/ Fórumok /

MIG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190.
Tibcsi 369668 2008. november 21. 09:15
Válasz erre
A 907 csak ideiglenes oldalszám, a PG-ben festették rá, hogy tudják azonosítani a gépet. Így szemre Alba oldalszámoknak tűnnek. :)
Tibor 369667 2008. november 21. 09:14
Válasz erre
Szia!
A 21U és 21UM gépek kecskeméti szerepléséről a '60-as évek közepétől vannak adatok.
Ekkortájt már gyári új gépeket kaptunk és azok fémszínűek voltak. A gépek terepszínre festését valamikor a 80-as években rendelték el, igaz addig is előfordult egy-két tereptarka gép, de ez ritka volt.
Mivel jóval kevesebb volt belőlük, mint a harciakból, így logikusan kevesebb a fotó is. (Hozzáteszem azokban az években nem lehetett csak úgy fotózgatni a reptéren, mert az ember hamar az elhárítók keze közt találhatta magát.)
Tibor
Csapó 369666 2008. november 21. 09:03
Válasz erre
Köszönöm, most látom a képeket, az a pici 907-es oldalszám az UM-en igen kicsinek hat, mintha nem szabványos lenne? Jó hogy vettem 1/32-es számsort amikor a képet nézve 1/48-as matricca kellene a 32-es méretarányú géphez...
Üdv:Csapó Ferenc
Csapó 369665 2008. november 21. 08:56
Válasz erre
Sziasztok
Esetleg arrol van szóbeli infó hogy fémszinüen jöttek-e? Újonan vagy használtan kaptuk és mi lehet az oka annak hogy ennyire nincs róluk fotó, amig az F13-asról sokkal több fénykép található? Esetleg hamar átfestették őket, nem maradt idő kellő fényképanyagnak összegyülni?
Üdv: Csapó Ferenc
Tibor 369664 2008. november 21. 08:54
Válasz erre
MIG-21U
MIG-21U
MIG-21U 1320
MIG-21U 1320
4419-1
4419-1
907-3
907-3

Kedves Feri!
Felteszek néhány képet.
Egyébként ahogy emlékszem 1985-ben Kecskeméten még minden gép fémszínű (vagy teflon szürke?) volt, és volt közöttük 21U és 21UM is. Ha gépszámok érdekelnek, szólj! (A fotók minősége olyan, amilyen, de a lényeg látszik)
Üdv.: Tibor
Tibcsi 369663 2008. november 21. 08:22
Válasz erre
Feri,

Én sem találtam fémszínű magyar UM-ről fotót, talán Horváth Balázs lapján még lehet, de azt innen a melóból nem érem el... :(

Vagy ha minden kötél szakad, akkor csinálhatsz olyant, ami most jött ki a PG-ből és nagyjavítás utáni berepülésen van. De még festés előtt.

Több ötletem nincs... :(

Tibcsi
Tibcsi 369662 2008. november 21. 08:06
Válasz erre
Hát már sosem fogom megtudni, hogy mijaza "500-as gyakorlat"? :-((
Csapó 369661 2008. november 21. 07:19
Válasz erre
Sziasztok
Szinte minden nap új és édekes infókal leszek gazdagabb, egykor volt légierőnkröl a fórumot olvasva. Viszont a Mig-21UM-el kapcsolatban továbbra is sötét folt számomra hogy fémszínüen kaptuk őket, vagy már NDK-s álcázó festéssel került a többség rendszeresítésre, mert fém szinnel csak egy pár fotót találtam, az összes képen már a zöldes NDK, illetve késöbb a PG álca van rajtuk. Viszont a logikám azt diktálná hogy az álca csak az NDK nagyjavításkor került fel rájuk, tehát elötte is volt rajtuk valami...Most akkor mi a helyzet miért nincsenek használható fotók fém színű UM-ekről, csak U-król? A téma egy fém színű UM készítése miatt is izgat, de magyar gépekről készűlt fotók nélkül egy lengyel gépet kellene alkotnom belőle, és hát a szívem inkább egy olyan gép felé húzna amiket gyerekkoromban tátot szájjal bámultam a nyaralások alatt a Balaton felett.Hagrobbanás, Balaton, Repülő, de jó is volt...
Üdvözlettel: Csapó Ferenc
Tibor 369660 2008. november 21. 06:06
Válasz erre
Horvath_Balazs 369659 2008. november 20. 20:58
Válasz erre
Megtörtént, ő is üdvözöl Téged!
levix 369658 2008. november 20. 15:55
Válasz erre
Rumcájsz_52 369657 2008. november 19. 17:32
Válasz erre
Lacy
Biztos, hogy R-13 tipus, a sötét orrész, meg az ehhez a rakétához tartozó speciális, magasnyomású nitrogén-palackot tartalmazó függesztősin miatt is.
sainz 369656 2008. november 19. 00:28
Válasz erre
A rakéta orrésze sötét, sztem R-13M1:

