/ Fórumok /

Folyami flottilla

amp;nbsp
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14.
TAMÁS78 680463 2020. december 29. 00:06
Válasz erre
Sokol 680461 2020. december 28. 22:10
Válasz erre
TAMÁS78 680458 2020. december 28. 18:58
Válasz erre
Hétköznapi semmiképpen nem volt, ahogy ma sem az, ebben nincs vita. Ugyanakkor egy 20-21. századfordulós szocializációból visszatekintve egy évszázaddal korábbra, az előző századfordulós normák és átlagos szocializáció alapos ismerete nélkül nagyon sok minden "őrültségnek" hat, beleértve mondjuk a komplett lövészárokharcot is annak megannyi - mai szemlélettel vallott - abszurditásával. Ennyi erővel szinte minden megelőző kor szinte minden hadviselési formája, és az azok által követelt nehézségek, lemondások, esélyek aposztrofálhatók "őrültségnek".

Ezzel szemben én inkább azt az álláspontot képviselném, hogy az "őrültséghez" szükséges szélsőséges nehézség vagy kockázat az adott kor kontextusában értékelendő. Jelentős időintervallummal későbbi normák megelőző korokra vetítése olyan anakronizmus, ami - szerintem - akadálya a kor emberi viselkedése egzakt megértésének.

Igazából fogalmunk sincs (úgy értem, hosszas tanulmányozást kővetően sem tudjuk átélni, megtapasztalni), hogy akár a török harcok, akár a napóleoni háborúk, akár a Nagy Háború átlagos bakája miféle civil, békekorszakbeli normákhoz, kényelemhez, biztonsághoz szokott, és ezekhez képest mekkora változást jelentett a háború. A tengeralattjárósok '14-18 között is elképesztő dolgokat vállaltak és tapasztaltak meg, mint szinte minden kor tengósai az azonos korszak felszíni tengerészeihez vagy szárazföldi katonáihoz képest. Én, személy szerint nem támogatom azt a látásmódot és utólagos interpretációt, ami csak hős vagy őrült státuszba képes helyezni ezeket. A hős és az őrült súlyos fogalmak, és az adott szituáció összefüggéseinek értelmezése nélkül inkább indulati, érzelmi címkék, amelyek nem segítik a helyén kezelést. Mindez természetesen vitatható, érvekkel.
Sokol 680451 2020. december 28. 16:26
Válasz erre
A fennmaradt emlékek szerint nem volt normális, illetve hétköznapi dolog a kor emberének. Valószínű, hogy kötelesség tudatból mentek és csinálták, miközben tudták, hogy mennyire kiforratlan és életveszélyes maga a technológia.
TAMÁS78 680438 2020. december 27. 23:24
Válasz erre
Aha, akkor "őrült" volt mind, rendben. Így devalválódnak a fogalmak. Nyilván a zoknicsipesz is "forradalmian új" találmány. ;)
Sokol 680435 2020. december 27. 21:05
Válasz erre
Eugen Shorze naplóját ismered? Abban pont azt írja, hogy őrület volt az egyetlen dolog amiben bízhattak. Semmilyen formában sem volt normális számukra az ő megítélése szerint. 1993-ban találták meg hajójukat. Hálón akadtak fent valószínűleg.
DzsunKa 680434 2020. december 27. 19:47
Válasz erre
Szia!
Kár, hogy nem érezted ki a tisztelt etemet irántuk. Én a repülőre sem szállok fel, mert be van csukva az ajtaja mikor repül!
solyom 680433 2020. december 27. 18:55
Válasz erre
Sziasztok!

Akit érdekel hogy milyen volt az élet egy első világháborús o.m. tengeralattjárón, annak ajánlom Georg Von Trapp Az utolsó tisztelgésig (Egy osztrák-magyar tengeralattjáró-kapitány történetei) című könyvét!

BB
TAMÁS78 680432 2020. december 27. 18:18
Válasz erre
"Aki ilyenen szolgált az hős vagy őrült volt."

