/ Fórumok /

Gripen-lassan aktuális!

Gondoltam van helye egy ilyen topicnak! Nemsokára itt vannak a magyar gripenek! Másrészt csordogálnak a makettváltozatok: Italeri/revell 1/72, italeri,MPM 1/48-ban, már látni a magyar festéssel üzemelő gépeket is!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22.
mig23papa 388604 2009. szeptember 13. 21:54
Válasz erre
mig23papa 388603 2009. szeptember 13. 21:54
Válasz erre
Tibcsi

gondolom azért mert minden kilógó kütyü rontja az aerodinamikát, vagy nem?
István 388602 2009. szeptember 13. 20:45
Válasz erre
mig23papa
A 29-s nél is úgy működik mint a 23-s nál de itt a hmű ind csak egy alap funkció azon kívül még sok más fea van.A két technika nagyon eltérő ahogy Tibcsi is írta.
Tibcsi
Rep közben normál esetben zárva van.
Üdv
Tibcsi 388601 2009. szeptember 13. 09:38
Válasz erre
Mármint a Gripennél. Teljesen eltérő technika és filozófia.
Tibcsi 388600 2009. szeptember 13. 09:37
Válasz erre
mig23papa 388599 2009. szeptember 13. 09:08
Válasz erre
István

Értem, csak az nem , hogy minek bonyolították ennyire a svédek.
Mig-23 - nál az indító hajtómű lemezei futóbehúzáskor becsukódnak.
István 388598 2009. szeptember 12. 22:20
Válasz erre
mig23papa
Levegőt termel.Ez a levegő megforgat egy szabad turbinát ami egy tengelyen keresztül forgatja a nagy hmü-vet.
Tibcsi
Nincs tiltás rep közben működhet.
üdv
Toth_Gabor 388597 2009. szeptember 12. 22:14
Válasz erre
Talán az indítómotor-generátor meghajtását végzi. Ködös emlékeim szerint mintha így lett volna a tupoljeveken, de aki benne van kijavít. persze lehet, hogy van tengelyes áttétel, és azon keresztül megy. De alaphelyzetben biztos, hogy a generátort hajtja, és azon keresztül táplálja az egyes alrendszereket.
Miért van nyitva repülés közben? Fogalmam sics, talán biztonsági okokból fut le-felszállás alatt, egy hajtómű leállás mielőbbi orvoslása miatt. (Vagy a svédek így oldották meg a tolóerő-vektoros kormányzást... :-) )
Tibcsi 388596 2009. szeptember 12. 21:14
Válasz erre
Nem tudom, nem én terveztem. De a 450-es hozzászólásban találsz röntgenrajzokat, neked talán többet mondanak. :)

Repülés közben miért nem lehet működtetni a segédhajtóművet? Komolyan kérdezem. Tiltja valami?
mig23papa 388595 2009. szeptember 12. 19:30
Válasz erre
Tibcsi

No és hogyan adja át a hajtást a hajtóműnek, lánckerékkel, vagy kardántengellyel?
És tényleg minek van nyitva repülés közben?
Tibcsi 388594 2009. szeptember 12. 05:39
Válasz erre
Laci,

Azért van ott, mert a svédek oda tervezték. :)
Tibcsi 388593 2009. szeptember 12. 05:38
Válasz erre
zoli1989 388592 2009. szeptember 11. 23:24
Válasz erre
mig23papa 388591 2009. szeptember 11. 23:07
Válasz erre
Toth_Gabor

Biztos? Na és miért van a levegőben nyitva, és miért a fúvócső vonalában van. Lesd meg hogy a Mig 23-ason kb hol van.
romeo 388590 2009. szeptember 11. 21:58
Válasz erre
gripen_1- (1)
gripen_1- (1

Üdv!
romeo 388589 2009. augusztus 24. 14:44
Válasz erre
Toth_Gabor 388588 2009. augusztus 24. 13:46
Válasz erre
A segédhajtómű levegő beömlő és kiömlő nyílásai, úgy hiszem...
romeo 388587 2009. augusztus 24. 09:45
Válasz erre
00001
00001
00001 (1)
00001 (1

Üdv!

Egy kérés, mire szolgálnak a képen látható "ajtócskák"?
romeo 388586 2009. augusztus 21. 12:28
Válasz erre
litening
litening

Üdv!

Gripen Litening célmegjelölővel.
Foxbat 388585 2009. augusztus 12. 10:12
Válasz erre
Sziasztok!

