/ Fórumok /

Csatahajók, hadihajók

Minden vizi szörnyeteg, ami mai napig csodálattal tölt el minket...
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305.
Wrecker 696567 2022. május 6. 22:22
Válasz erre
A Moszkva süllyedőben... 1/350

www.youtube.com/watch
Sennás 696558 2022. május 6. 20:56
Válasz erre
Szevasz Syb! Gratulálok hozzá! Sok sikert. Ne feledkezz meg róluk és tegyél képet hogy haladsz:) Csak úgy offban ez így együtt mennyi zsé volt?
Syb 696554 2022. május 6. 18:21
Válasz erre
kepatmeretezes_hu_IMG_20220506_175930 (1)
kepatmeretezes_hu_IM...
kepatmeretezes_hu_IMG_20220506_175942
kepatmeretezes_hu_IM...
kepatmeretezes_hu_IMG_20220506_175950
kepatmeretezes_hu_IM...

Sziasztok!

Örömmel jelentem, hogy sikerült megtennem az első lépést, az álom makettem megvalósításához. :) Igyekszem majd a lehető legjobbat kihozni magamból, ahogy ez a monstrum megérdemli.
DzsunKa 696307 2022. április 28. 16:39
Válasz erre
Trooper hivatkozott a Montreux-i egyezményre. Ebben azt is rögzítve van, hogy tengeralattjárók csak nappal és a víz felszínén kelhetnek át a Boszporuszon és a Dardanellákon. Így elvileg tudnánk, hogy hány és milyen nemzetiségű tengeralattjáró tartózkodik éppen a Fekete-tengeren.
Egy időben szokás volt, hogy egy felszíni hajó alatt úsztak át a szorosokon, de erről a megnövekedett méretek, szonárok fejlettségi szintje, és az egyre gyakoribb havariák miatt leszoktak.
A tenger élö és halott vize viszont (visszaverődő vízhang) segítséget adhat rejtőzködő tengeralattjáróknak.
Mekett 696305 2022. április 28. 14:20
Válasz erre
Ehhez az állásponthoz csatlakozok én is.

Kétlem, hogy bizonyíthatatlan lenne egy ilyen támadás. Legalábbis felteszem, hogy az oroszok is rendelkeznek olyan szonár-hálózattal, amivel jól követhetők a hajók egy ekkora tengeren.

Ráadásul egy ilyen támadással sokkal több a vesztenivaló, mint a lehetséges nyereség.
Egy potenciális indítóeszközzel kevesebb a háborúban, cserébe azonnali világháborús okot szolgáltat. Nem egymás bajszának a húzogatásáről beszélek, hanem totális pusztulásról.