www.airwar.ru/weapon/avv/k13m1.html
Lacy 369655 2008. november 18. 23:42
Válasz erre
A második átadott sorozat 36. darab Mig-21PFM gépét, 1977 és 78 között adta át a Szovjet Frontlégierő a Bulgároknak.

Előtte az Oroszok korszerűsíthették. De ahogy írtam, ez utóbbi csak lehet.

Azt miből látod, hogy ez egy M változatú rakéta?
sainz 369654 2008. november 18. 23:34
Válasz erre
Lacy!

Papíron 1968-ban gyártották le az utolsó MiG-21PFM-et.

R-13M 1974 Januárban állt VVS rendszerbe.
sainz 369653 2008. november 18. 23:16
Válasz erre
Nyugger!

"Van infód a képeken látható konfigurációk használatáról, mennyire voltak elterjedtek az adott országon belül?"

Nincs, mindkét fotó nemrég került ki a Netre.
Én személy szerint nagyon csodálkoztam, különösen az NDK PFM-en az R-60 indítósínnel.
A kép Asztrahanyban készült a 80-as évek végén, nyilván nem a "legbutább" technikával repültek ki, de az NDK sok szempontból kakukktojás volt a VSZ-en belül.
Ami érdekes, nemrég kaptam fotót NDK 21PF-ről, amin szintén fennt van a Monszun ikerfüggesztő ami az általad feltett lengyel fotón is, én azelőtt arról is azt hittem hogy csak a PFM-ekre került fel.

A bolgárokkal megint nehéz, egy kezemen meg tudom számolni, hány csillagos bolgár 21-esről láttam eddig fotót, talán ez az egyetlen amin fegyver is van.

A mi MF-einkkel kapcsolatban engem nem a VSZ fejlesztések nemléte zavar.
Laikusként azt gondolom, ha meglett volna a szándék idehaza, amikor már kezdett nagyon "meleg" lenni a határ túloldalán, héhány nap(hét?) alatt múdosíthatták volna az MF-eket a raktáron meglévő modernebb fegyverek hordozására.
Kicsit megint azt érzem, félig letolt gatyával küldték volna a fiainkat a "frontra"...
Nekem fura hogy ezt akkor senki nem látta fontosnak.
És azt gondolom, ez nem lett volna különösebben drága "modernizáció".
Lacy 369652 2008. november 18. 22:55
Válasz erre
A Bulgárok számára két részletben leszállított 48. db. Mig-21PFM nem a szokásos, VSZ számára legyártott export példány volt. Ezeket a gépeket eredetileg a Szovjet Frontlégierőnek gyártották, és mint használt gépet, a VSZ déli szárnyát erősítendő, ingyen adták át a Bulgár Honi Légvédelem számára.

Így lehet, hogy már átadásukkor képesek voltak hordozni a R-13-as fegyverzetet.
Nyugger 369651 2008. november 18. 22:49
Válasz erre
PL MiG-21PFM-6910
PL MiG-21PFM-6910

Sainz,

Akkor azért még volt taszári és pápai ezred is...
Felvetés jogos, de talán egyszer valaki elmagyarázza, hogy miért is nem voltak nálunk ilyen jellegü fejlesztések. Talán mert nem voltunk határosak NATO országgal, és a főcsapás iránya sem erre volt? Van infód a képeken látható konfigurációk használatáról, mennyire voltak elterjedtek az adott országon belül?
sainz 369650 2008. november 18. 21:14
Válasz erre
34-0
34-0
56x
56x

Megint rápattannék egy régi vesszőparipámra...

Az NDK-ban rendszeresítették az R-60-ast a MiG-21PFM-eken.
A bolgár fotón ott az R-13M a MiG-21PFM-en.

