/ Fórumok /

Csatahajók, hadihajók

Minden vizi szörnyeteg, ami mai napig csodálattal tölt el minket...
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305.
ChevyG 428038 2007. november 18. 18:57
Válasz erre
Helló Mester!

a hajó alján az valami öregités v csak az asztal tükröződik rajta?

1 leheletnyire vastagnak tűnik a fekete csik, ennyire nagy volt?
üdv!
ChevyG 428037 2007. november 18. 18:50
Válasz erre
sajnos most nincs gépem, de szerintem írtó hüjén néz ki. ráadásul villanymotorosnak építették. ez kétségtelenül kompromisszumokra késdzteti a gyártókat
Simi 428036 2007. november 18. 18:49
Válasz erre
Ez kb egy hónappal ezelőtt készült kép a Hood előfedélzetéről; ez a kékes árnyalatú szürke szín az AP 507A
Ez kb egy hónappal...

sszabi!
Sajnos az Ark Royal-ról nincs semmilyen anyagom, Sebi is csak azt írta, hogy a színt tudom neked megmutatni. Ugyanis a Hood-ot - amit most építek - is erre a színre kell lefesteni (mármint a víz feletti függőleges felületeket úgy általában). Ezeket a Royal Navy által használt színeket a WEM-től érdemes beszerezni, mert általában mindenki elfogadja színhelyesnek őket, ráadásul árban és mennyiségben is kb annyi, mint egy Humbrol festék.
ChevyG 428035 2007. november 18. 18:49
Válasz erre
www.rollmodels.net/nworkbench/onlinebuild/arizona/az_hull_lg.jpg

ezt a képen nézd meg tüzetesebben, és következtes, hogy milyen lehet a hajó szélessége és a teljes test magasságából
sszabi 428034 2007. november 18. 17:59
Válasz erre
Simi!
Sebi azt írta kicsivel lejjebb, h tőled kérjek szépen 1 képet amin az Ark Royal repülőfedélzete látható, illetve, h az milyen színűre volt felfestve. Éppen ezért szeretnélek megkérni arra h mutasd ezt nekem meg ha lehet.
Előre is köszi!

Majd gondolkozok még hasonlóan jó kis kérdéseken... :)
Sebi 428033 2007. november 18. 17:31
Válasz erre
Ahogy sszabi írta: matt olive grey. De hogy komolyra fordítsam a szót.
A shipcamouflage.com fórumán azt irták, hogy mikor elsüllyedt 3 féle szürkére volt festve. Ha szépen megkéred Simit, szerintem nagyon szívesen megmutatja fényképen ezt a színt: AP 507A. Ez volt a repülőfedélzet színe.
Szamuráj 428032 2007. november 18. 14:33
Válasz erre
Hi kezdő-hajós!

Aha, tényleg fordítva kezdtem el, de a felépítmények készítése jóval nehezebb és nagyobb kihívást igényelnek. A törzs már gyerekjáték lesz. :) Egyébként a törzset kb 3-4 éve szerkesztettem meg rajzok alapján, aztán sokáig kallódott az Akagis doboz mélyén (ami egy ETA porszívó doboza). A felépítményeket meg úgy 1 hónapja építem.

Szamuráj
Bill 428031 2007. november 18. 12:46
Válasz erre
Sziasztok!

Ha már felmerült az Ark Royal, nem tudja valaki, hol találnék az 1:600-as Airfix készletre repülőket? Sok összerakott makettet láttam tele repülőkkel a fedélzetükön és nem tudom, hogy ezek szkreccs, vagy valahol megvásárolható darabok-e.

