/ Fórumok /

"Vörös" szárnyak

A szojet gyártmányú harci repülampőgépek makettezésével foglalkozó,"orosz megszállá"
alatti megszállottaknak, bármilyen méretarány kedvelampőinek.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65.
Vadász 722680 tegnap 17:47
Válasz erre
badgo 722647 tegnap 12:27
Válasz erre
136 Shad
136 Shad

Szia!
Köszi a választ.
Például ezekre gondolok. Ezek jobban valamikor 44 végén jelentek meg. Példa:
136. csatarepülő hadosztály (136. SHAD) három ezrede:
210. ezred: Egy hosszú csík
715. ezred: Egy hosszú, egy rövid csík
989. ezred: Egy hosszú, két rövid csík
De hasonlóan megszaporodnak ebben az időben más egységeknél is ezek az (egységesített) jelzések.
Ezek szerint nem volt erre központi utasítás. Hanem légi hadtest, vagy hadosztály szinten döntöttek erről. Csak azért kérdezem, mert ebből egy-egy fénykép készültének időpontjára lehetne következtetni, ezáltal a helyszínre is.
Muzzy 722640 tegnap 10:50
Válasz erre
Én egységesített rendszert nem ismerek, frontonként, légihaseregenként változott a "gyors azonosítás jelzés".
Ezreden belül századoknál is voltak megkülönböztetések.
Alapvetően a légcsavar kúpok, a "pilotka"-k (svanc felső része), a törzsre festett törzsgyűrűk festése volt a megszokott. Ezek száma, színe változott. Jellemző volt még a nyil (Normandia nyeman) festése.
Volt, amikor csak egy adott frontszakaszon adott időszakban használtak egyedi jelzéseket, Pl, mikor a németek zsákmányolt JAK-al próbáltak a szovjet gépek mögé kerülni és lelőni. Ekkor két vékony piros törzsgyűrűt festettek fel.
Egyszerűbb, ha adott ezredre keresel rá (és időpontra)
Alapvetően az alap színeket (fehér, fekete kék, piros, ezüst) használták, a sárgát csak nagyon ritka esetekben alkalmazták, mert ez a németek azonosító jele volt.
badgo 722635 tegnap 09:26
Válasz erre
Sziasztok!
Van esetleg információja arról valakinek, hogy a szovjet légierőben a kb. 1944 végén megjelenő egységesített ezredjelzések milyen utasítás alapján, mikor jelentek meg? Ezek sokszor a svancra felfestett csíkok, sávok. De más jelölések is voltak.

Üdv, robi
zoli1989 720873 2024. február 21. 23:52
Válasz erre
warbirds 720868 2024. február 21. 21:24
Válasz erre
A Tu-144-esnél is látni hasonló cockpit képeket. Szóval akár lehet is...
Mekett 720865 2024. február 21. 20:12
Válasz erre
Ezt a cink-kromát zöldet nem a háború magasságában használták? Nekem úgy tűnik, mintha egy felújításnál kapott volna ilyen színt, és utána kerültek helyükre (vissza) a műszerek. De csak találgatok, érdekes...
Varjúbácsi 720857 2024. február 21. 16:00
Válasz erre
Tupolev_Tu-95MS,_Ukraine_-_Air_Force_AN1777045
Tupolev_Tu-95MS,...
VU2rbXPTAUOELXeMomXAvHS8reHnqzUGH7Pflhx5-6P_ojeGXcK2jeo0Zdnrxzk17uAzacCI3qeglFJYIoJMFmEglO3NBwqB0JhQutcdYB2siE7hsKI-B0ayoX3OEnKS
VU2rbXPTAUOELXeMomXA...

