/ Fórumok /

Csatahajók, hadihajók

Minden vizi szörnyeteg, ami mai napig csodálattal tölt el minket...
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305.
EDE 433491 2010. október 8. 22:07
Válasz erre
Csatahajós!

Jó olvasást!
Sajnos a kezdőlapon feltüntetett emilt az uw-nél nem tudom elérni, oda ne írj!
EDE 433490 2010. október 8. 21:53
Válasz erre
csatahajós 433489 2010. október 8. 21:48
Válasz erre
Ndjala! Köszönöm a kiigazítást, bár sehol nem állítottam, hogy a Belfast csatahajó, csupán megemlítettem, hogy kicsi a küzdőtér a lövegtornyaiban. Azt meg végképpen nem értem mre írod, hogy biztosan megtévesztett a háromlöveges elrendezés :S...

EDE!

Ohh de jó, már megyek is és olvasom a Santa Cruzt, az egyik kedvencem!
Azt hiszem az általad leírtakkal messzemenőkig egyetértek, mind a Bismarckot mind a csatahajók milyenségét tekintve.
Kis kiegként, jól mondod, hogy a Bismarckon is volt egy gázos, de fel nem robbant 14"es találat a PoW-tól, viszont a PoWn is találtak a csata utáni javításkor egy gránátot a torpedó védelmi rendszerben (sajnos most nem rémlik hogy 8 vagy 15 hüvelkyes volt-é), ami az X lövegtorony lőszerraktárának tőszomszédságában pihent és csak av ak szerencsén múlott hogy nem robbant fel...kvázi a PoW sem sokkal kerülte el a Hood sorsát. A legvicesebb, hogy a találat olyan helyen volt, hogy maguk a britek sem észlelték és ha nem dokkolják be a hajót valószínűleg egy ideig még járkált volna egy időzített bombával a lőszerraktára mellett :).

Zoli egy kicsit elfogult a Bismarck irányában én úgy gondolom, de abban azért igaza van, hogy a nyugati szakértők túl hype-olják (elnézést a divatszóért, de ide nagyon illik) a mindent vagy semmit sémát a jó öreg inkrementálissal szemben. Rövid lőtávok mellett a Bismarck övpáncél+böschung+alacsony fedélzetpáncél kombója gyakorlatilag még a 18"-es lövegekkel szemben is elég jó védettséget adott neki (márpedig a történelem a németeket igazolta, a legtöbb ágyús csatát 20km alatt vívták és zömében messze az ideális időjárástól). A britek is csak úgy tudták kilyuggatni, hogy baromi közel mentek hozzá (4-5km, ugye Tovey mondata, hogy valaki hozza már ide a darts készletből a nyilakat, hogy elsüllyedjen végre a B hajó). A baromi közelnek ráadásul megvolt az az áldásos hatása, hogy a nagyon lapos szög miatt a mellé csapódó lövedékek is fel-felpattantak a víz felületéről, komoly pusztítást okozva a felépítményben - illetve áthatoltak a 145mm-es felső övön (ezt szokták a nyugatiak leginkább kritizálni mint elpazarolt páncélsúly - holott ennek a feladata igazából a cirkáló kaliberű lövedékek elleni védelem volt; a németeknek a minimál számú cirkálóik miatt nem volt meg az a luxus mint az angolszász vagy japán flottában hogy az ellenség kishajóit a saját kíséret kordában tudta tartani, itt mindent magának kellett.)

Iowa orr: valóban a felhajtóerő központ (center of buoyancy) eléggé hátra került az Iowa-n de: ha az orra lesérül a haj sebességéből rengeteget veszít, márpedig az egész BB-61 koncepció a nagy sebességre épült).

North Carolina - South Dakota - Iowa védettség: a North Carolina páncélzata az eredetileg a hajónak szánt 14"/50 Mark B ellen készült, ezt utólag meg toldozták foldozták itt ott, amikor a 16"-re váltották a főtüzérséget, de az optimálistól messze voltak. A legnagyobb kritika pont a mi szimulációnkban is olyan jól működő diving shell-ek elleni védelem hiánya (mellesleg a valóságban a japánok a Tosa elleni teszteknél ugyanezt tapasztalták, magyarán hogy ezek a legnagyobb kárt és veszélyt jelentő találatok). A South Dakotánál jött a teljes áttervezése a páncélzat elrendezésnek, még meredekebben döntött öv (ezért kellett belülre tenni) és a fenékig teljesen lenyúló, vékonyodó lemezsor a merülő skullók ellen. Persze ez kompromisszumokkal járt 35ktán, ezért a torpedó védelmi rendszer fő válaszfalaként is ez a nagyon merev, homlokedzett páncélból készült lemezsor funkcionált, ami koránt sem volt ideális. Ezt az elrendezést az Iowa-n is megtartották, minimális módosításokkal és itt ott felturbózták a vastagságot pár tized hüvelykkel, de érdemben csak az elülső fő válaszfal változott, az is csak a BB-63-66-on -de erről majd egy másik cikkben :D.