Vagy csak saját korának gyermeke, aki ezt az adott keretrendszerben - amelyen kívül másmilyet nem ismert, nem ismerhetett - normálisnak találta.
DzsunKa 680428 2020. december 27. 14:22
Válasz erre
IMG_20201227_102315
IMG_20201227_102315
IMG_20201227_102420
IMG_20201227_102420
IMG_20201227_102610
IMG_20201227_102610
IMG_20201227_102518
IMG_20201227_102518

Sziasztok!
Ezzel az újsággal most ért ide a Jézuska!
Szeretném közreadni, hátha valakiket érdekelnek ezek a képek.
Az első kép az újság megjelenési dátuma.
A másodikon ami feltűnt, hogy menetben ábrázolja a hajót, valamint annak jobb oldalán valószínű az árnyékvető ponyvák vannak felmálházva, és nem látszik a negyedik gyorstüzelő ágyú, sem a hátsó árboctő.
Az újság címlapján lévő fotón érdekesnek találtam az előhajón lévő horgonyok málházását, az általam feltalált jellegrajzokról és néhány fotóról hiányzik az első torony előtti leponyvázott "valami". Talán kötéltekercs lehet. Az előrenyúló bal kikötő kötél csavaros kötélfogó pofái nagyon megleptek, hisz maga a kötél maradéka még csak normálisan fel sincs karikázva, ilyenért nekem minimum két óra rozsdakaparás járt. Ebből a fotózási szögből látni kellene a hátsó árbocot is!
A tengeralattjárót ábrázoló képhez nincs mondanivalóm. Aki ilyenen szolgált az hős vagy őrült volt.
Lallerarc82 624507 2017. március 4. 15:56
Válasz erre
Lenovo_A1000_IMG_20170303_113126
Lenovo_A1000_IMG_201...

Ez a felvarró is jár hozzá!
Kabáthuzat meg a felvarró 6000 ft.
Lallerarc82 622657 2017. február 6. 05:37
Válasz erre
FB_IMG_14862846226074738
FB_IMG_1486284622607...

Sziasztok!
Tudpm hogy nem 100%ban ide tartozik de nem akarom hogy kárba menjen flotillás kimenő kabáthuzatom.Eladnám ha valakit érdekel.
lallerarc@gmail.com
Bogesz 608584 2016. május 11. 20:04
Válasz erre
ut000025848_hunor_product_72098_ram_21_monitor

Hunor Product 72098
ut000025848_hunor_pr...
hun_PAM-21_HunorProduct_1-72_72098

Páncélos Aknász Motorcsónak (PAM-21)
hun_PAM-...

Sziasztok!

Néhány hete végre elkészültem a PAM-21-el. Végül úgy alakult, hogy a Hunor Product 72098-as cikkszámon ki is adta és vásárolható. :)
zaran 573051 2014. november 30. 21:43
Válasz erre
Szervusztok
Csonkaréti Károly és Benczúr László Haditengerészek és Folyamőrök a Dunán című könyvük alapján fellelkesültem és keresni kezdtem.
Az 1894-ben Schichauban épült "A" őrnaszádot szeretném megépíteni papírból 1/72-ben, viszont csak a könyvben fellelhető 1 kép és két Benczúr László rajzról tudok. Az interneten is csak pár mondatot említenek róla.
Van valahol valamilyen forrás? Esetleg tudna valaki képet küldeni nekem erről a hajóról?
Jozsi 546765 2013. november 27. 11:48
Válasz erre
Köszi a gratulákat.
1:50-ben készült, saját építés.
Freddy 546753 2013. november 26. 22:10
Válasz erre
Nagyon szép! Milyen méretarányú?
Rumcájsz_52 546752 2013. november 26. 22:07
Válasz erre
Szia Jozsi
Gyönyörű hajót építettél, nagy gratula hozzá!
Üdv R.
atu71 546741 2013. november 26. 20:47
Válasz erre
Jozsi 546739 2013. november 26. 20:38
Válasz erre
100_4812
100_4812
100_4814
100_4814
100_4816
100_4816
100_4818
100_4818
100_4820
100_4820
100_4824
100_4824
100_4825
100_4825
100_4826
100_4826
100_4831
100_4831
100_4833
100_4833
100_4835
100_4835
100_4837
100_4837
100_4838
100_4838
100_4848
100_4848
100_4856
100_4856
100_4862
100_4862
100_4868
100_4868
100_4869
100_4869

Üdv Mindenkinek!
Készült nálam egy korai flottillás gőzös: 1848 MÉSZÁROS
Bogesz 544346 2013. október 24. 19:25
Válasz erre
131021009_18Makna

18M Érintő akna
131021009_18Makna
131022011_PAM-21

PAM-21
131022011_PAM-21

Két képet berakok a PAM-21-ről. Jelenleg tömítőpasztával korrigálni kell a hajó elülső fedélzetén a 3D nyomtatásból eredő rétegvonalakat. Érdekes módon hátul nem látszódtak egyáltalán. A képen látható hajó jelenleg vízvonalig van kész, de már nyomtatják a komplett hajótestet is, pontosabban a hajótest alját, mert úgy lett tervezve, hogy egy mozdulattal szétszedhető a hajó két részre...
Bogesz 543980 2013. október 19. 22:29
Válasz erre
131019031pam-21

