/ Fórumok /

Csatahajók

Minden vizi szörnyeteg, ami mai napig csodálattal tölt el minket...
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.
Simi 690696 ma 08:57
Válasz erre
Szia Gyuri!
Most is szép, igényes és pontos munkát végeztél! Fájó,és bosszantó a különféle gyártók, kiadók trehánysága; különösen, ha az ember később döbben rá. Tiszteletet parancsoló, hogy te mindent megpróbálsz kijavítani... Alig várjuk, hogy végre kész legyen ez a gyönyörű alkotás. Remélem, a fegyverzet építése némileg egyszerűbb lesz, hiszen azokat más hajókhoz már sokszor elkészítetted.
zs180 690608 2021. november 30. 17:08
Válasz erre
mws2

előárbóc
mws2
mws3
mws3
mws4
mws4
mws5

előárbóc a helyén
mws5
mws6
mws6
mws7
mws7
mws8

főárbóc a helyén
mws8
mws9
mws9
mws10
mws10
mws14
mws14
mws1.01

a két radar
mws1.01
mws11.01

a WEM utasítása
mws11.01
mws12

innen ki vannak vágva radar alkatrészei
mws12
mws19

45" fast motor boat
mws19
mws20
mws20
45" motor launch
45" motor launch
mws22
mws22
mws23