CHerrytrees: készülget a 2. rész szépen lassan, ez jóval nagyobb anyag és sok érdekesség van benne -a Lexington történet azért felénk is jóval ismertebb. A dolog kihívása abban van hogy a baromi száraz technikai anyagot feldolgozzam és érdekesebben adjam vissza, de félek ennél a résznél ez nagyon nehéz lesz, úgyhogy ez tényleg csak a "hardcore" csatahajó fanatikusoknak fog szólni :D. No de azért megteszem a tőlem telhetőt, hogy 5 perc után ne aludjon el a kedves olvasó az adatrengetegtől.
EDE 433488 2010. október 8. 19:44
Válasz erre
Csatahajós!

Tudtam, hogy ez a téma elő fog csalogatni!

No, ha valaki odatesz egy ilyet: :) , akkor nem biztos, hogy komolyan gondolja!
A Graf Zeppelin Bf-109T-i biztosan leszedték volna a Swordfisheket, ha a viharos tengeren egyáltalán fel tudtak volna szállni. Ha meg fel tudtak volna szállni, néhány nap alatt biztosan elfogytak volna a sz. futóművük miatt, aztán a Swordfishek jöhettek volna, és ua. ott vagyunk. FW 190T-meg nem volt. Sajnos.
A Bismarck telivér csatahajó volt, nem kalózhajó. Már 20 éve, mikor először olvastam az Óriások csatáját, csóváltam a fejem az egész történeten. Persze Hitler sem volt hülye (akkor még), nem véletlenül zavarta az egész felszíni flottát a kikötőkbe, és igazi modern kalózhajókat küldött ki, a tengeralattjárókat.

Zoltán cikkét olvasva megakadt a szemem valamin, ami felett valahogy mindenki elsiklik. A PoW egy lövedéke igencsak "vitál" helyre csapódott, csak elfelejtett felrobbanni. Pedig ha felrobban, lehet, hogy oda a legenda, hogy milyen szuper volt a német remekmű.
Egy csata alapján nem lehet megítélni két hajó közti különbséget, mert igen nagy volt a szerencse tényező. Csata nélkül meg aztán pláne. Nincs akkora statisztikai mennyiség, mint a harckocsik, vagy repülőgépek terén. Ezért lehetnek érdekesek a szimulációk, de azok meg mégiscsak virtuális dolgok. Jüttland miatt mindenki leírta a Britt csatacirkálókat, de ugyanakkor ott volt a Lion, ami a német lőszerszállítási módszer szerint üzemelt, és ugyanannyit kibírt, mint Seydlitz. A Dánia szoros miatt leírják a Hoodot, mert átütötte a páncélzatát a német lövedék, és robbant is, nem úgy, mint a Bismarckot eltaláló. Ha véletlenül fordítva történt volna, akkor a szárazföldi patkány németeken röhögne mindenki, a brit tengeri népet meg istenítené.
Nekem az az érzésem amúgy, minden nemzet hihetetlen erőfeszítéseket tett azért, hogy ezeket a monstrumokat megalkossa, és akik ott voltak a tervezőirodákban, biztosan nem voltak egyik oldalon sem hülyék. Mindegyik valamiben jobb minta többi, valamiben meg gyengébb, de átlagban véve egy színvonalat képviselhettek, mégpedig a kor csúcstechnológiáját. Ezért is szeretjük őket ennyire, feledve, hogy gyilkolásra teremtették őket.

A Zoltán által kritizált all or nothing sémának nyilván megvannak az előnyei, meg a hátrányai is a Bismarck által képviselt konzervatívval szemben. Egyébként az Iowa orra ugyan baromi hosszú, de ugyanakkor keskeny, annyi vizet nem vett volna fel, mint a Musashi, persze többet, mint a Bismarck.
Valaki írta, hogy a North Carolina és a az Iowa páncélzata ugyanolyan volt. Én úgy emlékszem, hogy volt fejlődés, bár lehet, hogy csak abban, hogy a torpedó "bulge"-ot integrálták a hajótestbe.

Egyébként jó volt olvasni a hozzászólásodat (meg a többiekét is). Mikor jön a következő cikk, a meg nem épült csatahajókról?
Ja! Megvan a Santa Cruzi csata! www.pacific42.uw.hu
Kíváncsi lennék a véleményedre.
EDE 433487 2010. október 8. 18:45
Válasz erre
Zaran!

A profile morskie nem rég adott ki egy Bogue osztályú hajóról kiadványt.
Essex osztályról keresgélhetsz a filestube-on.

Amúgy ne csigázz! Csak nem 1:72-ben gondolkozol?
zaran 433486 2010. október 8. 17:24
Válasz erre
Nem csak Iowák maradtak. Megvan még pl a U.S.S. Texas, ami a világon előszőr kapott légvédelmi ütegeket. (Ha 4-be is beleszámoltad, úgy bocsi, nem akartam okoskodni.)

