/ Fórumok /

Csatahajók, hadihajók

Minden vizi szörnyeteg, ami mai napig csodálattal tölt el minket...
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305.
M.István 429251 2008. április 20. 11:19
Válasz erre
Azért csak össze hoztuk ezt az "aranyos" főmenüt. Részemről is így tökéletes. Tetszik a vitorlás is. Sok mindennel nem tudnám kiegészíteni. Most már csak Keriéken és a polgárisokon múlik és kész vagyunk.
Sebi 429250 2008. április 19. 23:09
Válasz erre
Elolvastam a hozzászólásokat. Részemről Hajókovács lapja szimpatikus. Én el is fogadom alapnak. Úgy látom, hogy az a 17 általános pont gyakorlatilag lefed mindent, ami jellemző lehet egy hajómakettra. A vitorlás almenü is jó. Marad tehát két nagy kérdés: A tengósok szeretnének külön almenüt? Ahogy Keri irta, az egy pontból állna (és ő úgy gondolja ezért nem érdemes). De ugyanez lenne a kérédés a kereskedelmiekhez is. Szeretnének-e külön almenüt? Szerény meglátásom szerint a vitorlások 6. pontját lehetne csak átrakni hozzájuk.
Hajókovács 429249 2008. április 19. 22:27
Válasz erre
Ezt csak gondolat ébresztőnek szántam, kérlek véleményezzétek , vagy egészitsétek ki.

Vitorlás hajó almenű

1.Alkalmazott kötélzet méretarányossága(tarcs, futó,hágó, tartalék)
2.Kötél szerelvények,csigák, blokkok kivitelezése
3.Vitorlázat hitelessége,anyaga, szinezése,szabás ,varrás kivitelezése.
4.Kormánykerék, vagy rud,kormánylapát,navigációs eszközök,lámpák kivitelezése.
5.Figurák, diszek, erkélyek,ablakok,csapóajtók kivitelezése
6.Raktár nyillások, rácsok, látható rakomány,hordó,bála, kivitelezése

Saját épités,- Kereskedelmi hajó almenűt holnapra hagyom.
Keri 429248 2008. április 19. 22:07
Válasz erre
Hajókovács 429247 2008. április 19. 22:06
Válasz erre
Szia !
Elnézést, félre értettem.Holnap dumálunk.
Egy kérdés , cseszegetnek , hogy vigyem ki a böszme Titanicot, szerinted érdemes?
Keri 429246 2008. április 19. 21:50
Válasz erre
Szia!
Félreértesz.Az almenü 3-as pontjára gondoltam:
3.Merülési lapátok kidolgozása-pozicionálása

Kint leszek,persze.Beszéljünk!
Keri
Hajókovács 429245 2008. április 19. 21:48
Válasz erre
Szia Keri!
A 3. pontban nemcsak egy részletre, hanem az egész makett részletgazdagságára vagy annak hiányára gondolunk, immár a Pisti, Gyuri,Simi, és Én is.Kérlek gondold át .
Holnap is kint vagy a Mo-ja-ho-n ? Én is kint leszek és megbeszéljük.
üdv János
Keri 429244 2008. április 19. 21:41
Válasz erre
Sziasztok!
Tengós szempontból:
Teljesen elégnek érzem a főmenüt.Szerintem a mi szemszögünkből minden rajta van,ami kell.Örülök,hogy a figurákat benne hagytátok!

M.István 4307-ben írt tengós almenüje:

Tengók (kortól függetlenül)
1.Fedélzeti fegyver kidolgozása, festése (ha van)
2.Periszkopok kidolgozása
3.Merülési lapátok kidolgozása-pozicionálása
4.Korlátok kidolgozása (ha van)
5.Személyzet kidolgozása (ha van)

Amit írtál itt,az most megtalálható a bővített főmenüben(4313).A 3-as pontot teljességgel feleslegesnek érzem.Nem kellene kiemelni csak egy részletet.

Szerintem tengónál már nem kéne almenü,így is többnek érzem az alappontokat(nálunk),mint kellene.De ezért jó,hogy ki tudod húzni,ami nem vonatkozik ide.
Nagyon jó,hogy a sajátépítés teljesen külön van!

Keri
Hajókovács 429243 2008. április 19. 21:33
Válasz erre
Kéretik elmenteni vagy kinyomtatni, hogy kéznél maradjon!

Akkor megprobálom formába önteni , egy kis kiegésszitéssel Pisti barátunk elképzelését, a fő menűre vonatkozóan.

