március 3. 10:01 | ||
Szerintem az nem valid. Az RSz-2USz nehezebb, mint az R-13, így szerintem annak kellene kívülre kerülnie. | |||||
pmheros | Adatlap | 693824 | 2022. március 3. 09:59 | ||
Üdv! Mennyire jellemző (hiteles) ez a múzeumi összeállítás? Úgy értem a K-13 és K-5 vegyes fegyverzésnél mindig a külső tartókra került-e a K-5? Vagy teljesen mindegy hogy kívül vagy belül van a K-5? Eddig felfegyverezve mindig a belső tartón láttam a K-5 -öt. Az utolsó képemen van kívűl egy olyan sín, ami lehet APU-7 (rs-2-us), de fegyver nélkül akár APU-68UM -nek (s-24) is nézhetném . Üdv.: pmheros | |||||
búza | Adatlap | 693820 | 2022. március 3. 08:32 | ||
Szia! Lehetni lehet, csak értelmetlen, ezért nem is volt. K-13 és K-5 a készültségi fegyverzet. | |||||
Tibcsi | Adatlap | 693800 | 2022. március 2. 20:45 | ||
Sziasztok! Magyar MiG-21MF-et építek még az "ezüst korszakból" és ott tartok, hogy ideje lenne eldönteni, hogy milyen függesztményekkel lássam el. Én R-3Sz rakétákban gondolkodom, 2 db-ot tennék a külső tartókra, plusz a törzs alatti tartály. Esetleg a belsőkre egy-egy RS-2US menne... De: mi lenne, ha az egyik R-3Sz rakéta "fadugós" lenne? Az mennyire életszerű, hogy "éles" rakétát és rakéta imitátort is függesztek egyszerre? Lehet ilyent egyáltalán? Kösz: T. | |||||
pmheros | Adatlap | 693241 | 2022. február 19. 13:39 | ||
Üdv! Táblázatodhoz egy kis infó még. (A 23 -as topikba szúrtak be egy linket, azon találtam én is) Szóval az F-13 szolgálatának vége inkább 1978 február, tartalékban pedig 1979 -ig. Forrás: www.easternorbat.com/html/last_qra_mig-21f-13_eng.html Üdv.: pmheros | |||||
búza | Adatlap | 692949 | 2022. február 10. 19:44 | ||
Most nem fogom összeszedni az időszakokat, mert elég hosszú az intervallum egyes típusoknál. De ha pontosan, dátum szerint szeretnéd tudni egyes gépek esetében, akkor tudok segíteni. | |||||
atika | Adatlap | 692929 | 2022. február 10. 12:15 | ||
Kösz a linket! Van ott néhány érdekes gép. Szögletes számmal, de ék jelekkel. ...van amelyik teljesen új farok résszel és kopott törzs és első résszel van. | |||||
pmheros | Adatlap | 692924 | 2022. február 10. 11:52 | ||
Hát pont a szórás miatt nem lehet majd korrekt az ábrázolás, így valójában a pontosság már annyira nem is szempont szerintem. Pláne hogy több turnusba érkezett egy-egy altípus. Az eddigiek alapján: 71 -től érkezett MF -ek 76-79 lehettek először festve, ami 5-8 év elteltét jelenti. A korábban említett PF példámnál maradva a 65 -ben érkezetteket már 69 -ben festették, ami megintcsak legalább 4 vagy 5 év. Én hasonlóra tippelnék az F-13 esetében is, amikor alu -ról ezüst színűek lettek. Akkoriban még inkább naptár szerint dolgozhattak, mint állapot szerint, bár ki tudja. Itt pár 21 -esnek fel van tüntetve az ipari javítás ideje www.simonrobert.hu/02-repulok/Galeria/Volt_egyszer_a_mig-21_Fishbed/Volt_egyszer_a_mig-21_Fishbed.html | |||||
KarBal | Adatlap | 692917 | 2022. február 10. 11:29 | ||
Köszi búza. Arról esetleg nincs infó, hogy mikor mentek javításra körülbelül? Hány évente volt előírás? Amit pmheros is idézett, aszerint pl. az MF-eknél lehet tudni, hogy melyik sorozat esetében melyik évben kezdték meg a javítást. | |||||
búza | Adatlap | 692890 | 2022. február 9. 17:48 | ||
Az esetek nagy többségében a PG. javítás alkalmával kaptak új, az éppen esedékes divatnak megfelelő színt. Kivéve a csapat terep gépek, jellemzően Pápán és néhány kecskeméti, meg az U-400-as 1418, 1720, 1817 és az U-600-as 4117 és a 4020. | |||||
KarBal | Adatlap | 692876 | 2022. február 9. 15:09 | ||
Köszönöm a válaszokat. Akkor még csak a táblázat pontosítása kedvéért (hátha valakinek kell majd) - mikortájt fújták ezüstre az F13-asakat és mikor a PF-eket? Gondolkozom azon, hogy ha érdekel valakit a táblázat, akkor megcsinálni színátmenetesre, de akkor talán már nagyon áttekinthetetlenné válik. Ha van elegendő információ, lehet, hogy jobb lenne gépekre lebontva összerakni, hogy mikor milyen színben pompázott. Vagy ez naiv ábránd, hogy ennyi infó meglegyen? :) | |||||
búza | Adatlap | 692872 | 2022. február 9. 13:42 | ||
F-13: natúr, ezüst. PF: natúr, ezüst, terep, + a 409-es. MF: natúr, ezüst, csapatterep, PG. terep, + a 4406 első festése. Bisz: teflon, PG. terep. AP: teflon, csapatterep, PG. terep, Cápeti. U-400: natúr, ezüst, 1418, 1817 PG. terep. U-600: natúr, ezüst, 4117 csapat terep. UM: natúr, ezüst, teflon, PG. terep, NDK terep. És ezek csillagos, ékes, Dongós, Boszorkányos, PG.- ben lemaratott eredeti lemez színű, stb. változatai. | |||||
Nyugger | Adatlap | 692863 | 2022. február 9. 10:30 | ||
Terepfestést kapott az 1.n.j. után: 409, 504, 509, 510, 1514, 1602, 1603, 1605 | |||||
pmheros | Adatlap | 692859 | 2022. február 9. 07:10 | ||
Találtam fotót több gépről, ami alapján azt feltételezem, hogy némelyik PF nem kapott terep festést, így a táblázatodban a zöld csík a gépek egy részére lehet igaz, és ott is valmiféle színátmenetet lehetne alkalmazni az átfestés időszakára. | |||||
pmheros | Adatlap | 692854 | 2022. február 8. 22:46 | ||
Bisz -ek terepre igen, szürkére viszont nem festették át. Egy oldallal visszább taglalják. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
Nem azokkal az anyagokkal történt a kiállított gépek újrafestése mint amit a PG-ben használtak.
Üdv Viktor