/ Fórumok /

Csatahajók, hadihajók

Minden vizi szörnyeteg, ami mai napig csodálattal tölt el minket...
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305.
uzsee 432527 2010. február 19. 14:43
Válasz erre
EDE 432526 2010. február 19. 14:33
Válasz erre
Jól tetted, uzsee!

Hol voltál, a Lurdy házban, vagy a Váci úton?
uzsee 432525 2010. február 19. 11:33
Válasz erre
EDE igazad volt. Tényleg gyönyörű :)) Gyorsan el is hoztam az egyik utolsó darabot.
Excessor 432524 2010. február 18. 23:04
Válasz erre
Köszi fiúk a segítséget. Lucky neked külön köszönet a Hoodért meg ezért a monarchiás tervrajzokért:) Régebben én is készítettem fából hajókat, a legnagyobb a Scharnhorst volt 1:200-ban, sajnos a Modellezés újság melléklete alapján, ami vízvonal alatt katasztrofális. Legnagyobb gondom mindig a hajócsavar-tengely tömítése volt, mindig befolyt a víz a hajóba:) Lucky honnan szedted a Hood anyagot?:)
SImi 432523 2010. február 18. 21:41
Válasz erre
A GPM PoW (papír)készletét közelről nem ismerem, annyit mondhatok róla "de genere" (általánosságban), hogy a végső, 1941.dec.10-ei állapotot jeleníti meg. Talán egy 3-4 -es szintet üt meg az 5-ös skálán. Megépítve is láttam jónéhány éve Móváron. Vmi lengyel csapat hozta el amolyan kedvcsinálónak a bolthoz. Akkor még nem dolgoztam bele magam a témába, így részeletesen nem tudtam kielemzni, de azért egész pofás darab volt.
SImi 432522 2010. február 18. 21:30
Válasz erre
A mellékelt képeket elnézve ez egy lengyel alapú anyag, ami nem igazán megbízható. Én minden rajzot eléje sorolok. Így én még 6 rugót se adnék érte. Nem is beszélve arról a nagyon lényeges kérdésről, hogy hogyan lesz meg az a méretarány a nyomtatás után!
lucky 432521 2010. február 18. 20:52
Válasz erre
Excessor!
Gondolom a GPM POW-ről van szó.
Szűcs Imre ( Csónakos) megépítette a POW -et.
Sztem nem rossz, de az élfestést elhibázta.

Ha belefogsz készülj fel mert teljesen más mint egy műa makett.
Nekem 9 hónap volt a Jeremiah O'Brien.

Monarchiás rajzokat a Nostalgianavy-nél vehetsz.
www.nostalgianavy.hu/hungarian.htm
uzsee 432520 2010. február 18. 20:40
Válasz erre
Én ma vterán láttam, hogy valaki dvd-n pdf formában árulja 78 maketthajó részletes leírását. www.vatera.hu/modellezok_makettezok_figyelem_kihagyhatatlan_163427922.html Ez volna a link, de az ára sajnos elég súlyos...
Excessor 432519 2010. február 18. 20:33
Válasz erre
Lucky!

Köszi, sikerült letültenem. Más. Van egy roncs Tamiya 1:400 Missouri makettem megörököltem, összerakott újraszétszedett állapotban vastagon összefestegetve olyan 80%-ban meglevő cuccokkal. Érdekel valakit? Más. SImi mi a véleményed a papírmakett 1:200? PoW-ről? Megéri? Tud valaki komoly szintű modellező tervrajzokat csatahajókról? 1:100-ban szeretnék készíteni modellt, ehhez illő részletesség kellene. Már arra gondoltam "tervezek" magamnak egyet, arról legalább meg lenne minden rajz.

Köszi.
SImi 432518 2010. február 18. 14:54
Válasz erre
A listát az NNT Modell-től kaptam. Remélem, nem átvágás.
uzsee 432517 2010. február 18. 14:49
Válasz erre
De baj. Csak japán hajókat nem igen láttam ilyen méretben. De most utánanéztem és I-400 csak 1/350-ben van a Tamiya-tól ráadásul árban is majdnem annyiba van mint a hajó... Holnap pedig megnézem azt a Graf Spee-t.
EDE 432516 2010. február 18. 14:01
Válasz erre
uzsee!

Azt a Pocket battleshipet már láttam a Modell & Hobbinál. Pofás kis darab.
Belenéztem a dobozba is, és meg voltam elégedve. Egy 10-esbe fájt volna.
Essex 432515 2010. február 18. 13:46
Válasz erre
Az nem baj, hogy soha nem találkozhattak? :-)

Ja, és ott a NavSource-os lap alján a DestroyerInfo címen kéne próbálkoznod a CallSign ügyében.
uzsee 432514 2010. február 18. 13:38
Válasz erre
Á dehogy :)) Azt majd az I-400-assal tervezem ha egyszer találok valahol 1/144-est. Meg a Navy Field miatt tervbe van véve még egy Admiral Hipper is. Ez a kis hajó nagyon felébresztette a hajók utáni vágyam.
Essex 432513 2010. február 18. 13:36
Válasz erre
A lista honnan van? Néztem volna a Trum Péter honlapját, de most csak Internal Server Error van mindenféle méretarányban.