1.Összbenyomás-esztétikum-tálalás.
2.Nehézségi fok kategorián belül.
3.Méretarány nehézségi foka a részletesség fügvényében.
4.Kor és élethűség(zászlók, lobogók,jelzések)
5.Alkatrészek illesztése,ragasztás,tömités,csiszolás kidolgozása.
6.Palánkolás, fedélzet kidolgozása,festése.
7.Árbócok, kötélzet, antennák kidolgozása, élethűsége.
8.Komplett festés minősége.
9.Üzemeltetési nyomok,antikolás.
1O.Fegyverzet kidolgozása és festése.
11.Korlátok,lépcsők, létrák kidolgozása.
12.Fedélzeti felépitmények kidolgozása, hid,kémény,kabinok,lejárók.
13.Fedélzeti berendezések kidolgozása,horgony,csölők,daruk,szellőzők.
14.Mentőcsónakok,kiszolgáló hajók kidolgozása,festése.
15.Személyzet kidolgozása és festése.
16.Repülő eszközők kidolgozásaés festése.
17.Épitett és (vagy)természetes környezet kivitelezése.( roncs vagy vizvonal makett)
Hajókovács 429242 2008. április 19. 20:52
Válasz erre
Szia Simi!
Semmi gond , lehet , hogy én sem voltam eggyértelmű a sok változat közben.
Hajókovács 429241 2008. április 19. 20:48
Válasz erre
Üdv a fedélzeten,Szia Gyuri!
Köszönjük a pozitiv véleményt, igyekeztünk, de még jó része hátravan a munkának, ez csak az un. főmenű.Nemsokára ki is probálhatjuk egy kiállitáson. Május 13.- 18 ig
az Örs Vezér téri sugár üzletközpontban rendeznek egy makett show-t , a hajós kiállitás megtartására a TIT Hajózástörténeti és Modellező Klub- ot kérték fel.
Már jórészt mindenkivel eggyeztettem , aki él és mozog az minden hajóját elhozza.Lessz hadihajó, vitorlás hajó, tengeralattjáró, kereskedelmi hajó. tehát cca. 5O- 6O db. hajóval számolhatunk, remélem a Tieidre is. Kizárólag " Szima " üvegvitrinben lesznek kiállitva a hajók.Ez a rendezvény ha nem is verseny lessz , de tarthatunk egy próba zsürizést az átalakitott pontozó lapokkal.Akár ugy is hogy mindezt nyilvánosan tesszük a versenyeken gyakran szereplő versenyzők résztvételével.
Itt nem az Ubulra vagy a Kovács Kálmira,vagy a Tuskára gondolok akinek a hajói ott lesznek , hanem a Sebi, Szami,Simi,Pisti ...stb.
A részleteket még időben jelzem mindenkinek.Persze bárki más is részt vehet hajókkal
is a buliban.
Simi 429240 2008. április 19. 20:38
Válasz erre
Köszönöm! Így már természetesen korrekt a dolog; úgy látszik, egy kicsit félreértettem.
Hajókovács 429238 2008. április 19. 19:00
Válasz erre
Heló mindenkinek!
A 3.-as tételt mégegyszer megvilágositanám, igy hangzana pontosan.
3. A méretarány nehézségi foka a részletesség fügvényében.
Ez nem azt jelentené , hogy az 1:35 méretarányú makett csak 1 pontot ér és az 1:7OO .-as meg mindig 5 pontot. Hanem a méretaránynak megfelelően átlagosan , vagy csucsra fokozva épiti meg a részleteket is a makettező.
Például, ha 1:35 .- ben épitett gőz kutter fedélzetén a maróz zsebében ott van a kinyitott bicska, az biztos 5 pontos, Ugyanakkor az 1: 7OO -as makett ha csak azt hozza amit a doboz lehetővé tesz , az szerintem max. 4 pont.
M.István 429237 2008. április 19. 18:58
Válasz erre
Gyuri!
Igazad van, semmi gond csak egyszerűen lehagytam a nagy kavarodásban. Szóval a 16. szempont: Felépítmények kidolgozása (híd, kémények, árbocok, stb..)
zs180 429236 2008. április 19. 17:52
Válasz erre
Kedves Barátaim!

Bár eddig nem szóltam hozzá, figyelemmel követtem az utóbbi néhány nap fejleményeit. Mint zsűritagnak, nekem is problémát okozott a pontozólap hiányosságaiból következő, szükségszerűen kissé igazságtalan mérlegelés. Amit Ti itt kiérleltetek, nagyon jó kompromisszumnak tűnik. Sok felvetéssel egyetértek és a végeredménnyel szemben nem tudok komoly kritikát megfogalmazni. Jó lenne legközelebb egy ilyen pontozólapot töltögetni. Csak néhány apró kiegészítés, hogy ne mondhassátok, nem szólok érdemben hozzá. A méretaránnyal kapcsolatban - bár Siminek igaza van - mégis a 3-as pont megtartása mellett szavazok, sokszor így jobban kifejezhető az egyes munkák színvonala közötti eltérés. Elég sok szempont szerepel a pontozólapon, a felépítmények, illetve az árbocok azonban nem. Utóbbit talán a 7-es ponthoz lehetne kapcsolni. Előbbit, lehet, nem is kell külön kiemelni.

P.Gy.
M.István 429235 2008. április 19. 16:45
Válasz erre
A 3. ponthoz a Jani ragaszkodott. Lapozz vissza kicsit. Meg is magyarázta csak nem olvastad el. Minden méretarányt saját magához viszonyítanánk, hogy azon belül mit hozott ki a makettből.
Simi 429234 2008. április 19. 14:46
Válasz erre
zerintem jó lesz így, de a 3-as ponttal én személy szerint nem értek egyet, ahogy azt már kifejtettem: mert nincs olyan, hogy az egyik méretarány nehéz, a másik meg könnyű. Ha a lehető legnagyobb részletességre törekszel, mindegyik "nehéz", legyen az 72-es, 200-as, 350-es, vagy 700-as stb méretarányú.
Simi 429233 2008. április 19. 14:42
Válasz erre
Végülis igazad van. Amikor ránézünk egy makettere, akkor valami hasonló értékelési folyamat zajlik le bennünk: mennyire közelíti meg a valóságot a makett? Csak itt egy kicsit másról van szó. Egy makettveresenyen valamilyen szempontok szerint értékelni kell az alkotásokat, megindokolva, hogy mik az erényei és mik a gyengéi, nem csak úgy de genere, általánosságban indoklás nélkül.
amatõr01 429232 2008. április 19. 14:31
Válasz erre
üdv!

régóta vitatkoztok a témáról-én külsősként nem akartam beleszólni, de kezd elég bonyolult lenni! :)
fura, h a legegyszerűbb koncepciót kihagytátok! miért nem százalékot (%) kapnak a hajók? azaz hány %-ban felel meg a valóságnak! ez nincs méretarányhoz kötve, csak kidolgozáshoz. és kb ennyi is!
benne van a dioráma, ha van, a víz, a feljavítás, a festés/koszolás, és minden más is! így nem kellene kategóriákat, méretarányokat, stb összekavarni..
M.István 429231 2008. április 19. 13:20
Válasz erre
Hű de rohadt nehéz! Elkészült a főmenü sokadik (remélem utolsó) változata. Figyelembe véve a különböző véleményeket és elképzeléseket (Somogyi úrét is), továbbá bizonyos szempontok összevonását és a motoros hadihajók beolvasztását, jelenleg így nézne ki:

1. Összbenyomás-esztétikum-tálalás
2. Nehézségifok kategorián belül
3. Méretarány nehézségi foka és részletessége
4. Kor és élethűség-(zászlók,lobogók,jelzések)
5. Alkatrészek tömítése és csiszolása
6. Palánkolás, fedélzet kidolgozása és festése
7. Kötélzet, antennák élethűsége
8. Komplet festés minősége
9. Üzemeltetési nyomok, antikolás
10.Fegyverzet kidolgozása és festése (ha van)
11.Korlátok, lépcsők kidolgozása
12.Fedélzeti berendezések kidolgozása
13.Mentőcsónakok és kiszolgálóhajók kidolgozása és festése (ha van)
14.Személyzet kidolgozása és festése (ha van)
15.Repülő eszkzök kidolgozása és festése (ha van)
Hajókovács 429230 2008. április 19. 11:23
Válasz erre
Üdv mindenkinek a fedélzeten!
Tetszik a dolog egyre jobban izzanak a proceszorok.
Ugy tünik az un. főmenüben megeggyezés született, most az almenűket kellene részletezni.Ami tartlmazza a sajátságos szempontokat az alábbi témákban.
1. Kereskedelmi hajó
2. Vitorlás hajó ( tartalmazhat 2/a pontban müanyag kitt)
3. Tegeralattjáró
4. Saját épitésű hajók ( tartalmaz minden hajót)
Az almenűben csak a sajátságos szempontokat kell taglalni , ami a főmenűben már szerepel azt ott kell értékelni.

Én vállalom a saját épitési szempontokat, de várok javaslatot mindenkitől.
Ákos Gyuri gondolom bevállalja a vitorlásokat.
Kerri mester meg szülje meg a tengósok elképzeléseit.
A Pék doki igérte , hogy ma este véleményezi a küszködéseinket.
Külön hadihajós almenűre ugy tünik nincs szükség , mert a fő menű teljesen lefedi azt
A kereskedelmi hajókon még egy cseppet gondolkodni kell, van olyan szempont ami nincs a fő menűben?

További jó munkát kivánok mindenkinek.
Simi 429229 2008. április 19. 11:12
Válasz erre
Hát, ti tudjátok...De azért Ákos Gyuri zászlós javaslata nagyon megfontolandó. Őszintén megvallva, nekem is bökte a csőrömet, hogy külön szempontként megjelent. Még eddig nem igen láttam hajót, amin ne lett volna lobogó; a kitek is egész jó matricákat mellékelnek. Nem látom különösebb jelentőségét a kiemelésnek és a külön értékelésnek. Szerintem bele kell, hogy férjen a "kor és élethűség" kategóriába. A vitorlásoknál egy kicsit más a helyzet (eddig még nem nagyon láttam igazán szépet v.hajón kiállításon), de a mai nyomtatós világban nem olyan nehéz vékony papírra kétoldalasan kinyomtatni egy díszes lobogót pl internetről leszedve. Szóval szerintem ott se indokolt a kiemelés. A horgonyláncokról és horgonyokról hasonló a véleményem: pl egy szépen kidolgozott parancsnoki toronyhoz képest elenyésző munkával lehet elkészíteni.
M.István 429228 2008. április 19. 10:51
Válasz erre
SIMI!
Bicskei janival való hosszas telefonbeszélgetés és egyeztetés során úgy "döntöttünk", hogy visszaveszük a "nehézségi fok kategórián belül" szempontot is. Ezen kivül a fő menüt jobban tömöritenénk.

Ákos Gyuri!
Teljesen igazad van, de ilyen szempontértékrendi hasonlítgatások sajna minden szekció pontozólapján vannak. Ezt elkerülni-kikerülni nem lehet. Ha valaki nyerni akar egy Óvári szintű versenyen, annak kutya kötelessége minden egyes apró részletet a maximálisan kidolgozni. Igazad van a fa a műanyag vagy a saját készítésü hajók szétválsztásával is. De amíg az ország legnagyobb versenyén is csak 3 vitorláshajó szerepel, addig ez értelmetlen és magoldhatatlan. Minimun 6-8 hajónál már igen.
akosgy 429227 2008. április 19. 09:27
Válasz erre
Szervusztok!

Mint új tag, és bár modellező, de nem versenyző, nem szeretném a vátesz szerepét játszani.

A vesenypontozási vitával kapcsolatban azonban szeretnék egy megjegyzést tenni:

Alapvetően el kell választani a műanyag kitek kategóriáját (akár egyedi hajóról, akár diorámáról van szó) a "természetes anyagokból" készült modellektől. Itt nem nem csak a "vitorlás hajóról" van szó, hanem a fából, fémből stb. készült (általában nem mini méretű) modellekről. Ezen belül néha nehéz is a "vitorlás" és a "motoros" hajók között különbséget tenni. Gondoljatok arra, hogy a 19. második felében a gőzhajókat (hadi-, és kereskedelmi hajók egyaránt)segédvitorlával szerelték fel, amit később, a gőzgépek fejlődésével, elhagytak. Így előfordulhat, hogy uagyanazon konkrét hajónak, a megépített időponttól függően, lehet "vitorlás" vagy "motoros" változata. (Itt feltételezem, hogy a vitorlával ellátott motoros hajókat is "vitorlás hajónak" tekintjük - az ellenkezője mégnagyobb ellentmondásokra vezetne). Azt hogy egy adott versenyen a nem műanyag modelleken belül legyen-e vitorlás és "nem vitorlás" (a fentiek alapján talán jobb meghatározás, mint "motoros") kategória, azt az adott versenymezőnyt figyelembe véve lehetne eldönteni a nevezéseket követően.