Ergo továbbra is az ukrán rakétatámadás, esetleg baleset verziókat tartom a legvalószínűbbnek.
trooper 696303 2022. április 28. 12:04
Válasz erre
Kis pontosítás:
Hiába sok a NATO tag a Fekete-tenger partvidékén, a tengeren lévő hajók számát és vízkiszorítását a Montreux-i egyezmény szabályozza. Ezt annyira komolyan veszik, hogy a hidegháború legforróbb éveiben is betartották. Sok szovjet(orosz) hajóosztály ennek az egyezménynek a figyelembevételével készült.
Az egyezmény szerint egy nem fekete-tengeri állam 10000 tonnásnál nehezebb hajót nem küldhet át a Boszporuszon, de az ez alatti tömegű egységek áthaladását is 15 nappal előre kell jelezni a törököknél.
A jelenleg szolgálatban álló négy amerikai tengeralattjáró-osztály közül csak a Los Angeles osztály egységei nem érik el a 10000 tonnás limitet (A Seawolf már necces, de abból maximum csak két egység fér ebbe bele).
Én kizárnám az amerikai tengeralattjárós akciót.
DzsunKa 696297 2022. április 28. 08:50
Válasz erre
Egyetértek Tengernaggyal!
Logikus, hogy a Fekete-tengeren, melynek partvonalának nagyobb részét NATO tagállamok határolják, jelen legyenek az US NAVY felszíni és víz alatti egységei is. A NATO államok felségvizeihez az oroszoknak semmi köze. A tenger nemzetközi vizein való jelenlétet szabályzó egyezményeket nem ismerem, pedig biztosan vannak, mert Oroszország szereti kvázi sajátjának tekinteni az egész tengert.
Amúgy meg több híradásban is megjelent, hogy az ukrán erőket valós idejű felderítési adattokkal látják el. Elég csak egy felderítő műhold navigációs adatait átküldeni az orosz hajókról egy támadó drónra (-okra), vagy cirkáló robotrepülőre. Máris megvan a lehetőség a sikeres "akcióra".
Azt viszont kétlem, hogy amerikai egység támadást hajtana végre más nemzet hajója ellen a Fekete-tengeren.
DzsunKa 696287 2022. április 27. 16:48
Válasz erre
Berni!
Még egy kis kiegészítés: nem Amber, hanem Aber a lövegcsö gyártó cég. Ft
Az S100 fedélzete nem fából készült, csak farácsozat fedte azokon a részeken ahol szükséges volt, hogy a személyzet ne a fedélzetre felcsapódó vízben állva dolgozzon. A rácsok elhelyezésékor az is szempont, hogy felszedhetöek legyenek (takarítás, festés) és a hullámok ne sodorják le a fedélzetröl.
Tapasztalatból mondom, hogy a festett vizes fa, legalább annyira csúszik mint a vizes fém.
DzsunKa 696278 2022. április 27. 13:58
Válasz erre
Berni! Az én s100-hoz adtak mélységi vízibombákat, de láttam már a modelwarship.com-n érintőset is 1/72 -ben.(shapeways.com 4db 3D 42$)
Az Eduard edu53033 maratásán vízibomba feljavító is van. A Lion Roar 1/35 fedélzeti ábrázolásai pedig jó alapot szolgáltathatnak a továbblépéshez. Csak egy másoló és kis matek kell hozzá. Lézer meg 0,5-0,7 falemez is akad valahogy. KiUgyanígy kereshetsz lövegcsövekek is, pl Amber AB72L09, kb 4 EU Minden csak pénztárca kérdése, meg idő, hogy utána nézz. Ennyi nekem kb. fél óra volt.
Varjúbácsi 696275 2022. április 27. 12:03
Válasz erre
Berni!
Sajnos már csak az e-bay-en időnként találhatsz fedélzetet. Régebben a hlj.com-on lehetett beszerezni az ArtWox cuccot. Vízibombát úgy tudom ebben a méretben nem csinálnak.
Berni 696273 2022. április 27. 09:36
Válasz erre
Sziasztok!
1/72 S100 szeretnék épiteni kérdésem az lenne hol tudnék beszerezni
kiegészitöket hozzá.
Pl. wooden decket vagy vizi bombát.
Köszönöm a segitséget.
bzsolesz77@gmail.com
borisz 696011 2022. április 20. 21:41
Válasz erre
A túlélők egyik fele, gondolom.
Komoly leckét kaptak.
trooper 696009 2022. április 20. 21:04
Válasz erre
Lehet, hogy ismeritek ezt a blogot, ha nem, akkor jó szívvel ajánlom figyelmetekbe. Ez az írás az eddigi infók alapján próbálja megfejteni, mitől süllyedhetett ez a Moszkva rakétás cirkáló. Sok kép, magyarázó szöveg, ábra.

hajosnep.blog.hu/2022/04/20/a_moszkva_cirkalo_pusztulasa
Gabusch 695905 2022. április 18. 19:39
Válasz erre
Sennás 695900 2022. április 18. 19:06
Válasz erre
Screenshot_2022-04-18-19-00-45-539.jpeg
Screenshot_2022-04-...

ru.slovoidilo.ua/2022/04/17/novost/bezopasnost/polovina-ekipazha-krejsera-moskva-libo-pogibli-libo-raneny-ekspert

Jól értem akkor a fele legénység a tér egyik oldalán a többi a másik oldalon? Akkor mindenki megmenekült? Vagy úgy mint a régi magyar filmben mondta a kis rikkancs újságkihordó fiú "Autóbaleset! Mindenki meghalt a többiek megsebesültek":)
Sennás 695899 2022. április 18. 18:39
Válasz erre
Ja ja két helyen pont ahol a számozása meg a felirat van PONT nem látszik semmi:(
De úgy is megbizzák Bob Ballardot majd megkeresi:) milyen mély a Fekete tenger?
Mekett 695897 2022. április 18. 18:25
Válasz erre
A képek alapján nekem úgy tűnik, két, egymástól elég távoli részen vannak sérülések. Lehet, hogy belül átterjedt a tűz, de annak kívül nincs nyoma. Érdekes lenne látni a hajó belső elrendezését, hol milyen egységek helyezkedtek el.