Apropó, nem tudjátok, honnét tudnék szerezni tervrajzokat 2. vh-s USN anyahajókra? Gondolok itt pl a CVE Casablanca osztályra, vagy a CV Essex osztály is jó lenne. Van egy ötletem, de ahhoz tervek kellenek, hogy lássam mennyire megvalósítható:)
Ndjala 433485 2010. október 8. 15:30
Válasz erre
Csatahajós!

Bocs, hogy kijavítalak, de a Belfast "csak" cirkáló. (Gondolom a háromlöveges elrendezés zavarhatott meg.)

Egyszer én is szeretnék eljutni valamelyik Iowa-osztályú hajóra: testközelből látni a megmaradt 4 csatahajó valamelyikét, az lenne az igazi élmény...
Excessor 433484 2010. október 7. 21:37
Válasz erre
Állítólag az Úszó erőd csatahajós részeit az Alabama-n forgatták.
Tyimosenko 433483 2010. október 7. 17:00
Válasz erre
A North Carolina meg a South Dakota osztrályra gondoltam elsősorban, de talán nem is voltak kisebbek ezen hajók tornyai.
A Belfastot csak kívülről láttam, toronybelsőről meg csak fotót, hát az Iowa-osztályúak tornyai jóval nagyobbak, de hely azokban se nagyon van, az Úszó erőd c. Stephen Seagal filmben csalóka volt a nagy tér.
csatahajós 433482 2010. október 7. 16:37
Válasz erre
Az amcsi lövegtornyok páncélzat szempontjából a skála felső vége felé vannak. A robbanás azért nem vetette szét a tornyot mert a gun porton keresztül ki tudott fújni a túlnyomás (a videón és ak épeken egészen jól látszik is hogy a balst bag cafatjai repülnek mindenfelé).

Sajnos nekem még Mark 7es toronyban nem volt szerencsém járni (bár képekből/filmről elég jól ismerem), csak a Belfast háromlöveges 6"-es lövegtornyaiban, de még az is lenyűgöző élmény és meglepő, hogy a kívülről nagynak tűnő szerkezetben az élőerő számára milyen kicsi is a hely...

Az Mark 7es lövegekhez készült BB-61 tipusú toronyra az Alaska osztályon használt Mark 7-es 12"-es torony hasonlít nagyon, de utóbbi készült később :).
zaran 433481 2010. október 7. 15:32
Válasz erre
Gondolom feltűnt, hogy milyen nemzetiségű emberkék írják ezeket az elemzéseket.
Tény, hogy mindig a győztes írja a történelmet. Tény, hogy a számadatok sohasem pontosak. Csak szám adat alapján nem lehet megítélni valamit. Össze kellett volna csapniuk, ha más nem, hát mivel úgyis modell-eket építünk, építsük meg őket kisebben, és működőképesre, majd engedjük őket össze egy valós ütközet erejéig:)
Akkor kiderülne melyik is volt a jobb;)
Tyimosenko 433480 2010. október 7. 15:28
Válasz erre
Itt a wikin írtak valami ilyesmit hogy valamelyik parancsnok osztott ki valami mellényt a toronyban dolgozóknak.
Igen, lőpor, nem puskapor. :)
Sajnos nem tudom hogy mennyire volt erős relatív a többi csatahajóhoz képest az Iowa-k tornya, csak ez a toronyrobbanás külső sérülések nélkül számomra elég hatásos volt. A youtube-on egyébként fent van az robbanásról egy videó is. Meg volt szerencsém járni egy ilyen 2-es toronyban és meggyőző volt a páncélozottsága. Meg az egész hajó monumentalitása, szóval elfogult vagyok. :)
Mintha a torony is csak egy felnagyított változata lenne az egyel kisebb hajóosztályon alkalmazottnak.
csatahajós 433479 2010. október 7. 13:27
Válasz erre
Csak egy apró érdekesség, kiegészítés. Írja a wikin hogy a poliuretánból felszabadult a cián stb. A poliuretán szvsz nem a védőmellényekből jött (tudtommal a gun crewkon egyébként nem volt védőmellény csak tűzálló ruha és maszk), hanem a '80as évek végén a löveg béléscső kopás csökkentésére használtak egy poliuretán alapú habot amit a lőportöltetek külső felére húztak rá kvázi egy kabátként (jacket), amely mellesleg rendkívül sikeres volt ebben a feladatkörében.
csatahajós 433478 2010. október 7. 13:11
Válasz erre
Igazából azt akartam csak kihozni az egészből, hogy nem gondolnám, hogy az Iowa torony bármivel is robosztusabb konstrukció lenne, mint a kortárs hasonló súlycsoportú egységeké - sőt az BB-61 osztály toronyterve egy utólagosan kvázi rohammunkában létrehozott valami amit egy csökkentett barbettamérethez kellett igazítani.
Tyimosenko 433477 2010. október 7. 12:40
Válasz erre
"Shortly after the initial explosion, the heat and fire ignited 2,000 pounds (910 kg) of powder bags in the powder-handling area of the turret."
Igaz hogy csak wikipédia
en.wikipedia.org/wiki/USS_Iowa_turret_explosion
Való igaz nem robbanás lehetett, talán inkább csak begyulladtak a powderbegek.
Maga a torony amúgy nem nagy belül, nem is fér ott el sok kezelő, ez a tűz terjedhetett szét és ölte meg az embereket a többi szinten, súlyosbító tényezőként bejátszott az égő védőmellényekből felszabaduló ciángáz. És ja, a zsilipajtók miatt nem haltak meg többen.
csatahajós 433476 2010. október 7. 10:47
Válasz erre
Mester, ezt nem tudom ki mondta/mondja, de ez hülyeség. Magában a lövegtorony küzdőtérben, ahol a robbanás történt maximum lövegenként 6 töltet van (illetve nekik kialakított zárt hely. Maguk a töltetek is leginkább már a lövegcsövekbe betöltve voltak. Az összes többi kivetőtöltet 2 szinttel lejjebb, a lőszerraktárban pihen, amiket többszörös zsilipajtók védenek a szúrólángtól (Jütland óta az összes csatahajón).