Azt tehát képtelenségnek tartom, hogy a "nem műanyag" és a műanyag kategória egy versenben összemérhető legyen. A mostani mosonmagyaróvári versenyen a "vitorlás" kategórián belül ez történt (műanyag kitből készült Vikinghajó), ami szerintem abszurd. Az, viszont, hogy az adott "nem műanyag" modell "kitből" (kit alapján) készült-e, vagy sem az csak az elbirálás szempontjából játszhat szerepet, a kategóriában szerintem nem (ahogy ez a mosonmagyaróvári versenyen is történt).

A általad (M.István) és mások által javasolt konkrét pontozási sémához nem szeretnék hozzászolni, de a legutobbi versenyen döntőbíróként szerzett tapasztalataim alapján felhívnám a figyelmeteket a következőre:

Vigyázni kell az adott szempont súlyára. A mosonmagyaróvári pontozáskor (csak hajóról beszélek) a legnagyobb problámát a "matrica" és a "zászló" szempontok jelentették. Erre szerintem nem elegendő az, hogy a zsüri tagok az adott modellel kapcsolatban előzetesen megegyeznek abban, hogy arra a modellre érvényes-e egy adott szempont, és ha nem, akkor azt a sort kihúzzák. Ha ugyanis, mondjuk létezik egy "zászló" pontoszási szempont, akkor az ugyanolyan súllyal esik latba, mint mondjuk a "fedélzeti részletek" vagy "fegyverek", ami szerintem teljesen irreális. Ezt jobb lenne egy egy általánosabb szempont (mondjuk "részletek kidolgozása" stb.) belevenni. (Példa: tegyük fel, hogy ugyanazt a hajót, vagy hajótipus építi meg két versenyző, egyforma minőségben. Az egyiken van egy apró zászló, a másikon nincs. Egyetlen apró zászlócska miatt az a szempont él. Ezután a két hajó pontozási eredményét csak az fogja eldönteni, hogy azt az apró, és az egyész modell szempontjából jelentéketeln vászonimitációt, hogyan pontozza a zsűri: ha a max. pontnál kevesebbet ad, akkor a jelenlegi szabályok szerint a másik nyer, sőt több más hajó mögé is kerülhet. A jelenlegi pontoszási rendszerben az jár jól, aki se "zászlót", se "matricát" nem rak fel, ezzel az esélyei csak nőnek - ez is abszurdum.)

Ami
Simi 429226 2008. április 19. 09:10
Válasz erre
Nagato 1/700

Ez Jeff Lin nagyszerű Nagato-ja. Láthatjuk, hogy ezen sincsenek az ablakok felett vízvetők...
Nagato 1/700

A "nehézségi fok kategórián belül" szerintem korrektebb. Ugyanis ahogy emelkedik a lépték, úgy lehet egyre több részletet is kidolgozni. Egy példa: az előző hajómon, a Montana-n (1/700) megpróbáltam az ablak fölötti vízvetőket is kidolgozni (0.5-ös lyuk felett 0.1-es drótból a vízvető), de valahogy nem igazán akart sikerülni, ezért abba is hagytam a dolgot. Ráadásul a festés után nem is lehetett volna igazán látni sem. Tehát elmaradt. Még a "nagy" Jeff Lin hajóin sincsenek vízvetők. Na most, ezt az alkatrészt a 350-es hajókon már simán ki lehet (és szerintem illik is kidolgozni). Ebből az következik, hogy egy 350-essel is lehet annyit dolgozni, mint egy 700-assal; és persze az is, hogy egy ugyanolyan szinten megépített 350-es részletesebb, mint egy 700-as. És ez nem az ügyességtől függ, hanem a méretaránytól. Ezért jobb, ha mindegyiket a saját kategóriáján belül értékeljük.
M.István 429225 2008. április 19. 07:42
Válasz erre
Kezedek egyre jobban egyetérteni "merengő" Sebivel és Bicskei úrral. Eleinte nem akartam , de tényleg be kell venni a "csapatba" a 'méretarány nehézségi foka és részletessége' szempontot ( ha csak a 700as Akagimra vagy Simi 350es Hoodjára gondolok). Akkor mindenki engedelmével -már akit még érdekell a téma- teljesen összeállítanám a pontozólapot mielött még az unalomba veszne a dolog.

Általános szempontok:

1. Összebenyomás (esztétikum, tálalás)
2. Méretarány nehézségi foka és részletessége
3. Kor és élethűség
4. Alkatrészek tömítése, csiszolása
5. Palánkolás, fedélzet kidolgozása, festése
6. Felépítmények kidolgozása (híd, kémény, árboc, stb.)
7. Zászlók, lobogók korhűsége, kidolgozása
8. Jelzések élethűsége
9. Kötélzet, antennák élethűsége
10.Festés minősége
11.Üzemeltetési nyomok, antikolás

Motoros hadihajók (hordozók-rombolók-cirkálók-cstahajók-fregattok-torpedónaszádok-stb)
1.Fegyverzet építése-festése
2.Repülő eszközök építése-festése
3.Fedélzeti berendezések kidolgozása
4.Korlátok-lépcsők kidolgozása
5.Személyzet kidolgozása
6.Mentőcsonakok és kiszolgáló hajók kidolgozása
7.Horgony-horgonylánc festése

Korabeli vitorlás hajók (fa és műanyag)
1.Vitorlázat kivitelezése
2.Csigák és csomók kivitelezése
3.Korlátok kidolgozása
4.Ágyúk kidolgozása (ha van)
5.Díszítések kidolgozása (ha van)
6.Mentőcsonakok kidolgozása
7.Horgony-horgonylánc festése