Gyanítom, hogy a robotrepülőkből nem vitt tartalékot, de ha valaki tud biztosat, javítson ki. Azokon kívül más komoly rombolóerővel bíró robbanásveszélyes dolog szerintem nincs ezen az osztályon (nagymérető rakéták, torpedók, kivetőtöltetek stb.)
Sennás 695896 2022. április 18. 18:10
Válasz erre
159079_900
159079_900
159459_2000
159459_2000

Egyre jönnek az összehasonlító képek. Most már tényleg legyen ez a Moszkva mert ha nem akkor már 2! veszít az Orosz haditengerészet:( de az tuti a zászlót már "kimentették".
gaunt1 695894 2022. április 18. 18:06
Válasz erre
Lehet, hogy az a tűzeset nem is volt olyan korlátozott... Főleg úgy, hogy a hajó tűzvédelmi rendszere üzemképtelen volt évek óta. A helyzet az, hogy az orosz flottánál bármi lehetséges. Elképzelhetetlen mértékű a korrupció, és semmire nincs pénz. A személyi állomány színvonala is kritikán aluli. Úgyhogy egy hajó süllyedéséhez vezető lőszerrobbanást, majd megfékezhetetlen tüzet simán el tudok képzelni. Nem kell oda ukrán rakéta.
Amúgy ja, szerintem sem fog kiderülni az igazság egy jó darabig. Viszont a hajó csak kb. 50 méter mélyen van, úgyhogy talán lesz valami vállalkozó szellemű búvár aki odamerészkedik és szolgáltat valami infót előbb vagy utóbb :)
Mekett 695893 2022. április 18. 18:05
Válasz erre
A konkrét esetben tényleg biztosan hazudik valaki:
- nem rakétatalálat következtében
- viharos tengeren
- mindenkit kimentettek

Ehhez képest:
- a képek és az időjárásjelentések alapján nem volt semmi komoly időjárási helyzet
- másnap rakétatalálat érte a Neptun rakéták gyárát
- a "mindenkit kimentettek"-ről nem nyilatkozom, de gyanús, hogy sajnos baleseti robbanás esetén is valószínűen voltak áldozatok egy ilyen helyzetben

A rakétagyárat ért támadástól eltekintve a balesetet is simán el tudom képzelni, hiszen a kelet-európai hadseregekben nagy hagyománya van a pénzhiánynak és a technika elhanyagolásának, elöregedésének.

Ilyen körülmények között simán előfordulhat, hogy egy robotrepülőgép indításakor egy elöregedett kivetőtöltet detonált.
Annak idején a Kurszknál is némileg hasonló történhetett - az egyik értelmezés szerint, mert a másik oldal szerint ott békeidőben egy ellenséges tengeralattjáró okozta a balesetet.
Gabusch 695891 2022. április 18. 17:44
Válasz erre
Persze, minden lehetséges, csak egy látszólag korlátozott tűzesettől (a híd mögött ég) nem kellene elsüllyednie egy hajónak. Ahhoz szerintem némi robbanás is kell, amióta áttértek a fáról a vasra.
Ha az bekövetkezhet, akkor pedig a tervezőt kell dudaszónál agyonverni.

Amúgy nem hiszem, hogy az igazság ki fog derülni. Rengeteg a fake-news. Ahhoz, hogy kiderüljön, egy rendszerváltás kéne Oroszországban vagy egy irtózatosan nagy katonai vereség. Egyik sem valószínű III. VH nélkül.
Akkor meg már inkább nem is érdekel a dolog annyira. :(
trooper 695890 2022. április 18. 17:40
Válasz erre
Az orosz hivatalos közlések eleinte azt is tagadták, hogy a Moszkvának bármi baja lenne, aztán hogy ha van is, az csak műszaki hibából adódott, de a legénységet kimentették, a hajót Szevasztopolba vontatják, majd azt, hogy vontatás közben egy viharban a hajó elsüllyedt...
Nem volt vihar a Fekete-tengeren
Hadihajós szakmai oldalakon legalább egy találat helyéről van fénykép (szakértők szerint) és hogy a hajó jelentős megdőlése (majd felborulása és elsüllyedése) sem egy szimpla fedélzettűz eredménye.
gaunt1 695887 2022. április 18. 17:14
Válasz erre
Pedig simán elképzelhető a tűz is, sőt én valószínűbbnek tartom, mint az ukrán hazudozást. Nagyon nem ritka ez orosz hajókon, pont azért amit leírtál.
Én még arra lennék kíváncsi hány halott van. Az orosz propaganda szerint mindenki túlélte, de az igazság az, hogy a kapitány szinte biztosan halott, és állítólag 2-300 emberről nem tudni semmit.
Gabusch 695885 2022. április 18. 16:50
Válasz erre
Nyilván egy hadihajón jelentős mennyiségű robbanóanyag van, de azért az elég érdekes tervezési hiányosságra utal, ha mondjuk elektromos tűz miatt be tud robbanni bármi.
Ezért tartom inkább valószínűnek az ukrán forgatókönyvet.