32" cutter
mws23
mws24
mws24
mws25

30" gig
mws25
mws26

16" sailing dinghy
mws26
mws27

25" fast motor boat
mws27
mws28
mws28
mws29

35" fast motor boat
mws29
mws30
mws30
mws31

balsa raft (copper punt)
mws31
mws16

Carley float-ok két méretben
mws16
mws17
mws17
mws18
mws18
mws15
mws15
mws32

a csónakok
mws32
mws33

evezők
mws33
mws34

csónakbakok
mws34

Elnézést a hosszú szövegért...de itt a szappanopera legújabb fejezete!
Az előárbóc Albion Alloys rézcsövei (0,9 és 0,7mm átmérő, a tripód lábai), Flyhawk rézrúd (felső árbócszár), kissé átalakított maratott platform (WEM Barham), Master Model réz keresztrudak, maratott létrák (WEM) felhasználásával készült. A platformok körüli korlát saját készítésű, és mivel egyik maratást sem találtam elég finomnak az árbócra, a régi módszeremet alkalmaztam: méretre vágott, egyenként felragasztott függőleges rudakra vékony húzott szálakat ragasztottam Revell Contacta Liquiddel. Néhány saját építésű, apró szerelvény kerül majd a platformra (nincs róluk fotó, túl kicsik). A főárbóc jóval egyszerűbb felépítésű: a Master Model egy irányban elvékonyított rézrúdjából készült, szintén Master Model keresztrúddal, saját építésű platfrommal és korláttal, zászlórúddal és egy hosszanti rúddal kiegészítve.
Az árbócok elkészítése során két problémával szembesültem. Az első a források megbízhatóságával kapcsolatos. Makettezői pályafutásom alatt meggyőződtem arról, hogy csak a korabeli fényképek tekinthetők maradéktalanul megbízható forrásnak. Eleinte, gyerekként elhittem, hogy tényleg olyan vastagok az árbócok, mellvédek, ágyúcsövek, mint ahogy az adott kit megjeleníti. Később bíztam a maratások pontosságában – végtére is azért készültek, hogy kijavítsák a kit hibáit, ezért nem túlméretesek, nem pontatlanok, igaz? Dehogy! Sőt, még a leginkább becsben tartott rajzok is tartalmaznak hibákat. Most pedig az eredeti, gyári tervrajzokban ingott meg a bizalmam. Pontos méréseket végeztem a főárbóc keresztrúdjának pozícióját illetően, mely jól látható a rajzon, majd gyermeki örömmel ragasztottam fel a rudat a kimért helyre. Aztán, a fotókat nézegetve kiderült, hogy nem ott volt, hanem feljebb. És nem, nem egy másik időszakban készültek a képek, megfelelnek a tervrajz idejének! Szedhettem le a rudat. Egyébként nem minden részlet szerepel az építő tervrajzán, ez talán kevésbé meglepő.
A másik problémám az árbóccsúcsokat díszítő Type 279-es radarral adódott. Itt többféle lehetőségem volt: a Tetra maratása kicsit túl kicsi volt minimálisan vastag részletekkel, a FlyHawk-féle radar leheletnyit túl nagy, így a WEM maratásból valót válaszottam (van még egy Lion Roar brit radar készletem, amiben szintén van szép 279-es, de ehhez nem nyúltam, mert ez az egy szettem van, és nem is nagyon lehet másikat lelni, valószínűleg nem gyártják már). Szépen össze is raktam a WEM radart, tetszett is vele az árbóc, ám amikor a főárbóchoz értem, vettem észre, hogy a WEM nem adott elég antennát, csak egy szetthez, pedig kettő volt minden hajón. Tehát volt két rúd és két antenna, pedig abból négy kellett volna. Furcsa, hogy ez eddig senkinek nem tűnt fel, legalábbis én nem olvastam róla. Mivel nem akartam az előárbóc radarját kicserélni, nem maradt más választásom, mint rendelni még egy WEM Queen Elizabeth/Valiant maratást. Amíg meg nem érkezik, befejezetlen marad a főárbóc.
Ezután a csónakokkal kezdtem el foglalkozni. Úgy találtam, hogy a megépített állapotban nem 45 láb hosszú medium picket boatok voltak a hajón, mint a kit megadja, hanem 45 láb hosszú gyors motorcsónakok. Ezekből kettőt készítettem elő – az Admiralty Model Works szép műgyanta termékei, melyek csak minimális feljavítást igényeltek a saját maratásukon kívül. A 45 láb hosszú motoros bárka
(launch) szintén az Admiralty Model Works-től jött. Ez is szép részleteket tartalmaz, de itt a WEM maratását használtam a sajátja helyett – nehezen is illeszkedett. Minden nyitott csónak belseje ki lett festve az evezőpadok behelyezése előtt. A 32 láb hosszú kutter következett. Ez szintén Admiralty Model Works/WEM hibrid, saját építésű belső részletekkel . A 30 láb hosszú gig igyakorlatilag módosítatlan Admiralty Model Works termék. Az igen parányi, 16 láb hosszú vitorlás dingi a kitből való test WEM maratással. A 25 és 35 láb hosszú gyors motorcsónakak teste szintén a kitből való, fedélzeteik és felépítményeik a FlyHawk maratásából lettek összeállítva. Néhány részletet maradék maratásból adtam hozzájuk. A balzatutaj Combrig műgyanta elem (a Harbour szettükből vettem), elláttam némi, sztirolból készült feljavítással. Hét nagy és hat kicsiny mentőtutaj (Carley float) lesz mág a fedélzeten, ezek a Micro Master csodás 3D nyomtatott elemei. Húzott szál, darabokra ragasztottam őket, azokat meg egy kartonlapra, hogy egyszerűbb legyen a festésük. Néhány evező (WEM és FlyHawk maratás) szintén így lett előkészítve (a csúnya végeket azóta rendbetettem). Néhány csónaktartó bak (Tetra maratás) a sok közül szintén látható. Most a fegyverzet elkészítése az egyetlen nagyobb feladat, ami a festést még megelőzi.
zs180 690607 2021. november 30. 16:54
Válasz erre
Kicsit eltűntem, de dolgoztam a hajón...
Tomi,nagyon szép lesz ez a hajó is! Most szívás a sok kapaszkodó felrakása, de a kész makett díszévé válnak majd!
Tjoe 690312 2021. november 21. 13:27
Válasz erre
Kifizeted a kb. 700Ft.-ot az Ebay számlán és annyi. Tovább nincs dolgod vele.
vlevi 690217 2021. november 16. 10:00
Válasz erre
s-l1600
s-l1600

Háát, igen. Ha nem lenne ez a kavarás a külföldi rendelések áfájával, már rendelném is:
www.ebay.ca/itm/183901456952
Jobban néz ki, mint az az Aber maratás, amit én ismerek, és a képet elnézve jobban is illik a Szent Istvánhoz.
medor 690214 2021. november 15. 23:36
Válasz erre
Sziasztok!
'Modell & Makett' magazin ügyben tudok segíteni.Az összes megvan!
Varjúbácsi 690210 2021. november 15. 19:00
Válasz erre
Téglatesó!
Köszönöm! Ebben a hírben az a baj, hogy EL KELL MENNEM FOTÓZNI!
Varjúbácsi 690209 2021. november 15. 18:58
Válasz erre
jammie!
Köszönöm.
varjasiandraskukacgmail.com
jammie 690199 2021. november 15. 13:42
Válasz erre
Szia.