Sziasztok!
Kellene egy kis segítség a profiktól. Elképzelhető, hogy a Tu-95 cockpit-jánál a törzs belseje simán alapozó zöldet kapott, és csak a műszer részekre fújták az "orosz" zöldet?
Muzzy 720545 2024. február 13. 07:16
Válasz erre
Alapvetően a szovjet/orosz sárkányszerkezetek elég masszívak voltak, inkább túlbiztosítottra tervezték.
Két esetre emlékszem, amikor tervezési hiba matt baleset történt:
a 70 évek végén egy Leningrád-Kijev útvonalon leesett egy JAK-42-es. A T vezérsik állító orsós mechanizmus tört el. Mint később kiderült, a Jakovlev irodánál elszámolták magukat, a Jak-40-es mechanizmusát építették bele a gépbe, miközben az az eredetinél mintegy 25%-al nagyobb lett, így nagyobb légerők léptek fel az orsós mechanizmuson. A Tupoljev iroda áttervezte a gépet, majdnem 1 tonnával nehezebb lett a módosított változat.
A másik a ruszláncsik elvesztése. Egy berepülés során az orrrögzítő mechanizmus elengedett és repülés közben felnyílt a gép orra.

Biztos volt még más eset is, de most hítelen ezek jutottak eszembe, ahol alultervezés volt a gond.

Érdekesség még, hogy a JAK-42-es prototípusánál vészcsúzdát építettek a törzsbe, hogy veszély esetén azon keresztül tudja elhagyni a berepülő pilóták a gépet ejtőernyővel.
Muzzy 720538 2024. február 13. 01:06
Válasz erre
A műszerezettség azért tért el, mert az amik angolszász mértékegységben mértek, a szovjetek meg metrikusban. Meg volt egy-két saját rendszerük is.
Muzzy 720537 2024. február 13. 01:01
Válasz erre
Egy szakmai vizsgálatnak nem célja vétkesség vagy felelősség egállapítása. Nemzetközi előírás - ICAO 13 Annex - szabályozza a szakmai kivizsgálás menetét, összetételét. (gyártó, tervező, lajstromozó, üzemeltető, a baleset helyszíne szerint illetékes állam, a gép fedélzetén lévő állampolgárok szerinti államok.
Habár elvileg az okokat kell meghatározni, azért minden állam szeretné a felelősséget eltolni magától.
Ugye annyira lopták a tervrajzokat, hogy a franciákat igen csak érdekelte a kacsaszárny (ami a Tu-144-esn volt a Concordon meg nem) egyes elképzelések szerint ennek működését akarták megfigyelni a francia géppel.
Cseh évfolyamtársam azt mondta, apja részt vett a kivizsgálásban és kamerát találtak a pilóta botkormányához beszorulva, és a felvételen látszik, hogy egy kéz a becsapódás előtt ki akarja onnan piszkálni. Ezt se cáfolni, se megerősíteni nem tudom, mert elmondásból hallottam.
Elvileg az ICAO kiadta a szakmai zárójelentést, de igazából sose érdekelt annyira, hogy utánakeressek. .
(A délkoreai KAL 007-es kivizsgálásnak anyagát olvastam)
borisz 720534 2024. február 12. 23:17
Válasz erre
Körülbelül 10 perc nézelődés után úgy döntöttem, hogy nincs ott.
Tibcsi 720530 2024. február 12. 21:47
Válasz erre
Mekett 720529 2024. február 12. 21:31
Válasz erre
B-29 pilótafülke
B-29 pilótafülke
Tu-4 pilótafülke
Tu-4 pilótafülke

