Lekötők cseréje

Az eredeti lekötők nem valami meggyőzőek...
Lekötők cseréje
Az eredeti lekötők nem valami meggyőzőek...

Vissza a cikkhez Előző kép Vissza Tovább Következő kép
T-34

Először néhány kép a kész makettről...
T-34
T-34
T-34
T-34
T-34
T-34
T-34
T-34
T-34
Futógörgők

...és akkor kezdjük az építést.
A futógörgők könnyítőfuratait 0,3 mm-es kézifúróval kifúrtam.
Bal oldalon látható az eredeti, jobb oldalon a kifurkált.
Futógörgők
Futógörgők

Az összeállított görgők gumiperemeit szikével tettem leharcolttá (itt már Surfacerrel átfújva).
Futógörgők
Lángvágás

A lemezek szélein a lángvágást úgy imitáltam, hogy bekarcoltam éles szikével. Itt a torony alja látható.
Lángvágás
Lángvágás

...itt pedig a homlokpáncél lángvágott felülete.
Lángvágás
Hátsó páncél

A hátsó páncélon volt 4 tartó, amelyre kályhát lehetett rögzíteni, csavarokkal (ezek belülről menetes csövek, ráhegesztve a páncélra)
A kályhát nem raktam fel, de a tartókat injekciós tűvel kifúrtam.
Hátsó páncél
Hűtőzsaluk

A hűtőzsalukat sajnos tömör alkatrészként kapjuk.
Hűtőzsaluk
Hűtőzsaluk

Ezeket megpróbáltam megnyitni fűrészpengével, de nem lett valami jó:
(szerencsére a kész maketten ebből nem sok látszik)
Hűtőzsaluk
Hűtő feletti rács

A Zvezda a hűtő feletti rácshoz műanyag hálót ad, ezt rész drótfonatra cseréltem.
Hűtő feletti rács
Kapaszkodók

Ezeken a T-34-eken még korai kapaszkodók voltak, hosszú köracél, 3-3 tartóval.
Igazi élvezet ezeket törés nélkül leválasztani a keretről, majd sorjázni.
Kapaszkodók
Lövegpajzs

A lövegpajzson 2 részletet pótoltam:
a párhuzamosított géppuskát (fülpiszkálóból), és a felette lévő nyílást fúrtam ki.
Lövegpajzs
Lövegpajzs

A műanyagnyelű fültisztítót gyertyaláng felett húztam vékonyra, jó tulajdonsága, hogy a csövességét megőrzi.
Lövegpajzs
Homlokgéppuska

A csövet itt is húzott fülpiszkából csináltam.
Homlokgéppuska
Sárhányó

A sárhányókat reszelővel, majd egyre finomabb vizes csiszolóval igyekeztem elvékonyítani.
Bal oldalon az eredeti, jobb oldalon a "megkezelt".
Sárhány
Lekötők cseréje

Az eredeti lekötők nem valami meggyőzőek...
Lekötők cseréje
Lekötők cseréje

Mivel az eredetileg ide szánt pót lánctalpszemeket sem terveztem felrakni, ezért eltávolítottam ezeket (nagyját fűrészpengével, aztán csiszoltam).
A lapátot sem ide terveztem feltenni, ezért ennek a tartóját is leszedtem.
Lekötők cseréje
Lekötők

A lekötőket vékony rézdrótból (villanyvezetéket bontottam szét) hajtogattam meg, és pillanatragasztóval rögzítettem.
Lekötők
Lekötők cseréje

A pót lánctalp, és a lapát pozicionálásához való mélyedéseket is tömítettem; így azért meggyőzőbb.
Lekötők cseréje
Hegesztés

A vontatószemek biztosítóinak hegesztését vékony húzott szálból pótoltam (célszerű más színű műanyag öntőkeretből húzni, hogy könnyebben lehessen látni).A lelógó részeket levágtam, majd kilágyítottam Tamiya Extra Thin ragasztóval, és szikével vagdostam be a varratot.
Hegesztés
Felületkezelés

A hengerelt, illetve öntött felületeket ecsettel 500-as Surfacerrel "megtopfoltam".
(először Tamiya tömítőt /fehér részek/ használtam, de aztán a surfacer /szürke részek/ mellett döntöttem.
Felületkezelés
Felületkezelés

A torony nem öntött volt, hanem préselt, de gyanítom, hogy nem volt sima, ezért kapott ez is egy kis kezelést.
Ha jól tudom a ventilátor teteje öntött volt, annak adtam rendesen.
Felületkezelés
Görgők rögzítése

A görgőket ideiglenesen nem vízálló Palma faragasztóval rögzítettem (a meghajtó- és feszítőgörgőket is faragasztóval raktam össze ideiglenesen).
Görgők rögzíté...
Lánctalp rögzítése

A félszemenkénti lánctalp.
Volt néhány kilökőtüske nyom (a képen fehér nyomok), de semmi vészes.
Lánctalp rögzíté...
Lánctalp összeállítása

A lánctalpat Revell csöves ragasztóval ragasztottam össze...
Lánctalp összeáll...
Lánctalp összeállítása

Kb. 10-15 perc elteltével (mikor a ragasztó már megkötött, de még hajlékony), ráhajtottam a lánctalpat a görgőkre, és készre ragasztottam.
1 nap száradás után vízben áztatva szét lehet szedni a lánctalpat, görgőket.
Lánctalp összeáll...
Az illeszkedés

Kicsit eldeformálódott a homlokpáncél; amíg a ragasztó kötött, tartani kellett. A hátsó illeszkedés viszont teljesen jó. Az antennatartót szétfűrészeltem, és lehajtva ragasztottam.
Az illeszkedés
Alapozva