Üdv!
Bill
hellodebil 428030 2007. november 18. 12:33
Válasz erre
Sszabi!
Na látod jót kérdeztél! Egy biztos, az Ark Royalnak páncélozott fedélzete volt, gondolom a csúszásgátlás miatt volt fa borítása. A színe azonban jó kérdés. A fórumban felvan dobva a kérdés! Milyen színű volt az Ark Royal fedélzete?
kezdõ-hajós 428029 2007. november 18. 12:28
Válasz erre
Chevy!
Szerinted ennyire elnézték volna?!
kezdõ-hajós 428028 2007. november 18. 12:26
Válasz erre
Szami!
Nagyon igéretesnek tünik. Csak így tovább! A törzset mikor kezded el építeni? Miért pont a felépítményekkel kezdted? Nem lett volna könnyebb fordítva?
sszabi 428027 2007. november 18. 09:23
Válasz erre
Hellodebil!
Írtad h ha kell segítség akkor szóljak. Nos az a gondom támadt h nem tudom, h az Ark Royal repülőfedélzete fa borítású volt vagy páncélozott. Mert az összerakási papír szerint a fedélzet matt olive grey színű, de a képeken meg néhol inkább fás szine van.
Nem volt eddig hordozóval dolgom ezért még azt is kérdezném ,h a fedélzet akkor teljesen egyszínű?
Bocsi h ennyit kérdezősködök, de a csatahajókkal nem volt eddig túl nagy gondom ez viszont sok fejfájást okoz.
Előre is köszi.
csatahajos 428026 2007. november 18. 09:18
Válasz erre
Mit értesz azon hogy lapított? A cikket nem olvastam végig, de a képek alapján teljesen OK-nak tűnik a test.

Üdv.
Szamuráj 428025 2007. november 18. 07:59
Válasz erre
Fuso alakul
Fuso alakul
Fuso kémény
Fuso kémény
Fuso furcsa nézetből
Fuso furcsa nézetb...

Sziasztok újra!

Készülget az IJN Fuso (1/350), de elég lassan, sok a vizsga az egyetemen. A kémény és hátsó árboc szekciót is elkezdtem, munka van bőven még.

Szamuráj
ChevyG 428024 2007. november 17. 22:37
Válasz erre
Szerintetek télleg ennyire lapított profilja volt az eredeti hajótestnek?

www.rollmodels.net/nworkbench/onlinebuild/arizona/arizona1.php
sszabi 428023 2007. november 17. 13:20
Válasz erre
Hellodebil!
Majd kérdezgetek ha vmi gondom lesz , köszi a linket. Én a multkoriban ugye kérdeztem a másik hajót ,errefel mire elmentem voolna megvenni a német hajót, ajándékba kaptam ezt az angolt...
De nekem végülis ez is jó
Mégeccer köszke
hellodebil 428022 2007. november 17. 11:10
Válasz erre
Sszabi!
www.maritimequest.com/ oldalon van pár kép róla. Egyébként nekem ez a makett is megvan :) - ha kérdésed van, nyugodtan szólj, hátha tudok segíteni.
sszabi 428021 2007. november 16. 21:37
Válasz erre
Üdv mindenkinek!
Birtokomba került a revell ':720-as Ark Royal-ja, csak éppen képeket nem találok róla sehol.Mert szeretném kihozni az alap készletből amit csak lehet.
Aki tudna küldeni linket vagy akár képet azt nagyon megköszönném!
Simi 428020 2007. november 15. 15:46
Válasz erre
EDE!
Ha megkérhetlek, küldd el nekem a saját címemre azt a cikket: phely64@t-online.hu
Kössz!!!
EDE 428019 2007. november 15. 15:27
Válasz erre
Tényleg hülye vagyok! Most már regisztráltam magamat!
EDE 428018 2007. november 15. 15:21
Válasz erre
Simi, Csatahajós!

Lehet, hogy hülye vagyok, de az emil címeket itt nem tudom megnézni, és nem értem azt, hogy, ahhoz hogy lássam, be kell jelentkeznem.
mihalikl@citromail.hu-ra küldtök egy beköszönő levelet, a válaszban tudom csatolni a cikket .doc formátumban.
Simi 428017 2007. november 15. 14:02
Válasz erre
Igen! És már én is hónapok óta várom a beharangozott cikket, de még mindig semmi...
csatahajos 428016 2007. november 15. 11:02
Válasz erre
Ha nincs rajta NDA akkor elküldhetnéd a cikket mélben, szívesen elolvasnám!

Üdv.
EDE 428015 2007. november 15. 09:59
Válasz erre
Kösz Csatahajós!

