/ Fórumok /

MIG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.
Neo954 372403 2011. március 12. 15:55
Válasz erre
201103122864s
201103122864s

Szia!
Régi festésiből a 7011-et csinálom, de fakón, nem pedig a felújított színével.
No így alakulnak a gépek.
Üdv.:Neo
Petya 372402 2011. március 12. 14:55
Válasz erre
Én meg az egyik orosz festésűt tervezem elkészíteni, ha lesz rá időm :)
Üdv.Petya
Neo954 372401 2011. március 12. 00:33
Válasz erre
Szia!
Köszönöm a válaszod!
Az "új" kétszínű kamóval csinálom meg, hamarosan rakok fel képet róla.
Üdv.:Neo
Petya 372400 2011. március 10. 20:48
Válasz erre
Szia,
5102-es hozzászólásban találsz eredeti orosz kamós életéből :)
Üdv.Petya
dudus0919 372399 2011. március 10. 18:48
Válasz erre
Hajózó szemszőgből a Kúp-ról.A hehyi hangsebesség elérésekor nagyon lényeges,hogy a helyi ugyanis az áramlás sebessége a gép nem mínden pontján azonos,legelőször az áramvonalazott részeken jelenik meg a lökéshullám.Vannak a neten fotók hangseb felett repűlő gépekről amikor a légköri viszonyok olyanok,hogy lehet látni a lökéshullámot,mínt egy tölcsér úgy néz ki és körülbelül a szárny első egyharmadába jelenik meg körkörösen a gép körűl.A tölcsér mögött turbulens áramlás van ami rep.szempontból nagyon rossz:felhajtóerő csökken,kormányok hatástalanok stb.Amikor a repülőgép orr része is eléri a hangsebességet ott is megjelenik a lökéshullám,de nem merőleges,hanem a Kúp vonalát követve ferde.A ferde lökéshullám mögött az áramlás kiegyensúlyozott folyamatos.A sebesség növekedésekor a Kúp előremozog megakadályozza,hogy a szívócsatornába turbulens áramlás kerüljön be a szívócsatornába .A kúpon a lemezkék szerintem nem aerodinamikai funkciókkal bírtak inkább más funkciójúk talán anti vibrációs lehetett,de lehet ,hogy tévedek és remélem nem olvassa el mérnökember aki engedett annakidején beleülni röpülőbe.
Neo954 372398 2011. március 10. 15:24
Válasz erre
Köszönöm Gabesz!
Időközben nekem is leesett!
Üdv.:Neo
Gabesz 372397 2011. március 10. 14:55
Válasz erre
Hunávia.hu
Neo954 372396 2011. március 10. 12:48
Válasz erre
Sziasztok Urak!

Keresek festési sémát, képeket a 906-os UM-ről.

Segítségetek előre is köszönöm!

Üdv.:Neo
makettes 372395 2011. március 10. 07:20
Válasz erre
Köszi fiúk!
üdv. makettes
Figaro 372394 2011. március 9. 21:33
Válasz erre
búza 372393 2011. március 9. 21:32
Válasz erre
Szia Marci!
Ha elárulod, hogy milyen stílusjegyek alapján gondolod ezt, én is hajlandó vagyok egy nagy titkot elárulni!
Üdv: Búza
Murmuc 372392 2011. március 9. 21:17
Válasz erre
MIG-21 MF, BISZ
MIG-21 MF, BISZ

Üdv Makettes!
Nekem sajnos csak a "MAKETTSTÚDIÓ" kiadása van meg, de ha ez jó használd egészséggel.
Marci 372391 2011. március 9. 21:06
Válasz erre
Ti mind a ketten biztos katonatisztek voltatok. A stílusból itélve.
makettes 372390 2011. március 9. 20:55
Válasz erre
Sziasztok!
Érdeklődnék,hogy a 4+ kiadó Mig-21 füzete meg van-e valakinek?
A fegyverzet variáció érdekelne a hátsó oldalról.
üdv. és köszi
makettes
Pal 372389 2011. március 9. 08:54
Válasz erre
Sziasztok!