Valószínűsítem, hogy jó orosz (? ;) ) szokás szerint tojtak mindenre (vö. állítólag valamelyik M-zárolt harcjármű-lerakat parancsnoka főbe is lőtte már magát az elképesztő állapotok miatt, amikor a technika 90%-a bemondta az unalmast), benne van a pakliban, hogy jelentgettek minden szépet és jót felfelé, aztán amikor megjött a parancs, már régen késő volt. És már az imádság sem segített.
trooper 695882 2022. április 18. 16:04
Válasz erre
Bár szeretem a témát, de eszembe se jut, mekkora mennyiségű tűz és robbanásveszélyes anyag van a hajón: A helikopter üzemanyag és fegyverzet, a hajó légvédelmi fegyverzetének lőszerei, rakéták és lövedékek formájában, a fő löveg lőszerkészlete, a fő rakétafegyverzet, a torpedókészletek, és a hajó saját üzemanyaga. A hajó légvédelme ráadául elég impresszív: S-300F indítók (64 darabos javadalmazással) Osza indítók, és 6db AK-630 CIWS. Mondhatni a védelmét ilyen támadások elhárítására találták ki (ha igaz, hogy rakétatalálat végzett a hajóval. Ha nem, az súlyosabb hiba, mint a rakétatalálat)

Ami érdekes, hogy a USS Cole-t, a USS Starkot, a USS Samuel B. Robertst, a USS Fitzgeraldot és a USS John S. McCaint ekkora, vagy nagyobb sérülés esetén is meg tudta menteni a legénysége.
Wrecker 695878 2022. április 18. 15:22
Válasz erre
Csak nekem tűnik úgy, hogy a helikopter leszállóhely jobban meg van dőlve mint maga a hajótest?
gaunt1 695877 2022. április 18. 15:21
Válasz erre
Itt pedig egy másik cikk

gurkhan.blogspot.com/2022/04/blog-post_18.html

Hlopotov szerint a hajó nagyon rossz állapotban volt, sem a tűzvédelmi, sem az Sz-300 légvédelmi rakétarendszer nem működött már évek óta. De ennek ellenére odaküldték... Hát ez lett az eredménye.
Gabusch 695874 2022. április 18. 13:47
Válasz erre
Természetesen ehhez sem értek, de a kép alapján hajlamosabb vagyok a rakétatalálat verzióját elfogadni. Lehet persze ott is valami lőszerraktár pl. a légvédelmi lövegeknek, de azért én komolyabb lőszerkészletet kevésbé helyeznék a felépítménybe, ha lehet. És valami ilyen elrendezés látszik a rajz alapján is.
trooper 695870 2022. április 18. 12:03
Válasz erre
moskva
moskva

Több oldalon is hozzák a hírt, és már egy rövidke videó is van a twitteren róla, amin egy vontató is látható, amint megközelíti a megdőlt roncsot. A csatolt magyarázó kép is ilyen oldalról van.
Gabusch 695866 2022. április 18. 11:22
Válasz erre
Akár lehet az is. Ezt az egy olyan képet találtam, amin látszik a tat, elég hasonlónak mondanám.

www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/01/20/the-russian-cruiser-moskva-dominates-the-black-sea/
Sennás 695861 2022. április 18. 10:24
Válasz erre
FQlHZwKWQAoVBUh~2.jpeg
FQlHZwKWQAoVBUh~2....
FQlEjIoXwAYLYpS~2.jpeg
FQlEjIoXwAYLYpS~2....

Van valaki felismeri azt mondják ez a Moszkva (?)
Sebi 695449 2022. április 5. 20:40
Válasz erre
Tiszteletem!

Egy szlovák makettező ismerősöm (azt hiszem nem csak az enyém), szeretné eladni néhány kész hajóját:

Scharnhorst
Prinz Eugen
GrafSpee
Z31

Itt láthatók a képek és az átvétel a Mosonshow-n lenne lehetséges:

www.modelshipgallery.com/gallery/users/Jan-Varga/user-index.html

Ha valakit érdekel, kérem írjon nekem az adatlapomon szereplő emailcímre.
Varjúbácsi 694132 2022. március 8. 09:46
Válasz erre
tesa
tesa

Syb!
nem tudom beválhat e, de én a diorámáimon a TESA ragasztó spray-t használom,fát, papírt, tökéletesen ragaszt műanyagra, és van olyan épületem, ahol már vagy 6 éve hibátlanul tartja a 0,5mm-es rétegelt lemezből készült lambéria falburkolatot. Nem olcsó a cucc, de nagyon sokáig tart. Egy lényeges dolog van vele kapcsolatban, hogy használat után egy oldószeres zsepivel le kell törölni a szórófejet.
Syb 694127 2022. március 7. 23:52
Válasz erre
Sziasztok!

