/ Fórumok /

T-72

Minden a T-72-es harckocsiról, technikai részletek, fejlesztések, alkalmazása Magyarországon és a nagyvilágban, képek vagy személyes emlékeid a típusról.
És ne feledkezzünk meg a T-72 makettjeiről sem!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90.
Pánczél Mátyás 535384 2013. június 9. 21:24
Válasz erre
Szervusz "Gabi"!

Gondold, ahogy kívánod, szíved joga! :) Ám mielőtt leírod legközelebb azt, amit nekem szántál, kérlek két dolgot gondolj át:

1., sokkalta nagyobb probléma, hogy valaki tudatlanul gondolja magáról mit ért egy adott témához, s kijelentéseivel félrevezet érdeklődő embereket, amelynek következménye kiszámíthatatlan;
2., meglehet, hogy a számodra elfogadhatatlan stílusomnak köszönhetően - az önbecsülés és a düh adta erő segítségével - bizonyos emberek túljutnak egy lépcsőfokon...;)

...s végezetül, soha nem vágytam népszerűségre, így itt sem!
Gabi 535348 2013. június 9. 10:57
Válasz erre
Szia Matyi!

A stílusod és ahogy minősítesz embereket az gáz. Mindenki elismeri a tárgyi tudásodat az orosz páncélosok témakörében, de ez még nem jogosít fel arra, hogy másokat becsméreljél, és nem megfelelő jelzőkkel illessél, ha szerinted nincs igaza.

Gabi
Pánczél Mátyás 535346 2013. június 9. 10:40
Válasz erre
... ez gáz! :)
Sennás 535308 2013. június 8. 16:58
Válasz erre
dsc00591kzuf6o
dsc00591kzuf6o

Hú nekem van régről egy ilyen képem!(persze a netről)Ez T-72!
gaunt1 535298 2013. június 8. 14:12
Válasz erre
Üdv!

Előszöris, bocsi, de láttam már működő harckocsit. Egyébként BLG-t vezettem is, nem is egyszer.

Válaszom a kérdéseidre:
1, harckocsi árak: gurkhan.blogspot.hu/2013/01/blog-post_5305.html 2, andrei-bt.livejournal.com/109996.html De ha az ábra nem győzne meg, akkor leírom a különbségéket az M829 változatai között: A Kontakt-5-el felszerelt T-72 tesztelése közben kiderült, hogy az addigi M829A1 lövedék képtelen átütni a páncélzatot. Miután megismerték a Kontakt-5 működését, megerősítették a nyíllövedéket, megnövelték annak hosszát - így tömegét is -, illetve erősebb töltetet kapott. Átmeneti megoldás, de működött, a K-5 már nem védte meg a harckocsit. 1993-ban rendszeresítették. Enek továbbfejlesztése az M829A3 (2003), még erősebb nyíllövedékkel. És hogy miért tduja átütni a páncélzatot akár 6 kilométerig? Azért mert a Kontakt-5 egy bizonyos sebesség alatt (~1500m/s) egyszerűen nem működik! A mögötte lévő viszonylag vékony páncélon (~550mm RHA vs APFSDS) meg úgy megy át a lövedék mint kés a vajon. Ha nem tudnád hogy működik a K5:
www.russianarmor.info/ - a motorról. Ezek szerint nem figyeltél: Én a V-92 és NEM a V-46/V-84 motorokról írtam. A V-92 pedig nem szovjet, hanem orosz, kétlem hogy van róla dokumentumod. A fenti linken olvashatod a 300 órát, de Hlopotov is írta egyszer, valamint az indiai tapasztalatok is megerősítik. Ráadásul Indiában a melegebb vidékekről száműzték a T-90-est a súlyos túlmelegedési problémák miatt, helyette a meleget sokkal jobban tűrő Arjunt használják.
- a lőszertárolóról. Mivel a T-90 ugyanolyan tárolót használ mint a T-72, szerintem egyértelmű. Nézd csak meg a videókat a szíriai polgárháborúról! Ha a páncélt áttöri valami, a lőszer AZONNAL begyullad, vagy be is robban. És ha ez nem elég, akkor ott van a számtalan háború tapasztalata is amiben a T-72 részt vett.
- a titkosított információt meg hagyjuk már. Akármit meg lehet tudni a neten, ha jó helyen keresed. Csak egy példa, ha érdekel az Abrams vagy Leopard-2 páncélzata és rendszerei: www.steelbeasts.com/sbwiki/index.php/M1A1_%28HA%29 A Steel Beasts nem játék, pl az amerikai hadsereg harckocsizók kiképzésénél is használja!

Ha megy az angol, akkor ajánlanám figyelmedbe a tanknet.org oldal fórumát, abból pedig az "Armor scientific forum" részt, rendkívül sok információt lehet találni nyugati és szovjet/orosz típusokról is. Sok nyugati harckocsizóval és szakértővel össze lehet futni, de akár Andrej Taraszenkóval és Vaszilij Fofanovval is.
És még egy jó odlal: www.longrods.ch/flight.php
Pánczél Mátyás 535264 2013. június 7. 21:22
Válasz erre
Sziasztok!