Mellesleg a "puskapor" az lövegenként 6X45kg, tehát azért messze nem egy tonna és mivel a robbanás a lövegcső robbanókamrájában történt félig meddig zárt závár mellett így nem egészen olyan mintha belül, a küzdőtérben szólt volna el egy 16"-es lövedék :).
Laci 433475 2010. október 7. 10:14
Válasz erre
Üdv Uraim!
Itt olvasgatva a lenti hozzászólásokat a Bismarck illetve Iova összehasonlításról,azt kell mondanom,hogy:
1941-ben a Bismarck számított a világ legütőképesebb hajójának.
Ez nem azt jelenti,hogy ő volt a tengerek ura.Példa erre a Richelieu francia csatahajó,ami épp a német hajó ellen válaszára épült,szinte ugyanazokkal a paraméterekkel.
Iova.Kicsit később épült,mint a Bismarck,tehát a korral haladva biztos jobb volt.
Ez olyan -részemről tök értelmetlen- összehasonlítás,mint egy Trabant a mai Ferrarihoz képest.Tudjuk,hogy a technológia -főleg a hadiiparban- akár egy év alatt is rengeteget fejlődik.
Üdv!
Tyimosenko 433474 2010. október 7. 10:10
Válasz erre
Azért felrobbant ott egy tonna puskapor. Csoda hogy nem robbant szét az egész, mert állítólag cseresznyevörösen izzottak a tűztől a maradék x tonna puskaporoshenger tárolóhelyének falai.
csatahajós 433473 2010. október 7. 09:57
Válasz erre
Excessor jól mondja, bár nagyjából én is ezt írtam lejjebb kicsit bővebben kifejtve.

A '89-es toronyrobbanás szerintem amúgy nagyon nem jó példa, mert annak a hajó konstrukciójához kb semmi köze, ágyúshajók esetében amúgy sem volt egyedi eset, ez azért kapott ekkora publicitást mert a tömegmédia korában történt, békeidőben.

Mellesleg komoly külsérelmi nyom persze hogy nincs, mert a závárzat robbant befelé, a lövegtorony távmérő kupoláját nézném meg inkább, az tuti hogy nem kicsit kapott...
Tyimosenko 433472 2010. október 7. 00:17
Válasz erre
A 89-es toronyrobbanás szerintem épp a robusztus konstrukcióra mutat rá, felrobban a torony belül és nincs igazából komoly külsérelmi nyom...
Excessor 433471 2010. október 6. 23:57
Válasz erre
Bocsi hogy beleszólok, de volt azért néhány dolog amiből következtetni lehet az Iowa osztály sebezhetőségre. Azt mindenhol elismerik, hogy az Iowa osztály "csak" meghosszabbított South Dakota osztály, a páncélzat gyakorlatilag változatlan. Nos, pl. 1942. novemberében a Kirishima japán csatacirkáló megszórta a South Dakota csatahajót. A legnagyobb lövedékek 35,6 cm-esek voltak és a SD (nemcsak a radarhiba miatt) kénytelen volt kivonni magát a harcnól. Vagy vegyük a Massachusetts-et ugyanebből az osztályból. 1942 november 8. Casablanca. Az amcsit tűz alá veszi a Jean Bart csatahajó. Szerencséjére a franciáknál minden szar, de egy 38 cm-es lövedék szilánkja egész szép nyílást csinált benne. De előfordult még hogy a 12,7 cm-es tornyok egymást lőtték, azután a SD 1944 júniusában bombát is kapott, az Indiana-t meg oldalba kapta a Washington, sokkal komolyabb sérülést okozva mint gondolták.