Mosogatószeres zsírtalanítás után 1200-as Surfacerrel alapoztam (a periszkópok fedeleit, és a torony búvónyílásait csak ideiglenesen rögzítettem).
Alapozva
Görgők gumipereme

A futógörgők gumiperemeit Tamiya XF-24 sötétszürke és XF-1 fekete 3:1 arányú keverékével fújtam le...
Görgők gumipereme
Görgők maszkolása

A görgők gumiperemeit Tamiya maszkoló lapból kivágott elemekkel maszkoltam, majd így fújtam zöldre.
Görgők maszkolása
Előárnyékolás

...majd ugyanezzel a színnel előárnyékoltam a makettet. A torony belseje üres, ezért kifújtam matt feketével, a küzdőtérrel együtt.
Előárnyékolás
Maszkolás

Ezután szivaccsal és Tamiya szalaggal maszkoltam a belső részeket.
Maszkolás
Festés

A festést Tamiya akrilokkal készítettem (a festékeket és arányokat lásd a cikkben).
Festés
Kiemelések

Vallejo Model Color festékekből kevert világos zölddel, ecsettel kiemeltem a részleteket (pl. csavarok, periszkóp, kapaszkodók, vonószemek, zsanérok).
Kiemelések
Kiemelések másik nézőpontból
Kiemelések másik n...
Fényes lakk és matricák

A makettet Tamiya X-22-vel fújtam le (Leveling Thinnerrel hígítva). A toronyszám fiktív, a matrica ICM maradéka. A matrica után még egy réteg fényes lakkot kapott.
Fényes lakk és...
Befolyatás

Néhány nap pihentetés után Pannoncolor fekete és égetett sziéna keverékével befolyattam a mélyedéseket.
Befolyatás
Befolyatás

Nem mostam át az egész makettet, csak módjával, finoman folyattam be.
Befolyatás
Olajfestékes fakítás

Jó néhány nap száradás után átfújtam a makettet X-35 félfényes és XF-86 matt lakk feles keverékével, majd némi pihentetés után olajfestékkel fakítottam a felületet.
Olajfestékes fakít...
Olajfestékek

Kevergettem-kavargattam (zöld festék híján).
Olajfestékek
Megfolyások

A koszfolyásokat égetett sziéna, fekete, caputmortum olajfestékekkel csináltam.
Megfolyások
Megfolyások

Az említett festékekből kevertem ki a színt, a megfelelő helyre pöttyintettem belőle, majd egy nagyon kevés hígítót tartalmazó (majdnem száraz ecsettel) lehúztam, elmostam.
Megfolyások
Megfolyások

Az olajfesték nagy előnye, hogy ha túl sok, akkor még akár másnap is lehet igazítani rajta.
Megfolyások
Festék kopása 1

Először a felszínes kopásokat, karcokat készítettem el. Ehhez Vallejo olívzöldből, fehérből és sötétsárgából kevertem egy világosabb zöldet, majd ezt szivaccsal és ecsettel vittem fel.
Festék kopása 1
Festék kopása 2

Ahol a kopás mélyebb, ott a világos rész közepébe ecsettel belefestettem egy szürke és cavalry brown festékekből kevert kopást, így imitálva az előtűnő mélyebb réteget (persze csak módjával).
Festék kopása 2
Lánctalp

A lánctalpat az alábbiak szerint festettem:
XF-24 alapozás, majd XF-24 és XF-64 3:1 keveréke az alapszín. Ezután kapott egy réteg félfényes lakkot, majd híg fekete olajfestékkel befolyattam. Néhány nap száradás után XF-86 matt lakkal fújtam át.
A fémes részeket (ahol a talaj vagy a görgök visszakoptatták) Vallejo Model Color ezüst és gun metal festékének 1:1 keverékével, ecsettel festettem, illetve szárazecseteltem.
Lánctalp
Lánctalp koszolása

A lánctalpat lereszelt Pannon Color pasztellkréták keverékével koszoltam, és Abt. 502 pigment fixerrel rögzítettem.
Lánctalp koszolása
Páncéltest alsó részének koszolása

Az alsó részeket is pasztellporral koszoltam.
A meghajtó- és feszítőgörgők lánctalppal érintkező felületeit a lánctalpnál már említett ezüst+gun metal keverékkel festettem.
Páncéltest alsó r...
Lánctalp felhelyezése

A görgőket nem ragasztottam hozzá a lánctalphoz, hanem azzal együtt húztam rá a tengelyekre (oda Palma faragasztóval rögzítettem).A faragasztó lassan köt, van idő beállítani a görgőket.
Lánctalp felhelyez...
Felhelyezett lánctalp

Ezután feltettem a meghajtó- és feszítőgörgő külső részét is, és kész is a lánctalp.
Egy-egy pötty pillanatragasztóval azért a görgőkhöz is rögzítettem a lánctalpat, hogy ne "lebegjen".
Felhelyezett lá...
Önmentő rönk

Barkácsáruházban vásárolt gömblécet borotvafűrésszel "megkezeltem", majd olajfestékekkel és temperával koszoltam. A lekötőszíjak maszkolószalagból vannak (XF-64 és XF-24 keverékével festve) a csat vékony drótból vannak hajtogatva, ezüst és gunmetal keverékével festve).
Önmentő rönk
Szerszámok, vontatókötél

Az ásót, fűrészt és vontatóköteleket szürke Vallejo-val festettem, majd kapott egy kis világosszürke átmosást (a la uncle Night Shift :-).
Az ásó fa nyelét borotvafűrésszel mintáztam meg (a műanyag rudacska eléggé illúzióromboló).
Kaptak még egy olajfestékes átmosást is, az ásót végül puha grafitceruzával is áthúztam.
Szerszámok, vontat...