Kérlek, engedjétek meg, hogy leírjam véleményem az elmúlt hozzászólások kapcsán!

Alapvetően egy nagy problémát látok a párbeszédben: elbeszéltek egymás mellett!

Gaunt!

Úgy tűnik, szinte semmit nem tanultál abból, amit korábban itt írtunk Neked, és vajmi keveset fogadtad meg, miként is aspektáld a rendelkezésedre álló forrásokat!

Megint írtad a hatásadatokat, amelyeket ugyan honnan ismersz? Kicsit meg foglak bántani, bár nem ez a célom; hozzászólásaid alapján Te még az életben nem láttál működő harckocsit, nemhogy olyat, amire lőttek, avagy amivel lőnek. Félre ne érts, ez nem a nagyképűség helye, de amint átélsz egy ilyesfajta élményt, feltehetően ráébredsz mindarra a "lexikonbutaságra", amit írogatsz.

Nem titok, Rejtő Pistivel (alias "Páncélos") meglehetősen sok dokumentumot és interjút böngésztünk át e témában, amit majd publikálni is fogunk.

Nem csoda hát, hogy elképedve állok a számos butaság felett, amit itt olvasok.

Gaunt!

Megtennéd, hogy válaszolsz az alábbi kérdéseimre (ígérem, nem lesz sok!):
- milyen forrás alapján írtad a harcjárművek árait? (Birtokomban van az eredeti ex-szovjet számla a T-72 3 alváltozatáról, valamint a cseh/lengyel verziók két-két változatáról; drágább volt a 64-es!);
- milyen forrás alapján írtad az M829 üa.gr. család hatásadatait, nem beszélve a röppályáról, ami 6000 méteren átüt egy 90-est? (Itt határoztam el, hogy írok, mert ilyen baromságot rég olvastam!) Tisztában vagy az űrméret alatti gránátok bel-, kül-, valamint célballisztikájával? Nem, mert nem írtál volna ilyen dolgokat!
- milyen forrás alapján írtad a motor élettartamát? (Szintén egykori szovjet dokumentummal rendelkezünk, nem 300 óra!);
- milyen forrás alapján írtad, hogy a pc. átütése után a T-90 lőszertárolója berobban?

Te komolyan elhiszed, hogy ezeket az adatokat az egyes országok közlik! Ezek egyfajta spekulációk és - sokszor rosszindulatú - hipotézisek, szinte minden alap nélkül! Nem folytatom... De ha nekem Andrei BTVT oldalát hozod fel, megharapom magam! Nem titok, hogy mind Andrei, mind Alexei nagyban segítette munkánkat, önzetlen segítségeikkel! Ugyanakkor tisztában kell lenni a nemzeti hovatartozás adta részlehajlásokkal!

S egy rövid gondolat:

A T-72 az egykori Szovjetunió lehetőségei mellett megszületett alapharckocsi, amely a nagyszerű tervező, Alexander Morozov alapkoncepciójának és az ország gazdasági, valamint háborúban megvalósítható lehetőségeinek a találkozásakor született. 1985-ig méltó ellenfele bármely nyugati típusnak, majd ezt követően (a B altípus 1984-es bevezetésével) folyamatosan lépést tartott e versennyel - és most egy igen fontos részlet következik - az egykori SZOVJET HADÁSZATI ELKÉPZELÉSEK TÜKRÉBEN! Igen, kutatásunk alapján erre a következtetésre jutottunk.

S mint minden harckocsinak, ennek is számos gyengesége akad, ám az egy másik történet!

Köszönöm, ha végigolvastátok!

TANKOK! Matyi
gaunt1 535225 2013. június 7. 12:42
Válasz erre
Üdv Páncélos!

Megvan egyébként az UVZ T-72 könyve, ismerem.

Szovjet harckocsik árai:
T-72B1 - 236930 rubel, T-72B - 283370 rubel, T-64B1 - 271970, T-64B - 358000 rubel. A T-64B és B1 között az egyetlen különbség a Kobra rendszer hiánya. Igen, ennyire drága volt. A T-72B1 szintén butított verzió, nem csak rakéta kilövésére alkalmatlan, de a tűzvezető rendszere is gyengébb. Ha a képességeket is figyelembe vesszük, a T-72B jóval drágább!
T-72 - 169500 rubel, T-64A - 151000 rubel
Ezt pont az otvaga2004-en olvastam!

A V-92 motorokról annyit, hogy az újakon kívül minden T-90 fekete füstöt okád, jópár videón látszik. De amúgy is, a 300 óra összélettartam magáért beszél.
Vadonatúj T-90MSz, a motor már most haldoklik (sűrű fekete füst)!
www.youtube.com/watch
Ismét hangsúlyoznám, a T-72 jóval megbízhatóbb V-46 és V-84 motorja nagyon ritkán füstöl feketén, legalábbb 1000+ üzemóra után kezdődik. Ekkorra a T-90 már a 4. motorját zabálja!