Az Iowa osztálynál a Missouri kapott egy kamikazét az oldalába, meglepően kártalanul. Viszont Koreában a parti ütegek 15 cm-es ágyúi meglepték az osztály hajót, pl. 1952.03.16. Songjin-nál a Wisconsin kapott egyet, 3 sérült, 1951. 05. 20. Wonsan, New Jersey-n egy találat, 4 sérült. Bár nem harci sérülés, érdemes még megemlíteniaz Iowa 1989-es esetét, amikor a 2-es toronyban robbanás történt,47 halott.

Ha jól emlékszem, a Bismarck kb. egyidős a Washington csatahajóval, ami azért okozott volna gondot neki. Angol részről a KGV és PoW szintén egyidős vele és nézegetve a harcászati-műszaki adatokat, nekem nagyon úgy tűnik az angolok páncélzata erősebb volt egy-két területet kivéve, minőségben is közel egyforma.
csatahajós 433470 2010. október 6. 23:31
Válasz erre
Ne haragudj de ez kicsit leegyszerűsítése a dolgoknak :). 1941-ben volt North Carolina az Arizona helyett (mellesleg ha a PH-s csatahajókat vesszük akkor inkább a Marylandet vegyük), a KGV&PoW párosról nem is beszélve. Ezenkívül Európában volt egy Richelieu és egy Littorio&Vittorio Veneto is már hadrendben. Egyiket sem mondanám, hogy feltétlen alulmaradna a Bismarckkal szemben, sőt :) Tehát az a kijelentés, hogy minden szempontból a legjobb csatahajó az távolról sem igaz, szimplán a statisztikai adatok alapján sem, de a kicsit mélyrehatóbb vizsgálat során sem.
Maximum a vízkiszorítását tekintve lehet mondani, hogy a legnagyobb volt (bár ha kukacoskodni akarok: a Yamato 1941. decemberében állt szolgálatba :) és a Hood, sőt a Richelieu/Littorio sem volt érdemben kisebb).

A kamikaze találat meg egy vicc egy csatahajó esetén, az maximum a felépítményen tud érdemben kárt okozni - de a Missouri esetében néhány elgörbült korlátelem és cső volt az össz. kár, cserében kaptak egy Goodyear abroncsot (a városi legenda szerint a Zero egyetlen épen megmaradt része az volt és a fedélzetre potyogott :)).
vlevi 433469 2010. október 6. 22:35
Válasz erre
"Elképzelhető, hogy kicsit részrehajló az összehasonlítás? Szegény Bismarckot több helyen is mintha alulértékelnék"
Tény és való, hogy 1941-ben minden szempontból a legjobb csatahajó volt. Az amerikaknak akkor még nem volt Iowa osztály, sőt hordozó sem túl sok. Mindenki tudja, mi volt 1941-ben. Arizona. Annál vitán felül áll a Bismarck. és azt sem szabad elfelejteni, hogy az angolok egészen 1944-ig el voltak foglalva a Tirpitz-el, annak ellenére, hogy nem sokat mozgott. Annyira tartottak tőle.
De egy hadihajó önmagában nem ér sokat, kell hozzá az egész flotta, kisérőhajókkal együtt. Mindamellett pont Pearl Harbor, Bismarck bizonyította be, hogy már nem a csatahajók a tengerek urai, hanem a hordozók. Ezt az amcsik nagyon jól felismerték, és volt is hozzá iparuk, hogy megvalósítsák.

"Igazából nem tudhatjuk, hiszen egyetlen Iowa sem kapott sem komoly torpedótámadást, sem nehézlöveg sorozatot"
Kamikáze találatot viszont kapott.
commons.wikimedia.org/wiki/File:Kamikaze_zero.jpg
csatahajós 433468 2010. október 6. 22:14
Válasz erre
Ha valakit esetleg érdekel komolyabban a téma itt olvasható pár szimuláció, igaz zömében projekt hajókkal, de szerintem így is tanulságos.
www.phpbbplanet.com/forum/viewtopic.php
csatahajós 433467 2010. október 6. 22:04
Válasz erre
A fő probléma a Yamato osztály légvédelménél két összetevőjű: maga a 25mm-es tripla löveg már 1942-ben sem számított igazán modernnek viszonylag kicsi hatásos lőtvolsága miatt és nagyon kicsi lőszerrakaszai miatt, így az elméleti tűzgyorsaság töredékét hozta csak a valóságban.

Ami ennél sokkal komolyabb hiányosság, hogy bár a csőszámot drasztikusan megnövelték a legtöbb japán hajón az 1944-es felújítások során, ezzel párhuzamosan a tűzvezető optikák számát csak minimálisan bővítették. Lényegében a Yamato 25mm-es lövegei maximum 4 célpontot tudtak oldalanként követni amennyiben komolyabb célzóberendezésre akartak támaszkodni (ez az esetükben egy távmérő volt maximum). Ehhez képest pl az amerikai hajókon jellemzően a 40mm-es lövegek ütegenként rendelkeztek tűzvezető radarral, a közelségi gyújtós 5"-esekről nem is beszélve - sőt a háború legvége felé esetenként még a 20mm-es önálló Oerlikonok is kaptak valamiféle radaros kontrollt.