Ha adsz elérhetőséget, van itt valahonnan két pdf.
téglatesó 690198 2021. november 15. 13:19
Válasz erre
Most leltem, hátha érdekes lehet: Szerbiában befejezték a Temes testvérhajójának, a Bodrognak a restaurálását:www.reuters.com/world/europe/serbia-restores-warship-that-fired-first-shots-world-war-one-2021-11-12/
Varjúbácsi 690192 2021. november 15. 09:57
Válasz erre
Na, amilyen marha vagyok, természetesen nem 1971-ben, hanem 1917-ben.
Varjúbácsi 690191 2021. november 15. 09:56
Válasz erre
Temes
Temes

Trooper!
Valóban 1914-ben elsüllyedt, de 1916-ban kiemelték, kijavították, és 1971-ben újra vízre került. Na ezt az újjáépített verziót tervezem megépíteni.
trooper 690179 2021. november 14. 22:02
Válasz erre
IMG_20211114_153347_208
IMG_20211114_153347_...

Szia!

Úgy olvastam, hogy az első SMS Temes 1914-ben elsüllyedt. A Bosna-osztályú monitor első egységét nevezték el SMS Temes II-nek (Az első emlékére), és ezen a néven hajózott 1917-ig. Ez a hajó van az alábbi képen. Erre gondoltál?
Gabusch 690177 2021. november 14. 21:54
Válasz erre
pancel1
pancel1
pancel2
pancel2

Köszi, de itt nekem mit kellene látnom?
A félreértések elkerülése végett, én a második képen látható páncélvonatra hajtok, nem az első képen lévőre, mert az talán még kapható is, meg meg is van.
csosza 690172 2021. november 14. 20:51
Válasz erre
csosza 690171 2021. november 14. 20:51
Válasz erre
http://www.papercraftsquare.com/vehicle-papercraft/page/93
Gabusch 690169 2021. november 14. 20:28
Válasz erre
Az a kérdőjel az elég nagy sajnos. Nekem a Kisdobos 1969-es példányai kellenének, mert akkor volt a Tanácsköztársaság 50. évfordulója, amikor turnéztak egy páncélvonattal országszerte. A kivágó-melléklet pedig szintén hozta ugyanezt. Mivel a papírmakett, amit az Ezermester boltban lehetett kapni hozzáférhetetlen, kb. ez lenne az egyetlen lehetőség. Csak nincs. :(

Modellezésből az 1979-es az utolsó hozzáférhető évfolyam, Modell és Makett sincs.
csosza 690168 2021. november 14. 20:04
Válasz erre
Ha bemész a legközelebbi könyvtárba, ott hozzáférsz az ARCANUM adatbázishoz. Ebben az elmúlt 100 év valamennyi (?) újság, folyóirata megtalálható, cím és évfolyam alapján keresve. Sumákban le lehet tölteni PDF formátumban.
Az ARCANUM adatbázisra elő is lehet fizetni, akár 1 hónapra is (kb 5000 Ft) akkor szabadon letölthetsz bármit.
Varjúbácsi 690162 2021. november 14. 15:22
Válasz erre
Sziasztok!
Csak a csodában bízok, de abban nagyon! Keresném az S.M.S.Temes rajzát, ami az 1917-es átépítést ábrázolja, 1:100 méretarányban.A rajzot Benczúr László készítette. Anno a zöld Modellezés újság tervrajz mellékleteként jelent meg, valamikor a nyolcvana évek vége felé. Ha valakinek ott lapul valahol a cuccai között, egy scannelés erejéig szeretném kölcsönkérni, de ha meg van nagy felbontású scannben, az is megfelelne.
Köszönöm előre is a segítséget.
varjsiandraskukacgmail.com
Sennás 690056 2021. november 9. 20:36
Válasz erre
Nem pont ide való de hihetetlen mit meg építenek Kínában.

www.blikk.hu/galeria/kina-maxar-muhold-katonai-hadihajo-makett-sivatag/yzygb9h
hergert 690024 2021. november 9. 07:31
Válasz erre
Szia Sokol!

Köszönöm!

Köszönöm a jótanácsokat!

Esetleg van fotód/ rajzod arról pontosan, hogy néz ki a te átalakított műszerész fogód és hogy van meg köszörűlve?

Üdv.: Herger Tomi
Sokol 690021 2021. november 8. 20:19
Válasz erre
Szépen alakul :)!

Én egy műszerés oldalfogo pofáit éleztettem fel szike élességűre. A blankolásra és szálvégezésre használt részt alkalmazom, a rézcsövek vágására. Picit ráfogok a felrajzolt jelölésnél, -és forgatom a csövet amíg el nem nyírja. Az ötvösök is ezt csinálják, hogy ne torzuljanak a kúpok és csövek. Maga az elv olyan, mint a csővágóollóé, csak nem szorít körkörösen.