A T-90 fejleszthetőségéről még annyit, hogy az 1994-ben bevezetett 120mm-es amerikai M829A2, vagy a német DM-53 űrméret alatti nyíllövedék akár 6(!) kilométer távolságból is át tudja ütni a T-90 legerősebben páncélozott részét, a tornyot. Azóta megjelent az M829A3 és DM-63 is, de már fejleszik az M829E4-et is! A Kontakt-5 nem véd a tadem robbanófejű pct. rakéták ellen sem. Egyszerűen túl könnyű és kicsi az alváz és torony, már nem lehet rá megfelelő páncélzatot tervezni.
A T-90 számára a nyugati nehézharckocsik (M1A2, Leo-2A6, Challenger-2, Leclerc, Merkava 4, Altay, stb.) szemből tökéletesen sebezhetetlenek, de még az ukrán Oplot és a kínai ZTZ-99A2 is. A páncélzat átütése azonnali lőszerrobbanáshoz vezet a T-90-nél. Hogy lehet ezt a típust modernnek nevezni ezek után?
páncélos 535217 2013. június 7. 10:56
Válasz erre
Gaunt1!

Pontosan ezért javasoltam Hlopozov oldalát, mert ő, ugyan annyira elfogult az orosz (uráli) tervezőiroda termékeivel, mint a btvt oldal, az ukrán gyártóüzemek termékeivel. Csak ajánlani tudom az UVZ T-72 könyvét, annak 2. fejezete pontosan leírja a T-72 létrejöttét. Valahol láttam pár éve pdf-formátumban letölthető volt (nekem az eredeti könyv van meg). Beszerzése nem túl drága, de postaköltsége a könyv közel 2 szerese. Így érdemes valakivel meghozatni.
Többször említed a T-72 drágaságát. Mitől volt drágább, mint a T-64? Hol van erre vonatkozó hivatalos, és olvasható információ?
Még egy gondolat: Ha egy képen azt látod, hogy fekete füstöt okád egy harckocsi, nem kell egyből leírni a motorját, sőt egy-két kép láttán nem is szabad következtetni egy rossz konstrukcióra. Elég, ha kiállsz az utcasarokra, és megnézel 2-3 elhaladó Ikarus buszt. Attól, hogy az egyik fekete füstöt okád, még nem sza... a motor típusa, csak azzal az egy kocsival lehetnek esetleg gondok.
gaunt1 535128 2013. június 6. 11:33
Válasz erre
Hát igen, a szovjet harckocsigyártást kb. a francia udvar intrikáival lehet összehasonlítani. Nem egyszerű helyzet. És valóban, ahogy írod, benne volt a dologban az ukrán-orosz szembenállás is, az egyik legfontosabb tényező a T-64 és T-80 háttérbeszorításánál.
Az Otvaga2004-et én nem igazán kedvelem. Alekszej Hlopotov már többször tett olyan kijelentéseket, amik egyszerűen nevetségesek, és könnyű őket megcáfolni. Például nem is olyan rég azt próbálta bizonyítgatni, hogy a T-64 belülről vezérelhető légvédelmi géppuskája semmit nem ér, és hogy a T-72-es egyszerű géppuskaállványa mennyivel jobb. És nem is kellett soká várni a cáfolatra, a szíriai polgárháborúban megkérdezett harckocsizó elmondta, hogy az állvány használhatatlan, öngyilkosság kinyitni a búvónyílást. Aztán: Hlopotov szidta a T-64 "nehéz és bonyolult" kötényezését, és dícsérte a T-72 "egyszerű, rugalmas" gumikötényét. Ismét a szíriai polgárháború, ezek a fantasztikus kötények pár nap múlva cafatokban lógtak, és nem ellenséges tűz miatt. Vagy ott volt a "T-72 jól védett forgó lőszertárolója". Azt állította, hogy az öböl háborúban kilőtt hetvenkettesek lőszere csak órák múlva robbant fel, és volt ideje a személyzetnek kimenekülni. Ezt is megcáfolta a szíriai háború, a páncélzat átütése után azonnal berobban a lőszer, és van hogy az egész tankból semmi nem marad.

A mozgékonyságról. Nem olyan egyszerű ezt sem megítélni. Valóban, a T-72 és T-90 terepjáróképessége, és teljesítmény-tömeg aránya kiváló. De, az egész erőátviteli rendszer reménytelenül elavult, szinte ugyanaz mint amit a '60-as években a T-64-be szereltek. Össze sem lehet hasonlítani pl. a Leo-2 Renk gyártmányú hidromechanikus berendezésével. Így a gyorsulás, manőverezőképesség gyenge, a hátramenetnél mért 7-10 km/h pedig egyenesen nevetséges. Az előtéthajtómű, és a hűtőventilátor teljesítményveszteséghez vezet.
A motor szintén rendkívül elavult. Tény, a T-72-ben még nagyon megbízható és strapabíró volt, de ismét, nem lehet összehasonlítani egy MTU-883-assal, egy Perkins CV-12-vel, de talán még akár az ukrán 6TD-vel sem. Nem beszélve arról, hogy órákig tart kicserélni.
A T-90 V-92-ese, bár erős, de mivel már a végletekig van fejlesztve, összélettartama mindössze 300 óra, és a túlzott igénybevétel miatt könnyen túlmelegszik. A legújabb T-90MSz-ről vannak képek amikor indulásnál okádja a sűrű fekete füstöt, (=tökéletlen égés, a dízelmotor élettartamát rendkívül lecsökkenti) akárcsak a legkissebb gázadásnál is. Fekete füstöt a T-72 V46, vagy V84-esénél szinte sosem látni.