Ha valakinek megvan az Italeri 1/48 kétülésese, és esetleg nem a Magyar Légierő matricáit használja, megvenném azt a részt. Ugyanis megvettem méregdrágán a HAD matricát (majd annyiba került, mint a makett) és szomorúan látom, hogy egyáltalán nem tettek különbséget a nagy szám, a Hunaf+ezredjel feliratok sötétebb szürkéje, meg a pl. Puma fej világosabb szűrkéje közt. A stencilek jók, abból van egy plusz adag, ha valakinek kell.

Emailt várok!
romeo 388584 2009. július 30. 12:47
Válasz erre
297-23
297-23

Póttartályok szárny alatt!
borisz 388583 2009. július 27. 21:48
Válasz erre
Hunyo 388582 2009. július 27. 20:59
Válasz erre
Szia!

Nem túl gyakori, de azért repkednek szárny tartályokkal. De azért nem ez a jellemző. Fegyverzetről: Lightning konténer már lassan "alap" felszereltség, emellett gyakorló Sidewindert is visznek magukkal, de láttam már gyakorló Mavericket is egy két gépen. Én csak ezekkel az infókkal tudok szolgálni, mint kecskeméti repfanos, aki időnként kilátogat a pályavégre =)

Üdv:

Hunyo
borisz 388581 2009. július 27. 19:43
Válasz erre
Ez újdonság, eddig nem volt?
Tényleg, fegyver van már hozzá?
romeo 388580 2009. július 27. 14:27
Válasz erre
447-6
447-6

Póttartály a szárny alatt!
romeo 388579 2009. július 5. 18:07
Válasz erre
204-1
204-1
204-2
204-2
204-3
204-3
204-4
204-4
204-5
204-5
204-6
204-6
204-7
204-7

Zeltweg 2009.
romeo 388578 2009. június 28. 18:09
Válasz erre
102-1
102-1
102-2
102-2

Üdv!
gluer 388577 2009. június 22. 14:19
Válasz erre
köszönöm
ez így már tökéletes
jól látszik amit sejtettem, hogy odabent két különálló cső van
romeo 388576 2009. június 22. 12:14
Válasz erre
photo10
photo10
AIR_JAS-39_Gripen_Cutaway_lg
AIR_JAS-...
jas39_cv
jas39_cv
SAAB-JA39-Gripen
SAAB-JA39-Gripen

Üdv Gluer!
gluer 388574 2009. június 22. 10:50
Válasz erre
köszi romeo
Ilyeneket találtam én is
Olyan kellene amin közelről látszik a kabin mögötti kiömlő kialakítása
Ahol legalább egy kicsit bele lehet látni, hogy mi van belül
romeo 388573 2009. június 22. 10:26
Válasz erre
11
11
P1080268
P1080268
P1090149
P1090149
PICT2267
PICT2267

Üdv Gluer!

Erre gondoltál?
gluer 388572 2009. június 22. 08:47
Válasz erre
sziasztok
Van esetleg valakinek olyan részletképe amin a kabin mögötti levegőkiömlő jól látható?
Keresgéltem a neten , de egyelőre nem találtam
borisz 388571 2009. június 17. 16:27
Válasz erre
Kiforrott technika, sok helyen alkalmazzák. Ezzel ellentétben a gripen igazi zsákbamacska.
marci 388570 2009. június 17. 15:34
Válasz erre
Végül is miért favorizálták szakmai alapon az f-16-ost a grippennel szemben?
mig23papa 388568 2009. június 16. 14:35
Válasz erre
Tibor

Előbb elfelejtettem mondani, hogy sok esetben a portás, vagy a takarítónő sokkal többet tudott adott esetben, mint bárki más, és ez nem vicc.
mig23papa 388567 2009. június 16. 14:34
Válasz erre
Tibor

Gondoltál-e arra, hogy ezt a levelet vagy hasonlót eküldöd egy két nagyokosnak is?
mig23papa 388566 2009. június 16. 14:30
Válasz erre
Tibor

A kínai nagy fal is rövid lenne amennyi marha van errefelé. :-))
romeo 388565 2009. június 16. 14:06
Válasz erre
1539838
1539838

Magyar Gripen LITENING-III célmegjelölő konténerrel (az orrfutó után).
Tibor 388563 2009. május 7. 17:06
Válasz erre
Szervusz!
Nem tudom, de valószínűnek tartom, mivel a rakétáknak valamikor lejár az üzemideje és azt követően az indító töltetekben olyan spontán kémiai reakciók indulnak be amelyek rendkívül veszélyesek. Azt meg nem hiszem, hogy az oroszoktól kapnánk rakétákat. De ez csak magán véleményem. Az egy zászlóaljnyi Mistral miatt pedig nincs értelme egy ezredet fenntartani. Az más kérdés, hogy az egyetlen ezrednek szerintem ma sincs túl nagy harcászati jelentősége. A honi légvédelmi rakéta rendszert nem lett volna szabad felszámolni. (SZ-75, SZ-125, SZ-200) De hát ezért sem állítottak senkit falhoz.
Tibor
romeo 388561 2009. május 7. 16:17
Válasz erre
Tisztelt Tibor!