uzsee! Csak nem szegény Fletchert akarod megtámadni vele? :-)
SImi 432512 2010. február 18. 13:28
Válasz erre
Neeem! Ízlések és pofonok... engem az a három hajó izgatott fel, amit ki is emeltem. Különösen a QE ért váratlanúl, bár az utóbbi évek tendenciája szerint már valahol várható volt, hogy felbukkan. Talán nem sokára a Rodney/Nelson is sorra kerül 350-ben.
uzsee 432511 2010. február 18. 13:23
Válasz erre
Nem vagy az :)) Nekem az a Graf Spee tetszik.
Essex 432510 2010. február 18. 13:09
Válasz erre
De igen. Miért, perverznek tartasz? :-)))
EDE 432509 2010. február 18. 12:11
Válasz erre
Hát igen. Az Aoshima Soryura már ráfért egy major refit.
SImi 432508 2010. február 18. 11:34
Válasz erre
Csak nem a USS Sacramento -ra vágysz?
Essex 432507 2010. február 18. 11:24
Válasz erre
Jaj nekem, azt a szakramentóját... :-)))
Narn 432506 2010. február 18. 11:07
Válasz erre
Ha az embernek ennyi szabad ideje lenne ... meg penze :)
SImi 432505 2010. február 18. 11:05
Válasz erre
A nürnbergi újdonságok:

Academy
1:350 14104 German Pocket Battleship Admiral Graf Spee
1:350 14105 HMS Queen Elisabeth Class

Aoshima
1:350 044254 Heavy Cruiser Nachi
1:350 04209 Light Cruiser Kinu 1942
1:700 045152 Aircraft Cruiser Soryu 1941 waterline

Dragon /Smart Kit
1:350 1040 German Battleship Scharnhorst 1943
1026 USS Laffey DD-459 1942
1029 USS Gearing DD-710 1945
1028 USS Preble DDG-88
1:700 7088 USS Livermore + USS Monssen 1942

Hasegawa
1:350 40076 IJN Light Cruiser Agano
721401 Ship-Borne Seaplane Set A Jap. Navy
721418 Torpedo & Radars, Jap. Navy Ship, Equipments Set B

Hobby Boss - U-Boot Serie
1:350 83504 DKM Type VIIB - U-Boat
83505 DKM Type VIIC - U-Boat
83506 DKM TypeIXA U-Boat
83508 KKM Type IXC U-Boat
83509 HMS Astute
83510 PLAN Type 039A Yuan Class SSG
83511 PLAN Type 092 Xia Class SSN
83512 PLAN Type 091 Han Class SSN
1:700 87022 HMS Astute
Hobby Boss - Warship Serie
1:700 83402 USS Wasp LHD-1
83403 USS Essey LHD-2
83404 USS Kearsarge LHD-3
83405 USS Boxer LHD-4
83406 USS Bataan LHD-5
83407 USS Bonhomme Richard LHD-6
83408 USS Iwo Jima LHD-7

ICM
1:350 S.008 HMS Cossack 1940 British Destroyer
1:144 S.009 U-Boat Type IIB 1939 German Subm.
1:72 S.007 U-Boat Type XXVIIB-Seehund (late) WWII Germ. Midget Subm.

Niko
1:700 7064 Yasukawa Maru 1941
7065 USS Maumee 1942 (AO-2)
7066 USS Springfield (CLG-7) 1970

Tamiya
1:350 78021 Jap. Aircraft Carrying Cruiser Mogami
78023 Jap. Heavy Cruiser Mogami

Trumpeter
1:700 05762 USS Alabama BB-60
05765 Renown 1945
05767 Germ. Heavy Cruiser Prinz Eugen 1945
05776 Germ. Heavy Cruiser Admiral Hipper 1941
05773 Germ. Pocket Battleship Admiral Graf Spee
05785 USS Sacramento AOE-1
uzsee 432504 2010. február 17. 18:03
Válasz erre
100_7231
100_7231

Hát ha még lenne ott egy elérhetősége... Viszont itt van neked egy kép :))
Essex 432503 2010. február 17. 14:27
Válasz erre
Nagy eséllyel ez után sem fogod. Valamilyen rejtélyes okból kifolyólag a korán elsüllyedt (1943) hajóknál nem adják meg, a 1944/45-ben elsüllyedteknél már ott van. A honlapjukon sincs és a másik általam ismert Call sign-os listában sincs benne:

www.shipcamouflage.com/fletcher_codes.htm

Esetleg próbálj meg rákérdezni Frednél, a NavSource-os pagemaster-nél, lásd a lap alján.
uzsee 432502 2010. február 17. 14:10
Válasz erre
Még az se volt... Viszont azt jó lenne tudni, hogy mi volt a zászló kódja. Ezt sehol se találtam eddig.
Essex 432501 2010. február 17. 13:48
Válasz erre
Nem valószínű, hogy küldenek, mert akkor az egész öntőkeretet kellene küldeniük, bár ki tudja... Hát igen, ez gyakorlatilag a minimál verzió. 4-csövű 28 mm-est (1,1") nem adnak?

Amúgy meg a Chevalier-n nem hiszem, hogy lett volna több 40 ill. 20 mm-es (hátul a far részen még egy 40-es vagy a torony előtt/fölött további 20-asok), mivel elég korán elsüllyedt, alig egy évet élt meg. Infó mindenesetre nem utal rá.
uzsee 432500 2010. február 17. 13:19
Válasz erre
A 20asból 6-ot adnak a dupla 40es mellé. Örültem volna pedig ha még legalább 2őt adnak hozzá. Bááár talán rendelhetnék a Revelltől külön. Csak fogalmam sincs, hogy azért is kéne valamit fizetni, vagy vannak oly rendesek és ingyen küldik ki (bár ez elég valószínűtlen).
Narn 432499 2010. február 17. 13:09
Válasz erre
Laci!
Mi Kopenhágában lakunk, ami nem esik túl közel Alborghoz. Ha erre járnál véletlenül, akkor keressél meg, összefuthatnánk. Van egy szép hajó múzeum is itt, amiről Fodi tett fel képeket valahova.
Essex 432498 2010. február 17. 12:49
Válasz erre
Éppen hogy nem látni, csak nagyon a széle látszik a szélső tornyoknak.