PAM-21 folyamatban.
131019031pam-21

Pedig ez a linkje...

http://https//plus.google.com/u/0/photos/110501548015843077073/albums/5920580769553931729

Rakok fel akkor egy fotót galériába is. A kérdésedre a válasz: igen. A nyomtatott mesterdarabot nem fogom véglegesen összerakni, hanem gumimintát készítek róla, és műgyantából öntök egy olyat, ami már festhető lesz. Ebből következik, hogy lehet szó több darabról is... ;)
sanyi 543974 2013. október 19. 21:52
Válasz erre
Nem működik, pedig kíváncsi lennék rá...:( Tervezel több példányt is kiadni? Szerintem érdekelne pár embert, engem is.
Bogesz 543961 2013. október 19. 19:55
Válasz erre
Szevasztok!

Alakul a PAM-21 project. Nem számoltam a 3D nyomtatásnál fellépő zsugorodással. Illetve tudtam, hogy valamennyit zsugorodik, de nem gondoltam, hogy ennyire. Most az 1/72-es kb. 1/76-ra zsugorodott. :)

Ebben a fotóalbumban vannak képek a 3D-s modellről és a nyomatról is:

https://plus.google.com/u/0/photos/110501548015843077073/albums/5920580769553931729

Az egyik képen összehasonlításképpen egy könnyű aknavetőt cipelő 1/72-es magyar baka is látható.

Az egyik 18/28M Érintő aknát összeállítottam, a horgonyszékkel együtt. Elég pepecselős meló a 6 db törőpálcát felragasztani húzott szálból. Kicsit talán vastag is lett némelyik... Majd még igazítok rajta.
crusader 541779 2013. szeptember 15. 00:38
Válasz erre
Szia Bogesz !
Köszi a linket !
Kiválasztottam kettő hajót.Az egyik Győr névre hallgató WELS Típusú Őrnaszád. A másik pedig aDEBRECEN , STÖR Típusú őrnaszád.

Ezekről szeretnék minnél több háttéranyagot összeszedni , rajzokat , fotókat .
Aki tud segíteni kérem írjon: stuka13@citromail.hu
Előre is Köszönöm !
Bogesz 541699 2013. szeptember 13. 14:28
Válasz erre
Közben a passaui kiemeléses képeken én is észrevettem a FlaK 38 helyét.

A színeket illetően a MH Tűzszerés és Hadihajós ezrede felé intéztem kérdést, de válaszra sem méltattak. :(

Megpróbálom ismerősön keresztül. Hátha. Szeretném megtudni az akna színét is pl.
romsitsa 541693 2013. szeptember 13. 10:22
Válasz erre
Szervusz,

A PAM szerintem zöld, vízvonal alatt piros.
A gépágyú (Flak 30 vagy 38) a felépítmény mögött volt telepítve.
A víziaknák sínjei között van három kör alakú fedél. A gépágyú az (orrtól számított) első és második fedél közé volt telepítve.
Két fényképen is látszik ami a passaui kiemelésnél készült.
Az sajnos nem megállapítható számomra, hogy hogyan volt felszerelve illetve hogy hol tárolták a lőszert.

Ha megtudsz valamit, kérlek oszd meg, mert én is gondolkozok egy hajórészlet elkészítésén.

Üdv

Á
Bogesz 541622 2013. szeptember 12. 06:21
Válasz erre
crusader 541620 2013. szeptember 11. 23:14
Válasz erre
Sziasztok !
Olvasgattam itt a toppikot és kedvet kaptam egy kis naszád megépítéséhez.
Egy magyar vagy egy orosz hajót szeretnék megépíteni .Természetesen WWII-s témában. Ilyen ágyús változatok érdekelnek ...
Amit hergert kollegánk készített , nagyon elnyerte a tetszésem , valami ilyesmit szeretnék énis építeni . Egy bajom hogy nincs semmi , de semmi háttéranyagom
Szóval ha valaki tudna küldeni valamiféle rajzot , fotót vagy egyéb infót azt nagyon megköszönném .
e-mail címem : stuka13@citromail.hu
Köszönöm Előre is.
Bulba 541614 2013. szeptember 11. 21:43
Válasz erre
No kicsit utánanéztem a dolgoknak és valóban, sikerült az Elia-rendszert leírnom.
SIG: szabad felhasználási jogot adok... :-)
SIG 541587 2013. szeptember 11. 18:29
Válasz erre
Sziasztok !