Kösz, ez nagyon jó!
A két fülkét összehasonlítva rögtön látszik, hogy sok eltérés is van, pl a műszereknél. Másrészt meg kapásból ott vannak a kormánykerekek, amiket szolgaian másoltak. Melyik az a bizonyos hamutartó?
Tibcsi 720527 2024. február 12. 21:10
Válasz erre
Akit érdekel, itt körül lehet nézni egy Tu-4 belsejében: igor113.livejournal.com/368363.html
Tibcsi 720526 2024. február 12. 21:03
Válasz erre
Azt, hogy a Tu-144-es miért esett szét Párizsban, azt senki nem tudja, de nem tartom valószínűnek, hogy a Tupoljev-iroda a Concorde tervrajzai (és annak rejtett hibái) alapján dolgozott. Sokan emlegetik a túl közel merészkedő Mirage-t, de ez a legtöbb, ami biztos. Mármint az, hogy ott volt. A többi csak találgatás...
slowmotion 720523 2024. február 12. 20:48
Válasz erre
A Concorde-ról meg olyan urban legend van, hogy az "elérhető" tervrajzokon (mármint ami az ipari kémek számára elérhető) egy-két hibát elrejtettek, és ezért esett szét a levegőben a Tupoljev Párizsban. (És ha mindent másoltak, annak részhalmaza akár a hamutartó is.) Vagy keverném valamivel?
Muzzy 720521 2024. február 12. 20:29
Válasz erre
Nem voltak hülyék! Csak kaptak egy olyan parancsot, hogy készítsék el a B-29-es tökéletes másolatát és szovjet gyártását. Ezt ma már sokan nem tudják megérteni, mit jelentett akkor a kiadott utastás és határidő... Jobb esetben Gulagot, vagy spec intézetet, rosszabb esetben falhoz állítást. akár családdal)
Ezt sikeresen, határidőn belül abszolválták, így állami kitüntetés lett a dologból.
A legendák meg visszaemlékezések, kutatások alapján születnek. Mindenki maga dönti el, mit hisz el, de ha valaki utána olvas, vagy keres, sok érdekes dolgot találhat. Ugye itt nem kéritek a forrás-megjelöléseket, ez nem tudományos oldal, ha valakit érdekel, keressen utána.
Mekett 720518 2024. február 12. 20:04
Válasz erre
Nem, ott nem is lenne értelme, hisz ott nem volt egy eredeti, amiről másoltak volna.
A hamutartóról, a pedálról és a Boeing-feliratról szoktak keringeni a legenda különféle változatai. A hamutartót még el tudom képzelni.
slowmotion 720517 2024. február 12. 19:59
Válasz erre
a hamutartó nem a Concorde/~szkij esetében lett említve?
Mekett 720516 2024. február 12. 19:02
Válasz erre
Ezt a hamutartós sztorit sokan felhozzák, bár én kételkedek benne. Nem tartom kizártnak, de azért ők sem voltak hülyék.

A képeket nézegetve, a felsoroltakon kívül szerintem az orrkerék felnije is különbözik.
Muzzy 720492 2024. február 12. 14:11
Válasz erre
Nagy Andris írta a cikket (legalábbis ő szedte össze a legtöbb infót a rebekán. Egy módosítás volt még a hajtóműveken és a fegyverzeten túl, az ülések mások voltak, mert másképp viselték az ejtőernyőt a szovjetek és az amerikaiak. (az egyik a háton, a másik a fenekén, azon ült
borisz 720489 2024. február 12. 13:42
Válasz erre
Volt valami Aranysas cikk is, de nem találom online változatban. Az rémlik, hogy a cikk írója szerint olyan szolgaian másoltak, még még a szivartartók mélyedéseit is lemásolták a fülkében, anélkül, hogy tudták volna, hogy mik azok.
Muzzy 720485 2024. február 12. 13:01
Válasz erre
Muzzy 720484 2024. február 12. 13:00
Válasz erre
p-51 720482 2024. február 12. 11:23
Válasz erre
Muzzy 720476 2024. február 12. 10:20
Válasz erre
p-51 720462 2024. február 12. 05:35
Válasz erre
magyaralba 720461 2024. február 11. 23:42
Válasz erre
Szia P-51!

www.youtube.com/watch

Nezd meg ezt a videot es eleg sok kerdesre valaszt kapsz... igen a gepagyukat es a motorokat sajat gyartmanyra kicsereltek...
Mekett 720458 2024. február 11. 22:58
Válasz erre
B-29 kipufogó
B-29 kipufog
A Fifi nevű veterán B-29 kipufogója
A Fifi nevű veterá...
Tu-4 kipufogó
Tu-4 kipufog

Kívülről leginkább a motorburkolatok, azon belül is a kipufogók különböznek, mert a motor teljesen más volt.