Nálunk a kecskeméti MiG-21MF-ek RSz2-USz-el és R-3Sz-szel jártak készültségbe a délszláv háború idején.
A határ túloldalán szerb MiG-21bis, MiG-29.
Mi a bánatnak nem voltak képesek az illetékesek legalább az R-13M-et adaptál(tat)ni az MF-jeinkre?
Ezrével volt belőle raktáron...
Akkora, olyan drága átalakításokkal járt volna mindez ?
Tibor 369649 2008. november 18. 18:44
Válasz erre
Szia Rumcájsz!
Sajnos rájöttem, legfeljebb nem jól fejeztem ki magam 2726 h.sz.-ban. Ezért jó ez a fórum, mert legalább utólag rájön az ember hol hibázott. Vagy mondjam azt, hogy a +4 füzet rajza megvezetett?
Különben köszönöm az elismerést.
Üdv.: Tibor
Rumcájsz_52 369648 2008. november 18. 18:38
Válasz erre
Tibor
Nemcsak az a probléma, hogy felülről nyitva maradt a fékszárny felülete, hanem az is, hogy nincs kivágva a szárny hátsó részének felső boritása. Monox első képén látszik, hogy eredetiben kb. a fékszárny 2/3 mélységének megfelelően ki van vágva a szárnyboritás felső felülete. Egyébként jól megdolgoztál a repülővel, meg is lett az eredménye, ha ezt a kis hibát kijavitod, tökéletes és gyönyörű maketted lesz, gratula.
R.
Tibcsi 369647 2008. november 18. 08:15
Válasz erre
Gyerekek,

Mit takar az "500-as gyakorlatok" kifejezés?
Tibor 369646 2008. november 18. 06:32
Válasz erre
Helló Sainz és Monox!
Köszi a képeket. A maketten a hibát ott követtem el, hogy a fékszárnyak felülről borítottak voltak, én meg nyitva hagytam. Magyarázat igazán nincs, legfeljebb csak az, hogy nem voltak ilyen fotóim erről a részről. No meg, hogy akkor még nem fórumoztam.
Üdv.: Tibor
Tibor 369645 2008. november 18. 06:25
Válasz erre
Jó reggelt Balázs!
Add át neki harcos üdvözletem és jókívánságaimat!
Borsody Tibi.
Monox 369644 2008. november 17. 23:33
Válasz erre
PICT5484
PICT5484
PICT5486
PICT5486
PICT5493
PICT5493

A magam részéről ennyivel tudok hozzájárulni a dolgokhoz fékszárny-ügyben.
Horvath_Balazs 369643 2008. november 17. 20:50
Válasz erre
Czigler Gyurival (nekem Gyuri bácsi) kb. hetente találkozom, mert közös a munkahelyünk.:-) Ha bármelyikőtök üzenni szeretne neki, írjátok meg, és továbbítom.
buza 369642 2008. november 17. 20:28
Válasz erre
Szia Tibor!
A 2288-as hozzászólásban vannak fotók a fékszárnyról. Valahová én is tettem fel ugyanerről, vagy a közkincsesbe, vagy a vörös szárnyakba, esetleg ide, csak most nem találom.
Üdv: Búza
Tibor 369641 2008. november 17. 17:43
Válasz erre
Szia Tibor!
'85-ben a vonaton találkozhattunk, mert ha jól emlékszem egy szerelvényen utaztunk a taszári kolegákkal. Mi Asalukban, illetve a Lőtér harcálláspontján Viskán voltunk. Én konkrétan ott az rt.dd. hdm. főtiszti és egyben dd.pk.-i tolmács szerepkörben. Persze lehet, hogy a hajózók nem vonatoztak? Ebben már nem vagyok biztos.
Jó egészséget!
Tibor
dudus 369640 2008. november 17. 17:36
Válasz erre
Szia Tibor!
Köszönöm ,hogy magadról ilyen kimerítően írtál.
Örülök,hogy 85-ben Asztrahányban jártál, mert akkor bíztos,hogy találkoztunk
Üdv H.tibor
,
Tibor 369639 2008. november 17. 15:48
Válasz erre
Sainz!
Kösz a két fotót, de ha még lenne azt külön is megköszönném.
Tibor
sainz 369638 2008. november 17. 15:41
Válasz erre
f1
f1
f2
f2

Így hirtelen ennyi.
Nem a legjobbak, majd este körülnézek még otthon a gépen.
Tibor 369637 2008. november 17. 14:07
Válasz erre
Sainz!
Tényleg ebből a fél hátulnézetből úgy tűnik ő az. Kinyomtatom és valahogy eljuttatom hozzá.
Üdv.: Tibor
Tibor 369636 2008. november 17. 14:04
Válasz erre
Monox!
Ha olvasod ezt és van fotód (vagy valaki másnak) a Mig-21F-13 kiengedett szárny fékszárnyról, tedd közzé légyszi.
Tibor
sainz 369635 2008. november 17. 11:49
Válasz erre
000047_resize
000047_resize

Tibor!