Elég sok indulatot kavart ez a Mach-kúp vita a fórumon. Én is szeretnék hozzátenni néhány észrevételt, remélem nem írok túl sok "valótlan" dolgot.
A Mach-kúp mozgatásának az a célja, hogy a hajtómű kompresszor első fokozatát ne hangsebességnél nagyobb áramlás érje el, ez ugyanis instabil üzemállapotot idézhet elő. Az áramlást nagy sebességnél a központi testen elhelyezett "élektől, törésektől" kiinduló lökéshullámok fékezik le úgy, hogy mire a hajtóműhöz ér az áramlási sebesség M
Pal 372388 2011. március 9. 08:54
Válasz erre
Sziasztok!

Elég sok indulatot kavart ez a Mach-kúp vita a fórumon. Én is szeretnék hozzátenni néhány észrevételt, remélem nem írok túl sok "valótlan" dolgot.
A Mach-kúp mozgatásának az a célja, hogy a hajtómű kompresszor első fokozatát ne hangsebességnél nagyobb áramlás érje el, ez ugyanis instabil üzemállapotot idézhet elő. Az áramlást nagy sebességnél a központi testen elhelyezett "élektől, törésektől" kiinduló lökéshullámok fékezik le úgy, hogy mire a hajtóműhöz ér az áramlási sebesség M
István 372387 2011. március 8. 22:32
Válasz erre
Szia búza!
Típust váltottunk akkor.(nagyobbra)De már az is a múlté.
Üdv István
búza 372386 2011. március 8. 21:49
Válasz erre
Szia István!
Így már számomra is érthető és szerintem így is van. A lemezek szabályozták és javították az áramlást.
'93-ban kezdted, vagy akkor fejezted be?
Üdv: Búza
István 372385 2011. március 8. 21:30
Válasz erre
Szia búza
Igazad van hogy automatán működött a kúp vezérlés az UM n is.Rég volt(93) már én is sokat felejtettem.A probléma az amire gondoltam hogy mivel csak három helyzete volt a kúpnak és a helyzetek között elég nagy volt a sebesség tartomány így az adott kúpállásnál elég tág határok között mozgott az áramlás.Itt volt szerepe a lemezeknek amik mondjuk egy mechanikus szabályzó szerepét látták el úgy ahogy korábban leírtam.A folyamatos követő vezérlő rendszerrel ellátott gépeken nem volt ilyen gond mert ott a rendszer folyamatosan szabályozta az optimális beáramlási keresztmetszetet.
Nem biztos hogy igazam van de én így emlékszem rá.
Üdv
Murmuc 372384 2011. március 8. 21:27
Válasz erre
Üdv Topi! Nem mernék rá megesküdni de nagyon rémlik!
A TOP GUN számait, cikkeit felvittem anno Excel táblázatba, innen tudom hogy hol melyik cikk van.
Ha tudsz nézz utánna.
Köszi!
búza 372383 2011. március 8. 21:25
Válasz erre
Még egy kis kiegészítés:
A 95-ös hajtóművek beépítése után ezek az értékek az UM-nél - emlékeim szerint 20 mm-rel - csökkentek a hajtómű nagyobb levegő igénye miatt. Tehát az 1. kinti 120, a második 170 lett. Ezt a munkahenger dugattyúszárra való sima esztergált gyűrű felhúzásával érték el.
Üdv. Búza
Rumcájsz_52 372382 2011. március 8. 21:00
Válasz erre
Egy kis kiegészítés
A kúpvezérlés a 21F, U USz és UM tipusokon alapvetően szintén automatikus vezérlésű volt, de szakaszos működésű. A Pitot-cső sebességi jelei alapján M 1,5-nél ( a kétüléses tipusoknál M 1.35-nél) tolta ki a hidralikus munkahenger a kúpot 1. kinti helyzetbe 140 mm-t, M 1,9-nél további 50 mm-t a 2. kinti helyzetbe. Az automatika meghibásodásának esetére lehetőség volt a pilóta számára a kézi vezérlés is a sebességmérő alapján mind a szakaszos vezérlésű rendszer, mind a PF, MF és bisz tipusokon a folyamatos vezérlésű rendszer esetén.
Üdv R.
búza 372381 2011. március 8. 20:55
Válasz erre
photo119
photo119

Sziasztok!
István: az általad említett tipusokon tényleg három helyzete volt a kúpnak, de azt is automata állította és egy LEHETŐSÉG volt a kézi állítás.
"Az MF és BISZ nél automata végezte a kúp vezérlést és nem voltak fix helyzetek ebből kifolyólag ennél a típusnál ez a probléma már nem jelentkezett vagy is ezzel oldották meg a problémát."
Mi volt ez a probléma, mert ez nem tiszta számomra?