Tengók (kortól függetlenül)
1.Fedélzeti fegyver kidolgozása, festése (ha van)
2.Periszkopok kidolgozása
3.Merülési lapátok kidolgozása-pozicionálása
4.Korlátok kidolgozása (ha van)
5.Személyzet kidolgozása (ha van)

Oceánjárok, tankerek, halászbárkák, egyéb
1.Mentőcsonakok kidolgozása
2.Korlátok kidolgozása
3.Személyzet kidolgozása (ha van)
4.Fedélzeti berendezések kidolgozása
5.Horgony-horgonylánc festése

Ez így hirtelen soknak tünhet a lajikusoknak, de ha pl. vesszük Simi Hoodját, akkor csak 19 szempont alapján lesz pontozva, szemben a repülős szekció néhol 30-40 szempontjával. Lehet belekötni, kritizálni, de részemről ennyi telett. A "marakodást" és a "rétesnyújtást" innentől átadom nektek. Hajrá!
Sebi 429224 2008. április 18. 23:16
Válasz erre
Már ne haragudj Mekett, de kicsit lejjebb már mások is és én is leírták a vizsgálandó kritériumokat. Most egy kicsit átalakítva újra közreadom:

1. Összbenyomás (esztétikum, tálalás)
2. Kor és élethűség
3. Alkatrészek tömítése, csiszolás
4. Palánkolás, fedélzet kidolgozása, festése
5. Felépítmények kidolgozása (híd, kémény, árboc, stb.)
6. Zászlók, lobogók korhűsége, kidolgozása
7. Jelzések élethűsége
8. Kötélzet, antennák élethűsége
9. Festés minősége
10. Üzemeltetési nyomok, antikolás (Luckyval "beszéltünk" róla, hogy össze kellene rakni a 9-es ponttal, de lehet, hogy külön jobb lenne, abban ugyanis Hajókovácsnak igaza van, hogy a kettő nem feltétlenül függ össze. Akárcsak a 4-es és 5-ös pont)
11. Nehézségi fok kategórián belül (Hajókovács javaslatára, de a méretarányt nem firtatva)

Ezek az általános szempontok (mint arra már szintén utaltam) és ebből a zsüri eldöntheti, hogy mit tud pontozni. Abban igazad van, hogy a makettezés szubjektív sport, de azt nem engedhetjük meg a zsüritagoknak, hogy csak azokat a szempontokat vizsgálják, amelyeket ők szeretnének. Az ugyanis teljeen feleslegessé teszi az egész pontozást és a "tetszik-nem tetszik" alapú döntésekhez vezet.
M.István 429221 2008. április 18. 22:19
Válasz erre
Bár csak többen agyalnának! Látszik hogy kevesen szeretnek közölünk versenyezni és még kevesebben zsűrizni.
Mekett 429220 2008. április 18. 22:07
Válasz erre
Sziasztok hajósok!

Elnézést, hogy beleugatok, hiszen nem vagyok hajós, sőt lassan már makettező sem, de hadd mondjam el a véleményem.

Mivel a makettezés alapvetően szubjektív sport, miért ne fogadhatnánk el alapvetésként, hogy a zsűritagok teljesen máshogy képzelik el a tökéletes hajómakettet?
Például van egy 10-20-30-X szempontot felvonultató pontozólap hajókhoz. Egy versenyen van 3±2 hajós zsűritag, akik éppen nagyon ráérnek vagy nagyon időszűkében vannak. Mindegyik pontozza azt az x darab szempontot, amit Ő fontosnak tart az adott maketten, hiszen úgyis a pontozott elemek számával normálunk (mondjuk átlagolunk).
Így előfordulhatna, hogy az egyik makett három pontozólapján 5-10-15 szempontot vizsgáltak az egyes zsűritagok, és a nehézségi fokot mindenki asszerint tölti ki, hogy ő hányat vizsgált.

Tehát nem kell egy mindig, teljes egészében és egyformán kitöltendő pontozólapot összehozni, csak a vizsgálható kritériumokat összeszedni, lehetőleg velősen és átfedések nélkül. Általában így szokott működni a magyar pontozás, de inkább a teljes kitöltésre törekednek és nem a másik végéről fogják meg a pontozást, avagy: "Mit is tudnék pontozni ezen a maketten?"
Tehát nyugodtan összeszedhetnétek egy általános, hajós lapot, és nem kell tragédiaként megélni, ha csak kisebbik részben van kitöltve.

Extrém eset: ha csak három szempontot tudnak értékelni, akkor a nehézségi fok kicsi lesz és jól le is húzza az átlagot.
Ha sokat, akkor meg elég jól mérhetünk "minőséget" az átlagokkal.

Bocsánat, ha kicsit zavaros lett, akkor inkább csendben maradok és figyelek tovább :)
Sok sikert, örülök ha agyal a nép valamin, az azt jelenti, hogy még élünk! :)
M.István 429219 2008. április 18. 20:34
Válasz erre
MómaÓvár 2008 026
MómaÓvár 2008 026

...vajon jövőre a saját nevemet is hallom majd az eredményhírdetésen?...
Hajókovács 429218 2008. április 18. 14:03
Válasz erre
Szia Varjúbácsi!
A méretarány különbözőségek nem növelhetik a kategóriák számát,egy pontozó lapon kell megoldanunk a dolgot.
Akkor szóljon igy az a tétel:

"Méretarány nehézségi foka a részletesség fügvényében"