Ha Mosonyi Jánossal van kapcsolatod, küldd el ezt a fotót neki.
Taszári vitézek egybehangzóan állítják, hogy ő sakkozik a képen Acsai Gyurival(+).
Gondolom örülni fog a képnek.
Balról Beke Józsi kibicel.
A helyszín Asztrahany, 1985 Sztrelba.
Tibor 369634 2008. november 17. 09:05
Válasz erre
Szervusz Druszám!
Először is köszönöm, hogy válaszoltál. Jártam elég sokszor Taszáron, de az rt. zászlóaljnál. Tóth Gyuri, Veres Laci voltak akkor a ZPK-k.
Egyébként 1980-ig Debrecenben az LKK-nál (Elkán cég) okítottam, aztán nyelvi előkészítő, aztán 1981-84 Kalinyin akadémia.
'84 nyara: 6. h. rt. zlj. TÖF Miskolc
'85 nyara: Sztrelba Viskán
'85 őszétől '90 őszéig: 5. h. rt. zlj. Parancsnok Kecskemét
'90 őszétől 96.-ig 54. h. rt. dd. Pság TÖF, aztán PKH Veszprém
'96-tól 2004.-ig Hdt., LEP, LP, Lé.Vezérkar (volt az minden) Kiképzési főnökség Veszprém
Ismeretségem az előbb említett urakkal innen eredeztethető, illetve a veszprémi veterán repülők egyesületétől.
2004. máj. 1-től nyugdíj.
Egyébként Czigler Gyurival régen nem találkoztam, Mosonyi Janival kb. 1 hónapja, Zsaruval gyakorlatilag naponta.
Volt szerencsém Kositzky Attillához, Balogh Imréhez, Talla Pistához, Sági "Zsiga" Jancsihoz, de Gőgös Ottóhoz és még sokan másokhoz.
Nos ennyi. Üdvözlettel: Tibor
dudus 369633 2008. november 17. 08:41
Válasz erre
Kedves druszám!
Kérésednek örömmel teszek eleget.Tekintettel arra,hogy az általad említett cimbik nekem is kedves barátaim.Én a taszári 2. szd örökös tagja,később rep.-vez voltam 1990-ben mentem nyugdíjba.Korosztályilag a kossitzky féle csoporttal végeztem.Írjál te is magadról!
Üdv:Hajdu Tibor Kaposvár.
Az Email-címemet meg tudod.
Tibor 369632 2008. november 17. 08:25
Válasz erre
Javítás: Nem Magy Jani, hanem Nagy Jani
Tibor 369631 2008. november 17. 08:23
Válasz erre
Tisztelt Dudus!
Az előző hozzászólásod utolsó sora inspirál arra, meg az eddigi hozzászólásaid, hogy tisztelettel megkérdezzelek: Nem írnád meg a rendes "polgári" neved. Sajnos nem regisztráltál, de lehet, hogy vannak közös ismerőeink a seregből. Pl. Czigler Gyuri, Mosonyi Jani, vagy éppen Zsaru (Magy Jani)
Üdvözlettel: Borsody Tibor
dudus 369630 2008. november 17. 08:16
Válasz erre
Szia sainz.
Hallottam az esetről,az oroszok mínden lövészeten felhozták,mínt biztonsági előírások súlyos megsértőit.A dolog nagyon egyszerü.A vezér késlekedett a támadásból való kiválással,a kisérő nemgyőződött meg,hogy a vezér kiment a rakéta befogási zónájából és indított.Az infra rakéta értelem szerüen a hozzá közelebb lévő erősebb impulzusu .élra ment.
Valamikor a 70-es években volt Lengyel-CSehMagyar közös gyakorlat,azidőtájt ez rendszeres volt.Mia cseheknél dolgozt ők meg Taszárról.
Egy ilyen atrakció esetén történt,hogy a cseh vadász lelőtte a lengyelt.
A többít, majd bor mellett.
Üdv.Tibor.
Tibcsi 369629 2008. november 17. 08:03
Válasz erre
Fijjug, :)

Pontosan mit takar az "500-as gyakorlatok" kifejezés?