A lemezek feladata szerintem a kúp azon keresztmetszete utáni határréteg örvénylés általi leválasztása, ezzel a hajtómű levegő táplálásának javítása. Ilyen merőlegesen elhelyezett örvénykeltő lemez van pl. a csűrők előtt is a csűrő hatásosságának javítása céljából.

Örvénykeltő lemezekkel máshol is találkozhatunk, pl. a Boeing 737 Classic változatok szárnyán, a vízszintes vezérsík fölötti részen, az oldalkormány nagy állásszögű repüléseknél történő hatássoságának növelésére, hajtóművek belső burkoló lemezein, bár ebben az esetben nem az áramlással szemben állnak.

Még egy-két apróság, csak a tények kedvéért.
A PG.- ben szerény számításom szerint kb. 1500 nagyjavítás utáni berepülési felszállás alkalmával álltam a beton szélén. Természetesen csak a Mig-21-es tipusra vonatkozókat számoltam bele. Nem dicsekvésként szeretném mondani, ezt dobta az élet, hálás vagyok neki!
Az első főnököm nagyon okos ember volt, sokat tanultam tőle. Sajnos néha elfelejtem mondásait és elragad a hév, hogy valamit jobbá tegyek itt a fórumon!
Az Ő mondása volt: " Hülyékkel ne vitatkozz, mert a végén együtt emlegetik majd a neveteket!"
A továbbiakban ezt szeretném magamra nézve irányadónak tartani! Ha valakinek azonban érdemi, értelmes vitaindító hozzászólásai vannak, esetleg kritikái az általam elmondottakkal kapcsolatban azt a továbbiakban is köszönettel veszem!

Üdv mindenkinek!

Búza
Topi 372380 2011. március 8. 20:10
Válasz erre
Szia!
Jól emlékszel, tényleg abban a számban van leírva!
Topi
Murmuc 372379 2011. március 8. 19:52
Válasz erre
Üdv István!
Amit leírtál a saját véleményed vagy valahol már szert tettél erre a működési elvre?
Csak azért kérdezem mert valami hasonlót olvastam én is, de mintha mégse!
Szentül meg vagyok győződve hogy a TOP GUN '97. júliusi számában olvastam erről,
a MIG-21-esek Magyarországi története cikkben!
De az istenért sem találom,és pont ezt a számot!
Ha valaki meg tudná nézni azt megköszönném!
Neo954 372378 2011. március 8. 19:49
Válasz erre
Szia!
Szerintem István mindkettőtöket igazolta (Te-stailizás,Búza-Turbules áramot generál).
Mindkettő dolog le van írva, de te belevesztél abba, hogy nem lehet turbulens áramlás, mert meghal a hajtómű, mire István leírta, hogy mire odaér a hmű-höz már nem turbulens.
Ezen mit nem érteni?
Egy fórumon való regisztráció, de minimum egy becsületes név megadása pedig nem hinném, hogy olyan nehéz dolog.
Üdv.:Neo
Murmuc 372377 2011. március 8. 19:44
Válasz erre
Szavasztok!
Nagyon elszaladtak itt az indulatok.Ford Fairlane mondaná, "Nem kell úgy a húrok közé csapni"!
Inzsenyer 372376 2011. március 8. 19:24
Válasz erre
Sziasztok

Itt a válaszod búza.Egy szót nem akartam addig írni amíg valaki(ez most István) le nem írja amit én írtam volna le.Nézd meg mit írkáltam én kettő mondatban nézd meg mit közöl István.
Még annyit csak,fénymásoltatni fogom a teljes személyi adatállományomat kiegészítve az összes ekérhetőségemmel ezeket feltünő módon magamon viselem s csak ezek után megyek be akár egy autószalonba akár a tescoba akár a hadtörténeti múzeumba akár egy szórakozóhelyre de akár egy kirakodóvásárra is!
Akin viszont nem ezt fogom látni,emelt hanghordozással úgy lealázom hogy azt is elfelejti melyik anyából szedték elő!