Szerintem a gépágyúk sem az eredetiek másolatai, hanem valami meglévő típust használhattak.
Minden, törzsből kiálló antennát, dudort megnéznék, mert esélyes, hogy ott is használtak szovjet megfelelőket.
p-51 720452 2024. február 11. 21:24
Válasz erre
Tiszteletem az Uraknak!
Ha B-29-est szereztem, de itthon már van Enola Gay, és Tu-4-est szeretnék, akkor mire kell figyelnem?
Elég rámatricázni a vörös csillagot meg egy oldalszámot, vagy van, ami nagyon durván eltér?
Nem a szegecsszámlálók törzséből származom amúgy...
Üdvözlettel és köszönettel!
Miggyuri 719690 2024. január 29. 19:57
Válasz erre
Hali Urak!
Keresek 1/72-es, I-153-ra korai vörös csillag matricát. A csillag közepén egy vékony fekete karika van.
téglatesó 719181 2024. január 22. 10:28
Válasz erre
Miggyuri 719180 2024. január 22. 10:20
Válasz erre
tb3-7
tb3-7

Jaj, elmaradt a kép. Szóval erről volna szó.
Miggyuri 719179 2024. január 22. 10:19
Válasz erre
Kérdés: mi ez, amit odaakasztottak a TB-3 szárnya alá?
Gabusch 708697 2023. május 2. 00:00
Válasz erre
Újra, a link gomb nélkül, hátha másolva működik.

https://www.facebook.com/BladyAljzayrNhbhaWnhbAllyYhbha/videos/779141173642884
Gabusch 708696 2023. május 1. 23:59
Válasz erre
Nem tudom, passzol-e ide - mivel nem vagyok a téma szakértője, de szerintem orosz gépek .

Algériai légierő.
https://www.facebook.com/BladyAljzayrNhbhaWnhbAllyYhbha/videos/779141173642884
p-51 708233 2023. április 21. 18:53
Válasz erre
De én nem arról beszéltem, hogy Te mit látsz évtizedek távlatából, összehasonlítasi alappal, hanem hogy az adott gépek pilótái hogyan élték meg.
Arnoldot meg Tibbets-t nem az érdekelte, hogy 20 év múlva mit írnak a történeszek, hanem abban a pillanatban kellett úgy üzemeltetni a technikát, hogy a morál ne sérüljön.
piratvitorla 708214 2023. április 21. 11:53
Válasz erre
Magas baleseti statisztika... Na ez az amit óvatosan kell kezelni.
Az özvegycsinálónak csúfolt F-104-esre ráhúztak milyen sz@r volt. A legrosszabb a német statisztika volt, de az se volt rosszabb, mint pl. a kortárs Mirage III vagy MiG-21 esetében. A többi üzemeltetőnél pedig gyakran sokkal jobb volt a helyzet.
Az a baj, hogy nem lehet normálisan látni, mert ahhoz több tucatnyi másik statisztikával kéne összevetni...
Freddy 708182 2023. április 20. 12:29
Válasz erre
,,Egy szovjet pilóta visszaemlékezése szerint 56-ban már elindultak Kijevből Budapestet bombázni atombombával, de lefújták az akciót. Ha jól emlékszem a 04-es oldalszámú gép volt."