Vagy jó a fogorvosi fúróba fogott, kör vágólap is, ha megfelelőre tudod állítani a fordulatszámot (Piko/Proxon/Marico stb.)

Ha mindenképpen szikével akarod hengerelve elvágni, használj íves! pengét (pl. Olfa/ Kinzo stb.) Az kevésbé nyomja meg, ahogy változik az élszalag szöge.
hergert 690014 2021. november 8. 19:16
Válasz erre
a05
a05
a04
a04
a01
a01
a03
a03

Sziasztok!

Pár újabb kép az épülő "A" jelű csatahajómról

A sok kapaszkodótól az örület határán voltam és még nincs vége...

Gyuri! Lenyűgöző a részletesség ahogy építed a hajód, sokat merítek belőle én is.

Üdv.: Herger Tomi
Batka 689663 2021. október 25. 09:44
Válasz erre
Szia!

Ismét egy gyöngyszem születik!
Rettenetesen tetszik a hangár és hogy mennyire belátni.

Üdv,
Batka
SSZABI 689659 2021. október 25. 06:46
Válasz erre
Ennek a hajónak is nagyon szép lesz minden részlete. Ez a vásznazásos dolog nagyon jól néz ki ;)
zs180 689655 2021. október 24. 23:11
Válasz erre
mws34

Hátsó felépítmény feljavítva
mws34
mws35
mws35
mws1

HACS IV
mws1
mws2

Egyik nyílik
mws2
mws20
mws20
mws21
mws21
mws23

daruk
mws23
mws24
mws24
mws4

készülnek a bumok
mws4
mws31

Itt már készen vannak
mws31
mws7

44"
mws7
mws9

Feltöltve Micro Kristal Klearrel
mws9
mws10

Ha megszárad, átlátszó lesz
mws10
mws11

Fényszórók 1
mws11
mws12

2
mws12
mws14

3
mws14
mws15

4
mws15
mws16

5
mws16
mws17

6
mws17
mws18

7
mws18
mws19

8
mws19
mws25

felépítményekkel 1
mws25
mws26

2
mws26
mws27

3
mws27
mws33

4
mws33

Jó estét! Haladtam megint, úgyhogy ha valakit még érdekel, itt az eredmény:
Az egyszerű formájú hátsó felépítményt a következő módon részleteztem: az ablakokat kifúrtam, részben áthelyeztem, az elöl levő, túlnyúló fedélzetet elvékonyítottam, két, henger alakú mellvédet készítettem offszetlemezből a pom-pom directorok számára, néhány, vezetéket imitáló rézdrótot ragasztottam fel, majd maratott “ereszek”, ajtók, darutámaszok és kis fedélzeti felépítmény került fel rá. Úgy tűnik, a felépítmény tetején levő struktúrák lényegesen különböznek a Queen Elizabeth-en levőktől, melynek részletei szereplnek minden kiegészítő készletben. A régi fényképek tanulmányozása során nem volt egyszerű a különbségeket egyenként azonosítani. A kit hátsó directora alapvetően megfelelő alakú, ezért itt csak felszíni feljavításra, illetve a tetején a megépített állapotben még nem jelenlevő lőállás alapjának levágására szorítkoztam A HACS platformokat maratott részletekkel díszítettem fel. Maguk a HACS IV hengerei a hídon levőkkel szemben, “vászonborítással” lettek ellátva, mely rézdrótból készült félkörök felragasztásával és a hézagaik PVA-val történt kitöltésével készült. Az egyik éppen nyílik: később a legénység egy tagját fogom itt elhelyezni, aki “megemeli a vásznat”. Két fényszóróplatform saját építésű, offszetlemezből készült egysoros korláttal, és a FlyHawk esztergált rézhengerére lett ráragsztva. Ezután a két nagy daru elkészítése következett. Ezek szintén különböznek a QE daruitól, ezért a kabinjukat a Tetra készletéből vettem, míg a gémeket egy FlyHawk Renown szettből voltam kénytelen kannibalizálni. Szerintem baromi jól néznek ki, és a kész makett egyik díszévé válhatnak majd. Tizenkét búmot (darugémet?) gyártottam le két, különböző vastagságú rézdrótból. Bár nem látszik, a végeiket kissé vékonyabbra reszeltem, és a rajtuk levő bilincseket igen keskeny cigarettapapír csíkok felragasztásával imitáltam. A fényszórók következtek ezután. Öt 44 inches fényszórót a MicroMaster 3D nyomtatott darabjait alapul véve készítettem el. Az előlapjukat mélyen kifúrtam, az így keletkezett üreget ezüstre festettem, majd Micro Kristal Klearrel töltöttem fel. Néhány apróbb részlet és két kézikerék felragasztása tette teljessé a feljavítást, a maratott fényszórórács külön várja a festést. A négy 20 hüvelykes fényszóró szintén a MicroMaster 3D maratott készletéből való. Ezeket nem fúrtam ki, egyébként hasonló módon készütek, mint nagyobb testvéreik. A négy 10 inches jelzőlámpa, melyeket kicsinységük miatt általában kihagynak a kitekből, teljesen saját építésű: átlátszó húzott szálból készült henger és réz keret képezi alapjukat. Két parányi és gyönyörűen részletezett FlyHawk paravánt készítettem még el. Rézdrótból hajlított egyszerű daruk (a fényszórók kiemelésére szolgáltak) szintén láthatók itt. A felépítmény fő elemeinek elkészültével kezd hajóra hasonlítani a makett.
ChevyG 689633 2021. október 24. 14:20
Válasz erre
Szia!