A légvédelmi fegyverzetből mit adnak hozzá? Ha jól emlékszem, csak egy dupla 40 mm-est adnak, de hány 20 mm-es van?
uzsee 432497 2010. február 17. 12:30
Válasz erre
Na így már világos. De így is kétféle torony van akkor rajta :))) Nézd meg azokat a képeket amiket először raktam ide be. Azokon is lehet látni a különbséget.
lucky 432496 2010. február 17. 11:43
Válasz erre
Excessor!
klikk az Ingyenes letöltés képre ( narancs színű)
feldob egy sms-es díj listát.
Ezután a nem élek vele-re klikk
Majd a letöltés indítás-ra klikk.
Ezután vagy engedi a töltést, v visszaszámol.
Ha az utóbbi akkor kivárod és már lehet is tölteni.
Essex 432495 2010. február 17. 11:40
Válasz erre
A másodiknál az alatta hárommal lévő képen jobban látszik a plusz töréspont az első torony tetején.
Essex 432494 2010. február 17. 11:37
Válasz erre
A kétféle toronynál nem erre gondoltam. Az a kiemelkedő rész csak a kibúvónyílás - ami ott van a másik tornyon is - fölé emelt védőburkolat, hogy a fölötte elsütött ágy torkolattüze ne pörkölje le a bácsi haját. :-)))

A különbség abban van, hogy az alsó - tehát a legelső és a leghátsó - tornyoknál van még egy töréspont, ugyancsak a fent említett torkolattűz miatt. Talán itt az utolsó előtti képen látszik, bár nem túl feltűnő:

www.navsource.org/archives/05/469.htm
Na meg a torony körüli korlát is látszik, igaz még egy kicsit kusza, mivel építés közben mutatja. Szóval ilyesmit kéne neked is varázsolnod. Ez az, ami egy kicsit alacsonyabb.

Itt pedig középtájon a 202 k-s képen (NA 80G327448) talán valamennyire látszik, hogy a kéményen lévő szellőző színe nem üt el. Ja, és ez nem gyári fotó, a fölötte lévő képen látható sérült állapothoz tartozik:

www.navsource.org/archives/05/502.htm

Valószínűleg sok keresgéléssel lehetne jobbat is találni. Na és itt is látni, hogy a korlát azonos magasságú a mellvéddel.
uzsee 432493 2010. február 17. 10:48
Válasz erre
Igen a 144 nekem is sok. A szellőzőkkel csak kísérletezgettem, hogy milyen lenne ha elütne a kémény színétől. De akkor majd átkenem az eredeti színre és megpróbálom csak kiemelni a vonalait ahogy azt írtad. :)) A kéményplatform és az elülső torony korlát cseréje alatt gondolom azt érted, hogy gyártsam le házilag. Az elülső toronynál azt mondjuk megfigyeltem, hogy ha forgatom a tornyot akkor a hátuljának a kiugró része beakad a korlátba és nem fordul el teljesen egyik oldalra sem. A többi korlátot meg megkísérlem kicsit visszanyesni hátha jobb lesz. A lógós részeket meg majd újrakötelezem. Nem tudom hogy csináltam, hogy a hátsó torony körüli 1 szintes korlátokon szép egyenes mikor a külső 3 szinteseken meg sok helyen lóg... És igen. Kétféle torony van rajta. A leghátsó és a legelső tetején ott van az a kiemelkedő rész a többin pedig nincs. De a 6dik tornyon sincs ami tartalékként került a csomagba.
Essex 432492 2010. február 16. 23:21
Válasz erre
Megnéztem az Anatomy könyvben, sajnos a korlát rajzok "no scale" méretarányban :) vannak, így nem tudok pontos méretet mondani. A nagy rajzról számolva kb. 1 méter magas (talán picivel több), tehát az a 144 cm kicsit soknak tűnik. A fotókon derékig ér, ez is az 1 méteres magsságot igazolja. Nálad az első képen magasabb, mint az oldalsó 20 m-esek mellvédje, pedig azonos magasságúnak kéne lennie, és a valóságban a torpedőcső is picit magasabb a korlátnál. Az első lövegtorony körül tényleg alacsonyabb.

A helyedben nagyon lecserélném az első lövegtoronynál és a kémény plattformon lévő korlátokat. Ugye nem fog ennyire lógni az oldalkorlát?

A kémény szellőzőket nem kellett volna "befeketíteni". A fotókon semmi koszolódás nem látszik, teljesen azonos színű a kéménnyel. Szóval legföljebb egy kis nagyon híg festéket a mélyedésekbe folyatva egy kis kiemelés bőven elég lenne. Netes képeket most nincs időm keresni, de te esetleg nézelődhetsz. (Nem gyári képekre gondolok, ott logikus, hogy koszmentes.)

A képeken pont nem látszik az első ill. a hátsó lövegtorony. Megcsinálták a kétféle lövegtornyot?
csatahajós 432491 2010. február 16. 22:44
Válasz erre
Na ez érdekes volt Sebi barátom, nem is hallottam még Heye-ről ezelőtt, pedig a Z Plan-t úgy ahogy azért ismertem.
EGyébként az a városi legenda, hogy a Scharnhorst osztály főfegyverzetének 11"-re limitálása mellett maga Hitler kardoskodott, mert nem akarta kihúzni az angoloknál a gyufát akikkel akkoriban írták alá a 35%-os flottaegyezményt.

