/ Fórumok /

Repülőgép-szerencsétlenségek

A média időnként kissé <úlozza a számára érdekes részleteket, a lényeget meg elhallgatja. Nem is beszélve a sok badarságról...
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.
sajti 713267 2023. szeptember 12. 14:13
Válasz erre
Nézd, én nem rendőr vagy a repülő egyesület tagja vagyok, tehát nem védeni akartam a szervezőket csupán egy tényt közöltem!
A véleményem nekem is az, hogy ott nem lett volna szabad senkinek sem tartózkodni és ez erősen felveti a szervezők felé a felelősség kérdését, amit természetesen vizsgálnak is.
p-51 713266 2023. szeptember 12. 14:02
Válasz erre
Tehát a szervezők gondoskodhattak volna a területről, hogy ne parkoljanak oda. Pl madzag,bizronsági őr, tábla.
Ha a gyalogost elütik, de nem zebrán, akkor is az autós a hibás, és ez így helyes.
Ne haljanak meg (égjenek meg) emberek azért, mert rosszkor voltak rossz helyen.
sajti 713265 2023. szeptember 12. 13:57
Válasz erre
Üdv!
Én kint voltam a baleset utáni napon a helyszínen. Sok mindent hallottam, láttam a szakemberektől, akik a helyszínelést végezték. Az itteni beszélgetéshez hozzá tenném, ahol a balesetet szenvedett jármű állt az már nem a reptér területe, tehát elvileg bárki megállhatott volna ott. Más kérdés, hogy a leszálló pálya tengelyében nézelődni egy repülőnapon nem a legbiztonságosabb dolgok közé tartozik, szerintem.
vackor 713262 2023. szeptember 12. 11:58
Válasz erre
Tragédiák sajnos bármikor bekövetkezhetnek, akár technikai, akár személyi hibákból, okokból. Én arra lennék "kíváncsi", hogy mekkora a bemutató-pilóták és gépeik "szabadságfoka", azaz előre meghatározott-e a repülés teljes időtartama mind magasság, mind bemutatott figura (orsó, palástorsó, stb) tekintetében. Van-e lehetőségük a pilótáknak ilyen bemutatókon, hogy előre nem egyeztetett (engedélyezett ?) manővert hajtsanak végre ? Természetesen más egy kötelékbemutató, ott nyilván minden másodperc koreográfiája rögzített és begyakorolt ... bár volt korábban kötelék-baleset is.

Az nekem is feltűnt az első videó alapján, hogy a becsapódás helyszíne nem kimondottan autók parkolására volt kijelölve.
p-51 713248 2023. szeptember 12. 06:10
Válasz erre
p-51 713247 2023. szeptember 12. 06:09
Válasz erre
Szerintem a szervezők dolga az is, hogy ne tudjon oda parkolni senki, ha az ebből a szempontból veszélyes terület. Meg olyan szabályok, hogy ne tudjon ráesni, aki repül.
Ez nagy repnapokon meg van szervezve, mert a 80as években katasztrófák tanítottak meg őket erre.
Első a biztonság.
Jóval fontosabb az élet mindennél.
Sennás 713236 2023. szeptember 11. 20:01
Válasz erre
R.I.P. R.I.P.
Azt nem lehet lebeszélni előre Urak! 100méteren csak áthúzás! 300méter felét meg lehet flikfakkolni, orsózni ,akármi. Legyen hova "menekűlni":(
PETI 713235 2023. szeptember 11. 19:52
Válasz erre
1

1
1

Barátom, Vili és fia, Árpi emlékére. Ebben a pillanatban még le tudtatok volna szállni biztonságosan, de belekezdtetek abba a végzetes orsóba. Ahonnan sajnos már nem volt kiút.
Gabusch 713230 2023. szeptember 11. 18:28
Válasz erre
Fenntartom azt a véleményem, hogy ezeket a muzeális gépeket nem lenne szabad engedni repülni. Teljesen függetlenül attól, hogy ez a legutóbbi sajnálatos eset műszaki- vagy pilótahiba volt, mind az emberekért, mind a gépért kár.