Szia Simi!
Éppen a Pék doki -ra gondoltam , hiszen Ő sokszor a 1:7OO -as maketten is olyan részleteséggel dolgozik mint mások az 1:35O -en
Ez a méretarány gond nem csak a kitteknél áll fenn , hanem a vitorlásoknál és a saját épitésű hajóknál is , tehát mindenféleképpen helyt kellene adni neki az un. fő
menűben.
De ha minden igaz , ma este beszáll a topikba a Pék Gyuri és az Ákos Gyuri is.
Mindkettővel beszéltem telefonon és meginvitáltam Őket egy kis konstruktiv javaslat tételre a maguk szakterületén.
Simi 429217 2008. április 18. 11:13
Válasz erre
Én építettem már mind 700-ban, mint 350-ben hajót. Szerintem nem feltétlenűl a méretarány a döntő az értékelésnél, hanem a részletezettség. Lehet egy 700-as is gyengén részletes és persze egy 350-es is (Persze a csalóka látszat szerint a 350-es részletesebb, mint a 700-as). Mindegyiket önmaga méretarányában elvárt szinthez kell mérni. Ha olyanok zsűriznek - akiknek van tapasztalatuk - mint pl Pék Gyuri, akkor ők tudják, hogy mi az a szint a méretarányon belül, amit megüt, vagy nem az a makett, ha 700-as, ha 350-es.
Varjúbácsi 429216 2008. április 18. 10:58
Válasz erre
Sziasztok!
Szerintem mindenképpen legalább kétfelé kellene választani a méretarányokat pl: 1:25 és 1:400 ill. 1:400 és 1:1400, vagy valami hasonló. Véleményem szerint azonos típusnál maradva, a Revell 1/350-s Bismarck és a Dragon 1/700 Bismarck egy kategórián belül nem értékelhető.
Varjú bácsi
Gonzo 429215 2008. április 18. 08:29
Válasz erre
Szia Sebi!

Láttam a Nimitz-ről készült fedélzetes fotókat előrre is gratula. Én sokkal kissebb tételben próbálom a tengereket meghódítani (Tarantul I korvett 1/400), a tömítgetéssel első körben végeztem, most próbálok 0,2-es drótból korlátot meg rácsárbócot csinálni..

Ha tudnál segíteni egy pár ötlettel az árbóchoz azt megköszönném! A korlát az talán menni fog, hála a HMS Hood-ot készítő,fotózó kollégának.
Hajókovács 429214 2008. április 17. 23:48
Válasz erre
Szia Pisti!

A kategorián belüli nehézséget igy képzelem, ami egyébként eddig is gyakorolva volt.
Vitorlások esetében:Egy XX. században épitett Dar Pomoroza vagy egy full- ra épitett
Victory biztosan 5 pont.Egy Golden Hind már csak 4 pont.Egy karavella pl. a Pinta az
3 pont. Egy bödön csónak már csak 2 pont.
A mai modern vagy az I.- II. Vh hadihajók között ugyanigy megvan a megépitési nehézség különbsége.A csucs pl. egy Yamató, Bismarc, ami biztosan 5 pont . Valamivel könnyebb megépiteni egy rombolót ami 4 pont.A kissebb hadihajók, mint pl. a kisérő hajók , corvettek, naszádok azok 3 pont.
Ugyanigy megvannak a nehézségi fokok a kereskedelmi hajóknál is , és a tenger alattjáróknál is.
Azt Én is kérdésnek szántam , hogy mi legyen , azaz mi a korrekt eljárás az azonos nehézségi fokú de eltérő méretarányu modelleknél , ugyanazt a hajót nehezebb 1:7OO - ban megépiteni , mint1:35O ben. Kell ezt sulyozni, vagy nem?
A harcjármüvesek , repülősök ezt megoldják a méretarány szerinti kategória megosztással: 1:35, 1:48, 1:72, vagy nagyobb.Ez minimum négy kategoria, ezt még duplázzák , hogy dobozbol vagy feljavitott.
A Hajók esetében még ennél is nagyobbak a különbségek: 1:25 .- töl az 1:14OO - ig.
Az biztos , hogy nem tudunk kategóriában bőviteni, akkor legalább a pontozó lapon teremtsünk lehetőséget egy bizonyos fokú megkülönböztetésre.
M.István 429213 2008. április 17. 22:32
Válasz erre
Janikám!
Szerintem már 3 vagyunk hasonló elképzeléssel Sebivel együtt. Az alpból kiindulva összehoztam egy "9 parancsolatot", majd utána Sebi kiegészítve megalkotta a "10 parancsolatot". Ez így már szerintem tökéletes lesz álltalános szempontoknak. Sem túl sok, sem túl kevés és minden tipusra vonatkozik. Most következhet a specifikus szempontok kidolgozása a különböző alcsoportokra. Már leítram 3 szor, de most megint leírom, hogy az alcsoportokban nem szerepelhetnek olyan szempontok, amik már léteznek az álltalános szempontok között. Miért annyira nehéz ezt megérteni emberek?!
Jani! A "nehézségi fok kategorián belül" szempontot kicsit bővebben is kifejthetnéd. Mikor adnál 1 pontot és mikor 5 p., pl. csatahajók esetében? Vagy ugyan ez vitorlásoknál vagy tengósoknál? Mihez méred a nehézségi fokot? Mi a leg alja, és mi a teteje?
Hajókovács 429212 2008. április 17. 21:08
Válasz erre
Sziasztok!
Amit Sebi irt az igy jó, de nem kéne kihagyni az eredeti 1.- est a nehézségi fok értékelését , sőt itt két dolgot is meg kellene különböztetni. Egyszer a kategorián belüli különbséget , pl csatahajó-rakétás fregat, mindkettő azonos léptékben. vagy a vitorlások közt Santa Maria - Victory azonos léptékben. A másik kérdés pl. két azonos hajó más léptékben 1.7OO anyahajó szemben 1:35O anyahajóval.
A 4.-5- öst szerintem ne vonjuk össze, nem feltétlen teljesül meg minden ha összevonjuk. A 9.-1O- et se , mert az büntető hatásu lenne
lucky 429211 2008. április 17. 21:08
Válasz erre
mármint a festés+ az atikolás
lucky 429210 2008. április 17. 21:08
Válasz erre
Jó ötlet, mert a kettő összefügg.
Sebi 429209 2008. április 17. 21:07
Válasz erre
Hát a 4-5-öst szerintem külön kellene hagyni. A 9-10-est mondjuk lehetne egybe.
lucky 429208 2008. április 17. 20:57
Válasz erre
Nem tűntem el itt voltam, figyeltem.
Egy kicsit félre értettem, valóban
Akkor az új alcsoport
IV. alcsoport: Óceánjárók-Tankerek-Halászhajók

