/ Fórumok /

Szovjet/ orosz harcjárművek

A Nagy Szovejunió és utódai <al gyártott, üzem<etett mindenféle harcjármampűvel
foglalkozók véleményét, kérdése.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298.
Kamovos 18128 2011. május 13. 12:04
Válasz erre
Sza romeo!

Ez az a típus ami minap fentvolt az 65-os képen!
T-34 kocsira épített, SZU-122-ből, átépített vontató.

Üdv: kamovos
SENNÁS 18127 2011. május 13. 11:22
Válasz erre
t-34___d-30m_cuba_215
t-34___d-...

Uraim ezt ismeritek?Látványos,érdekes.
romeo 18126 2011. május 13. 11:22
Válasz erre
BIG_0000206252
BIG_0000206252

Üdv!
Keresgetés közben találtam ezt a magyar vontatóharckocsit, MN 1962-ben.
forrás: forum.index.hu/Article/jumpTree
páncélos 18125 2011. május 13. 08:48
Válasz erre
Mellékelek egy oldalt:
en.valka.cz/viewtopic.php/title/SOV-SNAR-10-delostrelecky-radiolokator/t/17690/language/de
Igaz, ez cseh, de a magyar járműnek is hasonló szín jó lesz.
"Juge 75" kolléga által berakott kép magyar. Annyit pontosítanék, hogy nem azért magyar, mert Várpalota (szerintem Marcali, még Akáciás időszakból, de lehet Várpalota is), hanem pontosan a szám miatt.
Ék alak vagy csillag, meg azért nincs, mert nem volt szokás, csak a nemzetközi gyakorlatokon. Ez a kép kb. a rendszerváltás időszakában készült, amikor már nem alkalmazták a csillagot, ék alak pedig csak 1992-től volt hivatalos.
Freddy 18124 2011. május 12. 22:11
Válasz erre
...meg különben is, azt már felhasználtam a ZiL-hez:)
Freddy 18123 2011. május 12. 22:10
Válasz erre
joci232 18122 2011. május 12. 21:54
Válasz erre
Van vonóhorog rajta, nézd meg a 8051 hsz-ben szereplő képen :)
Freddy 18121 2011. május 12. 21:49
Válasz erre
Én házilag egészítettem ki. A torony formáját nem változtattam, de azért volt pár dolog:
-a vonóhorog helyett két sima kampója van
-van egy antennája a járműtesten is
-a főfényszórók teljesen másmilyenek- na, ehhez csinálttattam fotómatarást
-pótlánctalpak
-rengeteg kis kapaszkodó, leszorító, stb
-a sárvédő is más formájú
-plusz fényszóró a vezető oldalán
...meg még rengeteg apró-cseprő dolog.

Szóval volt vele tennivaló. Alapvetően azért fogtam neki, mert hogy a ZiL után kell valami nyugis cucc, amivel nincs sok munka (ismerem a készletet, van már Gvozgyikám, meg egy nemmagyar sima MT-LB-m is). Aztán nézegettem a képeket, és kezdett körvonalazódni, hogy hátizé, ez azért ANNYIRA mégsem lesz egy egyszerű menet:)
joci232 18120 2011. május 12. 21:24
Válasz erre
Én még annyival egészítettem ki, hogy vettem hozzá edu rezet (MT-LB)
és ami kellett hozzá azt felhasználtam, arra figyelj, hogy a snar 10 gyanta átalakító is "átalakításra" szorul mert nem valami tökéletes a formája

Üdv:Joci232
romeo 18119 2011. május 12. 21:24
Válasz erre
Freddy 18118 2011. május 12. 21:20
Válasz erre
A juge-flle kép nekem úgy van meg, hogy Várpalota benne van a fájlnévben, szóval vsz magyar.
Ami az mhrfb-set illeti, más fényképek tanúsága szerint is aktív szolgálatban álló jármű, tényleg hülyén néz ki jelzések nélkül, de hát ha úgy a hiteles. Figura lesz rajta, az egyértelművé teszi, hogy magyar.
Ami a színét illeti, magyar járművek közt kb nincs két egyforma szín, és ennél furábbak is előfordulnak.