Iowa téma: Zoli a legkevésbé sem részlehajló, szerintem az elemzése zömében helytálló.
Az Iowa-Bismarck témát már sokszor és sok helyen kivesézték, nehéz lenne egyértelmű győztest hirdetni. A valóság az, hogy a 3. generációs csatahajók közti különbség a gyakorlatban elég minimális, mondjuk a két végletet jelentő King George V és Yamato között a papíron lévő különbség nagynak tűnhet. Mégis, a futtatott szimulációk alapján a döntő tényező mindig az, hogy kié az első komolyabb sérülést okozó találat (tehát a "vitáliákat" érő gránát). 10X lefuttatva a Yamato vs KGV egy az egy elleni ütközetet meglepő, hogy a KGV milyen jól szerepel. Például az ún. "diving shell" találatok különösen veszélyesek szinte mindegyik hajóra és a modern lövedékek meglepően sokszor képesek rá. A Yamato, az Iowa és a Richelieu hosszú és gyengén védett orra például sokszor okoz gondot nekik. Sorolhatnám még hosszan, de a lényeg, hogy a két extremitást figyelembe véve sincs mindig 100%-osan egyoldalú eredmény - a tesztek a tűzvezető radarok figyelembe vétele nélkül illetőleg kárelhárítás nélkül készültek, pusztán a hajók fizikai adottságait vizsgálva, nyilván ezen tényezők beiktatása némileg a szövetséges hajók, elsősorban az amerikaiak javára billentené a mérleget.
Egy teoretikus Iowa-Tirpitz ütközet mondjuk 1943-ban elég erősen az ütközet helyén és az időjáráson múlott volna, ha a német hajó meg tudja közelíteni 25.000 yardra az amerikait úgy hogy addig nem kap kritikus találatot akkor egy közeli ökölharcban valószínűleg jobb eséllyel nyert volna. Viszont, az Iowa 3-4 csomós sebességfölénye (az északi tengeri rossz időjárás miatt írtam a 4 csomót) ezt viszonylag nehezen tette volna lehetővé a Tirpitz számára, arról nem is beszélve, hogy milyen kísérete van a két hajónak ami megint csak attól függ, hogy hol kerül sor a találkozásra. És a tűzvezető radar kérdését akkor még nem is érintettük - különben érdemes megnézni a DoY vs Scharnhorst meccset, az egy elég jó példa, vagy még jobb, mert mindkét résztvevő alulfegyverzett-túlpáncélozottnak mondható és bár a Scharnhorst tűzerőben valóban erősen alulmaradt, ha kellőleg meg tudja közelíteni a DoY-t bizony okozhatott volna komoly sérüléseket még így is! Mégis, a döntő tényező a kíséret és a lőtáv volt, onnantól kezdve pedig a DoY jóval fejlettebb tűzvezető radarjai eldöntötték a dolgot. (Nem tudom mennyire közismert dolog, de a Scharnhorst még így is 2X eltalálta a brit ellenfelét, igaz mindkét lövedék a csatahajó árbocait érte.)