Erről ennyit,
minden jót!
Neo954 372375 2011. március 8. 19:13
Válasz erre
Szia István!
Köszönöm a választ!
Nekem kielégítő volt. :)
Üdv.:Neo
István 372374 2011. március 8. 19:03
Válasz erre
Sziasztok!
Röviden leírnám én is a véleményemet a kúpon lévő lemezről.Ezen a típuson(66,69,74)a kúpnak 3 állása volt amit a pilótának kellett a sebesség függvényében állítani.Az MF és BISZ nél automata végezte a kúp vezérlést és nem voltak fix helyzetek ebből kifolyólag ennél a típusnál ez a probléma már nem jelentkezett vagy is ezzel oldották meg a problémát.Visszatérve a lemezekre a fő feladata a szívócsatorna stabilitási tartalékának a növelése az által hogy a kúp mögött felületi örvényeket hozott létre(nagysága a sebesség függvénye)ezáltal csökkentette a szívó csatorna beáramlási keresztmetszetét ha a RG sebessége növekedett.A sebesség növekedésekor az automata rendszer a kúpot ki vezérelte a megfelelő pozícióba.Természetesen ez az örvény (turbulens áromlás)mire a hajtóműhöz ért addigra laminálissá vált így nem okozot problémát.Bocs egy kicsit hosszúra sikeredett.Remélem segítettem.Ha valami nem elég világos megpróbálom másképp megfogalmazni.
Üdv
RonnieFrown 372373 2011. március 8. 00:25
Válasz erre
Yesss!
Aramlas terelo kozponti test. Oriasi!
elmo 372372 2011. március 8. 00:03
Válasz erre
Aramlas-terelo kozponti test; (foci, csoki)
RonnieFrown 372371 2011. március 7. 23:42
Válasz erre
Mi a Kossuthban tanultuk a tizenotost meg a huszonegyest, de mar nem sokra emlekszem. Arra viszont tisztan emlekszem, hogy a mach-kup kifejezes hasznalataert azonnali elegtelen jart. Gozom nincs mi volt az eles elnevezes, ugyhogy ne kerdezzetek.
búza 372370 2011. március 7. 21:27
Válasz erre
Szia!
Vagdalkozni és hülyeségeket beszélni nagyon könnyű! Légyszives pontról pontra cáfold meg, amit írtam!
Kettőnk között van egy kis különbség: én regisztrálva, címmel telefonszámmal, stb, vállalom a véleményemet, az ismerőseim és több évtizedes barátaim szeme láttára írom, amit írok, elismerve azt is, ha valami hülyeséget tettem, írtam!
Üdv: Búza
Inzsenyer 372369 2011. március 7. 21:16
Válasz erre
Szia

Látom megmagyarázni a saját hülyeségeidet remekül tudod.De lelked rajta.Bocs hogy belevauztam.Még annyit,kérdezd meg a Tumanszkyt mit szól az okfejtésedhez,végül is neki kell felzabálnia a turbulens légtömegeket de Mikojan szelleme is beszélhetne arról miért izzadtak vért a törzsön belül elvezetett levegő áramlástanával.

Szevasz
búza 372368 2011. március 7. 21:02
Válasz erre
Szia!
Azt nem tudom, hogy honnan szedted az információidat, de hogy nem értesz hozzá az tiszta számomra.
Először is, az áramlással szemben merőlegesen álló sik felület mindig turbulenciát okoz. Ha ettől összedőlne a hajtómű légellátása, akkor nem rakták volna oda.
Másodszor: a kérdés a Mach-kúpon levő lemezkékre vonatkozott nem a szívócsatorna válaszfalra.
A vízszintes lemezek a szívócsatorna falán a pompázsgátló redönyök kiváltásának merevítői, a középen levő rúd pedig a működtető munkahenger tolórúdja. Nincs közük az áramlás stabilizálásához.
A DUA-3 állászsögadó egy potenció-méter, nincs tengelye a szívócsatornán átvezetve, ellenben egy burkolatban ott megy át a rádiótérbe a kábele.
Remélem nem ebben a szakmában vagy "Inzsenyer"!
Üdv: Búza
Neo954 372367 2011. március 7. 20:33
Válasz erre
Sziasztok!
Először is köszönöm a válaszokat.
A lemezek alatt a mach kúpon lévő "csipkéket" értettem. :)
Üdv.:Neo
Inzsenyer 372366 2011. március 7. 20:29
Válasz erre
Szia