400-as a méretarány, de lehet jobban jársz, ha meg veszed újra.

www.megamakett.hu/Ark-Models-Russian-navy-protected-cruiser-Avrora

üdv! GG
Miggyuri 689343 2021. október 13. 22:16
Válasz erre
Keresek Heller vagy a szovjet változatú AURÓRA cirkálóhoz (1:700?) mentőcsónakokat, árbócot, hajócsavarokat, horgonyokat. Szeretnék kiegészíteni egy nemrég kapott roncsot.
DzsunKa 688646 2021. szeptember 18. 18:09
Válasz erre
Szia Varjúbácsi!
A "LAJTA" a Magyar állam tulajdona és jelenleg a Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésében van. Szerintem az Újpesti Hadikikötőben állomásozik.
Gondolom a múzeum vezetésétől kérhetsz, és kapsz is segítséget.
A TIT "Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület" is részt vett a hajó helyreállításában.
Varjúbácsi 688644 2021. szeptember 18. 16:57
Válasz erre
Sziasztok hajósok!
Szeretnék segítséget kérni a hajósnéptől. A Lajta monitor építéséhez gyűjtök anyagot, pontosabban a felépítményhez. Prasky tervrajza alapján az úszótestet már megrajzoltam, csak a lézerre vár, de a felépítmény méreteivel bajban vagyok.Sajnos a dr.Balogh Tamás féle rajz alapján nem tudom a felépítményt méretezni. Rengeteg fotót összeszedtem, de még mindig kevés. Ha van valakinek bármilyen dokumentuma a restaurált Lajta fedélzetéről, esetleg ismertek valakit a felújító csapatból - sajnos akit én ismertem, Bicskei Jani, már az égi műhelyben építi a Titanicot - akinél lehetnek méretezett rajzok, kérem segítsen.
Vagy ha van valaki, aki segítene abban, hogy feljussak a Lajtára, - mert sajnos a Parlament elől elvitték - és végigmérhessem az inkriminált részeket, hálám örökké üldözné.
A legkisebb segítséget előre is köszönöm.
zs180 688552 2021. szeptember 15. 02:02
Válasz erre
András, Sebi, köszönöm szépen!
Sebi, gondolom, a Bolyaira célzol.
Oda nem viszem, tekintettel a félig kész és sérülékeny állapotra.
De ha eljössz hozzám, szívesen megmutatom.
Sebi 688487 2021. szeptember 12. 19:43
Válasz erre
Szép munka Gyuri! Remélem lesz alkalmam októberben személyesen is látni.
Varjúbácsi 688398 2021. szeptember 9. 17:18
Válasz erre
Már most hihetetlenül klassz! Amolyan igazi "pékgyuris"!
zs180 688397 2021. szeptember 9. 17:09
Válasz erre
mws1