Ez volt az egyik forrásom a cikkhez. Próbáltam pontos számadatokat használni, ehhez a Office of Naval intelligence háborús jelentését használtam fel. Azonban szeptemberben valaki feltett a Wikipediéra egy nagyon jó cikket tele hivatkozással Eric Hammel Carrier Clash, és Frank Guadalcanal című könyvére, brutálisan más adatokkal.
Pl. míg az ONI szerint 72 japán gép támadott rájuk, a wikipediás cikkben kb 54-et említenek, és érthetetlen miért nem támadtak a torpedóvetőikkel.
Jó lenne, ha a cikk felkerülne a helyére, tudnánk róla beszélni!
lucky 428014 2007. november 14. 20:57
Válasz erre
Csatahajós!
Köszi az elérhetőséget!
csatahajos 428013 2007. november 14. 16:53
Válasz erre
Az SS taglalja egy picit, ezen felül ezt ajánlom:

www.microworks.net/pacific/battles/

szerintem mindegyik elég jó. De mivel engem is érdekel igencsak a dolog, ezért ha van konkrét dolog akkor hátha tudok segíteni, kérdezz nyugodtan.

Ha ennyi hajóst ismertek akkor miért nem jöttök néha át az RPG-re is kommentálni, ott egész komoly kis fórum van már, de kevesen vagyunk még...
EDE 428012 2007. november 14. 16:08
Válasz erre
Szia Csatahajós!

Ismét köszi a gyors reagálást! Én is a Yorktownra tippeltem.
Kb. két hónapja Takács Zolinak leadtam egy 10 oldalas (W.L. stílusú) cikket a
Salamon-szigeti csatáról, amit az interneten fellelhető angol nyelvű
anyagokból próbáltam összeáéélítani. Mitagadás japán források nélkül
eléggé féloldalas a mű. Nem ismersz véletlenül japán forrásokat angol nyelven erről a csatáról?
csatahajos 428011 2007. november 14. 12:31
Válasz erre
Szia, megkaptam, válaszolok amint tudok. Üdv.
kezdõ-hajós 428010 2007. november 14. 10:01
Válasz erre
csatahajos 428009 2007. november 14. 09:05
Válasz erre
Szia EDE!

Voltak igen, a Yorktown a VS-5 10 SBD-3 asát küldte ki kora reggel (pontos időre nem emlékszem, ezek kicsivel kilenc előtt tértek vissza, késleltetve a az hordozó támaádást és annak kordinálást a másik kötelék hajóival. Persze mint kiderült később pont ez miatt sikerült egy rendkívül összehnagolt támadást intézniük :D.

Természetesen semmit nem találtak az SBD-k, mert rossz irányban kerestek (persze direkt) és a Catalinákhoz képest túl kcisi volt a hatósugaruk.

Nem kell migijedni az 500 oldaltól, nem olyan vészes, egy szótár persze nem árt. Őszintén szólva a magyar kiadókat ismerve én nem várnék egy magyar átirat megjelenésére, pláne hogy 23 dollár egy ilyen könyvért kb. a papír ára kis túlzással. (Én még anno 35-ért vettem és nem ilyen dollár-forint árfolyam mellett és úgy sem tartottam drágának őszintén szólva , főleg miután elolvastam és láttam hogy micsoda munka van benne).
EDE 428008 2007. november 14. 08:50
Válasz erre
Csatahajós!

Köszi a válaszodat! És ha lehet, mégjobban felkeltetted az érdeklődésemet a könyv iránt. Temészetesen minden apró részlet marha érdekes lehet! A rövid írásomban csak az Incredible Victory-t vettem védelmembe, ami nem is olyan incredible.(Olvasássi mennyiségben 10:4 javadra, pedig nekem a hordozós csaták vezetnek egy paraszhajszállal a csatahajósok előtt).
A könyvet előbb-utóbb be kell szerezni, bár 500 angol oldalon elég lassan rágnám át magam. Annyi sz. II. világháborús könyvet adnak ki magyarul, hátha egy kiadó észbekap...
Most hirtelen csak kérdés egy jut eszembe: Úgy emlékszem az amik csak a midwayi Catalinákkal végezték a felderítést. Vagy voltak más gépek is?
csatahajos 428007 2007. november 13. 22:30
Válasz erre
Szia Akagis,

néztem de nem jött át :-(

próbáld ide és szólj ha küldted és majd a rendesről válaszolok:

masterminded kukac citromail.hu
csatahajos 428006 2007. november 13. 22:28
Válasz erre
kezdõ-hajós 428005 2007. november 13. 22:18
Válasz erre
Csatahajós!
Ebben a pillanatban küldtem el megint!
csatahajos 428004 2007. november 13. 22:03
Válasz erre
Szia Akagis!

Sajnos szerintem nem jött át az e-mailed vagy ha igen akkor elkeveredett valahová (nem rémlik hogy megkaptam volna és megnéztem a levelezőm és ott sincs benne pedig soha nem törlök ki semmit csak a spam-et...).