Már többször hallotam a következő hírt: a KUB légvédelmi rendszer kivonásra kerül, úgy 1-2 év múlva, az Arrabonát felszámolják, a Mistralokat néhány alakulat közt elosztják.
Ugye ez csak vicc?
Tibor 388560 2009. május 7. 15:27
Válasz erre
Tisztelt Fiúk!
Érdeklődéssel olvasom amiket írtok. Csak annyi a gondom, hogy Ti sem tudjátok a teljes valóságot a Gripen - kontra F-16 - kontra - Mirage - kontra Mig-29 ügyben. Mint lejebb írtam volt szerencsém(?) a Légierő Vezérkarnál dolgozni főtisztként, tehát nem portásként, vagy takarító nőként. Ennek ellenére az én orromra se kötöttek mindent. Egy biztos, hogy a LEVK szakembereinek is feladata volt vizsgálni a szóba jött és más típusokat is. De a döntések nem ezen a szinten születtek. Aki személyesen ismerte és dolgozott Talla István tábornok úrral (LE VKF) az tudja, hogy nem úgy ment a dolog, hogy eleve eldöntött volna dolgokat, aztán jöhetnek a szakemberek, hanem fordítva, előbb a szakemberek véleményét, érveit és ellenérveit meghallgatta, utána foglalt állást.
A Gripen ügyben is, mint a sajnos a hadsereg más meghatározó dolgaiban is a politika és a HOZZÁ NEM ÉRTŐ politikusok döntöttek és döntenek. Ez így megy 1998 óta. Meg is van az eredménye! Itt a honvédelem szempontjai nem számítanak. Lásd pl.: tubesi radar ügy. Mondhatnak a szakemberek amit akarnak, ha a legmagasabb közjogi méltóságok a saját kicsinyes politikai céljaiknak rendelik alá (Sólyom L., Szili K.)
Amelyik Vezérkar főnök nem állt be ebbe az áramlatba, hamar kívül találta magát a beosztásán. Lásd Csurgay M., Talla I., Sági J., de mondhatom Végh Ferencet is.
A különböző irományok olvasásával pedig javaslom bánjatok óvatosan. A média és a magukat szakértőnek kinevező egyesek annyi hülyeséget hordanak össze, hogy sokszor csak röhögni tudok.
Magán véleményem az is, hogy a sereg, csak púp a hátán a nagy magas politikának. Az igazán zsíros ügyletek nem itt születtek. Aztán azon is érdemes elgondolkodni, hogy miért lett nemzetközi botrány a Gripen ügyletek körül?
Vajon a környező országoknak miért van több eszük? Miért nem szórták ki a szemétdombra a hadseregüket, vagy ha úgy jobban tetszik a légierejüket? Gondolkozzatok el azon is, hogy miért kellett bezárni Pápát, aztán megnyitni és felújítani a repteret?
No nem folytatom, mert kezdenek az indulatok eluralkodni rajtam.
Minden álszerénység nélkül, volt szerencsém részt venni a magyar rt. (radar) rendszer fejlesztésében és működtetésében a 80-as években, aztán ott lenni egy darabig a lebontásában is. No akkor lett először tele a hócipőm, hogy más testrészt ne mondjak. Álltam dandárparancsnok helyettesként kollegák előtt, mikor be kellett jelentenem, hogy kész, vége. (Velence, Fertőszentmiklós stb. stb) Azt az érzést az ellenségemnek sem kívánom.
Nos ennyi. Bocs, hogy hosszú voltam, de a legjobbakat kívánom mindenkinek.
Tibor
borisz 388559 2009. május 7. 12:50
Válasz erre
Az egy dolog, hogy F-16. Az igazi probléma, hogy használt, ősöreg gépek lettek volna, a Migekkel egy színvonalon. A Mirage úgy olvastam szintén öngól lett volna, viszont nem értem, a Mig-29 ipari nagyjavítása-korszerűsítése, és/vagy új gépek vásárlása miért nem?
Nyugger 388557 2009. május 7. 12:43
Válasz erre
Tibor !