A lényeg akkor is az, hogy a II Vh-ban a németek a felszíni hajók tekintetében elképesztő hátránnyal indultak a korábbi történelmi események miatt és azt fenntartom, hogy ha a Bismarck meg is menekül akkor úgy sem jelentett volna önmagában végzetes fenyegetést.
Excessor 432490 2010. február 16. 20:50
Válasz erre
Szia!

Köszi, hogy kitúrtad nekem Heye-t:) Én személy szerint a Halál a tengereken című régi tengeralattjárós könyvben láttam először ezt, ahol tényleg az van hogy először a lengyelek és franciák ellen akartak harcolni a németek és csak 1938-tól jöttek a képbe az angolok, amikor az addigi két német ipari-bankár lobbicsoportból a reakciósabb győzött akik már az egész világpiacot akarták. Említed a H-osztályú csatahajókat. Érdekes módon a Blohm und Voss cégnél Hamburgban 1938-ban elkezdték építeni az Elbe-17 dokkot, amiben már 300 méteres hajók is simán elfértek volna. Nem fejezték be, csak jóval a háború után, manapság meg milyen büszkék rá a németek hogy náluk mekkora bazi nagy dokk is van.
Írtad a Bismarck tengernagyi híd előtt lévő kis távmérőt. Igen, ez az elülső éjszakai harcállásponthoz tartozik, de ez az infra nélkül is megvolt, ez csak az alap optikai berendezés volt. Régebben láttam egy jó oldalt a német infrafejlesztésekről, igyekszem megkeresni.

Lucky! Sajnos nem tudom megnézni a linket, mert csak valami sms letöltés jön be:(

Akit érdekel tudok egy jó oldalt ahonnan PDF állományokat töltöttem le régebben, mint pl a Squadron féle american battleships in action, lenygel modell összeállító füzeteket stb. Sajnos mostanában csak hibaüzenetet ad, lehet a Vista akad össze vele?
Sebi 432489 2010. február 16. 20:11
Válasz erre
Sziasztok !

Ha nem bánjátok, szeretnék egy kis adalékot adni a Z tervhez.
Tulajdonképp mondhatjuk azt, hogy a németek tengeri stratégiáját az határozta meg, hogy kik Németország szárazföldi ellenfelei. Németország alapvetően szárazföldi hatalom volt és még Hitler is jónéhányszor kijelentette, hogy úgy kell Németországnak területeket szereznie, hogy azok Európában legyenek. Ezért 1938-ig a németek kelet felé elsősorban Lengyelország (és távlatokban a Szovjetunió), nyugat felé pedig Franciaország ellen készültek. Ennek megfelelően készítették el tengeri stratégiájukat is. Természetesen titokban, hisz a versailles-i szerződés szerint még az a flotta sem létezhetett, melyről Ákos (csatahajós) barátom találóan megjegyezte, hogy a franciák ellen készítették fel. Nagy valószínűséggel a lengyel és szovjet flotta nem lett volna komoly ellenfél.
Aztán 1938-ban a szudétanémet válság kapcsán (mely végül Csehszlovákia feldaraboláshoz vezetett) a németek rájöttek, hogy esetleg szembekerülhetnek az angolokkal is.
Itt jött a kemény dió. Hogyan törjék meg az angol tengeri uralmat? Azt tudták, hogy egy tengeri ütközetben egyszerűen lesöpörnék őket az asztalról. Vagyis ki kellett dolgozni a stratégiát. Itt jött a képbe ez a tengerésztiszt:

en.wikipedia.org/wiki/Hellmuth_Heye

Az ő terve volt az, amiről Excessor is írt. Csakhogy Heye nem dönthette el, hogy az általa leírt stratégiát milyen eszközökkel valósítsák meg. Ehhez a vezérkar kellett, ott viszont megoszlottak a vélemények. Maga Heye és Dönitz egy cirkálóflotta létrehozását és a tengeralattjárók tömeges bevetését támogatta. Mások viszont a csatahajók pártján voltak. Végül Bauplan III néven kialakult az elsődleges terv. Ebben még egy igen impozáns flotta építését tervezték 1947/48-as befejezéssel.
Aztán ahogy „elszállt a rózsaszín felhő” és kiszámolták a gyártókapacitást, úgy jöttek létre ennek a tervnek a módosításai IIIx, illetve IIIy néven. Végül Hitler 1944-es befejezéssel hagyta jóvá az egységek megépítését. Ez lett a Bauplan IIIz
(Z terv) és nagyjából egy hetet „élt”. Aztán máris módosították. Az építendő egységek számát csökkentették, főleg a kisebbekét.
A terv maga egyébként igazából sosem jutott el a megvalósításig. Mikor a háború
1939 szeptemberében kitört, a németek is rájöttek, hogy az egész gyakorlatilag megvalósíthatatlan. Így Raeder admirális 1939 október 10.-én parancsot adott a már elkezdett egységek (gyakorlatilag a H osztályú csatahajók néhány eleméről volt szó) építésének befejezésére.
EDE 432488 2010. február 16. 14:29
Válasz erre
Pont azt akartam mondani, hogy a Graf Zeppelin, meg a Peter Strasser vagy 4 század stukával, meg egy adag Me 109T-vel jelentősen növelte volna a német flotta harcértékét.
Bár a Messert nehezen tudom elképzelni, mint haditengerészeti gépet.
A Fókát már inkább.
csatahajós 432487 2010. február 16. 10:36
Válasz erre
A célpontot szó lemaradt az utolsó mondatból...
csatahajós 432486 2010. február 16. 10:35
Válasz erre
SZiasztok!