Tibcsi
Tibor 369628 2008. november 17. 06:10
Válasz erre
Jó reggelt!
Erről a kubai ügyről én is hallottam 1985-ben a Sztrelbán Viskán!
Üdv.: Tibor
sainz 369627 2008. november 16. 21:32
Válasz erre
014
014

Dudus Köszönjük!

Ezek azok a mai napig misztikus dolgok - legalábbis a magamfajtának - amikről éjszakákat tudnék átbeszélgetni(hallgatni).

A hordók aljáról a seprőt, no meg a legendákat majd közösen kiszűrjük, hogy csak a tények maradjanak...:))

Más:
Nálad fiatalabb hajózók mesélték nekem, hogy Asztrahanyban az eligazításokon az oroszok mindig példálóztak egy kubai sráccal, aki kísérőként lelőtte a vezérét.
Nem tudsz véletlenül konkrétumokat erről az eseményről ?
dudus 369626 2008. november 16. 20:56
Válasz erre
A manőverező léharc program HVHU előttvégre kellett hajtani az UBMEgyakorlatokat,amalyelyek során a hajózó elsajátította minden magasságon egyedül, majd szigorúan mehatározott kötelékben a műrepülési figurákat.Ezek eltértek a klasszikusan megszokott előzőleg már jól begyakorolt végrehajtási formától.A kötelék összetételét parancsban rögzítették ezen változtatni nem lehetett,ha valaki hiányzott a feladat elmaradt.A gyakorlatokat az a hajózó kezdhette el aki 1000 óra re
idővel rendelkezett.
A programot végrehajtó hajózókra külön utasítások vonatkoztak.Megvolt határozva a repülések száma nemcsak az adott,hanem a soron következő napra is.A dokinak pihenőhelyet kelleett biztosítani a hajózónak,hogy leszállás után lefeküdjön,
nade majd elmondom,ha eljössz bort fejteni.
Nemtudom,hogy mikor kezdődött a progra, de míndhárom ezrednél nagyjából egyidőben.
A hajózó naplóm szerint 78.06.07-én hajtottam végre az első UBME-492sz.gyakorlatot.
Valóban megterhelő,nehéz múnka volt,de én úgy gondolom,hogy,akit kijelöltek valamennyien büszkék voltak rá, hogy a "mester" szd.-ban repülnek.
Aki azt mondta,hogy a szovjeteknél mindenki ki volt képezve erre a feladatra szerintem azt sem tudja, hogy miről beszélünk.
Nemtudok róla,hogy valaki járt volna a SzU-ban.
Ismereteim szerintaz Amerikai TOP-GUN iskolaaz,ahol kezdődött az ilyen fajta kiképzés
Erről is majd szóban többet.
sainz 369625 2008. november 16. 18:00
Válasz erre
Elsumákolásra konkrétan ex-kecskeméti ezredparancsnok mondta nekem, hogy a SZARPP kiértékelésénél hunytak szemet sokszor, ha a g-k nem érték el a megkövetelt szintet.
Korosabb pilótáknál, illetve oktatóknál, ha már a napi sokadik ilyen feladatot repülték.
Egyszerűen fizikailag akkora leterheltséget jelentett, ha már a harmadik ilyen feladatot repülte valaki, amit nem mindenkinek a szervezete "tolerált"...

Laikusként egyébként azt gondolom, a vadászpilótának ez volt a repülés sava-borsa, mégis, akiket megkérdeztem erről, többen is azt mondták - nem kedvelték, túlságosan megterhelőnek, veszélyesnek ítélték ezeket az 500-as gyakorlatokat.

Dudus!
Emlékszel esetleg az évszámra, mikor kezdte a PF-század az 500-asok végrehajtását ?
Szóbeszéd szinten több pilótától hallottam már, hogy közületek hatan kint voltak a Szu-ban Mari repterén, ahol Vietnámot, Közel-Keletet megjárt orosz pilóták dolgozták ki ezeket a gyakorlatokat.
Ők néhány hétig kint repültek, gyakorolták a szovjetekkel közösen, aztán amikor hazajöttek ők indították el a programot itthon.
Sajnos évszámot, neveket még nem sikerült beazonosítani...