A makettről még nincs képem, de fogok csinálni. Most tartok ott, hogy elkészítettem és felragasztgattam a rengeteg kis bizbaszt, ami se a kiegészítőben, se az alapkészletben nem volt benne (plusz antenna, átalakított fényszóró, stb), és készülök egyesíteni a két felet. Mielőtt lealapozom, mindenképp csinálok róla fotót, amin az átalakítások látszanak.
Ha megvannak a képek, elküldöm majd.
joci232 18117 2011. május 12. 21:11
Válasz erre
én is annak alapján készítettem, de annak érdekes a színe, és nincs alakulatjelzés :)

Küldesz fotót a tiedről?

joci232@hotmail.com

Köszi!
Freddy 18116 2011. május 12. 21:09
Válasz erre
mhrfb-s képsorozatot nem nézted? Én annak alapján csinálom az enyémet.
HûBérÚr 18115 2011. május 12. 20:29
Válasz erre
Előre is köszönöm, szerintem keresni foglak majd, ha sikerül beszereznem a készletet! Egyébként a Tiéd gyönyörű!
juge75 18114 2011. május 12. 19:16
Válasz erre
Ha magyar, akkor talán Várpalota, de semmi nem utal arra hogy magyar lenne.
juge75 18113 2011. május 12. 19:15
Válasz erre
tn_800x600_1267458_81133_SzNAR10
tn_800x600_1267458_8...

Bocsi, csak szám, képen ez látható: 7953 fehér, kerek számokkal.
joci232 18112 2011. május 12. 18:59
Válasz erre
Köszönöm!
Esetleg valami pontosabb? :)
Képpel vagy konkrét számmal? :)
juge75 18111 2011. május 12. 18:51
Válasz erre
Zöld.
Ék felségjel, alakulat jel és hadrendi szám.
joci232 18110 2011. május 12. 18:37
Válasz erre
Üdv!

A Snar 10 festéséhez érkezek lassan.
Milyen színnel fessem, hogy magyar járműnek megfelelő legyen?
Milyen jelzések voltak ezeken a magyar járműveken?

A válaszokat előre is köszönöm!
juge75 18109 2011. május 12. 12:08
Válasz erre
tn_800x600_200910191483
tn_800x600_200910191...
tn_800x600_200910191484
tn_800x600_200910191...
tn_800x600_200910191485
tn_800x600_200910191...
tn_800x600_200910191492
tn_800x600_200910191...
tn_800x600_200910191493
tn_800x600_200910191...
201001111641
201001111641
201001111642
201001111642
201001111643
201001111643
201001111644
201001111644
201001121645
201001121645
201001121646
201001121646
201001121647
201001121647
201001121648
201001121648
201001121649
201001121649
201001121650
201001121650
201001121651
201001121651
201001121652
201001121652
201001121653
201001121653
201001121654
201001121654
Kép 103
Kép 103
Kép 104
Kép 104
Kép 106
Kép 106
Kép 107
Kép 107
Kép 108
Kép 108
Kép 109
Kép 109
Kép 110
Kép 110
586174727
586174727

Pár fotó a készletről, az építésről és feljavításról valamint a kész makettről.
juge75 18108 2011. május 12. 11:58
Válasz erre
juge75 18107 2011. május 12. 11:56
Válasz erre
Szívesen, ha bármiben tudok neked segíteni (képek, rajzok, festés), írj nyugodtan!
juge75@hotmail.com
Freddy 18106 2011. május 12. 10:27
Válasz erre
Viszonylag könnyen építhető, de nem túl részletes készlet sok sorjával és átláthatatlan építési útmutatóval. Legjobb mégis az alkatrészek számozása: olyan, minta viccben a mazochisták szótára, minden benne van, ami a normális emberekében, csak épp nem ábécésorrendben:)
HûBérÚr 18105 2011. május 12. 09:56
Válasz erre
Juge75, Freddy!
Köszönöm a segítséget, akkor Ő lesz az én "emberem"! :)
romeo 18104 2011. május 12. 09:06
Válasz erre
Üdv Törzsbusz!

Ha teszek fel ide képeket bár "összefirkálom" jó szívvel teszem, örülök mások örömének és tetszik,hogy vannak érdeklődők a téma iránt.