hangár alja eredeti állapot
mws1
mws2

hangár alja + teteje, eredeti állapot
mws2
mws3

szellőzők, Tetra maratás
mws3
mws11

elülső rész festve
mws11
mws4

tető, eredeti állapot
mws4
mws6

tetőről minden levágva
mws6
mws8

tetőn új mellvéd
mws8
mws9

tetőn új mellvéd 2
mws9
mws5

készül a kúp
mws5
mws10

kúpok csiszolva, festve
mws10
mws7

mellvéd sablonok
mws7
mws12

öszeállt a felépítmény
mws12
mws13

öszeállt a felépítmény 2
mws13
mws14

öszeállt a felépítmény 3
mws14
mws15

apróságok
mws15
mws16

apróságok 2
mws16
mws17

kémény, eredeti állapot
mws17
mws18

kéménytető, maratott alaplap becsiszolva
mws18
mws19

kémény kész
mws19
mws20

kémény kész 2
mws20
mws21

kémény kész 3
mws21
mws22

minden a helyén
mws22
mws23

minden a helyén 2
mws23
mws24

minden a helynén 3
mws24

Haladtam a Valinattal megint, íme a leírás:
Azt hittem, a hangárokat is tartalmazó középső felépítmény elkészítése egyszerűbb lesz, mint a hidé. Végül más jellegű kihívásokkal szembesültem, de hát épp ettől érdekes a makettezés! Első lépésként az összes túlnyúló fedélzetet elvékonyítottam. Ennek a jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni, mert alapvetően meghatározza a kész makett megjelenését, finomságát.
A felépítmény két részre tagolódik, alsó és felső komponensre. Az alsó résszel az volt a probléma, hogy előlről és oldalról nyitott, felül pedig a felső rész fedi; és olyan, látható elemeket tartalmaz, amelyek a festés számára nem elérhetők, miután az alsó és felső rész össze lett ragasztva. Emiatt ezt a részt ki kellett festenem, bár a festést általában az összes alkatrész elkészülte után szoktam elkezdeni. A shelter deck folytatásán elhelyezkedő, vélhetően a kazánokat kiszolgáló szellőzőket tartalmazó építményt a Tetra maratott alkatrészeinek felhasználásával készítettem el. Az itt levő két kábeldobot és ajtókat is elhelyeztem. A fedélzetet AP507A sötétszürkére, a függőleges felületeket pedig 507B középszürkére festettem (itt jegyzem meg, hogy mostanában az a konszenzus, hogy nem volt ilyen szín, és amit 507B-nek gondoltunk, az is 507A. Mindegy, én akkor azt kifakult 507A-nak hívom, és maradok ennél a középszürke árnyalatnál, a fotók szerint ez a jó). A felső fedélzeten levő pom-pomok alatt két masszív oszlop van, ezek felül nem a kit és a maratások gyártói által preferált háromszög alakú merevítésekkel vannak megtámogatva, hanem egy kúp alakú kiszélesedett rész látható a fotókon (ez lehet a sok apró különbség egyike a Valiant és a Queen Elizabeth között). Ezt a kúpot úgy készítettem el, hogy sok, háromszög alakú sztiroldarabot ragasztottam az oszlop köré, tömítőpasztával töltöttem ki a közöket, végül simára csiszoltam az így keletkezett kúpot. A felülete nem tökéletes, de a kész hajón amúgy is alig fog látszani. A két, majdnem egyforma testvérhajó közötti további különbség a darukat megtámasztó oszlopok helyett szereplő, téglatest alakú felépítményrész, amit offszetlemezből alakítottam ki. A felépítmény felső részén jól látszanak a fröccsöntött kitek jellegzetes hibái: alacsony és széles mellvédek, felfelé keskenyedő struktúrák, lekerekített sarkok. Ez nem maradhatott így, ezért gyakorlatilag minden részletet legyalultam a fedélzetről. Ezután következett ennek a részegységnek a legnagyobb kihívást jelentő feldata: a pom-pomok körüli mellvéd váltakozó mértékben kifele dől, amit igen nehéz