Végül: "Ő lett volna az úr 41-ben az Atlantin, ha lett volna hozzá egy repülőgép-hordozó. :)" - sajnos a mennyiségi fölény elképesztően a britek oldalán volt, a Bismarck a nagyobb méreteivel nem tudta ezt ellensúlyozni, az egyetlen amiben bízhattak, hogy a brit hajók máshol vannak elkötelezve. A német felszíni flotta abban a formában ahogy létezett, arra amire használták a II Vh-ban (portyázó hadviselés) teljesen "alkalmatlan" volt a zsebcsatahajóikat kivéve, főleg így szétforgácsolva, egyenként bevetve. A két Bismarck az ágyúval verébre kategória elve kerhajókat hajkurászni, Scharnhorst páros teljesen vadhajtás volt mert kerhajók ellen még mindig bőven túlzás de egy rendes csatahajó ellen meg igazából kevés, a nehézcirkálóik csapnivaló hajtóműve és viszonylag kis hatótávja miatt nem voltak igazán optimálisak, a könnyűcirkálóikról meg vagy túl gyengék vagy túl kis hatótávúak voltak a feladatra. Persze lehet mondani, hogy igen de egy koncentrált támadásban komoly eredményt érhettek volna el - node kérem az angolok sem hülyék (a mondás ellenére :D), ők is ugyanúgy tudták volna koncentrálni a flottájukat (mint ahogy meg is tették a B hajó ellen) és a számbeli fölény egyértelműen döntő tényező az esetben. A Graf Zeppelin, ha el is készül nem sokat változtatott volna az összképen.
EDE 433466 2010. október 6. 08:33
Válasz erre
Igazából nem tudhatjuk, hiszen egyetlen Iowa sem kapott sem komoly torpedótámadást, sem nehézlöveg sorozatot. Persze az amik iszonyat pénzt öltek bele, hogy az előző két 35000 tonnás kolátozás alatt lévő osztály hozza a minőséget, és az Iowa még ezeknél is nagyobb és korszerűbb volt.
Az Iowa csak két évvel későbbi, mint a Bismarck, ezalatt az idő alatt a légvédelem, és a radartechnológia ugrásszerűen fejlődött, a hajószerkezetek technológiájának életében viszont egyáltalán nem nagy idő, így végülis a két hajó összevethető.
Itt az Iova mellett szól 6000 t többelt vízkiszorítás, 2 csomó töbletsebesség, 25 mm többlet a lövegek átmérőjében, ráadásul plusz egy löveg.
A Bimarc mellett szólnak a németek jütlandi tapasztalatai, és a német legendás precizitás, (amit a Revellnél nem mindig észlelünk). Egyébként a Bismarck bírálói is elismerik, hogy a két hajót más célból, és főleg más körülmények közé tervezték. Ő lett volna az úr 41-ben az Atlantin, ha lett volna hozzá egy repülőgép-hordozó. :)
Simi 433465 2010. október 5. 22:56
Válasz erre
Igen, olyan "jól sikerültek" az Iowa-k. Szinte mindenben felül múlták a Bismarck osztályt: tűzerő, tűzvezetés, sebesség. Talán csak páncélzatban nem. Persze jó néhány évvel később tervezték és építették a Bismarck után. 1941-ben biztos, hogy a Bismarck volt a csúcs.
PzZoll 433464 2010. október 5. 21:55
Válasz erre
zaran 433463 2010. október 5. 21:46
Válasz erre
Sebi
Köszönöm, végre lehúllt előttem a lepel egy történelmet eltakaró tényről:) Köszönöm.
Sszabi 433461 2010. október 5. 20:56
Válasz erre
Most így nézve nem értek 1-2 dolgot. A Sebi által belinkelt oldalon van egy olyan rész, ahol a nagyobb hajókat összehasonlítják. Elképzelhető, hogy kicsit részrehajló az összehasonlítás?
Szegény Bismarckot több helyen is mintha alulértékelnék...és valami miatt a legtöbb esetben az Iowa a csúcstartó...
Tényleg ilyen jól sikerült az amcsik hajója?

Ha ostoba a kérdés akkor előre is bocsánat...
Simi 433460 2010. október 5. 20:54
Válasz erre
Szia!
Nézd meg a Yamato-öngyilkos küldetés c. filmet - ha még nem láttad volna. A hajó légvédelmének a gerince a 162 db 25 mm -es gépágyú volt. Sajnos ezek a fegyverek elégtelenek voltak a repülők ellen; igazából csak viszonylag közelről voltak eredményesek. Az amerikaiak 40 mm -es, négycsövű Bofors gépágyúi sokkal hatékonyabbak voltak már nagyobb távolságoknál is. Tehát léteztek nagyteljesítményű fegyverek repülők ellen, csak ezzel a japók nem rendelkeztek.
Sebi 433459 2010. október 5. 20:17
Válasz erre
Szívesen. Egyébként túl sok infó nincs ezekről a hajókról, mert a japánok a háború végén gyakorlatilag a teljes tervdokumentációt a fényképekkel együtt megsemmisítették. A legpontosabb leírások ebben a könyvben vannak:

www.amazon.com/Battleship-Yamato-Janusz-Skulski/dp/087021019X
Ajánlom még ezt a linket:

www.combinedfleet.com
PzZoll 433458 2010. október 5. 18:21
Válasz erre
Hát sajnálom, hogy nincs rendes magyar nyelvű szakirodalom. De köszi szépen al inket! :)
Sebi 433457 2010. október 5. 15:35
Válasz erre
Szia !

Lényegében semmi alapja nincs. Bár tény, hogy a háború végére a japánok gyakorlatilag elvesztették a legtapasztaltabb embereiket, a Yamato elvesztése nem ezzel magyarázható. Sokkal inkább azzal, hogy elégtelen volt a fedezet.

PzZoll !

Magyarul nincs jó irodalom sem a Musashiról, sem a Yamatoról. Az eddigi legátfogóbb cikket azon a weboldalon olvastam, amiről Ede írt a 8534-es hozzászólásában. Vagyis itt: www.olli.freeweb.hu
Laci 433456 2010. október 5. 12:20
Válasz erre
SImi!
Nagyon köszi a dicsérő szavakat!Eddig a radar forog,világítás működik,a repülő propellerje forog,az ajtó nyitható,hajókürt hangja is megvan már,és természetesen rc modell.Ez idáig ami működik rajta.
A repülő ablakait elvileg kólásüvegből fogom kialakítani.De még az összeragasztásán töröm a fejem.
Üdv!
PzZoll 433455 2010. október 5. 09:11
Válasz erre
Köszi! :)

Jó magyar nyelvű szakirodalom létezik ezekről a japán csatahajókról? Igencsak elkezdett érdekelni ez a szelete is a II. világháborúnak mostanság! :)
zaran 433454 2010. október 5. 07:00
Válasz erre
Én úgy tudtam, hogy a Yamato legénysége az elsüllyesztése idején csak az alap kiképzésen átesett fiatalokból állt, és ennek is köszönhető, hogy nem tudta magát megvédeni. Ennek mennyi lehet a valóság tartalma?