Elképesztően szép munkák készülnek itt a topikban! Jelentem sikerült majdnem féláron hozzájutnom az álom makettemhez, ami egy 1/200-as csatahajó volt, ez esetben a USS Missouri (az eredeti terv a HMS Rodney volt, de változott a terv). Természetesen ehhez is tervezem a feljavítók beszerzését, viszont a fa fedélzettel bajban vagyok. Eddig majdnem minden hajómon Pontos Model félét használtam, de ezeknek a ragasztása elég gyorsan elenged. Tudtok ajánlani valami módszert vagy gyártót amivel tartós marad a fa fedélzet?

Üdv.:
Syb
zs180 693360 2022. február 23. 22:54
Válasz erre
Szabi, Sebi, Imi,köszönöm szépen!

Szabi, azért jó lesz lefestve, jó kis kamuflázs lesz rajta.
Olasz csatahajónak álcázták...

Sebi, tetszik a diorámád, érdekes, mozgalmas, egyedi jó ötletekkel!

Imi, óriásit fejlődött a 3D nyomtatás.
Ezekhez az új cuccokhoz már nem tudok plusz részleket hozzátenni.
Sokol 693352 2022. február 23. 17:29
Válasz erre
Izgalmas lett :) Gratulálok!

Tetszik az a piros vitorla, -olyan az egész mint valami régi képeslap.
Simi 693304 2022. február 21. 23:01
Válasz erre
Szia Gábor!
Szép lett ez az izgalmas dioráma! Gratulálok!
Simi 693303 2022. február 21. 22:59
Válasz erre
Szia Gyuri!
Azért mindig a fegyverzet a legizgalmasabb egy hadihajó építésénél. Volt, aki egyenesen ezzel is kezdte... (nem én voltam) Nagyon szépen sikerült! Igazán meglepett, hogy 700-ban már különálló létrát is nyomtatanak. Nekem persze a Pom-Pom -ok a kedvenceim. Nekem legalábbis az jelentette a legnagyobb kihívást anno. Azok is gyönyörűek!
Sebi 693299 2022. február 21. 19:46
Válasz erre
4
4
13
13
3
3
9
9
10
10
11
11
15
15
16
16
20
20
21
21

Szia Gyuri!

Nagyon szép és részletes munka. Biztos vagyok benne, hogy a végeredmény megint egy gyönyörű makett lesz. Én tegnap fejeztem be a képeken látható "csónakot". Remélem az építési leírás is hamarosan megjelenik a cikkek közt.
SSZABI 693293 2022. február 21. 15:55
Válasz erre
Szia, ez nagyon jól néz ki :) Sajnálnám lefesteni ezt a sok szép részletet és feljavítást.
zs180 693286 2022. február 20. 23:26
Válasz erre
mws1

A négy torony
mws1
mws2

Ott a hiba
mws2
mws4

Kifúrva
mws4
mws3

Csövek
mws3
mws6

X és Y
mws6
mws23

Készül a légvédelmi platform
mws23
mws17

A & B
mws17
mws18

megint
mws18
mws19

X & Y
mws19
mws20

megint
mws20
mws14

Vickers
mws14
mws15

ezek is
mws15
mws24

Vickers platformok külön
mws24
mws5

114 mm DP lövegek készülnek
mws5
mws11

114 mm DP készen 1
mws11
mws12

114 mm DP készen 2
mws12
mws8

pom-pom 1
mws8
mws9

pom-pom 2
mws9
mws10

pom-pom 3
mws10
mws13

felülről
mws13
mws16

Festésre kész 1
mws16
mws21

Festésre kész 2
mws21
mws22

Minden, ami festésre kész!
mws22

Ismét egy hosszú poszt, csak, hogy történjen itt valami...