Ajánlom ezt a videót, jól bemutatja a Leopard-2 mozgékonyságát. Jópár dolog van amit a T-90 nem tud utána csinálni!
www.youtube.com/watch

Amúgy valószínűleg félreérthetően fogalmaztam: Nem azt mondom, hogy a T-72 egy rossz harckocsi. A maga idejében semmiképpen nem volt az, a nyugati M60 és Leopard-1-nél mindenképpen jobb, és még a sima M1 Abrams-nak is szinte egyenrangú ellenfele volt. Viszont, a T-64 és T-80-nál sokkal primitívebb, gyengébb teljesítményű típus, ráadásul a T-64-nél drágább is volt.
A T-90 viszont már az elejétől kezdve elavult volt, és az ma is. Megtette a hatását a SZU összeomlása.
páncélos 535113 2013. június 6. 07:57
Válasz erre
Rittal!
Így van. A 70-es, 80-as évekről beszéltem (írtam). Azzal együtt magában hordozza a továbbfejlesztés lehetőségeit, így jött létre a T-90.

Gaunt1!
Nagyon jó oldal a btvt, magam is többször néztem (olvastam), utóbbi időben kevésbé, de ez nem az oldal hibája.
Annyit azért érdemes tudni, hogy a neten olvasott cikkek, úgy lesznek hitelesek, ha azt több forrásból vissza lehet igazolni. A btvt oldalt érdemes az otvaga2004-esl szembeállítani, illetve utána olvasni a SZU történelmének. Lényeges tény a harckocsigyártásban, mint óriási üzletben, hogy mikor, milyen hatalmi érdekek, ütköztek, illetve kerültek döntési helyzetbe. Nem elhanyagolandó, a T-64-es tervezésének időpontja, és Hruscsov személye, aki ukrán származású volt. Érdemes elővenni egy térképet, hol van Tagil, és hol helyezkedik el Harkov. Melyik területen, mikor, és mi készült?
Végül a T-72-ről az általad leírtak miatt nem kívánom elmagyarázni, miért is jó harckocsi, de a mozgékonyságát azért ne becsüld le annyira, nyugaton is elemezték, és érdekes dolgokra bukkanhatsz, ha nem csak a neten keresgélsz.
Az utolsó szó jogán még annyit: Lehet neked csúcs technikád, ha nincs hozzá kiszolgáló háttérbázis, megfelelő kiképzés, és kiképzett kezelőszemélyzet.
gaunt1 534997 2013. június 4. 18:12
Válasz erre
A 80-as évek közepéig a nyugatnak egyedül a repülőgépek terén volt technológiai fölénye. A T-64 a világ legjobbja volt 1979-ig, a Leo-2 megjelenéséig, de még az ellen is jó eséllyel vehette fel a harcot. '85-ben megjelent a T-80U, és nem létezett nála erősebben páncélozott típus.
A T-72-re semmi szüksége nem volt a szovjeteknek, drágább és primitívebb volt a T-64-nél. Tömören, bizonyos körök érdeke volt a gyártás elindítása.
A T-34-ről meg annyit, hogy a háború alatt olyan iszonyatos veszteségeket szenvedett ez a típus, (a legyártott mennyiség kb. 82%-a, kb. 45.000 darab) hogy Lend-lease nélkül a németek megnyerték volna a háborút keleten! És még annyit, hogy '42-'43-ig kifejezetten megbízhatatlan volt!
btvt.narod.ru/4/history/_45_2006.htm
rittal 534996 2013. június 4. 18:11
Válasz erre
.. most pedig jót röhögnek rajta.

bocs, ide illett ez a befejezés, mert közhely,de igaz: "így múlik el a világ dicsősége!"

A lényeget itt mondod "A saját korának legjobb páncélos technikája!"

A T-80 vs. T-72 -ről pedig annó volt berakva jó pár kép a közelmúlt szovjet utódállamok közti összecsapásokról. (APFSDS vs T-72 front páncélzat = kés vs vaj..)

mégegyszer bocsánat!
ssanyi 534990 2013. június 4. 17:04
Válasz erre
Üdvözletem!