No nyomozgattam még kicsit KGV quad torony ügyben, de túl sok újat nem találtam, a korábban itt leírtakhoz képest. Ami újdonság volt, hogy a PoW fedélzetén Leach kapitány külön kérésére maradtak a Vickers munkásai, tornyonként egy, ugyanis nekik volt a legnagyobb tapasztalatuk magukkal a lövegekkel. Az a meglepő, hogy a lövegtornyok installációjának befejezésére csak április vége felé került sor és a Bismarck akció előtt összesen egyetlen egyszer lőttek a főfegyverzettel. Azért le a kalappal a PoW előtt...
Mellesleg az "X" torony a csata végén azért szorult meg, mert egy lövedék kiesett a hirtelen fordulástól a tartójából és pont a forgó és álló részek közé szorult be, miközben fordult a torony...

A KGV-ról csak annyi volt, hogy a próbalövészetek során is előjöttek gondok, ennek hatására némileg alakítottak a tornyokon a toleranciák lazításával(magyarán ahogy értelmeztem kicsit levágtak a forgórészekből :D).

Excessor:

Tudnál linkelni erről a Heye féle tervről valamit, engem kísértetiesen emlékeztet az I Vh-s német doktrinára. Mellesleg azért is tartom ezt furának, mert a németek a háború előtt deklaráltan a franciák ellen fejlesztettek, az angolokat nem tartották egészen biztos ellenfélnek (és valójában ha megnézitek a háború legelejét, nem is volt mindig egyértelmű, hogy ki ki mellett van).
Másrészről úgy gondolom, hogy a RN nyílván tisztában volt ezzel nagyon is jól, és ahogy a történelem jól mutatta a japánokat például csúnyán alábecsülték, nos a németek ellen viszont nem véletlenül tartottak egy ilyen erős Home Fleetet.

Írtad, hogy néhány hajó felújítás alatt stb., tehát nem elérhető mindig, nos ez ugyanúgy igaz a német hajókra is :), mint ahogy az ábra is mutatta.

Bresttel pontosan az a gond, amiért a csatacirkálókat elhozták onnan a németek: túl közel van a RAF támaszpontjaihoz, ha egy Bismarck, vagy főleg két Bismarck méretű célpont ott van akkor az fix, hogy éjjel-nappal masszírozták volna őket.

Nos az olasz hajókra megint csak a történelmi példát tudom felhozni, nem igazán sikerült nekik, pedig sokszor csak a QE vagy R osztályú hajók voltak jelen a brit oldalról.

Az ellátóhajó kérdésbe nem mennék bele, arról Essex kollégát kéne kérdezni, de tudtommal an émetek nem tobzódtak a gyorsjáratú tankerekben (amelyek menetközbeni tankolásra is alkalmasak). Márpedig ha a RN a nyakukban lohol akkor megállni azért hogy tankoljanak az öngyilkosság. Arról nem is szólva hogy a lőszerkészletet (6" és 15") nem tudják a tengeren feltölteni.

Swordfishekre éppenséggel megintcsak a történelem a legjobb példa. Nem kellett, hogy elsüllyesszék a Bismarckot, elég volt csak egy "mission kill" találat. Lehet mondani, hogy persze, mert szerencse volt, de pl. a Földközin a Vittorio veneto majdnem úgyanígy járt ill. akkor lehet mondani h a Hood elleni találat is bizonyos fokig szerencse volt. Az Aradok meg szerintem nem sok vizet zavartak a Sea Hurricane-k meg a Fulmarok ellen. A németeknek nagyon kellett volna az a Graf Zeppelin.

A radar kérdésbe nem folynék bele jobban, mert szerintem ez a sajátunkat dícsérjük a német ajkú szakirodalomban is ugyanúgy benen van, sőt. Nem vitatom, hogy az amcsik hajlamosak a sajátjukat a legjobbnak kikiáltani, de szerintem a tűzvezető radarok az a terület, ahol ezt nagyon nehéz, szinte lehetetlen elvitatni tőlük. Amikor Koreában az Iowakon már arra volt erőforrás és technika, hogy a csőtorkolati sebességet és az ágyúkopást mérjék (amihez értelemszerűen baromi nagy pontosság kell), akkor el lehet képzelni, hogy 5-6 évvel azelőtt mit tudtak. Nem állítom, hogy a németek túzvezetése vacak volt, sőt az optikáik valószínűleg a világ legjobbjai voltak, de ez nem változtat a tényen, hogy egyedül az amcsi hajók rendelkeztek horizonton túli, ún. blind fire képességgel, megfejelve azzal hogy az amcsi hajók mindegyike rendelkezett Remote Power Controllal és a radar fordulástól és dőléstől függetlenül becélozva tudta tartani.
lucky 432485 2010. február 16. 09:38
Válasz erre
Sebi 432484 2010. február 16. 01:03
Válasz erre
Szia !

Már bocs, de egy apró megjegyzésem lenne a radarral kapcsolatban. Amennyire tudom a Bismarckon egy infravörös eszköz volt. A 3 méteres tűzvezető az admirális hídján. Ez egy optikai eszköz volt és nem radar. Éppen ezért valószínűleg elég kicsi lehetett a hatósugara. Az általad említett Spannereket pedig éjszakai vadászokon alkalmazták leginkább.
Excessor 432483 2010. február 16. 00:58
Válasz erre
Szia!