Kérlek küldd el még 1X és elnézést...

UI - most megnéztem még egyszer és csak Szamurájtól kaptam e-mailt, de arra ment a válasz is.
csatahajos 428003 2007. november 13. 22:00
Válasz erre
HUh csak most láttam a korábbi hozzászólásokat úgy belemerültem a hosszú litániámba :D

Na vegyük sorba:

lucky: nos a könyv csak külföldön kapható sajnos és persze csak angolul. Amazon.com-on is meg lehet rendelni (nem is vészes az ára, 23 USD): www.amazon.com/Shattered-Sword-Untold-Battle-Midway/dp/1574889230/ref=pd_bbs_1/102-4561679-9350545

Itt a hivatalos honlap: http://www.shatteredswordbook.com/

hellodebil: nos igazából a négy nagy japán hordozó egy kötelékben hajózott, igaz lazábban mint az amerikai kötelékek, de mégis bőven látótávolságon belül.
Ami azt illeti, a japánok még 4 kis hordozóval képviseltették magukat a csatában, de ezek együtt sem jelentettek számottevő erőt, ugyanis mind egy kicsit defektes volt (Junyo: nem volt elég gyors hogy torpedóvetőket szélcsendben is üzemeltessen, a Ryujo-nak túl kicsik voltak a liftjei a Val zubókhoz, a Zuiho-n nagyon kevéske gép fért csak el , a Hosho meg említésre sem méltó sebessége és 8 gépes kapacitása miatt, amik ráadásul mind régebbi típusok voltak.

Pont itt jön be az, hogy ha akarták volna akkor a Zuikakut vihették volna magukkal Nagumóékhoz, de mivel a japán doktrina a rep.hordozók "páros üzemeltetését" írta elő ezért nem is próbálkoztak ezzel (noha össz-vissz 5 vagy 6 gépet kellett volna összekaparniuk, hogy a Shokaku túlélő gépeivel együtt meglegyen egy ütőképes légicsoport.

Imi: a könyv elég nagyrészben Yamamotóra helyezi a felelősséget, amit egyébként a csata után ő maga is elismert. EGyszerűen a győzelmi betegség és a túlzott, felsőbb kontrol nélküli befolyása visszaütött (2X is "sarokba állította Nagano-t, a flotta vezérkari főnökét, azzal fenyegetőzve h lemond...) És az a vicces, hogy sok japán kulcsember látta is az egésznek a gyenge pontjait (töbebk között Kondo és Nagumo maga is!!!) de vagy nem akartak semmit sem tenni vagy a japán kultúrális szokások miatt nem mertek/nem is tehettek. Ráadásul az is már önmagában röhej, hogy pont Nagumo volt a Kido Butai főnöke csak azért mert ő volt a rangidős, holott ő alapvetően torpedó specialista volt és sokkal inkább egy felszíni kötelék vezetéséhez értett volna (pl. Ozawa admirális aki késpbb nagy nehezen megkapta a pozíciót sokkal jobban értett a hordozókhoz, ő volt az egyik kulcsember a Dai Ichi Kido Butai felállításában is). Pláne viccesebb hogy nem igazán kedvelték egymást Yamamotoval de Yamamoto azért tartotta meg, mert mindennek ellenére Nagumo azt csinálta amit Yamamoto mondott neki. Kicsit az az érzése van az embernek az olvasottak után, hogy a Japán Egyesített FLotta kb. Yamamoto személyes játékszere volt...

EDE: azért sokkal többről van itt szó :D. A Walter Lord ki ne dob persze, nekem is hatalmas kedvencem, legalább 10X olvastam, kb. tudom mi van a köv. oldalon :D.

De: az egy szépirdolami mű, ez meg egy hadtörténeti és stratégiai/taktikai elemzés tényleg a legapróbb részletekig (az ember elképed hogy tényleg milyen marha triviális és apró dolgokon múlnak ekkora döntő kimenetelű ütközetek és persze mindig a "20 Ft"-os alkatrészből van hiány: lásd torpedó targoncák kellő száma az Akagin és a Kagán

SZóval rengeteg minden plusz van amit ad a könyv, de hát nehéz is itt pár mondatba összefoglalni az 500+ oldalt.

Ha érdekel valami részlet titeket még szívesen megíropm h mit mond a könyv róla.