Mint laikus szólnék hozzá.
T 72-est leírni mint páncélost szerintem túlzás.
Megbízhatóság, rengeteg külföldi üzemeltető olyan helyeken is ahol nem igazán törődnek a karbantartással mégis működnek a kocsik.
Nem szabad elfelejteni hogy a szovjetek a világháború második szakaszában nem a T 34-es technológiai fölényével hengerelték le a német páncélosokat hanem a létszámmal és könnyű olcsó karbantartással.
Ezen tapasztalatok alapján tervezték bevetni a T 72-esek "hordáit", létszámmal elnyomni a meglévő (bizonyos területeken) technológiai fölényt.
Atomcsapásokat követően hatoltak volna be az ellen területére, a tévedések elkerülésére nem városokat bombáztak (pro és kontra) volna hanem katonai célpontokat (repterek, bázisok), de ugyebár ez a hatókörben lakókat nem vigasztalta volna.
gaunt1 534986 2013. június 4. 15:46
Válasz erre
A T-72(90) egy reménytelenül elavult típus, az égvilágon semmi korszerű nincs benne, és már nem lehet továbbfejleszteni. Minden amit csinálnak rajta, a megbízhatóság rovására megy. Csak egy példa, a motort kb. 300 üzemóra után selejtezni kell, és erősen hajlamos a túlmelegedésre! Mozgékonysága rossz, védelme és tűzereje pocsék.
Amúgy elég sokat olvastam ezekről a típusokról. Az, hogy a T-64 futóműve gyenge, egy mítosz. btvt.narod.ru/4/t-64_t-72.htm A T-64 töltőgépe az elején valóban sok problémát okozott, de a T-64A-nál ezeket már kijavították. És nemcsak, hogy több lőszer fér bele, de a ciklusideje is rövidebb mint a 72-esé, valamint van folyamatos töltés üzemmódja, ami ismét csak a tűzgyorsaságot növeli (T-64A üzemeltetési utasítás, 2. könyv, 107.o.) A tűzvezető rendszerről meg jobb nem is beszélni, a T-72 több mint 10 évvel később kapta meg a szélszenzort és az első igazi ballisztikai számítógépet! Szintén egy nagyon jó cikk: btvt.narod.ru/4/history/_45_2006.htm
páncélos 534983 2013. június 4. 13:15
Válasz erre
Gaunt1!
Primitív vacak? Megítélés kérdése, de ebből a megjegyzésedből egyértelműen az látszik, hogy partvonalon túlról, mint nézelődő, szemléled a páncélos hadviselést.
Oldalakat írhatnék tényekkel, de nem szeretnék okoskodni. Röviden pár dolog a T-72-ről:
A 72-es két gyártóüzem versenyének (Urali) gyümölcse. 1973-as sorozatgyártása óta az egyik leg megbízhatóbb haditechnikai eszköz, mely magában hordozza a továbbfejlesztés számos részletét (lásd:T-90). A harkovi remekmű - a T-64 -, aminek a gázturbinás hajtóművének kifejlesztése rengeteg pénzbe került, és külön egy olajfejlesztő laboratóriumot is létrehoztak miatta, nem beszélve az automata lőszeradagoló rendszeréről, ami sok-sok hibát és baleseti kockázatot rejtett. Így közel 10-évig csak próbafutásokat végezte, annyira problémás volt, hogy a végén inkább már megengedték Kárcevnek, hogy tegye bele a saját vízszintes adagolórendszerét, és a neki kifejlesztett - akkor még V-45 típusjelzéssel ellátott - motorját. Miután Karcevék rájöttek, hogy a futómű sem bírja a strapát, azt is áttervezték háromnegyedes futógörgőkkel. Na, ebből lett a T-72 prototípusa.
Még annyit erről a primitív vacakról, hogy sorban álltak a nyugati katonai vezetők, hogy beüljenek egy 72-be, a rendszerváltást követően, és el voltak ájulva, sőt az első öbölháborút megelőzően még féltek is tőle.
gaunt1 534978 2013. június 4. 11:12
Válasz erre
Nem értek egyet. A T-64-hez és a T-80-hoz képest egy primitív vacak. Talán egy kicsit megbízhatóbb volt, de drágább volt még a T-64B-nél is, ami minden szempontból jóval korszerűbb volt nála.
ssanyi 534961 2013. június 4. 02:30
Válasz erre
ssanyi 534960 2013. június 4. 02:28
Válasz erre
Üdv!

Nem tudom volt-e már, ne csak külső felvételek legyenek.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=HN841XWeuLA&feature=endscreen

Lehet bármilyen jó egy fegyver semmit sem ér ha rosszul alkalmazzák.
páncélos 534948 2013. június 3. 21:01
Válasz erre
"nagy" A saját korának legjobb páncélos technikája! Nem véletlenül van még rendszerben számos országban. Ez a videó megint nem bizonyít többet, csak azt, hogy egy korszerű pct eszközzel, bármilyen páncélos technika kilőhető.
gaunt1 534930 2013. június 3. 18:09
Válasz erre
Csak érdekességképpen:
Ismét egy videó "nagy" T-72-esről. A lőszer azonnal berobbant, majd a torony legalább 50 méter magasra repült!

vk.com/video134995851_165247198
Grande 530521 2013. április 7. 09:17
Válasz erre
rogatka

Rogatka
rogatka

Elkészült a Miniarm T-72B Rogatka készlete
www.perthmilitarymodelling.com/newkitnews/miniarm.html
Sámán 530401 2013. április 5. 18:59
Válasz erre
Üdv Mindenkinek!