Dehogy veszem kötekedésnek, azért fórum hogy ki lehessen tárgyalni minden nézőpontot meg hát több szem többet lát. Na próbálok mindre reagálni:)

Az biztos, hogy a németeknek úgy hiányzott egy második skagerrak, mint mókusnak az erdőtűz. De pontosan ezért dolgozták ki már a Z-terv előtt, hogy lehet térdre kényszeríteni Angliát. Ha jól emlékszem valami Heye dolgozta ki a tervet és olyanok voltak benne, hogy ugyebár a Royal Navy akármilyen nagy, szét van osztva a Távol-Kelet, Földközi-tenger, Atlanti-óceán, Anglia körüli vizek között (meg mindig van javítás, felújítás alatt is hajó). Egyszerre tehát mindig csak egy része jöhet szóba ami ellen harcolni kell és ezek ellen már helyi erőfölényt is létre lehet hozni, különösen ha a németek dönthetik el mikor és hol csapnak le. És hogy hogyan lehet kihozni egy flottát az Atlanti-óceánra? Volt pl. 1942-ben egy Csatorna-futam pl ahol kicsit leégtek az angolok (vagy szándékosan hagyták elmenni a németeket, már más kérdés). Azon kívül Franciaország és Norvégia elfoglalása után a szárazföldi bombázók hatósugara már elég volt ahhoz hogy az Északi-tenger nagy részéről elűzzék az angol hajókat - mint 1941-ben Málta esetében. Igaz, ott északon elég sok a köd amikor repülővel sem lehet semmit látni, de ez ugyanannyira segíti a német flotta kijutását is. Jó, közbeléphet elvileg a RAF is, de a Luftwaffe sokkal több repülőgéppel rendelkezett, szerintem a Royal Navy egy ilyet nem vállalt volna be. Ha pedig a németek áttelepülnek pl Brestbe, az angolok gondjai exponenciálisan növekednek, mert onnan akármerre kitörhetnek a hajók. Az olasz csatahajók valóban korlátozottabb képességűek, bár gyakorlatban nem lettek kipróbálva az óceánon. Viszont arra alkalmasak lettek volna, hogy beletámadjanak az Afrika nyugati partjai mellett eljövő Angliába tartó egyik fontos konvojútvonalba a Földközi-tengerről. Lehet hogy a németek nem voltak jól elengedve ellátóhajókkal, mégis mindig ott voltak ahol kellett, míg az angolok nem tudták normálisan megoldani mennyiségüktől függően. Ha jól tudom 1942.-től kezdett csak komolyabban fogyatkozni a német ellátóhajók száma, de ekkor már amúgy sem sokat számított a felszíni flotta számára. Azonkívül volt sok zsákmányolt holland, norvég francia kereskedelmi hajó is amit felhasználhattak.

A szárazföldi repülők hatósugarán kívül a Royal Navy nem jeleskedett komoly technikával, mert Bismarck ide vagy oda, a Swordfish-ek, Albacore-ok akkor is nevetségesek voltak erre a célra. (Vajon mit szóltak volna a japánok ha a Korall-tengeren vagy Midway-nél ilyenekkel állnak szembe?) Szerintem ezek ellen még a német hajók Arado hidroplánjai is érdemi manőverező légiharcot tudtak volna vívni.

Az amerikakiak hadba lépése korántsem volt annyira biztos. Az elnökük ugyebár már 1939-től próbálta minden áron háborúba rángatni az USA-t és kérdés ha a németek nem üzennek hadat az amcsiknak mi történik.

Nagyjából azért utánanéztem a radarkérdésnek természetesen, de többnyire amerikai források vannak amelyek erősen elfogultak és mindig azt a területet hangsúlyozzák ahol éppen jobbak voltak, figyelembe sem veszik hogy más ország más fejlesztési elgondolások. Olvastam pl az összehasonlítást a Prinz Eugen és az amcsi tűzvezető rendszerről. Annak ellenére hogy beismerték több alrendszert azt sem tudták mire való, simán kijelentették az amcsi rendszer jobb minden téren. Ugyanígy már kapásból lefikázták a hajót hogy mi ez, úgy néz ki mint egy yacht azután meglepődtek amikor lőgyakorlatot is tartottak vele és az agyonra kilőtt ágyúcsövekkel is pontosan lehetett lőni. Ugyanez volt a helyzet a páncélanyaggal; természetesen szerintük az amcsi a világ legeslegjobbja, ugyanakkor más helyen kiderül hogy az angol és német páncélzat közel egyenértékű volt és mindkettő jobb az amcsinál. Szóval jó kérdés.

A Bismarcknál a sötétségre azt értettem, hogy amikor a rombolók még látni sem látták a csatahajót az már egyértelműen becélozta őket és tüzet is nyitott. Ennyire azért nem számít hogy magasabban van a német megfigyelőhely.
csatahajós 432482 2010. február 15. 22:39
Válasz erre
Szia Excessor!

Kérlek ne vedd kötekedésnek vagy okoskodásnak, de szeretnék egy pár pontodra reflektálni.