Egyébként igen, nekem is felkeltette a könyv az érdeklődésem a Kido Butai iránt, noha a nicknevem alapján kitalálhatóan 90%ban csatahajó imádó vagyok :D (idáig 100% volt).
kezdõ-hajós 428002 2007. november 13. 21:50
Válasz erre
Csatahajós!
Megtisztelnél vele ha válaszolnál az egy héttel ezelött (e-mailen) elküldött kérdéseimre.
Köszi! Ex-Akagis
kezdõ-hajós 428001 2007. november 13. 21:39
Válasz erre
Köszi Kopi!
Kár hogy nem fél évvel elöbb szoltál! Nagyon dúrva a készlet.
Üdv.
Mekett 428000 2007. november 13. 21:21
Válasz erre
Múltkor mutattam felvételeket a nukleáris kísérleteknél használt zsákmány-hajókról.
Itt van egy pár kép néhány ex-német hajóról, amiket az első világháború után használtak bombavetési gyakorlatokon céltárgyként:
www.history.navy.mil/library/online/navybomb2.htm
csatahajos 427999 2007. november 13. 19:00
Válasz erre
Bocs az elgépelésekért, azt hittem van szerkesztési lehetőség...

SZóval az első pontban az egybefüggő 40 perc akart lenni (utána nem volt egybefüggő perc egy ellentámadás fedélzetre állítására (spotting))
csatahajos 427998 2007. november 13. 18:56
Válasz erre
SZia Kalóz!

Semmi gond, örülök a reflektálásodnak. Hagy tegyem gyorsan hozzá, hogy az összefoglalót egy barátom tollából kölcsönöztem és távolról sem kimerítőnek, igazából a könyvet teljes egészében kell látni hogy az emberben átalakuljon a bizonyos kép midwayről.

Nos hogy válaszoljak a kiragadottakra, természetesen nem vitaképpen, hanem csak a saját véleméynemet hozzátévve.

1. megjegyzésed:
Lord tényleg elkülöníti, de ami tévhit, hogy végig elterelő hadműveletként van beállítva a dolog, holott ez pusztán földrajzi és matematikai alapokon sem lehetséges (tér-idő problémák); az Aleuti hadművelet egy régóa betervezett dolog volt, amit hogyha már alkalom nyílt rá akkor le akartak tudni egy füst alatt, kvázi az AF volt az elterelő/fedő hadművelete az ALeuti megmozdulásnak. Nem is annyira a japán haditerv merevségéről van szó egyébként, hanem arról hogy a japánok túlságosan szétforgácsolták az erőiket és még rosszul is pozícionálták mindazt ami maradt (pl. a 7-es cirkáló köteléket mi értelme volt külön venni Kondotól vagy a szállító hajóktól? vagy miért nem lehetett őket integrálni a Kido Butaiba, ahonnan a sebességüknek köszönhetően ugyanúgy előre rohanhattak volna Midwayt bombázni a megfelelő pillanatban és a plusz 12 hidroplán ami pluszt hoztak volna döntő tényező lehetett volna a csatában...ez csak pár amit az SS írói felhoznak és elég nehéz velük vitatkozni...)

Amcsi CAP: igen, de ne feledd hogy azért az amcsik nem lehetekk benne teljesen biztosak hogy nem közeledik feléjük még egy támadás ami a TF17-est találja meg és akkor mi van? A Yorktown már sérült volt és nem volt értleme kockáztatni a másik kötelék hajóit akkor már, szóval szerintem ez ha kemény döntés, akkor is logikus. A Hornet és Enterprise tudták támogatni egymást, a YOrktownnak magának kellett védekeznie.

Midway-en lévő gépek: nos itt a könyv egyik leglényegesebb pontjára tapointottál. Az összes amcsi támadóköteléknek a VT 3-asig nem abban volt nagy szerepe, hogy találatot érjenek el, hanem abban hogy elképesztő módon lekössék a japánokat, akik gyakorlatilag reggel 8 óra tájban vesztették el az ütközetet és ahogy a szerzők fogalmaznak akkor mentek át azon a ponton ahonnan már "nem volt visszatérés", utána nem volt egybefüggő perc egy ellentámadás fedélzetre állítására (spotting), a zubók felfegyverzésére (ugyanis az a rep.fedélzeten történt) és a motorok felmelegítésére és a felszállásra. Az amics támadásokat csak nehezítetette hogy a CAP-et állandóan cserélni kellett plusz Tomonagat fel kellett venni. Tehát az amics rep.gépek legnagyobb szerepe abban volt, hogy lekössék a japánokat és szaturálják az amúgy is roppant törékeny védelmüket (megjegyzem az amicské sem volt sokkal kevésbé törékeny). Amit fontos megérteni hogy ez még nem az a korszak volt mint 1944-45ben az amics TF58 idején ahol gyakorlatilag permanens volt a CAP; 1942ben még gyerekcipőben jártak ezek a dolgok. (és pl itt vissza is kell kanyarodni az általad említett TF16-17 közti támogatás hiányához: az amics hordozók is csak 27 gépes VF-eket hordoztak így bajos volt a bombázók kíséretének megoldása plusz a CAP biztosítása elég géppel..)