-Igen, hidd el nagyon sokan örülünk a fotóknak, és köszönjük!
Freddy 18103 2011. május 11. 22:10
Válasz erre
Én most rakom össze éppen. Az enyémet egy olyan készletben adták, amiben komplett MTLB-vel szerepelt, mint házilag átalakított támogató jármű Csecsenföldről. (Az MTLB-ből Sznar10 lesz, az ágyú meg megy külön.) Ehhez nem adtak fotómaratást, csak az alapjárműhöz.
De árulják ezt az ágyút GAZ-66-tal is.
juge75 18102 2011. május 11. 21:24
Válasz erre
Itt lapul a polcomon a "termék", persze készen.
juge75 18101 2011. május 11. 21:23
Válasz erre
Nos, ez is "Skif", illetve a Kuznyecov-féle termék.
Tartalmaz egy feljavítót is az árában, műgyanta, fehér fém és réz maratott alkatrészekkel, a feljavító külön is ugyanennyi, a Skif termékek mellé nem adnak semmit (az össze állítási rajz is nehezen értelmezhető), egyáltalán nem drága és hamar meg érkezik.
HûBérÚr 18100 2011. május 11. 19:48
Válasz erre
Sziasztok,
Lehet, hogy kicsit OFF, bár makett is és orosz is...:)
www.phpshopxml.com/azimut.shop/CID/6ba4eb0031fffb811000721ef8998577/function/itemPageDisplay/shopItemCode/SCA35001S
Ismeri valaki ezt a készletet? Ez a Skif/Eastern Express féle kit, vagy valami más, jobb?
(Öszintén szólva egy Skif szintűhöz egy kicsit drágálom, ennyiért kapok egy BTR-t is mellé máshol...)

Köszönöm!
juge75 18099 2011. május 11. 19:10
Válasz erre
Drága jó édes kis hazánkban az a divat, ha valamit szeretnél véghez vinni, elutasítanak, elgáncsolnak, keresztbe tesznek, ahol tudnak! (tisztelet a kivételnek)
Nagy dolog az, hogy Törzsbusz ÖNÁLLÓAN végzi el mindazt, ami a könyvének tartalmához, kivitelezéséhez kell azért, hogy neked, nekem, és minden érdeklődőnek legyen.
Nagyon nagy tiszteletem neki és minden ilyen embernek, akik tesznek (nem keresztbe) másokért majdnem lehetetlen dolgokat!
törzsbusz 18098 2011. május 11. 18:59
Válasz erre
Jó ez a témaváltás!

Azt gondolom..valahol mindenkinek igaza van. Egy viszont tény: Páncélos kolléga szavait nem idézném, egy adatsor felkutatása,irodalmi műben történő összefoglalása nem csak kifejezetten egy feladat. Kellő elszántság,elhivatottság,túlfűtött érdeklődés nélkül nem megy és több mint hosszú idő..és valóban - mint korábban írtam - lehet törekedni a teljességre ami majdnem,hogy lehetetlen, és ez nem a megalkotónak köszönhető. Az általam elgondolt összefoglaló mű pont azért készülne, hogy lenyomata legyen az utókornak. Sok ilyen külföldi kiadványt forgattam már a kezemben és megállapítható volt,hogy nem tért ki minden részletre és itt kérdés kinek,hogyan miről kívánunk egy ilyen könyvvel tájékoztatni. Hogy kedvenc témámnál maradjak: Csepel D-344. Ki gondolta volna és még talán az sem aki adat hozzáférő pk-i beosztásban volt, hogy ez a tgk. több mint 147 féle változatban szolgált a seregben? De a felsoroló táblázaton túl nem gondolom - ha volna is mindegyik változatról fotó - ,hogy 147 db fotóval illusztrálom. Nekem annak idején soha senki nem segített a kutatásokban, magam jártam mindent végig és ez sem volt még minden,mert nem is lehet, mert szerintem nincs teljesség. És valóban sok idő,pénz, tapasztalom folyamatosan. Én 2 könyvet kiadtam, és ezt is magam tanultam meg, és nem egyszerű történet egy könyv megjelentetése. A másik gond - amiről érintőlegesen már volt hozzászólás - maga a téma választás. Ha volt kormányfőkről vagy a villalakókról írnánk Mi is, a kiadók csapnának rá azonnal. Ha a páncélos-gépjármű történet könyvével rukkolunk elő felkötjük a gatyánkat. És az érintett szektorból várt támogatásra nincs mód a gazdasági helyzet miatt és ez az indok hosszú évek óta így van. Kormánytól, EU-tól mindentől függetlenül. Magam adtam ki a könyveket. Elkészült a kézirat további 7 résznek. Nem azért nem jelennek meg, mert reggel elaludtam. Idei év végére tervezném a megjelenést. Mármint a páncélos könyvét (így hívom) Sajnálni fogom ha elcsúszik az időterv. De olyan biztos nem lesz benne mint a Citroen BX amit a Juhász miniszter kedvére kellett beszerezni a 2000-es években, mert ez volt a kedvence, de lehet Tömböl Grand Cehrooke -ja se. Ha teszek fel ide képeket bár "összefirkálom" jó szívvel teszem, örülök mások örömének és tetszik,hogy vannak érdeklődők a téma iránt. Nálam 38 éve tart ez a "mánia" pedig még öreg sem vagyok -szerintem - és valószínű már nem váltok. Van sok terv ebben a témában, egy párat már kipróbáltam és még ki is fogok mindaddig, amíg Hazánk is feliratkozik a nemzetközi"nagykönyvbe", mi is tudjuk a hagyományainkat ápolni és meg is tudjuk azt majd mutatni! Üdv!
juge75 18097 2011. május 11. 15:21
Válasz erre
bbb
bbb
bbb1
bbb1
bbb2
bbb2
bbb3
bbb3
bbb4
bbb4