Ha a németek ezt csinálták volna amit írsz, egy ilyen hatalmas flottacsoportosításba összeállítják a hajóikat, akkor azzal tálcán kínálták volna magukat a tömegmészárlásra, és ezt a legkomolyabban mondom. Anno a Bob Hennemann fórumán ezt a scenariót (értsd Bismarck vissza Hood elsüllyesztése után, aztán az egész német flotta ki az Atlantira) javasoltam én is és bizony rövid úton bebizonyították nekem, hogy ez lett volna a lehető legrosszabb amit tesznek. Ne feledd, hogy a Royal Navy azért még mindig a világ legerősebb flottája volt 1941-ben, később, az amerikaiak jelenlétével pedig nem kérdéses, hogy melyik oldalra billent a mérleg nyelve. Nem kellett volna minden konvoj mellé nem hogy két csatahajó, még egy sem, egyszerűen csak szélnek eresztik a konvojokat és helyi erőfölényt gyűjtenek össze, ennyi. A német hajók hatótávolsága sem volt végtelen és messze nem voltak olyan jól elengedve tankerekkel meg ellátóhajókkal mint a RN, a támaszpontokról nem is beszélve. Egy találkozó ütközetben a RN csatasorának tűzerőfölénye elsöprő erejű lett volna (nem olyan szinten mint Jütlandnál, hanem 3X annyira :), azzal megfejelve hogy itt működtek is a brit gránátok, nem úgy mint anno).

No meg ott a gond, hogy hogyan hozol át egy ilyen flottaköteléket az Atlantira, úgy hogy ne álljon az utadba a Home Fleet egy Bismarck akció után. A Tirpitz ellen nem azért sorakoztattak fel annyi hajót, mert annyira féltek, egyszerűen biztosra akartak menni a konvojok védelmében (amit persze a PQ 17nél jól el is baltáztak). Ha nagyon akarták volna odatesznek még egy-két csatahajót (pl mindhárom New Mexico-t).

Azért az amikat és az olaszokat ne említsük egy napon szerintem bevethetőség szempontjából. A Littoriok nem voltak rossz hajók, a Földközin (mellesleg az idő zömében csak 2 hajó volt aktív, a Roma nem is igen vett részt komolyabb akcióban, az Impero-t be sem fejezték...). Az észak Atlantin bizony komoly gondjaik lettek volna, nem is beszélve az elképesztően gyöngécske hatótávolságukról. Mellesleg az olaszok be voltak zárva Földközire, ezt nehéz vitatni.

Ahogy írod is, a hajók hiányára való panaszkodás a téjék elleni kísérőhajókat érinti, felszíni erőben egyszerűen a RN-t nem lehetett kihívni senkinek 1942-ig fej fej ellen. Onnantól az amcsik miatt meg mint említettem a helyzet exponenciálisan rosszabbodott. Ha csak a nagy felszíni hajókat nézzük, akkor is a Home Fleet önmagában nagyobb erőt képviselt még a Hood elvesztésével is, mint amit itt felsoroltál német kötelékként. És ehhez könnyűszerrel hozzá tudtak tenni egy raklap cirkálót, rombolót meg még innen-onnan egy két öregebb csatahajót, amelyek ugyan lassúak voltak, de páncélzatban és tűzerőben gond nélkül hozták a Hood szintjét, tehát nem voltak veszélytelen ellenfelek. Vagy a FOrce H-tól átrakhaták a Renown, amely gyors is volt, modern is, plusz ugyebár a Nelson is hazafelé tartott. És persze ne feledjük, hogy a légifölény is az angolok oldalán volt, a Luftwaffe pár Condorja nem sok vizet zavart egy RN kötelék ellen.

Ettől függetlenül a németeknek voltak ügyes húzásaik, de főleg az Északi tengeren ez az ügyesen használták a hajóikat erősen kérdőjelezhető szerintem, amikor a 6" angol cirkálók elől megfutamodott ha jól emlékszem a Scheer és a Hipper...

Ami a radart illeti szerintem nézz utána picit a radartechnikai fejlesztéseknek (most haditengerészetiről beszélek, a szárazföldi telepítésű ill. légvédelmi berendezéseikkel nem vagyok járatos). A Bismarck ütközet idején a brit tűzvezető radarok tökéletesen képesek voltak pár mérföldig a saját lövedékeiket is követni, a németek akkor még csak felderítő radarokkal rendelkeztek, tehát optika nélkül nem tudtak volna tüzet vezetni. És de, 1942-től főleg az amcsi radarok fényéveket vertek a japánokra, de a németekre is jócskán, az SG radar mentette meg a South Dakota és a Washington fenekét a Kirishima ellen, pedig az csak keresőradar volt. '44-re a Mk 13-as tűzvezetőradarok 35km-nél nagyobb távra, a vizuális célzás teljes mellőzése mellett is halálpontos tüzet tudtak vezetni (lásd Iowa+New Jersey vs Nowaki, tehát nem lőgyakorlat, hanem éleslövészet egy 30 csomóval manőverező, viszonylag kis hajó ellen). A Bismarck a brit rombolók elleni akciójában a lőtáv azért elég kicsi volt, ehhez képest tudtommal egyik rombolót sem sikerült elsüllyeszteni (igaz voltak találatok, de ha jól emlékszem az főleg a másodlagos, 15 cm-es lövegek tüzétől).

Holland azért választotta a hajnali találkozót, mert így is alig érte be a németeket lóhalálában (éjszaka 27 csomós sebességgel vágtázott, ami elég közel volt a PoW csúcsteljesítményéhez), magyarán túl sok választása nem volt. Az infravörös tűzvezető nem hiszem hogy a horizonton túli célzáshoz túl sok segítséget adna, maximum kisebb lőtávnál tudom elképzelni, hogy tűzvezetésre is alkalmas legyen (a felcsapódó víztölcsérek reflexióját kellett érzékelni, erre szvsz az infravörös nem volt alkalmas akkor még - nem úgy mint ma amikor egy Sidewinder a szárnybelépőélen keletkező hőt is érzékeli...-, csak a radar meg az optika nappal, utóbbi is csak 25kmig kb).