Az is érdekes, hogy ezredenként csupán egy század repülte ezeket a gyakorlatokat.
Sármelléki, tököli orosz pilóták elmondása szerint náluk mindhárom századnak kötelező volt ez, minden más feladatot háttérbe szorított.
Sajnos azok az oroszok akikkel kapcsolatban vagyok mindannyian a 80-as években repültek itt, így náluk sem sikerült(még) kideríteni mikor, hogyan indult be ez a program.
dudus 369624 2008. november 16. 17:06
Válasz erre
Szia Sainz! Nem ismétlem, amit leírtál az 500-as gyakorlatokkal kapcsolat,mert ismereteid majdnem tökéletesek.Elsumákolni nem volt érdemes, mert ezeket a gyakorlatokat a fekete doboz, helyesen SZARPP alapján kiértékelték és a repülési laphoz csatolva tárolni kellett.
A végrehajtáshoz annyít,hogy volt olyan gyakorlat,hogy az utánégetőt csak a futó engedés előtt kapcsoltuk ki.Folyamatosan égett a fáklya a függőleges figurák lemenő ágában is.Ezeket a gyakorlatokat a repülőtér felett hajtottuk végre így is alig maradt üzemanyag.
A CSRT-mi ezeknél a gyakorlatoknál nem hasz náltuk.
Üdv Tibor
sainz 369623 2008. november 16. 12:43
Válasz erre
Üdv Dudus!

Több pilótától is hallottam, hogy voltak olyan gyakorlatok az 500-as sorozatban, amit sokan próbáltak "elsumákolni" kicsit, egyszerűen nem a könyv szerint húzták, annyira megterhelő volt fizikailag...

Ha jól emlékszem - sajnos nem írtam le magamnak aznap este, amikor hallottam, így lehet nem pontos - volt olyan alig negyedórás feladat, amiben az átlagos túlterhelés el kellett hogy érje az 5.5g-t !
Felszállás után rögtön 360 fokos vízszintes fordulóval kezdődött, teljes utánégetéssel...persze én gyakorlatszámokat nem tudok.

A bis-en használtátok a CsR-t is ezeknél a manővereknél ?
dudus 369622 2008. november 16. 11:50
Válasz erre
Szia Sainz!
A Pf század kezdte, majd amikor a Pf-eket kivonták a hadból a mi századunk a 2.szd. vettük át a manőverező légiharc kiképzést és ez úgy tudom így is maradt.
Nemtudom, hogy a híres Gerecsei favágás után folytatták-e egyáltalán ezt a programo,hisz a kikézettek, meg az oktatók mínd leszereltek.
sainz 369621 2008. november 15. 13:15
Válasz erre
dudus!

Az 500-as gyakorlatsorozat csak a MiG-21bis-en indult be Taszáron, vagy már korábban az MF-en és a 21F-13-ason is repültétek azokat a gyakorlatokat ?
dudus 369620 2008. november 14. 22:28
Válasz erre
Én úgy gondolom,hogy nem az oroszokon múlott,hogy mi nem ismertük ezt az insztrukciát.Nem titkolták előlünk tanulmányozhattuk.Akinek lépnie kellett volna ez ügyben annak az volt a véleménye, mert még nem repülte a tipust,hogy ugyanolyan 21-es, mint az MF csak ujjabb.
A függőleges figurák beviteli sebessége felfele ezer lefele ötszáz nem kell ezt variálni.
Így aztán nem is lett variálva.Legalábbis, amíg én szolgáltam1990-ig.
Utánna lehet,hogy változás történt,de kétlem.
sainz 369619 2008. november 14. 20:06
Válasz erre
Kösz dudus !

" Azt viszont tudom,
hogy volt egy rgv utasítás, amelyik soha nem lett magyarra lefordítva. "

Ez azt jelenti, hogy olyan dolgokat tartalmazott az az rgv.utasítás, amiről itthon senki sem tudott ?
Itthon nem tanították, itthon nem tartalmazta a kiképzés ?

Érdekes...
Az Armavirban végzettek kezében 1968-ben megfordult egy 120 oldalas könyv(rgv. ut?), ami nagyon részletesen taglalta, mit nem szabad, és mit kell tenni légiharcban a Mirage III-al szemben, külön kivesézte mindezt a MiG-17 és a 21-es szempontjából is.
A 67-es arab-izraeli háború tapasztalatai alapján, frissiben "vérrel-íródott" knyíga volt.
Sokat kérdezősködtem utána, úgy tűnik csak a PVO iskola negyedik évfolyamán volt ez tananyag, Krasznodarban, Kusóban nem.
Taszárra eljutott ez az "anyag" ?
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190.