Akácia és Tor 1/35 méretben a Lengyel Tankmania-tól, Június-Július hónapban jelenik meg!
romeo 18096 2011. május 11. 14:02
Válasz erre
Én nem tartom rossz dolognak, ha néhány mondatban leírjuk a darabszámot és a rendszeresítést is, szerintem a makettező ismerje pl. a magyar viszonyokat.
páncélos 18095 2011. május 11. 13:48
Válasz erre
Természetesen a kutatási támpontkeresés már kutatómunka nem makettezés.
Ha makettet építesz, ahhoz elegendő, ha kisétálsz egy nyíltnapra, vagy te magad esetleg ismerős szolgált egy gépcsodán és azt megépíted. Képkeresésre meg ott van a google, vagy flickr oldalak, orosz témára meg a: yandex.ru.

De itt már darabszámok, rendszeresítési évszámok, altípusok keresése volt a fő téma. Én ebben akartam egy irányvonalat mutatni.
Az általad említett kiadvánnyal kapcsolatban pedig a szerző tud felvilágosítást adni.
De gyanítom, hogy várnod kell még. Egy típusra kihegyezve is kb. 6-10 év az ideális kutatási (adat egyeztetés, felderíts, keresés) idő. Kivétel természetesen, ha olyan illető készül előrukkolni egy kiadvánnyal, aki évekig vezette a hivatalos feljegyzéseket, és mindenből van másolata, persze rengeteg fotóval együtt, de ilyen nincs sajnos.
Freddy 18094 2011. május 11. 12:38
Válasz erre
Persze, mindent meg lehet találni valahogy. Inkább átfogalmazom úgy, hogy a könyvtárazás és Dezső bácsi kapcsolati hálójának lekövetése már túlmutat a makettezésben megszokott háttéranyaggyűjtésen.

Ami a kiadványokat illeti. Tisztában vagyok vele, hogy nem a szorgalom, vagy az akarat hiányzik, ez látszik azokon a munkákon, amik végül napvilágot látnak. Csak arra szerettem volna utalni, hogy az 1956 utáni magyar szárazföldi haditechnikával érdemben kb hat könyv foglalkozott az elmúlt 20 évben (törzsbusz 2 könyve, Arsenal 2004, az a vegyi hadviseléses pdf, ami már nem kapható, van egy ilyen, hogy Magyar gyártású katonai járművek, meg van most ez az új, angol- a légierőről még csak-csak vannak képes albumok, meg Kenyeres Dénes könyvei), amik együtt is csak a téma igen kis szeletét fedik le, úgy igen nehéz arra várni, hogy na majd csak megelenik valami könyvben pl egy magyar csillagos BTR40.
Ha lesz egy Magyar Honvdéség szárazföldi járművei 1945-2010, első leszek, aki megveszi. De nincs.
törpokoska 18093 2011. május 11. 12:16
Válasz erre
attachmentwh
attachmentwh

Visszatérve az eredeti témához:
Egy ukrán T-64-es modernizációs javaslat T-64E (ha jól sejtem) jelzéssel. Előfordulhat, hogy a jármű csak járóképes "makett".
páncélos 18092 2011. május 11. 11:42
Válasz erre
Freddy!