Van olyan múzeum, ahol I.VH környéki gépek repülőképes másolatai vannak. Most ami így hirtelen eszembe jut, az Sopwith Camel, Fokker DR I, Caproni bombázó, Wright Flyer. Néha repkednek is velük, ha jól tudom (amúgy meg 5€-ért meg lehet őket nézni). Ez egy másik kategória, ha valaki elég bátor, ám repüljön velük, de eredeti gépekkel, amikből amúgy sincs sok, azért nem kellene kísérteni a sorsot.
Sennás 713229 2023. szeptember 11. 14:30
Válasz erre
Amúgy nem lehet az a pár kocsi "tiltott" helyen parkolt? Az még a reptér része/vége nem?
pmheros 713219 2023. szeptember 11. 10:39
Válasz erre
Egy videó ami a becsapódás mellől készült: streamable.com/1ywjl1
Mekett 713191 2023. szeptember 10. 17:23
Válasz erre
tothgun 713189 2023. szeptember 10. 17:20
Válasz erre
Üdvözletem!

Most meg egy T-28 Trojan zuhant le...
www.origo.hu/itthon/20230910-repulo-magyarorszag-lezuhant.html

Üdv, tothgun
borisz 713150 2023. szeptember 9. 17:02
Válasz erre
Kepes, Hevényi, Hegyi, Marton, Fenyvesi. Mondjuk utóbbit sokszor ki kellett javítsam.:D
Ja, meg Patyi Balázs a hatóságtól, aki végig azon rugózott, hogy nem oktathatnak nekünk konkrét típust, aztán vizsgán csak típus-kérdései voltak.

Szóval, alezt vágom, azt hittem, hogy van valami új szabályzás, vagy új babona.
borisz 713149 2023. szeptember 9. 16:52
Válasz erre
Köszönöm, ezekkel mind tisztában vagyok.
Azt hittem, hogy ezen kívül van valami újabb dolog.
joshe 713122 2023. szeptember 9. 10:24
Válasz erre
Igen, van 'jogszabályi akadály', csak nem direkt módon. A légialkalmasság egy megtévesztően egyszerűnek tűnő, de valójában nagyon összetett és sokrétű fogalom, mely műszaki és jogi szempontból is értelmezhető (jogi: repülés nélkül, előre is igazolni tudjuk a műszaki alkalmasságot). A légijármű légialkalmassága egy folyamatosan fenntartott állapot. Gondolj olyasmire, hogy van egy 'játéktered', aminek a határai vastagon fel vannak festve, és ha azon kívül kerültél, akkor nem jöhetsz vissza játékba, elveszett a játékengedélyed, előbb meg kell újítani azt.

Ezek azok a soron kívüli tevékenységek, amik úgy kezdődnek, hogy 'before further flight...'. Nem kell a legnagyobb dolgokra gondolni, elég egy túlsúlyos leszállás, egy sebességlimit meghaladás (aerodinamikai túlterhelés), egy madárral való ütközés stb ami automatikusan hozza maga után a soronkívüli műszaki tevékenységet, annak elvégzése, az esetleges hibák feltárása és kijavítása nélkül nincs további repülés (effektíve, a légialkalmasság függőben, mert van végre nem hajtott esedékes műszaki tevékenység). A gyakoribb eseményekre vannak eljárások, mondjuk egy sebességlimit meghaladás után megvan, hogy miket kell átvizsgálni, és ha ott nincs feltárt meghibásodás, akkor nem kell tovább izgulni, légialkalmasság megmentve, nincs nagy baj (vagy baj elhárítva) és lehet menni repülni.

Alkatrészt vagy berendezést felhasználni beépíteni jogszerűen csak légialkalmas állapotút lehet, ezt igazoló tanúsítvánnyal. Amikor leszerelt berendezés kerül egyik helyről a másikra, akkor is kiállításra kerül egy tanúsítvány, hogy a légialkalmas állapot csorbítatlanul megvan (többek közt ez azt is jelenti, hogy nem került üzemi üzemeltetési paramétereken, limiteken kívül).

Egy ilyen esemény után mindennek megszakadt a légialkalmassága (jogi biztosan, műszaki nagyon valószínűen), nem lehet leépítés után felszerelés előtt tanúsítványt kiállítani - csak az esetlegesen meghatározható 'before further flight...' kategóriájú tevékenységek után. Nem nyilvánvalóan menthetetlen egységre ilyenkor többnyire először az is kérdés, hogy mi is lenne ez a tevékenységkör, ami szükséges 'before further flight', hogy újra igazolni lehessen a megbízható légialkalmas állapotot.

A jogi akadály a jogi légialkalmasság megszakadása.

Ha a raktárban leveszel a polcról egy vadonatúj egységet és leejted, az ugyanígy járt. Ha nem magasról ejted le, nincs külsérelmi nyom sem, szinte biztos, hogy műszakilag kutya baja, akkor is megszakadt a jogi alkalmassága.