Én is Freddy változatára szavazok. Ha összelövöm a képeimet és a könyvből beszkennelt képet, akkor nekem az jön le, hogy a tartó kiskocsi formája megegyezik a 28-as változattal, továbbá a 28-nak szerintem 6 db érintőtüskéje lehet, míg a 18-nak talán 5 db ! A lényeg, hogy szerintem is két külön ketyeréről van szó.

Ja és Bulba vázlata visz mindent, én el is mentettem, úgyhogy most szóltam ezért a szerzői jogok megsértéséről már hallani sem akarok :)))

Üdv...

Gábor...
Freddy 541576 2013. szeptember 11. 15:48
Válasz erre
Nem hiszem, hogy elírás, a 28-as lehet a 18-as továbbfejlesztett, vagy kismértékben módosított változata is.
Bogesz 541574 2013. szeptember 11. 15:39
Válasz erre
18M-É

18M Érintő akna jellegrajza
18M
28M-É

28M Érintő akna leírása
28M

Utánaolvastam kicsit tüzetesebben a szakirodalomban és ezekre jutottam:

Haditengerészek és Folyamőrők a Dunán 1870-1945 c. könyv 201. oldalán 18M Érintő aknaként említi, leírása megegyezik a lentebb említett 28M Érintő aknáéval, szerintem ezek megegyeznek, csak elírás lehet.

A Magyar Királyi Folyamerők és Fegyverzetük 1920-1945 c. könyv 63. oldalán részletezi a 28M Érintő akna működését. Kiemeli, hogy AM és PAM hajókon használták. Korábban (56. oldalon) említik, hogy a PAM-okon 8 db 18M Érintő akna volt. Namost, akkor 18M, vagy 28M. Egy könyvön belül is van ellentmondás. Emellett ugyanezen könyv vége felé (88. oldal) ismertetik a 18M Érintő akna vonalábráját, ami a képeket nézve nagyon hasonlónak tűnik a korábban 28M-júként említetthez.

Telepítést illetően mást ír, mint amit Bulba szaktárs vázolt.
Bogesz 541571 2013. szeptember 11. 13:33
Válasz erre
A Bulba féle megoldás valószínűsíthetően igaz lehet, mert a lentebb linkelt bejátszásban is arról beszél a tűzszerész, hogy ezeknél fixen be volt lőve a fél méter vízszint alatti mélység.

Ja és Bulba, jó lett a magyarázó ábra. :)
Bulba 541561 2013. szeptember 11. 10:27
Válasz erre
akna
akna

Nekem úgy rémlik, hogy a következőképp működött. Az aknaszék kötéldobján volt egy kilincsmű ("racsni"), amihez egy változtatható hosszúságú sodronykötelet kellett rögzíteni. A sodrony végére egy súly került. Ennek hosszával lehetett a lebegőakna felszín alatti lebegési magasságát szabályozni. Alapból a kilincsmű nyitva volt, így a dob szabadon foroghatott.
Amikor a vízbe engedték, az aknaszék a súllyal ellátott sodronnyal együtt süllyedt (a súly "ment elöl"), az akna a felszínen lebegett. Amikor a súly feneket ért, zárta a kilincsművet, így a szék súly az aknát a felszín alá húzta.
Bogesz 541549 2013. szeptember 11. 06:53
Válasz erre
Annyi kérdésem lenne még, hogy a PAM-21 színe milyen lehetett?
Továbbá a szakirodalom említi, hogy volt telepítve rá 20 mm-es FlaK, de egyik ábrán és fotón sem látom, hogy hova.

Hadihajós ezrednek írtam, hátha válaszolnak egy szegény, szerencsétlen makettezőnek. :)
SIG 541483 2013. szeptember 9. 20:55
Válasz erre
Amennyire én tudom, ezek úgy voltak kitalálva, hogy a "kiskocsin" csücsült ugye a fedélzeten és a rajta lévő görgők segítségével gurították be a vízbe. Amikor beért, akkor a "kiskocsi" látta el a horgony szerepét, az maradt a meder alján és egy drótkötél engedte fel az aknát a felszínig, ahol az akna tüskével felfelé helyezkedett el. A gömb alakú akna szállítókocsiján hátul, látszik is a kábeldob. De bocs, ha teljesen nyilvánvaló dolgokat dumálok, eszemben sincs okoskodni :)
Bogesz 541481 2013. szeptember 9. 20:46
Válasz erre
Azt nem tudom, hogy a vízben hogyan helyezkedett el miután telepítették. Nekem az a rész a másik képen a fara. De csak nekem. Lehet, hogy a teteje. :)
SIG 541480 2013. szeptember 9. 20:45
Válasz erre
Szia !