Valóban tervezték Budapestet bombázni 1956-ban, de természetesen nem atombombával. A makacsul ellenálló Corvin-köz környékét tervezték letarolni 2. vh-s szőnyegbombázás-stílusban. De még mielőtt a repülők odaértek volna, a Corvin-közi ellenállás megszűnt.
p-51 708066 2023. április 18. 06:06
Válasz erre
Nyilván így is úgy is nők vitték volna a tamaszpontokra, de erre rá lehetett epíteni egy PR fogást, amitől azért jobban mentek a dolgok.
p-51 708065 2023. április 18. 06:01
Válasz erre
Persze, de azért volt pár géptípus a történelemben, aminek kegyetlen rossz híre volt, útálták a pilóták, és magas baleseti statisztikájuk volt.
Abban, hogy a 29-esről ez a kép ne alakuljon ki, segített a PR. És akkor már tenyleges, mérhető hatása lett, tehát a helyzetből több lett kihozva, mint hogy: ezt vettük, ezen fogtok repülni...
piratvitorla 708064 2023. április 18. 03:21
Válasz erre
A Tu-4 esetében mindent újra kellett tervezni, a fegyver rendszer is más, sőt még a felhasznált anyagok is.
Ez a "nem szerették, ezért nők vitték át" dolog kb a mese kategória. Annyi volt a baja, hogy a bonyolultsága (újabb motorok, túlnyomásos törzs, távirányított fegyverzet stb.) miatt nem a legmegbízhatóbb típusnak számított. Ennek ellenére a hajózók ugyanúgy szerették vagy éppen kevésbé, mint a többi típust...
piratvitorla 708063 2023. április 18. 03:16
Válasz erre
Szia
A DC-3 licenszét vették meg,illetve kb 20 darab kész gépet is. Azt továbbfejlesztették, így lett a Li-2.
halaci 708062 2023. április 18. 00:13
Válasz erre
Erre csak azt tudom mondani, hogy két különböző forrás két különböző változatban meséli ugyanazt a PR-sztorit, Monahan könyve szerint Hap Arnold ötlete volt és ő szervezte meg.
www.google.hu/books/edition/A_Few_Good_Women/HZ-asIH-Q_kC
Ami a lényeg:
- volt egy PR-stunt, amiből jó anekdotát lehetett csinálni és
- volt egy folyamatos, egyáltalán nem látványos feladat (a gépek átreptetése a gyárból a támaszpontokra az USA-n belül és később a tengeren túlra is), aminek semmi köze nem volt ahhoz, hogy ki melyik gépet szerette. Ha a légierő B-29-eseket rendelt, akkor azon kellett repülni. Az átrepülésekhez viszont akkor se lett volna elég pilóta, ha imádják a típust, ezért csinálták nők.
p-51 708045 2023. április 17. 18:22
Válasz erre
Kézikönyv az USAF-ról Gold Book 2003
Kézikönyv az USAF-...

De volt, és Tibbets ötlete volt a megoldás.
Muzzy 708025 2023. április 17. 14:58
Válasz erre
Mekett offtopic válaszában írta már, hogy megvették a liszenszet.
Azért nevezték el Liszunovról, mert ő vezette azt a tervező részleget, amelyik metrikus rendszerbe ültette át a gépet.
Egyébként más volt a motorja és a futóműve.
Daala 708023 2023. április 17. 14:42
Válasz erre
A Li-2-est licencben gyártották, nem másolták, vagy rosszul tudom?
halaci 708019 2023. április 17. 11:40
Válasz erre
A női pilótáknak semmi köze nem volt ahhoz, hogy a férfiak szerették vagy nem szerették a típust. Egyszerűen ahogy nőtt a légierő, az átrepülésekhez nem volt elég férfi pilóta. Ezért létrehozták a Women's Auxiliary Ferrying Squadron-t (WAFS), vagyis a női kisegítő átrepülő százado(ka)t, majd ebből és a Women's Flying Training Detachment-ből (WFTD) összevonva a Women Airforce Service Pilots-ot (WASP).
A "nem szerették" sztorinak annyi alapja van, hogy a nehéz kezelhetőség miatti morgást megszüntetendő, az egyik Alamogordóba vitt géphez Arnold szervezett egy sajtós dzsemborit, amit utána a gépet kritizálók orra alá tudtak dörgölni.
doky3 708015 2023. április 17. 08:56
Válasz erre
A gépet látva előtört a nosztalgia: emlékszem annak idején a helyi papír írószer boltban lehetett maketteket is kapni Rengeteg KP, meg NDK-s azt hiszem Plasticart dobozzal volt tele a polc. Többek között a Be-6-os is.
Meg is vettem, összeraktam. Emlékeim szerint valami kemény kagylószerűen törő bakelitre hasonlító fehér és fekete műanyagból volt fröccsöntve. A kabin helyén semmi nem volt, csak a plexi, a törzs belseje teljesen üres. A faroklövész munkahelyének sem volt munkahelye, viszont függőlegesen mozgatható volt a két fekete rúd, ami a farokágyút volt hivatott ábrázoni. A matrica természetesen minimál volt, irdatlan hosszú talán piros vízvonal jelző csíkkal. A szokásos fekete 2 részből álló állványra lehetett feltűzni. Rég volt, tán igaz sem volt :)
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65.