Nem kell külön jogi passzus hogy direkt tilos ilyet beépíteni, tökmindegy milyen, tökmindegy honnét van, ha nincs érvényes légialkalmassági tanúsítványa, nem lehet beépíteni (fizikailag be lehet, de a fogadó légijármű légialkalmassága is ugrik azzal a beszereléssel, úgy nem repülhet).
Muzzy 713116 2023. szeptember 9. 00:46
Válasz erre
inkább arról az oldalról közelítsd meg, hogy egy törött gépnél ki garantálja a berendezés légialkamasságát? Hiszen annak a gépnek a légialkalmassága, - ezzel a berendezéseinek is - megszűnik, amíg valaki nem tanusítja annak megbízható működését. A berendezés paszportjában benne van a berendezés előélete, és a fel és leépítések oka is szerepel benne.
Azért az is benne van a dologban, hogy a repülősök - igaz kevésbé mint a hajósok, - de azért kicsit babonásak. Meg aaz is, hogy egy szárazföldi és egy vizi járművel meg lehet állni, de a levegőben ez nem működik.
Lombos Vili volt az oktatód? Nekem még Trisámli (Háromszéki) volt.
borisz 713113 2023. szeptember 8. 22:53
Válasz erre
Szia!

Én kifejezetten arra vagyok kíváncsi, hogy jogszabályi akadálya van-e most a dolognak.

Azzal teljesen tisztában vagyok, hogy van amit lehet és van, amit nem lehet gazdaságosan javítani.

Annak idején a Kossuthban hallottuk párszor, hogy törött gépet nem kannibalizálunk, de aztán mindig volt egy-egy ellenpélda, hogy azért néha mégis.
Sherman 713103 2023. szeptember 8. 14:57
Válasz erre
Majd a biztosító fizet. Akkor már csak a gép árának a 95%-át kell hozzácsapni, és már vehetnek is egy újat. :-)
joshe 713098 2023. szeptember 8. 13:36
Válasz erre
@borisz
Ne úgy nézd a kérdést, hol a határ, hanem arra a kérdésre kell a választ megtalálni, hogyan lesz-lehet belőle újra légialkalmas, ~újjal (nagyjavítottal) egyenértékű megbízhatóságú, beépíthető berendezés, alkatrész, stb. Ha ezt hitelesen (harmadik fél előtt is bizonyíthatóan), nem lehet megoldani, akkor a csere a megoldás, a cél a megbízhatósági szinten alapuló légialkalmasság.

Gondolj bele, mennyi féle problémával járhat egy egyszerű elázás is. Egy gázturbinás hajtómű mondjuk, hiába nagy darab vas, szinte nulla idő alatt hűtöd a turbinatárcsákat üzemi hőfokról 20 fok Celsiusra. A turbinaházat is, ami gyorsabban fog zsugorodni mint a tárcsák lapátok.

Pongyolán fogalmazva, itt most az utolsó csavarig a pálya vonalán kívül került minden, és csak érvényes papírokkal jöhet(ne) vissza a játékba. A papírokon pedig vkinek ki kell jelenteni, hogy igazolhatóan nem kevesebb, mint előtte. Ehhez az igazolás módját is tisztázni kell előbb. Rendszerint 'beyond economic repair'.
piratvitorla 713088 2023. szeptember 8. 09:25
Válasz erre
Szia
1. Azért nem feltétlenül kuka, csak mivel a legdrágább alkatrészek (forgószárny, faroklégcsavar, valószínűleg a hajtómű és a főreduktor is) sérültek valószínűleg nem javítható gazdaságosan.
2. Igen, az volt a mondás, hogy tilos beépíteni. De a valóság teljesen mást mutat: rengeteg ilyen összelegózós eset volt. Idehaza hirtelen egy jut eszembe: két Il-28-asból raktak össze egyet.
borisz 713087 2023. szeptember 8. 09:25
Válasz erre
Nem, ugyan arról beszélek én is.
Megpróbálok másképp fogalmazni: hol van az a határ balesetes gépnél, amikor még felhasználhatóak az alkatrészei, és mikortól nem?
Muzzy 713085 2023. szeptember 8. 00:29
Válasz erre
Két különböző dologról beszéltek. Sárkányos azt mondja, szakmai előírás, hogy MÁSIK GÉPBE nem építhető be. Amit Te említesz, ott a sérült gépet javították.
Más kérdés, hogy egy elektronikával tömött gépet mennyire gazdaságos javítani, főleg, hogy vízbe esett. Kocsiknál is gyakorlatilag kuka az az autó, amelyik elmerült vízben. Ahhoz, hogy biztonságos legyen, minden kontaktot ellenőrizni kell. Ha az autóban megszakad a gyújtás, egy pillanatra, nem gond. Légijárműnél már igen.
ezuhant gépnél nem lehet tudni, hogy egy jónak tűnő berendezés, alkatrész mennyire sérült.
borisz 713083 2023. szeptember 7. 23:50
Válasz erre
Egyébként hol van ez a jogi határ?
A hasraszállt Gripent ugye még kilakatolták, pedig abból kattintott is a pilóta.
Sennás 713081 2023. szeptember 7. 22:28
Válasz erre
Screenshot_2023-09-07-21-00-10-428.jpeg
Screenshot_2023-09-...
Screenshot_2023-09-07-22-27-46-568.jpeg
Screenshot_2023-09-...