A fegyverzet elkészítése eleinte nem tűnt túl bonyolult feladatnak, mivel minden eleme rendelkezésre állt jó minőségű feljavító készletek formájában. Végül mégis eléggé megszenvedtem vele. A fő lövegtornyok a Micro Master 3D nyomtatott termékei – miután fényesen beváltak az előző építésem során, nem is volt kérdéses, hogy ezeket fogom használni. Ez e szett még jobb is volt, mint az előző, mivel ez a gyártő “Premium Collection” sorozatába tartozik, mely egy fejlettebb nyomtató használata eredményeképp sokkal szebb felbontású, mint a korábban használt Shapeways-es sorozat. A nyomtatási vonalak alig látszanak, és amellett, hogy mind méretre, mind alakra nézve tökéletesek, ezeken a tornyokon olyan eddig sosem látott, hihetetlen részletekre bukkanhatunk, mint a legjobb maratásokkal vetekedő finomságú létrák, melyeket ráadásul a toronytól távtartók választanak el. Csak két probléma volt velük. Egy: a hátsó lemez bal alsó részének éle nem volt megfelelően kialakítva. Ezt pillanatragasztó rétegenkénti felvtelével és óvatos csiszolással orvosoltam, ügyelve arra, hogy az itt levő létra ne sérüljön. A másik probléma jól látható a négy tornyot ábrázoló képen: a lövegcsövek lefelé konyulnak. Úgy látszik, túl puha volt a nyomtatáshoz használt műgyanta. Ez nem okozott jelentős gondot, mivel úgyis ki akartam cserélni a csöveket esztergált réz darabokra. A rendelkezésemre álló gyártmányok (FlyHawk, Tetra, Master Model) közül az utóbbiak voltak számomra a legmeggyőzőbbek, ezeket használtam. Levágtam a nyomtatott csöveket és kifúrtam a cső tövében levő vászonborítást. Ez nem volt egyszerű, mert a műgyanta elég törékenynek bizonyult, ugyanakkor, mint fentebb jeleztem, puha is volt egyben. Figyelemre méltó, hogyan képes egy anyag ezt a két, látszólag egymásnak ellentmondó tulajdonságot egyesíteni. Némi gitt hozzáadásával kicsit több belógást adtam a vásznaknak – szerintem így jobban hasonlítanak az eredetire, majd beragasztottam a rézcsöveket. Az A és Y torony így el is készült. A B és X torony tetején légvédelmi lövegek voltak. A 3D nyomtatott tornyok tetején duplacsövű Oerlikonok számára kialakított állások vannak. Ez így volt 1943-ban, de az én makettem egy korábbi állapotot jelenít mg, ezért vérző szívvel levágtam a gyönyörű platforomokat és támasztékaikat, elvékonyítottam a középső oszlopot, lyukakat fúrtam a toronytetőkbe, az új, acél támasztékok számára, melyet úgy ragasztottam a helyükre, hogy a végeik egy magasságban legyenek. Ezután apró, offszetlemezből készült, kifúrt háromszögeket ragasztottam a külső támasztórudakra, melyek lapokat (lehajtható mellvédek?) fognak tartani. A lövegek kerek platformokra fognak kerülni, ezek saját építésűek, maratott rácsból, alumíniumkorongokból és ólomfóliából készült peremből állítottam össze őket. Maguk a lövegek négycsövű, 12,7 mm-es kaliberű Vickers gépágyúk, melyeket a FlyHawk készletéből állítottam össze. Igen finom és valósághű a megjelenésük. Egyetlen módosításként pillantragasztóval vastagítottam kicsit a csövek oldalán. Elvesztettem egy kicsiny alkatrészt, amit kénytelen voltam saját építésű darabbal pótolni – amelyen fekete a célkereszt, az az.

Úgy véltem, a 114 mm-esmásodlagos lövegek elkészítése tényleg nem jelenthet nehézséget, mivel ezek is a Micro Master 3D nyomtatott termékei. Azért ezekkel is akadt munka. A lövegcsöveket itt is kicseréltem, ezúttal FlyHawk esztergált réz csöveire. Úgy rögzítettem őket, hogy a hengeres alapról elvágtam az eredeti csöveket, helyükre lyukakat fúrtam, a lövegcsővel megyező átmérőjű rézcsöveket (Albion Alloys) ragasztottam beléjük és ezekhez erősítettem a réz lövegcsöveket. További nehézséget jelentett, hogy a lövegpajzsba csak úgy fért be ez a cső-kompozíció, hogy ki kellett vágnom némi anyagot a pajzsok belsejéből, ami a felszínükön esetenként repedéseket okozott. Ezeket pillanatragasztóval töltöttem ki, és finoman simára csiszoltam.

A nyolccsövű pom-pom gépágyúk szintén a FlyHawk maratott termékei. Ezek ennek a fegyvernek a legjobban sikerült replikái közé tartoznak. Csak kis korrekciókat végeztem rajtuk, többek között a csövek megvastagítását a Vickers-eknél leírthoz hasonló módon. A célkeresztek túlméretesek, de azért felragasztottam őket, így még több a részlet.

Miután elkészült a fegyverzet, a makett készen áll a festésre. Az összes külön elkészített alkatrész is látható magán a hajón kívül az utolsó fényképen.
Batka 691726 2022. január 4. 15:25
Válasz erre
Minden kedves hajósnak boldog új évet kívánok!
Sebi 691594 2021. december 31. 16:54
Válasz erre
Még néhány óra és 2022 lesz. Boldog Új Évet kívánok! Remélem jövőre találkozhatunk a rendezvényeken és itt a fórumon.
Sebi 691387 2021. december 24. 19:54
Válasz erre
269693627_1111606912950338_2154815521878571320_n
269693627_1111606912...
269684857_449135053548826_2729085598636619070_n
269684857_4491350535...