Megvételre keresek 1:35-ös T-72 harckocsihoz alkatrészeket. Leselejtezett tornyokat, lövegcsövet, pótpáncélzatot, stb-t keresek átépítés miatt. Egy lestrapált járgány feljavításához kellenének. A típus bármelyik változata megfelelő lehet. Talán vannak akik műgyanta kiegészítőket használtak és így Tamiya, Zvezda, Revell, Dragon készletek maradékai is szóba jöhetnek.

A lovaszol@freemail.hu címre kérnék árakkal ellátott ajánlatokat.

Köszönöm a figyelmet! Zoli
páncélos 530129 2013. április 2. 14:48
Válasz erre
Jó képek. Kár, hogy kissé homályos.
Mad_Nick 529239 2013. március 23. 16:07
Válasz erre
201303191384
201303191384
201303191387
201303191387

Hó helyzet után, megpihenve!
páncélos 526783 2013. február 25. 12:38
Válasz erre
Ha nem a B változat, akkor lehet magyar is.
piratvitorla 526549 2013. február 23. 16:52
Válasz erre
Sziasztok
A Dragon 72-eséből milyen gépet lehet csinálni?
Nekünk van olyan gépünk?
köszi
Zoli
Laci-bacsi 524604 2013. február 6. 19:02
Válasz erre
Nagy élmény lehetett a tankban lenni.

www.youtube.com/watch
T.Csaba 524333 2013. február 4. 19:02
Válasz erre
Köszi Urak a válaszokat!
Valamennyire tisztult a köd! :)
gaunt1 524331 2013. február 4. 18:54
Válasz erre
Irakban sok Abrams megsemmisült, de az esetek többségében a személyzet könnyebb-súlyosabb sérülésekkel megúszta, de olyan is előfordult, hogy az RPG átütütte a páncéltest oldalát, de sem a járműnek, sem a személyzetnek nem lett semmi baja. Lőszerrobbanás miatt modern nyugati nehézharckocsiban senki nem halt meg.

Az, hogy hogyan szerepeltek volna a szovjet harckocsik egy nyugat elleni háborúban, már más kérdés. Akkoriban ugyanis a világ legjobbjai között voltak. A szovjeteknél a T-72-nél sokkal jobb és fejlettebb T-64 és T-80 volt a fő típus, ezeknek csupán két komoly ellenfele lett volna, a Leopard-2 és a Challenger-1. Ezeken kívül talán csak az M1 és a Chieftain-nek lehetett esélye, de a T-64 és 80 jóval erősebb volt mindkettőnél. A szovjet típusok gyenge pontja az éjszakai harc volt, itt tény, nem rúghattak labdába. Összegezve, a NATO-nak hagyományos fegyverekkel semmi esélye nem lett volna megállítani őket, mivel nem csak a mennyiségi (50.000+ vs. ~15.000), de a minőségi fölény is a varsói szerződésé volt. Persze a veszteségek így is hatalmasak lettek volna, ez viszont a totális NATO légifölénynek lett volna köszönhető (a 70-es évektől a repülőgépek terén viszont a szovjetek olyan hatalmas lemaradásban voltak, hogy a NATO napokon belül kivívta volna a teljes légifölényt)
Freddy 524325 2013. február 4. 18:27
Válasz erre
Szerintem Ausztrián nem lett volna egyszerű tankokkal átmenni, a hegyek között könnyen megállíthattak/feltarthattak volna egy harckocsihadsereget. Más kérdés, hogy Ausztria semleges ország volt, sok szocialista szomszéddal, kérdés, hogy a NATO vajon a megszállása és a megvédése mellett döntött-e volna. Tudván, hogy a fő csapás az NDK-ból jön, nyugat felé, Ausztriát így hamar bekerítik.
T.Csaba 524294 2013. február 4. 15:19
Válasz erre
Az atom az én emlékeimben is benne van.Ha jól emlékszem az egész ország a többszörösét kapta volna a teljes pusztításhoz elég mennyiségnek.

De engem igazán egy hagyományos (atom nélküli) összecsapás hazai esélyei érdekelnének.Tudom az egész fikció,csak így lelkes amatőrként lennék kíváncsi az igazi szakemberek véleményére,hogy pl.a páncélosaink mire mentek volna az adott támogatás mellett?
Mad_Nick 524290 2013. február 4. 14:59
Válasz erre
Van egy nagyon jó könyv a 3. Világ Háborúról! De a címe most nem jut eszembe! De a héten ha lesz időm megnézem a könyvtárban! Nagyon jól leírja és illusztrálja képekkel, tervekkel hogy gondolták az szovjetek! De ha jól emlékszem atommal kezdték volna!
Jimbow 524245 2013. február 3. 23:40
Válasz erre
Én úgy tudom, hogy ha megindultunk volna Olaszország felé, jött volna az atom Budapestre. Valahol hallottam vagy olvastam, már nem emlékszem.
T.Csaba 524244 2013. február 3. 22:55
Válasz erre
Köszi!
Ezek elég látványosak és ha a képeken látható sérülések,egyből történtek és nem kicsit később,akkor ezekből sem volt sok esélye a személyzetnek menekülni.