1. Fedélzeti berendezések kidolgozása, festése
2. Mentőcsónakok kidolgozása, festése
3. Személyzet kidolgozása, festése
Keri 429207 2008. április 17. 20:46
Válasz erre
Sziasztok!
Kérdésem a Sebi által leírthoz:
4-5-öst illetve 9-10-est nem lehetne összevonni?

Keri
Sebi 429206 2008. április 17. 20:32
Válasz erre
Uraim !

Akkor abból kiindulva, amit Hajókovács írt, ez a tíz pont lehetne az alap ?

1. Összbenyomás (esztétikum, tálalás)
2. Kor és élethűség
3. Alkatrészek tömítése, csiszolás
4. Palánkolás, fedélzet kidolgozása, festése
5. Felépítmények kidolgozása (híd, kémény, árboc, stb.)
6. Zászlók, lobogók korhűsége, kidolgozása
7. Jelzések élethűsége
8. Kötélzet, antennák élethűsége
9. Festés minősége
10. Üzemeltetési nyomok, antikolás

Ezeknek jellemzőnek kell lennie minden makettre. A jelzések élethűsége alatt egyébként azt értem, hogy megfelelően van-e egy jelzés a hajón. A japánok például felírták a rombolóik nevét a törzsre szép nagy betűkkel. Az amerikaiak számozták hajóikat. A németek jó nagy horogkereszteket festettek a fedélzetre. Ez a tíz pont a maximális öt ponttal számolva épp ötven pont. A maradékot az alkategóriákból lehetne összeszedni és ahogy Hajókovács írta, ott már csak azok a pontok szerepelnének, amelyek az adott kategóriára érvényesek. Mi a véleményetek ?
Sebi 429205 2008. április 17. 20:18
Válasz erre
Szia Gonzo !

Nem, nem eretnek a kérdés. Ahogy Simi is írta, épp egy 350-es Nimitzel birkózok.
Hajókovács 429204 2008. április 17. 20:14
Válasz erre
Szia Pisti!
Mig Én a grafomániával küzdöttem , közben leirtad amit Én is . De legalább már ketten közel egy véleményen vagyunk , ugy sejtem.Köszi.
Persze van még mit eggyeztetni , pl az 1. -es pontban szereplő nehézségi fok kategórián belül. Itt lehet sulyozni a méretarány okozta nehézséget.Vagy esetleg a gagyi és a jó minőségű kittek közti különbséget.
Hajókovács 429203 2008. április 17. 19:55
Válasz erre
Üdv a fedélzeten mindenkinek!
Azt hiszem egy kicsit tul ragozzuk a kérdést, nem lehet kezelni egy negyven pontot tartalmazó pontozó lapot .Nem kell minden un. alkategoriában a teljességre törő pontozási lehetőséget kialakitani.A fő menüben szerepeljen minden olyan alapvető szempont ami szinte minden maketten megtalálható, illetve alapkövetelmény a makettel szemben.Ha ez tiz pontbol áll és O.- 5 . pontig pontozható, a maximum az 5O pont ez a 1OO% , de ha ebből két tétel mégsem szerepel a maketten akkor a 8x5 pont azaz a 4O pont a 1OO% , tehát nem éri hátrány a versenyzőt.
Az un. alkategóriákban, ami álhat 3.-4.-5. pontbol, csak azt tartalmazza ami arra az érintett tipusra mint pl hadihajó vagy tengeralatjáró, vitorlás hajó , kereskedelmi hajó vonatkozik.
Tehát pl. egy hordozó a főmenüben mind a 1O pontban birálandó és az almenüben még négy pontban , az max. 14x5 pont azaz 7O pont , ez adja a 1OO % - ot . Ha a pontozásnál pl. 63 pontot kap akkor a munka 9O% - os minösitést kapott azaz aranyérmes.
Egy tengó esetén: Ha a főmenüben a 1O pontbol csak 8 . érvényes rá , mert két tétel nem vonatkozik rá, akkor ez 8x5 azaz 4O pont . A tengós almenüben , még van négy szempont ami csak a tengókra vonatkozik akkor ez még 4x5 azaz 2O pont. Tehát összesen ez 6O pont és itt ez a 1OO% . Ha a pontozásnál elért pl. 54 pontot, akkor ez ugyanugy 9O% -os munka , tehát aranyat ér.
Mindkét munka tökéletes a maga nemében ezt el kell ismerni.

A mostani pontozási rendszernek az volt a lényege , és annak is kell maradnia , mert ez döntő dolog . Az asztalon levő makettek nem egymással versenyeznek , hanem minden makett a pontozó lappal.
Még egy igen fontos szempont , azonos mércével kell mérni a maketteket ,Mosonmagyaróváron mint Budapesten , vagy akár Szolnokon

Mint tényt szeretném megjegyezni a Móvári versenyen a zsüri létszáma közel 7O fő volt a rengeteg kategoria miatt, valamint a sok makett miatt elsősorban.
Biztos vagyok benne , ez inkább csökkentve lesz a közeljövőben és nem bővitve.

A Javaslatom a következő.
A jelenlegi pontozó lap alapjaiban jó, egy kicsit finomitani kell a mostani 15 pont jószerivel minden munkán megtalálható , nem kell ismételni öket az almenüben, ha valamelyik nem valosul meg azon a munkán ki lehet huzni.( a maradék adja a1OO%-ot)

Az almenükben csak azokat a szempontokat kell szerepelteni ami nincs a fő menüben.