Nem igazán.Ha turbulens áramlást generál akkor összedől a hajtómű légellátása.
Nézz meg egy gép metszetrajzot ott a válasz.Egyszerűen ott választodik szét a jobb és a bal törzsoldal beömlő csatornája.A vizszintes lemezek stabilizáni segítenek a mach kúp utánni légáramokat.A jobb oldali pedig az állásszögadó tengelyt is rejti pl az mf típuson.
búza 372365 2011. március 7. 20:16
Válasz erre
Szia Murmuc!
A mondat első része helyes, de ezekben a gépekben nincs lokátor csak céltávolságot mérnek.
Üdv: Búza
Murmuc 372364 2011. március 7. 20:10
Válasz erre
Üdv Neo!
Ha jól tudom kisebb turbulens áramlást generál az orrkúp utáni részen, segítve a lokátor hűtését.
De ha nem a többiek kijavítanak.
Neo954 372363 2011. március 7. 19:22
Válasz erre
396953
396953

Sziasztok!
A szakiknak szánt kérdéssel jöttem. :)
Az orrkúpon lévő lemezek célja érdekelne, gondolom nem a madarak fogyaszthatóvá tételét szolgálják a hajtómű számára?:)

Üdv.:Neo
Neo954 372362 2011. március 7. 18:14
Válasz erre
Szia!
Köszönöm az információt! :)
Üdv.:Neo
Rumcájsz_52 372361 2011. március 7. 18:08
Válasz erre
A 21F-13, U, USz, és UM orrkúpja és szívócsatorna-méretei ugyanazok.
Üdv R.
Neo954 372360 2011. március 7. 17:51
Válasz erre
Sziasztok!
Érdeklődnék, hogy az f-13 és az UM orrkúpja megegyezik e vagy sem?
Üdv.:Neo
dudus0919 372359 2011. március 7. 16:09
Válasz erre
Szia Gábor!
megírtam levelem,de sajnos valamiért nemismeri fel a címed a freemail.Igy meg nemakarom dicsérni az illetékeseket.Talán annyít,hogy én 77-ben is voltam Kusóban és találkoztam az RGV utasítással,melyben a manőverező légiharc CSR alkamazásával volt megírva.Ezt magyarra le sem fordították.900-1000-el vasaltuk az eget a CSR-t gyors ü.a.fogyasztására használtuk.Meg sorolhatnám.
búza 372357 2011. március 6. 19:17
Válasz erre
Szia Dudus!
buzasg,kukac,hdsnet.hu
Várom a leveled.
Üdv: Búza
dudus0919 372356 2011. március 6. 18:34
Válasz erre
Szia Búza!
Írni akartam az email címedre megköszönni,hogy megvédtél,de azt írja ki,hogy a cím érvénytelen.
búza 372355 2011. március 5. 19:45
Válasz erre
Szia István!

Én is örülök a találkozónak, régen vártam rá!
Magánban írtam levelet Neked és Miginek, bővülne a csapat! Ha minden igaz nekem meg az új tagnak is vannak ott régi ismerőseink, bár én évek óta nem tudok róluk semmit.

Üdv: Búza
dome50 372354 2011. március 5. 14:37
Válasz erre
Bocs!
dome50 372353 2011. március 5. 14:35
Válasz erre
Üdv!
Eladóak:1/72 Italeri Mig-29UB Bontatlan Postával 2500,-
1/72 Italeri Mig-29A Bontatlan Postával 2500.-

1/72 Orosz pilóták,szerelők(modern)3+3 db 2000.-
dome50@citromail.hu
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.