"Dezső bácsit" meg kell találni.
Van egy szds, vagy örgy. mondjuk Debrecenben, de lehet őrmester is, akit ismer a barátod, megkeresed, ő ajánlja Feri bácsit, aki mesél Dezső bácsiról. Na valahogy így működik.
A Néphadsereg 1968/IV/15 (ahogyan te írtad) kikéred a könyvtárból a teljes 68-as évfolyamot és leülsz keresni.
A kiadványokkal valóban akadnak problémák.
Ez összetett, mert egyrészt függ az alkotó elhivatottságától és érdekeitől, másrészt nem mindent írhatsz le, sajnos még ma sem.
A külföldi megjelenés, meg tükrözi a hazai érdektelenséget, kiadói oldalról. Mert vagy nem szakterülete, vagy ha igen, akkor te miért akarsz ilyet készíteni?
Freddy 18091 2011. május 11. 10:57
Válasz erre
Én is egyetértek, de azért van három észrevételem:
-Dezső bácsi telefonszáma, meg a Néphadsereg 1968/IV/15/a poszteres különszáma nem mindenkinek van ám meg:)
-ami a kiadványokat illeti, a beléjük fektetett rengeteg munka ellenére nem mindegyik éri meg, hogy még ebben az évszázadban megjelenjen-ha egyáltalán megjelenik. (Hogy ne modern harcjárműves példát hozzak, lásd pl a MiG-21-es topikban egy időben nagy rössel magyar MiG-21-es könyvet készítő kollégát) Ha megjelenik, akkor sem biztos, hogy mindenki számára elérhető (külföldön, angolul, keveset nyomtatnak belőle, hamar elkapkodják, stb). Ismét mondom, ez nem a készítők munkájának szóló kritika, hanem egyszerűen csak a magyar viszonyok ilyenek- de a végeredmény szempontjából ez teljesen mindegy- a nép pedig éhezik az információra:)
-a neten való információkeresés hasznosságáról: én minden magyar hadsereges témájú könyvet megveszek (és nem ám a farpostról), a régieket börzéken szerzem be, makettek építéséhez 95%-ban mégis a neten talált anyagokat használom.
romeo 18090 2011. május 11. 08:57
Válasz erre
Üdv Páncélos!

Lényegében egyetértek!
páncélos 18089 2011. május 11. 08:52
Válasz erre
Romeo!

Ha megengedet hozzászólnék.
Folyamatosan nyomon követhető érdeklődésed itt a fórumon, de úgy érzem Törzsbusz által vázolt kutatás irányt, nem akarod használni, pedig hasznos lenne.
Amit most írok, nem bántásnak szánom, csak segítségnek!

Kutatni idő, idő, idő, és persze sok-sok ráfordított pénz.
Az idő azt jelenti, hogy venni kell a fáradságot, és el kell rugaszkodni a számítógéptől, fel kell keresni X, és Y, nyugállományú tiszteket, technikusokat, tiszthelyetteseket, sorkatonákat abból az időből, amikor ezek a technikák rendszeresítve lettek.
El kell menni olyan könyvtárba (Stefánia palota, Hadtörténeti...stb.), ahol írásos anyagot találhatsz. Sajnos végig kell "nyálazni" a Néphadsereg, Igaz Szó kiadványok összes példányát.
Ez utóbbiak azért lényeges segítség, mert, ha azt mondja neked pl. Dezső bácsi: "én a pajzs 18 hadgyakorlaton, vezettem BTR-40-est", akkor előveszed a Néphadsereg akkori számait, a helyőrség történet hozzáférhető kiadványait, és bepontosítod az információt, mert 30-40 év elteltével történnek érdekes visszaemlékezések. Itt jön a pénz, mert lehet, hogy a helyőrség Hódmezővásárhely, de Dezső bácsi debreceni, a könyvtár Budapesten van, tehát utazni is kell.
Ezzel csak arra akartam mutatni, hogy vagyunk páran akik kutatunk, és többen ezt a munkát egy kiadvány formájában szeretnék közszemlére adni, de ehhez engedélyek is kellenek, meg a fentebb említett idő és pénz. Ezért, ha olyan olvassa a kérdésed, aki tudja is a pontos adatokat (hogy ebből mennyi volt?), nem irigységből nem közli, de lehet, hogy pont "Törzsbusz könyvében" majd olvashatod a BTR-ek történetét. Azért nem írja ide senki, hogy 13000 db volt belőle, az elsőnek szögletes gázpedálja volt, a másodiknak, már nem, a harmadiknak már krómozott kilincse volt, a negyedikhez meg nem volt lámpa...
Ez csak egy példa volt, ami NEM igaz, csak, hogy értsd a lényegét.
Ha valaki kutat, nem szívesen osztogatja a neten a munkáját, mert ide neked felrak egy képet, az holnap, már egy ázsiai megosztó oldalon is megtalálod majd.
romeo 18088 2011. május 11. 08:13
Válasz erre
BTR-60PB   Kecel
BTR-60PB Kecel

Üdv Törzsbusz!