reprodukálni, úgy hogy a magassága konstans maradjon. Úgy próbáltam úrrá lenni a problémán, hogy sablonokat készítettem maszkolószalagból, melyeket az eredeti mellvédre ragasztva és ceruzával finoman satírozva megkaptam a “szabásmintát”, melyet az offszetlemezre ragsztottam, majd a ceruzavonalak mentén kivágtam azt. Így is igen nehezen, sok rontott darabbal sikerült csak elfogadható eredményt elérni, ami mosts em teljesen egyenletes, de véleményem szerint sokkal jobban néz ki a háromszög alakú merevítőivel, mint az eredeti műanyag alkatrész. Összeragasztottam és tömítettem az alsó és felső részt, ezután számos apró, maratott részlettel láttam el: kerültek rá a kiálló fedélzetek alá áttört háromszög alakú támasztékok, ajtók, függőleges létrák, ablakok, hangárajtók (a WEM-től, az egyik részben kinyitva), néhány jelzésértékű részlet a hangárban, a felépítmény falából kiálló, apró gomba-szellőzők, melyeket egy részletfotón láttam, egy nagyobb, fedélzeti szellőző (teljesen saját építésű, maratott rácsból és egy sztirollapból), egy kis “házikó” FlyHawk maratásból (kicsit csálé, de ez csak a fotókon feltűnő). A szokásos lőszeres dobozok, létrák, kötéldobok, illetve a felső fedélzetre majdan kerülő csónakbakok külön készülek el.
Ezután következett a kémény. Látható az eredeti, amiról levágtam minden ráöntött részletet és a két hátsó bevágást sztirolcsíkokkal tömítettem. A Tetra kéményrácsát használtam – na, ez nem fog tetszeni Jim Baumannak – bocsi, Jim! – tudom, tényleg vastag, de annyira tetszett az egymásba pattintható elemekből álló struktúra, hogy nem bírtam kihagyni. Első lépésként az alaplemezt pilantaragsztóval és csiszolással belesimítottam a kéménytetőbe, miután (nulladik lépésként, hehe) a kémény belsejében (na, ez az, ami soha nem fog látszani) elhelyezem egy karbantartó körkörös platformot, meg néhány gőzcsövet, majd ráépítettem a rácsot. Két maratott platform (a fényszóróknak és a kezelésüknek) a FlyHawk készletéból került ki, természetesen módosítva, a felső egysoros kapaszkodóval ellátva. A rajzokkal és a maratásokban található alkatrészek kialakításával ellentétben a kürtök alatti platformból két kicsi volt, nem egy nagy, így ezt a maratott alkatrész is kénytelen voltam szétvágni és módosítani. A maratott kürtöket egy-egy cseppecske pillanatragsztó géllel vastagítottam meg. Több egyéb, apró részlet mellett egy-egy függőleges létra támasztékai is látható a kéményen – maguk a létrák csak a kamuflázs felfestése után kerülnek csak fel – így egyszerűbb a maszkolás.
Az utolsó nagyobb felépítmény a hátsó híd. Mivel ez jóval kisebb, mint a többi, remélem, nem lesz vele sok gond, bár a tetején levő felszerések pontos kinézetével nem vagyok teljesen tisztában. Annyit tudok, hogy más, mint amit a kit megad. Egy végső megjegyzés: a képeken találtam egy-két hibát, például egy görbe kitámasztót a fényszóróplatform alatt. Megpróbáltam kiegyenesíteni, de láttam (illetve nem láttam), hogy nem érdemes szöszölni vele: olyan kicsi, hogy egyszerűen nem látszik. Ki lehet jelenteni, hogy makrófotók kegyetlenül felnagyítják a legkisebb pontatlanságot, is és ami rajtuk durva és egyenetlen, a valódit még akár nagyítón át szemlélve is finomnak és élesnek tűnik.
begyuzs 687639 2021. augusztus 9. 12:02
Válasz erre
Köszönöm a leírást !
Nagyon szép !
Sebi 687625 2021. augusztus 8. 16:53
Válasz erre
Szia Szabi!