Bár én továbbra is fenn tartom a Ronson becenevet! :)
De ez valószínűleg az alkalmazott mennyiségnek és a szinte minden konfliktusban történő részvételnek is köszönhető.
Ja és persze ahogy valaki korábban leírta a 72-eken a legtöbb alkalmazó híján van a megfelelő képzettségnek.

Egy kérdés ezzel kapcsolatban.Ahogy olvastam vannak köztünk itt igazi szakemberek,akik ráadásul testközelből ismerik a gépet.

Mit gondoltok a mieinknek mennyi esélye lett volna,mire-meddig jutottak volna egy esetleges európai konfliktusban a nyugat ellen?

Ha jól emlékszem nekünk a sógorokon keresztül,olaszó.ba kellett volna nyomulnunk.Átmentünk volna az osztrákokon vagy megállítottak volna?
Mad_Nick 524189 2013. február 3. 16:47
Válasz erre
4609541hgy54
4609541hgy54
1850044hgvt654
1850044hgvt654
4080362yg595gft
4080362yg595gft
9400523ygy548jhu
9400523ygy548jhu

Sziasztok! T.Csaba Úrnak egy-két kép és videó:
www.youtube.com/watch
www.youtube.com/watch

Igaza van az előttem szólóknak, az orosz harckocsik nagy száma miatt találsz több égős képet! De ha jól tudsz keresni bőven találsz más tankokról! Csak gyorsan kell keresni mert ezeket gyorsan törlik is, mert az adott országok szeretik ezeket titkolni!
lacipapa 524187 2013. február 3. 16:14
Válasz erre
Sziasztok!
Nagyon jó kis rezek,öröm vele dolgozni.Nem olyan vékony,puha,mint az Edu.Mindenkinek ajánlom,aki T-72-őt akar feljavítani!Jó lenne,ha nem csak a toronyhoz lenne,hanem a páncél testhez is!Az ára is barátságos!
Üdv mindenkinek,Laci
Grande 524167 2013. február 3. 14:00
Válasz erre
T-72-es dokumentumfilm.
www.youtube.com/watch
páncélos 524105 2013. február 2. 22:31
Válasz erre
lacipapa 524011 2013. február 1. 23:20
Válasz erre
Szia!
Ez megegyezik a torony számmal?
páncélos 523935 2013. február 1. 07:49
Válasz erre
Lacipapa!
Nem mindig piros, és a kocsi számot.
lacipapa 523856 2013. január 31. 15:27
Válasz erre
Szervusztok!
Egy kérdésem van.A torony tetején, hátul van egy piros lámpa és benne valamilyen szám.
Például,13,30,98...mit jelentenek,(esetleg konkrétan) ezek a számok?
Köszönöm és üdv mindenkinek,Laci
Sennás 523818 2013. január 31. 09:34
Válasz erre
26
26

Szia antarktika.Nem nagyon reklámozzák az biztos.Én is talán ezt az egyet találtam.
antarktika 523804 2013. január 31. 07:08
Válasz erre
Miért lenne népszerűtlen, itt - szerintem - nem elvakult emberek beszélgetnek.

A Tommy-sütős hasonlat jó is, meg nem is. Igen, tele van a Net kiégett T-54/55 és T-72 képekkel. Itt nincs másról szó, mint a Világ konfliktus zónáiban majdnem mindenhol ezeket használják. Szomália, Szudán, Líbia, Marokkó, Kongó, Libanon, Szíria, Csecsenföld, Oszétia...stb szinte kivétel nélkül ezek a gépek szolgálnak. A másik, hogy rossz a sajtója:)

Na, de Izrael a 2006-os libanoni bevonulása alkalmával 400 Merkavát vetett be. Ebből 50 Merkavát találtak el, amiből 25 esetben a rakéta átütötte a páncélzatot is. 20 kiégett és 30 harckocsizó meghalt. ( Forrás: Tomolya János mk. alezredes )
Bár én más forrásból úgy tudom, hogy közel 170 Merkavát ért találat, de most nem is ez a lényeg.

Láttatok egyetlen egy képet is ezekről a kiégett Merkavákról? Pedig fejlettségben, alkalmazásuk korszerűségében fényévekkel megelőzi a T-72-est.