Ez volt az? Az 501es?
Sennás 713080 2023. szeptember 7. 21:55
Válasz erre
Na ezt nem gondoltam, akkor hmmm mehet a rendőrmúzeumba:)
Sennás 713079 2023. szeptember 7. 21:54
Válasz erre
"katonai cucc" biztos bírja a gyűrődést. Látod a hetekig sós tengervízbe süllyedt akkus kocsikat kimentik az elsüllyedt hajókból akkor ezt is meg tudják menteni. Két pilóta bűntől ott fog hajszáritózni:) ááá vicc volt biztos műszaki gebasz volt.
sárkányos 713078 2023. szeptember 7. 21:48
Válasz erre
Ez a gép kuka. Az ilyen repülő eseményt szenvedett gépből bárminemű alkatrészt/ berendezést átépíteni üzemképes gépbe tilos!
Mekett 713076 2023. szeptember 7. 21:29
Válasz erre
Egy ilyen csobbanás után menthető még a gép? Ez ugye édesvíz, esetleg egy nagyjavítás szintű karbantartás után? Feltéve persze, hogy semmi sem deformálódott.

A kérdés akár külön is értelmezhető a sárkányra, a hajtóműre és az elektronikára. Illetve más gépben felhasználhatók-e az alkatrészek?
Sennás 713075 2023. szeptember 7. 20:59
Válasz erre
dvast20230907021-622631
dvast20230907021-...
dvast20230907025-622633
dvast20230907025-...

Már ki is emelték a "roncsot" kvgyorsak:)
Sennás 713069 2023. szeptember 7. 17:42
Válasz erre
Igen hálazégnek. Mondjuk az "magasság/ereszkedés" nem volt olyan vészes. Ha meg tudtak úszni nincs gond:) valami hajó hamar ott volt kimentette őket. Úgy el kezdett forogni lehet a farok rotor állt le (?)
borisz 713067 2023. szeptember 7. 17:28
Válasz erre
Viszont legalább túlélte mindenki, azt írták.
Sennás 713064 2023. szeptember 7. 17:03
Válasz erre
Zoli 712593 2023. augusztus 27. 15:30
Válasz erre
Zoli 712573 2023. augusztus 27. 11:28
Válasz erre
vini 712282 2023. augusztus 16. 17:33
Válasz erre
Szia!
Köszönöm az infót!
Üdv:
Vini
piratvitorla 712248 2023. augusztus 16. 08:48
Válasz erre
Szia
A katapultálás rendszere a többüléses gépeken elég bonyolult.
Oktatógépeken - L-39 esetében konkrétan - mindig csak egy ülés megy, aki nem indítja a folyamatot annak nem megy el.
Vadászgépek oktató változatain pl. kétüléses MiG-ek - mindkettő megy a meghatározott sorrendben. Fejlett kétüléses HARCI gépek esetében lehet állítani mi hogy legyen. F-14 esetében például tucatnyi verzió van, olyan is hogy mindkét ülés automatikusan megy, olyan is hogy csak aki meghúzza... Ennek komoly oka van.
Zoli 712247 2023. augusztus 16. 08:25
Válasz erre
Zoli 712231 2023. augusztus 15. 18:23
Válasz erre
Passzolom, véletlen kattnál is mindkét szék repül? A tiszteletkör alapján inkább valami kormányvezérlő rendszer hibára gondolok, de akár hajtómű leállás is benne van, csak a népséget elkerülendő fordultak egyet.
z
vini 712230 2023. augusztus 15. 18:07
Válasz erre
Sziasztok!
Mi történhetett?Hajtómű leállás lehetett?Bár a videót nézve inkább véletlen kattintás lehetett...
Zoli 712192 2023. augusztus 15. 08:26
Válasz erre
Sziasztok,