A Bismarck ütközetben a kezdeti lőtáv 20km körüli volt és nem is igen mentek be 15km-nél közelebbre, úgyhogy az infravörös nem sok vizet zavart volna a célzásban, maximum az érzékelésben.

KGV: egyetértek a mondandó első részével, a második feléhez csak annyit, hogy azt azért vedd figyelembe, hogy pontosan milyen 16"-es lövedékről és lövegről beszélünk, a Mark 8-as 2700 fontos (1225kg) szupernehéz gránátot nem teljesen fair összevetni a legalapabb 14"-es lövedékekkel. De valóban, a 16", főleg nagyobb lőtávokon egy nagyságrendekkel erősebb fegyver volt, és ugyanígy a különböző 18"-esek elhalványíthatták volna a 16-osokat, de ez ugyebár már nem következett be a WT és egyéb okok miatt...no de már megint messzire kerültünk a témától :)
BBalázs 432481 2010. február 15. 21:56
Válasz erre
Laci 432480 2010. február 15. 21:33
Válasz erre
Narn!
Tulajdonkeppen Te merre vagy Däniäban?Mi eppen Aalborg-ban tevevkenykedünk,IKEA-t epitünk,meg kb 3 hetig.
Üdv!
Excessor 432479 2010. február 15. 21:15
Válasz erre
Szia!

Szerintem a németek nagyon jól átgondolták a dolgokat és a lehetőségekhez képest ügyesen használták hajóikat. Az egész azon alapult, hogy az angolok szinte mindig csak többszörös túlerőben mennek harcba. Ez azt jelentené hogy minden konvoj mellé legalább két csatahajó kellett volna kísérőnek a szokásos rombolókon kívül, amit nyilvánvalóan nem tudtak volna biztosítani az angolok. Még 1943.-ban is arról panaszkodtak az angolok, hogy gyakorlatilag nincs tartalék hajójuk, igaz főleg tengeralattjárók ellen, de elég emlékezni arra, hogy egyedül a Tirpitz ellen hány csatahajót sorakoztattak fel (Washington, KGV, DoY). A németek a háború közepéig simán alkothattak volna három harccsoportot (pl Scharnhorst Gneisenau az első, Bismarck/ Tirpitz és Admiral Hipper a második, Lützow, Scheer és Prinz Eugen a harmadik csoport) ami ellen egyszerűen már nem lett volna elég angol túlerő. Lehet az amerikaiak az angolok mellett beszállnak, de így a németek is hozhatták volna az olaszokat, ne felejtsük volt nekik a Vittorio Veneto osztály négy csatahajója.

A Bismarck és radarkérdésben sokan elfelejtik, hogy a háború elején még a németek sokkal előrébb jártak a szövetségeseknél, emlékezzünk pl Lütjens üzenetére, amikor még mindig azt hitte üldözik az angolok mert vették a radarjeleiket, holott az angolok már rég elvesztették őket. 1942.-től sem azért maradtak le a radarral mert annyira jók lettek volna az ellenfelek, hanem más úton indultak el mint az angolok amerikaiak. Míg ezek tisztán a radarra koncentráltak, a németek egy sokkal kombináltabb tűzvezető rendszert akartak, amiben az optikai távmérők, infravörös érzékelők és a radarok együttesen szerepelnek - csak erre már nem maradt idejük. A Prinz Eugen 1944.-ben már lőgyakorlatot tartott infravörös célzóberendezéssel és 16, majd 20 km távolságból sikerült is többször eltalálnia a célhajót. Korai infravörös berendezéssel a Bismarck is fel volt szerelve (talán a Spanner-I vagy -II elnevezésűvel), amiről az angolok is tudtak, nem véletlenül választotta Holland tengernagy a Hoodon a hajnalt a harchoz nem az éjszakát, azonkívül az minden könyvben megvan, milyen pontosan lőtt a német csatahajó a rombolókra a sötétben. Ráadásul a németeknek a sima optikai célzóberendezéseikhez is voltak külön az éjszakai harcot segítő fejlett kiegészítő berendezéseik.

Visszatérve a KGV osztályra, talán az is közrejátszott a hibáikban, hogy jó angol szokás szerint békeidőben leépítik a flottát, szélnek eresztették a tapasztalt hajótervezőket, utána meg kapkodhattak. Egyébként nézegetve a harcászati-műszaki adataikat, érdemes megjegyezni, hogy egy-két kivételtől eltekintve jobban volt páncélozva mint a Bismarck - igaz a páncéllemezek belső elrendezése már más kérdés. Személy szerint nagy hátránynak tartom még a súlycsökkentés miatti gyenge parancsnoki híd páncélozást. a 14" kontra 16" ágyúk kérdésében meglepődtem egy összehasonlító teszten ahol kiderült, hogy a 16"-os lövedék pusztító hatása kétszerese a 14"-osnak. A háború végén letesztelték az amerikaiak a 14"-os angol lövedék hatását saját csatahajón és kiderült, csak benyomni tudta kicsit a fő lövegtornyok forgózsámoly páncélzatát.
uzsee 432478 2010. február 15. 18:42
Válasz erre
100_7230
100_7230
100_7229
100_7229
100_7227
100_7227
100_7225
100_7225

Na ennyit haladtam a hétvégén (meg ma). Felkerültek a kéménye, a daru, a csónak daruk, a parancsnoki állás középső szintje, a bofors állás alsó része valamint a hajó jobb oldalára a korlát. A kéményekre végül is csak a két karikát csináltam meg.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305.