Továbbra is állítom, hogy a harckocsi városi harcban kiváló fegyver - lehetne.
gaunt1 523788 2013. január 30. 21:32
Válasz erre
Szerintem a Storára gondolsz. Semmilyen hatása sincs az RPG-re. Lézeres vezérlésű rakéták ellen lézerblokkoló ködgránátokat lő ki, valamint megbolondítja az olyan vezérlőrendszereket, amik infravörös jel alapján találják meg a kilőtt rakétát és vezetik célra. Alapjában véve egy nagyon jó rendszer, viszont a T-90 esetén kifejezetten káros, mert olyan szerencsétlenül van felszerelve, hogy elfoglalja egy egész Kontakt-5 blokk helyét, így a modernebb RPG gránátok könnyedén átütik a gyenge páncélzatot. Bár az is igaz, hogy a Kontakt-5 nem véd a tandem töltetek ellen (csak ilyenek vannak ma már), így talán lényegtelen az egész.
T.Csaba 523782 2013. január 30. 21:11
Válasz erre
Én is beleszólok laikusként és olyat írok ami lehet,hogy népszerűtlen lesz a topicban.
Az általam látott neten keringő videók alapján azt gondolom,hogy ha a Sherman volt a világh. Ronson öngyújtója,akkor napjainké a T-72.
Bármilyen konfliktust nézünk,csak darabokra szakadt és kiégett maradványokat látni.
Ennyire mint a 72-es még a 40 évvel korábbi kocsik sem károsodtak,természetesen néhány kivétellel.Bár tudom,hogy akkor más volt az őket ért hatás.
Sennás 523779 2013. január 30. 20:57
Válasz erre
Szia páncélos.Valami ilyesmi szerettem volna írni én is az előbb "fejben is ott kell lenni a katonáknak".Nem mindegy ő mit cselekszik mert arra reagál az "ellenség".Nem adok neki feleslegesen támadási felületet.Előre gondolkodok 1-2 lépéssel(mint a sakkban).Esetleg az a lézeres rendszer nem működik mint T-90 látni.ilyen RPG ellen hatástalan?Csak levegő-föld rakéták ellen jók?
páncélos 523775 2013. január 30. 20:20
Válasz erre
Lehet beszélni róla reggelig, hogy melyik tank milyen lenne egy városi harcban, de ezek csak gondolatok, ötletek.
Antarktika írásában ott lapul a lényeg:
"az alkalmazásuk csapnivaló, szervezetlen és ötlettelen"
Nem csak a harckocsinak kell jónak lenni, hanem megfelelően kiképzett kezelőszemélyzetre is szükség van, és mellette az adott bevetés irányításához értő parancsnok, akinek vannak olyan katonái, akik segítik a harckocsik tevékenységét.
antarktika 523746 2013. január 30. 17:33
Válasz erre
Ez nem válasz semmire, de nézzétek meg és aki tud angolul, az első kézből hallhatja egy szíriai harckocsizó véleményét a T-72AV-ről. Itt hangsúlyoznám az AV változatról van szó.
youtube.com/watch
gaunt1 523743 2013. január 30. 16:35
Válasz erre
Páncélos!

A súly lényegtelen, lehet akár 1000 tonnás tankod is, ha elég alacsony a talajnyomása, nem fog elsüllyedni akkor sem. :) De igen, amúgy igazad van.
Amire tervezték ezeket az újabb típusokat (T-64/72/80), arra szerintem tökéletesen megfelelőek voltak. Városi harc nemigen volt a tervek között, így végülis a páncélzatukra nem lehet panasz (105-ös ágyúk nemigen tudták őket kilyukasztani elölről, később már a páncéltörő rakéták sem)

A városi harcra szerintem az alábbi szempontokból nem alkalmasak a harckocsik: 1, a személyzet nem tudja időben észrevenni az ellenséget. 2, fegyverzet korlátozott emelkedési szöge, 3, túl kevés, illetve nem megfelelő fegyverzet.
Ezekre jelent megoldást a BMPT. Bár az 1. probléma még mindig fennáll, viszont többen vannak a jáműben, így több szem többet lát, és gyalogsági kísérettel ez akár meg is szüntethető. Hatalmas ostobaság volt a ruszkik részéről amikor úgy döntöttek mégsem rendszeresítik. Bár tény a mostani BMPT közel sem olyan jó mint a Cseljabinszkben (80-as évek!) tervezett, szintén T-72 alvázon kialakított modellek, de így is egy nagyszerű harcjármű, talán az egyetlen ami városi harcra alkalmas a világon.
Freddy 523742 2013. január 30. 16:28
Válasz erre
A tűzerőt nem vitatom, de a védettség és a mozgékonyság nem feltétlenül igaz. A harckocsinak a _páncél_védettsége a jó, mozgékonyság helyett pedig a sebessége. Városban a páncél nem feltétlen az egyetlen módja a védettségnek, egy gyalogos fedezékbe bújhat, pincébe, vagy bárhova, ahová a tank nem mehet utána. A sebesség pedig egy szűk utcában nem sokat számít, kapualjban vagy pincében eltűnni adott esetben sokkal eredményesebb taktika, mint egyszerűen gyorsnak lenni. Egy tank ezt se tudja.

Az izraeli példa pedig pont azt mutatja, hogy egy ,,klasszikus" harckocsin mennyi féle technikai módosítást kell elvégezni ahhoz, hogy megállja a helyét városban.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90.