Egy újabb szomorú hír, de legalább a pilóták túlélték:
www.origo.hu/nagyvilag/20230814-lezuhant-reulo-legi-show.html
z
PETI 710696 2023. június 24. 06:41
Válasz erre
piratvitorla 710692 2023. június 23. 22:34
Válasz erre
Állítólag 6 oldalszámú vol
piratvitorla 710691 2023. június 23. 21:50
Válasz erre
Szia
Oldalszámot? Hivatalosan még neveket se :(
Eltelt két és fél nap és még egy sajtótájékoztatót se tartottak.
A balesetvizsgáló iskolán azt tanították minden nap legyen min 1 sajtótájékoztató. Ha nincs előrelépés akkor még fontosabb...
Muzzy 710688 2023. június 23. 19:47
Válasz erre
Ott egy USA gép verte le a siklót, utána túzdelték ki a gömböket
Muzzy 710687 2023. június 23. 19:46
Válasz erre
Joshe, amit írtál az a műszaki meghibásodás jellegére utal, az olyan katasztrófa nem jár feltétlenül halálos eseménnyel (sikeresen kényszerleszáll a gép)
Amit Pirátvitorla ír (és amit én is állítok) az a szakmai kivizsgálás szabályai alapján történő meghatározást tartalmazza, ezt pedig a Polgári Nemzetközi Repülési Szervezet (ICAO) 13 függeléke, amely kifejezetten a szakmai vizsgálatot szabályozza.
Sennás 710686 2023. június 23. 19:43
Válasz erre
Screenshot_2023-06-23-19-40-09-460.jpeg
Screenshot_2023-06-...

Milyen érdekes Olaszban is van ilyen/hasonló kötélpálya ott bezzeg van feltéve vagy Emillio hógömb. Ennek biztos nem repül neki semmi.
Muzzy 710685 2023. június 23. 19:41
Válasz erre
A polgári repülésben (ICAO 13 Függelék) van repülőesemény, súlyos repülőesemény és baleset. Azt Pirátvitorla jól leírta, hogy mikortól számit eseménynek valami (rep szándékkal első személy a fedélzetre lép, és amig az utolsó el nem hagyja).
Mintegy 20 évvel ezelőtt volt törekvés arra, hogy az állami (katonai) repülésben az USA által használt kategorizálások legyenek. Ezt az USA-ban továbbképzésen részt vevő katona, aki ebből doktorált, erőltette nagyon. Ennek vannak érdekes aspektusai, mert a besorolásokat a keletkezett károk értéke alapján próbálták meghatározni.
De amikor a KBSZ-hez került az állami események kivizsgálása, akkor az állami repülés is végleg átvette a polgári kategorizálást. Azóta újból a HM hatásköre az állami események szakmai kivizsgálása.
Van, amikor egy eseményt át kell minősíteni, mert pl az a baleset amelyben valaki 30 napon belül meghal. Tehát lehet, hogy az elején még csak súlyos repesemény, de 30 nap múlva már baleset.
Sajnos itt egyből baleset minősítést kapott.
Más területeken szokás a 4 főnél több halálos esettel járó balesetet katasztrtófának nevezni.
PETI 710682 2023. június 23. 19:35
Válasz erre
Sziasztok!
Más forrást most nem néztem, meg lehet, hogy ezt is felületesen, de oldalszámot tudunk már?
Udv KP
joshe 710681 2023. június 23. 19:33
Válasz erre
Csak kiegészítésül jegyezném meg, hogy nem teljesen szleng, még ha ez nem is feltétlenül tartozik ide. Mérnöki megközelítésben, katasztrofális meghibásodásról beszélhetünk, amikor a hatás hirtelen és visszafordíthatatlan, onnantól elkerülhetetlen. A kereskedelmi légiközlekedésben pl a CS-25 is tartalmazza definíció szerint, hogy Catastrophic Failure Conditions: Failure Conditions, which would prevent the continued safe flight and landing of the aeroplane. Mérnökileg, ami így jár, az katasztrofális meghibásodást szenved. Szerintem az ICAO és az FAA is használja ezt a kifejezést.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.