Tiszteletem Uraim!

Néhány órája megérkezett a Jézuska és hozott pár apróságot.
Boldog Karácsonyt kívánok mindenkinek!
Simi 690864 2021. december 6. 19:37
Válasz erre
Gyuri! Az az igazság, hogy már rég építettem különböző okok miatt, de most - részben a te inspirációdra - előveszem a Markgraf-ot (Jütland előtti verrzió). Kb 80%-ban kész van a hajótest, innen kéne folytatni. Sajnos nekem is az az egyik gondom, hogy nagyon kevés a fotó, meg a használható referencia. Különösen a kötélzet nagy kérdőjel. Ezt szinte csak fotó alapján érdemes elkészíteni, mert a rajzokon nagyon sablonos, vázlat-szerű.
zs180 690737 2021. december 4. 11:26
Válasz erre
Imi, köszönöm szépen kedves soraid. Nagyon örülök, hogy írtál, már hiányoltam a jelenlétedet. Te nem építesz most?
Ami a fegyverzetet illeti, valóban könnyebb lesz elkészíteni, mint néhány egyéb részletet, mivel remek alapanyagokból fogok dolgozni. A fő lövegtornyok és másodlagos fegyverzet 3D nyomtatott, a pom-pomok és a Vickers géppuskák maratott készletekből készülnek majd el.
Simi 690696 2021. december 3. 08:57
Válasz erre
Szia Gyuri!
Most is szép, igényes és pontos munkát végeztél! Fájó,és bosszantó a különféle gyártók, kiadók trehánysága; különösen, ha az ember később döbben rá. Tiszteletet parancsoló, hogy te mindent megpróbálsz kijavítani... Alig várjuk, hogy végre kész legyen ez a gyönyörű alkotás. Remélem, a fegyverzet építése némileg egyszerűbb lesz, hiszen azokat más hajókhoz már sokszor elkészítetted.
zs180 690608 2021. november 30. 17:08
Válasz erre
mws2

előárbóc
mws2
mws3
mws3
mws4
mws4
mws5

előárbóc a helyén
mws5
mws6
mws6
mws7
mws7
mws8

főárbóc a helyén
mws8
mws9
mws9
mws10
mws10
mws14
mws14
mws1.01

a két radar
mws1.01
mws11.01

a WEM utasítása
mws11.01
mws12

innen ki vannak vágva radar alkatrészei
mws12
mws19

45" fast motor boat
mws19
mws20
mws20
45" motor launch
45" motor launch
mws22
mws22
mws23