A Magyar Néphadsereg páncélozott járművei közt "fehér hollónak" számít a BTR60PB(forgatható torony 14,5mm és 7,62mm géppuskával) páncélozott szállító jármű is.
Általános nézet: "Ez a harcjármű rendszeresítve volt az MN gépkocsizó lövészegységeinél a 60-as és 70-es években." én eddig nem bukkantam ennek a nyomára...

Szakvélemény: a 70-es, 80-as években több tíz darab BTR-60 alvázon kialakított speciális felszereltségű járművet kapott az MN, - R-975(repülőirányító), R-145(rádióállomás), PU-12(légvédelmi vezetési pont). Az említett járművek felszereltségük miatt abban az időben "drága" eszköznek számítottak, ezért a harcjármű-vezetők kiképzéséhez beszereztek néhány darab "tornyos" BTR-60PB-t(ez volt a legolcsóbb megoldás). Nem sikerült megtudnom, hogy a "tornyost" mely alakulatnál használták (valószínűleg valamelyik kiképző alakulat lehetett).
Magyarországon jelenleg a BTR-60PB-ból 1 db van Kecelen, és 1 db volt a Bolyain(ennek további sorsa ismeretlen).
A fotón a keceli BTR-60PB látható.

Szerinted ez megfelel a valóságnak? Köszönöm!

szakvélemény forrása: MN Páncélos és Gépjármű Szolgálat volt alkalmazottja
romeo 18087 2011. május 10. 23:28
Válasz erre
Üdv Törzsbusz!
Ebben a tanulmányban is említik a magyar BTR-40 és BTR-152-t.
szantomihaly.gportal.hu/gindex.php
romeo 18086 2011. május 10. 23:19
Válasz erre
juge75 18085 2011. május 10. 23:08
Válasz erre
Felségjelet elviekben nagyobb gyakorlatokon, szemléken vagy háborús eseménykor viseltek a harc járművek, jellemző, hogy a VSZ tag államok közül szinte csak a mieinkről hiányoztak a jelzések.
Például a Silkákon (mint a mesében) hol volt-hol nem volt fel festve, Kub-on csak a PU-n, ami részt vett dísz szemlén, Sztrela-1-en csak dísz szemlén volt a csillagos jelzés.
Büszkéken (ZSU-57-2) kezdetben alakulat jelzések és toronyszámok, később az ég világon semmi sem volt, majd egy gyakorlat idejére felkerültek a felség jelek is (akkori jelzés rendszernek meg felelően).
A másik jelzés, amit viselhettek, az a hadrendi szám.
Ezeket a típusra utaló, négyjegyű számokat az alvázon, páncéltesten festették fel.
ZSU-23-4 esetében 23-00,01, 02...
Sztrela-1 esetében H 09-XX, vagy H 10-XX, Kub Pu-n 71-XX, Krug esetében 72-XX (ez érdekes).
romeo 18084 2011. május 10. 22:48
Válasz erre
romeo 18083 2011. május 10. 22:29
Válasz erre
01
01

Üdv!

Kár, hogy nincs meg magyar hadijelzéssel...
törzsbusz 18082 2011. május 10. 21:40
Válasz erre
Ő a levéltár igazgatója.

Mint korábban írtam, a hadtörténeti levéltár az egyik fő kutatóhely, nem tartom valószínűnek,hogy ő ezt meg tudná csak úgy mondani. Továbbra is nekünk kell kikutatnunk! :-)
Freddy 18081 2011. május 10. 16:38
Válasz erre
Köszönöm a válaszokat!
juge75 18080 2011. május 10. 16:34
Válasz erre
Nos, ez egy S-25 Berkut (sas) légvédelmi rakéta, cél anyagnak át alakítva Ashuluk-ban, egy lánctalpas indító jármű (R-11/SS-1B Scud-A) alvázára szerkesztett sínen.
romeor 18079 2011. május 10. 16:24
Válasz erre
Üdv Freddy!
A fotóról annyit sikerült megtudnom, hogy magyar katonák voltak a Szovjetunióban rakéta-éleslövészeten, tehát az eszköz szövjet...
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298.