Laci
Le a kalappal előtted. Ilyen részletesen kidolgozott gépet én még életemben nem láttam. :)
SImi 433453 2010. október 4. 23:54
Válasz erre
Ez igen! Gratulálok! Nagyon állat! Szerintem ez egy igazi világszám lesz! Mennyi minden fog rajta működni... Az ablakokat (a repülőét, persze)miből készíted el? "Minden biztosan" (egy kedves barátom szólása) ez lesz a modell Bismarck-ok királya!
EDE 433452 2010. október 4. 20:14
Válasz erre
PZoll!

A Muszasi számlájára 30-at írtak. A Jamato annak ellenére, hogy erősebb volt a légvédelme, valószínűleg azért teljesített rosszabbul, mert a legénység a kamikaze küldetés miatt kissé demoralizált lehetett, és hogy fokozzák a hangulatot elég sok szakét fogyasztottak. Békeporaikra...

Van egy nagyon jó cikk a Muszasiról itt: www.olli.freeweb.hu
lucky 433451 2010. október 4. 19:34
Válasz erre
Laci!
Respect!
csak összejött az a moci.
Laci 433450 2010. október 4. 18:49
Válasz erre
Arado 196
Arado 196
Arado 196

oldalról
Arado 196
Arado 196

motor + propeller
Arado 196
Arado 196

kipufogó alulról
Arado 196
Arado 196

légnyomásmérő
Arado 196
Arado 196

géppuska
Arado 196
Arado 196
Arado 196
Arado 196

mintha repülne...
Arado 196
Arado 196
Arado 196

Üdv Hajósok!
Végre kész van a Bismarck repülője.www.youtube.com/watchLegközelebb festve teszek fel róla egy kis cikkel kiegészítve.
Üdv!
Gonzo 433449 2010. október 4. 15:00
Válasz erre
Sziasztok Urak!

A modellwarships.com-on újra "dolgozik" Peter V.B.
A témaválasztás viszont érdekes...

Üdv: Gonzo
PzZoll 433448 2010. október 2. 20:48
Válasz erre
Jah és nem :(, hanem :)-t akartam írni! :D
PzZoll 433447 2010. október 2. 20:48
Válasz erre
Köszi! :(

Hát, az nem túl nagy szám, pedig 1945-ben már 152 légvédelmi löveg volt a csatahajón ha jól tudom! Én olyan 30-40-et betippeltem volna azért.
Laci 433446 2010. október 2. 20:10
Válasz erre
Köszi szépen!
Pedig még nem is láttátok,hogy a motor is be van építve,ami forgatja a propellert,de ezt majd csak akkor teszem fel,ha teljesen össze lesz építve!
Üdv!
Michalkó 433445 2010. október 2. 17:08
Válasz erre
Laci! A mit Te itt produkálsz az embertelen, vagy inkább ember feletti. Gratulálok!

Üdv. Pisti
sulyid 433444 2010. október 2. 15:32
Válasz erre
PzZoll 433443 2010. október 2. 15:09
Válasz erre
Sziasztok!

A Jamato elsüllyesztésekor a japánoknak hány amerikai repülőgépet sikerült lelőniük? Nem igazán találtam erről infót sehol.

Köszi előre is!
Laci 433442 2010. szeptember 30. 20:46
Válasz erre
pilótafülke készül

ülés
pilótafülke kész...
pilótafülke készül

ülés hátulról
pilótafülke kész...
pilótafülke készül

ülés ellenkező oldal
pilótafülke kész...
pilótafülke készül

a botkormányt próbáltam fotózni
pilótafülke kész...
pilótafülke készül

itt a botkormányon levő mozgató rudazatot próbáltam lefényképezni
pilótafülke kész...
pilótafülke készül

ez valamilyen állító kar
pilótafülke kész...
pilótafülke készül

üléssel beépítve
pilótafülke kész...

Üdv!
Olvastam a hozzászólásokat és meg kell hagyjam,nem a Ti pukkasztásotok miatt teszem fel ezeket a képeket.Annál inkább a Titeket buzdítalak.
Amúgy köszönöm ismét az elismerést!Minden munkának megvan a maga szép és rossz oldala.Mindkettő nehéz valahol.Én például nem értek a makettek kifestéséhez,úgyhogy minden tiszteletem azoké,akik ilyeneket csinálnak.
Tulajdonképp Hajókovács barátunk terelt ebbe az irányba és úgy látom nem hiába.Ismét csak hálálkodni tudok neki érte!
Üdv!
Sszabi 433441 2010. szeptember 30. 17:46
Válasz erre
Figyeljétek meg, a végén még repülni is tud majd...
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305.