Javaslok almenüt : vitorlás, tengeralattjáró, kereskedelmi,repülőgéphordozó hajók esetében . A mostani pontozó lap a hadihajókra van szabva szerintem.
Szükség lenne még egy almenüre amiben a saját épités, az esetleges átépités, a saját készitésű feljavitások szerepelnének.

De a fő gond az még igy is megmarad , továbra is egy asztalon ,azaz kategoriában marad a görög dinye és a ribizli.
Ezen ,csak a mennyiségi növekedés segithet, pontozó lap nem.
Elnézést kérek ha egy kicsit hosszúra sikeredet, természetesen ez is egy elképzelés a többi melett. Várom a további elképzeléseket, véleményeket.

üdv mindenkinek
M.István 429202 2008. április 17. 18:45
Válasz erre
Keri! Lucky!
Egyrészt örülök hogy végre előkerültetek, másrészt
egy picit félreértettétek a pontozólap tematikáját. Az első 10 álltalános szempont minden hajótipusra érvényes. Az alcsoportokon belül pedig csak az adott tipusra legjellemzőbb szempontokat szeretnénk őszzegyűjteni.(úgy ahogy a 4267es verzióba imitáltam a csatahajókkal kapcsolatban)

Keri!
Ha a tengón van személyzet, és éppen úszik a vizen, az még nem dioráma. Akkor maximum a személyzet is le lesz pontozva. De ha áll a vizen és egy másik hajóról töltik fel, emberkékkel mindenhol, stb..., az már inkább dioráma, mivel egy életképet mutat be. Tengo a vizen, kapitánnyal a toronyban az maximum kiskompozició, de ettöl még elindíthatód a szoló hajók között.

Narn!
Ha nincs a hajón figura, de a szempontok között ott van, akkor a zsűri nem 0 pontot fog adni rá, ha nem egyöntetüen kihuzza mindegyik lapról. Ez még nem olyan komoly hátrány.

Simi!
Önmagában teljesen igazad van a javaslataiddal kapcsolatban.
"saját feljavítások": Ez egy nagyon bonyolult dolog ahoz, hogy csak így 1 menüpontba berakjuk. Annyira hogy a repülősöknél erre egy külön pontozólapot is szerkeztettek. Akár mennyire is képzet a zsűri nem biztos hogy felismeri majd a kész hajón hogy mi a saját és mi a maratott tuniung. Vannak köztünk olyan makettezők akik a maratásnál is jobb kiegészítőket csinálnak(mint pl Te is). Zsűrizés közben pedig nem kérdezhetik meg a versenyzőt hogy mit hogyan miből csinált. Le írni le írhatja, de az már egy kicsit bonyolult és hosszadalmas. Ezért szokták azt csinálni, hogy egy kis fényképalbumot oda helyeznek névtelenül a makett mellé a fázisfotókkal. Így a zsűri mindjárt tisztában lát. És hogyan pontoznák 1től 5ig? A mennyiségét vagy a minőségét? És mi számítana 1 pontnak és mi 5 nek? Mihez viszonyítva?
"méretarányosság": Az arányokat úgye mindenki (99%) rá bízza a gyártó cégekre. Kevés makettező tud teljesen hiteles és pontos tervrajzokat beszerezni az adott hajórol, főleg még annak alapján át is alkítani. Én tudom hogy te magadból indulsz ki, de sajna a 98% nem ilyen még. Ráadásul a zsűri megint mi alapján döntse el a méretarányosságot és hogyan pontozza 1töl 5 ig?

Baráti Üdv.
Keri 429201 2008. április 17. 16:55
Válasz erre
Tomi!

Szerintem a kettő nem zárja ki egymást.Attól ,hogy kevés, még lehet saját pontozólapja.
Egyszerűsíteni,egyszerűsíteni kellene!Szerintem most kicsit elvesztek a részletekben.Az az igazság,hogy amit én írtam,azt is kevesebb pontban kellene leírni.Gabi mondta,hogy osztrák barátja azért nem jött zsűrizni idén Móvárra,mert nincs ideje az elhúzódó pontozásra.Lényegretörő,kevés szempontból álló,gyorsan lepontozható lapokra van szükség.Szerintem...
Narn,ha nincs figura,az nem gond.Attól nem leszel hátrányban,ha egyik szempont nem él a maketteden.

Keri
lucky 429200 2008. április 17. 16:42
Válasz erre
Keri!
Azért próbálunk meg egy egységes lapot kihozni, mert kevés a hajó.Persze ez jár némi bonyolultsággal.

Az óceánjárós kategóriába bevenném a csónakokat is.Bár lehet nem túl szerencsés a fedélzeti berendezések házasítása a csónakokkal.

IV. alcsoport: Óceánjárók-Tankerek-Halászhajók
1. Összbenyomás (esztétikum, tálalás)
2. Kor és élethűség
3. Alkatrészek tömítése, csiszolás
4. Palánkolás, fedélzet kidolgozása, festése
5. Felépítmények kidolgozása (híd, kémény, árboc, stb.)
6. Mentőcsónakok, fedélzeti berendezések kidolgozottsága, korhűsége
7. Zászlók, lobogók korhűsége, kidolgozása
8. Jelzések élethűsége
9. Kötélzet, antennák élethűsége
10. Festés minősége
11. Üzemeltetési nyomok, antikolás
Narn 429199 2008. április 17. 16:42
Válasz erre
Keri javaslatához anyit tudnék hozzáfűzni, hogy ezek a figurák főleg 1/72-höz vannak, de én még nem találtam pl 1/144-eshez figurát. Így ha nem teszek figurát fel a hajóra vagy tengóra, akkor elesem egy csomó ponttól ?
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305.