2.-es pont: Yorktown: igaz hogy végül az I-168 végezte ki, de a két légitorpedó találat után gyakorlatilg "mission killed" lett a hajó, meret mozgásképtelenne vált és mint olyan a harcértékét elvesztette a további küzdelemben. TÉny hogy nyílván egy fél év alatt ki lehetett volna javítani a sérüléseit ha túléli a csatát.
Viszont!!! a japán hajókat bizony ugyanúgy külső segítséggel süllyesztették el, nem a repülőgép támadások. FOrrásokkal alátámasztva igazolja az SS, hogy mind a 4 japán hajót 24"-es Long Lance torpedókkal küldték hullámsírba, egyébként ha jól emlékszem az Akagi és a Hiryu esetében ezt Lord is említi. Persze a Soryu és a Kaga sérülései az elképesztő tűztől így is úgy is javíthatatlanná tették a hajókat, a két baltornyos talán menthető lett volna.

3.-as pont: olvastad a könyvet? szerintem a szerzők elég sok ponton alátámasztják, hogy miért úgy volt ahogy, hiszen ez a csata egyik kardinális kérdése volt mindig is. ELég hihetőnek tartom, hogy bizony ha nincs a késés akkor nem veszi észre az amcsikat csak a Chikuma 5-ös gépe a hazafelé útján.
Persze a mi lett volna ha kérdések mindig ilyenek, hogy mindenki a saját elgondolásának hisz, de mégis, úgy gondolom hogy elég meggyőző az az ábra ami a felderítőgépek tervezett és vas útvonalát illetve az amcsi kötelékek útvonalát ötvözi.

Persze ha a gép 3 fős személyzetének egyszerre rossz napja van akkor...

Utolsó pont: az amics felderítést túlértékelik és ez le is van írva részletesen. Persze, hatalmas segítség volt Nimitznek de ez: "Miközben az amerikai felderítés a japánok hadműveletének szinte összes lépését előre megfejtették, felkészítve hadvezetésüket a várható feladatra. " - enyhe túlzás az SS alapján (és ezt egyéb források is alátámasztják). Most nincs nálam a könyv így a pontos számokra nem melékszem, de mondjuk az össz. japán rádióüzenetekfelét tudták elfogni, abból mondjuk emberi erőforrás és idő hiányában jó ha a 40% 10%-át fel is tudták használni és értelmezni. Arra teljesen jó volt, hogy a nagy kép összeálljon, meg a hajónevekből nyílván ki tudták sakkozni, hogy kb mivel állnak szemben, de azért nem olyan szinten voltak képben hogy akkor most 10.21-kor az Akagi felküld három zero-t őrjáratra...

Végül: Nagumónak egyáltalán nem volt tiltva, hogy harcba szálljon a hordozókkal, ne viccelj, ez volt az egész hadművelet lényege, hogy lemossák az amics maradék hordozókat. Erre ment ki a játék. AZ egy más kérdés, hogy az amics hordozók 2 nappal előbb felbukkantak mint tervezték.
Kalóz 427997 2007. november 13. 17:52
Válasz erre
Bocsi, a hieroglifák mindössze három pontot takarnak (pedig Wordből másoltam. Vagy épp azért?)
Kalóz
Kalóz 427996 2007. november 13. 17:50
Válasz erre
csatahajós!
Nem vitaképpen, de néhány gondolat, ami hirtelenében összefutott olvasva a Kettétört kardról szóló hsz-ed:

Talán a magát legerősebben tartó tévhit a japán flotta túlereje a csatában. …Walter Lord könyvében kifejezetten kettéválasztja az Aleutoknál bevetett erőket a midway-itámadóktól.
A Midway-en tartózkodó repülőerőket nem lehet túlerőként értékelni, mivel bevetésük során egyetlen egy találatot nem értek el, sőt nagyrészt megsemmisültek (akárcsak a hordozókról indított erők jelentős része is).
A japán haditerv merevségét a Hihetetlen győzelem szinte az első oldaltól kezdve hangsú-lyozza, kiegészítve a japánok magabiztosságával (a hadművelet előkészítése során a hadi-játékon több találatot törölnek, hogy megfelelő csapásmérő erő maradjon a hadműveletek lefolytatásához. A valóság a maga módján cáfolta meg ezt az elbizakodottságot).

Ami a doktrinák, haditervek merevségét illeti, nos azt az amiknál is megtalálhatjuk. A Yorktownt érő légitámadás során a többi hajó pilótái szinte könyörögtek, hogy harcba szállhassanak az ellenséggel, és nagy valószínűséggel sikeresen meg is akadályozhatták volna a japánok támadását, azonban a saját hajó védelme erősebb volt a segítségnyújtásnál.

Maga az amerikai támadás eredménye (7-8 találat) a bevetett gépek számát tekintve nem mondható túl jónak, különösen összevetve a Yorktown ellen bevetett maroknyi Aicsi zuhanóbombázó két találatával …
A Yorktown elsüllyedését nem a japán légierő, hanem a már lassan magához térő hajót ért japán tengeralattjáró torpedótámadása okozta.( igaz, ehhez szükség volt ahhoz, hogy a hajó mozgásképtelen legyen a bombatámadások következtében). A japán hajók elsüllyedését viszont csak! a repülőgép támadások eredményezték. Az eredmény tehát enm kérdőjelezhető meg, különös tekintettel a többi bevetett amerikai repülőgép erdménytelenségét figyelembe véve.

A felderítéssel kapcsolatos az a tévhit, miszerint a Tone 4. számú gépének kései indítása fosztotta meg a japán flottát az ellencsapás lehetőségétől. … Amennyiben a gép időben indul, a többiekhez hasonlóan ő is csak az üres tengert találja. …
A leírtak csak feltételezés, hiszen épp olyan valószínűséggel rábukkanhatott volna az érkező hordozókötelékre, mint hogy nem találja meg. Hogy az adott pillanatban rájuk talált szintén merő véletlen volt, és ha hamarabb észreveszik, nem is tudott volna jelentést leadni. Ez tehát mindenképpen az amerikaiak balszerencséje volt, az egyébként hihetetlen szerencsék sorozatában.

És még valami:
A japánok nem tanultak a Perl Harbornál elkövetett hibáikból: A felderítésük hiányossága miatt ott nem sikerült meglepniük és elsüllyeszteniük az amerikai hordozókat, amik azután jelentős szerepet játszottak a Midway-i csatában. Sőt, a Korall tengeren jelentős károkat szenvedő Yorktown-t sem vették számításba, miközben azt az amerikaiak rövid idő alatt helyreállítva csatasorba állították, sőt a japán bombatámadás során keletkezett károkat harci helyzetben is kiküszöbölve újra hacképessé tették, amit a japán felderítés szintén nem vett észre.
Miközben az amerikai felderítés a japánok hadműveletének szinte összes lépését előre megfejtették, felkészítve hadvezetésüket a várható feladatra.
És még egy: Nagumonak kifejezetten tiltva volt harcba szállni az amerikai hordozókkal, a felderítés és a merev rádiócsend miatt azonban belekeveredtek egy olyan csatába, amit semmiképpen nem nyerhettek meg.

Kalóz
sszabi 427995 2007. november 13. 16:00
Válasz erre
Köszi hellodebil a képeket a makettről!
EDE 427994 2007. november 13. 12:37
Válasz erre
ChevyG!

Én is köszönöm a lengyel cuccokat!
Még egy nyelv, amit érdemes lenne megtanulni!
EDE 427993 2007. november 13. 12:15
Válasz erre
Csatahajós!