32" cutter
mws23
mws24
mws24
mws25

30" gig
mws25
mws26

16" sailing dinghy
mws26
mws27

25" fast motor boat
mws27
mws28
mws28
mws29

35" fast motor boat
mws29
mws30
mws30
mws31

balsa raft (copper punt)
mws31
mws16

Carley float-ok két méretben
mws16
mws17
mws17
mws18
mws18
mws15
mws15
mws32

a csónakok
mws32
mws33

evezők
mws33
mws34

csónakbakok
mws34

Elnézést a hosszú szövegért...de itt a szappanopera legújabb fejezete!
Az előárbóc Albion Alloys rézcsövei (0,9 és 0,7mm átmérő, a tripód lábai), Flyhawk rézrúd (felső árbócszár), kissé átalakított maratott platform (WEM Barham), Master Model réz keresztrudak, maratott létrák (WEM) felhasználásával készült. A platformok körüli korlát saját készítésű, és mivel egyik maratást sem találtam elég finomnak az árbócra, a régi módszeremet alkalmaztam: méretre vágott, egyenként felragasztott függőleges rudakra vékony húzott szálakat ragasztottam Revell Contacta Liquiddel. Néhány saját építésű, apró szerelvény kerül majd a platformra (nincs róluk fotó, túl kicsik). A főárbóc jóval egyszerűbb felépítésű: a Master Model egy irányban elvékonyított rézrúdjából készült, szintén Master Model keresztrúddal, saját építésű platfrommal és korláttal, zászlórúddal és egy hosszanti rúddal kiegészítve.
Az árbócok elkészítése során két problémával szembesültem. Az első a források megbízhatóságával kapcsolatos. Makettezői pályafutásom alatt meggyőződtem arról, hogy csak a korabeli fényképek tekinthetők maradéktalanul megbízható forrásnak. Eleinte, gyerekként elhittem, hogy tényleg olyan vastagok az árbócok, mellvédek, ágyúcsövek, mint ahogy az adott kit megjeleníti. Később bíztam a maratások pontosságában – végtére is azért készültek, hogy kijavítsák a kit hibáit, ezért nem túlméretesek, nem pontatlanok, igaz? Dehogy! Sőt, még a leginkább becsben tartott rajzok is tartalmaznak hibákat. Most pedig az eredeti, gyári tervrajzokban ingott meg a bizalmam. Pontos méréseket végeztem a főárbóc keresztrúdjának pozícióját illetően, mely jól látható a rajzon, majd gyermeki örömmel ragasztottam fel a rudat a kimért helyre. Aztán, a fotókat nézegetve kiderült, hogy nem ott volt, hanem feljebb. És nem, nem egy másik időszakban készültek a képek, megfelelnek a tervrajz idejének! Szedhettem le a rudat. Egyébként nem minden részlet szerepel az építő tervrajzán, ez talán kevésbé meglepő.
A másik problémám az árbóccsúcsokat díszítő Type 279-es radarral adódott. Itt többféle lehetőségem volt: a Tetra maratása kicsit túl kicsi volt minimálisan vastag részletekkel, a FlyHawk-féle radar leheletnyit túl nagy, így a WEM maratásból valót válaszottam (van még egy Lion Roar brit radar készletem, amiben szintén van szép 279-es, de ehhez nem nyúltam, mert ez az egy szettem van, és nem is nagyon lehet másikat lelni, valószínűleg nem gyártják már). Szépen össze is raktam a WEM radart, tetszett is vele az árbóc, ám amikor a főárbóchoz értem, vettem észre, hogy a WEM nem adott elég antennát, csak egy szetthez, pedig kettő volt minden hajón. Tehát volt két rúd és két antenna, pedig abból négy kellett volna. Furcsa, hogy ez eddig senkinek nem tűnt fel, legalábbis én nem olvastam róla. Mivel nem akartam az előárbóc radarját kicserélni, nem maradt más választásom, mint rendelni még egy WEM Queen Elizabeth/Valiant maratást. Amíg meg nem érkezik, befejezetlen marad a főárbóc.
Ezután a csónakokkal kezdtem el foglalkozni. Úgy találtam, hogy a megépített állapotban nem 45 láb hosszú medium picket boatok voltak a hajón, mint a kit megadja, hanem 45 láb hosszú gyors motorcsónakok. Ezekből kettőt készítettem elő – az Admiralty Model Works szép műgyanta termékei, melyek csak minimális feljavítást igényeltek a saját maratásukon kívül. A 45 láb hosszú motoros bárka
(launch) szintén az Admiralty Model Works-től jött. Ez is szép részleteket tartalmaz, de itt a WEM maratását használtam a sajátja helyett – nehezen is illeszkedett. Minden nyitott csónak belseje ki lett festve az evezőpadok behelyezése előtt. A 32 láb hosszú kutter következett. Ez szintén Admiralty Model Works/WEM hibrid, saját építésű belső részletekkel . A 30 láb hosszú gig igyakorlatilag módosítatlan Admiralty Model Works termék. Az igen parányi, 16 láb hosszú vitorlás dingi a kitből való test WEM maratással. A 25 és 35 láb hosszú gyors motorcsónakak teste szintén a kitből való, fedélzeteik és felépítményeik a FlyHawk maratásából lettek összeállítva. Néhány részletet maradék maratásból adtam hozzájuk. A balzatutaj Combrig műgyanta elem (a Harbour szettükből vettem), elláttam némi, sztirolból készült feljavítással. Hét nagy és hat kicsiny mentőtutaj (Carley float) lesz mág a fedélzeten, ezek a Micro Master csodás 3D nyomtatott elemei. Húzott szál, darabokra ragasztottam őket, azokat meg egy kartonlapra, hogy egyszerűbb legyen a festésük. Néhány evező (WEM és FlyHawk maratás) szintén így lett előkészítve (a csúnya végeket azóta rendbetettem). Néhány csónaktartó bak (Tetra maratás) a sok közül szintén látható. Most a fegyverzet elkészítése az egyetlen nagyobb feladat, ami a festést még megelőzi.
zs180 690607 2021. november 30. 16:54
Válasz erre
Kicsit eltűntem, de dolgoztam a hajón...
Tomi,nagyon szép lesz ez a hajó is! Most szívás a sok kapaszkodó felrakása, de a kész makett díszévé válnak majd!
Tjoe 690312 2021. november 21. 13:27
Válasz erre
Kifizeted a kb. 700Ft.-ot az Ebay számlán és annyi. Tovább nincs dolgod vele.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305.