Erre gondoltam, de nem volt száz... Akkor a DSCN7702-n látszik a háttérben a "teteje" talán ?

Üdv...
Bogesz 541477 2013. szeptember 9. 20:31
Válasz erre
Szia Köszi.

Igen a DSCN7699-en látható a 18/28M Érintő akna. Köszönöm, mert ebből a szögből még nem láttam róla képet.
SIG 541474 2013. szeptember 9. 20:04
Válasz erre
DSCN7693
DSCN7693
DSCN7694
DSCN7694
DSCN7695
DSCN7695
DSCN7697
DSCN7697
DSCN7699
DSCN7699
DSCN7700
DSCN7700
DSCN7701
DSCN7701
DSCN7702
DSCN7702
DSCN7703
DSCN7703
DSCN7704
DSCN7704

Szia !

Nem akarok beleköhogni, mert nem vagyok 1000 százalékig biztos abban, hogy mit is keresel, de egy 2010-es Flotillás Nyíltnapon, kattintottam egy párat. Talán a hasznodra lehet.

Üdv...

Gábor...

u.i.: az egyik képen a háttérben is látszik egy fontos része annak, amit szerintem keresel.
romsitsa 541472 2013. szeptember 9. 19:37
Válasz erre
Passzolom a kérdést.
Ha még nem próbáltad, lehet megéri érdeklődni a szerzőknél illetve a Hadihajósoknál, biztos, hogy van egy talicskányi anyaguk.

Üdv

Á
Bogesz 541470 2013. szeptember 9. 19:30
Válasz erre
Köszi, ez nagy segítség volt. A képeken és a bejátszáson látható szín lehet az eredeti?

A jelzett könyvből már én is kiokosodtam, remek vonalábra van az aknáról (sajnos csak egy nézetben, de mivel nagyjából forgástest, ez nem olyan nagy gáz). A könyv egyébként 18M-nak említi.
romsitsa 541451 2013. szeptember 9. 16:01
Válasz erre
www.honvedelem.hu/cikk/27378

Illetve ebben a könyvben van 1-2 rajz:
Dr. Csonkaréti Károly–Sárhidai Gyula: A MAGYAR KIRÁLYI FOLYAMERÕK ÉS FEGYVERZETÜK

Üdv

Á
Bogesz 541315 2013. szeptember 6. 21:01
Válasz erre
Annyit megtudtam, hogy 18M, vagy 28M (ellentmondásosak a források) É, azaz érintő aknákról van szó. Ebből volt 8 db rendszeresítve a PAM-21-en.
Bogesz 541282 2013. szeptember 6. 10:06
Válasz erre
Sziasztok!

A PAM-21-es aknáiról tud valaki valamit?

A legöbb, amit én tudok az a linkelt képen látható pár szaggatott vonalas rajz:
www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/hajokep.php

Segítséget előre is köszi,
Bogesz
Bulba 539261 2013. augusztus 8. 19:20
Válasz erre
Nem túl szép, de örülök, hogy továbbra is lehet AN-2-t a vízen látni...
Talán pont az enyém volt... :-)
Miggyuri 539208 2013. augusztus 8. 09:38
Válasz erre
naszaad2
naszaad2
naszaad
naszaad

Eredetileg ez a szegény is ilyen volt. 2012. november Balatonvilágos
Elnar 535907 2013. június 18. 12:17
Válasz erre
Debrecen 41
Debrecen 41

Szerintem is-is. A DEBRECEN zöld egy fotón, egy ismeretlen (talán GYŐR) szürke. Az aknásznaszádok szürkék voltak
GaborV 535898 2013. június 18. 09:49
Válasz erre
A világháborús magyar folyami hadihajók (Őrnaszádok, AM, PM, PAM szériák) milyen festést viseltek? Szürke, "Duna-zöld" és olajzöld ábrázolással/makettel is találkoztam már de egy általam ismert könyv sem említi ezt a kérdést.
korzaar 527443 2013. március 3. 11:13
Válasz erre
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14.