Köszi a nem is rövid összefoglalót! Az RPG-n is találtam írásaidat.
Azért megnyugodtam, hogy nem kell kidobni Walter Lord könyvét. Itt igazából három újdonságggal találkoztam:
A Tone 4-es számú gépének kálváriája
A japán támadás 1 órával későbbi időpontja
Az Akagi csak 1 bombát kapott (máshol 2-t írnak, nem nagy eltérés)
A többit, ha józan ésszel nézi az ember a dolgokat, ki lehet következtetni (lásd Hellodebil - nekem is voltak Heuréka élményeim), illetve más történészek is imitt-amott már leírták 2005 előtt.
Értem ezalatt Jamamoto felelősségét, a rugalmatlan japán vezetést, a japán flotta túlerejét, a kimerült és megfogyatkozozz repülőgépállományt (pl az Akagin és a Kagán kb 54 gép volt, míg 72 is elfért rajtuk ezekből a típusokból!!! - elképesztő), a gyenge japán, és hatékony amerikai légvédelem stb.
Egyszer játszottam egy milettvolnaha játékot, amit a történészek utálnak. Ez alapján azt állíthatom, hogy 7.15-kor, amikor megkapta Nagumo az ami hajók pozícióját, elrendeli az ami hajók elleni támadást az erre a célra előkészített 108 géppel, talán még megnyerhette volna a csatát(ezt leszámítva szerintem Nagumo végig helyesen döntött). Ha ezek a gépek elérik az 16. és 17. köteléket, a hordozók majdnem biztos harcképtelenné váltak volna. Mivel hamarabb fordultak volna az amerikai flotta felé, az Enterprise 37 zubója valószínűleg nem találta volna meg a japán flottát (így is az Arashi "segített" nekik), de még az is lehet, hogy Max Laslie százada is elvéti a dolgot.
Persze ha az amik megtalálják a japán flottát, akkor egál lett volna. Ebből is látszik Jamamoto tervének gyengesége, fél nyolc után a japán drukkerek már csak az amerikaiak gyakorlatlanságában bízhatttak.
Bocs, hogy teóriákkal untatlak benneteket, de valahogy ki kellett jönni belőlem!
Azért szívesen kezembe venném a könyvet, Csatahajós újfent felcsigázta hordozós érdeklődésemet. Mégegyszer köszönet neki!
Simi 427992 2007. november 13. 12:09
Válasz erre
Csatahajós!
Nagyon köszönöm ezt a rövid összefoglalást a könyvről.
Azt eddig is kézenfekvő volt, hogy nagy előny volt az amerikaiaknak, hogy ismerték a támadás idejét, helyét, erejét stb. Számomra - a leírtak alapján - az vált nyilvánvalóvá, hogy Nagumo (Yamamoto merev terve is persze nagy hiba volt) óriásit hibázott. Neki is tisztában kellett lennie azzal, hogy a hordozói csak órák alatt tudnak a csapásmérésre a szokásos módon felkészülni. Ezalatt pedig folyamatosan ki van téve a támadásoknak. És ha valahol egy kis rés nyílik a védelmen, odavesznek a hajói. Ekkorát nem lett volna szabad kockáztatnia. Minden lehetséges módon azonnal csapást kellett volna mérnie - hiszen az ellenség is ugyanezt tette. Ezek alapján úgy tűnik nekem, hogy a véletlen és a szerencse kisebb szerepet játszott az ütközetben, mint ahogy eddig gondoltam. Az amerikai taktika sokkal célratörőbb volt, mint a japánoké és ez döntötte el a csatát.
Kopi 427991 2007. november 13. 12:05
Válasz erre
Kopi 427990 2007. november 13. 12:04
Válasz erre
Akagis !!!

Egy kis feljavító :http://www.hobbyeasy.com/en_US/prod/31496.html

Üdv Kopi
hellodebil 427989 2007. november 13. 11:09
Válasz erre
100_6362
100_6362
100_6365
100_6365
100_6366
100_6366
100_6367
100_6367
100_6368
100_6368
100_6369
100_6369
100_6370
100_6370
100_6371
100_6371

Sszabi!
A képeket csatoltam. Nagyon régen építettem, a minőség a megszokott Revell. Ami annyit jelent, hogy az illesztések pontosak, ám az alakhűség megkérdőjelezhető, mint az 1:570-es Bismarck/Tirpitz maketteknél - azoknál érezhető, hogy az arányok el lettek tolva... Italeri 1:720-ban veri a Revellt. Akkoriban örülhettünk egy-egy ilyen makettnek, manapság sokkal igényesebb hajók készülnek a méretarányban. Összességében úgy jellemezném a készletet, hogy érdekességnek kítűnő, ám inkább a "mutatós játék" kategóriába sorolnám.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305.