Mit javasoltak volna a légierőnél dolgozó szakemberek, F-16-t ? Mint a vez.kar. főnök? Vajon mi volt a véleménye a szakmai alapon vizsgálódó /be/repülő repülőgépvezetőknek?
vlevi 388556 2009. május 7. 12:14
Válasz erre
Naigen, milyen szép lett volna, ha a Cseh-Lengyel-Szlovák-Magyar légierők egyszerre leadtak volna egy párszáz darabos rendelést, bármelyik típusra. Mondjuk arra, amit a lengyelek kaptak nemrég. Biztosan erősebben lehetett volna alkudozni, mint tízesével. De ez csak az én naív elképzelésem.
Tibor 388555 2009. május 7. 11:03
Válasz erre
Mégegyszer szia!
Szép-szép amit leírtál, de a teljes igazsághoz tartozik, hogy igazán két és fél megoldás volt a levegőben abban az időben. A Légierő akkori vezérkari főnöke teljesen szakmai alapon favorizálta az F-16-osok beszerzését és ebbe bele is bukott. Orbán Viktor pedig az ügyet úgy vágta el mint, Nagy Sándor a gordiuszi csomót. Hogy rosszalkodjak, ma sem tudni mennyiért? (Bár nemzetközi bizottság is vizsgálódgat az ügyben.) Azért merem ezeket a mondatokat leírni, mert abban az időben a Légierő Vezérkarnál dolgoztam és gyakorlatilag minden repülő szakember ellenezte a Gripen beszerzését, mivel egy nem ismert, gyakorlatilag teljesen kiforratlan jószágról volt szó. Aztán én eljöttem nyugdíjba, ezért nem ismertem ezt a lizingelés ügyet.
A fél megoldás a MiG-29 lett volna, vagy új gépek formájában, vagy jelenlegi gépek gyári nagyjavítása formájában. Ezt igazán mi sem favorizáltuk.
Üdv.: Tibor
borisz 388554 2009. május 7. 09:59
Válasz erre
Válasz a delfines, albás topikban felmerült kérdésre:

Szóval igen. Ahogy a többiek is írták, ezek svéd gépek, mi csak béreljük őket.
Engem arra emlékeztet, hogy külföldi biztonsági cég őriz egyes honvédségi, rendőrségi, kormányzati "ojjekumokat", személyeket (és még miket csinálnak...)
Tehát, ezek a gépek kb. 8 évre vannak itt, és ez a felállás már a sokadik verzió. Az biztos, hogy eredetileg, még az Orbán-kormány idejében úgy kapták a svédek a megrendelést, hogy használt gépeket vennének/bérelnének. Mennyit, azt nem tudom már. Ezeknek a gépeknek volt a versenytársa a mirage, használt, ősöreg 16 a jenkiktől, meg Mig-29M2. Az oroszok ugye rugalmasak, minden megoldásban benne vannak mindig.
Hát ezeket ütötte ki ez a madár. Aztán a Péter bácsi idejében úgy módosították a szerződést (jópénzért egyébként), hogy NATO kompatibilisek legyenek -4 gép a NATOnak-, légi utántöltésre alkalmasak, stb, és nem A+B alváltozatok, de még csak ne is C+D, hanem C+D törzs, A szárnnyal, aminek kisebb a teherbírása. Meg még egykét használt alkatrész, pl a katapultülés. Valamint ez a 14 gép kap használt, régebbi AIM-9 rakétákat és összesen 4db célzókonténert.
romeo 388553 2009. május 4. 11:32
Válasz erre
1
1

Üdv!
romeo 388552 2009. április 27. 11:19
Válasz erre
Litening III lézeres célmegjelölő konténer
Litening III lé...
2
2

Üdv!

A magyar Gripenek már repülnek a LITENING III célmegjelölő konténerrel!

link www.jetfly.hu/rovatok/tipusok/jas39/litening_magyar_gripenen/
Nyugger 388551 2009. április 17. 10:14
Válasz erre
vélemény....
vélemény

Csehország, Caslav, APEVAL 2009 gyakorlat, incidens megoldó része, Ők a rossz fiúk. Feltételezem, hogy az L-159A Alca századhoz tartoznak !
borisz 388550 2009. április 13. 10:56
Válasz erre
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22.