Nagyon szép lett. Csak így tovább!
Sokol 687612 2021. augusztus 8. 12:17
Válasz erre
Csodálatosan szép :) !

Őszinte elismerésem!
solyom 687601 2021. augusztus 7. 20:02
Válasz erre
Szia!

Ez valami pazar lett!
Minden tiszteletem!

BB
SSZABI 687599 2021. augusztus 7. 14:06
Válasz erre
IMG_20210730_171221
IMG_20210730_171221
IMG_20210730_171338
IMG_20210730_171338
IMG_20210807_134413
IMG_20210807_134413
IMG_20210807_134454
IMG_20210807_134454
IMG_20210807_134519
IMG_20210807_134519
IMG_20210807_134730
IMG_20210807_134730

Köszönöm Uraim, igyekszek a végére azért minél többet kihozni szegényből :)

A kötélzet nagyrészt készen van részemről, tudom, nem teljes de egyszerűen most nem megy részletesebben. Bántani nem szeretném már. Figurákból nem raktam fel sokat, mivel a képen amit alapul vettem a parancsnoki tornyon kívül a fedélzeten elvétve láttam csak a legénység tagjait. Utolsó simítások következnek, aztán befejeztem.

Begyus!
A víz alapja alufólia. A fóliát először egy eléggé meggyűrt rétegben vittem fel, majd erre egy teljesen sima fedőréteget simítottam, mindkettőt Palma Fa ragasztóval rögzítettem. A felületet lefújtam AK szürke alapozóval, majd Tamiya kékkel lefújtam. Erre az AK Atlantic Blue gélje került még ecsettel, hogy még fodrosabb legyen a felszíne. A hullámokat most ecsettel festettem, de papír zsebkendőt és vattát is fogok még rá tenni.
zs180 687511 2021. augusztus 3. 23:44
Válasz erre
Már a mws.com-on is megdicsértelek, itt is leírom: szuper lett ez a makett!
Szépek a részletek, finom a kötélzet, nagyon jók a színek, a víz fantasztikus.
Úgy jó, ahogy van!
begyuzs 687414 2021. július 30. 15:24
Válasz erre
Szép ez,és a víz is nagyon jó!
Tudom hogy a youtube tele van tutorial videókkal,de ha van időd,szívesen olvasnám,hogy készíted.
Batka 687403 2021. július 30. 08:58
Válasz erre
Szia!

Szép ez a Spee nagyon!
Nálam is van egy 350-ben az Academytől, de nagyon nem visz rá a lélek,hogy befejezzem :(

Üdv,
Batka
SSZABI 687374 2021. július 28. 17:05
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9

Sziasztok!

Csináltam pár képet a Graf Spee-ről. Sajnos albérletbe költözködés és egyéb dolgok miatt sokkal nehezebb lett az élet, ez minden épülő makettemre kihat :/
Még be kell fejezzem a teljes kötélzetet, hiányzik a legénység és pár apróság, valamint még nem teljes víz imitációja sem, mert még csak ecsettel festett hullámok vannak, a hajóstest még nincs beledolgozva szépen az alapba...
Az biztos, hogy nem ez a legszebb munkám, de legalább eljut a befejezésig :P

Üdv!
ChevyG 687366 2021. július 28. 10:02
Válasz erre
Jó lenne, ha 700ban is kiadnák, akkor megcsinálnám a 4 hajót 1 pulai csendéletben :)
ChevyG 687365 2021. július 28. 10:01
Válasz erre
Igen!

A 686997 hszben félre érthető voltam!
Batka 687354 2021. július 27. 16:16
Válasz erre
Akkor jól tippelem,hogy az összes torpedóvédő háló lyukját el kell tünteni?
ChevyG 687272 2021. július 24. 15:20
Válasz erre
201806-sztitvan-hajo6
201806-sztitvan-...

egy nagyon hasznos kép!

forrás: ng.24.hu/kultura/2018/06/13/szaz-eve-sullyedt-el-a-szent-istvan-csatahajo/
SSZABI 687268 2021. július 24. 12:37
Válasz erre
IMG_20210724_112819
IMG_20210724_112819
IMG_20210724_112826
IMG_20210724_112826
IMG_20210724_120738
IMG_20210724_120738
IMG_20210724_120944
IMG_20210724_120944
IMG_20210724_122844
IMG_20210724_122844
IMG_20210724_122853
IMG_20210724_122853
IMG_20210724_122907
IMG_20210724_122907

Bocsánat pár kép lemaradt...
SSZABI 687267 2021. július 24. 12:31
Válasz erre
Halo,
hazajöttem összehasonlítania két makettet gyorsan. A hajótest 2 fele mindkét hajónál pontosan passzol, csak a tengelytartók illesztési pontjain variáltak. Lehet, hogy az áttervezéskor a tat formája is változott az Istvánon, ez a maketten nem látszik.
Hatalmas piros pont, hogy a különböző szelőzők és szerelvények közti kulönbségek is meg lettek jelenítve a hajó középső részén. A rajzok alapján ezek jók is.
De, mindkét készlet ugyanazt a kéményt használja a maketthez, ami nem jó. Vagyis jó, mert a Viribus Unitishez adott mérethelyes magasság szempontjából, de a Szent Istvánénak magasabbnak kellene lennie. Ez biztos korrigálni kell. Emlékeim szerint 1,5 méter a különbség de most nem találtam meg... A 2 főfedélzet ugyanaz az elem. A 2 nagy csónakdaru is ugyanaz, de amúgy azt is változtatni kell a fényszóróknál és és a daru tetejénél eltérő a csiga burkolata is pl. Hirtelen ezeket láttam, de biztos van még...
Gabusch 687254 2021. július 24. 00:32
Válasz erre
Ebből nekem az látszik, hogy eltér a Viribus Unitistől, amin ott a négy csavar helye, hasonló kialakításban.

Meglehet, a hálókkal nem foglalkoztak.
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.